watervrees…

Na het voorgaande logje zóu je verwachten dat Rietepietz vroegen nét zo’n waterratje was als Levi lijkt te worden maar…. niets is minder waar!
BadbabeIn de  late jaren 40 stond zwemmen uiteraard  op een héél laag pitje al woonden we dicht in de buurt van het Haagse zwembad “de regentes”.
Maar overdekte zwembaden waren duur, en zwemles al helemáál en dus kwam het nooit verder dan héél af en toe op een zonnige dag naar het open lucht zwembad in het Zuiderpark.
Les heb ik daar nooit gehad en na wat bijna “verdrink” ervaringen met al die plonzende  kinderen in “het kikkerbadje” werd ik doodsbang in een zwembad en dat hield me héél lang op het droge. Uitgezonderd  helemaal vóóraan in de zee. ik dácht wel dat jullie een foto van mij in badpak miste in het vorige logje!

Pas toen onze  kinderen op zwemles gingen zat ik mezelf op de tribune wekelijks vermanend toe te spreken; “kijk nou toch, iederéén blijft drijven, niemand verdrinkt, óók de mensen die véél groter en dikker zijn dan jij”.
Heel voorzichtig ging ik dus wel eens een uurtje vrij zwemmen met de kinderen, nou ja, zij zwommen en ik ploeterde  rond in een badje waar ik nog nét kon staan.
Ik  probeerde mezelf niet te verdrinken door kleine stukjes van de kant naar de ketting (die vóór het diepe gedeelte hing ) te maaien.
In de bandjes van kurk had ik te weinig vertrouwen, “ikke selluf doen” weet je wel!
De kinderen hielpen af en toe ook een beetje door een hand onder m’n kin te houden….. en héél langzaam kwam daar het moment dat ik (járen later)  op eigen stoom het zwembad recht zou oversteken …. ik zwom ondertussen weliswaar in het diepe deel maar zwom uitsluitend langs de kant …. zeker is zeker toch?

zwembad02Maar oke, tijd om flink te zijn en oversteken  dacht ik dus die keer…… in de breedte dan  hé,  in de lengte was het 50 meter áfzien!
Moedig zette ik me van  de kant af om me halverwege te realiseren dat de kant nu wel héél ver weg was…. hélp….. ik kon maar één ding doen…. omkeren en terug zwemmen!
Hijgend van inspanning hing ik even later weer aan de kant vanwaar ik vertrokken was en het water overziend drong het éindelijk tot me door….. ik kán zwemmen want anders was ik nú echt verdronken….en rechtdoor gaan hád natuurlijk veel minder inspanning gevraagd dan terug gaan!

Vanaf die tijd kreeg ik plezier in zwemmen al ben ik nooit verder gekomen dan de schoolslag en de rug slag. Onder water zwemmen kán ik wel maar vind ik nog steeds niét prettig. Duiken is niét “mijn ding” maar drijven kan ik als de beste. Het is me zelfs onmógelijk om rechtop in het water blijven hangen… dan komen  m’n voeten vanzélf omhoog en lig ik in no-time gestrekt op het water.

Misschien is het wel mijn” angstachtergrond” waardoor ik zo graag die kleintjes watervrij maak vóór ze op les gaan. Het lukte met de kleinkinderen, en ooit op Ibiza met een Engels jongetje dat  door zijn “stoer duikende” vader alleen maar steeds banger werd.
Zo te zien heeft Levi mij niet écht nodig, maar ja , maar ik kan toch “voor alle zékerheid” meegaan?

25 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. isis45
    Feb 24, 2014 @ 12:43:23

    Watervrees had ik niet en toen ik mijn eerste zwemles kreeg, sprong ik zo het diepe in zonder bandjes of kurken. Ik moest bij mijn broer blijven was mij thuis gezegd en dat deed ik dus, maar hij was al veel verder met de lessen dan ik :-).
    Later was ik een echte waterrat, ieder vrij moment zat ik in het zwembad.

