peentjes zweten?

 

Ja hoor, ze heeft weer een probleem(pje)  al is het niet direct wereldschokkend. Maar toch… waarom is de éne helft bruin en de andere helft niét!
Het liefst  heb ik ze natuurlijk allemaal een beetje in dezelfde kleur, je wilt het toch niet op je geweten hebben  dat je op  onderscheid maken betrapt wordt wanneer je de te bruine  links laat liggen  of juist de te bleke  afkeurt.
Ik doe heus m’n best hoor maar op de één of andere manier blijven er tóch flinke verschillen als ik aardappeltjes bak.

geb.piepers
Heel secuur sta ik te schuiven en te draaien, beweeg de  aardappelschijfjes van het midden naar de rand  én omgekeerd ,,,,, maar het lijkt wel alsof een déél van de schijfjes zich met factor 20 ingesmeerd heeft  omdat ze  alarmerende berichten over  een bruin velletje  mee gekregen hebben.
Ze weigeren zich een lekker bruin korstje aan te laten meten en blijven wat bleekjes hun rondjes draaien. Hun mede schijfjes ” bakken  het bruin”  en lijken  “in de olie  te zijn”  en dat nog prettig te vinden ook.
Blijft lastig om te zorgen dat de bruine net niet  té bruin worden terwijl  de witte mogen ook weer niet té wit zijn.
Maar goed, op énig moment  moet je dan een beslissing nemen, uiteindelijk moeten ze het samen rooien, klaar is klaar…… tijd om op te scheppen ….  smakelijk hapje toch weer?

P en Derwt

Nee schei nou uit….!  Je kent me toch, ik  ben vanavond net als zaterdag gewoon lekker vroeg boven!
Peentjes zweten laat ik aan Henk over  en dat ik nu tóch een zweem oranje op m’n logje heb is een samenloop van omstandigheden. …. heeft écht niets te maken  met de oranjekoorts.
Het  kwam omdat van de halve bos peen (dat kán nog bij onze groentenman) die ik voor het weekend  kocht tóch nog  flink wat overbleef .
Weggooien  doen we niet aan  en met een mini potje doperwtjes erbij is het ruim genoeg voor nóg een maaltijd. Lekker stukje varkensfilet  erbij… (sorry knorretje)  én gebakken aardappeltjes  eh… half om half bruin, moet kunnen hoor, no sweat !

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonhanny
    Jul 11, 2014 @ 23:52:44

    Dat probleem ken ik, maar ik maak me er niet meer druk om. De bleekscheetjes eet ik het eerst op en daarna de heerlijke bruintjes.

    Rietepietz zegt;

    Het is gelukkig ook géén groot wereldleed, maar het ergert me soms dat ál mijn zorg niet resulteert in mooie bruine schijfjes 😉 Het smaakt evengoed wel hoor!

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jul 11, 2014 @ 08:51:52

    Ik denk dat het zo te verklaren is let op haha. De pan ik op een gedeelte het heetst dat is l ogisch maar ik den dat daar ook de meeste boter of olie is waardoor het beter bruint. . Dit “probleem ” komt me bekend voor

    Rietepietz zegt;

    De warmteverdeling het zeker wel mee te maken hebben. maar het gekke is dat ik constant sta te schuiven ….. dan zóu alles toch een keer op de warmste plekjes terecht moeten komen…., nou ja, als we álles begrijpen in het leven is het misschien lang zo leuk niet meer;-)

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Jul 10, 2014 @ 23:13:39

    Off topic. Na gisteravond is het weer voor twee jaar voorbij 🙂

    Rietepietz zegt;

    Dat is té kort eigenlijk , wat is 2 jaar! maar je begrijpt, er zijn ook mensen die wél blij zijn met deze afloop;-) Had ik meer aan gehad wanneer het eerder gebeurd was want Henk zal de 2 finale’s natuurlijk toch willen zien!

    Beantwoorden

  4. ingridblogs
    Jul 10, 2014 @ 20:12:18

    Ziet er heerlijk uit hoor! Ben blij dat er meer mensen problemen hebben met aardappels bakken…..

    Rietepietz zegt;

    Ja raar hé, ik dacht óók dat alleen ik maar met dat probleempje zat, blijkt bijna iederéén er last van te hebben;-)

    Beantwoorden

  5. minoesjka2
    Jul 10, 2014 @ 18:07:34

    Ziet er goed uit hoor, en wat die aardappeltjes betreft :
    Het is op deze manier tenminste geen eenheidsworst geworden, ze hebben lekker allemaal hun eigen identiteit behouden hahahaha, doen ze bij mij ook altijd……….

    Rietepietz zegt;

    Eigenlijk dus gewoon “de aardappelemancipatie” die we hier meemaken;-) het blijkt dus redelijk normaal te zijn zie ik;-)

    Beantwoorden

  6. cornma
    Jul 10, 2014 @ 11:26:32

    Eigenlijk hebben wij daar niet zo veel last van. We koken eerst zelf de aardappelen, en snijden niet te dikke plakjes. Regelmatig elk plakje keren, dan komt het helemaal goed.;-)

    Rietepietz zegt;

    Zo doe ik het soms ook wel, dan zijn de schijfjes ook iets dikker dan die voorgebakken gevallen. Lekkerder natuurlijk;-)

    Beantwoorden

  7. Marion
    Jul 10, 2014 @ 09:46:50

    Met dat probleem heb ik ook altijd geworsteld, maar het ziet er lekker uit.
    Tot zo. XXX

    Rietepietz zegt;

