éven douchen..zo terug!

Er klinkt een rauwe hulproep uit de badkamer en wat lawaai….   komt van Henk die in de douche staat …… met de deur van de douch in zijn hand….. ppppffff..opluchting … geen zwaar verkreukelde  Henk, wél een benauwd kijkende Henk  die me  dringend verzoekt of ik de deur óók even vast wil houden……. en pas dán zie ik dat hij de douche deur krampachtig vast staat te houden om te voorkomen dat de glazen deur te pletter valt.
De deur sloot al enige tijd niet lekker en vandaag bleek hoe dat kwam. Zowel aan de onder- als aan de bovenkant was de pin waarop de deur “z’n draai vindt” finaal afgebroken .
Tja…  éérst maar even ontbijten dan?

D1Hoe oud is die douche eigenlijk….? 12 jaar ? da’s niks, kán niet op zijn!
Hoe moeilijk kan repareren zijn….. mmmja, onder die plastic dopjes zitten de schroefjes die de sponning én het glas d.m.v. een andere sponning met elkaar verbindt….. simpel toch, maken we even los!
Twee gescheurde nagels later  zijn de dopjes eraf, daarna zien  we kans twee  kruiskop schroeven dol te draaien. Sommige  plastic dopjes bleken gescheurd waardoor  kalk aanslag een kans kreeg.
Andere schroevendraaier nodig én een tang  (ligt beneden in de schuur)   met brute kracht dan maar…..
D4Volgende probleem, op de onder én bovenkant van de verbindingssponning moeten twee lange schroeven los om de resten van de kapotte onderdelen te verwijderen….. tja… ook die bevinden zich in een gebied dat zich buiten mijn schoonmaakdrift bevindt en dus ……kalkaanslag…. ándere spullen halen . (liggen in de schuur beneden) …maar er blijft er één halsstarrig, en die moet dus losgeweekt worden in de schoonmaak azijn, oude tandenborstel brengt uitkomst.
We kunnen “de kont niet keren” in de krappe badkamer  en om  het glas heel te houden leggen we de deur maar in de slaapkamer op bed…….
Zakje  met reserve onderdelen…..( ligt niét in de schuur beneden, boven op zolder dan? )  daar zit één nieuw draaipunt in, en nummer twee blijkt niet meer te koop.knutselhenkie
Dan maar proberen met wat lapwerk en twee componentenlijm( ligt beneden in de schuur) de minst slechte delen hergebruiken (nieuwe douche kopen kan altijd nog)
Met  kunst en vliegwerk (soms alleen al om op te staan als ik in een klein  hoekje heb gezeten)
zetten we de “nieuwe onder en bovenkant erin….perfect…… alleen ff jammer dat we de sponning er onderste boven op zetten……..dénk ik dan hé, omdat ik zie dat het handvat van de deur aan de verkeerde kant komt te zitten….. veranderen….. deur optillen (wat weegt zo’n stuk glas nou helemaal)….blijkt er aan de ándere kant óók een handvat te zitten(vergeet jij nooit iets?) ….dus het was tóch goed …( ja hoor, Henk draait alles wel wwe los en weer vast nadat  het om gekeerd is  D2Nu de deur er in hangen, oéps….Afgebroken  draainok zit ) nog muurvast  in gat waarin nieuwe draainok moet, terug bij af dus….
Na veel geklooi breekt uitstekend  stuk af, slaan we de rest er maar in …óók goed, ruimte genoeg!
Na de avondmaaltijd kan de deur er  in, zie je wel… nergens voor nodig dat nieuw te kopen eh…. ….althans nú nog niet!
Hoe bedoel je weinig échte actiefoto’s….. je dacht toch niet dat we dáár nog handen voor vrij hadden? Het glas  van de douchedeur is niét gebroken…WIJ WÉL!

32 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. spontanity2
    Jul 06, 2014 @ 17:33:04

    Dat is nog geluk hebben denk ik!!!

    Rietepietz zegt;

    Zéker weten, er zit één beschadiging in de vloertegel, had nét zo goed “in Henk”kunnen zitten natuurlijk als het glas gebroken was.

    Beantwoorden

  2. reismeermin
    Jun 29, 2014 @ 21:13:09

    Nou jullie waren kapot, gesloopt, maar het toch goed voor elkaar gekregen.
    Daar kan een elftal wat van leren 😉

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig wél, wél jammer dat wij er véél minder mee verdient hebben dan dat elftal, het is toch maar onglijk verdeeld in de wereld!

