nattigheid !

Als je  als een paar keer wat spetters water op vloer van het toilet vindt voel je letterlijk en figuurlijk “nattigheid” ….. je kijkt in eerste instantie  met een argwanend oog naar je partner ….hij zit tenslotte flink aan de verkeerde kant van 75 en dan komt “geknoei met de waterleiding” wel vaker voor!
Maar dán worden  het plasjes en is er geen twijfel meer mogelijk ….er lekt iets bij het fonteintje dat er al vele jaren hangt.
Gelukkig had ik Henk nog niét beschuldigd en haalt hij gewillig de waterpomptang uit z’n winterslaap om de boel te demonteren en al gauw blijkt dat het pijpje dat horizontaal tussen de muur en de sifon zit  door geroest  is…….!
verrroest Het demonteren  maakt, net als drank, méér kapot dan ons lief is en alles zit  dik onder kalkaanslag én vast gekit .
De plaatselijk “ijzerboer” heeft wel een nieuw setje op voorraad zodat we dat varkentje wel eens even zullen wassen.
Maar dan….. blijkt als we alles in elkaar gedraaid hebben het pijpje, dat samen met een kunststof kokertje de boel aan elkaar moet koppelen nét even korter is dan het oude pijpje! Ons samen in de deuropening wringend (meer ruimte is er gewoon niet) proberen we de centimeter die er tekort is met bruut geweld te overbruggen wanneer de één de boel op z’n plek houd en de ander de waterpomptang manipuleert.
Dat daarbij het dwars buisje iéts scheef kom te staan zien we als een artistieke vrijheid….. dat het water er even later aan alle kanten langs druipt is dan toch weer minder dus…. in de herhaling met  wat extra rubber ringetjes erbij… waarna helaas de schroefdraad niet meer voldoende grip heeft.
Ruilen kán dan niet meer maar het pijpje is en blijft té kort.
zooitjeWe rommelen met van alles om oud en nieuw dan maar te combineren maar dat gaat tijd kosten. Terwijl  Henk de oude kitzooi te lijf gaat om een oude ring weer bruikbaar te maken  stort ik me met schoonmaak azijn en een mesje op het oude kunststof pijpje  dat als een muur vastzit aan een nog bruikbaar metalen pijpje dat wél lang genoeg is om de afstand “fontein/sifon voldoende te overbruggen.  Vol spanning  draaien we wéér het kraantje open en helaas……. ook nu loopt er water langs bovenste afsluitring  en omdat ik op m’n kniën in de gang achter Henk lig kan ik zien dat de ring scheef aangedraaid is….bálen!
zooitje2Je begrijpt dat Henk ” licht opgewonden raakt” van  mijn zeer directe nabijheid op de paar vierkante decimeter werkruimte !
Maar hij draait de boel weer los én weer vast en ook nú zit het kreng weer scheef.  Wanneer ik vraag of ik het eens zal proberen maakt hij met een schouder ophalen plaats voor me om even later de kraan open te draaien……tot ons beider stomme verbazing blijft alles dróóg!
Dat we nu een combi hebben van hoogglans en matglans chroom ervaren we als “dat zou mode moeten worden”  en nadat Henk me overeind heeft geholpen (ja iederéén heeft zo z’n zwakkere kantjes) kan hij aan de slag om de boel met de kitspuit in de aanslag te lijf te gaan….. voor mij tijd om weg te wezen want  bij zo’n kitspuit krijg ik altijd enge beelden op m’n netvlies…vrouwen weten wel wat ik bedoel;-)
kit

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Petr@
    Jan 20, 2014 @ 14:18:44

    Hilarisch verslag Riet van deze klus. Ik zie het voor me!
    Ik zou me kunnen voorstellen dat er ook wat gevloek bij kwam kijken haha.
    Maar gelukkig zitten jullie weer droog 😉

    Rietepietz zegt;

    Nee gevloek kun je rustig schrappen, dat komt gelukkig niet voor .We gaan niet verder dan “met een dramatische zucht en ten hemel geslagen ogen” laten merken dat we “licht oververhit raken” waarna één van de twee (de veroorzaker) even uit de weg gaat óf met wat galgenhumor voor verkoeling zorgt. We hebben allebéi niets met vloekende mensen en een hartgrondig tjóngejonge is eigenlijk wel de max;-)

    Beantwoorden

  2. Rebelse Huisvrouw
    Jan 19, 2014 @ 23:26:13

    Heerlijk, ik zag jullie daar al druk bezig en dan arme Henk, die ‘licht opgewonden raakt van jouw aanwezigheid’ – met een big smile gelezen!

