kwestie…?

Heb je toch wel eens….. dat je het ff niet eens bent met je wederhelft?  Nee….? Nou hier komt het wel eens voor en soms heeft de één gelijk en soms de ander ….en een héél enkele keer allebei!
We zitten in de auto  en de radio staat aan. Er begint een nieuw muziekje en Rietepietz veert op;
“hé, dát is een heerlijk oudje”  waarna Henk laat blijken dat het nummer hem niets zegt !
Maar daar legt Rietepietz zich niet bij neer
“nou já…… dat móet je weten, is echt jaren 60/70 muziek van eh….. , ja dat weet ik ff niet.
Terwijl het nummer verder gaat  bemoeit ineens een “rapper”zich met de muziek…….
Voor Henk het bewijs dat het geen oud nummer kán zijn….. want in de jaren 60/70 “repte ” je jezelf hoogstens  naar je werk, óf je was erg “rap” in van alles en nog wat maar “rappen”had toen nog niets met zingen te maken ( nu éigenlijk nog niet maar oke)
Je begrijpt, bij thuiskomst wordt het onvolprezen internet geraadpleegd .
Uitvoerenden….?  ja als ik die wist zou ik de rest ook wel weten, de titel dan? …… eh….. moet wel te gokken zijn op “iets uit vaak herhaalde refrein…… yep… Beggin…… en dan blijkt al snel dat we allebei gelijk hebben.
In 1967 werd het nummer door  The Four Seasons uitgebracht, het werd geen grote hit maar ik kan me het nummer nog héél goed herinneren.
four seasons

Frankie Valli was de zanger van the four seasons en het nummer is vele malen gecoverd en vrijwel altijd met méér succes dan het originele nummer al snap ik dat niet helemaal!  Maar de meest succesvolle is de versie die  het  hiphop duo Madcom maakte in 2007 en dát was dus de versie die we de radio hoorde .
En ja hoor, raar maar waar, hoe góed ik ook de oude verse vind ……. ik vind de hiphop versie óók goed….. wat zeg ik,  dat rappen voegt zelfs iets toe! Hoe ouder hoe gekker hé!  Geen idee of ik de you tube filmpjes zomaar mag insluiten dus voor wie de clipjes wil beluisteren heb ik de link aan de plaatjes gekoppeld . ……
Goh….. het had zómaar in Zwijmelen bij Marja gepast!

madcom

 

 

 

 

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Mei 21, 2014 @ 22:42:36

    Nou zolang het nog bij onenigheid over muziek gaat zit het wel goed. Ja leuk nummer dit klinkt goed. Er worden veel oude nummers wel in een nieuw jasje uitgebracht.

    Rietepietz zegt;

    Precies, in”belangrijke” zaken heb je na 53 jaar huwelijk niet zo heel veel “kwesties”meer, je hebt dan in de loop der jaren wel leren omgaan met elkaars “hebbelijkheden”.

    Beantwoorden

  2. ingridblogs
    Mei 20, 2014 @ 16:56:43

    Die ken ik wel….die uit 2007 dan 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik ken ze allebéi…. verschil moet er zijn natuurlijk….. in leeftijd;-)

    Beantwoorden

  3. Rebelse Huisvrouw
    Mei 20, 2014 @ 11:33:31

    Dat internet is zo een geweldige uitkomst! Nooit meer urenlang discussiëren over wie wel of geen gelijk heeft: hop, even naar het web en je weet het. Ideaal!

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten, je begrijpt dat we ánders wekenlang niet naast elkaar geslapen zouden hebben;-)

    Beantwoorden

  4. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Mei 17, 2014 @ 19:20:14

    Mijn (v)echtgenoot en ik verschillen per definitie in alles, we hebben het nog net niet uitgevonden 😉

    Ik ga bijna altijd voor de covers….. hier dus ook.

    Rietepietz zegt;

    Werkt prima hoor als mensen verschillen.
    Ik ook, misschien wel omdat de opname techniek na 40 jaar een beter resultaat geeft, maat het oude nummer is natuurlijk óók fantastisch!

    Beantwoorden

  5. cornma
    Mei 16, 2014 @ 09:19:05

    Mijn eerste gedachte was: natuurlijk is het origineel beter! Maar toen heb ik beide versies geluisterd en, eerlijk is eerlijk, de originele versie klinkt wat blikkerig en de cover klinkt vol en warm. Dus ja, de cover is mooier.:-)

    Rietepietz zegt;

    Ik ga óók meestal voor het origineel dat is waar. Maar in dit geval voegt de nieuwe versie echt iets toe.En dan natuurlijk 40 jaar opnametechniek verder…. dat móet wel invloed hebben.

