talent of mazzel!

Tja…vreemd, er zijn mensen met heel veel talent die nooit iets bereiken. Anderen hebben de mazzel om in de juiste ‘kringen te verkeren”  en komen met zelfs wat minder talent nog behoorlijk “érgens” waar die talentvolle mensen zónder kruiwagen  nee dan moet je niét de tuinman hebben nooit zullen komen.
Maar soms lijkt het één gewoon het gevolg van het ánder en zo’n geval doet zich voor bij de grote (half) broer van Sebastian, Santy.
Wij kennen Santy dus niet vanaf z’n geboorte maar al vanaf  dát we hem kennen was wel  duidelijk …”dat joch kan tekenen”. Iéder  vel papier werd in rap tempo vol getekend met  cartoonachtige voorstellingen , vaak ridder- of duivel voorstellingen en vooral veel gruwelijke afgehakte ledematen.Santykind
Zoiets dus maar dán helemaal vol getekend,  dit velletje bleef achter toen hij destijds weer richting USA moest. Als hij niet tekent leest hij maar áls er tekenmateriaal in de buurt is tekent hij, al is dat tegenwoordig ook vaak schilderen.
Ondertussen is hij aan zijn laatste middelbare schooljaar bezig en er moet dus een beroepskeuze gemaakt worden, tja…. wat wil zo’n jongen nou worden denk je…. geen boer of tuinman al kun je dáárbij het makkelijkst aan een kruiwagen komen!
Kort geleden had ik al wat werk van hem op een logje , een stilleven en een zelfportret. Voor het stilleven was een plekje gemaakt bij een expositie in een plaatselijk galerij en … verrassing, het werd verkocht!
Drie keer raden dus in welke richting hij graag verder wil…. de kunstacademie.
Het liefst zou hij aangenomen worden  bij The Cooper Union  in New York.
Uiteraard liet hij bij meerdere “art schools” een portfolio achter, zelfs één in Parijs waar hij vorige jaar een work shop volgde .
Maar…. geheel zonder kruiwagen mocht hij “voorinschrijven” bij Cooper Union en moest 6 opdrachtwerken maken. Helaas zijn van de meest kleurrijke werken geen goede foto’s maar opdracht 3 kan ik laten zien;
(3) een blik in een ruimte waar je niet in kan.

Santy5
Opdracht 6 heeft een aardige bijkomstigheid, Santy heeft ondertussen gehoord dat hij aangenomen is en , nóg mooier, dat de school hem een beurs toekent waardoor hij (nou ja , z’n moeder) de eerste twee jaar geen zorgen over het schoolgeld heeft. Hebben we het hier nou over talent of mazzel, ach misschien gewoon mazzel dóór talent!
Het is in ieder geval reuze  welkom  want wonen in New York is “rete duur” en dagelijks op en neer vanaf iets voorbij Boston  is geen optie . We wensen hem in ieder geval heel veel succes en kunnen dat in april gelukkig persoonlijk doen. O ja, nu opdracht 6 nog …..

(6) Maak een monument in het teken van studenten schulden.
Santy6

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Mrt 02, 2014 @ 22:53:57

    Geweldig! Heerlijk om dit talent te hebben en dan ook nog mogelijkheden om er iets mee te doen. Ik hoop dat het hem lukt. bewaar de tekeningen maar goed, wie weet zijn ze op een dag wel heel veel geld waard!

    Rietepietz zegt;

    Als het zover komt zijn wij waarschijnlijk al “niet meer ter zake doend” , nou ja ,leuk voor de erven dan;-)

    Beantwoorden

  2. terrebel
    Feb 27, 2014 @ 22:08:53

    Altijd mooi als iemand de mogelijkheid krijgt een droom waar te maken. Ik wens hem heel veel succes. Aan het talent zal het zeker niet liggen!

    Rietepietz zegt;

    Santy mag zéker niet mopperen en volgens mij doet hij dat ook niet;-)

    Beantwoorden

  3. tagrijn
    Feb 27, 2014 @ 20:33:36

    Zo! Je hoeft geen waarzegger te zijn om te zien dat dit een hele grote wordt. Wat een talent.