    En ik maar denken dat het alleen bij mij gebeurt, ik zie dat er véél meer mensen last van hebben….nou ja last! Het smaakt evengoed wel hoor! tot zo,ik sta bijna in de startblokkenXXX

    Beantwoorden

  8. beauninoblog
    Jul 10, 2014 @ 06:50:17

    En nu had ik natuurlijk gehoopt hier een goede tip te vinden om mijn aardappeltjes allemaal hetzelfde kleurtje te krijgen…;-)
    Ik zal het eens aan Rem vragen, die lukt dat soort dingen wel. Zal wel weer iets te maken hebben met ‘erbij blijven, niet ondertussen op de bank liggen;-)

    Rietepietz zegt;

    Nou dat zóu natuurlijk leuk zijn maar is geen hoofdzaak. Aan de aandacht heeft het niet gelegen want ik was er constant bij. Ik lig er ook niet wakker van hoor maar “al schuivende”zie ik dan ineens zo’n logje voor me en dát is toch mooi meegenomen.

    Beantwoorden

  9. J@n.
    Jul 10, 2014 @ 01:10:33

    Je moet het mij niet te moeilijk maken, maar oranje is sinds vanavond weer helemaal uit de mode.

    Rietepietz zegt;

    Dus eh…. niet gewonnen en dan meteen géén fan meer?

    Beantwoorden

  10. Melody
    Jul 10, 2014 @ 00:14:00

    in het midden van de pan is het het heetst…. dat wat daar ligt kleurt dus sneller dan hetgeen eromheen….

    maar ach een kniesoor…….. eetsmakelijk.

    Rietepietz zegt;

    Dat is dan weer niét mijn ervaring, is blijf schuiven maar het zijn steeds weer dezélfde schijfjes die er blekerig bij blijven liggen. Maar inderdaad , een kniesoor die daarop let…. én een blogger natuurlijk want er zit áltijd een verhaaltje in;-)

    Beantwoorden

  11. Marja
    Jul 09, 2014 @ 21:01:32

    Het ziet er zeer smakelijk uit en je probleem is herkenbaar. Wij snappen ook niets van dat kleurverschil. Natuurlijk discrimineer jij niet. Truste voor strakkies.

    Rietepietz zegt;

    Dat wás het ook, we hebben weer gesmuld. Misschien heeft het gewoon met warmte verdeling te maken, zoals Petra zegt. Aan de andere kant… ik bewéég ze wel in de pan en dat zou dan toch moeten helpen. Maar ik kook op gas en die vlam is natuurlijk niet overal even heet.Misschien is elektrisch of inductie wel gelijkmatiger. Gog… soms vraag ik toch best lastige dingen;-)

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Jul 09, 2014 @ 20:52:41

    Ik ben dus gelukkig niet de enige die zich dat afvraagt en aan ergert dat niet alle schijfjes gelijk gekleurd worden. Ik zou zeggen slaap lekker zometeen wij houden met 16 miljoen bondscoaches de wacht 🙂

    Rietepietz zegt;

    grappig, ik dacht dat ik alléén dat probleem had… blijkten er veel méér mensen last van te hebben. Zweet jij maar lekker peentjes hoor straks, en eh…. jullie gaan toch géén slaapliedjes voor me zingen hé!

    Beantwoorden

  13. Petr@
    Jul 09, 2014 @ 20:36:22

    Dat ziet er toch heel erg lekker uit hoor Riet!
    Wij eten vaak krieltjes in de schil, eerst even koken en dan bakken. Als je dan met de pan schudt draaien de meeste zich al om, de rest met een vork omdraaien.
    Ze zijn meestal wel gelijkmatig bruin maar ik heb een koekepan met een hele dikke bodem dus dan wordt de warmte gelijkmatiger verdeeld.

    Rietepietz zegt;

    Ja dat doen we ook wel eens, krieltjes zijn lekker maar meestal maar kort te koop. het grote voordeel is inderdaad dat ze zélf rollen als je aan de pan schudt!Misschien is mijn bodem niet dik genoeg ,zou kunnen, Toch eens naar kijken.

    Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Jul 09, 2014 @ 20:25:57

    En gelijk heb je! En ze zien er heerlijk uit hoor, net als de rest! Een gezonde maal.

    Rietepietz zegt;

    Wij eten over het algemeen redelijk gezonde spullen, meestal vers, in dit geval waren de doppertjes uit een potje maar de rest was vers.

    Beantwoorden

  15. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Jul 09, 2014 @ 20:20:55

    Das hätte ich gerne gekostet. Schmatz. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    het heeft ons ook prima gesmaakt 😉

    Beantwoorden

  16. datzalwel
    Jul 09, 2014 @ 20:14:27

    Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt Hahaha. Ik heb hetzelfde als je dat troost, die ronde blijven helemáál niet liggen hé. Trouwens je zou wel wegspringen als ze de grond onder je voeten zo heet maken 😦

    Rietepietz zegt;

    Een héél klein beetje wel, ik denk altijd dat het aan mij ligt;-)
    Dat kleine spul is een ramp in die zakken voorgebakken aardappeltjes.Wanneer ik de tijd heb schil ik liever zélf een paar aardappels, kort koken en dan wat dikkere plakjes snijden én de “kontjes”eruit laten, mjammie!

    Beantwoorden

  17. suske
    Jul 09, 2014 @ 19:51:12

    ik maak geen onderscheid, ik eet alles gewoon op

    Rietepietz zegt;

    Wij ook niet hoor,alles is schoon opgegaan, we lusten ze (niet) rauw !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

