palingroken?

Ja zeker ruikt het op Scheveningen wel eens naar paling roken …. maar zóveel rook? Daar blijft geen paling gezond bij!
rook1
We hebben vanmorgen gezellig gewerkt op Scheveningen en na gedane arbeid is het altijd goed”pierewaaien”!
Lekker zonnetje dus wat lét ons om op de boulevard een lunch te pakken …… eh….. nou….. nieuwsgierigheid…. ramptoerisme ….? Als er een schip in de brand staat kan de boulevard bést even wachten hoor.

fik

Alsof er bij de haven waar de brandende boot heen gesleept is niet genoég broodjes zaken zijn waar even een broodje haring gekocht  kan worden, uiteraard Hollandse  nieuwe, kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

b.r.rootje
Ik besef natuurlijk metéén dat daar m’n nieuwe logje ligt te roken en vogel wat mét broodje én camera om jullie te kunnen laten zien wat er aan de hand is voor zover we erbij kunnen, de boel is natuurlijk flink. ( ja broodje haring óók)   Er is  van alles   paraat om eventuele slachtoffers te helpen  zoals dit…..

redd.brig.
en dit……

b.ootbr.
En meerdere reddingsboten, zowel uit Scheveningen als uit omliggende kust gemeenten.  De brandweer staat verder weg en het is niet zo duidelijk wat die kunnen doen, je hebt natuurlijk méér aan blusboten .Als we al onderweg naar huis zijn hoor ik op de radio dat er nog een blusboot uit Rotterdam komt, die mag wel opschieten denk ik ,anders is er geen boot meer!
Maar er  is al wel een blusboot, die zie je bezig in het filmpje.
.
b.ootbrand
Kijkers genoeg, zelfs een passerend vliegtuigje wil wel even zien of “waar rook  is  ook vuur is ” zoals het spreekwoord zegt

bootmeekijker
Ik heb er natuurlijk weinig verstand van maar vanaf de blusboot lijkt het water óveral  terecht te komen beháve bij de brandhaard die achter op het dek lijkt te zijn  maar de stralen komen grotendeel op het voordek én naast de boot terecht.  Hoewel er heel even ook een vuurhaard aan de voorkant lijkt te zijn….
Het is wel duidelijk, dat is niet de kapitein die op het voordek even rustig een pijpje rookt.
ja ja ja….. natuurlijk heb   ik wat stukjes film gemaakt en aan elkaar geplakt, wist ik toch…. daar zitten jullie op te wachten…. we hebben toch allemáál iets van een pyromaan in ons!

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. reismeermin
    Jun 29, 2014 @ 21:18:22

    Ik heb dit allemaal gemist, maar ja gebruik ik toch weer een term van een sport waar jij liever geen (rook)signalen van zou doorkrijgen.

    Rietepietz zegt;

    Tja zucht…. “gemist” had ik vanavond wel graag een paar keer willen horen! maar die hoop is ondertussen in rook opgegaan!

    Beantwoorden

  2. spontanity2
    Jun 25, 2014 @ 21:54:49

    Den Haag Zuidwest zou ook geëvacueerd worden…..Spannend 😦 Not! Gelukkig is alles goed afgelopen.

    Rietepietz zegt;

    Ja als de wind jullie kant op staat is dat wel zo veilig bij een grote brand, vooral als er troep in de rook kan zitten. Maar het viel gelukkig alles mee. Je had anders wel even bij mij mogen inkwartieren hoor;-)

    Beantwoorden

  3. Hanscke
    Jun 25, 2014 @ 20:31:07

    Een mens maakt wat mee. Als ik terug ben ben ik ook aan een broodje haring toe

    Rietepietz zegt;

    Haring is bijna overal wel te koop dacht ik maar Henk haalt ze het liefst op Scheveningen!

    Beantwoorden

  4. beauninoblog
    Jun 25, 2014 @ 19:21:37

    Niets van meegekregen hier. Zo zie je maar weer waar dat bloggen toch allemaal weer goed voor is.
    Heerlijk, haring.
    En vers gerookte paling helemaal!

    Rietepietz zegt;

    Het was wel op het journaal,maar jij had andere bezigheden;-)
    Henk houdt wel van haring ja , ik gruw ervan! Paling is ook al niet mijn kostje!
    Gelukkig waren er géén “gerookte mensen”iedereen was tijdig van boord.

    Beantwoorden

  5. ingridblogs
    Jun 25, 2014 @ 12:53:11

    Gewoon even onderdompelen gaat vlugger 😉

    Rietepietz zegt;

    Verrek já! Dat niemand daar nou even aan heeft gedacht hé!;-)

    Beantwoorden

  6. meninggever
    Jun 25, 2014 @ 12:08:05

    Het nieuws bereikte ons ook. Twee gewonden begreep ik. Wat dat blussen betreft; jij slaat daar de spijker aardig op de kop. Mij valt ook vaak op dat die lui maar een beetje spuiten bij brand en dat het zelden echt op blussen gericht lijkt te zijn. Wellicht bedacht men dat water in gaat er ook weer uit moet, en dat zo’n schuit dan wellicht zo vol water komt te zitten dat hij echt kopje onder gaat of zo…En dat is dan weer zonde van de lading ex zwemmend erfgoed aan boord natuurlijk.

