koppig..

Een beetje zelfkennis is nooit weg natuurlijk en ja er zijn wel wat kleine puntjes waarin jullie Rietepietz een eh…piepklein  beetje koppig kan zijn!
Niet heel erg hoor…maar soms denk ik blijkbaar nét even anders dan “de gemiddelde” Nederlander, neem nou “de elektrische HH machinegolf”  uit de vorige  eeuw….daar ben ik toch behoorlijk door overspoeld en bijna  in verdronken.
Veel (in mijn ogen) overbodige machines, neem de afwasmachine , daar had je vroeger gewoon een man en kinderen voor  want …”er is niets zo gezellig als samen de afwas doen”,  zongen Suske en Wiske ooit.
Het zijn  vieze  krengen die er niet in komen in huize Rietepietz. Wanneer je de gebruikte vaat zó in het apparaat kwakt druipt de drap zó door de machine, en éérst afspoelen is dubbel werk want dan heb je alles zelfs drie x in je handen.
kopNiemand dwingt me natuurlijk  om zo’n kreng  te gebruiken maar  de afwasmachinelobby  ziet toch kans om me behoorlijk  onderuit te halen en wel door iets “koppigs” .
Omdat de machines beduidend minder zachtzinnig met je spullen omgaan dan wanneer je zélf de  septerafwaskwast zwaait worden tegenwpoordig de koffie en thee kopjes van van dikker porselein of aardewerk gemaakt  en dat vind Rietepietz niet lekker “drinken” !
Op de foto boven de laatste 2 “daagse” koffiekopjes  zoals ik ze graag heb, dun porselein(achtig) in een aardig modelletje, hoe moeilijk kan het zijn.
Klopt er is een stukje uit bij het ene kopje en daarom stap ik welgemoed “de Blokker binnen” om 6 nieuwe kop en schotels te kopen!
kop4Niet dat ik geen ándere kopjes heb maar dié horen bij het servies dat ik gebruik als we bezoek hebben  en bijv. het hele gezin bij elkaar heb.
Dat is niét meer bij te kopen en wil ik graag heel houden zodat ik in voorkomende gevallen niet met “een allegaartje zit”
Ondertussen heeft nog een ánder elektrisch apparaat zich opgeworpen om mij dwars te zitten op dat punt…. de Senseo !
Kop én schotel lijken van de aardbodem verdwenen, nou misschien bij archeologische opgravingen   nog maar dan liggen ze in de aardbodem …. dat je niet denkt dat ik onzin vertel hé!
Ik zie alleen maar  een soort bekertjes  met wél een oor maar géén schotel en dan meestal van zulk dik aardewerk dat ik eerst naar de sportschool moet om dat  bekertje omhoog te krijgen als er ook nog koffie in zi!
kop1Bijkomend probleen is … waar laat je het lepeltje als je geroerd hebt…..  niét op een schoteltje want dát is er niet. Bij mij heeft dat lepeltje  de neiging in m’n oog te verdwijnen want het verschuift natuurlijk nét zo vaak als ik het aan de achterkant probeer te houden!
Oke, dan maar geen suiker zou een oplossing zijn maar hoe blijf  ik dan een “zoet meisje”!
Na een vergeefse zoektoch in “de betere serviegoed zaken ” heb ik nog de keuze tussen….
kop3Dan maar de dunne porseleinen  kopjes van het servies gaan gebruiken, niet alleen de kopjes maar ook wij hebben immers het eeuwige leven niet, of in de betere servieszaak kop en schotels  kopen á € 22,50 p.st. die dan nog altijd (wegens de afwasdictator) dikker zijn  dan ik prettig vind!
Tja,ik denk dat ik gewoon nog even  koppig door blijf zoeken ……..

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Jul 03, 2014 @ 23:06:34

    Mijn schoonouders gebruikten ook alleen hun servies op zon en feestdagen. Toen het huis leeggehaald moest worden ding alles naar de kringloop omdat niemand het wilde. Zonde toch. Misschien eens bij de kringloop kijken. Ik heb daar ook gewoon nieuwe theekopjes van echt dun porcelein gekocht. Ben het helemaal met je eens, de dunne kopjes, glazen trouwens ook, drinken het lekkerste. En ik heb ook de vaatwasser de deur uitgedaan toen ik alleen kwam. Succes met zoeken.

