nooit te oud….

……. om te leren!  Dat moesten Marion en ik van de week weer eens erkennen,  samen 158 jaar oud,  leerden we van een piepjonge radi0loge iets waar Marion véél plezier van gaat hebben.
Doordat Marion weer een ziekenhuisopname achter de rug heeft moesten we van de week  controle foto’s laten maken en het is vaak  een heel gedoe als ze dan uit de rolstoel moet,  zéker nu ze weer behoorlijk heeft moeten “inleveren”aan kracht.
Maar het liep gewéldig dit keer, de jongedame die Marion meenam  had blijkbaar vaker met het bijltje gehakt en ontdekte dat de zij paneeltjes, inclusief de armleggers, gewoon wég geklapt kunnen worden …., ze hoefde zelfs de stoel niet úit!
Nou vráág ik je, ik klap al jaren die stoel 2x in de week op en ik heb het nooit ontdekt!

Ook Marion niet, en dat terwijl ze juist dóór die zijkanten nooit dicht genoeg aan een tafeltje kan schuiven om zonder knoeien te kunnen eten.
Nou je begrijpt….. dát moet uitgeprobeerd worden en omdat we nu tóch al op stap waren maakten we er een uitje van, werd wel weer eens tijd na bijna een maand binnen zitten.
Ze is nog te snel moe om één van onze normale strooptochten te maken maar even ergens lunchen moest wel kunnen om uit te proberen of het inderdaad werkt  en verrrrhip…. het wérkt!!!!

klapstoel1

klapstoel

 

 

 

 

 

 

 

 

Ze had  zelfs  nog wat energie over om nog wat boodschappen te doen en zo was ze eindelijk weer even gezellig “onder de mensen” en dat gún ik haar zo !
Ze knokt zich weer terug naar “zo onafhankelijk mogelijk”, probeert weer kleine stukjes met de rollator te lopen maar het is een lange weg en steeds wéér blijven er dingen die niet meer kunnen…. tja, ze is geen 25 meer hé!
Marion kla.Ooit speelde ze klarinet, evenals  keyboard en  panfluit helemaal autodidact  opgepikt.
Door de slechte longfunctie  blijft de klarinet nu al ruim een jaar in  z’n koffer!
Vóór de ziekenhuisopname bespeelde ze het keyboard nog af en toe en wie weet….. gaat het haar wéér lukken.
Ook het schilderen lukt  helaas niet meer omdat ze daarvoor niet stevig genoeg meer kan staan, en al helemaal niet lang genoeg.
Het schilderen heeft ze eveneens zichzelf eigen gemaakt, ze schilderde voor haar plezier natuurlijk dus ren nou niet meteen naar het museum om haar werk te bewonderen hé!
Zo’n museum heeft natuurlijk niet de middelen om haar werk aan te kopen maar dit terzijde…..!
hond MarionNee als je haar werk wilt zien moet je naar haar kamer in het zorghuis komen, daar hangt, op canvas  nog  haar visie  op de hond die ze ooit had. De hond heb ik niet gekend dus ik kan niéts zeggen over de gelijkenis maar ik kan zelf nog geen poppetje met hark armen en benen tekenen dus ik vind het knap gedaan!

Ze kon natuurlijk niet ál haar eigen werk kwijt in het bescheiden appartement dat ze heeft in het zorghuis en ze had  nog een doos staan met allemaal schilder stukjes die weg moesten. Jammer vond ik, maar  ik mocht best even snuffelen  toen ik dat vroeg.

Vandaar dat je dus óók in huize Rietepietz “een echte  Marion”  aan de muur kunt bezichtigen, het past perfect op onze rode muur en ik kijk er nog altijd graag naar. Kunst…? weet ik veel, het spreekt me gewoon aan   en daar gaat het toch om?

schilderijM

 

 

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Mei 21, 2014 @ 23:17:15

    Hoe simpel kunnen sommige dingen toch zijn, dat is veel prettiger zo natuurlijk. Ben ook geen kunstkenner, vind iets mooi of niets, wie het dan ook geschilderd mag hebben.

