erfelijk belast?

Sebastian  was een beetje teleurgesteld dat de  familie in een hotel zou verblijven,  hij wilde éigenlijk toch liever bij oma en opa slapen! Tja…. zó maak je natuurlijk vrienden !
Hij snapte bést dat er niet voor iedereen slaapplaats is in ons “poppenhuisje”, om het maar niet te hebben over het delen van één badkamer met in totaal 6 personen….. wij willen géén  rij-ksmuseum toestanden in de vroege morgen.
Maar natúúrlijk  moedigen we aan dat  Sebastian een dagje  komt “slapen”  en dat gebeurt dus ook, ff jammer dat hij vergeet z’n logeer spullen mee te nemen en zónder pyjama kan hij niet slapen.
blauwtje2Oke….. in tijd van nood schil je aardappels met de hakbijl…… en ik  score  een bruikbare boxershort in Henk z”n kast en een T-shirt en badjas in de mijne.
Een reserve tandenborstel hebben we wel en zo schuift hij na een lekker bad aan op de bank om nog even TV te kijken.

We hadden beloofd om met hem te gaan zwemmen  in het 50 mtr. bad, hij heeft “thuis” zwemles in een 25 mtr. bad en hij kijkt er naar uit om te laten zien hoe goed hij ondertussen kan zwemmen. Bij zijn vorige bezoek zwom hij nog met bandjes maar ondertussen heeft hij al een paar diploma’s vergaard tijdens zijn half uur durende wekelijkse zwemles.
blauwtjes1In de USA is een badmuts op veel plaatsen nog verplicht en Sebastian zélf draagt bij vóórkeur die badmuts wegens zijn dikke , lange haar.
Dat hangt anders véél te veel voor z’n gezicht in het water. Een brilletje vindt hij  óók noodzaak omdat hij meer met z’n gezicht in het water ligt dan er bóven en dat heeft álles te maken met de manier waarop men in de USA leert zwemmen.
Er gaan in Nederland juist nú stemmen op om de Amerikaanse manier op te pakken, Sebastian leerde éérst crawlen en pas véél later de schoolslag.
blauwtjeSebastian heeft er écht zin in zien we de volgende morgen aan het ontbijt…….Ik heb er gelukkig aan gedacht om wat extra fruit in huis te halen want Sebastian snoept vrijwel nooit, alleen stroopwafels zijn onweerstáánbaar voor ‘m maar verslindt fruit en vooral aan het ontbijt.
Je gasten beledigen is “not done” en dus doe ik nét of hij in  een volkomen normale outfit aan het ontbijt zit en pas me aan om te zorgen dat hij zich op z’n gemak voelt…….ja klopt… ik bén nog maar kort wakker…. nou én?
maplop
Een uurtje later plonzen we  het zwembad ,tot zijn grote vreugde zwemmen we mee,   ja wat dácht je, dat laten we ons niet ontnemen om met hem samen te zwemmen.
Door het gebrek aan vrije tijd in de USA blijft het meestal  bij een half uur zwemles en  sámen zwemmen is  beperkt  tot de vakanties.
In het 50 meterbad blijven we ,voor alle zekerheid,  dicht bij hem in de buurt.
We zien dat  vanaf de kant de  badmeesters hem bekijken en met elkaar over hem praten. Er zijn verder geen kinderen van zijn leeftijd in het bad waardoor  hij opvalt ….eh….. de badmuts….? Néé toch!
Als we later in het recreatiebad spelen en ik even tegen de kant leun om te filmen komt de badmeester even een praatje maken…..of Sebastian een diploma  heeft!  Er ontwikkelt zich een aardig gesprekje over het “hoe en waarom” van deze zwempartij. Hij  vertelt  dat Sebastian hen  inderdaad opviel door zijn crawlen én de schoolslag die, vergeleken bij Nederlandse kinderen, nog minder ontwikkelt is.  De collega komt er óók even bij en ze hebben geen goéd woord voor de lobby om voortaan éérst te leren crawlen.
We zijn een te waterrijk landje om af te stappen  van de nadruk leggen op zelfredzaamheid zoals het nu is vinden zij ….. nou ja , het plezier van Sebastian is er allemaal niet minder om…kijk zelf maar!

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Wieneke
    Mei 06, 2014 @ 17:45:49

    Wat zijn jullie toch een leuke grootouders. Leuke beelden, hoor. Ook voor later…..

    Rietepietz zegt;

    Nou we hebben er gewoon zélf zoveel plezier in…dat de (klein) kinderen daar óók plezier aan beleven is een leuke bijkomstigheid;-)

    Beantwoorden

  2. hanscke
    Mei 06, 2014 @ 16:27:24

    Wat een leuk verhaal over de logeerpartij zonder de slaapspullen. Ook ik begrijp niets van het veranderen van leren zwemmen. Juist met de schoolslag kun je nog een genoeglijk om je heen kijken en met een ander praten. In dit geval met mijn kleindochter, het was heerlijk om samen te zwemmen.

