eet smakelijk..

Zoals mijn trouwe lezers wel weten mag ik graag wat dollen met de  ” culinaire maaltijd” , en dan bedoel ik dat ik niet écht vriendelijk ben voor de pogingen van de meesterkoks om van  “iets”  bijna  ” niets”  te maken” …… zo’n iets waarbij  je snel even rondkijkt of alle ramen wel dicht zijn zodat het niet tocht.
Ik hoef alleen m’n commentaar op het eten Zwolle  maar terug te lezen om wel een idee te hebben   wat “avontuurlijker eters ” dan ik  dan denken!
Kieskouwer…..aansteller…. treurige Hollandsepot eter ….lastpak….  en zo kan ik nog wel het één en ander bedenken.
eet smak1En dan zie ik jullie erachteraan denken; “wat eet die troel dan wel als ze thuis is” , van welke maaltijd kan ze ze dan wél smullen en maakt ze haar bordje keurig leeg.
Snap ik best hoor, ik ben gewoon een apart geval  en eet tamelijk “ouderwets met  meestal gewoon gekookte aardappels, groente zonder poespas en een stukje vlees dat gewoon in margarine gebakken wordt  in gezelschap van een uitje en wat tomaat om lekkere  jus te kunnen maken . Sausjes, of die nou in een klodder, druppels of streepjes op het bord liggen zijn niets voor Rietepietz.
En mijn “chefkok” begrijpt dat gelukkig allemaal ….kijk….. vóór het bovenstaande borjes leeg was lag  er  natuurlijk een maaltijd op.! Heerlijke verse spinazie, met een groot mes op z’n moeders gehakt, en alleen wat peper en nootmuskaat eroverheen mét natuurlijk wat hardgekookt ei.
Een paar stukjes  gekookte “Frieslanders”  en wat plakjes fricandeau  rollade .
Alles gekookt zonder zout (dat Henk er op zijn bord wél bij strooit) en natuurlijk met een flinke lepel jus.  Nou ja, misschien zitten jullie hier nou allemaal te rillen maar ik heb gesmuld hoor, geloof me maar! En eh…. de rekening viel réuze mee !

eetsmak2

 

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Jun 16, 2014 @ 20:33:42

    Het ziet er heerlijk uit, absoluut. Zo’n gekookt eitje bij de spinazie hoort er gewoon bij hè? Vind ik ook. In de winter eten we veel draadjesvlees. Aardappeltje erbij, spinazie met een gekookt eitje en smullen maar!

    Rietepietz zegt;

    Mjammie, draadjesvlees, staat hier ook vaak op het menu, lekker met andijvie of in de hachee….. maar dát moet nog even wachten tot het weer kouder is, hachee eten we alleen in de winter.We eten nog bij voorkeur “groenten van het seizoen” al weet ik wel dat je tegenwoordig het hele jaar door van alles kunt kopen maar dat is meestal geen Hollands spul!

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jun 10, 2014 @ 23:57:53

    Haha je maakt er een smakelijk maaltje van. Ik eet zelden of nooit en gekookte aardappel, alleen ’s winters in de stamppotjes natuurlijk, dan wel. Maar zomer is voor mij veel salade, vaak zonder vlees. Daarbij wat aardappelkroketten of in wraps soms met een blikje tonijn. En als ik “normaal” groentes eet meestal aardappel puree er bij.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou het aardig doen op van Gohg’s aardappeleters;-) Ik hebe het liéfst zo’n combi bordje als hier. Met een heel enkele keer een pasta afgewisseld .Wraps en salades zijn minder mijn ding. Maar zolang iedereen maar z’n vitamientjes binnenkrijgt maakt de manier waarop natuurlijk niets uit !