    Rietepietz zegt;

    Ikben natuurlijk een bofkont dat we er zélf ook om kunnen lachen , in dit soort situaties ontstaan makkelijk echtelijke ruzies. Nou ja dat beetje “opgewonden” snap ik dan ook wel weer maar daar weten we wel mee om te gaan;-)

    Beantwoorden

  3. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 19, 2014 @ 22:41:46

    Ik hou ook niet van lekkasie en overstromie
    En als Hulkinnetje weer een roept er licht een druppeltje water, krijg ik al bij voorbaat de zenuwen, want tegenwoordig moet b.v. op een plastic schroefdraad een metalen wartel draaien. Nou krijg dat maar een dicht!

    Rietepietz zegt;

    Hadden wij dus goedbeschouwd nog geluk, alles was nog metaal! Zo’n plaatselijke ijzerboer heeft meestal maar weinig sortering en niet de álle rmodernste spullen denk ik. Maar als alles naar behoren werkt ben ik allang tevreden !

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Jan 19, 2014 @ 20:06:17

    Wat een zeg. En het wordt vast mode. Ooit!
    Mmm, die foto op het laatst was niet persé nodig geweest.

    Rietepietz zegt;

    Dat móet haast wel hé, het is bést bijzonder zo;-)!
    Ja bij nader inzien is het wel héél confronterend;-)

    Beantwoorden

  5. hanscke
    Jan 19, 2014 @ 18:38:41

    Dit doen we jullie niet na. Het brengt mij wel dichter bij ons plan om ons toilet een keer te (laten) vervangen, anders krijgen we mettertijd dezelfde problemen als jullie

    Rietepietz zegt;

    Voorkomen is natuurlijk áltijd beter dan “genezen” , het toilet móet hier nog hoewel het nog in goede staat is maar we nérgens een passen de nieuwe bril kunnen kopen en die bril is wél slecht! Waarschijnlijk gaan we dát ook niet meer zelf doen.Deden we vroeger wel maar met toch wat strammere botten van nu in zo’n kleine ruimte opereren is best wel heftig!

    Beantwoorden

  6. ingridblogs
    Jan 19, 2014 @ 17:05:33

    Hahaaa…jammer dat Henk moest helpen anders hadden we een leuk filmpje kunnen hebben!

    Rietepietz zegt;

    Stom—stom—-stom…hélemaal niet aan gedacht want ik hád natuurlijk best de camera op de spoelbak kunnen zetten! Maar ik dacht al pas op het laatste moment aan een foto maken, volgende keer beter;-)

    Beantwoorden

  7. Blog Zonder Naam
    Jan 19, 2014 @ 14:36:44

    Als ik dus een goede loodgieter nodig heb zal ik aan jullie denken!
    Nu vraag ik me af: Hadden jullie zo’n groot ‘bouwvakkers-decollete’ van achter dat die naad ook dichtgekit moest worden? (i.v.m. de kitspuit?)

    Rietepietz zegt;

    Whahaha… we zaten zelfs te dicht op elkaars lip om een bouwvakkers decolleté te kunnen ontdekken. Maar als het er al was lijkt die kitspuit me toch wel een beetje drastich;-)
    Ik ben bang dat we als loodgieter toch geen droog brood zouden verdienen dus bel maar niet als je lekkage hebt;-)

    Beantwoorden

  8. isis45
    Jan 19, 2014 @ 14:30:12

    Bril – jant! Het zou zo een actie van hier kunnen zijn, alleen zijn wij niet zo goed in samenwerken, manlief “kan het allemaal zelluf wel”, maar ondertussen …

    Rietepietz zegt;

    Het toverwoord= “in z’n waarde laten” 😉 vooral niet zeggen “hoe het móet” maar veronderstellen wat misschien wél kan werken! Maar wij klussen ons héle huwelijk al samen en hebben “samen én van elkaar”veel geleerd,We weten dondersgoed wanneer we de ander beter even zijn/haar gang moeten laten gaan!

    Beantwoorden

  9. roadlaura1969
    Jan 19, 2014 @ 13:48:20

    Ja een dynamisch duo , een lekkage verhelpen, daarbij ook nog foto’s maken en een logje produceren , ik doof beter wij doe het jullie niet na, bij ons gaat samenwerken eerder in @%*&% zoiets 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou de foto’s zijn wat minder compleet dan ik zou willen want daar dacht ik pas wat later aan!
    Maar klussen kunnen we wel samen, en meestal hebben we dan ook nog een hoop lol! Henk is een heel gematigd mens en vloekt nóóit dat scheelt héél veel voor de sfeer!

