rij-ksmuseum

Bij schoondochter Andrea en haar oudste zoon Santy ( inderdaad die volgend schooljaar naar de kunstacademie gaat) stond het rij-ksmuseum met stip opom te bezoeken.
Tegen beter weten in zetten we  het voor de woensdag op het programma want als je géén Obama heet  is het rij-ksmuseum  een pittige uitdaging!
Het advies is om vóór 11 uur of ná drie uur te komen omdat het dan wat minder druk is.
Voor 11 uur klinkt wel leuk als je er naast de deur woont maar de meeste bezoekers komen nou eenmaal kriskras uit het land dus dat advies kan ongezien door de “vlakspoeler”!
Wij arriveren even voor half 12 en krijgen dan ruimschoots de tijd om de buitenkant van het, inderdaad prachtige,  gebouw te bewonderen.

't rijks
Omdat een deel van ons gezelschap hoge nood heeft sluit ik vast aan bij een flinke “rij’ terwijl de rest op zoek gaat naar toiletten .
Ruud pendelt heen en weer tussen mij én de zeikers en meld dat ze ook maar even koffie besteld hebben omdat “de zeikers”toevallig óók de grote koukleumen zijn . Als ik aardig richting kassa ben doorgeschoven…. dat vroeg een méér dan  “stiefkwartiertje”, zeg maar twee, gaat Ruud de rest tot spoed manen maar de koffie is dan nog maar nét geserveerd. Geen nood denk ik nog argeloos, ik koop toch de kaartjes voor iedereen dus dat komt wel goed…….
Ruud gaat weer naar de zeikende koffiedrinkers en ik wordt  bij de volgende  groep    door de draaideur gelaten……..
Binnen kom ik tot de ontdekking dat  ik opnieuw in de “rij” mag…… en nu écht voor de kassa, een rijtje dat  om wat paaltjes heen slingert ….. en dat toch ook weer een kwartiertje vraagt.
't rijks1Ondertussen heeft  Ruud gebeld …… zij mochten niét door de draaideur maar moesten aanschuiven in de rij voor mensen die wél al kaartjes hebben en die rij is  vrijwel even lang als de rij met mensen die nog een kaartje moeten kopen aan de overkant!
Vooraf kaartjes kopen garandeert dus geenszins dat je zonder oponthoud naar binnen kunt.

Ik sta in ieder geval wel warmer dan buiten  maar sta evengoed van de ene voet op de andere te hippen omdat staan “niet zo mijn ding is” …….
Als éindelijk de rest van ons gezelschap binnen is  kunnen we  “aansluiten in de rij” voor de garderobe, eveneens keurig  om paaltjes heen gezigzagd en dan gaat het er toch écht op lijken dat we naar binnen kunnen….ware het niet dat onze Amerikaantjes het naadje van de kous willen weten en dus “geluidsapparatuur” willen huren…. het rijtje is minder groot maar tóch weer een rijtje!

Het is al ruim  één uur  als we dan eindelijk  écht naar binnen kunnen .
De rondleiding brengt ons al gauw bij de belangrijkste stukken, gelukkig zijn die zó groot dat we er iets van kunnen zien óndanks dat we er nauwelijks bij kunnen komen  omdat het véél te druk is.
oude puzzelsVoor mij niet zo’n héél groot probleem want een  aantal grote stukken  ken ik tot in de kleinste details en het is een feest van herkenning bij “de vrolijke drinker” van Frans Hals , de nachtwacht en de schutterij van Rembrandt  en nog een paar anderen die ik ooit “op tafel gehad heb” !

Ik geniet eigenlijk meer van het werkelijk práchtige gebouw, vooral de glas in lood ramen met uitgebeelde beroepen in kleurig glas zijn adembenemend mooi en we vergeten een beetje dat we zoveel tijd verloren hebben met in de div. rijen staan totdat….. we een verlate lunch willen scoren!