    Beantwoorden

  3. ingridblogs
    Jun 05, 2014 @ 08:07:38

    Ziet er zelfs op dit tijdstip heerlijk uit. Ik heb ook een paar van die bordjes….rest gebroken 🙂

    Rietepietz zegt;

    Restant Blokker servies hé die borden, hier zelfs nooit compleet geweest maar een aantal gekocht voor dagelijks gebruik om het “mooie”servies te sparen;-)

    Beantwoorden

  4. roadlaura1969
    Jun 04, 2014 @ 12:14:01

    Nou Rietepietz ik krijg er geen rillingen van wel Honger !
    Het ziet er lekker uit en tja jij kunt er ook niks aan doen dat je onder de categorie “wat de boer niet kent (vr)eet die niet “, 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou ik proef natuurlijk soms wel dingen die ik nooit eerder heb gegeten maar dingen die er onsmakelijk uitzien, zoals garnalen en slakken worden dan meestal geen succes. eten met heel veel vreemde kruiden begin ik niet eens aan want ik weet uit ervaring dat dat slecht valt bij mij.

    Beantwoorden

  5. Blog Zonder Naam
    Jun 04, 2014 @ 10:02:44

    Gisteren sla met krieltjes en een bieftukje, vandaag prei met aardappels en een bal gehakt.
    Nou ja…. we gaan ook wel eens uit eten. Mijn man levert ook kaas en zuivel aan restaurants, en dan heeft hij erbij bescheiden dat we daar eens op het jaar gratis kunnen gaan eten. (Veelal tijdens ‘proeverij-dagen’ aan het begin van de week). En een keertje niet koken en de vaat kunnen laten staan ervaar ik als een vorm van luxe. En dat dan gratis….

    Rietepietz zegt;

    Prei valt bij mij onder de wintergroenten dus die eet ik in de zomer niet maar verder wél heerlijk hoor ,vooral met een lekkere bal gehakt! Sla met krieltjes en een biefje is ook niet verkeerd,vooral als het warm is. Slim om er een gratis maaltijd uit te slepen bij de restaurants waar je man zijn productenen levert, als het gratis is zal het beter smaken dan wanneer je er een hoop geld voor op tafel moet leggen;-) Hier vandaag lekkere kasboontjes met een tartaartje, heb je ook zulke lekkere jus van;-)

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Jun 03, 2014 @ 21:31:34

    Het ziet er heerlijk uit Riet!
    Wij lusten (bijna) alles, Hollandse pot, maar ook chinees of grieks (pas uitgeprobeerd) en zelfs Japans!
    Makkelijk hoor als je bijna alles lust, maar van liflafjes in een “sterren” restaurant moeten we niks hebben!

    Rietepietz zegt;

    Het wás ook heerlijk kan ik je verzekeren! Ik ben bést een lastige eter, van het type”wat de boer niet kent enz…..” Ik eet al zolang we getrouwd zijn regelmatig chinees omdat henk dat graag eet maar ik blijf het “niks”vinden. Mocht je in de omgeving een restaurant weten waar ik zo’n borje eten kan bestellen hoor ik dat graag;-)

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Jun 03, 2014 @ 21:27:58

    Ik kook altijd zonder zout. En jus dat gebruik ik nooit. Voor de rest lijkt je maaltijd me heerlijk. Wanneer worden we verwacht?

    Rietepietz zegt;

    Nou wanneer je in de buurt bent en niets te eten hebt mag je aanbellen hoor, de jus is niet verplicht maar hoort er voor mij echt bij.

    Beantwoorden

  8. kakel
    Jun 03, 2014 @ 21:15:59

    Alleen het recept ontbreekt 🙂 Maar het grootste genot is je gevoel voor humor!

    Rietepietz zegt;

    Nee nee, tussen de regels door is wel te lezen hoe het klaargemaakt is, héél simpel. En een beetje humor in de maaltijd is een must….zoals álles door humor beter te verteren is 😉

    Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    Jun 03, 2014 @ 19:03:01

    ik krijg wel zin om dit alles eens te proeven. Het moet al heel erg zijn opdat ik het niet zou lusten !

    Rietepietz zegt;

    Het is een doodsimpele maaltijd waar waarschijnlijk ieder kind wel eens tegenaan heeft zitten hikken, kleine kinderen en spinazie is vaak geen goede combi;-)

    Beantwoorden

  10. isis45
    Jun 03, 2014 @ 14:55:22

    Iedereen eet toch wat hij/zij lekker vindt? Ik hou van gevarieerd, dus buitenlands en Hollandse pot afgewisseld. Ziet er op de foto toch prima uit?