    Rietepietz zegt;

    Ja zo simpel zou het móeten zijn, en niet héél veel geld betalen omdat iemand met 5 vrouwen wat krassen die op een doek heeft gezet…om maar iets te noemen, of heel secuur een heleboel blokjes heeft geverfd!

    Beantwoorden

  2. ingridblogs
    Mei 20, 2014 @ 16:53:28

    Een bijzondere vrouw,die Marion, lees ik…….met een hele lieve vriendin

    Rietepietz zegt;

    En wat zo leuk is….elkaar leren kennen doordat Marion al bijna vanaf het begin op mijn logjes leerde kennen….. reageerde een tijdje niet…. waarna ik haar mailde of er iets mis….. en er wás iets mis…. zieke man ….overstap naar bejaarden huis niet héél ver bij mij vandaan. belofte haar te bezoeken…. haar man stierf…. én ik bezocht haar…. grote klik …. en nú al jaren dikke maatjes…nou ja dik… Marion weegt nog geen 45 kilo;-)

    Beantwoorden

  3. Rebelse Huisvrouw
    Mei 20, 2014 @ 11:36:50

    Wat een vrouw, die Marion. En wat heerlijk dat jullie samen van die leuke momenten hebben Rietepietz. Op deze manier is oud worden nog wel gezellig. Leuk, dat schilderij. Je ziét gewoon dat het een vrolijke vrouw is – al die blije kleurtjes, enig.

    Rietepietz zegt;

    Ja Marion is een bijzondere vrouw. Ze leest hier al bijna vanaf dat ik begon met bloggen en zo heb ik haar ook leren kennen toen leek dat ze ij me in de buurt woont.
    Ze was toen al vér in de 70 , wie kan het nou zeggen om op die leeftijd een via het het internet een vriendin op te doen;-)

    Beantwoorden

  4. meninggever
    Mei 20, 2014 @ 10:19:13

    En dan zie ik het Oude-Zijds Kolkje ineens in vrolijke tinten voorbij komen. Kijk, dat is leuk. En dat Marion een jasje uit doet door al dat gedoe in de medische sferen lijkt me logisch. Je wordt er niet sterker en jonger op…Verhaal van de rolstoel vind ik wel weer hilarisch moet ik zeggen…..:)Mooi stukje!

    Rietepietz zegt;

    Hé wat grappig dat jij het schilderstukje kan plaatsen, ik denk dat marion dat zelf niet eens wist. Volgens mij heeft ze een ansichtkaart nageschilderd.
    Je het gelijk dat ze een flinke jas uitgedaan heeft en het wás al zo’n krap jasje. Maar gelukkig is ze hersteld van een zware longontseking en op haar leeftijd (86) is dat héél vaak “einde oefening”.
    Wel héél jammer dat ze waarschijnlijk wel weer iets in moet leveren vergeleken bij vóór de longontsteking.
    Het stukje heeft haar weer naar de computer gekregen want ook daar had ze even geen puf voor, maar ze heeft genoten van alle complimenten die ze hier kreeg.

    Beantwoorden

  5. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Mei 17, 2014 @ 19:23:03

    Wauw zeg, mooi hoor! Heerlijk zulke mensen die hun talent niet latent in de kast laten liggen maar ze juist ten volle ontplooien!
    Leergierigheid is een schone zaak 😉

    Rietepietz zegt;

    Het is ook “haar redding” om niet af te stompen, ze blijft altijd weer oplossingen zoeken voor dingen die ze zelf niet mer kan. En vaak vindt ze erg ludieke aanpassingen.;-)

    Beantwoorden

  6. cornma
    Mei 17, 2014 @ 11:42:27

    Ik heb zo het idee dat jij bijna nog meer geniet van jullie uitjes samen dan Marion. Wat een ongelooflijk creatief mens en wat jammer dat ze haar creativiteit niet meer kan uiten. Wel handig nu, dat ze dichter bij tafel kan zitten met die neergeklapte leuningen. Dat biedt misschien de mogelijkheid om toch af en toe te schilderen, gewoon aan de tafel met een tafelezel. Er bestaan ook handige steuntjes voor de armen om haar hand zo stil mogelijk te houden bij het schilderen.