    Beantwoorden

  10. Zus
    Jan 19, 2014 @ 13:17:18

    Riet, Dit was even écht lachen!! Foei foei ! ik ben zo iemand die dat dan helemaal voor zich ziet. Met de kitspuit had ik toch lol. Mocht dat ooit nodig zijn, lig ik erbij te grinniken. hahaha

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig is lachen gezond en werkt ontspannend, kan geen kwaad als “men” met “de eendenbek” bezig is;-) Gelukkig werken de beiden instrumenten toch nét even anders XXX

    Beantwoorden

  11. gewoonanneke
    Jan 19, 2014 @ 12:42:32

    O heerlijk om te lezen, zulke dingen zouden mij ook zo kunnen overkomen en dan heb ik nog geen Henk om me te helpen. Maar dat gevoel als het dan toch lukt he, eindeloos heerlijk. Zelfs dat knieplankje is herkenbaar. Tja en dat laatste inderdaad daar moet je dan aan denken of beter maar niet aan denken.

    Rietepietz zegt;

    dat is toch wel een gemis om “geen Henk” te hebben in dit soort situaties.Ik weet niet of ik er in m’n uppie aan zou durven te beginnen.Scheelt wel natuurlijk dat je, zolang de kraan maar dicht is, rustig kunt werken en niet de waterleiding af hoeft te sluiten. Er kan dus niet héél veel mis gaan , emmertje eronder bij het testen en niets aan de hand.
    Petje af voor jou dus dat je óók alleen klust.
    Ik heb gelukkig al héél lang niets te maken gehad met “de dubbelganger van de kitspuit” maar de oppervlakkige overeenkomst dringt zich nog altijd aan me op:-)

    Beantwoorden

  12. Leo's mening
    Jan 19, 2014 @ 10:40:59

    Als notoire niet klusser lees ik dit met veel plezier en belangstelling. Dat geknoei op de vierkante centimeter, ellende, narigheid, gevloek en gesteun, en dan de trots dat de boel alsnog vast zit en niet meer lekt…Nog een paar dagen blijf je dan kijken naar eventuele watersporen, maar als dat uitblijft denkt je er niet meer aan….klus geklaard….knap hoor!

    Rietepietz zegt;

    Aan gesteun géén gebrek daar heb je helemaal gelijk in, gevloek zul je hier nooit horen omdat zowel Henk als ik het altijd liever in (galgen)humor zoeken.Dat werkt écht een stuk prettiger , maar verder heb je ook helemaal gelijk met dat nog een paar dagen met een schuin oog kijken of alles nog stééds droog blijft en dán apetrots zijn;-)

    Beantwoorden

  13. Marion
    Jan 19, 2014 @ 10:07:46

    Ik had wel graag even om een hoekje willen kijken bij jullie, het was me het klusje wel. Heerlijk dat je het zelf hebt kunnen doen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Nou dát gaat niet lukken, we zaten nú al op elkaars lip dus er als jij er óók nog eens komt staan kijken worden we écht gek 🙂 Maar het scheelt een hoop geld inderdaad als je dit zelf kunt doen,een loodgieter rekent al méér om voor te komen rijden.
    Saai weer hé, goed puzzelweer XXX

    Beantwoorden

  14. John
    Jan 19, 2014 @ 10:01:08

    Ik heb hier alle die zaken van kunststof nu. kan niet roesten, en mocht er wat mee gebeuren, je kan het overal kopen 🙂 Wel zo handig.

    Rietepietz zegt;

    Naar mijn idee zijn dit soort dingen nog niet helemaal van kunststof in de handel,maar ik kan me vergissen.De plaatselijk”ijzerboer”heeft natuurlijk niet écht een grote sortering van dit soort spullen. Ik ga tóch eens op zoek als we bij een grotere bouwmarkt komen!

    Beantwoorden

  15. Wieneke
    Jan 19, 2014 @ 09:53:02

    Nou, dat hebben jullie maar weer eens prima gedaan. Op zich is zoiets voor elkaar brengen al heel knap, maar dat geklooi in zo’n kleine ruimte maakt het extra moeilijk. Applaus!

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig is Henk géén “beul van een vent” en ik ben ook niet héél overdreven royaal, anders hadden we ongetwijfeld in no-time klem gezeten hebben;-) Verder zijn we gelukkig goed aan elkaar gewaagd en niet héél gauw in de stress dat helpt écht 😉

    Beantwoorden

  16. Suskeblogt
    Jan 19, 2014 @ 07:18:38

    Een nieuw huis laten bouwen na al die jaren daar wonen zal waarschijnlijk wel geen optie zijn ?

