nog meer blauw

blauwe flopWanneer er wat  blauwe enveloppen  in de bus vallen  kort nadat je een nieuwe auto gekocht hebt raak je daarvan niet in de stress, de wegenbelasting moet immers aangepast worden  en dat dóen ze nou eenmaal liever moeilijk dan  makkelijk!
Eérst krijg je een aankondiging dat je een resterend deel terug krijgt  en daarná de nieuwe rekening….  verrekenen is blijkbaar te moeilijk en ambtenaren moeten uiteindelijk óók wakker bezig gehouden worden!
Maar bij opening van déze blauwe flop blijkt die niet afkomstig van de rijksdienst voor het wegverkeer maar van “mijn  overheid”  en betreft het gebruik van “mijn DigiD”
Nou  krijgt  jullie Rietepietz al flinke vlekken in de nek van de digitale wereld (voor zover het niets met bloggen te maken heeft) en  dus is “mijn” DigiD  na ontvangst destijds redelijk fanatiek zo klein mogelijk versnippert omdat het geenszins in de bedoeling lag én ligt die ooit te gaan gebruiken.
De brief heeft uiteraard  een wervend karakter en spiegelt louter pluspunten voor zoals……
DidiDKnap overbodig toch? Waarom zóu je digitaal inzien mogelijk maken als er tóch per post een brief komt….. de zaak zal dus wel weer nét andersom liggen,  zodra meer dan 50  % z’n  digitale postbox heeft geactiveerd  kan de rest  z’n brievenbus wel dichtspijkeren  en  wordt de blauwe enveloppe afgeschaft.
Natúúrlijk is alles super veilig …volgens de overheid is   fraude niet aan de orde …. al denken sommige mensen daar juist nú anders over, zie hier.
Zelfs de nationale ombudsman heeft z’n bedenkingen blijkens dit artikel ………. ;

“Al langer kritiek op DigiD

De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer uitte in 2011 al kritiek op de fraudegevoeligheid van DigiD. De overheid gaat volgens hem achteloos om met de veiligheid. Ook was hij kritisch op de slechte manier waarop slachtoffers werden geholpen.
Het lijkt er niet op dat de problemen inmiddels zijn opgelost. Een slachtoffer dat in de krant zijn verhaal doet, vertelt dat hij aan de bel trok toen zijn AOW-uitkering niet werd gestort. Aanvankelijk kreeg hij te horen dat hij zijn DigiD zou hebben uitgeleend.”

De brief eindigt  met …..
DigiD2Waarbij men er gemakshalve maar weer van uit gaat dát iedereen een computer met een internet aansluiting  heeft want er staat nérgens een telefoonnummer!

En ik héb vragen voor “mijn overheid “…..

1. Wanneer komt U me gratis een computer thuis brengen ?
2. Wanneer regelt en betaalt U die internet aansluiting voor me?
3. Waar kan ik op kosten van de overheid een cursus doen?
4. Hoe regelt U de beveiliging op de computer die U bij mij thuis zet?

Eh……. wát ? Is het de bedoeling dat ik al die kosten zélf draag? Oh…. doet iedereen dat …. nou ik ben het niét van plan, DigiDanmaarniet!

Advertenties

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ingridblogs
    Jan 26, 2014 @ 12:37:19

    Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan 😉

    Rietepietz zegt;

    Ze zouden éérst een moeten kijken of het ook góed kan, het aantal fouten dat er de laatste tijd gemaakt worden zou toch zeker een reden moeten zijn digitalisering op een héél laag pitje te zetten!

    Beantwoorden

  2. Leo's mening
    Jan 26, 2014 @ 09:29:49

    Als kleine zelfstandige (..) ben ik al jaren gewend aan al die digitalisering. Je moet wel mee, geen keuze. Maar ik moet ook wel lachen om die verrekening….dat overkwam ons ook…zo stom…

    Rietepietz zegt;

    Als ik me goed herinner volgt er meestal óók nog een blauwe brief om te melden dat je óók per maand mag betalen maar dán moet je aut. incasso goedvinden ….dus 3 brieven waar men met één had kunnen volstaan… ze lijken wel gék!

    Beantwoorden

  3. Suskeblogt
    Jan 25, 2014 @ 20:23:17

    dit soort blauw ken ik hier niet, eens kijken welk kleur het dan wel heeft !

