goede “na” nemens…

Wat “na” nemens zijn ? Gebruik nou éven je grijze cellen ja…. ! Precies… het tegenovergestelde van voornemens, was dát nou zo moeilijk?
Het is nu bijna februari  en toevallig ontdekte ik vorige week dat er sinds een jaar een spiksplinternieuw zwembad in de omgeving is.
Op dat moment realiseer ik me  dat we al lang niet meer gezwommen hebben.
baantjesOorzaak en gevolg… het oude 50 mtr.bad de Wervel, waar we op zondagmorgen altijd onze baantjes trokken, werd  al heel wat jaren geleden afgebroken. Gemeente Rijswijk liet in haar onmetelijke wijsheid een “voetenbad” bouwen, een 25 mtr. bad dat op geen enkele manier in de  behoefte kon voorzien wegens ruimtegebrek.
Einde zwemoefening dus voor ons!
Het gebrek aan beweging vingen we op door regelmatig de plaatselijke sauna te bezoeken waar óók gezwommen kon worden maar …. die brandde áf  na een paar jaar.

Menigeen zou het opvatten als een teken dat we dan maar niét moeten bewegen, wij niet….  de plaatselijke sportschool  bracht uitkomst,  met  een bescheiden zwembad plus sauna voorzieningen waren we weer onder dak!
We gingen zelfs zóver dat we ons op de 50+ aerobic lessen lieten afbeulen en  de sportzaal gebruikten totdat…. na een paar jaar de sportschool ging “samenwerken” en er een totaal ander publiek bij kwam .
Werkte ik er om  de”kipfiletjes c.q. mamaflappen”  van enige pit te voorzien, nu lopen er (té) veel jongens rond  die zoveel mogelijk spierbundels onder  een vol getekende huid leken  te sparen. Ook de sauna werd druk gebruikt en de sfeer veranderde zodanig dat we er niet meer op ons gemak waren.
Alweer einde oefening voor ons totdat ik dus hoorde van het nieuwe zwembad vorige week.

Tja,  dan kúnnen we gaan zitten wachten tot 1 januari 2015 om weer in beweging te komen maar dat kan natuurlijk heel goed  ná 1 januari 2014 opgepakt worden en zo reden Henk en ik woensdag naar het nieuwe zwembad in één van de vele nieuwbouwwijken en doken  met een sierlijke boog het water in…..
Bij wijze van spreken dan hé, het was even aftasten allemaal en voorál …hoe warm was het water, of liever gezegd hoe koud. Ons oude zwembad was altijd maar 22 treurige graden “warm” en voor Henk was  dat altijd een gegronde reden om met een bak koffie z’n lichaamstemperatuur weer “op normaal ” te brengen  na 2 baantjes!
Maar gelukkig, het water is in het nieuwe bad  28 graden en in het recreatiebad  nog een graadje meer en zelfs Henk vindt het warm genoeg !
Jippie… we kunnen weer échte baantjes trekken  en dat dóen we dan ook al blijven we nog wel iéts onder eh… bóven het wereldrecord 50 mtr. schoolslag ….. we doen twee en een halve minuut over een 50 mtr. baan  en dat is maar, pakweg,  5 x zolang als het wereldrecord! Wát een conditie;-)

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ingridblogs
    Jan 26, 2014 @ 12:35:37

    Ik vind het knap hoor….veel zwemplezier!

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig doe je zoiets sámen makkelijker dan alleen en kun je elkaar een beetje motiveren (lees, ik kan Henk meestal wel overhalen;-))

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jan 26, 2014 @ 12:00:14

    Ga ook iedere week met een buuf zwemmen, heerlijk hoor,lekker baantjes en daarna bubbelen even is genieten.

    Rietepietz zegt;

    Hartstikke gezond en nog gezellig ook! We gaan ook echt weer proberen een vastew wekelijkse dag eruit te pikken, dat is even uitvogelen omdat we toch ook nog vaak, en onregelmatig werken!