    Rietepietz zegt;

    Het scheelt héél veel als je niet bang bent bij het leren zwemmen. Al die drijfmiddelen van tegenwoordig geven misschien wel een beetje vals gevoel van veiligheid en het is lastig om het voor het eerst zónder te doen denk ik! Een échte waterrat zal ik nooit worden maar ik vind zwemmen ondertussen wél heel fijn!

    Beantwoorden

  2. Suskeblogt
    Feb 23, 2014 @ 18:13:05

    ik was ook al 33 toen ik leerde zwemmen. Ik was als kind doodsbang van dat water en ook door mijn zware bijziendheid voelde ik me in dat water niet veilig. Nadat ik in 1993 krassen in mijn ogen had laten zetten en dus goed kon zien ben ik er mee begonnen.

    Rietepietz zegt;

    er zijn best wel veel mensen die pas later leren zwemmen, meestal heeft dat met watervrees te maken en sommige komen er nooit overheen. Gelukkig is het jou dus ook gelukt om daar overheen te komen want zwemmen is ,vooral in de zomer toch hartstikke fijn!

    Beantwoorden

  3. Leo's mening
    Feb 23, 2014 @ 10:53:14

    Zwemmen zat bij ons in het lespakket op de lagere school. In het hier bekende Zuiderbad, aan een hengel. Ik snapte er de ballen val. Dat werd dus niks, en toen andere kinderen allang met een diploma buiten de deur stonden was ik nog lang niet zo ver. Ik was geen waterrat, druk ik me netjes uit. Zal komen door een paar bijna verdrinkervaringen op jeugdiger leeftijd. Opvallend was dat ik wel met vriendjes mee ging naar het nog bekendere Mirandabad in Amsterdam-Zuid. Daar werd me in een middag uitgelegd wat ik moest doen om niet kopje onder te gaan, en verhip, dat werkte. En die slagen beoefen ik nog steeds. Zonder diploma’s. En…toen de nood aan de man was, en ik echt moest zwemmen voor mij leven, het verhaal is al eens opgetekend, bleek dat de wil om te overleven samen met deze techniek veel waard was. Dus, ben ik blj dat we ons kroost tot diploma A en B door hebben gedrild. De term waterrat was daar zeker voor van toepassing…

    Rietepietz zegt;

    het is ook eigenlijk een beetje raar dat zwemles voor ieder kind op dezelfde manier gegeven werd. Kinderen met watervrees werd véél te weinig rekening mee gehouden.tegenwoordig zijn kinderen mééstal wel al “watervrij”, vaak door de oma’s en opa’s al spelenderwijs gebeurd en dát scheelt een slok op een borrel.
    Het is ook een goede zaak dat kinderen tegenwoordig al jong hun zwemdiploma’s hebben maar vooral dat , mede daardoor, véél plezier in het water hebben!

    Beantwoorden

  4. Rebelse Huisvrouw
    Feb 21, 2014 @ 23:41:13

    Wat een leuke foto! Ik heb tot mijn 20ste in Suriname gewoond en in dat klimaat (altijd warm en zon) leer je – voordat je kunt lopen en praten bij wijze van spreken – al heel jong zwemmen. Dochterlief heb ik ook z.sm. op zwemles gedaan maar ik kan me indenken dat het eng moet zijn als je geen idee hebt hoe dat allemaal moet, dat zwemmen. Daarom is het heel knap – en dapper! – dat je het toch geleerd hebt!

    Rietepietz zegt;

    Lijkt me wél een feestje om als kind in zoveel heerlijk tropisch water te kunnen spelen. Vroeger was hier zélfs het zwembadwater maar rond de 20 graden in de overdekte baden , de buitenbaden kwamen meestal niet verder dan 18 graden, lekker op een zomerse dag maar ja, dié hebben we hier niet zoveel;-)

    Beantwoorden

  5. gewoonanneke
    Feb 21, 2014 @ 20:56:55

    Ik heb altijd watervrees gehad, weet niet of het komt doordat ik een keer bijna verdronken ben toen ik 2 1/2 ongeveer was. Wel zwemmen geleerd in de rivier maar nooit vrij in het water geweest. Toen kind geboren werd mezelf gedwongen onder water mijn hoofd te doen om hem mijn watervrees niet over te brengen en dat is goed gelukt haha. Zelf zwem ik heel graag maar blijf altijd wat aan de kant zwemmen, moet meteen iets kunnen pakken anders raak ik in paniek. Ga ook alleen als er rustig baantjes getrokken worden,geen geplons en zo om mij heen.

