waar een wil is…..

RO1……hangt sóms een rozenkrans.
Minstens twee maal per dag passeer ik deze grote rozenkrans, maar meestal wel vaker want hij hangt , heel oneerbiedig misschien, maar 5 cm. naast  de deur van  de w.c. in onze slaapkamer.
Om het nóg erger te maken heeft hij niet eens een eigen haakje om aan opgehangen te worden maar is over het snoertje van de televisie geschoven vóór de stekker ervan in de contactdoos is gestoken.

Of ik katholiek ben?  Nee hoor, ik ben protestants christelijk opgevoed maar heb daar al sinds m’n 15de  jaar niets meer mee. Henk is wél katholiek opgevoed maar ook hij had het geloof al afgezworen toen hij mij leerde kennen!
Maar tóch hangt die rozenkrans daar en wel persoonlijk door mij opgehangen  ruim 15  jaar geleden.

Ja klopt, dat heeft een verhaal natuurlijk.
Ik leerde Henk kennen in 1959, nog in de jaren  van”twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen” en Henk’s ouders, vooral zijn vader, waren nog wél belijdend katholiek.
Logisch dat ze destijds hoopten  dat hun oudste “het geloof” terug zou vinden wanneer hij met een katholiek meisje verkering zou krijgen.

Maar hun oudste vond  Rietepietz, een nog piepjong meisje dat evengoed totáál niet te beïnvloeden bleek waar het geloven betreft en in de spaarzame gevallen dat er voorzichtig over gesproken werd behoedzaam háár opvatting in bracht.
Toen, na de geboorte van onze kinderen,  duidelijk werd dat wij onze kinderen op oudere leeftijd zélf wilde laten beslissen  accepteerde m’n  schoonouders  dat zónder verwijten en is het geloof nóóit tussen ons komen te staan, ieder liet de ander in z’n waarde en hield rekening met elkaar.

Begin jaren 70 waren wij twee weken op vakantie in Spanje aan de Costa del Sol.
We hadden een appartement in een piepklein dorpje dat toen nog niet zó n toeristische trekpleister was  als het later werd, en nog is.
De vriendelijke  bevolking bleek gedeeltelijk nog  analfabeet en in de paar winkeltjes werden  veel huisvlijt spulletjes verkocht waaronder dit soort rozenkransen .

RO2Het leek me het perfecte souvenir om voor m’n schoon ouders mee te nemen, een gebaar naar m’n schoonouders toe die ons de grote ruzie’s bespaard hadden die destijds in die kringen vaak ontstonden wanneer  een ” nieuw “familielid niet  katholiek was.
De rozenkrans hing bijna 30 jaar aan de prachtige, door m’n schoonvader zélf gemaakte,  houten schouw en toen na zijn dood het huis leeggemaakt moest worden nam ik de rozenkrans mee naar huis.

Niet omdat ik ondertussen wél gelovig zou zijn maar omdat deze rozenkrans voor mij het symbool is dat geloof niét tot oorlog mag  leiden, niet in het klein…  maar zeker óók niet in het groot.
De rozenkrans valt me niet dagelijks meer op,  maar 4 mei is toch wel een dag waarop dit verhaal tot z’n recht komt.
Uiteindelijk ontstaan de meeste oorlogen door vervolging van een bepaald geloof wanneer onbarmhartige mensen andersdenkenden  niet kunnen of willen  accepteren.

 

 

31 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: huisvlijt…. | van koninklijk tot knettergek
  2. meninggever
    mei 09, 2014 @ 10:04:30

    Geloof is de splijtzwam in onze samenleving. Dat was al zo in vroegere jaren, is het nog steeds en met wat nu over ons heen komt zal het nog wel even zo blijven ook. Toch heeft het ook mooie spirituele kantjes. Neemt niet weg dat ik als goed opgevoed katholiek jonkie toch mijn twijfels om heb gezet in een afkeer van alles wat met het geloof van doen heeft. Elk geloof, en ik in feite zou willen pleiten voor een algeheel verbod op welk verbod ook. Vanwege de invloed die het heeft op ons allemaal. Omdat er altijd die claim is op het gelijk, terwijl er niets bewezen juist is. Omdat gelovigen neigen anderen de maat te nemen, terwijl ze zelf verre van vrij van zonden zijn vaak. Kortom, er pleit meer tegen geloof dan er voor. Jammer, maar helaas.