Het trapje van een trede of 10 naar het restaurant staat bijna vol met mensen die  blijkbaar wachten op een vrij tafeltje. Er loopt een lief meisje met een hoogrode kleur rond die als énige taak heeft vrije plekjes  signaleren en te verdelen onder de wachtende.
Als we eindelijk aan de beurt zijn zegt het meisje  dat we met 6 mensen bij elkaar zitten beter kunnen vergeten…… maar als de eerste drie een plekje hebben gekregen komt er, met wat schuiven, toch nog een plekje waar we  bij elkaar kunnen zitten!
Op mijn opmerking dat het zeker een héél drukke dag is zegt ze; “nou de drukte is redelijk normaal maar er zijn wél veel gestreste mensen vandaag”  ! Ik zeg het niet maar dát begrijp ik best.
Voor zóveel miljoenen verbouwd en dan amper restaurantruimte, véél te krappe openingstijden, want om 5 uur gaat de tent op slot waar tot 9 uur in de avond zéker wel zou mogen.
Maar oke…. als je van rijtjes houdt is houdt is het  rij-ksmuseum de place to be , maar ik hóef niet meer, nee ook niet gratis!

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. isis45
    Mei 03, 2014 @ 16:53:44

    Ik ben ooit eens toen ik op de middelbare school zat met een schoolreisje er naar toe geweest. Het deed me toen niet zoveel. Nu ik ouder ben, stond het wel op mijn verlanglijstje. Maar als ik dit lees denk ik dat ik het maar uit mijn hoofd zet. Ik ben totaal niet geschikt voor rijtjes.

    Rietepietz zegt;

    de drukte van het moment is nog het gevolg van het feit dat museum jarenlang dicht is geweest voor een peperdure verbouwing. En natuurlijk heeft ook alle aandacht voor het bezoek van Obama daar een aanzuigende werking. Ik zou inderdaad nog maar een jaartje wachten met een bezoek en dan n;og… brood meenemen hé!;-)

    Beantwoorden

  2. Hartelijke Hot Hulk
    Mei 02, 2014 @ 13:32:19

    Nou Rietzie wat erg! ! !
    Het is goed dat jij er nog zo lollig over weet te schrijven.
    Ik laat het lekker aan mijn neus voorbij gaan.

    Rietepietz zegt;

    Nou wij laten daar natuurlijk de sfeer niet door verpesten, véél te leuk dat we daar samen waren maar ik weet zéker, waren Henk en ik met z’n tweetjes geweest hadden we rechtsomkeert gemaakt!
    Ik dacht dat is dus iedereen maar even moest waarschuwen…. en áls je gaat neem dan brood mee, hoef je niet voor het restaurant te wachten…alle beetje helpen;-)

    Beantwoorden

  3. tagrijn
    Mei 01, 2014 @ 20:57:44

    Ik wil er al sinds de heropening heen, maar heb steeds gewacht tot het wat rustiger zou worden. Ik begrijp dat ik het nu nog maar beter even kan uitstellen. Misschien na het seizoen dan maar. Al hoef je met een Museumkaart natuurlijk geen kaartje te kopen.

    Rietepietz zegt;

    Geen kaartje kopen maat dus weinig uit daar, de rij mét kaartjes was vrijwel even lang als die zónder kaartjes. Ik wil zelfs niet meer gratis en denk dat ik ze maar eens een brioefje ga schrijven met de dringende suggestie de openingstijden eens flink op te rekken!Dit is écht belachelijk,als je amper binnen bent word je eruit gegooid.

    Beantwoorden

  4. hanscke
    Mei 01, 2014 @ 19:47:07

    Wij zijn in de herfsvakantie hier naar toe geweest, bijna hetzelfde beeld van de rijtjes. Alleen wij hebben het restaurant overgeslagen. Wij zijn naar het Leidse Plein gegaan. Dat was een bouwput, maar daar was wel plek. En jawel, ik ga nog wel een keer, maar dan niet in een vakantie. De museumkaart moet er tenslotte toch ook uit.

    Rietepietz zegt;

    Als we alleen geweest waren had ik niet eens in die rij gaan staan, dat háát ik! Ik ga er ook zeker niét meer heen ook al heb ik lang niet alles gezien. Eigenlijk heb ik wel zin om ze eens aan te schrijven over die idioot korte openingstijden. Bén je eindelijk overal door is het bijna sluitingstijd.

    Beantwoorden

  5. gewoonanneke
    Mei 01, 2014 @ 09:40:20

    Ja dat is inderdaad raar dat het al zo vroeg weer sluit, veel mensen werken, je zou toch een grotere groep bedienen als je die tijden verruimt.