    Rietepietz zegt;

    Het was een feestje;-)
    Ja vreemd hoor, Nederland scoort heel hoog op het gebied van veiligheid door goed zwemmende kinderen en dan wil men ineens alles op de schop gooien. Om hard te kunnen zwemmen is de borstcrawl wel heel geschikt maar meestal is de snelheid onbelangrijk.Net zoals je zegt, even samen een baantje trekken is in schoolslag véél gezelliger!

    Beantwoorden

  3. Rebelse Huisvrouw
    Mei 06, 2014 @ 00:17:16

    Wat leuk dat hij liever bij opa en oma wou! Dat zijn van die kleine dingen waar je hart helemaal warm van wordt he Rietepietz! Kan ik me heel goed indenken hoor. En leuk dat je, om je aan te passen, met zo’n bijzonder hoofddeksel aan de ontbijttafel verscheen. Geen wonder dat hij liever bij jullie wou!

    Rietepietz zegt;

    Ik vind het zelfs heel bijzonder, uiteindelijk heeft hij ons in zijn hele leven maar een keer of 5 een korte periode gezien, en één keer daarvan was hij nog maar een baby.
    Op die manier is een band opbouwen best lastig en héél anders dan met de kleinkinderen die wél in de buurt wonen.
    Maar het is onwijs leuk dat het dus blijkbaar tóch gelukt is.

    Beantwoorden

  4. beauninoblog
    Mei 03, 2014 @ 23:06:03

    Heerlijk dat hij jullie zelf zo opzoekt Riet. Wat een leuke knul.

    Rietepietz zegt;

    Sebastian en zijn broer zijn best bijzondere kinderen (ja wat wil je met Rietepietz als oma) ze groeien zéker niet als het gemiddelde Amerikaanse kind op en zijn al jong behoorlijk bereisd en zien ook thuis een erg internationale vrienden- en familiekring over de vloer. Dat geeft ze toch een iets andere kijk familierelaties en daar gaan zij makkelijker mee om dan ik dat ooit ga leren.

    Beantwoorden

  5. gewoonanneke
    Mei 03, 2014 @ 22:45:16

    Leuk toch zo samen genieten in het zwembad. Ja schoolslag of crawl, heb er geen mening over hoor, ik weet het niet. Mijn zoon zwom al snel als een waterrat gelukkig, heeft ie niet van zijn moeder om het toch even over erfelijke belasting te hebben, maar van zijn vader.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb begrepen dat men vindt dat de kinderen nú te vaak van zwemles af gaan vóórdat men aan de crawl toe is. Lijkt me onzin natuurlijk want het gaat er niet om hóe je jezelf kunt redden in het water maar dát je jezelf kunt redden. Voor ouders is het toch altijd een hele geruststelling als het kind kan zwemmen!

    Beantwoorden

  6. kakel
    Mei 03, 2014 @ 22:15:27

    Dát is nog eens borstcrawlen, hij zwemt als een tierelier!
    Wat “ze” nou weer van plan zijn met het omgooien van de zwemlessen. En dan zijn “ze” het ook nog met elkaar oneens, en het gevolg: moeten ouders kiezen of ze hun kinderen liever eerst crawl of eerst schoolslag willen laten leren zwemmen. Ik weet niet zeker of dit nou “de vooruitgan” is, als je begrijpt wat ik bedoel.

    En die uitgetrokken zwembroek staat je énig, Rietepietz 😀 Je lijkt wel een Indonesische prinses…

    Heerlijk dat Sebastiaan liever bij opa en oma wilde logeren. Ik wilde schrijven: prijs je rijk, maar dat doen jullie al 😀

    Rietepietz zegt;

    Klopt, we zijn weer een ruim een week multimiljonair geweest;-)
    Van de “rente” die dat opbrengt kunnen we wel weer even vooruit.
    Je vraagt je af wat men in de zwemwereld weer overhoop wil gooien, er is volgens mij géén ander land waar de kinderen zo jong en zo goed zwemmen ….maar nee…. dan móet er weer iets veranderen!
    De zwembroek was gelukkig nog droog en volgens mij zou ik het aardig doen als de moeder van kabouter Plop!

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Mei 03, 2014 @ 20:40:48

    Wat heerlijk zeg, de ‘kleine’ vent zo echt voor jezelf te hebben.

    Rietepietz zegt;

    En éxtra leuk omdat het van hem zélf uitging! Ik zou een kind nooit een bezoek willen afdwingen.

    Beantwoorden

  8. isis45
    Mei 03, 2014 @ 17:01:23

    Wat leuk dat je even quality time met je kleinzoon had. En ach wat maakt het uit hoe je leert zwemmen, als je het maar leert.