    Rietepietz zegt;

    Belasting enveloppen zijn hier altijd blauw, geen idee hoe dat in België is!

    Beantwoorden

  4. Albert y Mara fotoblog
    Jan 25, 2014 @ 17:39:54

    Voor ons hoeft de DigiD ook niet. Maar aangezien we alles alles digitaal doen, zeker vanuit Spanje waar we 8 maanden per jaar wonen, doen we mee. Na al die jaren weten wij heel goed dat jij de pest er aan hebt om zaken digitaal te regelen. Dus dit was weer een mooie reden voor jou om een log te plaatsen 😉

    Rietepietz zegt;

    Ik snap wel dat het voor jullie reuze handig is om overal in te kunnen loggen en je zaakjes te regelen. Voor mij telt dat voordeel niet.het gaat mij er om dat men niet iedereen moet verplichten om z;n zaakjes te regelen per computer. De belastingdienst kan zónder internet al niet eens foutloos werken en als dat soort klungels achter een pc wordt gezet kan dat alleen maar erger worden.

    Beantwoorden

  5. mirjam kakelbont
    Jan 24, 2014 @ 20:16:15

    Heel erg blauw. Vooral van ergernis…
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Zéker weten;-)

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam
    Jan 24, 2014 @ 04:28:05

    Ik heb ook geen DIGID, tenminste…… ik zal er wel een hebben, maar ik heb ‘m niet aangevraagd. Ik zie er het nut niet van in…..
    En na dit gelezen te hebben al helemaal niet meer…..

    Rietepietz zegt;

    Een DigiD werd járen geleden ongevraagd aan iedere burger toegestuurd, je zal ‘m dus inderdaad moeten hebben als je hem niet , net als ik, bewust verscheurd hebt;-)

    Beantwoorden

  7. ria
    Jan 23, 2014 @ 22:47:02

    Ik zeg U tegen de Ouderenbond. € 5,- meer kost het niet. Door al de papieren rompslomp sinds overlijden van mijn man begin ik er niet aan. Natuurlijk geef ik toch een extraatje, maar dat is aan mij.
    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Toch blijft ook dát opletten, er is net een geval van iemand die voor een vrijwilligers organisatie mensen helpt met belastingaangiftes betrapt of fout ingevulde biljetten in het voordeel van de mensen. Nu krijgen dié mensen grote navorderingen van de bedragen die zij ten onrechte (door die man die het fout heeft gedaan) niet betaald hebben of tegrug gehad hebben zonder er recht op te hebben.
    Ik blijf het griezelig vinden de boel uit handen te geven maar soms kán het niet anders omdat het te gecompliceerd is om zelf te doen!

    Beantwoorden

  8. hanscke
    Jan 23, 2014 @ 22:05:43

    Hoewel ik het wel met je eens ben doe ik toch mijn best om helemaal bij te blijven. Dat deden we toch ook toen het gewoon werd dat er auto’s kwamen en dat we een rijbewijs moesten halen, zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Het is wel een kwestie van met je tijd meegaan. want wanneer je dat niet doet raak je meer en meer een vreemde in de maatschappij. Dat zie ik aan mijn 92 jarige vader.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou het zeker wel kunnen ….maar mijn partner niet en die wil ik niet opzadelen met onwerkbare zaken als ik het niet meer zou kunnen,dan zou hij alles uit handen moeten geven. Behalve dat vind ik dat men niet kan verwachten dat we zulke hoge kosten helemaal voor onze rekening nemen terwijl het voordeel geheel voor hén is. Er moet gewoon nog járenlang een keuze blijven voor mensen die de digitale boot gemist hebben, de veranderingen zijn ábsoluut te groot voor een flink wat mensen die niet met een PC zijn opgegroeid. Een auto besturen is óók altijd een keuze gebleven , niemand móet en zijn genoeg mensen die dat ook niet willen of kunnen.Dat veel mensen wél een rijbewijs halen betekend toch niét dat alle openbaar vervoer maar opgedoekt is?

    Beantwoorden

  9. tagrijn
    Jan 23, 2014 @ 21:39:25

    Je reageert eigenlijk op de zelfde wijze als destijds de mensen die van de SVB te horen kregen dat geen postcheque voor de AOW meer thuis gestuurd kregen. Ze moésten aan de giro. Ik denk dat je er binnen een paar jaar echt niet aan ontkomt.