    Rietepietz zegt;

    Bovendien zou het publiek dan beter verdeeld kunnen worden, men denkt nu blijkbaar “ze komen tóch wel en nemen het wachten dan wel voor lief” maar als het niet voor onze gasten was zou ik zéker niet gewacht hebben en rechtsomkeert gemaakt hebben.

    Beantwoorden

  6. John
    Mei 01, 2014 @ 09:14:42

    Ik lees het al. Niets voor mij. Ik ben toch al niet zo’n museum man. Ik ben liever een beetje bezig. En lang wachten en in rijen staan daar ben ik ook niet echt het type voor.

    Rietepietz zegt;

    Nou voor mij óók niet, vandaar dit toch wel enigszins zure logje;-)
    Maar ik snap gewoon niet dat men niet probeert het maximum aantal bezoekers binnen te halen om in ieder geval zo snel mogelijk het geld dat er door het rijk in gestoken is “te verdienen” het is toch niet héél vreemd gedacht de openingstijd naar 9 uur te verzetten!

    Beantwoorden

  7. Melody
    Mei 01, 2014 @ 00:37:55

    nou ik hoef jou dus niet uit leggen waarom ik daar nog nooit binnen ben geweest…… ik haat zulke druktes, het wachten in rijen zo mogelijk nog meer….afgezien van het feit dat stilstaan een ramp is…..

    Evengoed vind ik het wel heel dapper dat je het de hele tijd hebt volgehouden zo in je eentje.

    Rietepietz zegt;

    Tja, als het voor mezelf was zou ik ook alláng afgehaakt zijn dat begrijp je. Verschrikkelijk om in de rij te moeten staan terwijl je óók nog dik moet betalen. Hoe mooi het ook is …het is het niet waard!

    Beantwoorden

    • Melody
      Mei 03, 2014 @ 09:59:52

      Nou Precies, jij zegt het!
      Afgezien van het geld dat het kost….. voor mij (en ik ben heus de enige niet) is het lang staan een drama en het prijskaartje dat daaraan hangt is onbetaalbaar, negatief dan he?

      Rietepietz zegt;

      Nee hoor, niks niet negatief! Het hele leven is keuze maken en dan kies je natuurlijk waar dat kán voor wat het best bij je past.

      Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    Apr 30, 2014 @ 23:47:21

    Een leuke dag toch . Een rij asn ervaringen rijker 😉
    Ben het wel met je eens over openingstijden , kan me echter wel voorstellen dat ze het om veiligheidsredene doen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Nou met veiligheid lijkt het me niet zo van doen te hebben, ik denk eerder meer met kosten besparing want langer open zijn betekend méér personeel. Toch wel verkeerde zuinigheid dan want er zal zéker interesse zijn in langere openingstijden.

    Beantwoorden

  9. gewoonhanny
    Apr 30, 2014 @ 23:43:04

    Ook al houd ik van rijtjes, toch niet van deze rijtjes. De reden dat ik dit soort gelegenheden niet bezoek, hoewel ik dan toch het een en ander mis. Maar, je kunt niet alles in je leven hebben.

    Rietepietz zegt;

    ik moest meteen aan je denken toen ik de titel bedacht want Hanny en rijtjes hóren bij elkaar;-) maar dus niet déze rijtjes. Ik heb er ook zóveel weerstand bij dat ik, net als jij, de meeste bezienswaardigheden voor gezien heb gehouden. Pas de laatste jaren haal ik hier en daar iets in en dan vrijwel áltijd omdat Ruud er is die z’n gezin dingen wil laten zien…dan is hun aanwezigheid een pleister op de wonden;-)

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Apr 30, 2014 @ 23:39:08

    Inderdaad heel erg raar dat het zo’n toer is om binnen te komen. Je zou verwachten dat het logistiek een stuk beter zou moeten gaan .

    Rietepietz zegt;

    Ze laten soweiso ook tevéél mensen tegelijk binnen waardoor je alleen met héél veel geduld dicht bij de belangrijkste schilderijen kunt komen. Maar de grootste handycap is toch de sluitingstijd, dan bén je eenmaal binnen en kun je nóg niet op je gemak rondkijken omdat het zó 5 uur is. Die boterham kun je dan desnoods nog wel zélf meenemen zodat je niet hoeft te wachten op een plekje in het restaurant.

