korte nacht…

Inderdaad, de klok moest vannacht weer een uur vooruit, korte nacht dus voor iedereen . ik vraag me af of er bij mij na al die jaren zomertijd toch óók een soort zomer en winterklok ingeslopen is, heb jij dat nou óók?
klok-verzetten-naar-zomertijdDe laatste 2 weken was ik al steeds vrij vroeg wakker en kon  ik rond half 11  in de avond m’n ogen écht niet meer open houden!
Zou bést kunnen dat mijn hersenpan heeft opgeslagen “o ja, nu het langer licht wordt krijgen we dat gezeul met die klok weer…..!”
Plaatje is van het internet gegapt want zó leuk kan ik ze zelf niet maken.
Blijft leuk hoor  dat letterlijk opvatten van  “de klok verzetten” of “vooruit zetten”.
Moet ik ook vaak aan denken wanneer ik ’s avonds Henk hoor roepen “ik heb de kachel al laag gezet” ! Hij bedoelt dan uiteraard de thermostaat van de CV lager gedraaid  maar ik zie dan altijd beelden op m’n netvlies van een sjouwende Henk die de radiator uit de badkamer naar beneden sleept, of eh…. de radiator uit de kamer in de waterput probeert te frommelen want láger hebben we beneden niet!
klok terugMaar ik vond nóg een plaatje op het internet  over de  “korte nacht” en dat betreft de overlast voor specifiek nachtberoep waar ik even niet bij nagedacht had.
Precies overvallers en inbrekers hadden een korte werknacht maar dát lijkt me  dan toch eerder een pluspunt.

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. isis45
    Apr 05, 2014 @ 12:27:25

    Ik heb gelukkig geen moeite met de omschakeling van de klok. Als ik ’s nachts moet werken dan is het even behelpen hoe de werkzaamheden verdeeld gaan worden, maar dat is ook zo opgelost.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat mensen met wisselende diensten sowieso beter om kunnen gaan met dit soort dingen. Maar in de nachtdienst kun je dus écht een uur tekort komen denk ik. Nét als inbrekers;-)

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Apr 04, 2014 @ 23:21:58

    Heb altijd een weekje moeite met het tijdsverschil, late reactie natuurlijk maar ben inmiddels weer gewend ;). Ja die plaatjes zie ik ook overal langskomen op de media. Grappig wel.

    Rietepietz zegt;

    Had ik vroeger eigenlijk ook wel maar tegenwoordig lijk ik er naar toe te groeien, raar maar waar. Late reacties wil ik inderdaad wel eens over het hoofd zien maar dit keer alsnog helemaal gelukt!Ik ben gék op die plaatjes!

    Beantwoorden

  3. Albert y Mara fotoblog
    Apr 01, 2014 @ 01:59:58

    Ik zie Henk die kolenkit al sjouwen. En je weet het Riet als we ouder worden hebben we minder slaap nodig. Voor Mara en mij mag het altijd zomertijd blijven. Salu2 Albert

    Nou dát heb je goed gezien, wij hebben inderdaad nog de kolenkit uit het ouderlijk huis staan.
    Daarin zitten altijd houtskool briketten. Een houtvuur moet je altijd goed op letten en wat later op de avond doen we er dan war briketjes op, blijft nog lang mooi gloeien en hebben we er geen omkijken meer naar! Ja laat inderdaad maar gewoon altijd zomertijd blijven, dan hoeven we niet te knoeien met voor en achteruit de tijd in.

    Beantwoorden

  4. kakel
    Mrt 31, 2014 @ 22:27:26

    Mijn man zegt precies hetzelfde: ik heb de kachel al lager gezet 😉 Echt een rijkdom als je dergelijke beelden voor ogen ziet. Ik slaap sowieso slecht, daarvoor hoeft de klok niet verzet te worden, maar van de Hulk weet ik dat hij er heel veel problemen mee heeft. Dat vind ik sneu!

    Rietepietz zegt;

    Dus jouw man loopt óók met kachels te sjouwen;-)
    Klopt, Hulk raakt er flink van in de was en dat is érrug jammer.Ze kunnen veel beter gewoon het hele jaar “zomertijd” instellen, dat is voor iedereen beter.

    Beantwoorden

  5. roadlaura1969
    Mrt 31, 2014 @ 21:51:26

    Tja of het nu door het uurtje verschil is of onze nieuwe aanwinst of voorjaarsmoeheid hoe dan ook de dag pomt 24 uur in 1 dag tijd 😉

    Rietepietz zegt;

    Niet alleen de vogels vliegen( of die kleintjes nog niet) ook de dagen vliegen als je met jonge dieren bezig bent,dat is wel zeker!

