de leeuw is los..

MaAa2Heb jij dat nou ook,  dat je soms inééns dingen “ziét”  die al héél lang een vast plekje in je huis veroverd hebben.
Het overkwam me deze week met deze “pijp asbak”  die in vroeger jaren in het ouderlijk huis een vaste plek had.
Dan heb ik het over  de jaren van “een tevreden roker is geen onruststoker” en de doorrook pijpjes waar de meest práchtige voorstellingen op verschenen als er maar genoeg met de pijp werd gerookt.
Misschien “zag” ik de asbak wel nú omdat de twee vorige eigenaren in februari, een dag na elkaar, allebei  hun geboortedag gevierd zouden hebben áls ze nog in leven zouden zijn.
Mijn jongste broer nam de asbak mee uit het ouderlijk huis na de dood van m’n vader en “reanimeerde de leeuw” met zorg toen die na een val in verschillende delen van “z’n sokkel” werd gerukt.
MaAa1Het heeft een eventuele geldwaarde van het stukje Maastrichts aardewerk  waarschijnlijk volledig teniet gedaan maar dat doet er niet zoveel toe.
De gevoelswaarde is nog volledig intact en zal dat ook wel blijven. Bovendien zal deze leeuw  geen pijpen meer hoeven te bewaken, de roker is een paria geworden en vrijwel nérgens zal nog binnenshuis een pijpje opgestoken worden. MaAaDe asbak is  volgens het niet zo goed leesbare stempel aan de onderkant “ergens in de jaren  10” van de vorige eeuw in serie gemaakt  en het is nummer 19 van de serie.
Met mijn sterrenbeeld leeuw was ik misschien wel de aangewezen persoon  deze leeuw asiel te verlenen. De “met veel goede wil en lijm ” gerepareerde onderdelen maakte hem éigenlijk rijp de vuilniszak maar dát kon ik niet over m’n hart verkrijgen en zo kreeg   dit verkreukelde stukje Maastrichts aardewerk na de dood van mijn broer (alweer 10 jaar geleden) zijn plekje in ons huis.
Maastirchts Aardew.De leeuw maakt zich weer  nuttig, participatie weetjewel, want nu er geen pijpen meer in het bakje liggen bewaakt hij een klein  LED lampje.
In geval van stroomuitval hopen we zo te  voorkomen dat wij nét zulke lelijke breuken oplopen als de leeuw destijds want dáár is geen tube lijm tegen opgewassen denk ik…..
En héél soms  wordt de leeuw dus “gezien” mét z’n geschiedenis die hem maakt tot wat hij is en altijd zal blijven……zelfs mét  z’n slecht geheelde breuken.

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. kakel
    Mrt 03, 2014 @ 20:03:25

    “De gevoelswaarde is nog intact gebleven.” Prachtige zin.
    Mijn lieve omaatje had geen cent te makken. Had ze eens wat dan gaf ze het weg. Maar ze wel wel de rijke bezitster van een afbeelding die ze van een oom had gekregen. Een afbeelding van een viooltje in zo’n antiek groen mosterdpotje. Foeilelijk, maar een schat voor mijn oma. En ik heb het geerfd!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Maar zo is het wel ja, hoe het er uit ziet maakt niet zo héél veel uit,het gaat om de beelden die je erbij hebt!Ik heb wel meer dingen “met een verhaaltje”in huis die ik nóóit zelf gekocht zou hebben;-)

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Mrt 02, 2014 @ 23:23:45

    Hij blijft een verhaal houden he en dan gebruikt of ongebruikt blijft hij toch staan. Trouwens ook zo belachelijk wij roken allebij niet meer en er mag bij ons in huis ook niet meer gerookt worden, alleen…………………waarom gooi ik dan niet al die asbakken weg die ik nu opgeslagen heb 😦

    Rietepietz zegt;

    Waarschijnlijk omdat je , net als ik, in je hart nog een roker bent.
    Bij mij in huis mag trouwens wél gerookt worden maar staat er, behalve de leeuw, géén asbak meer. Domweg omdat ik er geen hád die het waard was om als decoratie dienst te doen.
    Maar wie wil roken moet daar even om vragen, geen probleem!