    Beantwoorden

  11. joke
    Apr 30, 2014 @ 23:07:04

    Natuurlijk wil je daar naar toe met je van verre familie, maar ik begrijp al lang niet waarom allesl in het hoogseizoen zo vroeg moet sluiten in wat van ieder verwacht wordt de 24 uurs maatschappoij.. Mensen werken tot 5 uur? daarna is het zwembad gesloten. Toeristen moeten na hun hotel ontbijt van waar in Nederland dan ook toch de mogelijkheid krijgen om bezienswaardigheden te gaan zien en dan toch graag meer als een per dag. Plus dat er dan misschien iets terug komt van de investeringen, maar blijkbaar mag kunst wat te veel kosten.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Precies… je zóu toch verwachten dat de bakken geld die erin gegaan zijn zo snel mogelijk iets op gaan leveren. Waar je bijna overal tot 9 uur in de supermarkt terecht kunt sluit zo’n belangrijk museum dan gewoon z’n deuren als de mensen eigenlijk nét binnen zijn. We hebben lang niet genoeg kunnen zien door alle tijdverlies maar ik ga zéker nooit meer terug.

    Beantwoorden

  12. Petr@
    Apr 30, 2014 @ 22:36:12

    Al hebben jullie lang in de rij gestaan, het was de moeite waard, begrijp ik.
    Vorig jaar wilden wij ook gaan met een nichtje uit Australie, maar ze had maar een paar uurtjes de tijd (ze deed met een reisgezelschap een “rondje” Europa en had even vrijaf om met haar familie tijd door te brengen) dat we echt niet n de rij konden gaan staan.
    Maar wij hebben weer andere leuke dingen gedaan, Amsterdam is zo’n gezellige stad, ze keek haar ogen uit.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou het ook zéker niet aanraden aan iemand die krap in de tijd zit en dat wachten is afschuwelijk, alleen al dáárom bezoek ik zélden veel publiek trekkende attracties of evenementen. Het énige positive dat ik erop kan zeggen is dat (behalve Obama) ook iederéén in de rij moe , en niet zoals in de USA in Disneyworld met een “fastpas” voorgedrongen kan worden! Wie het kán betalen hoeft dan niet te wachten, héél erg asociaal!

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Apr 30, 2014 @ 22:30:29

    ja, ik heb toen ook lang moeten wachten, maar toch wel erg genoten. Maar nee, dat nooit meer hoor, de moeite is te groot.

    Rietepietz zegt;

    Er is inderdaad héél veel moois te zien maar, na al het geld dat her rijk erin gestoken heeft, zou er toch wel een betere toegankelijkheid afgedwongen moeten worden.
    Té belachelijk dat om 5 uur de deuren dicht gaan!

    Beantwoorden

  14. kakel
    Apr 30, 2014 @ 21:15:34

    Het Rijks staat met stip op nummer 1 in Huize Kakelbont, dus ik hoop dat het er in de zomer een keer van komt. Ik vind het van de gekke dat de openingstijden niet ruimer zijn. Ben je nou het ’s Lands bekendste museum of niet?! Voor 11 uur zullen wij ook niet aanwezig kunnen zijn. Vanuit de polder is het nog een behoorlijk eind rijden. Nee, dan pakken ze het bij de Efteling beter aan!

    Rietepietz zegt;

    Het geld is er met zakken vol ingepomp, waarom zóuden ze zich druk maken over de inkomsten. Het is ronduit belachelijk dat men maar zó kort open is terwijl er animo genoeg is om ,vooral in de zomer ,tot bijv. 9 uur in de avond open te blijven. De mééste mensen kunnen gewoon niet voor 11 uur al binnen zijn.Ze zouden beter een uur later open gaan en 4 uur langer open blijven. Dit is pure anti reclame, ik ga het niémand aanraden.

    Beantwoorden

  15. Mrs. T.
    Apr 30, 2014 @ 19:38:03

    Ik moet er toch echt een keer naar toe. Ooit.
    Maandag gaan we naar het Anne Frank huis, met van te voren gekochte kaartjes. Wat heel goed schijnt te werken. Hoop ik.

    Ik heb ook ooit 3 (ja DRIE) uur in de rij voor het Louvre gestaan. Zwaar afzien was dat, en alleen voor de Mona Lisa die mijn reisgenootje graag wilde zien.

