beschaafd…

Ja ja ja… , ik zoek wel een beschaafder onderwerp dan dat t in het vorige logje. Een beetje in het verleden duiken is meestal wel veilig  en ik word bij een onderwerp geholpen door het bericht dat Laura Bacall  op 89 jarige leeftijd is overleden.  Een filmster uit een grijs verleden die ik zélf nauwelijks  in films heb gezien.
Lauren Bacall1Dat ik haar naam ken komt doordat in de jaren 50  de  “filmsterrenplaatje” bij de pakjes kauwgum verpakt werden  (als ik me goed herinner) zij was één van die filmsterren die je  tegen kon komen in een pakje kauwgom.
Esther Williams was een andere die ik me herinner en natuurlijk de dames Gabor.
Hoewel een pakje kauwgum kopen vroeger géén wekelijks gebeuren was  in het gezin waar ik opgroeide zag ik op school natuurlijk  de kinderen die  de plaatjes  wél hadden en  onderling de dubbele  ruilden.
Zelf had ik dus nauwelijks filmsterrenplaatjes maar er was nog een andere spaarrage in die tijd, sigarettendoosjes en dáár was makkelijk aan te komen, ze werden kwistig op straat neergegooid zodra ze leeg waren.

halfjesEr werd een soort kaartspel van gemaakt…….
Je scheurde  ( of knipte) de voorkant  er netjes af en  knipte die door midden. Zodra je een stapeltje  had, natuurlijk van zoveel mogelijk verschillende merken, kon je met een ander spelen. Je legde ieder om de beurt een kaartje op een stapel in het midden en zodra je een kaartje van hetzelfde merk op kon leggen was de stapel die er lag voor jou.
Op die manier kreeg je óf meer kaartjes óf raakte je al je kaartjes kwijt.

Vreemd hoe ik via een overleden oude actrice bij sigarettendoosje terecht kom…..ik rook al bijna 35 jaar niet meer en ik heb géén idee of al de merken van toen nog bestaan. Zelfs de merken van vroeger weet ik lang niet allemaal meer maar je kon een héél kleurig stapeltje  kaarten hebben.
Henk rookte toen ik hem leerde kennen  het merk Eden, dat was een rood doosje en ik rookte zelf Stuyvesant met filter.
Goh….. toevallig droomde ik van de week dat ik af en toe een sigaretje rookte …….  zonder er meteen aan verslaafd te zijn , en dat na bijna 35 jaar.
colden fictionimagesCAUYXNG1MB

 

 

 

 

imagesCAHCHHS9

 

 

 

 

 

 

 

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Aug 25, 2014 @ 23:02:32

    Wat een koppie had ze hè. Ze was niet uitgesproken mooi maar had wel iets. Net als Ingrid Bergman trouwens. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer. Ik droom ook nog wel eens dat ik rook. En lékker dat ik het dan vind!

    Rietepietz zegt;

    Eigenlijk lijkt “het modebeeld”toch weer een klein beetje die kant op te gaan, maar je hebt gelijk, mooi zijn heeft meer met uitstraling te maken dan met klassieke schoonheid.
    Erg hé, zó jammer als je dan wakker wordt;-)

    Beantwoorden

  2. kakel
    Aug 16, 2014 @ 14:34:51

    Wat een gezellig blog!
    Vroegah kocht ik pakjes Bazooka kauwgom. Knetterzoet, dat ik nog steeds geen kunstgebit heb, mag een wonder heten. Ik kan me niet herinneren of daar plaatjes in zaten.
    Een jaar of twintig geleden ben ik ook met roken gestopt. Ik draaide vooral shagjes, maar draaide mijn hand ook niet om voor een Marlboro met filter. Weet je dat ik nog regelmatig droom dat ik rook? Heel brutaal stap ik dan met een brandende sigaret in mijn hand in een lijnbus en rook ongegeneerd mijn sigaret op. Wat een lef, hè?