    Beantwoorden

  3. Marion
    Jan 26, 2014 @ 09:42:53

    Heerlijk toch, ik kan jammer genoeg niet zwemmen anders ging ik met jullie mee,:-)
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Dat is inderdaad jammer want in het water kun je vaak beter bewegen als er iets mis is met lichaam. Je zóu het nog kunnen leren natuurlijk maar ik denk dat het gedoe in die krappe hokjes in jouw geval niet te doen is XXX

    Beantwoorden

  4. Leo's mening
    Jan 26, 2014 @ 09:27:40

    Ik ben ook een beetje een comfortzwemmer moet ik toegeven. Water op tropische temperatuur, gezellige mensen die niet in de weg zwemmen, desnoods een sauna zonder al te veel volk, maar als het druk, koud of ongezellig is, dan liever niet. Afgelopen november nog gezwommen in het bad van het park waar wij jaarlijks even vertoeven (Zuid-Nederland). Enorm zwemcomplex waar soms tien mensen in zitten. Dan zwem je lekker en is de enorme glijbaan zelfs voor oudere jongeren nog een uitdaging. Maar om er hier thuis nu meteen een hele trip voor te gaan maken…? Veel te oncomfortabel….haha!

    Rietepietz zegt;

    Voor mij is de temperatuur niet zo gauw een probleem( al vind ik die 28 graden stiekem wel lekker) maar Henk is héél slecht het water in te krijgen als het maar 22 graden is. We zijn verwend tegenwoordig,heel vroeger was het openluchtbad in het Haagse Zuiderpark maar 18 graden! Inderdaad is héél druk ook niet prettig maar wij hoeven nu natuurlijk niet echt in de tijden dat er veel jeugd vrij is.

    Beantwoorden

  5. datzalwel
    Jan 26, 2014 @ 00:32:46

    Hardstikke goed nanemen, mijn favoriete temperatuur is ook 28 á 29 graden. Een fijne sport met nagenoeg geen blessures maar wel goed voor je lijf en leden 🙂
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Dat vonden wij nou óók;-) je kunt het ook tot op hoge leeftijd blijven doen al zul je dan géén recordtijd neerzetten! De temperatuur was echt een verrassing , had ik niet durven hopen uit een energiezuinig oogpunt!

    Beantwoorden

  6. Suskeblogt
    Jan 25, 2014 @ 20:25:58

    veel meer dan wat lol maken met de kids destijds heb ik niet veel gedaan. Vooral met de dochter was het een hele belevenis op zich wanneer ze dan vriendinnetjes meevroeg of er tegen kwam. Sedert ze alleen ging zwemmen ben ik er niet meer binnengekomen.

    Rietepietz zegt;

    ja váák ga je voor de kinderen mee zwemmen ik ging juist dóór de kinderen zwemmen, moet ik misschien óók maar eens een logje aan wagen. Met een hele groep zwemmen is natuurlijk altijd een hoop gestoei en dat is leuker dan baantjes trekken!

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Jan 25, 2014 @ 19:40:26

    Ik heb er helemaal niets mee met zwemmen. Ik denk dat de laatste keer dat ik in een zwembad gelegen heb zo’n 25 jaar geleden is.

    Rietepietz zegt;

    Grappig,ik zwem juist pas sinds die tijd, ik ben er geen ster in maar kan me goed redden in de schoolslag én drijven!

    Beantwoorden

  8. Blog Zonder Naam
    Jan 25, 2014 @ 16:04:25

    En….. Moest je na al die jaren niet bewegen nog een nieuw badpak aanschaffen? Of heb je het oude badpak een tweeën geknipt, een beetje bijgenaaid en is het een bikini geworden? Misschien heb je wel een nieuwe gebreeën? En wat dat wereld record betreft….. Wij blogger verwachten op z’n minst een filmpje van de droge oefeningen in huis op de keukentafel of op de strijkplank.