    Beantwoorden

  3. Mirjam Kakelbont
    Jun 28, 2014 @ 21:38:58

    Jemig, je had er toch niet aan moeten denken dat de glasdeur kapot gevallen was! En dan bedoel ik terwijl Henk erbij stond, natuurlijk, want zo’n deur is vervangbaar. Petje af zoals je man het opgelost heeft!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Nee ik moet er niet aan dénken dat die deur kapot gevallen was, het is wel glas dat niet versplintert maar dan nóg heb je zó een snee te pakken. Ja heeft tie knap gedaan hé, maar had dan ook mijn hulp moet je niet vergeten;-)

    Beantwoorden

  4. minoesjka2
    Jun 27, 2014 @ 19:25:57

    Dat kan ik me voorstellen zeg, maar ………. jullie zijn waarschijnlijk na een nachtje slapen weer heel, en die douchdeur had de rest van zijn leven kunnen blijven liggen, maar als die gebroken was, was hij nooit meer geheeld 🙂

    Rietepietz zegt;

    Niks mis met “even tot het gaatje gaan” hé! Een gebroken ruit levert natuurlijk behalve ongemak ook nog gevaar op. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen!

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Jun 27, 2014 @ 19:15:41

    Een mens kan wat afklooien, Rietz
    Wat een gedoe zeg bij jullie en dat alles in de schuur beneden ligt is lol

    Ik ben al 14 dagen bezig met een rolverduisteringsgordijn voor een Velux dakraam.
    Die rol zit in plastic houdertjes die natuurlijk een keer moesten afbreken.
    Had ik ze vervangen door stalen ( van een fietszadelstrop ) trek ik hem dicht, hoor ik de oprol veer springen die waarschijnlijk stuk is.
    Ga ik naar de Praxis in Heemskerk voor een nieuwe, die hebben mijn maat niet.
    De Gamma in Beverwijk heeft hem ook niet en de Praxis in Beverwijk wel.
    Hoera dacht ik voor € 142 euro maar ik zie dat de verpakking open is gemaakt en er ontbreken onderdelen.
    Toen maar via internet besteld.
    Bij Velux zelf € 178 met gratis verzenden
    Bij een andere (duistere) boer € 110 + € 10 verzendkosten
    Wij wachten af of het goed komt?

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, érgens moeten onze familie stambomen elkaar kruizen, anders kan je nóóit zoveel pech hebben! Je zit heir eigenlijk wél een beetje een logje van jezelf weg te geven;-)
    Ik ga voor je duimen dat alles nog op z’n pootjes terecht komt!

    Beantwoorden

  6. Wieneke
    Jun 27, 2014 @ 10:49:09

    Ik was gewoon weggelopen. Ver weg naar buiten en pas teruggekomen als iemand het had geregeld daar. 🙂 Veel bewondering dus voor jullie doorzettingsvermogen. Alleen al die rothoudingen waar je in zo’n kleine ruimte moet staan/zitten/liggen.

    Rietepietz zegt;

    Zou in mijn geval niét verstandig zijn want Henk kan wél goed klussen maar niet “regelen” ,er zou dus gewoon niets gebeuren als ik weg liep, uiteindelijk hebben we óók een bad waar nog een douchekop boven hangt;-)

    Beantwoorden

  7. John
    Jun 27, 2014 @ 10:08:15

    Daarom houd ik ook niet van van die douchebakken. Hier mag de hele badkamer nat worden hoor 🙂
    Even met de trekker er over, een doek over de tegels, en alles is weer droog.:)

    Rietepietz zegt;

    Ik vind die moderne inloosdouche óók heel praktisch én mooi!
    We hebben ook gekozen voor “reparatie” omdat je bij “vervangen” automatisch van het één in het ander valt.
    het tegelwerk zit er óók al 25 jaar en dat doet de voegen geen goed in een douche en dus…. als je gáát vervangen kun je beter de hele boel renoveren en dáár hebben we nog niet genoeg over nagedacht want er zijn nu zóveel mogelijkheden , zeker als je ook rekening moet gaan houden met ouder worden!

    Beantwoorden

  8. beauninoblog
    Jun 27, 2014 @ 00:04:21

    Haha, lekker stel hoor. Net buurman en buurman. Topteam!