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Mrt 31, 2014 @ 21:24:40

    In het Rijksmuseum haalde de Nachtwacht opgelucht adem,. Na al dat bekijks vorige week wel fijn om nu een uurtje korter wacht te lopen.
    Als jij dat verzetten letterlijk neemt hoop ik niet dat je ooit je zinnen gaat verzetten. Kunnen wij ze hierboven niet meer lezen

    Rietepietz zegt;

    Ik beloof je plechtig dat mijn zinnen gewoon hier blijven zetten;-) De nachtwacht moet nog even wachten op mijn bezoek, maar het zit wél in de planning als onze Amerikaantjes er zijn. Maar dan niet in de nacht dus ze hoeven niet te wachten!

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Mrt 31, 2014 @ 19:27:54

    zo hé, hebben die boeven het even zwaar. Al moet ik zeggen dat ik het ook best zwaar had. Kwam pas om 2.15 uur thuis en toen moest de klok nog verzet worden en er weer rond 9 uur uit.

    Rietepietz zegt;

    Boeven kunnen het niet zwáár genoeg hebben wat mij betreft!
    Je was wél mooi op tijd thuis om de klok vooruit te zetten;-) maar inderdaad, dan wordt het wél een kort nachtje!

    Beantwoorden

  8. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Mrt 31, 2014 @ 11:55:34

    Dat in plaatjes denken heb ik bij uitstek…. vooral zo letterlijk mogelijk, wat natuurlijk wel eens een glimlach of schaterlach ontlokt waar mijn omgeving dan weer de wenkbrauwen bij fronst omdat ze niet gelijk door hebben natuurlijk wat er door mijn hoofd schiet….. enne vooralsnog heb ik gelukkig geen last van die tijdsverschuivingen, hopelijk blijft dat zo want ik hoor velen erover mopperen en dat wat ze beschrijven lijkt mij niet fijn.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, je schiet wel eens in de lach wanneer andere daar op dat moment helemaal geen reden toe zien maar Henk en ik hebben aan een half woord gelukkig al genoeg.
    Toen we pas op zomertijd (en weer terug) overgingen had ik er ook meer moeite mee dan nu, op de verkeerde tijden slaap en honger , maar nu lijk ik er vanzelf geleidelijk naar toe te werken.

    Beantwoorden

  9. John
    Mrt 31, 2014 @ 09:48:57

    Ik geloof niet dat de mens in staat is hier aan te wennen Riet. We hebben een biologische klok, en daar kun je zelf niets aan doen. 😉
    Maar toch lekker als jij al gewend was.

    Rietepietz zegt;

    Nou het menselijk lichaam kan véél hoor, wie veel reist kan veel beter met jetlag overweg dan wie niet vaak reist dus ik dénk de biologische klok bést een beetje aanpassing in zich heeft. Het viel me vorig jaar óók al op terwijl ik de eerste jaren echt moeite had met dat uur verschil!

    Beantwoorden

  10. Marion
    Mrt 31, 2014 @ 09:13:59

    Van mij mag het altijd zomertijd zijn.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Dat lijkt me ook véél beter, in de winter maakt het tóch
    niet of je nou in de ochtend of in de avond het licht een uur langer aan moet hebben.XXX

    Beantwoorden

  11. gewoonhanny
    Mrt 31, 2014 @ 08:08:09

    Dat uur vooruit zit er bij mij niet in. Straks in het najaar het uur achteruit wel.

    Rietepietz zegt;

    Als je ieder jaar alléén maar een uur achteruit gaat dan raak je achterop Hanny;-)

    Beantwoorden

  12. beauninoblog
    Mrt 31, 2014 @ 06:46:07

    Misschien werkt het inderdaad wel zo. Wie weet. Ik lag zaterdag om negen uur al in bed. Kun je een hoop lol van hebben hè, zo’n levendige verbeelding. Zie Henk al gaan. Eerst die cv en dan ook nog eens de klok.

    Rietepietz zegt;

    Het lijkt écht zo, ik ben al twee weken héél vroeg wakker en tol al vroeg van de slaap!
    Altijd leuk om alles een beetje in het absurde te trekken en gelukkig begrijpt Henk me altijd metéén als ik iets raars zeg;-)

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Mrt 31, 2014 @ 00:01:41

    Voor mij hoeft die flauwekul helemaal niet, maar ik ben dan ook een ouwe zeur! Waarom laten we het niet zoals het altijd was?

    Rietepietz zegt;

    Ik ben nét zo’n ouwe zeur, laar het voor mijn part dan zómertijd maar stop met die “heen en terug” zetterij .In de winter is het toch een groot deel van de dag donker en dan maakt het niet op welke uren, er moet tóch langer licht aan.

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Mrt 30, 2014 @ 23:23:18

    Ik zet altijd alle klokken al halverwege de zaterdagavond een uur vooruit en denk dan dat ik niet door heb dat ik een uur korter heb 🙂

    Rietepietz zegt;

    Dat doen wij (lees Henk) ook altijd ,dan verdeel je vanzelf dat uur al een beetje.