    Rietepietz zegt;

    Ik ben bang van niet nee! Hoeft ook niet hoor, dit soort kleinigheden hoort er nou eenmaal bij van tijd tot tijd.

    Beantwoorden

  17. J@n.
    Jan 19, 2014 @ 00:47:27

    Nou zeg, ik ben al lang de weg kwijt!
    Het lijkt wel wat op de problemen die de huisarts van ons bij mij moest doen, hoewel wat minder heftig…….

    Rietepietz zegt;

    De weg kwijt zijn in zón kleine ruimte J@n 😉 Klinkt niet best als jullie huisarts zoveel “te knutselen” had, én niet goedkoop want daar gáát je “eigen risico” , die prijzen kan een loodgieter nog een puntje aan zuigen;-)

    Beantwoorden

  18. RenéSmurf
    Jan 18, 2014 @ 23:22:02

    Ik denk dat ik er toch iemand bij zou halen met enig verstand van zaken en handigheid. Ik kan zelf niks wat dat betreft.

    Rietepietz zegt;

    Ach ,wij hebben in de loop der jaren al zó veel samen geklust dat we in eerste instantie zélf kijken wat we kunnen doen. Dit was eigenlijk niet meer dan nadoen wat er al zat. Dat er maatveschil in zat was ff een tegenvaller maar het is goedgekomen.

    Beantwoorden

  19. Truus
    Jan 18, 2014 @ 22:54:47

    Jullie zijn een geweldig koppel Rietepietz. Oh, zoiets had ik al eens geschreven, geloof ik. 😉
    Van het uitgespaarde geld kunnen jullie misschien iets leuks gaan doen. 🙂
    Maarre, vanaf nu zal ik nooit meer ‘gewoon’ naar een kitspuit kunnen kijken. ;-(

    Rietepietz zegt;

    Maar gelukkig is het de waarheid en dus mag het gezegd worden, we horen het graag!
    Nou ja, uitgespaard …. we hádden natuurlijk niet op kosten gerekend dus toch 2 tientjes in de min, maar gelukkig kan bruin dat royaal trekken.
    Verschrikkelijk dat ik dat op m’n geweten hebmaar ja, ik heb dat dus al járen;-)

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Jan 18, 2014 @ 22:33:57

    Als ik voortaan een loodgietersklusje heb, weet ik bij wie ik moet zijn. Petje af dat jullie dit klusje hebben geklaard. Ik kan het jullie niet nadoen.

    Rietepietz zegt;

    We hebben ons hele huwelijk alt5ijd samen geklust en veel van elkaar geleerd, en gelukkig werkt dat (meestal) nog steeds!

    Beantwoorden

  21. ria
    Jan 18, 2014 @ 22:31:09

    Gelezen met een knipoog
    groetjes Ria

    Rietepietz zegt;

    Hoe wist jij nou dat het ook met een knipoog geschreven is;-)

    Beantwoorden

  22. powerpointgreetje
    Jan 18, 2014 @ 22:02:21

    pffffff…. wat een vervelend klusje was dat, is gelukkig nu opgelost,
    geniet morgen van een fijne zondag, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Ja het wás even afzien maar een loodgieter komt nog niet voorrijden voor het bedrag dat we nu kwijt waren, nog geen 2 tientjes!

    Beantwoorden

  23. beauninoblog
    Jan 18, 2014 @ 21:54:30

    Jullie zijn net buurman en buurman;-)

    Rietepietz zegt;

    Nou buurman en buurvróuw dan toch, maar stiekem wonen we dan weer wél samen;-)

    Beantwoorden

  24. Leidse Glibber
    Jan 18, 2014 @ 21:11:21

    Werken jullie ook in het weekend dan zet ik het nummer even in mijn agenda bij klusbedrijven in noodgevallen

    Rietepietz zegt;

    Jij zit in een nieuwbouwflat dus je hebt voorlópig nergens last van óf garantie;-)

    Beantwoorden

  25. Marja
    Jan 18, 2014 @ 20:41:38

    Die laatste foto had ik nou net niet nodig voor de beeldvorming. Jouw woorden zeiden al meer dan genoeg.
    Wel vind ik jullie prestatie weergaloos en neem heel diep mijn petje af.

    Rietepietz zegt;

    Verschrikkelijk hé, ik krijg óók altijd de griezels als ik dat kreng zie!En dat terwijl ik er jaren niets meer mee te maken heb gehad.
    En eh…. zonder één onvertogen woord hé, misschien wel énig ongeduld soms bij de één dan wel de ander in de stem te horen was 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

