toch maar logje?

Ja hoor, ik schrijf tóch maar een logje al zal menigeen  het loggen nu even op een laag pitje zetten,  hoog vuur is veel te warm  nu  onze onvolprezen overheid al waarschuwingen  heeft doen  uitgaan voor de komende warme  dagen.
Ze hebben zelfs “een hitteplan” opgesteld  met allemaal goede raad waar,  in hun beleving, de gemiddelde Nederlander nóóit op zou komen.
Weten we véél wat warmte is, we hebben natuurlijk tot nu toe in  een ijstijd geleefd!
Het mag een wonder heten dat men in Nijmegen vandaag grotendeels welgemoed de vierdaagse uitliep. Dat dáár morgen, op de laatste dag wat aanpassingen gedaan worden snap ik dan nog, het is niet niks om 30-40-of 50 kilometer te wandelen  in een gebied waar niet altijd schaduw voorhanden is.
Maar ook  ik mag natuurlijk niet eigenwijs zijn want “ouderen” kunnen maar het best een rustig koel plekje zoeken  om de “hittegolf” over zich heen te laten komen…….. en toevállig zagen we dit weekend in de buurt een hartstikke koel plekje.

koel genoeg
De deur stond uitnodigend open en we namen  een kijkje, ook een oude geit is op haar toekomst voorbereid, je weet maar nooit toch?
Het was er koel dus dát is een pluspunt, de muren zijn er dik omdat het verblijf zich ver onder de grond  bevind maar de gezelligheid is er toch ver te zoeken als je het mij vraagt.

koel genoeg1
Nee die deur op ooghoogte is géén koelkastdeur, een koelkast is er niet nodig want het is er koel genoeg maar tóch is het er niet lekker fris, een beetje muf  en eigenlijk  niet héél uitnodigend. Er zijn geen ramen dus last van de zon zullen we er niet hebben  en mocht de deur per ongeluk dichtvallen kunnen we altijd nog door dat gat in de muur naar boven klimmen al is de trap niet heel erg vorstelijk……je moet wát wanneer  het hitteplan in werking treedt! Nou ja, ik hou jullie op de hoogte vanuit onze schuilplaats tegen de hitte ….. áls we niet gesmolten zijn dan hé !

koel genoeg2

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mirjam Kakelbont
    Jul 21, 2014 @ 14:03:34

    Hi Rietepietz, ik kom ff om een hoekje kijken. Tijdelijk verblijf ik niet in Blogland – ik zit in een dal – maar kan het soms toch even niet laten. Ik heb weer even kunnen lachen om je logje 😉
    Groetjes en liefs, Kakel
    PS: ik zou het daar best een tijdje uit kunnen houden 🙂

    Rietepietz zegt;

    Nou in een dal zal het óók wel lekker koel zijn dus daar moet het (tijdelijk) ook wel uit te houden zijn. Het warme weer doet lang niet iedereen goed maar in ieder geval is het vandaag weer heerlijk opgefrist. Fijn dat ik je weer een glimlach heb kunnen ontlokken, dat vind ik altijd het mooist om te horen en ik hoor het gelukkig vrij vaak, mooier compliment is er eigenlijk niet!

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jul 20, 2014 @ 00:35:52

    Zal inderdaad wel koel uit maar gastvrij en gezellig ziet het er niet uit.

    Rietepietz zegt;

    Nee daat klopt, maar dat was ook niet de insteek in die tijd. Toch stond er wél een oude foto uit het “huiskamerdeel”, daar waren wel 2 raampjes en en er hingen gebloemde gordijnen voor !

