vvv-juffrouw

blauwtje1Met vlagen hang ik hier enorm de “vvv-juffrouw” uit geloof ik.
Stuur me één overnachting weg en ik maak zó vijf logjes over de plaats waar ik me  bevond. Sterker nog….. vorige week waren we een paar úúr weg  op  pakweg 5 km van de woonstek  en ik vrees dat ik ook daar weer niet genoeg aan één logje zal hebben.
We waren in Delft waar deze jongedame ons, nadat ze dat een dag er vóór bij   Willem Alexander deed,  naar museum  de prinsenhof lokte.
W.A. mocht het vernieuwde Prinsenhof openen  en de dag erna was de toegang gratis voor bezoekers. (ons ben zunig)
Wisten we niet van te voren maar eenmaal in Delft werden we aan alle kanten richting museum gepusht, eerst door deze vrolijke tante links….,
oud delft en later nog eens door de figuur” rechts  die met die opdracht even van het schilderij  “de  anatomische les” gestapt  leek te zijn.
We waren er héél lang geleden ook al eens  geweest  en het had toen,  ondanks  de kogelgaten  in de muur op de trap waar Willen van Oranje werd vermoord, géén overweldigende indruk gemaakt!

De gaten zijn er nog, keurig met een lijstje eromheen en nog steeds volkomen “net (niet) echt” maar dat mag de pret niet drukken.
Verder is het museum inderdaad véél meer de moeite waard geworden.
Overzichtelijker en interessanter met ook wat bewegende beelden die  in vogelvlucht door een paar eeuwen Nederlandse geschiedenis gaan.

pr.hof
Nieuw is ook ………
W van Obordje
Prachtig gemaakt met rijen kleine knoopjes en héél veel details……….

DSCN4641

Ook nieuw is een zaal waar heel overzichtelijke de lijn van van de huidige Koninklijke familie  tot  héél ver terug gaat en waarin natuurlijk alle Willempies te vinden zijn. Maar er zijn ook nog steeds prachtige oude schilderijen.

pr.hofschilderij
DBlauw
Verder is Delft natuurlijk altijd al de moeite waard met z’n oude panden, grote kerken en gezellige sfeer.
En niet te vergeten  z’n Delfs blauw, op het pleintje voor  de Prinsenhof staan zelfs twee  Delfts blauwe lantaarnpalen.

Helaas is het aan de  spoorwegkant  al een paar jaar een bouwput,  men is bezig de trein ondergronds te  laten lopen.
De zo herkenbare spoorbaan die over de parkeerplaatsen heen loopt zal dus binnen niet al te lange tijd  verdwijnen want er zit nu toch wel schot in het werk.
We waren er op de dag van bouw en mochten de vorderingen in de treintunnel bezichtigen.
We zijn niet heél ver gekomen, Delft is, net als Leiden,  een aanslag op m’n voeten …… Maar wat we wél zagen……. dacht ik het niet….. bewaar ik maar een ander logje!

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Jun 08, 2014 @ 10:45:55

    Eigenlijk ken ik Delft alleen van de Makro waar we vroeger voor het jeugdwerk boodschappen gingen doen haha. …. Trouwens vind die lantaarnpalen van Delftsblauw echt afschuwelijk lelijk. Wel een leuke vvv juf.

    Rietepietz zegt;

    De Makro ligt niet in het oude centrum en eigenlijk pal aan de snelweg, daar is dus weinig te beleven;-)
    De Delfts-blauwe lantaarn[alen komen waar ze staan wel tot hun recht maar voor “normaal”gebruik zijn ze natuurlijk niet geschikt!

    Beantwoorden

  2. Blog Zonder Naam
    Jun 06, 2014 @ 10:43:43

    Vroeger schreef Jeroen nog wel eens over Delft….. Maar dat terijde.
    Leuke VVV Juffrouw op de foto. Ik wil ook zo’n kaaskostuum, leuker als mij rode rok met gestreepte blouse en schortje.

    Rietepietz zegt;

    Jeroen missen we allemaal nog denk ik, neem alleen al die keer dat we een meeting in Delft hadden,met Jeroen erbij zie dan héél veel van Delft.
    Mooie klompen heeft de vvvjuf óók nog hé, iets voor jou?

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Jun 06, 2014 @ 01:43:10

    Leiden en Delft lijken inderdaad erg veel op elkaar en zeker wat betreft de steentjes 🙂 Succes met je voetjes 🙂

    Rietepietz zegt;

    Maar ja, het is tegelijk wel één van de charmes van die steden, en dit keer had ik stevige schoenen aan dan hou ik het langer vol;-)

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Jun 05, 2014 @ 21:53:14

    Ik vind Delft erg mooi. Manlief en ik waren er een paar jaar geleden een weekendje. Genoten van de mooie pandjes en van alle mooie dingen die er daar te zien zijn.

    Rietepietz zegt;

    Beeldschoon hé dat oude centrum, wij komen er graag even rondhangen;-)
    Doen we in de zomer ook regelmatig want het is maar ruim een kwartier fietsen gezellig langs het water fietsen om er te komen.