    Rietepietz zegt;

    Nee hoor, doordat we graag naar het strand gaan worden de badpakken wel regelmatig vernieuwd dus ik heb zelfs 2 goed passende bad outfitjes.
    Dat filmpje gaat er natuurlijk niét komen, ik moet de geestelijke gezondheid in logland toch een beetje bewaken en Riet in badpak was 50 jaar geleden misschien wel leuk maar dát is nogal lang geleden;-)

    Beantwoorden

  9. isis45
    Jan 25, 2014 @ 14:34:10

    Wat fijn dat jullie weer kunnen zwemmen. Vroeger was ik ook een waterrat, maar tegenwoordig niet meer. Als ik op vakantie ben, duik ik altijd wel de zee in, maar dat kun je niet echt zwemmen noemen.

    Rietepietz zegt;

    Eigenlijk ben ik ook niet écht een waterrat, ik zwem zelfs niet héél goed ! maar ik vind het wel fijn om te doen ,vooral in de zomer in zee maar dáár kun je het inderdaad geen zwemmen noemen want de zee is veel te gevaarlijk om er ver in te gaan.

    Beantwoorden

  10. Petr@
    Jan 25, 2014 @ 11:15:23

    Wat een goed nanemen!
    Ik zelf ben niet zo’n zwemmer, behalve op vakantie als het heet weer is.
    Je hebt in ons zwembad op maandag altijd een warmwaterdag, handig voor koukleumen!

    Rietepietz zegt;

    Nou een échte zwemmer ben ik ook niet maar ik doe het wel graag, in het water gaat alles veel makkelijker en dat is fijn. Voor mij is heel warm niet nodig maar Henk is héél gauw uit gezwommemn als het water koud is;-)

    Beantwoorden

  11. giselzitrone
    Jan 25, 2014 @ 10:21:38

    Lieber Gruß und ein gutes und schönes Wochenende Gislinde

    Rietepietz zegt;

    Mijn Duits is helaas te ver weg gezakt om je in het Duits een mooi weekend te wensen, maar waarschijnlijk begrijp je ,net als ik wel ongeveer wat er staat als ik dat gewoon in het Nederlands doe;-)

    Beantwoorden

  12. John
    Jan 25, 2014 @ 09:35:54

    Heerlijk, zwemmen. Een erg mooi nanemen dus van jullie om de zwemlijn weer op te pakken.
    Met zwemmen heb je niet alleen lichaamsbeweging. het is goed voor het hart en bloedvaten. En je bent natuurlijk even van de straat 😛

    Rietepietz zegt;

    ja we zijn niet écht sportief maar proberen behalve een dagelijkse wandeling toch altijd iets extra te doen en zwemmen is inderdaad iets dat je tot op hoge leeftijd kunt blijven doen en dat óók nog gezond is!
    Van de straat zijn we toch wel redelijk veel;-)

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Jan 25, 2014 @ 01:10:57

    Lekker toch zo op je gemak genieten. Trouwens heb je al eens gekeken naar de faciliteiten in het nieuwe Levelgebouw in Leiden waar zwembad en sauna over Leiden uitkijken.

    Rietepietz zegt;

    Op hun site heb ik wel gekeken maar nog niet in het echie, het lijkt me allemaal een beetje “open en licht”, ik zie de sauna liever met wat meer beschutte hoekjes en vooral niét te licht!Ik moet ook aan de geestelijke gezondheid van de mede saunagasten denken;-)

    Beantwoorden

  14. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jan 25, 2014 @ 00:04:04

    Ik wist het al….. maar dit bevestigt weer dat ik gelijk had….

    TOPPERSSSSSS zijn jullie!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja toppers…. ik vrees dat we toch niet strak in de buurt zullen komen van dat wereldrecord;-)

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Jan 25, 2014 @ 00:00:40

    Mijn Joke is ook een fervente zwemster, maar voor mij hoeft het niet zo nodig, ik ga wel een stukje fietsen en niet met de racefiets!

    Rietepietz zegt;

    Joke is volgens mij echt een waterratje, net als mij oudste kleindochter, daar ben ik altijd jaloers op want ik heb met veel moeite m’n waterangst overwonnen toen ik al in de 40 was!