    Rietepietz zegt;

    Het zal je niet verrassen dat ik niet héél veel weet van kunst, en ook als waarzeggester was ik niet zo’n groot succes dus ik kan alleen maar hópen dat hij een succes wordt. Omdat ik weet dat jij wél aardig wat van kunst weet en zelf óók niet slecht schildert geloof ik jóu zonder meer en maar wát graag!

    Beantwoorden

  4. hanscke
    Feb 27, 2014 @ 12:19:57

    Ik vind dat hier echt sprake is van talent, al ben ik minder weg van opdracht 6, misschien omdat deze wat te wazig voor mij is, maar dat is juist kunst zo is mij verteld. Het is juist goed als je het niet begrijpt. Opdracht 3 vind ik een meesterwerkje.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben zelf ook te weinig kunstzinnig om kunst altijd te waarderen, als je uit moet gaan leggen wat het is lijkt het me geen goede kunst.
    Van alles dat ik gezien heb, ik heb van de rest ook wel foto’s maar die zijn niet goed genoeg, spreekt ook mij opdracht 3 het meest aan! Daar hoef je ook eigenlijk de opdracht niet bij te lezen om te begrijpen wat hij bedoelt.

    Beantwoorden

  5. John
    Feb 27, 2014 @ 08:06:39

    JA, sommige mensen met kruiwagens hebben geluk, en dat terwijl ze niet altijd per se goed zijn in wat ze doen. Ik ken genoeg voorbeelden.
    Geweldig deze tekeningen. Van geen wonder dat hij is aangenomen. Veel succes gewenst!

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad, vooral in Nederland blijkt vrijwel iédere BN ner vanzelf ook schilder of schrijver te zijn. Soms is dat waar maar meestal wordt alleen de bekendheid te gelde gemaakt.

    Beantwoorden

  6. Suskeblogt
    Feb 27, 2014 @ 07:06:23

    Goed dat hij zijn talenten verder kan ontwikkelen. Als hij ook nog een commerciële neus heeft kan hij daar later een aardig centje mee verdienen. Geluk is inderdaad een grote factor maar daar alleen hangt het er niet van af.

    Rietepietz zegt;

    Nee het mooiste is natuurlijk als je zowel talent áls geluk en zakelijk inzicht hebt. Op dit moment mag hij over geluk niet klagen met zo’n mooie beurs!

    Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    Feb 26, 2014 @ 20:14:26

    Geweldig gefeliciteerd Santy dat je aangenomen bent en een beurs toegekend hebt gekregen. …Make the most of your dreams and talent !

    Gefeliciteerd Rietepietz met recht kunnen jullie trots zijn met zijn talent 😀

    Rietepietz zegt;

    Dat zal hij zéker doen, m’n kleinkinderen want ieder woekert op zijn/haar manier met z’n talenten. Daar ben ik héél blij mee, er zitten géén lanterfanters tussen.

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      Feb 26, 2014 @ 21:58:54

      Ik denk dat het in de gene ligt in huize Rietepietz 😀

      Rietepietz zegt;

      dat zóu op de andere kleinkinderen van toepassing kúnnen zijn maar op Sany niet, dat is een (onsympathiek woord) stiefzoon van onze zoon.

      Beantwoorden

  8. cornma
    Feb 26, 2014 @ 15:17:31

    Een talent dat wordt verwaarloosd, brengt je nergens. Het is goed te zien dat er nog steeds jongeren zijn die echt bereid zijn te werken om hun talent te ontwikkelen. Hij tekent nu al als de beste, ik ben benieuwd wat hij over een jaar of vijf produceert.

    Rietepietz zegt;

    Een talent móet je eigenlijk gewoon ontwikkelen maar niet ieder kind krijgt dezelfde kansen helaas. Op dat punt is Santy wél een mazzelaar, ook zonder die beurs hadden zijn ouders hem die kansen gegeven en ik denk meer dan terecht!