    Rietepietz zegt;

    Ik heb zelf helemaal niks met kauwgom (evengoed wél een flink deel kunstgebit) dus wat er bij de Bazooka zat zou ik niet weten. (ik heb het trouwens over een tijd dat jij nog in de rode kool zat).
    Dan is er weinig hoop voor je, ik rook al 35 jaar niet en toevallig hed ik van de week óók weer een regelmatig terugkerende droom…. dat ik gewoon af en toe eens een peuk opsteek en dat dan weer nét zo makkelijk wekenlang niét doe…. Henk denk dan dat ik snurk maar inhaleer dan zó diep…..!

    Beantwoorden

  3. riet(je)
    Aug 15, 2014 @ 14:39:08

    ja, leuk was dat die plaatjes sparen en ik heb wel zwartwit films van haar gezien met Humprey Bogart (haar man)……..nostalgie……..mooie tijd! heel fijn weekend, liefs van mij

    Rietepietz zegt;

    Ik had zelf niet heel veel met film en dus ook niet écht met filmsterren maar die plaatjes kan ik me nog goed herinneren.
    Jij ook een heel fijn weekend naamgenootje!

    Beantwoorden

  4. ingridblogs
    Aug 15, 2014 @ 13:04:56

    Leuk blog….

    Rietepietz zegt;

    Altijd leuk weer even in het verleden te duiken, er zijn toch bést veel dingen verandert in…pak weg… een halve eeuw!

    Beantwoorden

  5. Wieneke
    Aug 14, 2014 @ 19:48:13

    Leuk onderwerp, die ouderwetse sigaretjes…… ik voel een logje opkomen.

    Rietepietz zegt;

    Inspiratie kan uit de meest vréémde hoeken komen, ook bij loggers onderling;-)Bij mij was het dus dat overlijdens bericht!

    Beantwoorden

  6. hanscke
    Aug 14, 2014 @ 17:36:31

    Ik kan mij die plaatjes ook nog wel herinneren, Ik vond het maar rare foto’s. Ik kende niemand in mijn omgeving die er zo uit zag. Ik ben nu een stevige niet roker. Ruim 9 jaar en het bevalt mij uitstekend!!!!Ik heb ook never nooit meer de behoefte om er één op te steken, terwijl ik een hele stevige roker van bijna een pakje per dag ben geweest. Ik snap nu nog niet hoe ik dat ooit heb kunnen doen, zoveel geld wegblazen.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, het waren de “pin up’s” en daar was natuurlijk wel zorg besteed aan het uiterlijk van de sterren.
    Ik rook al veel langer niet dus heb de héél dure sigaretten al niet meer gerookt maar het was sowieso altijd wel een hoop geld als je veel rookte. Ik voel me eigenlijk nog altijd solidair met de rokers en zou zeker wéér gaan roken wanneer ik het bij een paar sigaretjes per dag kon laten. Helaas was dat niet zo mijn stijl, had al een sigaret op vóór ik ging ontbijten en stopte het niet met een pakje per dag!

    Beantwoorden

  7. meninggever
    Aug 14, 2014 @ 13:22:54

    Tja, dat kaartspel heette toch iets van ‘players’ of zo? Of vergis ik me nu? Ik was niet zo bezig met de filmsterren indertijd. Er waren zoveel fraaie vliegtuig- en autoplaatjes. Van Haust tot Croydon. Albums vol en dat duurde even omdat we niet zoveel van dat spul aten of rookten. Mijn ouders rookten wel, maar dan vooral andere merken. Caballero ging er in enorme hoeveelheden doorheen. Dus je moest altijd ruilen. Nu deden we dat ook altijd al met van alles en nog wat aan andere spullen. Soms wilde je stripboeken compleet krijgen of comics. Mijn broer ruilde dan weer stripboeken voor Dinky Toys en zo bouwde je een hele collectie op. Gelukkig ben ik nooit gaan roken voor die plaatjes. Heb er nog steeds baat bij. IK wil als het kan minstens zo oud worden als Lauren Bacall. Die ik overigens slechts ken van haar films met Humprey Bogart.Maar dit terzijde…

    Rietepietz zegt;