    Beantwoorden

  3. minoesjka2
    Jul 18, 2014 @ 19:53:51

    Ik heb niet zo veel last van de hitte, en dus ook niet zo hard nodig zo’n koel plekje nodig, maar jullie hebben jullie asiel dus gevonden …… lekker idee, voor het geval het te veel word. En gezelligheid? Ach, die maken jullie zelf wel door jullie aanwezigheid. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Wij hadden het gelukkig vandaag óók niet nodig, hier in het Westen is het toch altijd wat minder heet dan bijv. in het Zuiden. Wij moesten toevallig werken en hebben geen probleem gehad met de temperatuur. Maar we wéten waar we terecht kunnen;-)

    Beantwoorden

  4. Hanscke
    Jul 18, 2014 @ 18:19:29

    En toen werd alles anders en vallen de ongemakken van de hitte weg tegenover de onbeschrijfelijke gebeurtenis

    Rietepietz zegt;

    Ja voor héél veel mensen is de hitte ineens niet belangrijk meer,verschrikkelijk wat er gebeurd is en ik leef mee met al die achterblijvers met groot verdriet.
    Maar ook hier gaat tóch het leven door voor al die mensen die er niet direct bij betrokken zijn, zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar.

    Beantwoorden

  5. powerpointgreetje
    Jul 18, 2014 @ 17:57:11

    zo’n koel plekje kon ik nu wel goed gebruiken, pffff…. dit is nu voor mij te warm,
    morgen wordt nog heter……

    Rietepietz zegt;

    Lekker alles dichthouden tot het in de avond wat koeler wordt en dán lekker door laten tochten. Morgen vroeg herhalen dan lukt het toch wel? Meestal wordt het pas vervelend na een langere periode .dan zit de warmte echt overál in ,zelfs in het bos!

    Beantwoorden

  6. meninggever
    Jul 18, 2014 @ 15:27:00

    Schuilkelder? Oogt wel een beetje zo. En die zijn idd zodanig gebouwd dat je het niet te heet of te koud krijgt…wel vochtig soms, en dat is dan ook weer niet goed…

    Rietepietz zegt;

    Klopt, een flink bunkercomplex waar we toevallig zondag rond mochten kijken, wel een beetje bijzonder complex en daarom was er ook een open dag, ik kom er zeker nog op terug.

    Beantwoorden

  7. datzalwel
    Jul 18, 2014 @ 13:07:43

    Wat zal de overheid trots op je zijn. Zo maar zelf zo’n koele plek gevonden :-). Mee denkend met Melody., ik hoop ook van harte dat dierenbezitters waaronder ook veehouders eens echt het goede met hun dieren voorhebben en ze water en een schaduwplek geven, je ziet teveel beesten open en bloot in weilanden.De goede niet te na gesproken natuurlijk.

    Rietepietz zegt;

    Dat hoop ik natuurlijk óók, dieren zijn zo kwetsbaar als ze afhankelijk van mensen zijn. Vroeger kon het vee altijd wel een koel plekje vinden maar tegenwoordig zijn weilanden soms vrijwel in woonwijken gesitueerd met een minimum aan natuur erom heen. dat koele plekje kwam toevallig op ons pad en daar ga nog meer over vertellen!

    Beantwoorden

  8. Petr@
    Jul 18, 2014 @ 12:44:34

    Wel een vest aan doen Riet, als je daar langer dan een half uur zit krijg je het vast erg koud haha.
    En warme snert en chocomel meenemen!
    Een mens moet tegenwoordig overal op voorbereid zijn 😉

    Rietepietz zegt;

    Daar kon je wel eens gelijk in hebben, al is er een gedeelte waar zelfs verwarming is. Je snap het vast al, hier valt meer over te vertellen omdat het niet zómaar een koel plekje is, het is er in ieder geval niét voor gemaakt!

    Beantwoorden

  9. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jul 18, 2014 @ 12:24:21

    Ach ze denken inderdaad bij tijd en wijle heel vreemd over hun volk, en kennen hen weinig tot geen ‘gezond verstand’ toe.

    Deze dagen zijn een bezoeking, dat geef ik gelijk toe….. ik vertrouw erop dat mensen wijs genoeg zijn om te weten wat ze moeten doen dan wel laten.

    Wat ik wel zeer intens hoop is dat diereneigenaren nu plotsklaps een vlaag van verstandsverdubbeling krijgen en men beseft dat je overdag nu niet met dieren in de auto of naast de fiets of iets dergelijks naar buiten moet gaan. Het wegdek is gemiddeld 20 graden heter dus met enig gezond verstand moet je toch kunnen bedenken dat dit niet goed is voor dierenvoeten…

    Rietepietz zegt;

    gelukkig gaan de mééste mensen er goed mee om én met hun dieren.
    Wij hebben gezondigd …. gewoon keihard gewerkt dus we waren wél op Scheveningen maar het was me te druk om na het werk nog even te gaan “pootje baden”. We hebben nu gewoon thuis een heerlijk lauw bed genomen!
    Warmte wordt pas hinderlijk als het “overal in zit” maar dat is nu nog niet zo!

    Beantwoorden

  10. ria
    Jul 18, 2014 @ 11:37:22

    Vanmorgen om 6 uur opgestaan, straks neem ik een duik op het ligbed achter in de tuin, natuurlijk in de schaduw, lekker lui wezen tot 4 uur en tot dan fijn logjes lezen,zoals nu bij jou. Ik ben helemaal weer bijgelezen. Heerlijk zoals jij schrijft.

    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Wij waren en 20 minuten láter uit en driekartier later op weg naar Scheveningen.Nee helaas niét voor het strand maar om keihard te werken. Gelukkig was het gebouw nog niet warm en stond er een heerlijk zeebriesje dat ons door de tegen elkaar openstaande deuren tamelijk koel hield.
    Dankjewel voor het compliment!

    Beantwoorden

  11. ingridblogs
    Jul 18, 2014 @ 11:23:16

    Een plekje waar het koel is….lijkt me heerlijk nu!

    Rietepietz zegt;

    Er zijn vást wel leukere koele plekjes te vinden dan waar hij dit weekend waren , Suske had gelijk, het léék niet alleen een atoom bunker het wás een atoombunker.

    Beantwoorden

  12. Marion
    Jul 18, 2014 @ 10:15:35

    Niet echt gezellig.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Daar was dit koele plekje ook niet helemaal voor bedoeld, maar er wás wel rekening gehouden dat je er iets aan de muur kan hangen, in het beton zitten blokje hout! Maar bij jou is het gezelliger hoor XXX

    Beantwoorden

  13. Marja
    Jul 18, 2014 @ 09:24:45

    Een gezellig bloemetjesgordijn voor het luikje en het wordt meteen reuze knus.

    Rietepietz zegt;

    Dát had ik natuurlijk weer net niet bij me;-)

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Jul 18, 2014 @ 01:55:18

    Goed over nagedacht Riet, jullie zijn helemaal klaar voor de komende hittegolf 🙂

    Rietepietz zegt;

    Er is nog wel wat ruimte hoor dus mocht het nodig zijn?

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Jul 18, 2014 @ 00:41:16

    Pfu, wij hebben lekker een auto met airco, gaan we toch gewoon ’n eindje rijden,
    😉

    Rietepietz zegt;

    Jij slaat dus de goede raad van onze overheid zomaar in de wind?
    En jij woont nog wel in zuiden waar het nog warmer is dan hier in het westen.Maar stom, daar heb ik niet aan gedacht, onze auto heeft óók airco dus dát hadden we ook kunnen doen.

    Beantwoorden

  16. Suskeblogt
    Jul 17, 2014 @ 21:53:10

    het is eerder een bunker voor een naderende nucleaire oorlog, maar ook dan zou het er heet aan toe kunnen gaan;Houd het hoofd maar koel zou ik zeggen.

    Rietepietz zegt;

    Misschien heb je daar wel gelijk in, we gaan snel opp onderzoek uit en ik laat het nog weten;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