    Rietepietz zegt;

    Dat heb je goed gezien;-) Marion geloofd dat nooit zo erg maar het is zéker waar. Het is ook héél veel “gedoe” met alle spullen eromheen” en die energie heeft ze gewoon niet meer. Er is wel een schilderclubje in het zorghuis maar Marion houdt niet zo van “kliekjes”en dat kom je helaas veel tegen in dat soort huizen. Soms is het in de publieke ruimtes meer kleuterschool dan iets voor volwassen mensen.

    Beantwoorden

  7. Marion
    Mei 17, 2014 @ 11:26:15

    Bedankt allemaal voor jullie lieve complementjes, ik ga er weer een beetje tegen aan. XXX

    Rietepietz zegt;

    HAAAAA, daar ben je weer, ik heb je hier gemist en het is een goed teken dat je weer iets aan de computer doet.Je verdient de complimentjes zéker hoor. Je ziet dat ik nog laat op ben, hebben een gewéldig avond gehad in het theater. Maar nu tol ik van de slaap dus ga even de oogjes dicht doen, jij slaapt vast allangXXX Fijn dat je er weer bent. tot maandag

    Beantwoorden

  8. Astrid
    Mei 17, 2014 @ 11:10:29

    Wat fijn dat er eindelijk iemand was die vertelde dat de zijkanten weggeklapt konden worden dat geeft weer minder gehannes.

    Wat je allemaal over Marion schrijft is inderdaad allemaal waar. Het is een bewonderenswaardige vrouw met veel capaciteiten die zij in haar lange leven heel goed wist te gebruiken. Ze is ook heel erg inventief, ze probeert en het lukt haar ook meestal om oplossingen te bedenken voor dingen die zij liever anders wil om het makkelijker te maken.
    Het schilderij van hond Boreas vind ik ook een prachtstuk!

    Riet ik wil jou ook bedanken voor alles wat jij voor Marion doet want dat is ook geen peulenschilletje, elke donderdag trouw naar haar toe en dan de nodige keren dat je ook met haar naar het ziekenhuis gaat. PETJE AF met een diepe buiging!!!

    Fijn weekend.

    Rietepietz zegt;

    Daar gaan we véel plezier van hebben ,dat weet ik zéker!
    Jij kent Marion natuurlijk al véél langer dan ik en je weet zelfs de naam van de hond 😉
    Ach je wéét hoe gezellig ze altijd is dus het is écht voor m’n eigen plezier hoor dat we op stap gaan, ik mag niet mopperen dat ze altijd zo braaf met mee gaat. Gelukkig hebben we toevallig een héél geschikte auto voor mensen die wat minder mobiel zijn. Ik weet zeker dat jij óók met haar naar het ziekenhuis zou gaan als je niet al ándere mensen om je heen had die je zorg érg hard nodig hebben.
    Dat fijne weekend lukt prima, we hebben een gewéldig weekend!

    Beantwoorden

  9. John
    Mei 17, 2014 @ 10:10:19

    Heerlijk om te lezen hoe jullie dit samen doen. Je bent een grote hulp en steun denk ik zo.
    Dat van die rolstoel en die zijkanten, dat is me wat. Als jullie dat maar eerder hadden geweten.
    De tekening van de hond is echt werkelijk grandioos. Erg mooi.
    Een leuk logje dit.