    Rietepietz zegt;

    De vergelijking gaat niet helemaal op natuurlijk. Een girorekening was destijds nog helemaal gratis, leverde zelfs nog geld óp omdat je rente kreeg op je saldo ( dat is ondertussen allemaal achterhaald en daar zóuden we van moeten leren). Bovendien hoefde je er géén dure apparaten voor aan te schaffen en was een formuliertje invullen voor de meeste mensen wel te leren. Nu draait het om véél ingrijpender veranderingen die voor een groep mensen gaat betekenen dat men de zaken niét meer zelf kan regelen óf grote kosten moet maken in de hoop dat men “het systeem” nog kan aanleren.
    Ik zal in ieder geval zo láng mogelijk dwars blijven liggen!

    Beantwoorden

  10. gewoonanneke
    Jan 23, 2014 @ 19:33:57

    Voor sommige mensen is het gewoon lastig. Ik heb ook een buurvrouw/vriendin, 10 jaar ouder en geen computer nog. Daar wordt alles steeds lastiger voor. Zelf heb ik er geen moeite mee heb echt al heel wat jaren een DigD ook voor mijn moeder en andere voor wie ik de belastingaangifte doe. Ik vind het zelf wel makkelijk dat je overal in kan loggen er mee.

    Rietepietz zegt;

    Zolang het vrijwillig is heb ik er geen moeite mee, maar als het mensen gaat dwingen sommige zaken uit handen te geven omdat het alléén per computer kan is dat schandalig. De belastingdienst geeft zélf aan dat je het DigiD niét aan anderen moet geven om tegen fraude te beschermen maar dwingt op den duur mensen dat te doen.

    Beantwoorden

  11. Sunnyman
    Jan 23, 2014 @ 19:17:30

    wat is de slogan van die dienst ook alweer

    “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”

    alleen zijn ze er nog niet uit voor wie ze het nu makkelijker maken!

    Rietepietz zegt;

    Nou ik ben bang dat de belastingdienst héél goed weet voor wie ze het makkelijker willen maken….uitsluitend voor zich zélf hoor, niemand breekt zich daar het hoofd over wat de burger er van vindt,daar durf ik aardig wat vergif op in te nemen!

    Beantwoorden

  12. isis45
    Jan 23, 2014 @ 11:26:43

    Ja, er wordt tegenwoordig gedacht dat iedereen een computer én internet heeft. Nou heb ik dat wel, maar ik ben ook een redelijke gelukkige digibeet en kan niet met alles overweg. Manlief weet gelukkig meer dan ik, maar is ook geen computer nerd.

    Rietepietz zegt;

    Ik wil onder géén voorwaarde de zaken zó regelen dat m’n partner verplicht wordt de zaken uit handen geven op het moment dat ik het niet meer zelf kan doen. Maar ik wil sowieso niets digitaal regelen , het legt alle zorg voor beveiliging bij mij en daar ben ik niet zo goed in.

    Beantwoorden

  13. Petr@
    Jan 23, 2014 @ 11:00:44

    Ja wij kregen ook zo’n brief.
    Eigenlijk moet je wel meedoen of je wil of niet.
    Maar wat als je echt geen computer hebt, en die mensen zijn er!

    Rietepietz zegt;

    Je móet dus helemaal niet meedoen,althans zo is de brief niét gesteld! Maar als bijna iedereen er wél gehoor aan geeft zal de belastingdienst inderdaad zo snel mogelijk “het papier” proberen af te schaffen!

    Beantwoorden

  14. Marion
    Jan 23, 2014 @ 09:40:54

    Tja, het gaat steeds verder, gewoon negeren. Tot straks.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Nou dát doe ik toch maar niet , ik trek altijd liever ergens aan de bel om te laten weten dat ik hier niet aan mee ga doen. Maar vandaag heb ik daar geen tijd voor, vandaag is het jouw dag, tot zó! XXX

    Beantwoorden

  15. John
    Jan 23, 2014 @ 08:08:37

    Ik maak al een jaar of wat gebruik van mijn overheid, en ontvang geen een papieren brief meer. Ik vind het echt enorm handig, en vind dat iedereen dit zou moeten doen. het scheelt echt enorm veel papier, en je kunt geen brief meer kwijtraken want alles is zo terug te vinden 🙂
    Mooi toch?! 😀

    Rietepietz zegt;

    Ja ik wéét dat jij een “liefhebber bent maar…. ik zou niet moeten ” MOETEN” , ik zou mezelf er nog mee kunnen redden maar Henk( en met hem vele anderen) bijv. niet. En ook dié mensen móeten hun eigen zaakjes kunnen blijven regelen om niet onnodig vaardigheden uit handen te moeten geven . Bovendien kost het hándenvol geld als je dat moet doen.
    Onzin natuurlijk dat je via de computer niets kwijt kunt raken ,je hebt maar één hacker nodig en de boel ligt op straat, één flinke stroomstoring en er is niets te vinden. Iedere manier van werken heeft z’n eigen zwakke kantjes!