    Rietepietz zegt;

    Ach ik heb mijn opvatting al eens opgeschreven, “het geloof is een houwast voor mensen die niet in zichzélf kunnen geloven”. Maar natuurlijk wil ik die mening óók niet dwingend opleggen aan anderen, net als ánderen mij hún geloof niet op mogen dringen.
    Het zijn inderdaad vaak de gelovigen zélf die er een potje van maken, soms uit machtswellust, soms uit slaafse domheid, maar hoe dan ook, ze kunnen inderdaad héél veel kwaad doen.
    helaas zijn er nog steeds geloven die door mensen dom te houden veel schade aan richten.daar word ik óók niet blij van nee!

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    mei 07, 2014 @ 17:36:07

    Dit is echt een mooi verhaal. Ik ben helemaal niet Katholiek en mijn ex was niets. maar heb ook een rozenkrans hangen, souvenir uit Limburg. Bij ons was het geloof ook geen item al weet ik dat mijn moeder het wel jammer vond maar ze heeft ook alle schoonkinderen die anders dachten met evenveel liefde ontvangen. Met zo’n verhaal verdient ie wel een eigen haakje hoor ;)……..

    Rietepietz zegt;

    Het ging gelukkig óók wel vaak goed hoor ,maar ik ken wel wat gevallen van “voor de goede vrede(én omdat in de kerk trouwens natuurlijk pure romantiek is) dan maar katholiek worden” dát vind ik nou pas heiligschennis. Je wordt niét gelovig omdat het de makkelijkste weg is!!!
    Je hebt eigenlijk wel gelijk met dat haakje….. maar bij het zoeken naar een plekje hing ik ‘m even aan dat snoertje , stond prima…. en het is dus altijd zo gebleven.

    Beantwoorden

  4. Hartelijke Hot Hulk
    mei 07, 2014 @ 09:54:52

    Zie mijn reactie bij ‘gewoon anneke’

    Rietepietz zegt;

    Die heb ik ondertussen gelezen en ik dénk dus dat jij zeker een rozenkrans hebt die je gebruikt zoals het hoort!
    Ik moet bekennen dat ik nog niet één gebed bij of met deze rozenkrans heb gebeden, dat ligt aan mijn opvattingen over gelovig zijn. Maar ik neem maar áán dat jouw gebeden echt helpen en dat de wereld een nóg grote puinzooi zou zijn zónder jouw gebeden.

    Beantwoorden

  5. Leids Glibber
    mei 07, 2014 @ 02:30:52

    Ja dat was destijds nog een heel probleem als de jongen of het meisje van een ander geloof was. Twwe geloven op een kussen daar slapt de duivel tussen zeiden ze toch destijds 🙂

    Rietepietz zegt;

    Er zijn helaas nog stééds geloven waar dit speelt, te triest voor woorden.

    Beantwoorden

  6. minoesjka2
    mei 06, 2014 @ 19:41:37

    Ja, vroeger was dat nu eenmaal zo. Ik ben ook met die spreuk opgegroeid, mijn moeder waarschuwde ons kinderen daar zelfs voor, dat we vooral niemand van het andere geloof namen! Zo’n rozenkrans zou met dit verhaal erachter voor mij inderdaad ook dierbaar zijn.
    Mooi verhaal Riet.

    Rietepietz zegt;

    Mijn schoonouders waren hun tijd een beetje vooruit denk ik.
    Hun andere twee kinderen zijn wél “in het geloof”getrouwd maar ze hebben nóóit verschil gemaakt. Uiteraard waren we wél altijd bij alles kerkdiensten die belangrijk waren voor hen, zoals huwelijken, doopplechtigheden en begrafenissen en daar gedraag je dan “netjes”.

    Beantwoorden

  7. Wieneke
    mei 06, 2014 @ 17:39:07

    Ik heb wel veel met symboliek, dus ik vind dit een heel mooi verhaal. Als mensen elkaar ‘vreselijk in het lijf zitten’ vanwege religie, dan is dat gewoon heel heel erg. Misschien is het in ons land aardig redelijk tegenwoordig op dat gebied, maar in de wereld helaas nog lang niet.

    Rietepietz zegt;

    Symboliek hoeft ook niet écht met religie te maken te hebben, ook in dit geval is er voor mij geen religieuze betekenis maar des te meer herinnering en symbool!
    Je hebt gelijk, er zijn nog steeds mensen die Heilige boeken letterlijk willen nemen en min of meer verblind van anderen eisen hun lijn te volgen.

    Beantwoorden

  8. hanscke
    mei 06, 2014 @ 16:30:31

    het is een mooi 4 mei verhaal en het laat inderdaad zien hoe men met respect om kan gaan als men op verschillende manieren gelooft in een zelfde wereldgodsdienst. Kun je nagaan hoe moeilijk het ligt als het gaat om verschil in twee wereldgodsdiensten. Christelijk en Islam zal ik maar zeggen

    Rietepietz zegt;

    Ook géén geloof aanhangen kan al problemen geven bij sommige religies.
    Zo ligt de Islam nog ééuwen achter bij het Christelijke geloof bij de interpretatie van de Heilige boeken.
    Het respect wordt meestal wél geëist maar vaak niet zélf opgebracht voor andersdenkenden!
    Ik mag dan heel meegaand zijn in wat iemand voor zichzelf kiest maar kan héél slecht tegen mensen die mij hún geloof willen opdringen.Om maar een voorbeeld te noemen, ik zal niemand dwingen om alcohol te nuttigen bij mij thuis, of varkensvlees te eten , maar die twee dingen zal ik zélf niet laten staan ook al zou men dat eisen.Ik ga er van uit dat men dan ook respect heeft voor mijn”niet gelovig zijn.
    Als ik ergens geen alcohol of varkensvlees aangeboden krijg om die reden begrijp ik dat weer wél maar in een openbare gelegenheid bepaal ik zélf wat ik eet of drink, ongeacht eventuele aanwezigen die daar anders over denken.

    Beantwoorden

  9. ria
    mei 06, 2014 @ 15:27:24

    Ik denk eeder dat het geloof bij een oorlog betrokken wordt en niet dat de oorlog erdoor ontstaat. Oorlogen ontstaan door hebzucht en macht ,Misschien heb je een andere mening en dat mag.

    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Daar zit zeker wel een hoop waarheid in, het geloof wordt inderdaad wel gebruikt om slechte daden te rechtvaardigen. Soms zijn gelovige mensen ook te verblind om niet te zien dat ze misbruikt worden en laten zich ophitsen uit naam van het geloof. Aan de andere kant kun je in de bijbel zélf ook genoeg gruwelijkheden vinden op dit gebied. Gelukkig wordt dat in veel geloven niet zo letterlijk genomen maar er zijn nog stééds gelovigen die moorden uit naam van hun hoogste macht.

    Beantwoorden

  10. Rebelse Huisvrouw
    mei 06, 2014 @ 00:23:18

    Een heel mooi cadeau naar je schoonouders. Het zijn van die kleine gebaren die soms zo belangrijk kunnen zijn. Mooi verhaal!

    Rietepietz zegt;

    Ik had ook géén schoonmoeder “uit de mopjes” al hebben we aanvankelijk natuurlijk óók “een manier moeten vinden” om de man waar we allebei zo van hielden te delen.
    Henk heeft daarin gelukkig zélf altijd goed evenwicht kunnen brengen. Maar zo eigenwijs als ik als jong ding was, toch heb ik altijd heel goed begrepen dat het van m’n schoonouders een riant gebaar was om het geloof geen discussiepunt te maken.

    Beantwoorden

  11. beauninoblog
    mei 05, 2014 @ 22:09:22

    Mooi verhaal Riet. Mijn ouders hadden een soortgelijk rozenkransje, een kleintje.
    Mooi Riet.