    De filmsterrenplaatjes speelden bij mij ook nauwelijks,ik had ze domweg niet omdat we nooit kauwgom mochten kopen, was geen geld voor!
    Als jij nooit gerookt hebt ben je in je jeugd waarschijnlijk behoorlijk “uitgerookt” want in die tijd rookte bijna iederéén. Mijn kinderen liepen altijd “te zeuren” over die vieze rooklucht, voorál als we bezoek gehad hadden!Ruilen heb ik dus vrijwel nooit gedaan, als je niets hebt valt er ook niets te ruilen;-)

    Beantwoorden

  8. beauninoblog
    Aug 14, 2014 @ 10:11:00

    Ik zie mezelf nog steeds maar als ‘een roker die bijna al 2 jaar niet rookt’. Het blijft af en toe trekken hoor. Laatst toch eentje gerookt op een feestje.
    Vind rook verder ontzettend stinken nu. Ben echt zo’n zeur geworden. In mijn hoofd dan, want dat spreek ik niet uit. Tegenstrijdig hè?!
    Maar mijn moeder laat ik wel binnen roken bij ons. Daarna gaat alles open. Ben zo blij als we lekker buiten kunnen zitten.

    Rietepietz zegt;

    Ik zie mezelf nog steeds als een riker die al bijna 35 jaar niet meer rookt;-) ik mis het eigenlijk nog vaak ,maar omdat ik weet dat ik geen maat kan houden met roken begin ik er dus niet meer aan. Misschien als ik zou weten dat ik terminaal ziek zou zijn, dan kan een verslaving tóch niet lang meer duren. Ik vind roken alléén vervelend als er veel mensen tegelijk in een kleine ruimte roken, maar dát vond ik ook al vervelend toen ik zelf nog rookte. Als er iemand in mijn omgeving een sigaret opsteekt snuif ik altijd even verlekkerd rond;-)

    Beantwoorden

  9. Marion
    Aug 14, 2014 @ 09:22:44

    We gingen , toen Ruud uit indie kwam, vaak naar de bioscoop, dus ik zal ongetwijfeld wel een film van haar gezien hebben.
    Zo langzamerhand zijn ze allemaal verdwenen. Tot straks,
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik ben met Henk wel een paar keer naar de bioscoop geweest, maar dat was toen we nog niet bij elkaar thuis kwamen;-) Henk ging daarvoor wel vaak met vrienden naar de bioscoop maar dat was een anders soort films dan die waarin deze filmster optrad! XXX

    Beantwoorden

  10. Sunnyman
    Aug 14, 2014 @ 07:22:32

    Nee Lauren Bacall ken ik eigenlijk niet zo goed. Weet dat ze getrouwd is geweest met Humphrey Bogart, nog zo’n filmster uit een ver verleden. Films van hen heb ik eigenlijk niet gezien.

    Leuk wel dat iets triests als het overlijden van zo’n ster, toch weer veel (jeugd)herinneringen naar boven brengt. Zo moest ik door het overlijden van Robin Williams weer denken aan veel films van hem, die heb ik wel gezien, en bracht dat toch weer een smile op mijn gezicht.

    Rietepietz zegt;

    Voor Lauren moest ik inderdaad héél ver terug, en zelfs dan kende ik haar alleen van de plaatjes. Films kijken was (en is) nooit zo mijn hobby en mede daardoor heb ik weinig met sterrenverering.
    Het zijn uiteindelijk ook gewone mensen die vaak niet eens met de roem overweg kunnen. Dat blijkt ook maar weer bij Robin Williams. Het blijft natuurlijk gissen of zijn roem iets met die beslissing te maken heeft, maar veel artiesten vinden het moeilijk tegen een toekomst aan te kijken waarin er misschien een eind aan de roem komt.

    Beantwoorden

  11. datzalwel
    Aug 14, 2014 @ 00:29:46

    Lauren ken ik alleen van naam, Ik ben waarschijnlijk ietsje jonger dus. Roken heb ik 15 jaar gedaan héél blij dat ik er vanaf ben maar wie wil gaat zijn gang.Als je beseft dat Toet ank gamong ?? al stierf aan een hersentumor???