    Beantwoorden

  16. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Jan 23, 2014 @ 04:08:55

    Laten we het er maar op houden dat alles in dat soort enveloppen van schurken komt die rechtens de burger over de rooie én IN het rooie mogen jagen.
    Oftewel…..BREEK me de jeweetwel niet open.

    DigiD…ik heb ‘m,, gebruik ‘m 1x per jaar bij de aangifte en verder doe ik er niets mee.

    Rietepietz zegt;

    Op[ zich heb ik weinig tegen het systeem van belastingen maar het systeem moet dan wél voor iedere burger beschikbaar blijven zonder dat men daar dit soort grote kosten voor moet maken. Wie dit niet kan of wil moet t.z.t de zaak uit handen geven dat a.óók geld kost en b. mensen minder modig maakt. Het is een extra treurigheid dat tegenwoordig ( ongetwijfeld door alle makkelijke opties) de één blunder na de andere begaan wordt bij de overheid.

    Beantwoorden

    • ♫ M e l ☺ d y ♫
      Jan 25, 2014 @ 00:00:21

      precies….blunders maken ze in een fractie van een seconde maar ze hebben, wettelijk geregeld ook nog, een jaar de tijd om het op te lossen…. en dan hebben ze nog diverse uitvalsmogelijkheden om die periode te verlengen, wij vechten al met hen sinds juli 2010…
      Rietepietz zegt;

      Ze kunnen hun zaakjes nog niet eens eens goed regelen op de oude manier , gaan ze er nog de gecompliceerde internettoestanden overheen gooien , grove overschatting van hun mogelijkheden want achter iédere computer zit toch een mens!

      Beantwoorden

  17. Rebelse Huisvrouw
    Jan 22, 2014 @ 23:02:14

    Dat ging niet goed, nu staat er alleen een ‘U’ bij m’n reactie! Nog maar een keer dus. Wat ik wou zeggen: ze verplichten mensen hoe dan ook toch overal toe. Of het nu met pinnen is (ik vind pinnen ideaal maar er zijn/ waren genoeg mensen die liever naar een loket bij de bank gingen) of met cd’s is (idem: ik ken mensen die alleen maar LP’s willen draaien) of met treinkaartjes kopen is: je ontkomt nergens aan. Het zal de ‘vooruitgang’ wel zijn?!?

    Rietepietz zegt;

    Oéps , dat had ik dus verkeerd begrepen , teleurstellend natuurlijk dat die U géén waardering was;-)
    Klopt, ik ben zo iemand die de pinpas bewust al járen geleden heeft laten blokkeren voor elektronisch betalingsverkeer.
    Het is te gék voor woorden dat je soms niet met ons énige wettige betaalmiddel kunt betalen! En dat je met steeds meer restricties over je, in goed vertrouwen aan de bank in bruikleen gegeven, geld kunt beshikken is natuurlijk helemáál te gek voor woorden! Ik blijf toch dwarsliggen waar ik mogelijkheden zie.

    Beantwoorden

  18. Rebelse Huisvrouw
    Jan 22, 2014 @ 22:58:26

    U

    Rietepietz zegt;

    Goh…. ja dit is een stuk om U tegen te zeggen hé, dát is pas een blijk van waardering voor dit stuk;-)

    Beantwoorden

  19. Leidse Glibber
    Jan 22, 2014 @ 22:52:15

    Het probleem is dat het ons allemaal opgedrongen wordt en veel ouderen er helemaal niets meer van snappen en daardoor kosten moeten maken om het uit te besteden. Kan mij herinneren dat jaren geleden Koot & Bie een scene hadden over de (waanzin van) belastingopgave per computer. Grappig dat ze toen eigenlijk al vooruit liepen en de tijd ze heel snel ingehaald heeft.