    Beantwoorden

  3. ria
    Mrt 02, 2014 @ 18:02:41

    Heerlijk om hier wat oude herinneringen naar voren te brengen.Zit na te denken wat ik nog heb van míjn ouders, en kom op een vingerhoed van mijn moeder, twee koperen borden met op de ene een schip en de nadere een molen. Er zal op zolder nog wel wat staan.

    Fijne avond,
    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Het “verleden” is altijd een dankbare bron om uit te putten voor logjes. Ik heb niet heel veel spullen van m’n ouders want met 5 kinderen wordt er natuurlijk gedeeld. Maar veel dingen zie ik nog vóór me ook al heb ik ze niet in huis!
    Van sommige dingen weet ik niet waar ze gebleven zijn want m’n vader heeft in de 8 jaar die hij mijn moeder overleefde veel weggedaan, jammer!

    Beantwoorden

  4. Leo's mening
    Mrt 02, 2014 @ 09:20:19

    Ik denk dat wij allemaal wel van die kleinoden om ons heen verzamelden met een kleinere of wat grotere gevoelswaarde. En dan maakt gelijmd of provisorisch gerepareerd niets meer uit. Het is het idee. En een leeuw die als pijpensteun werkte in een vorige eeuw, een honderdtal jaren oud is en met Velpon en liefde in elkaar wordt gehouden mag je niet zo maar wegmikken. Zonde. Dus koester het dier en show het hier, wij lezen dit dan met veel plezier….

    Rietepietz zegt;

    Zeker waar Leo, dat vind je in iéder huishouden! Die kraakjes maken het eerder waardevoller dan het was dan omgekeerd denk ik want mééstal hebben die beschadigingen een eigen verhaal. Velpon….ook zoiets… bestaat dat eigenlijk nog steeds? Wij hebben nu meestal bisonkit in huis, gelukkig niét om onze relatie te lijmen;-)

    Beantwoorden

  5. cornma
    Mrt 01, 2014 @ 15:04:07

    Oh, wat een leuke asbak! Mijn vader rookte vroeger ook pijp, maar zulke leuke asbakken heeft hij nooit gehad. Ik dus ook niet.:-)

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , je rookt tóch geen pijp;-) (ik natuurlijk óók niet gelukkig) Maar jij hebt vást wel andere herinneringen uit je ouderlijk huis, want eigenlijk heeft iedereen wel iets bewaard!

    Beantwoorden

  6. RenéSmurf
    Mrt 01, 2014 @ 12:41:07

    Ik vind het een prachtig mooi monument, ik hou daar erg van. Ik heb hier ook dierbare spulletjes. Dat voelt goed.

    Rietepietz zegt;

    Ja dat was me al opgevallen bij de beelden die ons van je huis liet zien. Jij hebt dan óók nog veel spulletjes van jezelf van vroeger, ben ik best jaloers op want van mijn eigen jeugd heb ik weinig kunnen bewaren. Ik begrijp dus wel wat je bedoelt en je hebt gelijk!

    Beantwoorden

  7. isis45
    Mrt 01, 2014 @ 12:18:34

    Er kan niets tegen gevoelswaarde op. Ik heb ook zulke dingen in huis, al hebben ze geen prominente plek. Maar ik zal ze nooit wegdoen.

    Rietepietz zegt;

    Deze leeuw heeft ook geen bijzonder opvallende plek gekregen maar sommige ándere “verhaalspulletjes” hebben zelfs een bepalende rol gekregen hier, maar dat is dan slechts toevallig!