    Rietepietz zegt;

    Nou licht gewonden gelukkig, de één had lichte brandwonden en de ander had rook binnen gekregen! Er zál wel een reden zijn waarom er zo gewerkt wordt, het lijkt me toch dat je van brandweerlieden mag verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn! Maar het ziet er raar uit dat is waar.
    Ik zwa het water er mat bakken weer uitlopen door de openingen aan de zijkanten ,volgens mij is het in het filpje ook nog een beetje te zien.

    Beantwoorden

  7. John
    Jun 25, 2014 @ 09:22:07

    Nee, paling roken daar komt veel minder rook bij vrij. Hier iig. En een haring tussen een broodje??? Eeuwig zonde voor de smaak. Die eet je zo op zonder enige toevoeging! 🙂

    Rietepietz zegt;

    En dat rúikt ook veel lekkerder al stonden wij hier gunstig op de wind en hebben dus geen last van stinkende rook gehad.
    Ja Henk mag zo’n haring óók graag zó naar binnen laten laten glijden maar echt als lunch is dat toch niet genoeg. Voor mij sowieso geen haring want dat vind ik niet lekker, ben minder viseter dan Henk. En éigenlijk horen de uitjes er óók niet op, die zijn éigenlijk bedoled om de smaak van “te oude haring” te verdoezelen , nú dus zeker nog niet nodig!

    Beantwoorden

  8. Suskeblogt
    Jun 24, 2014 @ 18:40:04

    Due gerookte paling zal wel niet meer te vreten geweest zijn achteraf !

    Rietepietz zegt;

    Daar kun je wel van uitgaan ja;-) dat is wel héél veel rook;-)

    Beantwoorden

  9. Marion
    Jun 24, 2014 @ 10:10:38

    Dat was even spannend, ik zie alleen de rook heel ergens anders vandaan komen dan waar ze de straal op richten, zal wel gezicht bedrog zijn.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Dat dachten wij nou ook, volgens mij kwam de straal grotendeels in het water van de haven terecht. Maar misschien kon de rook juist door het water alleen maar via een andere opening naar buiten.
    Ik weet het ook niet, zag er gek uit!Gelukkig dat alle opvarenden veilig waren, dan is het allemaal toch minder erg! XXX

    Beantwoorden

  10. Blog Zonder Naam
    Jun 24, 2014 @ 04:18:24

    Ook ik heb het gebeuren mee mogen maken….. Via de radio. De zendontvanger hield iedereen op de hoogte van het gebeuren en aangezien ik zo’n 4 uur nodig heb om de koeien binnen te zetten, te voeren, te melken, af te mesten, het melkgerei te spoelen e.d. Heb ik dus zo’n 8 uur op een dag de radio aan staan in de schuur, om het wereldnieuws te volgen. Anders weet je niet waar de buitenwereld het over heeft. En dan zou ik nu gedacht hebben dat je een verhaal in elkaar gestoken zou hebben. Ik hoop dat ze inmiddels het sein brand meester gegeven hebben op de boot.

    Rietepietz zegt;

    Wéét je toch…. ik zou nóóit onzin vertellen;-) Je maakt erg lange dagen op de boerderij, want “de koeien”zijn maar een deel van het werk.En dat dan óók nog 7 dagen in de week! De gemiddelde ambtenaar zou véél minder tijd hebben domme regeltjes te bedenken als ze is een paar weken op de boerderij te werk gesteld zouden worden.

    Beantwoorden

  11. gewoonhanny
    Jun 24, 2014 @ 00:38:31

    Is wel een heel grote palingrokerij.
    Alle gekheid op een stokje. Triest dat zo’n schip volkomen uitbrandt. Je zult maar eigenaar zijn.

    Rietepietz zegt;

    Ik weet ook zeker dat een palingrokerij lekkerder ruikt dan deze fik.
    Brand is altijd troosteloos maar ik hoop dat de eigenaar toch minstens goed verzekerd is.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Jun 23, 2014 @ 23:59:04

    Maar zoals ik hoorde zijn er geen schadelijke stoffen vrijgekomen, bij het roken van één sigaret is dat wel anders. Zijn ze daar ff goed weggekomen!

    Rietepietz zegt;

    Ach…. je kent me, ik val niet om van de schadelijke stoffen van één sigaret. Met een overleden zus die nóóit gerookt heeft en een levende zus die al sinds haar 16 rookt als een schoorsteen zet ik toch altijd wat vraagtekens bij die schadelijkheid.

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Jun 23, 2014 @ 23:58:51

    Was een behoorlijke brand inderdaad, mooi filmpje Riet. Hoorde de hele dag op West over de brand .

    Rietepietz zegt;

    Ja wij hebben het verder ook op radio West gevolgd, de gewone zenders (die in de drukkerij altijd aan staan) besteden natuurlijk minder aandacht aan regionaal nieuws.

    Beantwoorden

  14. datzalwel
    Jun 23, 2014 @ 23:26:42

    Zo te zien is het een ” gecontroleerde brand ” ..Dat krijg je met 3 brandweermannen in de fam en kennissen kring. 🙂 Die rookwolk is goed voor een walvis. Broodje haring gaat er bij mij altijd wel in Mmm.

    Rietepietz zegt;

    Ha ha, je hebt er verstand van en ja , 3 brandweer mensen in je omgeving zal zéker inzicht geven. Voor zover ik in de journaals hoorde kon het wel tot de nacht duren eer de brand uit was.
    We stonden gelukkig aan “de goede kant” anders had Henk “gerookte haring” op z’n broodje gehad.

    Beantwoorden

  15. Renesmurf
    Jun 23, 2014 @ 22:05:56

    Ik heb helemaal niks van een pyromaan in mij, ik vind brand nooit mooi.
    Altijd naar en jammer dat zoiets mogelijk is.

    Gelukkig vallen Nederlandse rampen meestal wel mee, hoewel dit dus al gek genoeg is.

    Rietepietz zegt;

    V\uuur kan heel mooi zijn maar als er dingen branden die er niet voor bedoeld zijn brengt het veel ellende met zich mee. Toen wij er waren wisten we al dat iedereen veilig van boord was gekomen!
    Er waren wél twee licht gewonden maar dat had dus veel erger kunnen zijn!

    Beantwoorden

  16. Christel
    Jun 23, 2014 @ 21:37:25

    Ambianceeee.

    Rietepietz zegt;

    Op de juiste tijd op de juiste plaats;-)

    Beantwoorden

  17. terrebel
    Jun 23, 2014 @ 21:33:16

    Ik hoop dat er niet bij gewond is geraakt! En pierewaaien…daar weet ik alles van. Dat deden wij gisteren nog op het strand bij Bloemendaal!

    Rietepietz zegt;

    Er waren twee lichtgewonden volgens het journaal. Eén man had rook binnen gekregen en een ander had lichte brandwonden. Valt gelukkig alles mee!
    Een strandbezoekje is altijd lekker.

    Beantwoorden

  18. Mirjam Kakelbont
    Jun 23, 2014 @ 21:08:57

    Sjonge, jonge, ik zat hier te branden van nieuwsgierigheid, en jij zat weer op de eerste rang. Niet dat ik het je misgun, want jouw nieuwtjes zijn ook onze nieuwtjes, natuurlijk 😀 Alleen het eten van zo’n broodje dooie vis begrijp ik niet goed, maar mijn echtgenoot dan weer wel. Dat het jullie mag bekomen!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Ja ,mazzel dat we toevallig moesten werken,dan zijn we dicht bij de havenen gaan in bij dit soort berichten natuurlijk wel even kijken.
    Het broodje haring was voor Henk, ik eet geen haring, wel gerookte zalm of makreel maar die liggen niet zonder hoofd rauw op je broodje dood te liggen;-)

    Beantwoorden

  19. Petr@
    Jun 23, 2014 @ 20:54:34

    Het is alleen een rookgordijn, geen vlammen.
    Jullie zaten weer eerste rang Riet, lekker hoor met een broodje nieuwe haring!
    Smullen!

    Rietepietz zegt;

    Het broodje haring was voor Henk,ik hou niet van haring en neem dan meestal gerookte zalm of makreel. De brand zélf was in de boot hoorde ik later in het nieuws dus de vlammen zagen we niet!

    Beantwoorden

  20. Marja
    Jun 23, 2014 @ 20:53:47

    http://www.zie.nl/video/algemeen/Gewonden-bij-brand-op-trawler-in-Scheveningen/tlizbaifoz3b
    Hier zie je aan het begin bekende mensen staan, toch?

    Rietepietz zegt;

    Wij hebben daar wel even gestaan ,dat klopt,maar waarschijnlijk al eerder. De grote pers kwam pas later.

    Beantwoorden

  21. minoesjka2
    Jun 23, 2014 @ 20:23:47

    Zo, zeg ………. ik hoorde het op RTV Rijnmond, van die brand, maar het is dus echt een flinke rookwolk/fik!! Ik begreep ook dat ze een blusvliegtuig in zouden zetten.
    Maar inderdaad, dat water komt overal behalve waar de rook vandaan komt, misschien ligt er aan de andere kant ook zo blusspuit die wel kan richten, wie weet …….

    Rietepietz zegt;

    Er kwam later hulp uit Rotterdam, toen wij er waren werd volgens mij de brand alleen maar erger!Ik zag in het journaal dat ze nog tot vannacht bezig denken te zijn om de brand te blussen.
    Het was mij niet helemaal duidelijk waar het bluswater op gericht werd!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