    Beantwoorden

  10. Blog Zonder Naam
    Mei 17, 2014 @ 10:01:51

    Zodra ik tijd heb ga ik bij mijn vaders rolstoel kijken of dat daar ook wegklap armleuningen op zitten. Verrekte handig.
    Ik heb ook twee schilderijen aan de muur hangen. Rodina 3 (bijgenaamd de Mooie Rooie) en Sunny Sunshine. Twee van mijn eigen koeien dus; geschilderd door Jose Loeve. (http://www.loeviera.nl/nl/art-nl/jose-loeve/koeien.html)
    Zij is de moeder van een vriend van één van mijn neven, beetje ingewikkeld, maar ze is dus een kennis van ons. En….. Een hele goede schilderes.
    Zo meteen (ik zit even te pauzeren {kop thee,broodje…}) ga ik de machines smeren en de wagens klaarzetten. Vanmiddag weer druk in de weer in de polder!

    Rietepietz zegt;

    Wat leuk dat jij koeien schilderijen hebt, dat denk ik tenminsten want ik heb de link nog niet aangeklikt. We zijn onverwacht een weekendje weg, een verrassing van dochterlief en het is nu eigenlijk allang bedtijd voor me;-)

    Beantwoorden

  11. beauninoblog
    Mei 17, 2014 @ 09:19:33

    Wat een veelzijdige vrouw is Marion. Leuk van die zijkanten. Moest direct weer denken aan dat Pluto-Uranus gedoe (alles wordt blootgelegd). Zo weetijn zoon sinds gisteren van geheime knopjes op zijn scooter. Dit terzijde.
    Mooi/ leuk schilderij. Volgens mij is het een stukje van de St. Nicolaaskerk vlak bij het CS.
    Fijn weekend Riet.

    Rietepietz zegt;

    De enige Pluto waar ik iets van weet is die Disney hond;-)Ja soms ontdek je pas veel later “snufje, gewoon omdat je er niet naar zocht.
    Volgens mij heeft Marion dat schilder stukje van een ansichtkaart nageschilderd dus het zóu kunnen;-)

    Beantwoorden

  12. marjak
    Mei 17, 2014 @ 09:03:11

    Een dappere vrouw, die er inderdaad het beste van maakt, hoe moeilijk dat waarschijnlijk ook vaak is. En ze kan zeker goed schilderen! Je laat er twee mooie voorbeelden van zien. Is zittend schilderen geen optie? Een schildersezel kan toch in hoogte worden versteld? En zover ik weet zijn er ook tafelezels (mallotig woord eigenlijk…).
    Ik wens jullie nog veel fijne dagen met elkaar!

    Rietepietz zegt;

    Dat is ze zéker en ze heeft toch ook altijd ook voor de problemen van anderen. Het schilderen is te zwaar geworden , want al zou ze het zittend kunnen dan is het nog een heel gedoe om de rommel weer op te ruimen. Alles vraagt gewoon veel energie en dat lukt dus meestal niet meer .Dankjewel, daar gaan we hard voor werken.

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Mei 17, 2014 @ 01:17:06

    Zo’n rolstoel is altijd een noodzakelijk kwaad, maar zonder gaat het hier dus duidelijk niet. Afhankelijkheid van andere mensen is héél erg, meer dan je je voor kunt stellen als het je nog niet is overkomen.

    Rietepietz zegt;

    Ja ik begrijp het steeds beter omdat ik het bij Marion zie, en dan is zij nog héél positief ingesteld. Het helpt dan weer wél om haar te motiveren zoveel als maar kan zélf te doen.
    Ze gaat gelukkig nog steeds kleien stapjes vooruit en loopt in huis weer kleine stukjes met de rollator.

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Mei 17, 2014 @ 00:47:03

    zo zie je maar dat je soms over heel handige oplossingen heen kan kijken. Jammer dat zo’n creatief mens niet meer in staat is al haar creativiteit uit te voeren

    Rietepietz zegt;

    ja ,vooral als je niet wéét dat het mogelijk zou kunnen want dan zoek je er niet naar;-)
    Ja daar mist ze veel aan dat weet ik.maar ze klaagt er nooit over!