    Rietepietz zegt;

    Hoewel ik er zélf nog wel uit zou komen ken ik een flink aantal mensen (en niet alléén ouderen) die dat niet zou lukken. Maar behalve dat hou ik ook graag zélf de touwtjes in handen en ik kan niet wáchten op grote storingen of hack toestanden in het systeem;-)

    Beantwoorden

  20. RenéSmurf
    Jan 22, 2014 @ 22:45:54

    Ik vind dat je een goed standpunt inneemt en ben benieuwd naar de vervolgverhalen. Een feit is dat we gedwongen worden, en geen keus hebben.

    Rietepietz zegt;

    Onzin natuurlijk, we hebben wél een keus maar dan moeten méér mensen weigeren zich te laten verplichten. zodra meer dan de helft weigert de DidiD te gebruiken beginnen ze er niets tegen.

    Beantwoorden

  21. roadlaura1969
    Jan 22, 2014 @ 19:01:39

    Bij ons zijn ze blauw en wit die flop…nee ze willen mensen dwingen maar die vlieger gaat niet op 😉

    Ps: Ger had laatst wel de belastingdienst kunnen bellen en heeft gelukkig de juiste info gekregen (soms wil het wel lukken daar)

    Rietepietz zegt;

    Ja bellen kán wel, al moet je je dan meestal door wat menuutjes werken. Maar in déze brief stond dus géén telefoonnummer zodat je géén rechtstreeks nummer hebt om metéén je vragen te kunnen stellen.Dat remt al heel veel mensen.

    Beantwoorden

  22. beauninoblog
    Jan 22, 2014 @ 17:49:21

    Ik word daar ook zie kriegelig van. En Als er dan eens ergens een telefoonnummer bij staat voor extra informatie dan betaal je je scheel. Grrr…

    Rietepietz zegt;

    Ja precies… het draait bijna overal alleén maar gemak en geld verdienen.Ik probeer het altijd zoveel mogelijk te omzeilen en dat lukt vaak heel goed!

    Beantwoorden

  23. Hanny
    Jan 22, 2014 @ 17:03:57

    Voor mij hoeft de DigiD ook niet. Maar ik heb een man die zowat alles digitaal doet en dus onze DigiD’s gebruikt. Of het veilig is? Wat is tegenwoordig nog veilig in het digitale gebeuren. Niets toch?! Ik zie wel waar het schip strandt.

    Rietepietz zegt;

    Precies, het wordt er allemaal niet veiliger op terwijl men het nou juist dóór wil drukken onder het mom van “meer veiligheid”! Het vervelende is dat het nauwelijks terug te draaien is als er een partner wegvalt.Mijn overleden zus bankierde op de PC maar haar man kon daar niet mee uit de voeten en het was bést lastig om alles terug te draaien naar “gewoon” bankieren. Banken en overheid geven “gewonnen terrein”liever niet terug!

    Beantwoorden

  24. Marja
    Jan 22, 2014 @ 16:49:06

    Hier ook DigiDanmaarniet. Alleen om een andere reden: het systeem accepteert onze Belgische postcode niet. En hoeveel Nederlanders denken ze dat er buiten Nederland wonen? Stelletje oenen!

    Rietepietz zegt;

    Whahaha…is dát ff Europees denken;-)Maar gelukkig help je dan, misschien tegen wil en dank, mee om de boel af te remmen;-)

    Beantwoorden

  25. J@n.
    Jan 22, 2014 @ 16:39:30

    Inderdaad gaan ze er maar vanuit dat iedereen een computer heeft en er ook nog goed mee om kan gaan en dat is niet alleen de overheid die er zo over denkt, maar het is wel gemakkelijk als je het wel zo is.
    En onze koning heeft gezegd dat we in een participatiemaatschappij leven, dat vertaal ik met: Je ziet maar wat je doet, red je zelf maar!

    Rietepietz zegt;

    Jammer voor ze maar ik laat altijd héél duidelijk merken dat ik geen computer héb en gelukkig lukt het me áltijd om op een andere manier contact te leggen.Ik accepteer het gewoon niet dat men me naar een webside verwijst.
    Participatie kan héél goed via de post en per telefoon ,ik ga het ze zéker niet makkelijk maken om me over de streep te trekken.
    Mijn computer is gewoon mijn tekstverwerker én m’n speeltje en daar ga ik niet de banken en de overheid mee spekken, ze kunnen ruim de pot op!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: