vragen staat vrij…

Even een stukje uit de column van psycholoog Jeffrey Wijnberg;

Vraag iemand waar u heen moet, en hij zal u de weg wijzen; zelfs als hij geen flauw benul heeft welke kant hij u op stuurt. Hiermee is simpelweg aangetoond dat mensen bereidwillig zijn. Des te vreemder is het daarom dat er zoveel van deze bereidwilligheid ongebruikt blijft liggen.
Vooral in het huwelijk laten partners kans op kans onbenut om te krijgen wat zij, diep in hun hart, zo begeren. Blijkbaar is het uitspreken van een wens iets wat als emotioneel riskant ervaren wordt. “

Dat las ik in het ochtendblad kort vóórdat Henk  me op zijn witte  T-shirts  wees en zei; “kijk, er  laat een naadje los, FF opletten dat het gaatje  niet groter wordt “! gaatje 2Later op de dag vind ik de T-shirt mét het gaatje op de strijkplank  die in de logeer/computer/strijk/naaikamer  staat!
Henk is niét in de buurt en de T-shirt mét gaatje ligt daar dus helemaal onbeheerd, niémand die “het gaatje in de gaten houdt”!
Voor zover ik kan zien is het nog niet groter geworden dan het in de ochtend wás maar  dat is een kwestie van tijd. Ik herinner me  dat Henk adviseerde er een oogje op te houden  en dus neem ik er een stoel bij  en ga zitten  om “op te letten”of het gaatje groter wordt.
gaatjeEen beetje saai is het wel, ik leg het T-shirt maar even iets anders neer om beter te kunnen beoordelen óf het gaatje al dan niet groter wordt, maar er gebeurt urenlang niéts. Ik laat al wachtend m’n gedachten nog eens gaan over wat ik zoal in de krant las vanmorgen .

O ja, die column van Jeffrey………wat stond er ook alweer  zoiets als;
” Blijkbaar wordt het stellen van een vraag, het uiten van een wens, het doen van een verzoek als een knieval ervaren; als een vernedering die koste wat kost vermeden moet worden” …... !
Zou  Henk…….. nééée…. hij zou toch niet bedoeld hebben dat ik het gaatje in de naad dicht moest naaien……?
Eh….had hij dat dan niet gewoon even kunnen vragen?  Of zou hij  dat, zoals Jeffrey stelt, als vernederend ervaren. Zucht……  tijd voor de ultieme liefdesdaad ……..er moet genaaid worden,  ik ga  op zoek naar naald en draad, óf zou ik beter een afspraak bij Jeffrey voor  Henk kunnen maken, om hem te leren “vragen”?

 

.

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rob Alberts
    Jul 20, 2014 @ 21:26:01

    Kan ik voortaan de gaatjes in mijn kleding naar jou toe brengen?
    Ik vergeet het meestal als er gaatjes in mijn kleding zitten.
    Meestal worden ze daar juist groter van ….

    Vragende groet,

    Rietepietz zegt;

    Nou het lijkt me praktischer, ik neem maar aan dat je niet bij me om de hoek woont;-) dat je indien “niet al voor handen” op zoek gaat naar een charmante dame die bedreven is met naald en draad en die “tegen kost en inwoning” deze diensten wel wil verrichten…, de korte lijnen werken toch meetstal het best! Maar een man die vraagt wat hij wil is natuurlijk sowieso leuk;-)

    Beantwoorden

  2. Marian Koning
    Jul 20, 2014 @ 18:23:22

    hahahaha, mooi rond verhaal riet!