    Rietepietz zegt;

    Hoewel ik misschien best wel eens een film heb gezien waar ze in zat kan ik me haar verder ook niet herinneren. Het is echt van die plaatjes dat de naam me iets zegt.
    Precies, ik erger me verschrikkelijk aan de hetze tegen rokers, en dat schijnt onder “gestopte rokers”vrij uniek te zijn. De meeste worden nádat ze “rookvrij” zijn een soort “fundamentalistische propagandisten” tegen het roken.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Aug 14, 2014 @ 00:27:59

    Ja zeg, die van mij waren die spannende ‘Lucky’s’ maar dat is alweer lang geleden. Wij spaarden voetballerplaatjes, maar ik weet niet meer waar je ze bij kon krijgen.

    Rietepietz zegt;

    Voetbalplaatjes zijn “van alle tijden” geloof ik;-) Als niet roker hou je tegenwoordig (in theorie) een hoop geld in je zak, wát een prijzen voor een pakje sigaretten!En dat is héél veel belasting,ik ben iedere roker dankbaar!

    Beantwoorden

  13. ria
    Aug 13, 2014 @ 23:41:17

    Ook ik rookte,Golden Fiction sigaretten en elke week kreeg ik een doosje van 10 sigaretten. Esther Williams ,Omar Shariff, Carry Grant. Eén grote ronde schijf hing op mijn slaapkamer met sterren.Hè wat heerlijk zoiets te lezen zo laat op de avond..

    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij is het merk ondertussen helemaal verdwenen, mijn zus rookt al jaren iets anders.
    Natuurlijk mag Elisabeth Taylor niet ontbreken, en Anita Ekberg die ook tussen de plaatsen voorkwamen;-) Ze hebben bij nooit aan de muur gehangen, ik had ( en heb) niet heel veel met sterrenverering al is die op jonge leeftijd héél normaal.

    Beantwoorden

  14. ♫ Mel☺dy ♫
    Aug 13, 2014 @ 23:11:25

    en Ed Nelson ook….. Roering in de filmster-wereld….

    Rietepietz zegt;

    Ed Nelson….de naam zegt me hélemaal niets als ik dit stukje lees direct na het opstaan.! Maar dan ga ik ontbijten en lees m’n krantje…..en daar staat dat Ed Nelson dit weekend op 85 jarige leeftijd is overleden.
    Het was de mans die Dr. Rossie speelde. Vandaar dat ik de naam niet kende, de serie heb ik nooit gevolgd en ik had sowieso nooit idolen .

    Beantwoorden

  15. Renesmurf
    Aug 13, 2014 @ 23:10:28

    Merkwaardig he, je droomt iets en kan dat koppelen aan een toevallig nieuwsfeit van een wereldster die ineens overleden is. Dan komen ze nog een keer in het nieuws, en dat was het dan. En wat loggers loggen hun herinneringen, overal ter wereld.

    Rietepietz zegt;

    De menselijke hersenpan zit vreemd in elkaar , dat blijkt maar weer. Het vreemde is dat herinneringen ophalen meestal ook bij ánderen herinneringen naar boven haalt!

    Beantwoorden

  16. gewoonhanny
    Aug 13, 2014 @ 22:57:52

    Dat ‘kwartetten’ met sigarettendoosjes kan ik me ook nog wel herinneren. En wat had je de smoor in als je er veel verloor.
    Verzamelen gebeurt nog steeds. Het meest aparte wat verzameld wordt, vind ik (mooi scrabblewoord) koffiemelkcupjesdekseltje, voor de man van een medeblogster. In Nederland zie je niet zulke mooie. Maar in Duitsland en Oostenrijk hebben ze prachtige series.