    Rietepietz zegt;

    ja daar moest ik al aan denken toen ik jouw stukje daarover las, dat helpt niet écht om watervrij te worden. Ik heb inderdaad ook lang alleen maar langs de kant durven zwemmen maar dat is nu helemaal over. Duiken doe ik nog steeds liever niet,ik breng er ook niets van terecht, en onder water zwemmen zie ik ook de lol niet van in. Toch ben ik wel héél blij dat “de angst eruit is” en dat komt in hoofdzaak omdat ik heel goed kan drijven denk ik!

    Beantwoorden

  6. minoesjka2
    Feb 21, 2014 @ 12:39:59

    Ik kom uit de tijd dat het schoolzwemmen ene proef was bij ons op school, en zo heb ik dus zwemmen geleerd 🙂

    Rietepietz zegt;

    Het schoolzwemmen heeft er wél voor gezorgd dat mensen die niét kunnen zwemmen steeds minde voorkomen, best wel een mooi resultaat!

    Beantwoorden

  7. Melody
    Feb 21, 2014 @ 11:23:31

    wat ik me herinner van vroeger is dat de badmeester mijn ouders vertelde dat ik een waterrat was….. hoe dom die man was!!! Hij had niet door dat ik zo snel mogelijk de verplichte diploma’s wilde halen om van dat afschuwelijke nat af te zijn.

    Nadat mijn kinderen geboren waren ging ik met hen ‘moeder-&-kind” zwemmen omdat iedereen zei dat dat goed was….. doodsangsten heb ik uitgestaan en stapelgelukkig was ik toen die periode voorbij was.

    Kortom…. ik kan me jouw emoties goed voorstellen. Met dien verstande dat ik nog steeds een broertje-dood heb aan alles dat nat is, vooral als het dan ook nog eens bedompt/benauwd is zoals in overdekte zwem’paradijzen’ het geval is…. brrrrrrr

    Rietepietz zegt;

    Wat jámmer dat je nooit van het zwemmen hebt kunnen genieten.Ik vond het aanvankelijk óók geen lolletje maar toen ik eenmaal zwóm kreeg ik er lol in al durf ik nog steeds niét alles!
    Misschien zit het ‘m wel in de manier waarop ik het leerde, zonder badmeester, dus nooit meer “moeten” dan ik zelf dacht aan te kunnen. Voor angstige mensen werkt dat vaak het beste, de wetenschap dat je niets hóeft maakt vaak dat je steeds iets meer aandurft.
    Zwembaden waren vroeger inderdaad vaak reuze benauwd, tegenwoordig is dat veel minder het geval al is inderdaad” het zwemparadijs”daarop een uitzondering!

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Feb 20, 2014 @ 21:55:51

    Ik heb echt helemaal niets met zwemmen. Heb er het geduld niet voor dit zeer tot verdriet van de meiden want mama gaat nooit met ze zwemmen.

    Rietepietz zegt;

    ja ik snáp wel dat de meiden dat niet vinden, juist als moeders niet zo héél goed kan zwemmen is het leuk om een beetje met haar te dollen 😉 toch mis je veel hoor!

    Beantwoorden

  9. beauninoblog
    Feb 20, 2014 @ 20:28:23

    Ik ben al net zo’n waterrat als jij. Ik vond het vreselijk, en nog steeds ben ik geen held hoor. Goed dat je het jezelf hebt geleerd zeg. En nu lekker met Levi. Leuk hoor, volgens mij ben jij een hele coole oma.

    Rietepietz zegt;

    M’nb kleinkinderen noemden me altijd “onze eigen gekke oma” dat zegt misschien wel genoeg;-) Ik weet niet hoe oud we Levi nog mee mogen maken maar dit is al vréselijk leuk!