    Rietepietz zegt;

    Henk had er óók heel lang nog een die hij bij zijn communie gekregen had. Zoiets doe je dan toch niet weg .Maar het zat in een portefeuille die ooit gestolen is en is nu dus toch weg.

    Beantwoorden

  12. Aukje
    mei 05, 2014 @ 21:09:37

    Alleen jij kan het zo verwoorden! Oh en ik zal even reageren op jouw vraag. Ik kan nog steeds praten, maar kost erg veel moeite. Gewoon niet teveel achter elkaar, en weet je, dat is moeilijk voor een kwebbelkous als ik 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik laat graag mensen in hun waarden ook al heb ik niet helemaal dezelfde opvattingen, zolang men geen “onderwerping”van mij eist is dat helemaal zo moeilijk niet.

    Beantwoorden

    • Aukje
      mei 05, 2014 @ 21:27:28

      En inderdaad, 1 stemband is volledig verlamd, en dat zal ook zo blijven, maar ze gaan kijken of er iets aan gedaan kan worden. Thyroplastiek, een soort prothese die de verlamde stemband richting de goede stemband duwt! Zoiets. Meer weet ik ook nog niet, eerst maar eens een 1e consult afwachten.

      Rietepietz zegt;

      dat is flink balen ja, al kún je dus gelukkig nog wel wat zeggen. Maar ik snap wel dat “het behelpen is” op deze manier en vervelend dat je op deze manier je werk niet weer op kunt pakken.
      Ik ga voor je duimen dat men er iets aan kan verbeteren ,dat zou toch wel de kers op de taart zijn…… eh… nééhee, ik bedoel niet dat jij een taart bént;-)

      Beantwoorden

  13. tagrijn
    mei 05, 2014 @ 21:02:00

    Ik word hier stil van. Ik heb (gaat niet over mezelf) van heel nabij alle ellende van die twee geloven op een kussen meegemaakt, verwijderingen in de familie enz. en zo zie je dat het toch anders kan.

    Rietepietz zegt;

    Ja natúúrlijk kan het anders, maar steeds wéér zijn er mensen die vinden dat zij het wáre geloof belijden en dat iederéén naar dat geloof moet leven. Op dit moment is het katholieke geloof een stuk minder geworden maar er zijn nog steeds geloven die andersdenkende familieleden verstoten of zelfs eerwraak eisen wanneer men niet voor iemand van hetzelfde geloof kiest. Als dat de bedoeling van een geloof kan zijn blijf ik dus liever “ongelovig”.

    Beantwoorden

  14. Spinnetje
    mei 05, 2014 @ 14:15:34

    Mooi verhaal en mooi zo’n symbool. Ik schreef het al eerder bij Narda, thuis zaten we met verschillende geloven/culturen aan tafel en was er nooit ruzie. Niet over het geloof dan, wel over de afwas 😉

    Rietepietz zegt;

    En zo zou het ook moeten zijn, ik begrijp nooit zo waarom iemand ineens een ander geloof aan kan nemen voor de partner.Meestal onder het mom van “liefde ” maar ik vind het geen liefde om zoiets af te dwingen. Wat dat betreft bewonder ik Maxima, zij stapte niét over naar het geloof van WA , waarom zóu ze ook, kinderen kunnen toch het best van álle geloven iets mee krijgen om later zelf een gerichte keuze te kunnen maken.

    Beantwoorden

  15. marjak
    mei 05, 2014 @ 10:12:23

    Mooi verhaal, met een mooie moraal. We zouden inderdaad niet over het geloof moeten vechten!
    En naast de toiletdeur is toch prima, sommige mensen zullen vast wel eens een schietgebedje prevelen, als de “gang” wat moeilijk gaat….;-)

    Rietepietz zegt;

    Het is droevig dat oorlog inderdaad vaak z’n oorsprong vindt in religieuze overheersing. Het lijkt zo niét te kloppen met de stelling dat God liefde is.
    Ik denk dat je gelijk hebt…. veel mensen kunnen wel wat hulp van boven gebruiken in dat kleinste kamertje;-)

    Beantwoorden

  16. riet(je)
    mei 05, 2014 @ 10:09:06

    wat ’n mooi verhaal en wat ’n lieve schoonouders! mooie herinnering…..fijne nieuwe week……….