    Rietepietz zegt;

    Ja bij voorkeur wél natuurlijk maar het vervelende is dat wat er hier op mijn bord lag in geen énkel restaurant zó op tafel komt, dat is de reden dat ik het liefst gewoon thuis eet.Een extra handycap is dan nog dat ik zonder zout kook en dus in een restaurant het eten meestal véél te zout vind…maar daar kunnen zij niets aan doen, wél aan het menu.

    Beantwoorden

  11. terrebel
    Jun 03, 2014 @ 10:45:44

    Ik krijg meteen trek! Ook lekker: spinazie met een fijngehakte banaan er door heen. Serieus!

    Rietepietz zegt;

    Méén je dat nou? Dat lijkt me nou helemaal niks, hoewel een banaan op z’n heel smakelijk is maar dan toch liever apart. Je ziet…ik ben écht niet avontuurlijk in de keuken;-)

    Beantwoorden

  12. meninggever
    Jun 03, 2014 @ 10:26:58

    Toevallig zat ik gisteravond naar ‘Familiediner’ van de EO te kijken. Daar komen uit elkaar liggende familieleden weer bij elkaar (als alles goed gaat) maar ik zou me kunnen voorstellen dat men na het zien van wat die mallotige vrouwelijk kok daar op tafel zet, afziet van verdere deelname. Het is echt ‘niets’. Fluthapjes en nooit eens een lekkere karbonade met jus, gebakken aardappelen en wat groenten. Ik ben zelf van het ‘echte eten’. Dus net als jij, aardappelen, groenten, wat vlees of vis, en een glaasje van iets lekkers. Toetje hoeft voor mij niet zo, maar om het feestelijk te maken in het weekend of op bijbehorende gelegenheiden..ok. Ik ben ook niet vies van Thais, Indonesisch, Chinees, Grieks, Italiaans of zo hoor, maar de voorkeur heeft toch de Duitse na de Nederlandse keuken. Al die haute cuisine is echt niks voor mij. De keren dat we ons lieten overhalen om zoiets te eten, trokken we later thuis nog een zak chips open….om de maag te vullen…:)

    Rietepietz zegt;

    Nou wij eten altijd wel iets van yoghurt of vla toe.
    Ik snap best dat er mensen zijn die graag regelmatig “over de grens eten” en daar is keuze genóeg in zou ik zeggen. Voor mij is dat allemaal niets, teveel gekruid over het algemeen en heel knoflook dat ik niet verdraag.
    Maar wat me stoort is je nérgens zoiets als hier op m’n lag kunt bestellen, het is er gewoon niet, zelfs van de r Valk heeft de kotelet al jaren uit het menu geschrapt en een doodgewoon gekookte aardappel met groenten zonder toeters en bellen én echte jus krijg je nérgens. Die kéus zou er toch moeten zijn?

    Beantwoorden

  13. Marion
    Jun 03, 2014 @ 10:03:04

    Het ziet er heerlijk uit, zoiets krijgen we hier niet. Ik houd wel van aparte dingen maar de hollandse pot is ook niet te versmaden. Jij eet wat je lekker vind, mooi
    toch.

    Rietepietz zegt;

    Ja jij bent wat avontuurlijker dan ik met eten, weet ik van onze lunches;-)
    Zó jammer dat er in die zorginstellingen zo met het eten “geknoeid wordt”, twee keer opwarmen is geen uitzondering,dat kun je toch niet vers meer noemen. Jammer dat je niet meer zelf kunt koken want er gaat toch niéts boven je eigen “happie” XXX

    Beantwoorden

  14. John
    Jun 03, 2014 @ 09:57:06

    Niets mis met een ouderwetse maaltijd. Niet dat moderne pakjesgedoe. Dat komt er hier namelijk ook niet in.
    Als je eet wil je graag weten wat er naar binnen gaat toch.

    Rietepietz zegt;

    Integendeel, héél smakelijk 😉 In al die pakjeszooi zit meestal héél veel zout en kruiden en dat vind ik dan weer niet te eten omdat ik al jaren gewend ben aan zonder zout koken.Ook de kant en klaar vleesspullen van de slager koop ik zelden en deze rollade koop ik ook zonder kruiden want ook dáár zit altijd zout in.