    Beantwoorden

  15. gewoonhanny
    Mei 17, 2014 @ 00:24:06

    Jammer toch dat hoe ouder je wordt, hoe meer je moet inleveren. Maar Marion gaat daar zeer positief mee om. En positiviteit maakt het leven een tikkeltje makkelijker.
    Dat van die rolstoel heb ik nooit geweten. Maar fantastisch voor haar dat ze nu dichter bij de tafel kan zitten.
    Schilderen kan ze als de beste. Die hond is geweldig! Ook het schilderij dat bij jou hangt, mag er wezen.
    PS Het is vast geen radiologe geweest die jullie de mogelijkheden van de rolstoel liet zien. Een radiologe is een arts. En deze jongedame zal vast een radiologisch laborante zijn geweest. Radiologen halen zelden de patiënten zelf op. En ik kan het weten, want ik was zelf zo’n laborante (maar wist dat trucje met de rolstoel niet).

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen van het ouder worden is, vaardigheden kwijtraken omdat de lichaam te kort schiet. Aan de andere kant vraagt alles dat je nog wél kan veel meer tijd dan vroeger dus heel veel tijd over houden om je te vervelen is er meestal niet bij, maar de onmacht lijkt me verschrikkelijk.
    Ik denk dat je wel gelijk hebt al was de dame aanvankelijk alleen en vroeg ze iemand om haar te helpen.
    Maar ik ben “gelukkig”niet zo thuis in de rangen standen in een ziekenhuis;-)

    Beantwoorden

  16. kakel
    Mei 16, 2014 @ 23:37:40

    Hoe bestáát het! Dat de armleuningen gewoon weggeklapt kunnen worden. Dan vind je jezelf bijna een ei en kun je je wel voor je kop slaan. Niet door, hoor, meiden! Marion heeft talent, dat is een ding wat zeker is. Die hond…het lijkt wel een foto! En het kleurrijke tafereel dat bij jou aan de muur mag handen, Riet. Je hebt een onbetaalbaar kunstwerk, en daar hoef je niet voor naar Kunst en Kitsch.
    Sterkte Marion!
    Liefs en een fijn weekend,
    Kakel

    Rietepietz zegt;

    Ja het was een klein wondertje toen we dat zagen, en nee hoor, we slaan ons niet voor de kop.Wel jammer van alle nodeloos gehannes maar dat zijn we gauw vergeten hoor;-)
    Inderdaad, het is een onbetaalbaar werkje , uniek omdat er maar één van is én me met liefde gegeven is.
    Ik hoop dat ze ondertussen weer een beetje aan de computer kan zitten want m’n logjes zijn ook altijd afleiding voor haar. Jij ook een fijn weekeind.

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Mei 16, 2014 @ 23:35:26

    Het valt allemaal niet mee, maar jullie maken er toch maar het beste van.
    Er uit halen wat er in zit en steeds weer de grens opzoeken.
    En genieten zodra dat maar kan.

    Rietepietz zegt;

    Dat heb je goed gezien, als het maar hálf kan maken we er weer een feestje van!

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Mei 16, 2014 @ 22:47:50

    wat een creatief persoontje, petje af…..
    fijn weekend toegewenst, liefs Greetje

    Rietepietz zegt;

    Zeker wéten en zelf houdt ze bij voorkeur de pet op;-)
    jij ook fijn weekeind.

    Beantwoorden

  19. roadlaura1969
    Mei 16, 2014 @ 20:30:01

    Wat een wilskracht ik bewonder mensen zoals Marion vooral omdat het met alles wat ze meemaken geen klagers zijn.