    Beantwoorden

  5. Marion
    Jun 05, 2014 @ 20:17:29

    Ja, Delft is een stad die die de moeite waard is om te bezoeken, ben er met jou
    geweest en dat was leuk.
    XXX

    Rietepietz zegt;<

    Dat weet ik nog ja, het is alleen géén rolstoelvriendelijke stad hé, allemensen wat werd je door elkaar gehusseld in je rolstoel. Maar als je het leuk vindt gaan we deze zomer nog eens kijken ,op donderdag is er markt dus wel gezellig XXX

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Jun 05, 2014 @ 20:02:03

    Delft is ook voor mij niet zo ver weg. Toch is het zeker vijf jaar geleden dat ik er op een regenachtig dag was. Het is een leuke stad met veel schilderachtige plekjes. En ja, die kogelgaten, iedereen weet dat het nep is en toch gaan we er allemaal naar kijken!

    Rietepietz zegt;<

    Dat kán bijna niet anders, Delft en Leiden hebben toch allebei een bijzonder sfeertje. Maar wij wonen dichter bij Delft (dat we ook wandelend wel kunnen bereiken maar zéker fietsend), dan bij Leiden en komen er daarom vrij regelmatig.
    Er werden inderdaad veel foto’s gemaakt bij “de gaten” , dat heb ik maar niet gedaan;-)

    Beantwoorden

  7. minoesjka2
    Jun 05, 2014 @ 17:31:45

    Ja, ik vind Delft ook een leuk stadje om er gewoon lekker rond te lopen. vorige jaar inderdaad ook het prinsenhof eens binnen gelopen, vond het een leuk museum.

    Rietepietz zegt;

    Het heeft een echt knus oud centrum dat vooral op donderdag en zaterdag door markten heel gezellig is. De vernieuwing van de Prinsenhof vind ik echt wel goed geslaagd.

    Beantwoorden

  8. meninggever
    Jun 05, 2014 @ 13:10:16

    Tja, Delft, de laatste keer dat we daar te gast waren was met die WLM die samenviel met een antiekmarkt als ik me niet vergis. Vond het wel iets hebben dat stadje met zijn oude grachtjes. Toch weer eens gaan kijken…

    Rietepietz zegt;

    Klopt, in Delft is er in de zomermaanden op zaterdag altijd antiekmarkt.Op donderdag is het op grote marktplein voor het stadhuis altijd de weekmarkt ,ook heel gezellig.
    In de winter komen we er zelden maar zodra het fietsweer is komen we er regelmatig.

    Beantwoorden

  9. roadlaura1969
    Jun 05, 2014 @ 12:54:34

    Dat is toch mooi meegenomen als het gratis is 🙂 Voor ons is dit verslag met mooie foto’s ook gratis 😀
    Zo te lezen en zien dik de moeite waard 👍

    Rietepietz zegt;

    Wat ik ook altijd even meeneem is een heel mooie kapel, ook gratis al moet er voor het kaarsje opsteken wel betaald worden. Ik móet altijd even naar dat kapelletje maar het oude centrum van Delft is zéker de moeite waard.

    Beantwoorden

  10. ♫ Mel☺dy ♫
    Jun 05, 2014 @ 12:45:37

    Het is al weer heel wat jaren geleden dat ik door Delft kuierde…. zo jouw logje te lezen maakt wel dat ik er weer zin in krijg…. 😉

    Enne vertel jij maar lustig erop los hoor, het verveelt mij niet!

    Rietepietz zegt;

    In de zomer is het er vooral op zaterdag altijd zó gezellig en wij zijn er met de fiets in een kwartier, is een heerlijk ritje langs het water en met de auto begin je tóch niets in Delft.
    Ik heb er maar een nieuwe categorie van gemaakt vvv juffrouw;-)

    Beantwoorden

  11. Marja
    Jun 05, 2014 @ 09:54:29

    Leuk verslag met kiekjes. Slim om op die gratis dag te gaan. Ik had alle berichten hierover gemist. Tja, die Belgen …. het blijft tobben. 😀

    Rietepietz zegt;

    Wij wilden éigenlijk een dagje Delft doen op de dag dat W>A> er zou zijn maar hebben dus een dagje geschoven toen we hoorden dat hij er die zou zijn. De drukte die dat meebrengt is reden genoeg om een dag later te gaan. Onze beloning was dat gratis rondje Prinsenhof want dat wisten we niet van te voren.

    Beantwoorden

  12. John
    Jun 05, 2014 @ 09:51:16

    Schrijf jij je verslag maar over meerdere logs hoor. Des te beter komt het uit de voeten.
    Die dame die jullie lokte, en die lantaarnpaal zijn twee mooie plaatjes. Die maken het verhaal van vandaag compleet.

    Rietepietz zegt;

    Ik weet niet hoe het komt maar v’r’r ik het weet zit ik wéér aan de 500 woorden en dat vind ik eigenlijk best al lang voor iedereen om te lezen.
    Je mag zowel naar de jongedame als naar de paal kijken maar als je zou móeten kiezen keek je natuurlijk het liefst naar …..eh…tja ,toch de paal denk 😉

    Beantwoorden

  13. ingridblogs
    Jun 05, 2014 @ 08:05:11

    Geweldig die delfstblauwe paal….