    Beantwoorden

  8. beauninoblog
    Mrt 01, 2014 @ 11:33:32

    Dat soort spulletjes brengt een huis tot leven. Leuk. Fijn weekend Riet!

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat je gelijk hebt, een huis waar alles helemaal strak gestyled is straalt meestal weinig warmte uit, juist die “frutsels met een verhaal” maken het levendig.

    Beantwoorden

  9. riet(je)
    Mrt 01, 2014 @ 10:52:35

    ik had ook zo’n beeldje van thuis (poes die vaak was gelijmd), staat nu bij m’n zus, want zij heeft ’n vitrinekast met allemaal spullen uit ons ouderlijk huis, dus daar hoort ie, net als het scheerbakje van m’n vader, zij had de kwast, ik het bakje, maar dat staat nu ook bij haar………..altijd gezellig om alles terug te zien als je bij haar op bezoek bent………
    knus weekend, liefs van mij

    Rietepietz zegt;

    Zo gaat het in veel families. Ik heb ook meerdere spulletjes in huis van zowel ouders als schoonouders. Vaak helemaal niet eens mijn smaak maar omwille van de jeugdherinneringen kun je er dan tóch geen afstand van doen.Gerlukkig hoeft dat ook nieten mogen we er zuinig op zijn !

    Beantwoorden

  10. John
    Mrt 01, 2014 @ 09:19:22

    Gevoelswaarde is in mijn opinie ook veel belangrijker dan waarde in geld. Ik vind dit soort prullaria altijd erg leuk. Het past eigenlijk nooit echt ergens bij. Hier staat ook zoiets. Als ik er een keer zin in heb zal ik het eens vastleggen.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben normaal gesproken jjuist helemaal niét van de prullaria maar toch staat er ondertussen wel het één en ander waar ik zuinig op ben,inderdaad om de gevoelswaarde die ze voorwerpen hebben.

    Beantwoorden

  11. Blog Zonder Naam
    Mrt 01, 2014 @ 04:48:59

    Gelukkig heeft ‘ie de pijp nog niet aan maarten gegeven en is nu dus de brullende bewaker van een leidend licht in de duisternis. Als deze bestemming maar niet in room opgaat nadat achterkleinzoon ‘m in zijn knuistjes te pakken heeft gekregen…..

    Rietepietz zegt;

    Nee de leeuw niet, mijn vader en broer wél ,mijn vader op een acceptabele leeftijd maar m’n broer toch wel veel te vroeg. Maar de nieuwe taak van de leeuw is inderdaad ook niet te verwaarlozen en reken maar dat onze achterkleinzoon voorlopig ver uit de buurt gehouden wordt, tenzij hij pijproker wordt;-)

    Beantwoorden

  12. gewoonanneke
    Feb 28, 2014 @ 23:28:49

    Ik heb ook nog zo’n beeldje van een hondje ook al een keer gevallen vroeger maar van mijn oma geweest waar ik naar vernoemd werd en van mijn vader gekregen. Niks waar behalve het gevoel dat is veel meer waard dan geld toch.

    Rietepietz zegt;

    Precies, dat is de waarde die er toe doet, en vaak heeft die kreuk en deuk schade nou juist een extra verhaal.Ondanks dat ik niet zo “van de frutsels”in huis ben is dit beest me toch dierbaar.

    Beantwoorden

  13. Melody
    Feb 28, 2014 @ 21:07:35

    een soortgelijk iets hadden wij vroeger (toen Joop en ik gingen samenwonen) op de schoorsteenmantel staan….Joop was ook een fervent pijproker en vooral die doorrokers, wat heb ik gezocht en kapitalen uitgegeven om telkens een nieuwe voor hem te halen als de ene doorrookt genoeg was hihihi

    En tja toen opeens wandelde er een kat over de schoonsteenmantel….de rest laat zich raden 😉

    Leuk dat je deze herinneringen oproept in mij…..dank je wel daarvoor.