    Rietepietz zegt;

    je gelooft het niét, maar dit soort kant en klare logjes krijg ik dan bij de ochtendkrant zó in m’n schoenen geschoven…….. hoewel…..zo’n “niet gestelde vraag die er wel degelijk is” komt natuurlijk vrijwel dagelijks voor…het wachten was op het bijpassende stukje van Jeffrey;-)leuk je hier weer even langs te zien komenXXX

    Beantwoorden

  3. Tham
    Jul 19, 2014 @ 11:47:52

    FF zeggen dat ik van je blogjes nog vaak geniet Rietz…. hoe je voorbeelden zo aan elkaar gebreid ..in dit geval : genaaid krijg verbaasd me telkens weer
    Naaien.. kan ik ook als de beste.. 3 jaar huishoudschool en als examen vak naaien met als cijfer een 9. En daar ging ik los..k naaide voor mantham.. van broeken tot bloezen.. we naaiden 8 kinderen en daar naaide ik weer alle kleren voor.. En ineens was ik het zat… Nu verstel ik alle zooi nog van de getrouwde zoons en schoondochters . Tegenwoordig ben je een uitzondering als je nog naaien kunt op t machine.. De jeugd heeft de toekomst .. maar dan met het wegwerpen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Hi Thammy, wat onwijs leuk dat je hier weer even opduikt!En natuurlijk nóg leuker om te horen dat je geniet van m’n schrijfsels. Tja dat aan elkaar breien heb ik blijkbaar een kronkel voor,óf alles komt toevallig op het juiste moment op m’n pad en heb ik de mazzel aan m’n kont hangen;-) (dat je niet denkt dat ik een dikke kont heb, dat is de mazzel) !
    Ik heb een jaar minder huishoudschool dan jij “genoten” ( nou ja, genóten) maar inderdaad heb ik daardoor ook heel lang de kleding voor mezelf en de kinderen zélf genaaid (de kinderen óók zelfgemaakt ja) plus alle verstel karweitjes die zo in een gezin voorkomen. Maar ook ik geloof dat naaien nu wel, hoogstens nog klein verstelwerk of eens een broek korter maken óf een zoom in een jurkje omdat die er tegenwoordig standaard in gestikt worden en dat vind ik lelijk.
    Maar ik weet dat jouw gezin behoorlijk groter was/is dan het mijne, jij hebt hebt dus het meest genaaid;-)

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Jul 16, 2014 @ 17:05:05

    Zo vind ik de werkbroeken van mijn man, hangend over een stoel, gat naar boven.
    Stik vragend: Naai me!!!
    (De broek dan hè!, )

    Rietepietz zegt;

    ja ik zou niet anders dúrven denken natuurlijk (hoewel…. misschien ligt hij wel in de hooiberg op je te wachten zonder broek;-) ) van wat je altijd hoort over boeren zijn dat inderdaad niet de méést communicatieve mannen, het verbaast me dus niet, als Henk dingen al zo voor “vanzelfsprekend’ neemt zal het bij boeren zeker niet anders zijn;-)

    Beantwoorden

  5. ingridblogs
    Jul 16, 2014 @ 11:39:13

    Hahaha….geweldig!

    Rietepietz zegt;

    leuk hé, het zóuden ergernis momentjes kunnen zijn maar bij ons lukt het mééstal wel dat om te buigen maar grote lol hebben.

    Beantwoorden

  6. jokezelf
    Jul 16, 2014 @ 10:26:10

    Hahaha, wat leuk zo’n letterlijk genomen opmerking en zo vreselijk herkenbaar. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Het leuke is dat we elkaar hierin dan gelukkig heel goed begrijpen en er samen plezier om kunnen hebben. Henk snápt dan meteen wat ik bedoel als hij me ,zittend naast dat T-shirt aantreft, al zit er dan natuurlijk geen uren maar op een moment dat ik wéét dat hij eraan komt!

    Beantwoorden

  7. Marion
    Jul 16, 2014 @ 10:25:09

    Dat noemen ze een stille wenk, nooit op in gaan, haha.

    Rietepietz zegt;

    Dat denk ik ook ja, maar ik heb hem natuurlijk wél zelf een beetje verwend door die stille wenken altijd “te begrijpen”! Nou ja, we hebben er weer even om kunnen lachen!XXX

    Beantwoorden

  8. gewoonhanny
    Jul 16, 2014 @ 00:52:57

    Riet, ik heb weer genoten van deze log. Een log zoals jij alleen die kunt schrijven. Prachtig!

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, mede namens m’n co-writer natuurlijk want de schuine regels zijn uit de column overgenomen. Altijd heerlijk om even te dollen met dit soort dingen die we allemaal wel eens meemaken.

