nieuwe kansen…

Wat is het altijd prachtig om te zien dat er  in “logland”   óók aandacht voor elkaar is als er over verdrietige  gebeurtenissen geschreven wordt.
Ook Inge vond, net als ik,  al die lieve reacties heel troostrijk .
Het leven gaat natuurlijk door maar ik betrap mezelf erop dat ik toch wat vaker dan anders “iets uit de schuur nodig blijk te hebben” ,  en stiekem controleer ik dan in het voorbij gaan  even of die kleine dondersteen zich niet onder de Vlijtige Liesjes vandaan heeft  gewoeld…….!

Maar gelukkig is er ook jong leven in de omgeving en dat volgen we op onze dagelijkse wandeling in de omgeving. Waarschijnlijk herinneren de meeste van jullie zich nog wel mijn  serie log filmpjes over het zwanenechtpaar dat pal om de hoek een nest maakte.
Ik kon ze volgen van het eerste tot het achtste  ei.
Het was een groot wonder dat er 7 eieren uitkwamen want het is een drukke kade en er was veel belangstelling voor het zwanen echtpaar.
Ondanks alle goede zorgen van de zwanenouders viel het éne na het andere jong ten prooi diverse vijanden, snoeken, buizerds, reigers, eksters, meeuwen en noem maar op, ze lusten allemaal wel zo’n smakelijk hapje en tja, zij hebben óók jongen die honger hebben. Er zijn maar drie jonge zwanen groot geworden.

Dit jaar koos het echtpaar een rustiger plekje in de buurt, daardoor kon ik de gebeurtenissen in het nest niet echt volgen maar van de week zag ik pa en ma vol trots met hun nieuwe nakomelingen op hun oude broedplaats  terug .
Terwijl Pa even iets verderop z’n rust heeft gezocht showt moeder zwaan ons haar ácht kinderen…… zo te zien een week of drie oud en dus is  de állergevaarlijkste periode voorbij……….

DSCN4653
Dom natuurlijk dat ik niet op filmen heb gedrukt, zal de verrassing wel geweest zijn dat ik ze weer op hun oude stek zag rondzwemmen

DSCN4654
Ik wens het echtpaar álle geluk met hun grote gezin en hoop dat ze hun acht “kinderen”groot kunnen krijgen.

DSCN4652

 

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Jun 10, 2014 @ 23:23:25

    Het blijft altijd mooi dat jonge grut. Zie ze ook regelmatig zwemmen in de polder. Genieten hoor.

    Rietepietz zegt;

    Ja blijft een prachtig gezicht ,vooral zo’n groot zwanen gezin is indrukwekkend!

    Beantwoorden

  2. tagrijn
    Jun 02, 2014 @ 20:08:49

    Toen mijn zus nog in Zeeland woonde kwam iedere ochtend Katrien langs (een eend genoemd naar Katrien Duck) om brood te bedelen. Op een dag kwam ze aanlopen en achter haar aan acht gele bolletjes op poten. De dag erna nog zeven kleine pluisjes, daarna vijf, daarna twee en daarna kwam Katrien weer alleen… Ja, het leven voor sommige dieren is keihard.

    Rietepietz zegt;

    Agossie, wat sneu voor Katrien, het leven voor de meeste dieren is hard ja, huisdieren zijn eigenlijk alleen dé uitzondering. Die worden vertroeteld, heowel,als je soms het gesol met hondjes ziet lijkt dat ook wel een beetje marteling.

    Beantwoorden

  3. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jun 02, 2014 @ 12:25:52

    Nou ja zeg, als het niet waar is! Die moeder zwaan is dus kennelijk vreemd gegaan! Als ik de foto goed bekijk tenminste….want…(weet ik sinds gisteren omdat een gids in Oostvaardersplassen dat uitlegde…) een Nederlandse zwaan krijg grauwe jonkies…. en wanneer zij met een Poolse zwaan aan de haal gaat komen er witte jonkies…. en op jouw foto zie ik er 4 witte en 4 grauwe…

    Maar dat mag de pret van het genieten van dit jonge grut natuurlijk niet drukken!

    En wat je eerste deel van het verhaal betreft, ja absoluut! Dat is 1 van de mooiste punten aan blogland!

    Rietepietz zegt;

    Nou misschien zit er bij eerdere generaties “gespuis” tussen want dit koppel had vorig jaar óók een grijs jong er tussen, die was zelfs donkerder dan die van nu.
    Maar volgens mij heeft de vader geen argwaan en maakt hij geen onderscheid tussen de jongen;-)

    Toch wel héél lekker warm bad hé!