    Beantwoorden

  2. reismeermin
    Jun 29, 2014 @ 21:06:40

    Rommelmarkten, marktplaats, 2ehandswinkels, helaas heb ik onlangs mijn schoonmoeders dunne kopjes weggedaan, anders had ik ze je nu aangeboden.

    Rietepietz zegt;

    Dat is lief, maar ik heb al aardig wat goede ideetjes aangereikt gekregen dus het zal wel goed komen binnenkort!

    Beantwoorden

  3. minoesjka2
    Jun 29, 2014 @ 17:22:25

    Weet je wat een voordeel is Riet? Alles van vroeger komt toch weer terug, kijk maar naar de LP, die is ook weer veel meer in trek. Maar goed daar heb jij geen dunne theekopjes mee natuurlijk…………… heb je al eens aan marktplaats gedacht? Daar doen veel mensen de dingen die in de kast blijven staan weg, en omdat bijna niemand inderdaad meer kop en schotels gebruikt, zijn ze daar misschien te vinden.
    Heel veel succes met je zoektocht.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb hier ondertussen aardig wat bruikbare tips gekregen dus ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Marktplaats is niet zo mijn ding, ik wil wel zién wat ik koop en ben geen voorstander van m’n echte gegevens op internet prijsgeven.

    Beantwoorden

  4. John
    Jun 29, 2014 @ 09:59:49

    Hier geen Senseo in huis hoor. Gewoon een ouderwetse filtermachine. Jaja, je hebt gelijk. Ook dat is een vernieuwing waar ik niets mee kan en waar ik de zin niet van inzie.
    Ja, fabrikanten maken goud geld aan de koffiepads. Ik doe er niet aan mee. Het smaakt niet zo lekker als verse filterkoffie, en die drink ik het liefst uit een mok van middel-dik aardewerk. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Nou de Senseo héb ik wel in huis, ooit cadeau gekregen maar het is wel handig voor die enkelen keer dat er “een eenling” koffie wil. Ik doe al méér dan een jaar met een zak van die pads. (geen idee of die dus nog te drinken is) maar verder maken we inderdaad gewoon lekker filterkoffie.
    Die dikke mop zie ik dan weer niet zitten, mocht ik óóit bij jou op bezoek komen neem ik dan wel m’n eigen kopje wel mee;-)

    Beantwoorden

  5. gewoonhanny
    Jun 28, 2014 @ 23:53:59

    Rommelmarkten en kringloopwinkels. Dat hebben verschillende anderen al geschreven. Want in de winkel kun je dat echt dunne porselein niet meer kopen.
    Ik dronk vroeger ook uit die kopjes, maar ben van mijn geloof afgestapt. Nu drink ik heerlijk uit mokken, waar ik mijn vingers lekker omheen vouw. Het lepeltje leg ik op het ‘koekschoteltje’ als de koek op is.
    Ik hoop dat je slaagt.

    Rietepietz zegt;

    Ik mag ook eens komen grasduinen in de servies kast van een familielid dat ondertussen al jaren alleenstaand is maar nog steeds “spullen heeft” uit de tijd dat er veel famile over de vloer vloer kwam. Koekjes staan hier eigenlijk nooit op tafel bij de koffie, hoogstens als er bezoek is want zelf geven we er niets om.

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam
    Jun 28, 2014 @ 22:31:24

    Misschien eens neuzen op een rommelmarkt of tweedehands zaak? Je wast de kopjes die je daar koopt met de hand af en ze zijn weer als nieuw…… voor een koopje!

    Rietepietz zegt;

    ja zoiets moet het wel gaan worden denk ik, ik heb al wat alternatieven aangereikt gekregen.

    Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    Jun 28, 2014 @ 21:50:09

    Koppig blogje 😉

    Rietepietz zegt;

    Ja wat ik in de kop heb ……enz….