    Beantwoorden

  9. isis45
    Feb 26, 2014 @ 14:35:24

    Wat leuk dat hij zij dromen kan gaan waarmaken. Soms valt alles op zijn plek en dat is dit geval denk ik wel gebeurd.

    Rietepietz zegt;

    In ieder geal krijgt hij kansen , hij zal het zélf waar moeten maken. Die beurs is natuurlijk wel een leuke aanmoediging!

    Beantwoorden

  10. Marion
    Feb 26, 2014 @ 13:53:10

    Mooi hoor, daar ga je waarschijnlijk meer van horen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Nou wij zullen zéker wel meer van hem horen maar of dat voor mensen gaat gelden zullen we af moeten wachten.
    Hij heeft in ieder geval duidelijk een eigen stijl en dat kan helpen!

    Beantwoorden

  11. Leo's mening
    Feb 26, 2014 @ 08:43:11

    Het is aardig als je met je talenten ergens kunt komen. Ik zelf ontdekte al vroeg dat ik met het vertellen of voorlezen van zelf geschreven verhalen ver kon komen. Op school mocht ik mijn opstellen al voordragen. Heb ik toch iets mee gedaan later. Publicitair benut, in alle werkkringen mijn sporen achter gelaten en nu zelfs nog actief op dit gebied. Mijn broer was een tekenaar. Kon echt schitterend tekenen, zo maar uit de losse pols. Deed er later niks mee, ging in het antiek. Verdiende goed zijn brood, maar jammer van dat tekenen. Had wellicht een goed kunstschilder geweest. Maar ja, onzeker, gezin onderhouden en zo meer….Moooi als je er iets mee doet. Maakt je vaak ook blijer dan wanneer je iets doet tegen je zin in…

    Rietepietz zegt;

    Ik begrijp je broer wel, in de kunst bén je er niet met “alleen maar” talent! Je moet óók nog een portie geluk hebben óf zelf een hype weten te creëren. Als je éérst kans ziet de pers te halen door met 5 vrouwen samen te leven bijv. neem een Heyboer, dan is men wel bereid een hoop geld neer te leggen voor een paar krassen. Dat moet een échte kunstenaar frustreren.
    Zeker in deze tijd zitten mensen niet meer te wachten op een geschilderd portret en moet je “iets hebben” om boven de middelmaat uit te steken. Ik weet dat Santy z’n ouders er ook op letten dat hij nog iets meekrijgt waar hij op terug kan vallen. Maar de toekomst zal moeten uitwijzen waar hij z’n brood mee gaat verdienen.

    Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Feb 26, 2014 @ 02:31:30

    Die ‘tekening 3 ‘ zou zo in Corpus kunnen hangen, tussen de optische illusies van het brein.

    Rietepietz zegt;

    Zeker waar, misschien is het wel een kijkje in Santy’s eigen hersenpan want als ik zijn tekeningen ziet vraag ik me wel eens af “wat gaat er in dat hoofd om”

    Beantwoorden

  13. Mrs. T.
    Feb 25, 2014 @ 23:53:13

    Ik vind de tekeningen prachtig. Ben benieuwd of Grote Zus ook ooit zover komt. Gaaf dat hij aangenomen is.

    Rietepietz zegt;

    Hij is ook héél blij dat het gelukt is en vast van plan er een succes van te maken. Grote zus heeft in ieder geval nét zoveel plezier in het tekenen als Santy en ook al vanaf heel jong heb ik begrepen,dus wié weet ! In nederland geven scholen dan weer meestal geen beurze voor veelbelovende leerlingen, dat is ff jammer voor jullie;-)

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Feb 25, 2014 @ 23:26:50

    Met deze oma ben ik geheel overtuigd.

    Rietepietz zegt;

    Al zijn wij natuurlijk van een generatie dat we ons afvragen “zit daar ook een boterham in”. Maar gelukkig is de school vrij breed en kán hij misschien nog andere bronnen aanboren.Maar voorlopig is het natuurlijk gewéldig dat hij iets met z’n talen kan doen.