    Beantwoorden

    • ♫ M e l ☺ d y ♫
      Jun 02, 2014 @ 21:08:06

      Die vader zwaan, gaat gewoon lekker zijn gang. Zwanen zijn net als eenden….die tellen als volgt: 1, 2, veel….. dus 1 meer of 1 minder constateren/registreren ze niet…. maar inderdaad de bloedlijn kan wel enkele generaties doorwerken 😉

      Beantwoorden

  4. ingridblogs
    Jun 02, 2014 @ 10:44:23

    Mooi hè 🙂 en zo verdrietig als er één ontbreekt 😦

    Rietepietz zegt;

    Het gaat dit jaar, tot nu toe dus wel héél voorspoedig bij de familie zwaan, ik hoop dat ze het allemaal redden.

    Beantwoorden

  5. John
    Jun 02, 2014 @ 09:33:51

    Ja, het is net een grote familie, of vrienden club. Over het algemeen dan. En het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit rozengeur en maneschijn, en als er dan iets triest gebeurt, mag je best op sympathie rekenen. Het is ook niet niets.

    Rietepietz zegt;

    O zeker, ik vind mijn “logkringetje”zéker een prachtige aanvulling op m’n sociale leven, anders dan de mensen die “over de vloer komen maar zéker niet minder belangrijk. Ik merk heel vaak dat ik bij de gewone dagelijkse dingen aan bloggers denk omdat ik iets zie,hoor of meemaak dat ik verband kan brengen met een lezer. Zo dacht ik nu meteen aan de bloggers die al eerder met het inslapen van huisdieren te maken kregen en dat zijn er nogal wat hoor, ook jij!

    Beantwoorden

  6. Albert y Mara fotoblog
    Jun 01, 2014 @ 23:49:00

    Vreugde, kommer en kwel, verdriet, blijdschap, het wisselt elkaar allemaal af in Blogland, en dat maakt het zo afwisselend. Al zal je op onze fotoblog niet veel trieste zaken tegen komen. Het overlijden van (schoon)moeder was een uitzondering. We houden onze blog graag vrolijk en opgewekt, dat weet je.
    Een zwanenpaar met kleintjes hebben wij ook nog ergens op de foto staan. Toch maar eens opzoeken. Vanuit die “dolfijne” stad een hartelijke groet van ons.

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad, de afwisseling maakt het bloggen zo aantrekkelijk, er zijn trouwens mensen tussen die erg mooi kunnen schrijven over héél oervervelende/verdrietige levenservaringen.
    Maar op z’n tijd hebben we natuurlijk allemaal wel eens iets dat minder leuk is. Vooral in die gevallen dat het mens of dier betreft die met enige regelmaat onderwerp van een blog zijn. Dat was bij jullie je (schoon)moeder en poesje Michou en bij mij had Eyra regelmatig het lef om zélf een logje te schrijven.
    Maar de jonge zwanen zijn een mooi tegenwicht had ik bedacht,temeer daar ik toch niet helemaal in de stemming was voor grappen en grollen.

    Beantwoorden

  7. RenéSmurf
    Jun 01, 2014 @ 23:39:10

    ja, ik denk altijd dat de ouders de jonkies van vorig jaar zijn, en met eenden net zo.
    En de bomen worden elk jaar een stukje groter.

    Prachtig, zolang het leven gegund is,.

    Rietepietz zegt;

    Maar dit is écht hetzelfde zwanenpaar dat vorig jaar bij ons om de hoek een nest had. Ze hielden er toen uiteindelijk maar drie overmaar misschien lukt het dit wél om alle jongen groot te brengen. De andere jongen heb ik niet meer terug gezien, die schijnen dan toch een eigen territorium gezocht te hebben.

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Jun 01, 2014 @ 23:16:03

    Ik denk dat dat de kracht van logland is , de aandacht en medeleven voor en met elkaar.

    Rietepietz zegt;

    In ieder geval is dat zo bij “prive”blogs, mede daardoor leren we elkaar best wel goed kennen en is het zó vertrouwd als je elkaar ontmoet in het echt!

    Beantwoorden

  9. Petr@
    Jun 01, 2014 @ 21:28:56

    Wat naar Riet dat die lieve Eyra nu aan het hemelen is.
    Je weet dat het er aan zit te komen maar als het zover is, is het toch een klap!
    Veel sterkte voor jullie allemaal.
    De zwaantjes zijn schattig, wat bijzonder dat het er zoveel zijn, een groot nest!
    En een veilige omgeving blijkbaar.