    Rietepietz zegt;

    En een voldoéning dat het geeft, we draaien in het voorbijgaan gewoon ff een keer extra de deur open en dicht….gewoon… omdat het kán;-)

    Beantwoorden

  9. Albert y Mara fotoblog
    Jun 26, 2014 @ 23:42:48

    Onze douchecabine is nog geen 12 jaar oud in onze “dolfijne” stad. We zijn gelukkig door jou gewaarschuwd. We moesten allebei denken aan dat tv programma “Help mijn man is klusser”. Bij jou is het op het gebroken gevoel na, goed afgelopen.

    Rietepietz zegt;

    Wij zijn wel méér gewend hoor, hebben ons hele huwelijk geklust. In de jaren 60/70 deed je dat met een vriendengroep meestal bij en met elkaar en daar hebben we héél veel van geleerd!
    De “evolutie”in de badkamer wereld is hard gegaan dus ik hoop dat het gammele systeem dat wij hebben ondertussen allang vervangen is voor iets beters!

    Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Jun 26, 2014 @ 21:44:12

    Wat een team!
    Rietepietz zegt;

    En dát soort teams krijgen nou nóóit eens een lintje;-)

    Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Jun 26, 2014 @ 18:18:46

    samen met mijn vrouw een douche repareren, dat zie ik hier niet rap gebeuren of je mag vooraf een ambulance bellen ! 🙂

    Rietepietz zegt;

    En eh….. aan wie ligt dat? 😉 Maar oke… als je, zoals wij, al 53 jaar samen oefent moet het wel kunnen hoor!

    Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Jun 26, 2014 @ 17:16:49

    De laatst keer dat er bij ons een rauwe hulproep uit de douche klonk, lag ik met een gebroken pols op de grond. Manlief had de vloer niet bijgetrokken en die was door de zeepresten als een spiegel zo glad en liep niets vermoedend naar binnen…….en hup, daar lag ik! Gelukkig hebben wij een douchegordijn, anders had ik tussen het glas gelegen en dan was het niet bij een gebroken pols gebleven vrees ik.

    Rietepietz zegt;

    Dat is wel een héél erg óeps moment, de badkamer is gewoon behoorlijk gevaarlijk terrein waar van álles fout kan gaan! Ik dacht inderdaad dan Henk onderuit gegaan was en was al blij dat het “alleen maar” een soort “blikschade”was, en die viel dus óók nog mee want de ruit hád aan barrels kunnen gaan!

    Beantwoorden

  13. cornma
    Jun 26, 2014 @ 16:26:33

    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik lag in een deuk bij dit verhaal. Ik kan jullie gewoon samen zien klooien in die kleine ruimte. Prachtig!

    Rietepietz zegt;

    Nou dat mag je bést zeggen hoor, wij moesten er zelf af en toe ook om lachen!
    We kunnen met “one liners” elkaar heel goed aan het lachen maken, maar natuurlijk zijn er dan ook momenten dat we denken “waar zijn we aan begonnen”;-)

    Beantwoorden

  14. Rianne
    Jun 26, 2014 @ 15:40:26

    Ik lig hier in een breuk…

    Rietepietz zegt;

    dát schiet niet op natuurlijk, doe ik m’n best om niets te breken loop jij flinke schade op;-)

    Beantwoorden

  15. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jun 26, 2014 @ 13:00:47

    Sommige mannen (en iets minder vrouwen) zijn zo handugg, godzjidank heb ik van dat 1e voorbeeld ook zo’n pracht-exemplaar….
    maar ehhh dat telkens op en neer van boven naar de schuur en terug… heel herkenbaar 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou ik ken genoeg handige vrouwen óók hoor maar het mooiste is wanneer je, zoals henk en ik, elkaar aanvult Niet alleen in vaardigheden maar óók in karaktertrekken als geduld, doorzettingsvermogen,inzicht en noem maar op! Bij ons is dat gelukkig precies het geval;-)

    Beantwoorden

  16. Petr@
    Jun 26, 2014 @ 12:34:35

    Pfff wat een klus zeg, ik word van het lezen al moe haha.
    Het zou niks voor mijn man zijn, die is zo ongeduldig wat kleine prutswerkjes betreft.
    Jullie hebben dat maar weer mooi opgelost zo samen, het kan weer jaren mee!

    Rietepietz zegt;

    Bij ons is Henk juist de meest geduldige, ik wil nog wel eens te hard van stapel lopen maar Henk zou weer niet snel aan zoiets beginnen als ik niet al begonnen ben. Maar het werkt natuurlijk wél makkelijker als je weet dat je als het mislukt ook nieuw kunt kopen.

    Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    Jun 26, 2014 @ 11:10:02

    Fijn en knap dat jullie het samen weer geflikt hebben, nieuw kopen kan nog altijd….
    Wens jullie een mooie donderdag toe, groetjes Greetje

    Rietepietz zegt;

    ja zo is dat, vroeger moesten we echt “op de kleintjes letten” en dan leer je wel roeien met de riemen die je hebt. We hadden nu eigenlijk zonder problemen nieuw kunnen halen maar ja, dán rol je van het één in het ander….. moeten we dan niet meteen de tegels vervangen die er al 25 jaar op zitten….enz..

    Beantwoorden

  18. meninggever
    Jun 26, 2014 @ 11:08:30

    Een belangrijk stukje gereedschap bij deze reparatie heb je toch niet in je verhaal opgenomen. Engelengeduld. Dat hebben mensen die nog een beetje technisch inzicht hebben zeker. Ik niet! Ik zou bij dit soort situaties al snel komen tot het besluit alles in puin te hakken en dan maar een paar Polen in te huren om de boel te herbouwen of zo….Maar ja, ik ben ook geen engel, laat staan dat ik over dat geduld beschik. Net nog even gezocht, niet gevonden…

    Rietepietz zegt;

    Wij hadden nét een nieuw pak binnen en daar hebben we dus minstens de hélft van nodig gehad;-) We hebben gewoon mazzel dat we elkaar aardig aanvullen en waar de één er dus even doorheen zit ziet de ánder dan weer nét nieuwe mogelijkheden. De boel in puin slaan kan altijd nog natuurlijk maar ik wil werkmensen wél kunnen verstaan en mijn Pools is slecht;-)

    Beantwoorden

  19. Marion
    Jun 26, 2014 @ 09:20:33

    Knap hoor, kan me voorstellen dat jullie gebroken waren, tot zo.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Wij zijn net zulke “scharrelaars”als jij bent, nieuw kopen kan altijd nog toch? gelukkig ben ik zelf weer hélemaal “als nieuw” dus we kunnen er weer tegenaan vandaag!

    Beantwoorden

  20. gewoonhanny
    Jun 26, 2014 @ 01:33:08

    En toen de deur erin hing, was je toe aan een lekkere douche, neem ik aan. Wat een klus. En wat een gesjouw.

    Rietepietz zegt;

    Dat zie je zéker niet verkeerd, gelukkig hebben we óók een bad en het was héérlijk om daarin even de “gemartelde” spieren te laten weken;-)

    Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    Jun 26, 2014 @ 00:12:00

    Pff lekker die klusjes. Ik moet zeggen dat ik bij moeilijke plaatsen in azijn gedrenkte stroken watten op zet, dat werkt perfect omdat je het goed van voegen, ook achter kranen of moeilijke plekjes gaat dat goed. Is maar een tip van een luie huisvrouw haha. Hoop dat ze nog een tijdje blijven hangen bij je.

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, ik werk er ook veel mee, meestal op z’n klein gekleurd sponsje (je kent ze wel) In dit geval hadden de plastic dopjes ervoor moeten zorgen dat er geen stoom bij kon komen, maar ja, als dáár dan een barstje in komt…… Het hele draaisysteem lijkt trouwens redelijk kwetsbaar gemaakt, valt me nóg mee dat het zolang heeft gewerkt.

    Beantwoorden

  22. J@n.
    Jun 26, 2014 @ 00:05:57

    Volgens mij zijn dokters ook zo met mensen bezig en dat is wel wat ernstigers.

    Rietepietz zegt;

    Práát me er niet van, hoorde gisteren daar weer een héél naar voorbeeld van.
    Het is ook wel de reden dat ik uitsluitend bij calamiteiten een dokter bezoek, beenbreuken e.d.Verder richten artsen soms meer schade aan dan dat ze genezen. Het is natuurlijk goed dat er artsen zijn en ze doen oprecht hun best “te genezen” maar het blijft toch vaak lapwerk dat soms een slecht resultaat oplevert.

    Beantwoorden

  23. Leidse Glibber
    Jun 25, 2014 @ 23:55:29

    Heb het gelijk in mijn agenda genoteerd dat ik ergens over een jaar of elf onze douchedeur in de gaten moet gaan houden. Maar zonder dollen het is wel iets om in de gaten te houden, ik zou er nooit an gedacht hebben. Dus al jullie ellende heeft toch nog nut, ik ben gewaarschuwd.