    Beantwoorden

  9. Renesmurf
    Jul 15, 2014 @ 23:05:31

    Vragen staat altijd vrij, maar we voelen ons ook zo snel bezwaard.

    Rietepietz zegt;

    Dat was ook waar de psycholoog over schreef in zijn column, maar het was grappig dat ik er metéén zo’n goed voorbeeld bij aangeleverd kreeg!

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Jul 15, 2014 @ 23:00:57

    Dit is weer een Rietepietz log ten voeten uit, heb weer dubbel gelegen want dit is de betere humor.

    Rietepietz zegt;

    Nou ik hád natuurlijk een “co-writer” want de schuine regels zijn gekopieerd uit de column!
    Maar gelukkig kon Henk er óók de humor van inzien en hebben we er samen weer grote lol om gehad.

    Beantwoorden

  11. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jul 15, 2014 @ 22:59:14

    tja…. niet willen generaliseren maar ehhh is het niet zo dat wij vrouwen stiekempjesweg heel goed weten wat onze mannen willen maar er vaak expres geen sjoege op geven omdat ze (ogenschijnlijk ) vertikken, het ‘gewoon’ te vragen?

    Rietepietz zegt;

    Ja natúúrlijk zijn die “subtiele”aanwijzingen van de mannen wel duidelijk voor ons vrouwen maar omdat we het uitéindelijk toch op moeten knappen kunnen we het maar net zo goed ineens doen.Het zal ook niet voor iedereen opgaan hoor al zijn vrouwen meestal duidelijker als ze vinden dat er in huis iets “gedaan”moet worden door de heer des huizes.

    Beantwoorden

  12. gewoonanneke
    Jul 15, 2014 @ 22:47:16

    Ja terwijl ik thuis altijd degene van de meiden was die het minst deed op het gebied van naaien ben ik nu door mijn moeder aangesteld als kledinghersteller als er iets aan schort en ik moet zeggen. Ik vind het nog leuk ook en doe het met liefde. Ha ha ja mannen, heb mijn man of zoon ook nog nooit horen vragen of er iets gemaakt werd, ze gingen er wel van uit dat het na de was/strijk wel weer gerepareerd was. En dat was ook zo eigenlijk. Zelfs sokken hoor van mezelf nu alleen nog repareer ik wel degelijk en ik heb nog kaartjes wol in verschillende kleuren maar echt stoppen doe ik niet, gewoon dichtnaaien, werkt ook hoor. 😉

    Rietepietz zegt;

    Tja, na 2 jaar Huishoudschool heb je wel aardig wat meegekregen op naaigebied en dus was ik thuis al gauw “van de naald en draad” en nieuw maken was dan nog wel aardig maar reparatie is nooit zo mijn hobby geweest.
    Sokken stoppen heb ik vroeger nog wel gedaan maar dáár begin ik echt niet meer aan. Maar je hebt gelijk, wij vrouwen hebben vroeger wel in de hand gewerkt dat mannen in de “zelfherstellende eigenschappen” van kleding zijn gaan geloven.

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Jul 15, 2014 @ 22:44:31

    Leuk bedacht Rietz!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja bedacht…., zoals mijn meeste logjes “overkwam”het ons gewoon allemaal;-)
    Hártstikke makkelijk hoor, hoef ik het alleen maar op te schrijven!

    Beantwoorden

  14. Petr@
    Jul 15, 2014 @ 22:06:46

    Haha meesterlijk Riet! Ja goed van je dat je het gaatje in de gaten hebt gehouden!
    Maar uiteindelijk werd hij toch gedicht!
    Ik lees Jeffrey ook altijd, hij slaat meestal de spijker op zijn kop.

    Rietepietz zegt;

    Dát wel natuurlijk al heeft het wel een lastige bijwerking, Henk ziet er nu “geen gat meer in”, hoe los ik dát nou weer op 😉
    Jeffrey Wijberg is een psycholoog naar m’n hart, geen poespas maar gewoon “de patient”met de neus op de feiten drukken, hou ik wel van!