    Rietepietz zegt;

    Ja nét wat je zegt, er was zelfs al éérder een afspraak gemaakt,die is weer afgebeld toen Era toch weer opknapte . Ze was 16 jaar, echt stok oud voor een hond maar je blijft in wonderen geloven hé!Het was zo’n lieverden het afscheid was zó ontroerend!
    Véél hé, vorig jaar waren het wél 8 eieren maar er kwam er 1 niet uit en al heel snel verdween het één na het andere jong.

    Beantwoorden

  10. powerpointgreetje
    Jun 01, 2014 @ 20:09:23

    hele mooie foto’s, een pracht familie……

    Rietepietz zegt;

    Schitterend al dat wit op het glanzende water hé!

    Beantwoorden

  11. roadlaura1969
    Jun 01, 2014 @ 19:23:29

    Prachtige Zwanen familie, je denkt altijd onschuldige vogels ,heb ook al gezien dat een Zwaan een eendenkuiken het nekje doorbeet brrr geen leuk gezicht. Maar ja dat is het wilde leven buiten. Vond het ook sneu voor mijn neefje die dat toendertijd als eerste zag 😦

    Ik las het net pas van jullie Eyra ❤

    Rietepietz zegt;

    Nee zeker niet leuk om te zien dat soort dingen , maar er is meestal wel een reden voor, dieren doen dat nooit zomaar volgens mij. Voor kinderen is het natuurlijk al helemáál vreselijk om te zien, leg het maar uit,jakkes!

    Ook dat hoort bij het leven maar is toch reuze verdrietig!Maar we mogen niet klagen natuurlijk als je hondje 16 jaar oud is geworden en een leuk prachtig leven heeft gehad

    Beantwoorden

  12. terrebel
    Jun 01, 2014 @ 16:43:21

    Bij lezen hoort ook meeleven, vind ik. Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Ellende hoort er ook bij en (blog)vrienden troosten elkaar dan. Is toch heel normaal? Zoals geboortes én dood bij het leven horen…Leuke foto’s van een leuk ‘gezinnetje’!

    Rietepietz zegt;

    Je hebt gelijk natuurlijk, maar even laten merken dat het goed doet is óók normaal. Ik was gelukkig nét op het goede moment op de juiste plek én de camera zat in m’n zak dan krijg je dit soort plaatjes!

    Beantwoorden

  13. minoesjka2
    Jun 01, 2014 @ 15:54:47

    Mooi nieuw gezinnetje 🙂 En nu maar hopen inderdaad dat het zo blijft!!
    Bij mij zit een meerkoetje nu voor de 2x keer op een nest. Haar eerste kroost, 4 jongen in totaal eindigde allemaal als lekker hapjes voor de “rovers”. Thats live, maar het blijft hard.

    Rietepietz zegt;

    In de natuur is het meestal “eten of gegeten worden” en elk beest heeft in deze tijd z’n jongen te voeden, dus geef ze ongelijk. Maar leuk is het niet.Die meerkoeten zijn ook nog véél kleiner dan de jonge zwanen dus een nóg makkelijker prooi!

    Beantwoorden

  14. kakel
    Jun 01, 2014 @ 14:25:51

    Maar Rietepietz, Blogland is er toch juist als mensen een dip of dipje hebben. Waarom zou je anders bij elkaar blijven lezen, en verstek laten gaan als het tegenzit bij een ander? Dan zou het leven geen zin hebben, en dat weiger ik te geloven 🙂
    Jong grut blijft altijd vertederen. Op de Tiendweg, ligt er een zwanennest pal naast het asfalt. Ongeveer 10 cm. van het asfalt. Terwijl en meter verderop een boerenhek staat met daarachter een weiland van een kilometer lang. Waarom hebben pa en ma geen rustiger locatie gekozen. Ik houd mijn hart vast als de eieren uitkomen, want ze rijden op de Tiendweg de vouwen uit je broek…
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Dat wéét ik gelukkig wel( anders zou ik er niet over geschreven hebben denk ik) .Gelukkig zit ik mééstal aan de kant die de troostende woorden mag schrijven,maar natuurlijk mag er best gezegd worden dat het fijn is.