    Beantwoorden

  15. datzalwel
    Feb 25, 2014 @ 23:23:36

    Wauw , een geweldig talent zo te zien. Wat een kans en veel sucses gewenst.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Hij gaat de kansen ook zeker grijpen zal het als beroep natuurlijk toch niet het meest stabiele vooruitzicht bieden. Je moet echt héél goed zijn om er van te kunnen leven én nog een beetje geluk hebben, maar het begin is er!

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Feb 25, 2014 @ 22:53:09

    Ik was vanmiddag nog trots dat mijn nichtje Tessa vond dat ik zo goed kon tekenen! Ha, nu ik dit zie besef ik dat ik dat niet kan nee. Sommige mensen hebben daar echt talent voor.

    Rietepietz zegt;

    Maar dat is toch het állerleukste als die kleintjes je bewonderen.
    En vooral zeg niet te snel dat je niét goed tekent, wat kon een Herman Brood nou helemaal, of een Anton Heyboer !!!! Als je in Nederland eenmaal BNer bent is iedere kras die je op papier zet geld waard, je moet misschien éérst beroemd zien te worden, begin eens met een tekening op je logje;-)

    Beantwoorden

  17. gewoonanneke
    Feb 25, 2014 @ 22:40:19

    Wel mooi als talent zo een kans krijgt om te ontwikkelen, net zoals als je zegt: Kans door talent. Dat heb je soms nodig.

    Rietepietz zegt;

    In zijn geval zou hij óók zonder beurs die kans gekregen hebben , dat weet ik zéker. Zijn moeder zal zéker tot het uiterste gaan om het mogelijk te maken maar dit is natuurlijk een prachtig begin.

    Beantwoorden

  18. Petr@
    Feb 25, 2014 @ 22:35:16

    Wat goed! En wat een talent!
    Hij wordt later vast beroemd!

    Rietepietz zegt;

    Dát zal nog wel even duren áls dat al gebeurd, maar voorlopig mag hij dik tevreden zijn dat hij van z’n hobby z’n beroep lijkt te kunnen maken.

    Beantwoorden

  19. gewoonhanny
    Feb 25, 2014 @ 22:26:16

    Geweldig dat hij aangenomen is en zelfs nog een beurs krijgt. Twee supertalenten in de familie. De een met tekenen/schilderen, de ander op de vleugel. Daar kun je trots op zijn (ook als is de een een halfkleinzoon).

    Rietepietz zegt;

    Het is een mooi span en ik ben blij dat ze de gelegenheid krijgen iets met hun talent te doen. Trots is een oma natuurlijk altijd op alle (héle én halve) kleinkinderen, ongeacht op welk niveau hun vaardigheden zich afspelen. Het gaat er maar om dat ze doen wat ze kunnen doen en iets van hun leven maken.

    Beantwoorden

  20. Leidse Glibber
    Feb 25, 2014 @ 22:00:33

    Wat leuk voor hem en lekker idee dat de eerste twee jaar vast gedekt zijn.

    Rietepietz zegt;

    Hij is helemaal happy en natuurlijk gewéldig dat hij voorlopig alleen maar “huisvesting” kost. Dat is trouwens duur zát in “the big apple”.

    Beantwoorden

  21. beauninoblog
    Feb 25, 2014 @ 21:48:07

    Wat een kunstenaar. Die creatieve uitspattingen heeft hij zeker van jou?

    Rietepietz zegt;

    Nou écht niet, het ligt wat ingewikkeld maar de halfbroer van Sebastian heeft een andere vader dan zoon Ruud en kan dus geen spatje creativiteit van mij hebben, áls ik al kon tekenen en schilderen dan hé, wat niét zo is;-)

    Beantwoorden

  22. Marja
    Feb 25, 2014 @ 21:08:39

    Gaaf!
    Gaan jullie in april daarheen of komen zij naar Nederland?

    Rietepietz zegt;

    Zij komen , dit keer met het hele gezin, hier heen.Ik kan zelf die reis daarheen niet maken en ben er nog nooit geweest.Een combinatie van factoren.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