    Rietepietz zegt;

    Apart hé, zo staan er twee op dat pleintje! Ze zijn natuurlijk véél te kwetsbaar om door de hele stad neer te zetten al zou dát wel heel bijzonder zijn.

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Jun 04, 2014 @ 23:36:24

    Wat in de randstad zomaar gedaan wordt wil hier in Weert maar niet lukken, een ondergrondse spoorlijn………

    Rietepietz zegt;

    De treinen gaan hiet ook niet overál ondergronds hoor, het zijn altijd maar kleine stukjes. Ook bij ons in Rijswijk gaar de trein een stuk ondergronds al minstens 15 jaar geleden gedaan als ik het goed heb. Delft zorgt nu dat de trein onder het oude centrum door gaat, misschien wel een gemiste kans dat men niet meteen maar aan heeft gesloten op de tunnel van Rijswijk want daar zitten maar héél weinig kilometers tussen.

    Beantwoorden

  15. hanscke
    Jun 04, 2014 @ 22:51:44

    Delft, ik ben er nog niet geweest, staat wel op mijn verlanglijstje, evenals Leiden. Ach ja in heel veel musea is men over gegaan tot interactief kijken. Bewegende beelden schijnen tegenwoordig een must. Voor mij hoeft het niet zo. Ik heb gemist, dat WA dit museum mocht heropenen.

    Rietepietz zegt;

    Zowel Delft als leiden zijn een bezoekje meer dan waard, wel aan stevige schoenen denken want in de oude centra is ook veel oude bestrating!
    Vooral voor kinderen zijn die interactieve dingen altijd leuk en, mits men niet overdrijft, zijn bewegende beelden altijd wel een fijn rustpuntje om even zittend tóch nog wat info “tot je te nemen”.
    Jij zat natuurlijk nog heerlijk in Zeeland waar het nieuws op dat moment wat minder prioriteit had!

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Jun 04, 2014 @ 22:23:25

    ja, dit is dan even een verhaal apart. Zo heeft elke stad zijn charme en zijn pijnlijke plekken. Alsof het gewoon zo hoort, en dat zal dan ook wel. In Amsterdam is ook Delfts blauw overigens.

    Rietepietz zegt;

    Delft is ook een stad apart;-) Beeldschoon en heel erg de moeite waard al is het er soms wel iets té toeristisch! Delfs Blauw vind je denk ik wel in heel Nederland, het is zó bekend!

    Beantwoorden

  17. kakel
    Jun 04, 2014 @ 21:33:20

    Ik krijg meteen zin om de eerste de beste trein naar Delft te nemen! Dat W.A. die juffrouw gevolgd is naar de ingang, begrijp ik zelfs, alhoewel zijn eigen vrouw buitengewoon charmant is. En dan die anatomische man. Nog een geluk dat hij buiten zijn kleren aanhad 🙂
    Prachtige mal, met (je schrijft het al) die details. Zal vast niet van gips zijn, anders was van zijn neus of een knoopje afgebroken. Helemaal als ze het mij de mal hadden laten verwijderen!
    Dus jij legt jezelf ook een maximum op?. Fijn om te weten…
    Liefs Kakel en de buitengewoon hartelijke groeten aan Marion.

    Rietepietz zegt;

    Voor ons is Delft “een wippie” en we komen er in ’t voorjaar en de zomer regelmatig. Het meisje was reuze spraakzaam en opgewekt en héél erg “Delfts-blauw”;-) Ik zag een foto van haar Met W.A. in de krant! Delft is zeker wel een bezoekje waard, en het museum nu ook!
    Ja ik moet soms echt schrappen,óf kiezen voor nog een logje want éigenlijk vind ik 500 woorden de max. Lukt toch niet altijd, een enkele keer ga ik er ruim overheen.Het scheelt wel als ik veel plaatje of foto’s kan plaatsen, dat leest dan toch makkelijker dan alleen maar tekst.
    Marion leest gelukkig weer zelf mee dus die ziet jouw groeten wel. het gaat weer veel beter met haar maar ze heeft nog niet álle kracht terug.Ik hoop dat het haar nog lukt weer de ‘Oude”te worden;-)

    Beantwoorden

  18. beauninoblog
    Jun 04, 2014 @ 21:10:33

    Wat beschrijf je dat weer leuk.
    Gut Riet, ik moet meteen denken aan de periode dat ik in Delft het Wapenmuseum beveiligde. Ja, eerlijk waar. Sindsdien ben ik er niet meer geweest geloof ik. Misschien iets voor een dagje motor. Zo kom je nog eens op ideeën.
    Ben nu natuurlijk reuze benieuwd wat je wel zag.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel. als vv juf moet je wát natuurlijk;-)
    Het wapen museum ken ik dan weer niet maar daar was je waarschijnlijk mooi op je plek, je lijkt me een reuze “ontwapenend vrouwtje” 😉
    Wat we wel zagen had toch wel met de werkzaamheden te maken maar ik probeer bij m’n logjes niet boven de 500 woorden te komendus dat moet wachten.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