    Vorig jaar had het stel hier een plek gekozen aan een drukke doorgaande kade, je vraagt je af waarom zo’n beest dat doet want in het gras langs het water worden tientallen honden uitgelaten en dat ging allemaal gewoon door.
    Maar nu waren ze slimmer gelukkig;-)

    Beantwoorden

  15. cornma
    Jun 01, 2014 @ 14:08:46

    Wat een prachtige familie zwemt daar in het water. Best aardig van ze dat ze het hele gezin even komen showen, kunnen jullie er toch nog even van genieten. Mooie foto’s heb je er van gemaakt, Riet.

    Rietepietz zegt;

    Ja reuze leuk dat ze even hun kroost kwamen voorstellen, misschien hebben ze tóch goede herinneringen aan vorig jaar toen ze hier héél dicht bij hun “residentie”hadden;-)
    De foto’s zijn toch een beetje toevalstreffers, volgens omdat de zon zo mooi in het water scheen. ( ik kan de zon dus bést in het water zien schijnen;-) )

    Beantwoorden

  16. meninggever
    Jun 01, 2014 @ 12:26:02

    De natuur is soms best wreed idd. Ook hier in de polder achter onze woonstek zien we vaak hoe die kleintjes door roofdieren worden opgepikt, meegenomen of onder water getrokken. Je schrikt je soms rot van zoiets…. Maar ja, wij hadden een echte boerenfox en die groef muizennesten en mollenhuishoudingen op en kon af en toe smakelijk zo’n beestje kraken en naar binnen werken. Smerig? Zeker! Maar wel instinct. Blijven mooie dieren die zwanen!

    Rietepietz zegt;

    Klopt, het is de natuur van die dieren maar ja, wij leven tegenwoordig meestal niet meer zo dicht bij de natuur en zijn daardoor “watjes”geworden.
    Eyra was óók een mollenvanger …als ze de kans kreeg kon ze een felle dondersteen zijn. Misschien komt ze nu in de tuin de mollen op eigen niveau tegen….al zal dat wel meevallen in zo’n kleine stadstuin!

    Beantwoorden

  17. Zus
    Jun 01, 2014 @ 12:08:50

    Daarom heb ik geen hond, ik zou niet tegen dat sterven kunnen. Dat is steeds te vroeg en afscheid nemen is zo erg.Wij hebben een keer een poes gehad die had ons uitgezocht en is gebleven.Die heb ik nog wel een half jaar naast me gevoeld als ik op de bank zat.Wat een gemis !! Om dan maar een nieuwe te nemen, nee niks voor mij. Dat jonge leven van de zwanen prachtig om te zien. maar er moeten er ook weer niet te veel komen. Dan is het ook weer gewoon. En een flatsen dat ze achter laten, Brrr. Liefs …X

    Rietepietz zegt;

    Het is ook voor óns één van de redenen om geen huisdieren te nemen,ze worden zo’n groot deel van je leven (doordat ze altijd afhankelijk van je blijven) dat afscheid nemen heel pijnlijk is.
    Als ik nu al zie wat “ons leenhondje”met ons doet wil ik niet eens dénken aan zelf een hond nemen.
    Dieren in de natuur is gelukkig volop te zien in de buurt maar je hebt gelijk, als dit koppel ieder jaar een nest van 8 gaat groot brengenloopt het best snel uit de hand. Maar eerst maar eens zien hoe ze het er verder van af brengen.

    Beantwoorden

  18. isis45
    Jun 01, 2014 @ 11:36:48

    Altijd leuk dat jonge grut. Ik vind het altijd zo zielig dat de helft het niet haalt, ik weet wel dat het bij de natuur hoort, maar toch. Hopen dus dat dit zwanenpaar hun kroost mag behouden.

    Rietepietz zegt;

    Wij mensen zijn eigenlijk”watjes”,ik geef het toe ik vond het óók zielig dat er vorig jaar maar drie over bleven. maar het echtpaar krijgt een nieuwe kans en volgens mij zijn ze al aardig op dreef om het héle gezin groot te brengen.

    Beantwoorden

  19. Marion
    Jun 01, 2014 @ 09:53:55

    Laten we er maar van uit gaan dat ze nu groot genoeg zijn, maar wat zijn het er veel ‘he, schattig om te zien.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik ga er van uit dat sommige vijanden het al voor gezien houden maar of ze het alle 8 gaan redden is toch nog lang niet zeker. Maar het ziet er geweldig uit zo’n groot gezin;-) XXX

    Beantwoorden

  20. beauninoblog
    Jun 01, 2014 @ 08:07:23

    Wat leuk Riet. Ik heb dit jaar helaas nog geen zwanenfamilie bij me achter voorbij zien komen..