    En creatief zeker weten , ik zou niet weten als op het stukje van jouw Rietepietz een handtekening van een beken schilder op stond , dan werd het geheid kunst genoemd en dat is het ook Marion (Y)

    Je zou toch zeggen dat in en het zorg centrum en ziekenhuis allang iemand uitleg had kunnen geven over haar rolstoel, gelukkig weten jullie het kneepje nu en wordt dat in ieder geval makkelijker met aanschuiven 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ze draait inderdaad puur op wilskracht, en maakt er het best van!
    Ik heb zelf geen verstand van kunst en ga altijd af op “of het me aanspreekt”en dat dóet dit schidelstukje.
    het past ook heel leuk op die muur.
    In zo’n zorgcentrum werkt men helaas toch erg veel langs elkaar heen, men schrijft van álles op maar als niemand leest werkt het natuurlijk niet. Het is dat ze zélf nog goed “in de bovenkamer is” !
    Niet dat men niet vriendelijk is ….maar daar heb je niet zo veel aan als ze je maar niet uit de eetzaal op komen halen….zucht!

    Beantwoorden

  20. minoesjka2
    Mei 16, 2014 @ 20:10:54

    Wat jammer zeg, dat je vriendin zich niet meer zo goed creatief kan uiten door haar gezondheid.
    Wens haar echt toe, dat ze weer zover herstelt dat ze weer muziek kan maken en schilderen, immers uit ervaring weet ik hoe fijn het is om klarinet te spelen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Marion is helaas op een leeftijd (86) dat er steeds meer functies en organen aan kracht inboeten. Haar longen zullen de klarinet niet meer “trekken” maar daar heeft ze zich al mee verzoend.
    Schilderen kan ze al langer niet meer, staan is geen optie meer. Evengoed vindt ze het leven nog altijd de moeite waard en stelt steeds haar doelen bij! Ik hoop dat ze ook weer plezier in de computer gaat krijgen ondertussen want normaal ontbreekt ze nóóit bij de reacties.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Mei 16, 2014 @ 19:38:32

    Wat een openbaring. Waarom heeft niemand dit eerder uitgelegd?
    Zo ontdekte ik vorige maand dat er rolstoelen bestaan met een hulpmotortje. Ongelooflijk. Een vriendin kon op die manier zelfs ons huis op de heuvel beklimmen.
    Ik vind Marion trouwens een kanjer!

    Rietepietz zegt;

    Ze nam de stoel destijds over van iemand die dat zélf waarschijnlijk niet eens wist. Van die hulpmotortjes heb ik wel eens gehoord, Marion heeft ook een scootmobiel dus daar redt ze het buiten wel mee. Als het wielen in huis te zwaar voor haar wordt is het misschien wél een mooie optie
    Dat is ze ook, echt een topwijffie, en ze dénkt nog altijd dat ik voor háár plezier kom….weet zij veel;-)

    Beantwoorden

  22. datzalwel
    Mei 16, 2014 @ 19:32:54

    Ze is een echte levens kunstenares, en samen met jou lukt ook nog veel. Het schilderstuk staat inderdaad mooi op die rode achtergrond. Dat die zij stukken eraf kunnen wisten wij weer wel van de tijd dat Jan een rolstoel nodig had. Dat was ons toen goed uitgelegd bij het huren .
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Dat is ze zéker, en ik heb ook wel de indruk dat ik haar “goed doe” op die momenten dat ze weer door een dal moet.
    Het kan niet bij álle rolstoelen, en deze heeft ze destijds overgenomen van iemand en dus weinig info gekregen.
    maar het is een fijne stoel,lekker licht dus makkelijk in de auto te tillen!

    Beantwoorden

  23. Mrs. T.
    Mei 16, 2014 @ 19:14:37

    Wow, wat een talenten heeft ze. En een echte autodidact. Ik vind het zo mooi als mensen muzikaal zijn en creatief.

    Rietepietz zegt;

    Het talent dat ik het meest bewonder van Marion is het talent “om te leven”, na iedere dreun die ze krijgt veert ze weer op en haalt het best haalbare weer uit het leven, zó knap als je al zoveel hebt moeten inleveren.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