    Beantwoorden

  10. tagrijn
    Feb 20, 2014 @ 20:12:35

    Toen ik zes jaar was: schoolzwemmen. Droeg toen al een brilletje en kon dus niet zien wat de badman voordeed. Maar ook niet horen, want als ik water in m’n oren krijg ben ik stokdoof. Toen ik het water uit kwam schold de badman me uit voor alles wat lelijk is en smeet me in het diepe. Ik zonk als een baksteen en een jongen van een hogere klas heeft me eruit gehaald. Ik ben noot meer op zwemles gegaan..
    Jij bent dus een dapper mens!.

    Rietepietz zegt;

    Mijn oren zijn ook altijd een zwak punt in het waterdus ik snap wat je bedoelt. Wát een pedagoog die badmeester, je zóu ‘m….. nou ja laat maar!
    Toch jammer dat je daardoor nooit hebt leren zwemmen het is heerlijk om te doen al ben ik er niet héél goed in. Ik ben misschien meer koppig dan dapper en wilde me niet neerleggen bij niet met de kinderen in het water kunnen;-)

    Beantwoorden

  11. cornma
    Feb 20, 2014 @ 14:30:05

    Waar het dat water betreft, lijken we behoorlijk op elkaar. Alleen is het mij, zelfs niet na vijf jaar zwemles, nooit gelukt om een diploma te halen. De angst overheerste en drijven kan ik nu nog steeds niet. Ik vind het razend knap dat jij toch heerlijk kunt genieten van al die nattigheid.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb dan weer nooit les gehad en dus niet eens geprobeérd een diploma te halen, daar moet je tegenwoordig bést wel iets voor kunnen geloof ik , gekleed zwemmen óók al dacht ik!
    Maar hoofdzaak is dat je je kunt redden in het water al helpt “goed kunnen drijven” dan natuurlijk wél om het langer vol te kunnen houden als de nood aan de man komt.
    Ik heb zelf altijd een theorie over “waarom de één wel en de ander niet zo goed kan blijven drijven” en ook daar schreef al eens een logje over maar dat was ver voordat jij hier las.
    https://rietepietz.wordpress.com/2008/08/13/doordrijven/

    Beantwoorden

  12. hanscke
    Feb 20, 2014 @ 13:25:10

    Dochterlief heeft ook zo veel met haar kleintje gezwommen. Ook ik heb mijzelf leren zwemmen, maar wel toen ik kind was. Volgens mij was ik er al heel snel achter dat een mens een drijfvermogen had. En zo probeerde ik steeds een grotere afstand naar de kant te overbruggen. Toen er diplomazwemmen op school was mocht ik daar aan meedoen en klaar was het.

    Rietepietz zegt;

    Het is ook bijijzonder léuk om met die kleintjes in het water te modderen.Ik ben met alle kleinkinderen vanaf baby zwemmen met m’n dochter mee gegaan, het was altijd een wél een heel gedoe om met aanvankelijk één, maar later drie kleintjes, al dat aan en uitkleed gedoe onder controle te krijgen;-)
    Onze kinderen hadden al een diploma toen ze aan schoolzwemmen toe waren en dáár hebben ze er natuurlijk nog een paar bij kunnen zwemmen!

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    Feb 20, 2014 @ 13:18:55

    Wij hadden een heel modern vrouwelijk hoofd op de lagere school, voor die tijd toch redelijk apart. We hadden alleen een openlucht zwembad en dus ging de school al vanaf de derde te voet en alleen in de zomermaanden zwemmen. Heel leuk en altijd zo dat het einde van de zwemles tegelijk met het einde van de schooltijd viel dus verder geen verlet met terug lopen. Ik heb er nu nog plezier van.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ik weet dat jij een echte waterrat bent en ik denk dat je daar inderdaad ook nu nog plezier van hebt. Ik zou nooit iets terechtgebracht hebben van “schoonzwemmen”waar jij aan deed want dan moet je toch ook wel veel met het hoofd onder water doen en dat blijf ik onprettig vinden. M’n drijven zou er dan weer wél mee door kunnen voor die sport 😉 Voor ouderen is zwemmen gelukkig een goede sport die lang vol te houden is.In het nieuwe zwembad waar we nu zwemmen is zelfs rekening gehouden met minder valide mensen, mooi toch!