    Ik dacht dat ik nooit over het verdriet van Nino zijn dood zou komen, maar dat gebeurde natuurlijk gelukkig wel.
    Wat blijft zijn de mooie herinneringen, foto’s en anekdotes. En ‘het houden van’.

    Rietepietz zegt;

    Ik kon ze hier dit jaar ook niet makkelijk volgen maar ma kwam haar kroost dus even laten zien;-)

    Ja we weten dat met het verstand gelukkig allemaal wél en kunnen daardoor meestal wel relativeren.
    Inge heeft gelukkig ook genoeg afleiding in haar werk en omaschap om het iets makkelijker een plekje te kunnen geven dan bijv. een alleenstaande bejaarde wiens hele leven om een huisdier kan draaien.
    Neemt niet weg dat het gemis voor haar toch groot is maar dat zal zéker een plekje krijgen.

    Beantwoorden

  21. Blog Zonder Naam
    Jun 01, 2014 @ 04:41:06

    Dat ze in de buurt van hun oude stek zwemmen klopt. Zwanen hebben een vast broedterritorium en broeden vaak ook in de buurt waar één van de oude zwanen zelf jong is geweest. Geeft blijkbaar een gevoel van veiligheid. Papa- en mama-zwaan blijven ook bij elkaar, ze wisselen niet of nauwelijks van partner en ook dat koppelen gebeurt al op jonge leeftijd. Al voor het vliegen worden jonge zwanen onder elkaar ‘uitgewisseld’ door de ouderzwanen. Mooi gezicht in de polder, maar er komen er tegenwoordig wel erg veel en aangezien het beschermde beesten zijn mag je ook nog eens niets doen tegen de overlast. Je ziet hier onderhand meer zwanen dan koeien in de polder lopen en ze schijten hele grote hopen stront, waar geen ander beest een gas meer onder vandaan wil eten. Het telt gelukkig nog niet mee voor de mestwet…….

    Rietepietz zegt;

    Wat weet jij altijd veel over dit soort dingen!
    Meestal krijgen dieren met veel natuurlijke vijanden juist om die reden veel jongen, het is dus redelijk normaal dat minstens de helft niet groot wordt. Dit koppel lijkt toch een uitzondering op de regel te gaan worden, een even aantal uitgekomen eieren en nog állemaal in leven na de eerste weken.
    We hebben hier verder nauwelijks zwanen dus ze geven voorlopig nog geen overlast.

    Beantwoorden

  22. J@n.
    Jun 01, 2014 @ 00:04:14

    Zoals je ook al aangaf, ook de andere beestjes willen leven.

    Rietepietz zegt;

    Het zou ook wel érg hard gaan als ieder zwanenkoppel zich jaarlijks verviervoudigd, maar zo te zien gaat dat dit stel dus lukken.

    Beantwoorden

  23. datzalwel
    Mei 31, 2014 @ 22:16:00

    Wat zijn ze al groot, ze hebben nu inderdaad blijkbaar een veiliger plaatsje gevonden. De natuur is wat dat betreft niet alleen mooi maar ook hard. Mooi dat je deze familie gevonden hebt, het geeft je in elk geval op een mooie manier afleiding.

    Rietepietz zegt;

    Ja ik was ook verrast dat ze al zo groot zijn, het was ons een beetje ontgaan hoever het ondertussen was. Over afleiding hebben we gelukkig nooit te klagen, we worden meestal wel aan het werk gehouden;-)

    Beantwoorden

  24. Suskeblogt
    Mei 31, 2014 @ 21:17:08

    Jammer dat ze zoveel vijanden hebben, maar anders zouden er dan misschien veel te veel zwanen zijn en dat kan ook niet de bedoeling zijn,

    Rietepietz zegt;

    Je ziet dat eigenlijk al wanneer de mens ingrijpt en diersoorten gaat beschermen, uiteindelijk komen er dan véél te veel en gaan last veroorzaken. De natuur regelt meestal zélf het best.

    Beantwoorden

  25. Marja
    Mei 31, 2014 @ 21:06:24

    Tja, the circle of life.

    Rietepietz zegt;

    Ja zo is het natuurlijk wél! Een heel toepasselijk filmpje, je was nog helemaal in de zwijmelmodus zie ik 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

