de zenuwen!

Geen zorgen hoor, m’n zenuwen staan niét op knappen, integendeel zou ik bijna zeggen want ik heb vandaag nou juist de perfecte remedie  tégen zenuwachtigheid  toegepast…… althans… volgens een rustend arts die in 1896 het boek schreef; “het boek der huisgeneesmiddelen”.
Een man met ideeën die mijn vader rond 1950 nog van harte onderschreef want  wanneer  een vrouw  haar huishouding en gezin naar behoren verzorgde had ze geen tijd voor “fratsen” als zenuwachtigheid. Maar lees zelf even een stukje uit het boek……..

zenuwen
Nou dat gaat wel goed komen met me vandaag, ik heb me een slag in het rond gewerkt en ben dan altijd geneigd  te zeggen dat ik me ” de zenuwen gewerkt heb….”. Hélemaal fout weet ik nu,  het tegendeel is waar volgens deze dokter!
Ik heb juist gezorgd dat ik niét  toe heb kunnen geven aan kwaaltjes  die een vrouw met een te strak gespannen zenuwgestel parten kunnen spelen!
’t Is maar dat je het weet, mijn vader was zo gek niet niet en ik maar denken dat hij een strenge, ouderwetse man was.
Er is trouwens niets nieuw onder de zon want in het artikel waar dit boek aangehaald werd stond óók nog een stukje over de mentaliteit van “de mens”  die met lijden en/of tegenslag te maken krijgt…… het jaartal heb ik erbij laten staan ….. je  zóu  kunnen denken dat het gisteren geschreven was……

zenuwen1
                                Wat zei ik je…. helemaal niéts nieuws onder de zon!

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Mrt 29, 2014 @ 11:48:26

    Dit doet mij opeens beseffen dat zenuwachtig of nerveus, een nieuwer woord, ik zie het nog op mijn rapport staan, is van tijd tot tijd wat nerveus, modewoorden zijn geweest. Ik hoor het eigenlijk bijna niet meer gebruiken. Wel: gespannen, opgefokt of iets dergelijks.

    Rietepietz zegt;

    En gestrest komt óók voor! Ik kreeg vroeger het etiket “hypernerveus”opgeplakt en kwam daardoor op een buitenschool terecht. Waarschijnlijk heb ik in de jaren 42 t/m 45 als peuter onbewust veel van de spanningen uit die tijd meegekregen ,het zal dus wel kloppen!

    Beantwoorden

  2. Blog Zonder Naam
    Mrt 26, 2014 @ 22:11:48

    In de zomer heb ik sproeten…… Dat zijn de verroestte uiteinden van mijn stalen zenuwen!

    Rietepietz zegt;

    Ik weet wel zéker dat jij niet aan het werk gezet hoeft te worden om je zenuwen te “vergeten”, iets meer vrije tijd voor jezelf zou vast geen roestvlekken veroorzaken;-)

    Beantwoorden

  3. isis45
    Mrt 26, 2014 @ 11:13:41

    Ik denk dat ik van het huishouden eerder wél de zenuwen zou krijgen, het is namelijk helemaal niet mijn ding. Maar het tweede stukje zou inderdaad gisteren geschreven kunnen zijn.

    Rietepietz zegt;

    Zo denk ik er óók over, zeker niet iets om vrolijker van te worden!
    Grappig he, de luxe waar de goede man over schrijft zou ,vergeleken bij wat nú luxe is helemaal in het niet vallen En neem de “zinnelijkheid” waar hij het over heeft in 1926…. de man zou ter plekke dood neer vallen als hij de huidige jeugd in hun nietsverhullende kleding te zien krijgt;-)

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Mrt 25, 2014 @ 22:57:47

    Nou ja het huishouden zou voor mij niet die afleiding zijn haha. Maar er zit wel een kern van waarheid in dit verhaal hoor. Als ik het druk heb voel ik nergens pijntjes en dingen en als ik alle tijd en rust heb,voel ik ook van alles waar ik over ga zitten tobben. Dus iets klopt er wel van. Maar liever klussen van huishouden dan maar.

    Rietepietz zegt;

    Ja vertel mij wat, als we het druk hebben functioneer ik als een jonge meid maar o wee als ik weinig om handen heb!!! Dan kraakt en piept alles en schuif ik alles voor me uit want dat kan toch morgen wel? 😉

    Beantwoorden

  5. gewoonhanny
    Mrt 25, 2014 @ 22:14:32

    Altijd leuk om nog eens te lezen wat er vroeger voor onzin werd uitgekraamd.

    Rietepietz zegt;

    Er zit natuurlijk wel een grond van waarheid , afleiding kán heel goed werken bij nerveuze mensen maar of de húishouding nou de meest geschikte afleiding is betwijfel ik toch wel behóórlijk!