    Rietepietz zegt;

    Een mens wil er meestal niet aan, maar als er dingen ineens ánders werken dan je gewend bent is dat eigenlijk een reden om eens te kijken wat er mis is! Mijn onderbewustzijn gaf al steeds seintjes maar ja…. zolang het nog werkt denk je toch “dat komt wel een keer”!

    Beantwoorden

  24. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Jun 25, 2014 @ 23:53:46

    Hoffe es ist alles gut. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Ja hoor , alles ik helemaal goed gekomen zonder ongelukken, wél moe geworden maar dat is alweer over!

    Beantwoorden

  25. Astrid
    Jun 25, 2014 @ 22:57:16

    Heerlijk hoor dat teamwork, spaart een hoop geld uit. Hebben wij ook altijd gedaan.
    Wij zijn nog van die generatie die het zelf eerst in orde proberen te brengen voordat we aan nieuw kopen denken.

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, vroeger was niet je eerste gedachte om nieuw te kopen en “laten doen”liep je op leeg” ! We kunnen gelukkig héél goed samenwerken, dat scheelt een slok op een borrel natuurlijk.
    Waar de één het even niet meer ziet zitten komt de ánder weer met een oplossing;-)

    Beantwoorden

  26. datzalwel
    Jun 25, 2014 @ 22:54:41

    Hahaha, zoals jij het vertelt wordt het bijna leuk. Ik zie het voor me. Knap hoe jullie het oplossen zonder donder en bliksem over en weer. Goed gedaan hoor!!

    Rietepietz zegt;

    Vroeger deden we noodgedwongen heel veel zelf, nu geeft het wél veel rust dat we in het achterhoofd weten “als het niet lukt bellen we voor hulp of kopen een nieuwe”. En als de moed je in de schoenen zakt…. gewoon de schoenen uit doen en de moed er weer uithalen;-)

    Beantwoorden

  27. VoorHetBlogGezet
    Jun 25, 2014 @ 22:01:27

    Pfff…ik word al moe als ik het lees. Maar jullie hebben het dan toch maar weer samen geflikt. Toppie!!!

    Rietepietz zegt;

    ja moe worden hoort er bij, alleen van het trappenlopen 😉

    Beantwoorden

  28. Renesmurf
    Jun 25, 2014 @ 21:47:24

    ja, dat werkt nu vast weer als een zonnetje! En toch ben ik blij met mijn badkuip, geen douchegordijngedoe alhier.

    Rietepietz zegt;

    Ja héérlijk he een bad, wij hebben gelukkig óók een bad maar ’s morgens vroeg pakken we altijd even een snelle douche, aan het eind van de dag is het tijd voor een heerlijk bad!

    Beantwoorden

  29. Zus
    Jun 25, 2014 @ 21:47:18

    Wat dapper van jullie om daar zelf aan te beginnen. Ik had allang om de klussenman gegild. Petje af hoor!! Was Henk al klaar eigenlijk met wassen of moest hij toen alsnog???

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, daar denk jij weer aan, nee hij moést nog douchen, ik ook, dat hebben we dus even gedaan ná de deur een veilig plekje gegeven te hebben;-) gewoon dan maar z;onder deur en even een doekje over de vloer!

    Beantwoorden

  30. Marja
    Jun 25, 2014 @ 21:47:03

    Je vertelt het weer zo smakelijk, maar ik ben bang dat de spierpijn morgen minder aangenaam zal zijn. Ik heb enorm veel respect voor jullie doorzettingsvermogen. Laat dat een troost zijn voor de ziel. Het lijf heeft even genoeg aan zichzelf.

    Rietepietz zegt;

    Het vált alles bij elkaar mee maar we waren wél moe van alle tegenslagen, zó hadden we iets opgelost en zó diende het volgende probleem zich aan. Maar gelukkig kunnen we h;e;el goed samen klussen en als de één vast loopt heeft de ander wel weer een nieuw idee, dat is ónbetaalbaar!

    Beantwoorden

  31. ria
    Jun 25, 2014 @ 21:30:07

    En dat op de vroege morgen is balen. Jullie waren kapot maar het glas was heel,dus….:- )

    groetjes, ria

    Rietepietz zegt;

    Dan is het glas dus eigenlijk metéén half vol;-)Maar we waren gesloopt ja, zijn natuurlijk niet écht dertig meer;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