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Jun 03, 2014 @ 01:46:46

    Helemaal niets mis mee hoor Riet. Ik vind alle culinaire hoogstandjes lekker maar voor het echte eten moeten we toch bij de normale Hollandse keuken zijn, waarbij andijviestamp met stip op 1 staat 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik leer hier net door een reactie van Marja dat andijviestamp ook “stimpstamp”genoemd wordt;-)

    Beantwoorden

  16. datzalwel
    Jun 02, 2014 @ 22:45:37

    Ik eet graag eens Italiaans, Chinees of iets anders exotisch maar dat bordje met spinazie niks mis mee hoor. Ook dat vind ik lekker. En wat buitenlands eten betreft op een bruiloft in zuid Italie werden we verrast door een bijgerecht andijvie. Je ziet je vindt overal wel iets van je gading. 🙂

    Rietepietz zegt;

    “Wel iéts ” vind ik toch een beetje weinig als maaltijd;-) Maar natuurlijk moet je in het buitenland geen Hollandse pot verwachten.
    Maar ik vind het zo jammer dat je in Nederland nérgens een zo simpel bordje eten kunt bestellen en áls het al in de buurt komt worden er hele potten kruiden in verwerkt die vroeger zéker niet gebruikt werden.
    Je kunt al vrijwel nérgen meer een simpele bal gehakt krijgen waar géén knoflook in zit bijv. en ook de Italiaanse tuinkruiden zitten vaak overal in.

    Beantwoorden

  17. beauninoblog
    Jun 02, 2014 @ 22:43:05

    Maar Riet, je bent de soldaatjes vergeten!
    Zeg je hier spinazie, dan zeg je soldaatjes.
    (Dat zijn oud wit brood besmeerd met boter krokant gebakken in de koekenpan. Zo lekker…)

    Rietepietz zegt;

    Nou die ben ik niét vergeten…. ik heb er nog nooit van gehoord en dan kán ik ze dus niet vergeten zijn;-) Ik ken alleen wentelteefjes van oud brood, gesopt in een soort beslag van melk en kaneel(als ik me goed herinner) en dán knapperig gebakken.

    Beantwoorden

  18. RenéSmurf
    Jun 02, 2014 @ 22:27:06

    Dat ziet er wel heel erg smakelijk uit! Ik krijg er spontaan trek van!

    Rietepietz zegt;

    Nou het is mij nu wel te laat voor dit hapje maar dat stond zaterdag hier op het menu !

    Beantwoorden

  19. powerpointgreetje
    Jun 02, 2014 @ 22:22:35

    dat ziet er heel lekker uit,
    heeeeeeeeerlijk, verse spinazie,
    fijne avond verder voor jou

    Rietepietz zegt;

    En ik snap dan nooit waarom je zoiets nooit in een restaurant kan bestellen.
    Onze avond is wel ongeveer op;-) dus welterusten.

    Beantwoorden

  20. Marja
    Jun 02, 2014 @ 21:45:08

    Nou ben ik toevallig geen grote fan van spinazie, maar ik hou zeker niet van al die liflafjes. Geef mij maar een portie stimpstamp of een salade.

    Rietepietz zegt;

    Eh…. stimpstamp….? Is dat Belgisch? Daar heb ik nog nooit van gehoord;-)
    In de winter ben ik inderdaad wél gek op stamppotten,wij eten nog seizoensgebonden, en ik heb dan weer minder met salades.

    Beantwoorden

    • Marja
      Jun 02, 2014 @ 22:00:39

      Stimpstamp is rauwe andijvie, puree met spekjes en geraspte kaas. Hollands dus.

      Rietepietz zegt;

      Whahaha, nooit geweten dat het zo heet, dat eten we niet heel vaak, vergeet ik eigenlijk meestal maar is ook lekker ja!

      Beantwoorden

  21. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jun 02, 2014 @ 21:09:54

    Nou dat ziet er lekker uit zeg…… t water loopt me nog net niet om mijn tanden 😉 Alhoewel, bij het zien van jouw kookkunsten gaan mijn gedachten acuut terug naar jouw kippensoep…en hoppa daar is t water alsnog 😉

    Rietepietz zegt;

    Ik pak wel even een servet voor je;-)
    Tegenwoordig kookt Henk meestal, ook de soep! Hij heeft er echt lol in maar heeft gelukkig géén avontuurlijke neigingen;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