    Beantwoorden

  8. Mirjam Kakelbont
    Jun 28, 2014 @ 21:13:53

    Daarom heb ik geen servies, Rietepietz. Ik koop gewoon alles in de kleuren blauw/wit zodat het qua kleurstelling nog een beetje een geheel vormt. Bij mij zijn kopjes/schotels/borden geen lang leven beschoren en om nou mijn hele leven met een en hetzelfde servies te doen, vind ik een tikkeltje saai.
    Maar in je lepeltjesprobleem kan ik me helemaal vinden 😀

    Rietepietz zegt;

    Vroeger had ik óók geen echt servies hoor, dat is pas van de laatste 15 jaar en ik ben er zuinig op. Vroeger hadden we altijd veel jong spul over de vloer en toen was serviesgoed niet áán te slepen;-) Geen suiker gebruiken is natuurlijk een oplossing, dan heb je geen lepeltje nódig, maar ik drink m’n koffie zwart en dan vind ik een beetje suiker wel lekker;-)

    Beantwoorden

  9. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jun 28, 2014 @ 20:21:18

    och jeeeetje toch, arme jij, …….. afgezien van het feit dat er tegenwoordig kopjes bestaan met een gaatje in het oor waarin je het (bijgeleverde) lepeltje dan laat zakken…….

    Kenen wij hier jouw probleem niet zo al herken ik het natuurlijk wel…..gezien het onderwerp waarover we het eerder vandaag hadden….

    maar ehhhhh….. kijk eens hier: http://www.marktplaats.nl/z/huis-en-inrichting/keuken-servies.html?categoryId=1262

    En zodra ik weer op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel loop en iets zie dat op jou van toepassing is zal ik foto’s maken en jou die sturen.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb ondertussen al 2 redelijke alternatieven gevonden, wél saai wit of creme. Dus ik blijf nog wel even zoeken , zit niet op een schopstoel natuurlijk. En ik heb ondertussen ook veel bruikbare tips gekregen dus ik heb er álle vertrouwen in dat het goed komt.

    Beantwoorden

    • Melody
      Jun 29, 2014 @ 11:34:17

      mail mij ff aub met jouw beschrijving van wat je precies zoekt, of in ieder geval mooi vindt (of juist niet) …. (hier in de stad hebben we maar liefst 4 kringloopwinkels en ik loop met regelmaat over rommelmarkten in de regio die er elk weekend standaard zijn) …. geheid dat ik dan wel iets voor je tegenkom ergens de komende tijd 😉

      Rietepietz zegt;

      Nee joh… nergens voor nodig, hartstikke lief maar om ze dan weer hier te krijgen is toch een beetje “paard achter de wagen spannen”;-) het gaat hier zéker lukken met alle mogelijkheden die zich nu voordoen, mocht er helemaal niéts uitkomen laat ik het je weten, je bent een schat!

      Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Jun 28, 2014 @ 20:14:39

    Ik vind het toch wel erg handig hoor, zo’n afwasmachine. En mijn ouders hebben er sinds kort ook een. Die wordt alleen gebruikt als wij er gegeten hebben trouwens. 😉

    Geen Senseo hier in huis. We zetten nog op de ouderwetsche manier koffie.

    Rietepietz zegt;

    je bent écht niet de enige die zweet bij zo’n kreng;-) Wij hebben er bewust niét een in de de keuken ingebouwd toen we die een jaar of 7 geleden hebben vernieuwd. Er was wél ruimte voor én een wateraansluiting. Een Senseo héb ik wel maar die wordt heel zelden gebruikt voor 1 onverwachte persoon als het voor ons géén koffietijd is.

    Beantwoorden

  11. marjak
    Jun 28, 2014 @ 17:58:30

    Bij http://www.wempewempe.nl/index.php?id=3, een winkel in Den haag, verkopen ze tweede hands serviezen en serviesdelen, antiek tot hedendaags. Lijkt mij wel een winkel waar je jouw dunne-kopjes-wensen zou kunnen vervullen.
    Ik ben blij met onze vaatwasser, wil niet, kan wel, zonder;-)
    Bij ons Senseo, ik ben de enige die koffie drinkt. En dan het liefst een dubbele portie in een grote mok….. Heerlijk!