    Rietepietz zegt;

    Ja verzamelt wordt er nog welmaar meestal niet meer om er mee “te spelen”zoals destijds met die “kaartjes”. Was inderdaad balen als je ze weer allemaal kwijt was maar als je slim was nam je natuurlijk niet álles dat je had mee in een spel. Grappig die cupdekseltjes, ik let er nooit op wat er op staat omdat ik geen melk in de koffie drink dus ik geef de cupjes meestal meteen mee terug.

    Beantwoorden

  17. Hartelijke Hot Hulk
    Aug 13, 2014 @ 22:42:33

    Geweldig om die oude sigaretten merken nog eens voorbij te zien komen.
    Mijn vader rookte Chief Wiph o.i.d. die zaten in een groen doosje.
    En mijn opa rookte panter sigaartjes, die zaten in een blikken doosje.
    Als ze leeg waren wisten die mensen niet hoe ze van hun afval af moesten komen dus begroeven zij die doosjes.
    Later, toen er werd gegraven om onze boerderij heen, kwam je die dingen overal tegen.

    Rietepietz zegt;

    Grappig, ik heb nog zitten zoeken naar een plaatje van Chief Wiph omdat het zo’n knal groen doosje was, niet kunnen vinden. Als ik me goed herinner stond er een paard rij cap met een zweepje op!
    Die blikken doosjes van de sigaartjes werden ook vaak gebruikt om van alles en nog wat in te bewaren,( sigarenbandjes b.v.) je opa begroef ze misschien niet eens maar als je ze buiten weggooit waait er vanzelf van alles overheen zodat ze later pas weer boven komen.

    Beantwoorden

    • Berber
      Aug 16, 2014 @ 22:41:38

      “Chief Whip op ieders lip” was toen een slogan
      Mijn vader rookte Old Mac….dus helaas geen stevig doosje en hij wilde geen ander merk gaan roken voor mij (flauw)
      ik rook al 20 jaar niet meer, na bezoek aan de kaakchirurg en de verdoving nog niet uitgewerkt ben ik er van het ene op het andere moment mee gestopt, en nooit meer aan begonnen of willen beginnen
      En lege doosjes van de sigaren, daar deed mn moeder spelden, vingerhoed, naalden etc, in. Ik kom ook uit Den Haag, maar daar werden weinig doosjes in de grond gestopt
      leuk blog, ik kom meer lezen

      Berber

      Rietepietz zegt;

      O ja… die slogan kan ik me nog héél goed herinneren! Vaders van toen hé, die deden gewoon wat ze zélf wilden;-) Mijn vader pruimde nog maar rookte af en toe een sigaartje en inderdaad, dan werden die blikken doosje voor van álles en nog wat gebruikt. Ik denk dat de doosje eigenlijk meer in de loop der tijd “onder waaiden” dat dat ze daadwerkelijk begraven werden.
      We zijn nu dus even “Hagenezen onder elkaar” ik werd er geboren en heb er tot aan m’n 44 ste verjaardag gewoond. In het regentessekwartier, een toen nog onwijs gezellige middenstanders wijk, ik zou er nu niet meer willen wonen.
      Dank voor het compliment Berber , je hebt geen site ingevuld dus ik kan je geen tegenbezoekje brengen maar je bent altijd welkom hoor, gezellig! Je hebt misschien al gezien dat ik erg van “de interactie”ben ( lees dat ik altijd het laatste woord wil hebben”) en dus bij iedere reactie wel iets in te brengen heb;-)

      Beantwoorden

  18. Blog Zonder Naam
    Aug 13, 2014 @ 21:50:06

    Van sigaretten naar kauwgum kan tegenwoordig heel makkelijk met nicotine-kauwgum en bijna alle filmsterren roken….. En misschien wordt zij wel gecremeerd….. Dan gaat ze alsnog in rook op…..

    Rietepietz zegt;

    Haha, ja dat is inderdaad waar, Filmsterren móeten soms zelf roken als de rol dat vraagt,dat lijkt me toch niet makkelijk.net als voor een rol keiloos aankomen, je moet het er later maar weer áf zien te krijgen.