    Beantwoorden

  15. hanscke
    Jul 15, 2014 @ 21:26:28

    Een meesterlijk stukje met hele leuke woordspelingen. In de gaten houden dat het gaatje niet groter wordt. Ik zelf zou het nog niet gemaakt hebben maar de mededeling gedaan hebben dat ik er goed op gepast heb, en dat het gaatje echt nog niet groter is geworden. Ik houd wel van die humor.

    Rietepietz zegt;

    Ja precies, en zo ging het hier uiteraard óók voordat ik met naald en draad aan de slag ging.Henk kan daar dan gelukkig óók vreselijk om lachen!Dit soort lolletjes maakt het leven zó aangenaam!

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Jul 15, 2014 @ 20:15:15

    Dat was een mededeling met de bedoeling dat jij dat gaatje maar eens dicht moet naaien hahaha….

    Rietepietz zegt;

    En dát had ik natuurlijk dondersgoed begrepen, maar hij moest er érg om lachen toen ik het zo letterlijk op vatte;-)

    Beantwoorden

  17. Marja
    Jul 15, 2014 @ 19:40:14

    Geweldig. Hier stapelen de mottige sokken zich langzaam op in de kast bij de naaidoos. Míjn naaidoos natuurlijk.

    Rietepietz zegt;

    Tja sokken, verhaal apart hé, stoppen is geen optie meer en nieuw kopen is bijna goedkoper dan een kaartje stopwol kopen….áls dat al te vinden is!

    Beantwoorden

  18. riet(je)
    Jul 15, 2014 @ 19:34:32

    die Jeffrey weet het wel…………leuk hoor om dat gaatje in de gaten te houden…..komt helemaal goed…………..

    Rietepietz zegt;

    Hij heeft er ook voor doorgeleerd natuurlijk;-)
    Dat gaatje is ondertussen geen gaatje meer, ik heb het dichtgenaaid!

    Beantwoorden

  19. datzalwel
    Jul 15, 2014 @ 18:11:49

    Dat heeft Jeffrey goed gezien. Als je een beetje oplet hoor je heel vaak vragen in bedekte termen alsof men de ander niet wil belasten of dat diegene waarvoor de vraag bedoelt is zich goed kan voelen door zgn zelf aan te bieden? Misschien van alles wat, maar alleen jij kan erop komen om het “gaatje “in de gaten te houden hahaha.

    Rietepietz zegt;

    Nou die eer is helemaal aan Henk hoor, die vond dat we dat “gaatje in de gaten “moesten houden;-) Jeffrey is een psycholoog waar ik best wel binnen zou willen stappen als dat nodig zou zijn, broodnuchter en heel veel mensen kennis. Hij schrijft regelmatig een column in de Telegraaf en die sla ik nooit over. Aan zijn naam zit de site gelinkt waar je er een paar van kunt lezen o.a. ook die waar ik het hier over heb.

    Beantwoorden

  20. Wieneke
    Jul 15, 2014 @ 17:58:36

    Je wilt niet weten hoeveel keer ik gehoord heb: ‘Als ik iets voor je doen kan….’ toen het bij ons allemaal zo akelig was. Nou, ik heb wél hulp gevraagd. Aan de buren, aan mijn supervriendinnen en ook aan familie. Variërend van wandelen met Bella tot boodschappen doen en gewoon midden in de nacht even de narigheid van je afpraten (nadat dat duidelijk was aangegeven dat het mocht). Heerlijk! Je leert in nare tijden sowieso de toppertjes kennen, die niet moeilijk doen maar gewoon jouw vraag om hulp beantwoorden met woorden en daden. Ik werd beschermd en geweldig geholpen. Maar ik gaf inderdaad zelf precies aan waarmee en hoe.

    Rietepietz zegt;

    Jeffrey zou trots op je zijn;-) Maar zonder dollen, het is natuurlijk héérlijk als de aangeboden hulp géén loze kreten zijn en er ook precies geboden wordt waar je behoefte aan hebt.
    Heerlijk hé, als je mensen om je heen hebt die ook écht om je heen gaan staan als dat nodig is,wij hebben het gelukkig ook meegemaakt toen het nodig was. Maar Henk is een apart geval, die geeft “dingen aan” en vraagt zélden…. is zijn geloof in wonderen waarschijnlijk nooit verloren;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