    Rietepietz zegt;

    Hé grappig, ik zat me vanmiddag juist af te vragen of Wempe nog steeds bestaat. Ik was er vroeger ooit eens om wat ontbrekende serviesdelen voor iemand te zoeken, leuke winkel was dat toen. ik ga snel eens kijken.
    met mokken heb ik helemaal niéts , ze zijn me véél te zwaar, maar jij mag wel hoor 😉

    Beantwoorden

  12. datzalwel
    Jun 28, 2014 @ 15:58:02

    Alles zet ik in de vaatwasser ook dunne glazen, gaat altijd goed. Wij hebben het goed verdeeld, ik laad in en Jan ruimt uit. Voor spoelen deed ik met de hand ook al dus dat is geen probleem. Met senseo zit ik weer wel op dezelfde golflengte .:-)

    Rietepietz zegt;

    Toch kreeg ik van een dame in zo’n luxe servieszaak dit als reden dat alle kopjes tegenwoordig dikker zijn! Evengoed wel vreemd want ook kopjes met gouden randjes zijn dikker en die mógen niet eens in de afwasmachine als ik het goed begrepen heb!

    Beantwoorden

  13. Marion
    Jun 28, 2014 @ 14:50:46

    Succes bij de kringloop.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    We hebben weer lekker wat te zoeken op de woensdagmiddag 😉 Alleen komen wij nooit kringloopwinkels tegen op onze donderdagexpedities;-)

    Beantwoorden

  14. cornma
    Jun 28, 2014 @ 12:49:48

    Oh, wat ben ik het met je eens! Vooral thee is niet lekker uit zo’n dikke beker of een glas. Drinken uit bekers vind ik in principe geen probleem, als ze maar de juiste dikte (of dunte) hebben. Succes met je zoektocht.

    Rietepietz zegt;

    En ik drink niet eens thee;-) maar koffie drink ik ook niet graag uit een mok of dikke kom. Ik denk dat jij alles zónder suiker drinkt, dan heb je geen probleem als ” waar laat ik het lepeltje na het roeren”. 😉

    Beantwoorden

  15. Wieneke
    Jun 28, 2014 @ 11:02:44

    Koppig……. leuke titel ! 🙂 Succes bij het zoeken/vinden van de ideale koppen en schotels.

    Rietepietz zegt;

    het valt niet eens mee hoor, enige “koppigheid”zal me zéker van pas komen;-)

    Beantwoorden

  16. Petr@
    Jun 28, 2014 @ 10:32:57

    Riet in de kringloopwinkel zijn nog heel veel kop en schotels te koop, ook dunne theekopjes.
    Ik vind een vaatwasser een uitkomst hoor, maar ik doe niet alles er in, bier en wijnglazen niet en mijn “mooie” servies was ik ook met de hand af.
    Senseo vind ik niet zo lekker, wij drinken ouderwets, ik schenk nota bene gewoon op! Als dat niet ouderwets is haha

    Rietepietz zegt;

    Daar ga ik ook zeker even neuzen ,maar eigenlijk vind ik dat de kringloopspullen niet voor mij bedoeld zijn. De winkels waren en zijn bedoeld voor “de minima” maar tegenwoordig is het gewoon “trendy” om daar te snuffelen naar mooie spulletjes voor een prikkie.

    Beantwoorden

  17. meninggever
    Jun 28, 2014 @ 09:47:10

    Als niet koffie drinker hen ik het eenvoudig. Bekers! En die zijn vaak wat steviger van constructie en ook nog eens goedkoper in de aanschaf. Maar bij de oosterburen, waar wij regelmatig even heen rijden voor weer wat in/aankopen, vindt je vast nog heel wat leuke kop en schotels. Daar heeft men de smaak nog die past bij jouw persoonlijke wensen….