    Beantwoorden

  6. kakel
    Mei 15, 2014 @ 21:31:50

    Ik las je blog en schudde mijn hoofd. Ik ken beide nummers niet. Totdat ik ze afluisterde! En hoe groot mijn hekel is aan rap, ben ik het dit keer helemaal met je eens: ik vind het een leuk nummer. Een zeldzaamheid dat je een nieuwe versie beter vindt dan het origineel. Ik heb iets vergelijkbaars met een nummer van Simple Red, maar kan even niet op de titel komen. Allebei gelijk…beter kan niet!
    Liefs en een fijn weekend. Zwaai, zwaai Marion!

    Rietepietz zegt;

    ja grappig hé, ik heb óók niets met rap maar hier pást het gewoon bij!
    Ik hoor ze allebei graag maar de nieuwe versie voegt tóch iets toe!En dan ben ik niet eens de dóelgroep;-)
    Dankjewel , jij ook fijn weekend.
    Marion leest nog niet mee dus ik breng de zwaai weer over,zal gauw eens een logje over haar maken, ze gaat gelukkig vooruit maar ja, ze is 86 dus het gaat langzaam.

    Beantwoorden

  7. tagrijn
    Mei 15, 2014 @ 21:01:40

    In de nieuwe versie ook erg leuk, maar toch geet ik voorkeur aan de oudere. Ietsje meer nostalgie,.

    Rietepietz zegt;

    Maar toch grappig dat er blijkbaar “ruimte” was om die rap in te passen.
    Ik hoor ze allebei graag maar ben toch leuk verrast door die nieuwe versie, nou ja nieuw….2007 alweer;-)

    Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    Mei 15, 2014 @ 20:17:31

    Leuk en zeker weten dat we hier ook meningsverschillen hebben , zou saai worden zonder 😉

    Ik vind het nummer trouwens geweldig !

    Zo zie ik de hele week een reclame voorbij komen met een hele bekende acteur en ik zei tegen Ger het ligt op het puntje van mijn tong maar nope…net kwam het weer en Ger “Kostner” voornaam weet ik niet. En ik jaaa Kevin Kostner *is dat ook weer opgelost* 😉

    Rietepietz zegt;

    Ach, zolang het om dit soort dingen gaat lost het zichzelf allemaal wel op, even googlen en de oplossing ligt binnen handbereik .
    Het nummer bevalt mij ook reuze!
    Práát me er niet van, we hebben zijn hier vaak de halve dag zoet met een naam of titel die “op het puntje van de tong ligt”.Wordt alléén maar erger bij het ouder worden;-)

    Beantwoorden

  9. Mrs. T.
    Mei 15, 2014 @ 19:45:50

    Aha, dit nummer. Leuk inderdaad.

    Rietepietz zegt;

    Soms hoor je het maanden helemáál niet en dan weer ineens een paar keer achter elkaar en dán valt het op!

    Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Mei 15, 2014 @ 19:40:42

    Ik ben nu ‘The first time’ van Roberta Flack aan het luisteren. Maar als dat klaar is, ga ik dit nummer maar ‘ns luisteren.

    Rietepietz zegt;

    ’t Is net als met als drinken, twee door elkaar werkt gewoon niet 😉

    Beantwoorden

  11. Blog Zonder Naam
    Mei 15, 2014 @ 14:53:58

    Ach, op z’n tijd hebben we allemaal wel eens ‘kwestie’ met de wederhelft. Eigenlijk best gezond voor een huwelijk, want je kunt het daarna altijd weer heerlijk goedmaken.
    De muziek, vooral de oude, zing zo lekker mee vind je ook niet?

    Rietepietz zegt;

    Het moet natuurlijk niet ál te gek zijn maar natuurlijk inderdaad, natuurlijk horen kleine meningsverschillen erbij in een huwelijk. En dit soort welles/nietes kwesties zijn al helemáál geen bedreiging voor een huwelijk.
    Ja lekker hé, ik raak de melodie ook maar niet kwijt uit m’n hoofd en dat is toch wel het kenmerk van een goede melodie;-)

    Beantwoorden

  12. John
    Mei 15, 2014 @ 09:10:30

    Ik vind het origineel echt stukken beter hoor Riet. Ik vind het moderne jasje er helemaal niet bij passen. Ik vind ook dat muziek gebruiken die jaren geleden al geschreven en gebruikt is, helemaal geen creativiteit bevat. Maar dat is mijn mening en daar hoeft niemand het me eens te zijn. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ach, het stuk is gewoon zo goed dat, wát je er ook mee doet, het ook goed blijft;-) De basis is goed, maar ik vind de moderne versie gewoon “lekker” het rappen (waar ik niet bijzonder gek op ben) voegt hier in mijn gevoel wél iets toe.
    Maar natuurlijk heeft iedereen z’n eigen voorkeuren , ik heb dan weer minder met jazzy versie maar ook dán blijft het stuk overeind. In de sixties wisten ze gewoon het best hoe ze muziek moesten maken;-)
    Vreemd genoeg waren de the four seasons in mijn gedachten een “gekleurde” band, maar dat waren ze dus helemaal niet!