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Mrt 25, 2014 @ 15:35:40

    Ik was ook heel zenuwachtig vanmorgen, maar dat kwam omdat ik naar de tandarts moest. brrrrr
    Het huishouden gaan doen hielp niet erg 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, ik het beste geval geven die HH klusjes toch wat afleiding, zodat je niet steeds aan die tandarts moet denken. Ik hoop dat het meeviel en je niet nog een paar keer terug moet!

    Beantwoorden

    • Petr@
      Mrt 25, 2014 @ 20:17:30

      Gelukkig hoef ik niet meer terug(voorlopig dan haha).
      Er moest een vulling vervangen worden.
      Dus nu ben ik vrij van zenuwen 😉

      Rietepietz zegt;

      Ik was al bang dat je een ‘zenuwbehandeling”moest ondergaan 😉

      Beantwoorden

  7. John
    Mrt 25, 2014 @ 09:48:33

    Geweldig taaltje wordt daar nog genuttigd. Zenuwen. Ja, ik had er gister ergens op de achtergrond mss last van, maar ik laat me er nooit door beïnvloeden.
    En jij hebt het ook goed aangepakt dus. Helemaal top! 🙂

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig hád ik geen last van zenuwen want van al die huishoudelijke klussen zou ik het eerder óp m’n zenuwen krijgen dan dat het me zou ontspannen.
    Zenuwen kunnen je natuurlijk altijd parten spelen maar de één kan daar beter mee omgaan dan de ander!

    Beantwoorden

  8. Leo Pool (@Leodeadviseur)
    Mrt 25, 2014 @ 09:20:48

    Die vrouwelijke zenuwen werden indertijd nog niet gekoppeld aan de vleselijke lusten, maar bleken later wel degelijk daarmee van doen te hebben. Via de psychiatrie kwam men er achter dat vrouwen ook behoefte hadden aan ontspanning. En dat heeft de wereld van vrouwen aardig op de kop gezet. In 1926 ging het de heren nog steeds te snel, dat is wel duidelijk…

    Rietepietz zegt;

    De ontspanning van de vrouw waar jij op doelt had de arts die het boek schrijft zeker niét in gedachten, vrouwen hadden in die tijd nog een “dienende functie” op dat gebied Het rijtje functies van de vrouw varieerde van huishoudster, kinderverzorgster en “publieke vrouw” in vaste dienst 😉

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Mrt 24, 2014 @ 23:54:30

    Nou dat laat niets aan duidelijkheid te wensen over, je weet je plek 🙂

    Rietepietz zegt;

    Dat bedoel ik…. nou ja, het boek is natuurlijk van ver vóór de emancipatie!

    Beantwoorden

  10. roadlaura1969
    Mrt 24, 2014 @ 23:03:58

    Arghh ik ken er die zooo vlijtig zijn dat ze zelfs tijdens hun vlijt hun kwalen kunnen benoemen en als ze daar nog niet de aandacht mee trekken komen de ahhh, oeww tot in zet en de nodige zuchten …verschrikkelijk ik heb me gelukkig ontdaan van dat gezelschap !

    Rietepietz zegt;

    Wat dát betreft zal er door de eeuwen weinig veranderd zijn, klagers zijn er altijd geweest en zullen er pook altijd blijven. Niet dat ik nou zo’n lol in de huishoudelijke zooi heb hoor;-)

    Beantwoorden

  11. RenéSmurf
    Mrt 24, 2014 @ 22:25:12

    Vroeger logte men niet, men schreef boeken! ha, wat een humor in die tijd.

    Rietepietz zegt;

    Dit was min of meer officiële “vak literetauur”. Zelfs toen ik trouwde in ’61 was het nog redelijk normaal om allerlei “voorlichtingsboeken” op de plank te hebben.
    Maar dit was dus nog van véél eerder en zeker niet als humor bedoelt;-)

    Beantwoorden

  12. kakel
    Mrt 24, 2014 @ 21:40:39

    Wat een geluk dat ik niet van plan was morgen aan de voorjaarsschoonmaak te beginnen, anders had ik na het lezen over de zenuwen, me acuut verplicht gevoeld mijn actie af te blazen 😉
    Leuke stukjes, en dat je die bewaard hebt!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Neehee…. let nou óp, als je nerveus bent móet je juist aan het “huishoudelijke werk” zodat je niet aan je kwaaltje kunt denken;-)
    Ik heb vandaag in ieder geval een hoop rot klusjes in huis gedaan, géén tijd om aan kwaaltjes te denken dus….De stukjes stonden in een wekelijks gratis huis aan huis blad en ik zag er natuurlijk direct een logje in!