    Beantwoorden

  16. beauninoblog
    Jan 24, 2014 @ 22:53:41

    Lekker Riet. Ja voor mij moet het ook lekker warm zijn hoor, ben al niet zo’n zwemmer. Ik ga volgende week of zo maar weer eens de fiets pakken.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben óók geen geweldige zwemmer hoor, laat leren zwemmen omdat ik watervrees had maar ik dóe het wel graag nu!

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Jan 24, 2014 @ 22:47:31

    Ik zwem nooit. Gedoe met omkleden en er naar toe gaan en zo staat me niet zo aan. Ik vind het wel fijn dat de mogelijkheid er is, en dat zou iedere Nederlander moeten hebben.

    Rietepietz zegt;

    Gewoon rekening houden dát je gaat zwemmen, dus niet teveel overbodige kleding aan!
    Er verdwijnen helaas méér zwembaden dan erbij komen en dat is niet goed, zwemmen is heel goed voor “de mens”

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Jan 24, 2014 @ 22:41:59

    heerlijk Riet, 28 graden, dat is genieten…..
    fijn weekend toegewenst

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad zó lekker dat we niet “door” hoeven te gaan;-)

    Beantwoorden

  19. Hanny
    Jan 24, 2014 @ 22:27:55

    Oef, het zou me te warm zijn om baantjes te trekken. Maar daar hebben jullie geen problemen mee. Hele goede na-nemens hebben jullie je voorgenomen. Als ik de laatste zin nalees, kom ik tot de conclusie dat jullie niets doen. 😉 Na-voor = niets. hahaha
    Zwem ze!
    Ik blijf nog maar een tijdje bij het trainingsinstituut trainen. Maar hopelijk kan ik over niet al te lange tijd weer naar het zwembad. Niet voor baantjes trekken, maar voor aquafysic. Lekker springen in het ondiepe en redelijk warme water onder leiding van een Russische badmeester. Een spetter! 🙂

    Rietepietz zegt;

    Nou ik moet zeggen dat het zo in de winterdag wel lekker is, het niet écht té warm nu!
    We zagen in het nieuwe bad ook mensen bezig met aqua-bewegen hebben we nu nog geen behoefte aan maar wie weet ooit!
    Tja… spetters in het water is natuurlijk niet héél ongewoon;-)

    Beantwoorden

  20. minoesjka2
    Jan 24, 2014 @ 20:22:56

    Nou, dat zou ik ook wel willen, want een bad met 28 graden is erg behagelijk 🙂 ……… alleen zou ik geen baantjes trekken, maar gewoon lekker wat gaan drijven

    Rietepietz zegt;

    Ja lekker hé, ik drijf ook graag (soms over) een beetje! Maar even wat baantjes trekken is óók lekker, in het recreatiebad zit ook een lekker bubbelbad, ook fijn om even op adem te komen!

    Beantwoorden

  21. mirjam kakelbont
    Jan 24, 2014 @ 20:19:51

    Wat een volhouders zijn jullie. Als daar ook een prijs voor was, komen jullie bovenaan te staan 🙂

    Rietepietz zegt;

    Valt wel mee hoor, we doen niet écht aan sport meer en eigenlijk wandelen we alleen maar dagelijks. maar fijn dat we nu weer wat baantjes kunnen trekken ,ik hoop dat we dat weer wekelijks kunnen gaan doen!

    Beantwoorden

  22. Marja
    Jan 24, 2014 @ 19:41:14

    28 graden? Dat klinkt prima. Wat jammer dat het zo’n eind rijden is voor ons.

    Rietepietz zegt;

    We waren aangenaam verrast, in het kader van energiebezuiniging hadden we zó warm niet durven hopen! \We gaan weer proberen er een wekelijkse happening van te maken;-)

    Beantwoorden

  23. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Jan 24, 2014 @ 18:54:39

    Ein schönes Wochenende wünschen wir. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, dat wens ik jou ook Wolfgang

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