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten, dát was genieten! Ook voor hem natuurlijk want hoewel hij musea écht waardeert blijft het natuurlijk wél een kind en dat wil nou eenmaal óók wel even ravotten en kinderdingen doen.

    Beantwoorden

  9. Melody
    Mei 03, 2014 @ 10:09:02

    Wat een schitterend verhaal…als ‘jaloezie’ in mijn aard zou liggen zou dat ik nu ook zijn 😉

    Enige tijd terug (maart 85…oeps…. bijna 30 jaar alweer) was ik net moeder en mochten ik met mijn dochter -moeder & kind-zwemmen… Omdat iedereen zei dat dat zo goed voor baby’s was deed ik het maar. Al hoe zo’n hekel ik dan ook aan die natte prut heb… Mijn moeder (1939) ging mee…. die kon niet zwemmen, ik vergeet nooit weer hoe zij angstig op de kant heen en weer liep en maar bleef gillen dat ik het kind vast moest houden….terwijl wij als jonge moeders gestimuleerd werden de baby van ons af te duwen en ‘vrij’ te laten…. Zij heeft er nachtmerries van gehad naderhand en is nooit meer mee geweest.

    Ik heb dan niet de rijkdom die jij nu hebt maar had ik dat wel dan zou ik nog nooit voor een zwempartij kiezen 😉 dat snap je al wel.

    Evengoed blijf ik wel veel bewondering voor jullie (mensen die ouder zijn dan ik) houden want dat geploeter vergt veel doorzettingsvermogen op alle fronten!

    Wat weer een aantal mooie en heerlijke ervaringen erbij die je kunt koesteren ‘oma’!
    En die zijn jullie uiteraard meer dan van harte gegund.

    Rietepietz zegt;

    O maar het “geploeter”weegt méér dan ruimschoots op tegen het plezier en bij kinderen die al kunnen zwemmen is het natuurlijk véél minder angstig dan bij wanener ze het nog moeten leren. Maar ik ging juist méé het water in met de kleinkinderen op het baby zwemmen want vanaf de kant ziet het er inderdaad veel enger uit;-)
    Toch verheug ik me alweer op de volgende zwemsessie met Levi, dat wordt een echt waterratje. Ik ben ook zó blij dat ik ooit die angst van me af heb kunnen schudden en nu helemaal vrij in het water ben. Dat heeft moeite gekost maar met dank aan m’n kinderen en kleinkinderen is dat toch maar gelukt. Wie weet is die rijkdom ooit nog voor jou weggelegd, misschien op een andere manier maar zeg nooit nooit!

    Beantwoorden

  10. John
    Mei 03, 2014 @ 09:59:38

    Ja logeerspullen vergeten is niet zo’n probleem. Er is altijd wel een mouw aan te passen. Ik kreeg vroeger ook nog zwemles met een badmuts op. Rare dingen. Het was een opluchting toen het zwembad waar ik les kreeg die verplichting afschafte.
    Ik leerde overigens eerst drijven. Een niet zo onbelangrijk onderdeel van het zwemmen. Met kurkjes en dan de schoolslag.

    Rietepietz zegt;

    Zijn zwemspullen lagen trouwens nog in de USA, ze hadden niet gedacht te gaan zwemmen, maar dát is zo gekocht in Nederland. En hij kist dus inderdaad zélf voor de badmuts. Het is inderdaad best logisch om eerst te leren drijven, daar moet je het toch van hebben bij het zwemmen;-)

    Beantwoorden

  11. J@n.
    Mei 02, 2014 @ 23:35:18

    Oma wilde niet winnen en terecht, het zou wel een afgang betekenen voor het ‘Amerikaantje’.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt gelijk dat ik er niet erg m’n best voor deed, maar ik denk dat ik het toch tegen hem zou moeten afleggen omdat ik de borstcrawl niet beheers, en dat gaat beduidend harder dan de schoolslag. Beiden in schoolslag zou ik het misschien nog wel hebben kunnen winnen ….maar voor hoelang nog 😉

    Beantwoorden

  12. gewoonhanny
    Mei 02, 2014 @ 23:03:08

    Wat gezellig om samen naar het zwembad te gaan. Moet je je eens indenken dat jij dat vroeger gedaan zou hebben met je grootouders. Die zouden direct verzopen zijn. Geweldig dat kleinkinderen tegenwoordig zoveel kunnen doen met hun opa en oma.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb slechts één oma (die consequent opoe genoemd moest worden) een paar keer gezien, ze kán niet heel veel ouder geweest zijn dan ik nu, maar ik herinner me een stokoud rochelend vrouwtjes in het zwart. Of ze kon zwemmen weet ik niet, in het Westland leerden vroeger toch wel veel kinderen zwemmen in de slootjes maar dat waren waren mééstal de jongetjes.

    Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Mei 02, 2014 @ 22:46:52

    een mooi verslag en een heel leuk filmpje,
    wat kan die jongen goed zwemmen, complimentje.
    Fijn weekend toegewenst met de meeste groetjes, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Ja hij redt zich prima met zwemmen, daar hoeven we geen zorgen meer om te hebben;-)
    Jij ook een fijn weekend!

    Beantwoorden

  14. joke
    Mei 02, 2014 @ 22:35:24

    Wat leuk, en dan Rietepietz ook nog als reddend zwemmer. Wat zal die jongen mooie herinneringen houden aan zijn oma en opa in Nederland. En jullie hebben zelfs nog iets dat groter is als bij hen een 50 meter bad. 🙂
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, het grappige is dat hij júist die heel gewone dingen ,zoals samen zwemmen en even naar het trapveldje koestert. Hij hééft dat in de USA natuurlijk ook niet omdat de dagen daar gevuld zijn met school en opvang en meestal buitenshuis eten. Weinig huiselijkheid en familieleven helaas. Het is natuurlijk maar wat je gewend bent maar hij vindt hiér dus juist dat soort dingen leuk en die geven we hem maar wát graag.

    Beantwoorden

  15. Petr@
    Mei 02, 2014 @ 22:18:21

    Dat zwemmen van hem ziet er toch goed uit hoor! Wat leuk dat hij gezellig bij opa en oma wilde logeren.
    Jouw slaapmuts vind ik je erg goed staan haha.

    Rietepietz zegt;

    Hij zit ook al twee jaar op les dus dat mag ook wel;-)
    We vonden het réuze gezellig om hem ook even hier te hebben,en wie weet komt hij óóit een keer alleen hier in de zomervakantie.De zomeropvang is duur in de USA zodat een ticket naar Nederland misschien zelfs goedkoper is . Ik kan niét wachten of dat er ooit van komt!
    Ja hé zijn zwembroek maakt van mij ongeveer de moeder van kabouter Plop;-)

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Mei 02, 2014 @ 21:58:13

    He, wat een heerlijk filmpje! En wat een gezelligheid toch allemaal. Dat zijn fijne momenten, alleen die mutsen, daar zeg ik dan maar niks over.

    Rietepietz zegt;

    Ja het wás gezellig maar we zijn hier inderdaad niet meer aan badmutsen gewend.
    Met de zwembroek van Sebastian op m’n hoofd lijk ik wel familie van kabouter plop, je zál het maar aan de ontbijttafel tegenkomen….er zijn mensen van minder gek geworden denk ik;-)

    Beantwoorden

  17. Marja
    Mei 02, 2014 @ 21:45:01

    Schitterende beelden. Hoe gaat het met jullie taalvaardigheden? Hij spreekt toch geen woord Nederlands of krijgt hij wel iets van zijn vaders taal mee?
    Wat een dijk van een compliment dat hij bij jullie wilde logeren en wat een slimme jongen!

    Rietepietz zegt;

    Hij verstaat wel iéts van wat we zeggen maar is minder taalgevoelig dan zijn oudere broer die ondertussen vloeiend Engels,Spaans en Frans spreekt, plus een beetje Duits en wat nederlands, dit ondanks dat hij hier minder vaak komt dan Sebastian. Maar een talenknobbel héb je of heb je niet. We zetten hier ook geen druk op de ketel,hij is hier maar zó kort en zo weinig,dat we hem liever een leuke tijd gunnen dan Nederlands speken af te dwingen. maar het is inderdaad reuze leuk dat hij toch graag even hier wilde zijn. Met zijn grote broer is hij later ook nog even naar het trapveldje geweest waar ze jaren geleden ook gespeeld hebben, ze wisten het nog zélf te vinden.

    Beantwoorden

  18. Blog Zonder Naam
    Mei 02, 2014 @ 21:42:51

    Wat maak het uit…. Crawl of schoolslag… Het gaat erom dat je jezelf kunt redden als je in het water valt. Zeker in ons waterrijke landje.
    Met deze blitse zwemoutfit zal hij zeker opgevallen zijn in het zwembad. Een Pieter van de Hoogenband in de dop. Als het piano spelen niets wordt, dan kan hij altijd nog Olympisch zwemkampioen worden.

    Rietepietz zegt;

    Nou men zegt dat de coördinatie tussen armen en benen véél lastiger is dan bij de schoolslag en ik ben wel geneigd dat ze geloven want mij lukt het niet! De zwmbond ,die erg vóór de nieuwe methode is wil misschien wel gewoon dat kinderen langer moeten lessen.Nu haken veel kinderen af zodra ze A,B en C hebben.Ze kunnen zich dan prima redden maar nog niet crawlen.Hij zwemt niet overdreven goed hoor, volgens mij speelt hij beter piano;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