    Rietepietz zegt;

    Hé wat grappig, ik dacht dat pijp roken al bij jullie generatie vrijwel uitgestorven was. Wij hebben nog één pijproker bij ons in de straat maar die is van onze leeftijd. Wat jammer dat jullie asbak niet meer te lijmen was maar misschien was die ook wat minder oud dan onze leeuw!

    Beantwoorden

    • Melody
      Mrt 02, 2014 @ 02:56:21

      zoals zo vaak heb ik jouw log aan Joop voorgelezen..,.en hij moest ook wel grinniken bij de herinnering….. hij kwam met de herinnering terug dat de enige tabakswinkel in Hoogezand, die nog lange kalken pijpen verkocht, zou gaan sluiten ipv pensioen van de winkelier en zijn vrouw.
      Boven staat bij ons nog een pijpenkast…met daarin een hele rij lange pijpen van kalk, sommigen gelijmd en sommigen nog heel…. wat zijn er veel gesneuveld…. en die kast heeft Joops vader ooit nog voor hem gemaakt….

      Ik vroeg m nog of hij weer pijp wilde gaan roken maar nee, dat wilde hij niet, hij was immers ooit gestopt omdat zijn tong telkens kapot ging… en sigaren zijn al jaren, nog steeds, favoriet.

      Rietepietz zegt;

      Grappig toch dat logjes van anderen soms zoveel herinneringen oproepen.Misschien is dát wel de grote charme van het loggen “in de huiselijk sfeer” zal k’maar zeggen;-)

      Ach ja die leeuw…geen idee eigenlijk hoe we eraan kwamen noch hoe oud hij was, zal vast een rommelmarktitem geweest zijn, daar sjouwde ik toen al veel en dat doe iki eigenlijk nog steeds regematig…

      Beantwoorden

  14. minoesjka2
    Feb 28, 2014 @ 20:29:14

    Nou die zou ik dus echt nooit weg doen, mooi verhaal ook 🙂

    Rietepietz zegt;

    Precies, hij mag hóógstens naar een jonger familielid verhuizen als iemand dat zou willen!

    Beantwoorden

  15. Mrs. T.
    Feb 28, 2014 @ 20:28:33

    Er zitten een boel herinneringen aan dit heerschap. 😉

    Rietepietz zegt;

    En voor een deel zijn ze voor altijd zichtbaar!

    Beantwoorden

  16. Marion
    Feb 28, 2014 @ 20:07:16

    ik zou hem ook nooit weg doen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik heb ondertussen óók een schilderstukje dat ik nooit weg zou doen;-) XXX

    Beantwoorden

  17. ingridblogs
    Feb 28, 2014 @ 20:06:37

    Mooi verhaal over de “pijp asbak”…..

    Rietepietz zegt;

    Ja dit soort herinneringen blijft de rest van je leven om je heen hangen,en eigenlijk worden ze steeds mooier!

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Feb 28, 2014 @ 18:38:50

    Dit is toch een geweldig mooie herinnering Riet, NOOIT weg doen,
    groetjes Greetje

    Rietepietz zegt;

    Nou hij mág de deur maar alléén als hij naar een familielid van de jongere generatie mag verhuizen.

    Beantwoorden

  19. Petr@
    Feb 28, 2014 @ 17:14:56

    Ook al is ie spuuglelijk (sorry Riet), ik zou hem ook niet weg kunnen doen!
    Er zitten zoveel herinneringen aan, dat kun je toch niet over je hart verkrijgen.

    Rietepietz zegt;

    Heb ik weer de mazzel dat ik ‘m niét spuuglelijk vind, zal de gewenning wel zijn 😉 Maar ik hou ook wel van die spulletjes uit het begin van de vorige eeuw en mét z’n verhalen én mijn sterrenbeeld is de leeuw hier dus veilig;-)

    Beantwoorden

  20. J@n.
    Feb 28, 2014 @ 15:30:25

    Ondanks z’n meer dan 100 jaren en zijn bijna fatale val ziet hij er nog puik uit!