    Rietepietz zegt;

    Ja hé, ik ga dit soort dingen met jaar méér waarderen maar ik ben altijd héél blij geweest dat ze ons die vrijheid lieten.

    Beantwoorden

  17. John
    mei 05, 2014 @ 09:32:20

    Het is niet per se oneerbiedig waar deze rozenkrans bij jullie hangt. De plek maakt helemaal niets uit.
    Het verhaal achter deze is zeer bijzonder vind ik. De ketting kwam weer terug in jou bezit.
    Ik heb er meerderen. Van zilver en eikenhout. Kwam ze ooit eens tegen en heb ze toen gekocht voor erg weinig. Heb er verder niets mee. HEt was een investering.

    Rietepietz zegt;

    Nee dat denk ik eigenlijk ook niet, het idee verhaal erachter is veel inderdaad veel belangrijker.Natuurlijk hoéft een andere opvatting over het geloof geen ruzie of oorlog te veroorzaken als mensen elkaar maar de ruimte laten .
    Deze is óók van hout maar ,vooral het kruis, is duidelijk gewoon “huisvlijt” keurig glad geschuurd én gelakt maar reuze “hobbelig” uitgezaagd. Er zijn inderdaad some wel kunstwerkjes bij hoor, zeker van zilver kan dat dan best wel wat financiële waarde hebben, die van ons heeft dat zeker niét maar dat geeft!

    Beantwoorden

  18. J@n.
    mei 04, 2014 @ 23:48:31

    Ondanks dat ik niet inzie wat dit met 4 mei te maken heeft vind ik het toch wel een mooi nostalgisch verhaal.

    Rietepietz zegt;

    En toch heeft het wel raakvlakken met 4 mei. Het geloof heeft in vrijwel élke oorlog een grote rol gespeeld. Onderdrukking en vervolging wegens een geloof zijn nog steeds niet verdwenen en dat begint vaak in het klein.
    Het is dus een prima dag om eens over dit soort dingen na te denken en voorál te waarderen dat het in ons geval gewoon heel goed gegaan is .

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    mei 04, 2014 @ 23:01:20

    Ik vind het een heel mooi verhaal, en daarmee een heel mooi ding.
    Zulke dingen hecht ik ook waarde aan, al komen religieuze dingen hier dan weer niet voor, wel andere aandenkingen.

    Rietepietz zegt;

    De rozenkrans heeft voor mij ook géén religieuze waarde, er is nog nooit één gebed bij gepreveld, zoals eigenlijk zou moeten. Maar tóch heeft het een bijzondere waarde voor me door alles dat ik hier vertelde.

    Beantwoorden

  20. gewoonhanny
    mei 04, 2014 @ 22:24:35

    Zou iedereen op deze aardkloot maar hetzelfde doen als jouw schoonouders. Wat zou dat een hoop ellende schelen.

    Rietepietz zegt;

    Dat weet ik wel zéker, hoewel ook mijn ouders niet dwars lagen maar bij die geloofsrichting lag dat toch wat minder streng dan bij de katholieken in die tijd.
    Je ziet dezelfde toestanden nu weer bij moslims, die niet mogen trouwen met iemand van een ander (of zonder) geloof en dat kan nog gruwelijker gevolgen hebben dan destijds.

    Beantwoorden

  21. Petr@
    mei 04, 2014 @ 22:17:59

    Op deze manier heb je een mooie herinnering aan je lieve en verstandige schoonouders!
    Ik snap eigenlijk nooit waarom er zoveel oorlogen om het geloof zijn, want God is toch liefde??? Nou dan!

    Rietepietz zegt;

    Dat is zeker zo! het kwam in de familie wel voor dat er echt druk op werd gezet dat “de nieuweling”katholiek moest worden”. Een geloof moet je uit overtuiging aannemen , niet omdat je gedwongen wordt! Helaas is er vaak weinig “goddelijks”aan mensen en wil men gewoon alleen maar “heersen”!