    Beantwoorden

  19. powerpointgreetje
    Aug 13, 2014 @ 21:30:06

    Ja….vroeger….. leuke tijd, van alles sparen:
    sigarenbandjes, luciferdoosjes, bazooka plaatjes, filmsterrenplaatjes en ga zo maar door, het had toen wel wat…….

    Rietepietz zegt;

    Er was in die tijd ook niet veel anders als je dat met de hedendaagse jeugd vergelijkt, en tóch gaan dié vaak kattenkwaad uithalen uit verveling zegt men.Suikerzakjes waren ook zo’n spaarobject;-)

    Beantwoorden

  20. gewoonanneke
    Aug 13, 2014 @ 21:18:30

    Zowel de filmsterrenplaatjes als het spel met de sigarettendoosjes ken ik niet, dat zal misschien nog wel voo rmijn tijd geweest zijn. Ik rook zo’n 14 jaar niet meer maar gelukkig droom ik er helemaal niet van. Ben echt blij dat ik er vanaf ben.

    Rietepietz zegt;

    Jij bent meer op het platteland opgegroeid terwijl ik in de grote stad opgroeide (Den Haag) dat maakt waarschijnlijk wel wat verschil bij dit soort dingen.
    Ik mis het roken nog steeds zo af en toe, als ik maar zou kunnen houden zou ik ook zeker weer gaan roken.
    Héérlijk als iemand in m’n omgeving een sigaret opsteekt, ik zit gewoon een beetje raar in elkaar;-)

    Beantwoorden

  21. Marja
    Aug 13, 2014 @ 20:55:03

    Zo leuk hoe je gedachten kunnen dwalen van acteurs naar kauwgom en sigaretten. Ik herken die merken nog heel vaag, maar ik ben natuurlijk véél jonger. Ahum.

    Rietepietz zegt;

    Tja… ik was gewoon ineens weer even kind, toen Lauren bacall aan de top stond wás ik nog kind (ik ben 17 jaar jonger dan zij) Mijn oudste zus rookte Golden Fiction, die heb ik dus wel onthouden. Ja jij bent natuurlijk járen jonger dan ik… je bent nog niet eens overgrootmoeder, ik wel;-)

    Beantwoorden

  22. Leidse Glibber
    Aug 13, 2014 @ 20:27:54

    We hebben wat kaugom weggekauwd om van alles te sparen, beatlesplaatjes, sterrenplaatjes, voetbal en ga zo maar door. Zelf eigenlijk nooit mee gedaan aan die rages vond alleen de mopjes leuk in Bazooka Joe

    Rietepietz zegt;

    Ik had de pech dat ik niet van Kauwgom hou. Die sigarettenpakjes kaartjes was ook meer een “meisjesding”

    Beantwoorden

  23. Suskeblogt
    Aug 13, 2014 @ 19:41:32

    die Laura ken ik alleen vaag van naam. Eens kijken op youtube of ik iets van haar kan vinden.

    Rietepietz zegt;

    Er is vast genoeg te vinden van haar, maar meest oude films denk ik, nog in zwart wit. Dat was de tijd dat ze het meest bekend was, er was toen natuurlijk nog veel minder concurrentie.

    Beantwoorden

  24. terrebel
    Aug 13, 2014 @ 19:21:40

    Zelf ben ik nu ruim twee jaar gestopt met roken. En het voelt goed. Ik zie ook bij jongeren dat roken niet meer ‘hip’ is (zoals wij dat vroeger zeiden) en dat is natuurlijk alleen maar positief. Behalve voor de tabaksfabrikanten. Die mogen van mij ander werk gaan zoeken.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou toch graag af en toe een sigaretje opsteken maar ik wéét dat het geen optie is omdat ik geen maat kan houden met roken. Verder mag iedereen die dat wil van mij roken, ook bij mij in huis, ik erger me groen en geel aan dat betuttelen van de rokers. En dát terwijl ze zóveel belastinggeld in het laatje brengen, we zouden ze in de watten moeten leggen;-)

    Beantwoorden

  25. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Aug 13, 2014 @ 19:17:43

    Einen schönen Abend. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, en van het zelfde natuurlijk!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