    Rietepietz zegt;

    Het bakje is zelfs nog helemaal gaaf maar de leeuw is toch wel aardig gehavend…nou ja, de nederlandse leeuw is gewoon niet meer wat hij was, dat is wel bekend!

    Beantwoorden

  21. gewoonhanny
    Feb 28, 2014 @ 13:25:13

    Ook al is hij volledig niet meer van deze tijd, wegdoen zou zonde zijn.
    Ook hier in huis zijn van die nutteloze dingen te vinden, gelijmd en wel, die nooit en te nimmer weggegooid zullen worden gezien hun voorgeschiedenis.

    Rietepietz zegt;

    Klopt,pijprokers zijn zeldzaam geworden en dus zijn dit soort asbakken vrijwel niet meer in gebruik waar ze voor bedoeld zijn. Misschien hier en daar nog als een soort “rommelbakje”zoals je óók in ieder huishouden tegenkomt, om even klein geld, een knoopje of een bonnetje uit je handen te leggen zonder dat het zoek raakt;-)

    Beantwoorden

  22. datzalwel
    Feb 28, 2014 @ 13:04:13

    Sommige dingen zijn ondanks dat ze “geen “waarde hebben van onschatbare waarde alleen al door alle dierbare herinneringen die eraan kleven.. Ik denk dat er zo her en der veel in laatjes ligt wat anders naar een kringloop winkel ging of id.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Waarschijnlijk zou dit leeuwtje in gave staat wel een financiële waarde hebben maar nooit zóveel als de emotionele waarde die hij met al z’n kreuk en deukschade nou juist wél heeft. Je hebt vast gelijk dat er in heel wat huishoudens dit soort “waardestukken” staan, bij de kringloop is juist dié waarde er het eerst af!

    Beantwoorden

  23. Marja
    Feb 28, 2014 @ 12:25:49

    Wat een leuk verhaal over deze stoere leeuw. Weet je ook nog hoe je ouders aan dit stuk zijn gekomen? Waren zij zelf afkomstig uit de periode dat dit werd gemaakt?

    Rietepietz zegt;

    Helaas weet ik niet hoe mijn vader eraan gekomen is maar zo lang ik me kan herinneren wás die asbak er. M’n waren wel uit die tijd, geboortejaar 1908 en 1910 maar dus nog kind toen dit soort asbakken gemaakt werden. Ik heb me er vroeger nooit iets bij afgevraagd maar inderdaad, ik zou nu best willen weten of die van zijn (heel jong overleden) vader geweest is, jammer, dat gaat niet meer lukken.

    Beantwoorden

  24. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Feb 28, 2014 @ 11:59:33

    Manche Aschenbecher sind schon schön. Wir sammeln auch welche. Von Ländern über den grüßen Wasser. Urlaub-Erinnerung. Dekoration. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Ik verzamel ze niet maar bewaar deze heel zuinig door de herinneringen die er aan kleven. Maar er zijn vást nog mooie exemplaren in omloop!

    Beantwoorden

  25. Suskeblogt
    Feb 28, 2014 @ 11:51:01

    dit leeuwtje is meer dan zomaar enkele aan elkaar gelijmde ouwe brokken plaaster of wat dan ook. Het beestje vertelt je een lang verhaal over je vader en broer. Zolang hij bij je blijft wonen zal dit verhaal opnieuw de kop opsteken. Een leeuw om te koesteren.

    Rietepietz zegt;

    Ja dat is het zéker, de breuk verteld het verhaal over het niet zo makkelijke leven dat m’n broer had door een vervelende ziekte, maar ook het verhaal van daarvoor, dat de tijden beter werden voor m’n vader die af en toe een pijpje kon kopen met een nieuwe, nog door te roken, afbeelding waar ik als kind bijna niet op kon wachten.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