    Beantwoorden

  14. riet(je)
    Feb 20, 2014 @ 12:27:19

    ik ben ook niet zo’n waterrat, kan wel zwemmen, maar zelf geleerd, duiken nooit gedurfd, gewoon langzaam in het water laten zakken……..water in m’n ogen ben ik niet dol op, wel altijd leuk van de glijbaan, genieten………..

    Rietepietz zegt;

    Ja wel ongeveer zoals ik , ik ben óók niet zo plonzerig en duiken al helemaal niet al héb ik het wel eens gedaan in m’n “beste tijd”….je laat die trapjes in het zwembad toch niet werkeloos wegroesten;-)

    Beantwoorden

  15. Marion
    Feb 20, 2014 @ 10:13:01

    In mijn tijd was er nog geen schoolzwemmen en het is er nooit van gekomen, jammer
    Dapper van jou dat je het je zelf hebt geleerd. tot straks.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Een mens is nóóit te oud om te leren zeggen ze en in het water beweeg je makkelijker dan normaal…misschien moeten we tóch eens….. néé nee… ik ik zeg al niks meer;-) ! XXX

    Beantwoorden

  16. Petr@
    Feb 20, 2014 @ 09:58:19

    Wat knap dat je jezelf zwemmen hebt geleerd!
    Echt knap hoor Riet!
    Een schattige foto van jou aan het strand 😉

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat heel vroeger iederéén zichzelf leerde zwemmen ,al dan niet met wat hulp of aanwijzingen van al zwemmende mensen. Maar als je eerst nog een portie watervrees moet wegwerken is het inderdaad een stuk lastiger en moet het wel héél graag willen om toch door te zetten. Ja prachtige foto hé, nét Pamela Anderson in bay watch maar dan iéts anders;-)

    Beantwoorden

  17. John
    Feb 20, 2014 @ 08:29:58

    Im ‘mijn’ tijd was schoolzwemmen redelijk normaal. Ik zwem zo ontzettend graag. Hier in Zeeland natuurlijk ook alles voor in de buurt wat je er voor nodig hebt. Water in overvloed 😀

    Rietepietz zegt;

    Ja water genoeg in Zeeland maar toch zal niet alle water geschikt zijn om erin te zwemmen. Ik dobber zelf ook wel graag wat rond in zee maar die is me toch te gevaarlijk om er verder in te gaan dan heuphoogte. En zelfs dát is nog erg afhankelijk van het tij en de stroming of ik dat aandurf;-) Ik ken m’n beperkingen en zou het héél erg vinden als een ander z’n leven in gevaar moet brengen om mij te redden.

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Feb 19, 2014 @ 23:55:16

    Voor ons was er het voordeel van het schoolzwemmen, dus problemen heb ik er nooit mee gehad, maar wel heel veel plezier.

    Rietepietz zegt;

    Ik kan me niet herinneren of er op mijn (openbare) lagere school al schoolzwemmen was, we hebben het dan over van 1948 t/m 1954. In ieder geval áls het er al was dan pas vanaf de hogere klassen en toen ging naar een andere school, een buitenschool , waar helemaal niéts aan sport werd gedaan omdat alle kinderen iets mankeerden waardoor zó maar sport niet kon.

    Beantwoorden

  19. Leidse Glibber
    Feb 19, 2014 @ 23:26:29

    Nou ja gelukkig op latere leeftijd dus toch nog goed gekomen 🙂 Maar inderdaad zwemmen is zo belangrijk in dit landje met zoveel water.

    Rietepietz zegt;

    En zéker in Leiden, ik kan het je aanraden hoor om met die kleintjes het water in te gaan, dóen!

    Beantwoorden

  20. powerpointgreetje
    Feb 19, 2014 @ 23:05:37

    Vroeger was helemaal geen schoolzwemmen als nu.
    Ook geen overdekt zwembad in mijn jonge jaren.
    Heb me een beetje zwemmen geleerd in een koud buitenbad……..
    Het is niet veel maar kan me behelpen en boven water blijven.