    Beantwoorden

  22. Marja
    mei 04, 2014 @ 20:48:49

    Prachtig. Veel herkenning in dat duivelse triootje. In het bureel van manlief hangt nog steeds het kruisje boven de deur. Huwelijkscadeau van zijn oma. Tolerantie staat bij ons ook heel hoog in het vaandel.

    Rietepietz zegt;

    het grappige is bij ons dat de rozenkrans “gered” werd door mij, de niét katholiek!
    Ik weet dat jullie héél veel tolerantie opbrengen, het wérkt natuurlijk alleen als er door álle partijen tolerantie wordt betracht. Wanneer alles van één kant moet komen gaat daar op den duur toch “de rek uit”.

    Beantwoorden

  23. ♫ M e l ☺ d y ♫
    mei 04, 2014 @ 20:38:34

    Wat een mooi en tegelijk ontroerend verhaal!

    Ik laat me maar niet uit over de (schoon)ouders. Jij hebt geboft en ik ben blij voor je dat jij die ervaring op mocht doen.

    Rietepietz zegt;

    Ach er heeft ook bést wel eens iets gerammeld hoor, ik was al jong nogal zelfverzekerd en m’n schoonouders réuze “zorgzaam”. Maar na een paar jaar “aftasten” wisten we goed wat we aan elkaar hadden en uiteindelijk had ik met m’n schoonouders een betere band dan met m’n eigen ouders.

    Beantwoorden

  24. kakel
    mei 04, 2014 @ 20:34:18

    Prachtig verhaal, helemaal op 4 mei. Het is dezelfde reden dat mijn ouders mijn broer en mij niet wilden laten dopen: om later “ellende” met een anders gelovige te besparen. Mijn schoonouders dachten er helaas ook anders over, maar tegen echte Liefde is geen kruid gewassen 😉
    Groeten aan Marion!

    Rietepietz zegt;

    Voor mensen die erg streng “in de leer zijn”is soms “geen geloof hebben” ook al een probleem.Als het niet lukt de “ongelovige” te bekeren naar het gewenste geloof. Naar mijn idee zou een écht gelovig iemand geen probleem moeten maken van een ánder geloof maar opgelucht zijn dát men gelovig is op welke manier dan ook….maar zo werkt het helaas meestal niet. Maar je hebt gelijk, echte liefde overwint meestal wél!
    Ik ga Marion zéker de groeten over brengen, ze leest op het moment niet zelf omdat ze nog maar kort uit het ziekenhuis is en behoorlijk verzwakt is.L:ief dat je zo vaak aan haar denkt.

    Beantwoorden

  25. cornma
    mei 04, 2014 @ 20:17:12

    Mooi verhaal, Riet. Je had verstandige schoonouders.

    Rietepietz zegt;

    Ja zeker, en hoewel ik “een eigenwijsje was” hadden we wél wederzijds begrip voor elkaar. Geen van beiden volmaakt maar wél van goede wil!

    Beantwoorden

  26. ingridblogs
    mei 04, 2014 @ 19:46:36

    Mooi cadeau en mooi verhaal………

    Rietepietz zegt;

    Ik ben er ook aan gehecht geraakt in de loop der jaren.

    Beantwoorden

  27. roadlaura1969
    mei 04, 2014 @ 19:06:36

    Amen ! Prachtig verhaal met een Moraal !

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, ik had al vaker gedacht dat ik “het verhaal van de rozenkrans”maar eens moest bloggen.

    Beantwoorden

  28. Suskeblogt
    mei 04, 2014 @ 18:36:04

    Je hebt helemaal gelijk. Daarom ruzie maken is belachelijk.

    Rietepietz zegt;

    In ieder geval geen ruzie om het wel of niet hebben van een geloof.
    Dat moet ieder voor zich weten en hoeven anderen geen last van te hebben!

    Beantwoorden

  29. Spencer
    mei 04, 2014 @ 17:56:21

    Mooi verhaal Riet!

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel Spencer! Ik had het echt niet slecht getroffen met m’n schoonouders, en de appel valt niet ver van de boom gelukkig;-)

    Beantwoorden

Geef een reactie op tagrijn Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.