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten, Duitsland is op dat gebied altijd al veel beter gesorteerd geweest dan Nederland, maar ja, ik ben dan weer niet zo gecharmeerd van een paar uur auto rijden, ik bárst van de afwijkingen van de meerderheid 😉

    Beantwoorden

  18. Suskeblogt
    Jun 28, 2014 @ 06:59:34

    Hier geen senseo maar gewone koffie uit koffiezet. De vaatwasser is al jaren stuk en we missen hem helemaal niet.

    Rietepietz zegt;

    Een Senseo is goed voor die enkele keer dat je maar één kopje koffie hoeft te maken, wij zetten ook altijd liever een pot koffie. Lekker eruit gooien die vaatwasser, heb je er een hele kast bij!

    Beantwoorden

  19. J@n.
    Jun 28, 2014 @ 00:30:39

    O ja, nog vergeten, Senseo is mijn smaak ook niet, dus dat hebben we hier dus ook niet.

    Rietepietz zegt;

    Ik héb wel een Senseo staan voor die heel enkele keer wanneer er iemand binnen valt die graag koffie wil op een tijd dat wij er zelf geen behoefte aan hebben, wanneer het om 1 persoon gaat is het een uitkomst.

    Beantwoorden

  20. J@n.
    Jun 28, 2014 @ 00:19:16

    Natuurlijk zal je wel gelijk hebben Rietz, maar wij zijn nog steeds, na 14 jaar gebruik, heel blij met onze vaatwasser en wat de prijzen voor serviesgoed zijn, daar heb ik me dus niet in verdiept.

    Rietepietz zegt;

    Nou je bent ábsoluut niet de enige die veel plezier van een afwasmachine heeft, mijn eigen kinderen zouden niet zonder willen (kunnen natuurlijk wel). Waarschijnlijk ben ik gewoon “te lui” voor zo’n kreng, éérst alles afspoelen (al is dat misschien niet voor álles nodig) dan met de nodige zorg in de rekjes plaatsen , dán na lange tijd wachten alles er weer uit halen en opbergen…zoals met bijna alles dat door elektrische machines wordt gedaan vraagt het gewoon meer tijd. Maar ja… ik wijk wel vaker af van “de merderheid”dus het ligt gewoon aan mij;-)

    Beantwoorden

  21. RenéSmurf
    Jun 27, 2014 @ 22:21:13

    Geen idee, Reuze interessant allemaal. Ik heb smurfenmokken een koffiezetapparaat, veel in gebruik.

    Rietepietz zegt;

    Ik vind mokken véél te zwaar en niet lekker om koffie uit te drinken, nou ja, het is natuurlijk niet écht een wereldprobleem;-)

    Beantwoorden

  22. beauninoblog
    Jun 27, 2014 @ 22:14:30

    Kringloop? Daar hebben ze vast wel wat denk ik.

    Rietepietz zegt;

    Ja dat zei Marja ook al en dat is een goed idee!Dat ik proberen!

    Beantwoorden

  23. powerpointgreetje
    Jun 27, 2014 @ 22:14:20

    Voor mij ook geen vaatwasser en het Senseo apparaat kort geleden er uit gegooid….. geef mij maar gewone lekkere koffie met inderdaad een schoteltje er bij…..

    Rietepietz zegt;

    Is ook nauwelijk de moeite met z’n tweetjes, dan moet je zóveel spullen hebben wil niet constand zonder zitten;-) Een Senseo héb ik wel maar gebruik ik alleen als er onverwacht iemand binnen valt die koffie wil terwijl wij zélf niet hoeven!

    Beantwoorden

  24. Marja
    Jun 27, 2014 @ 21:55:19

    Je tobt wat af op die manier. Ik zag dat lepeltje al prikken in je ooghoek. Gelukkig hebben ze dit soort kopjes nog bij de kringloopwinkel.

    Rietepietz zegt;

    Verhip…. goed idee, niet aan gedacht, daar lig ik morgen voor de deur;-)

    Beantwoorden

  25. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Jun 27, 2014 @ 21:08:23

    Gutes Porzellan. LG. Wolfgang. Den Hersteller habe ich nicht gefunden—.?

    Rietepietz zegt;

    In Duitsland heeftis altijd mooi perselein te koop als ik me goed herinner!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