    Rietepietz zegt;

    Ik weet eig4enlijk niet precies vanaf wanneer er schoolzwemmen was, in ieder geval was dat altijd pas in de bovenbouw. Wij hádden dus wel een overdekt zwembad in de buurt maar dat was veel te duur voor veel mensen. Als je je maar kunt redden als je er in valt, dat is al genoeg;-)

    Beantwoorden

  21. Blog Zonder Naam
    Feb 19, 2014 @ 22:43:59

    Hert doet me denken aan die film van Bert Haanstra over water waarin een jongetje zwemles krijgt en niet onder een lijn in het water durft door te duiken….
    Later in de film zien we hem in het water zwemmen dat het een lieve lust is.

    Rietepietz zegt;

    Ja ik was ook zo’n “held” al heb ik nooit aan zo’n hengel gehangen,domweg omdat ik nooit les heb gehad. maar ook ik geniet van vrijheis die het zwemmen in het water te bieden heeft.Het heeft wél veel langer geduurd dan bij dat jongetje;-)

    Beantwoorden

  22. Mirjam Kakelbont
    Feb 19, 2014 @ 22:28:00

    Dapper dat je jezelf zwemmen hebt geleerd. En nog veel belangrijker: je hebt niet opgegeven! Ik ben dan ook met recht trots op je 😀
    Ik ben van de generatie aan wie niet gevraagd werd of ze naar zwemles gingen, ze gingen gewoon. Mijn kind is helemaal een waterrat. Het is dat ik beter weet, anders had ik gezworen dat ze onderwater geboren was.
    Je staat trouwens heel charmant op de foto. Zelfverzekerd blik je in de lens: een prachtfoto!
    liefs Kakel, ook voor Marion die meeleest!

    Rietepietz zegt;

    Precies, de generatie van mijn kinderen, ineens móest zwemmen en was belangrijk! Mijn kleinkinderen , vooral de oudste kleindochter (moeder van Levi) zwemmen als waterratten, ze hebben nog nét geen waterhoofd;-)
    Als ik iets moet van mezélf gaat het meestal wel lukken,zo ook het zwemmen. Nooit spijt van gehad alleen maar héél veel plezier. Van dat badpak herinner ik me nog heel erg dat het vréselijk rekte als het nat was;-)

    Beantwoorden

  23. RenéSmurf
    Feb 19, 2014 @ 22:18:13

    Je moest dus even een drempel over, ha, een drempel in het water, dat heb jij dan weer. Ik zat als kind op zwemles en kreeg het ook via school en heb mijn A en B. Ik doe het eigenlijk nooit meer, en ik mis het ook niet. Toch fijn dat ik het wel kan.

    Rietepietz zegt;

    Dan lig je flink voor op me, ik heb niet één zwemdiploma!
    Gelukkig wordt er ook nooit naar gevraagd en áls ze dat doen neem ik maar aan dat men wel snapt dat het vroeger niet zo aan de orde was dat diploma zwemmen.

    Beantwoorden

  24. Marja
    Feb 19, 2014 @ 20:45:11

    Mijn moeder zou dit geschreven kunnen hebben. Zij was weliswaar van 1929 maar had precies zulke ideeën en ervaringen met zwemmen als jij.

    Rietepietz zegt;

    Het schoolzwemmen kwam natuurlijk pas veel later. Ik geniet nu gelukkig al járen van waterpret, vooral met de kleinkinderen maar ook nu weer met Henk samen.het is gewoon héél goed voor je lijf!

    Beantwoorden

  25. ria
    Feb 19, 2014 @ 20:43:26

    Oh wat herken ik in dit stukje veel. van mijn eigen zwemervaringen en ja ook watervrees. Ik denk dat ik een goeie droogzwemmer ben.
    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Het was vroeger gewoon véél minder vanzelfsprekend dat je kon zwemmen dan het nu is. We zijn ook nog van “voor het schoolzwemmen”denk ik! Toch ben ik heel blij dat ik me er nu mee kan redden.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