    Beantwoorden

  13. beauninoblog
    Mei 15, 2014 @ 04:57:10

    Ik kan het hier met mijn telefoon nu niet afluisteren, maar ik denk dat ik weet welk nummer je bedoelt. (Hoop ik).
    Heerlijk nummer. Zelf vind ik de versie van Sandra van Nieuwland het mooist.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt het goede nummer voor. De versie van Sandra is me iets te jazzy maar ook dán blijft het nummer overeind, het zit gewoon “Lekker” in elkaar!
    Ik ga voor de hiphop versie , hoe ouder hoe gekker;-)

    Beantwoorden

  14. gewoonhanny
    Mei 15, 2014 @ 00:45:59

    Was een heerlijk nummer en is in de nieuwe versie nog steeds een lekker nummer.

    Rietepietz zegt;

    Het blijft reuze in je hoofd hangen, en ik vind de hiphop versie zéker niet slechter dan het origineel! Best wel grappig!

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Mei 15, 2014 @ 00:05:35

    Ik ken het nummer toevallig en is inderdaad in bijna alle uitvoeringen erg leuk

    Rietepietz zegt;

    Ik ken niet eens alle uitvoeringen maar deze hiphop versie blijft wel vréselijk in de kop hangen. Jij als jazz liefhebber zal waarschijnlijk de uitvoering van Sandra van Nieuwland de beste vinden!

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Mei 14, 2014 @ 23:23:56

    Nou moet ik toegeven dat ik helemaal geen verstand heb van moderne en semi-moderne muziek en het bedoelde nummertje kan ik me herinneren, heb ik wel eens langs horen komen.

    Rietepietz zegt;

    Nou ik volg het ook allang niet meer allemaal hoor, maar ik kom toch nog regelmatig muziek tegen die me aanspreekt, zowél oud als nieuw. Het verschil met vroeger is dat ik nu ook wel een tijdje zónder muziek kan;-)

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Mei 14, 2014 @ 22:08:56

    Ojee, nee, zulke zaken heb ik nooit onenigheid over, ook al niet omdat ik geen wederhelft heb. Maar muziek is ontzettend niet tijdsgebonden, er werd al gerapt voor het was uitgevonden en alles is al eens gedaan.

    Rietepietz zegt;

    Tja in je uppie kun je moeilijk gaan strijden om wie er gelijk heeft;-)
    Alles komt inderdaad wel regelmatig terug maar dan toch meestal nét even anders, zo ook met dit Beggin!

    Beantwoorden

  18. Sunnyman
    Mei 14, 2014 @ 21:10:56

    Typisch eigenlijk dat een nummertje uit 1967 en best een leuk nummertje zo’n 40 jaar later pas een enorme hit wordt.

    Rietepietz zegt;

    Ik kan het me nog herinneren van “toen”, vond het toen al lekkere muziek.
    best wel bijzonder eigenlijk dat ik het nú eigenlijk nog beter vind dan toen, ik ben toch niet écht de doelgroep voor een hiphop duo met m’n 71 jaren;-)

    Beantwoorden

  19. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Mei 14, 2014 @ 20:20:13

    hi – ? Was sind das für Leute—
    LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Zij maken muziek en de muziek is aan de plaatjes gelinkt dus door erop te klikken kun je ze horen!

    Beantwoorden

  20. Marja
    Mei 14, 2014 @ 19:51:05

    Zo sneu dat je dit niet op zaterdag doet ….. nee, ik ga niet smeken …….

    Rietepietz zegt;

    Wauw… wat gevat!
    Maar inderdaad, ik heb het heel bewust niet op zaterdag gedaan, het gaat me echt alleen om “dit verhaaltje” waar de muziek wél een onderdeel van is natuurlijk.
    Gelukkig wéét je waarom in nooit met “uitdagingen” mee doe, en zeker niet zulke succesvolle als zwijmelen, dan krijg ik teveel “nieuw volk” (die óók meedoen maar nu niet bij me lezen) over de vloer en dat kan ik niet bolwerken.

    Beantwoorden

    • Marja
      Mei 14, 2014 @ 20:11:51

      Dat weet ik toch, lieverd. Ik plaag je maar een beetje.

      Rietepietz zegt;

      Gelukkig, ik wil zéker niemand voor het hoofd stoten!
      Maar éigenlijk zwijmel ik behoorlijk bij dit nummer;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