    Beantwoorden

  13. ria
    Mrt 24, 2014 @ 21:13:48

    Het stofje van vandaag ligt er morgen ook nog wel .Huishoudelijke karweitjes doe ik wanneer ik er zin in heb, dan doe ik het ook met plezier met muziekje op de achtergrond.

    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Ik hoor ook niét bij de “slovende huisvrouwtjes” moet ik eerlijk zeggen maar… het móet gebeuren en ik dóe het zo goed mogelijk maar léuk is toch echt anders;-)

    Beantwoorden

  14. Suskeblogt
    Mrt 24, 2014 @ 20:45:00

    waar en wanneer dan ook, mensen hebben altijd lichamelijke en geestelijke klachten gehad en de opgestoken vinger waarmee men de “huidige” generatie van laksheid, genotszucht – en wat weet ik nogal niet – beschuldigd is ook van alle tijden. De jongeren uit de jaren 60 met hun lang haar en bietelmuziek waren er aan voor de moeite en de poederkes voor huisvrouwen met kwaaltjes waren vrij te koop en maakten de apothekers rijk.

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt helemaal, ik hoor mijn vader nóg schelden op “dat langharige tuig”! De zenuwinzinking uit de jaren 50 is nu de burn-out, zelfde kwalen maar een andere naam én andere medicijnen. Nu schrijft men behalve kalmerende pillen ook nog antidepressiva voor!

    Beantwoorden

  15. tagrijn
    Mrt 24, 2014 @ 20:39:36

    Soms denk ik wel eens: vroeger was alles beter dan nu. Maar dan weer vind ik het vandaag zo slecht nog niet. De waarheid zal wel in het midden liggen. Vroeger was de zorg een stuk goedkoper, maar nu is de geneeskunde stukken beter ondanks ons gemopper. Misschien leefden we vroeger gemoedelijker, maar nu leven we gerieflijker. Ook hier ‘hep’ elk nadeel zijn voordeel.

    Rietepietz zegt;

    Nou er was wel wat meer rust vroeger,dat wel! Maar de goede man die schreef over de genotzucht uit 1929 zou ter plekke dood blijven als hij “de zeden” van de huidige jeugd voor de kiezen kreeg. Maar de “burn-out van tegenwoordig zal niet héél veel verschillen van de zenuwinzinking uit die tijd.Maar inderdaad, als mijn moeder dan in een “rusthuis” verzorgd werd kreeg mijn vader een gezinshulp in huis om voor zijn 5 kinderen in huis!nu worden de kinderen uit huis geplaatst als de vader het niet zélf kan rooien.

    Beantwoorden

  16. Marion
    Mrt 24, 2014 @ 19:38:19

    Niet klagen maar dragen, is mij met de paplepel in gegeven, maar huishoud klusjes
    liggen mij ook niet.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja dat was óók een bekende dooddoener in die tijd!
    Maar wel grappig dat men tóen al vond dat men erg op gemak en luxe ingesteld waren;-)
    Wat dát betreft hadden we zusjes kunnen zijn, ik heb ni;ets met huishoudelijk werk…maar ja, het móet gebeuren!

    Beantwoorden

  17. Marja
    Mrt 24, 2014 @ 18:22:41

    Dat is maf. Ik krijg juist de zenuwen van het huishouden.

    Rietepietz zegt;

    Preciés…dat is helemaal hoe ik dat ook beleef;-)

    Beantwoorden

  18. Mrs. T.
    Mrt 24, 2014 @ 18:01:42

    Enne, wat betreft die NSS, ook geen zenuwen?

    Rietepietz zegt;

    Vandaag geen last van gehad nee, maar morgen moeten we naar Scheveningen om te werken dus dat zal wel omrijden worden. Niet echt een probleem omdat er geen tijdsdruk is.

    Beantwoorden

  19. J@n.
    Mrt 24, 2014 @ 17:07:29

    Wat een ezels waren die ‘geleerde’ heren vroeger, maar ik vraag me af of het tegenwoordig veel beter is. Die laatste was zeker een sado-masochist. 😉

    Rietepietz zegt;

    Ach in héél grote lijnen is er gewoon weinig veranderd J@n. Een hoop kwalen worden nog steeds veroorzaakt door teveel spanning en er wordt nog steeds gezegd dat je je dan niet moet aanstellen maar aan het werk moet gaan dan heb je geen tijd om te zeuren! Die laatste was óók een arts en ik denk dat een arts wel iets van een sado-masochist moet hebben om niet zélf in de zenuwen te vervallen!

    Beantwoorden

  20. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Mrt 24, 2014 @ 16:58:16

    Hallo, eine schöne Woche wünschen wir. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel Wolfgang en dat geldt natuurlijk ook voor jou!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