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Mrt 30, 2014 @ 22:37:11

    ja, ik heb wel dat ik met het beginnen van het voorjaar fitter word. En dat is wel fijn. En we moeten nu ook weer langere werkdagen maken. Maar goed, zo is het leven, en met lekker weer is het buiten goed toeven.

    Maar dat heeft niks met dat uur te maken, dat uur is gewoon iets eigenaardigs.

    Rietepietz zegt;

    Vroeg opstaan is inderdaad in het voorjaar makkelijker dan in de winter, ik háát het als ik in donker van huis moet. En dat uur zorgt er voor dat ik nu wéér in het schemerdonker opsta als we moeten werken. Ik ben benieuwd of je nog schilder kan blijven bij je baas, maar daar ga je vast nog over loggen!

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Mrt 30, 2014 @ 22:09:34

    Of de klok nou vooruit of achteruit gezet moet worden,
    ik blijf van dat uur tijdsverschil een hele poos last van houden om in mijn ritme te komen, heel vreemd, ’t is toch maar een uurtje…….

    Rietepietz zegt;

    De één is er gevoeliger voor dan de ander. Ik heb écht de indruk dat mijn lichaam zich al van te voren een beetje aanpast! Een uur is best wel veel hoor, een uur op je eten moeten wachten is toch best veel?

    Beantwoorden

  17. Rebelse Huisvrouw
    Mrt 30, 2014 @ 22:08:21

    Haha! Heerlijk ja, als je alles direct omzet in beelden. Dat heb ik ook. Soms is dat lastig – vergaderingen o.i.d., want je gezicht in plooi houden valt dan niet altijd mee.

    Dat gedoe met de klok verzetten hoeft allang niet meer, snap niet dat ze het nog steeds doen. Zo onhandig.

    Rietepietz zegt;

    Heb je vást ook als je hoort dat er ergens 5 doden zijn gevallen, slordig om doden zó neer te leggen dat ze kunnen vallen;-)
    Van mij mag die zomertijd gewoon in de winter doorlopen maar ja, ik zal er wel weer geen verstand van hebben.

    Beantwoorden

  18. Petr@
    Mrt 30, 2014 @ 21:51:30

    Toen de kinderen nog klein waren was het wel lastig omdat ze dan heel vroeg wakker waren maar ik heb er zelf geen last van.
    Wij zeggen ook altijd: zet de kachel eens wat hoger 😉

    Rietepietz zegt;

    Klopt, met kinderen en huisdieren is het altijd wat lastiger “schuiven”. Zelf vind ik het heel hinderlijk dat áls we moeten werken we ineens weer in de schemering moeten rijden,dat wind ik vervelend.Dat héb je dan net achter de rug en dan moet je weer opnieuw beginnen.
    En dan sjouwt je man natuurlijk de radiator de trap op;-)

    Beantwoorden

  19. datzalwel
    Mrt 30, 2014 @ 21:15:34

    Wie dat ooit erdoor gedrukt heeft weet ik niet, maar ik vind het zo onnodig, zelfs vervelend. Elke keer weer je nieuwe ritme zoeken en waarvoor? Als ik zo graag laat wil fietsen doe ik mijn licht wel aan. Gezellig?
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ik begrijp de bedoeling wel maar laat het dan gewoon altijd zomertijd. In word inderdaad ook tureluurs van die wisselingen 2x per jaar ggrrrr…..!

    Beantwoorden

  20. Suskeblogt
    Mrt 30, 2014 @ 19:41:06

    hier gaat het er soms ook letterlijk aan toe. Vooral onze zoon is daar een sterke in, dankzij zijn autisme in combinatie met een hoog IQ. Goed dat hij er dan zelf om kan lachen.

    Rietepietz zegt;

    Dat is waar , autistische mensen hebben dat heel sterk. Wél fijn dat hij erom kan lachen want ik heb begrepen dat het óók voorkomt dat ze er heel boos van worden en dat lijkt me best moeilijk!

    Beantwoorden

  21. Marja
    Mrt 30, 2014 @ 19:40:33

    Heerlijk als je overal meteen beelden bij ziet. Dat hebben wij ook. Ik zie Henk echt zeulen met die kachel.
    Ik was vanochtend niet later maar vroeger wakker. Hoe dat kan, is mij een raadsel. Ik had mijn best gedaan om zo lang mogelijk wakker te blijven en ging om 12 uur slapen. Normaal maak ik dan 8 heerlijke uren. Nu was ik om half 8 (nieuwe tijd!) al klaarwakker. Zou je ook de zenuwen kunnen krijgen van die klokverhuizingen?

    Rietepietz zegt;

    Ik weet het wel bijna zéker, Ik wordt er óók altijd een beetje pissig van. Ben ik nét eindelijk van rijden in de ochtendschemer af…. kun je wéér beginnen.Ik snap niet dat men het niet gewoon altijd “zomertijd laat” dat gezuel met die klok…..*#*#

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