    Rietepietz zegt;

    Neem dan een lunchpakketje mee én iets te drinken zou ik zeggen;-)
    Vooraf gekochte kaartjes help dus geen fluit bij het rij-ksmuseum, het enige effect is dat je in een ándere rij staat die iets korter is dan de andere. Het Louvre heb ik nog nooit gezien en na jouw verhaal zou dat wel eens zo kunnen blijven;-)

    Beantwoorden

  16. Marja
    Apr 30, 2014 @ 17:54:40

    Ik neem mijn petje voor je af en weet nu al zeker dat ze mij daar niet zullen zien. Zo’n museum zou inderdaad veel langer open moeten zijn.

    Rietepietz zegt;

    Het is ook dit soort ongein waarom ik vrijwel nooit naar bezienswaardigheden of attracties ga. De laatste jaren loop ik wel iets in en dat gebeurt dan altijd doordat Ruud er is. Ze zijn geen échte Amerikanen geworden maar op het gebied van “afstanden”moeten ze altijd lachen om wat ik “ver” vind.
    Ook in de rij staan is in de USA “normaler” dan hier. Ik val dan toch voor dit soort tripjes omdat het leuk is ánderen te zien genieten!

    Beantwoorden

  17. Astrid
    Apr 30, 2014 @ 17:38:47

    Wij zijn er afgelopen febr. geweest voordat Obama er was en toen was het best te doen, hooguit 5 min. bij de garderobe en kaartjes kopen moeten wachten. Wij hebben eerst buiten het museum geluncht en toen om ca. 13.15 uur naar binnen gegaan. Ik was ook weg van het gebouw en heb veel foto’s gemaakt. Toen wij daar boven dat restaurant zagen wat ook behoorlijk bezet was, waren we blij dat we al geluncht hadden. Maar we hebben wel genoten!

    Rietepietz zegt;

    Dan hebben jullie veel geluk gehad, wij hadden natuurlijk niet de keus opm te wachten tot het “Obama effct”is uitgewerkt want Ruud was hier maar kort.
    Ik ben zélf ook nooit zo voor lunchen bij zoiets maar omdat we al zóveel tijdverlies hadden was dit de enige optie!
    Foto’s maken was ook niet makkelijk door de drukte, er liepen altijd wel mensen in de weg.

    Beantwoorden

  18. Rebelse Huisvrouw
    Apr 30, 2014 @ 17:26:24

    Dat vraag ik me ook altijd af he – waarom moet al dat spul zo vroeg dicht? Is toch idioot? Het is weer zo druk in Amsterdam op dit moment, de drukte zou veel beter verdeeld kunnen worden. Mooi gebouw is het he! Ik geniet er ook altijd van – ben al een tijd niet binnen geweest (een jaar of 2) maar rijd er regelmatig lang en ik blijf kijken!

    Rietepietz zegt;

    Alsof ze niét de nodige miljoenen terug moeten verdienen!
    Veel mensen komen van ver en dan hou je verrekte weinig tijd over als je voor álles in de rij moet!
    Het gebouw is inderdaad écht genieten en ik heb ,ondanks de drukte, toch wel iets gezien dat Henk me wel voor m’n verjaardag mag geven, iets met prachtig ingelegd parelmoer….maar daar zal hij wel te krenterig voor zijn;-)

    Beantwoorden

  19. beauninoblog
    Apr 30, 2014 @ 16:48:06

    Inderdaad, die openingstijden zouden wel wat ruimer mogen. Jammer!

    Rietepietz zegt; ja zelfs wel flink wat ruimer als je ziet hoeveel belangstelling ervoor is!
    het heeft zóveel geld gekost dat men best iets meer mag doen om dat terug te verdienen!

    Beantwoorden

  20. J@n.
    Apr 30, 2014 @ 15:58:48

    Bedankt voor de waarschuwing en dan ben jij nog goed ter been……

    Rietepietz zegt;

    Nou dat is niet helemaal waar hoor, ik heb lastige voeten en kan dus ook niet goed lang staan. het is te gék voor woorden dat er zo slecht ingespeeld wordt op grote bezoekers aantallen! Dat zal toch niet helemáál een verrassing zijn? het is voor jou sowieso niet mogelijk voor 11 uur in Amsterdam te zijn en dan gooien ze om 5 uur de tent dicht terwijl je door al dat wachten nog amper rond hebt kunnen kijken!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

