Yes..hij staat!

Het lijkt belachelijk om in een kerstboompje van 1.20 hoog met gemak 100 lampjes weg te frommelen maar het is eerder te weinig dan veel!
brandendekaarsjesToen ik nog kind was moest de 2 meter hoge kerstboom bij m’n ouders   het met 24 kaarsjes doen,  dat waren  dan wél echte kaarsjes, in zo’n ijzeren knijpertje , weet je nog?houdertjes
Het waren meestal van die gedraaide kaarsjes van hooguit  12 cm lang   die  in rood en wit te koop waren
Natuurlijk mochten die kaarsjes maar een beperkte tijd branden en uitsluitend wanneer m’n ouders er bij konden zitten met een kaarsen dover  én een emmer water naast de stoel.
Ook de eerste elektrische kerstverlichting was nog vrij groot , de “nepkaarsjes” met een elektrisch lampje waren nét zo groot als de kaarsjes waar ik het net over had en zaten per 24 of 36 in een flinke doos.
elektrischOok die lampjes mochten maar mondjesmaat  aan omdat de lampjes vrij snel op waren en je héle snoertje waardeloos werd wanneer je géén vervangende lampjes had ….en er zaten maar 2 reservelampjes bij.
Zodra er meer lampjes stuk gingen brandden de resterende lampjes feller, en bij een volgende uitvaller nóg feller waarna de kans  op brand door “sluiting” bijna net zo hoog was als  bij de vlammetjes van de echte kaarsjes!
Bij de huidige generatie lampjes  is er geen bezwaar meer  ze te laten branden zolang het donker is , en bij somber weer branden ze  zelfs vaak de hele dag omdat het zo gezellig staat.
2013boom
Ondertussen zijn de lampjes zó klein geworden dat 100 lampjes met gemak in een doosje passen dat nog niet half zo groot is  dan de doos van die 24  elektrische lampjes van destijds.
Ook de prijs is niet meer te vergelijken met vroeger, in de jaren 60 waren 24 lampjes  nog een flinke hap uit het kerstbudget !
Maar goed , Henk ik hebben  in perfecte kerstharmonie een gooi gedaan naar “de perfecte kerstboom”, alweer niet helemáál gelukt maar we zijn best wel  tevreden met het resultaat ….. is het wat?

28 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. minoesjka2
    Dec 25, 2013 @ 16:12:12

    O, heerlijk zeg, die herinneringen, je hebt me even mee genomen naar vroeger, want ook bij mijn ouders zijn we me de echte kaarsjes begonnen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Eigenlijk bést raar dat we nu nóóit meer echte kaarsjes in de boom laten branden, al is het maar voor éven, voor de sfeer! Daar ga ik toch eens over nadenken!

    Beantwoorden

  2. isis45
    Dec 23, 2013 @ 12:14:47

    Het is een mooi boompje geworden. Wij hebben ook een klein boompje, wel kunst en hij komt ieder jaar opgetuigd naar beneden en gaat weer opgetuigd naar boven. Wel zo makkelijk.

    Rietepietz zegt;

    Het is héél verleidelijk ja om voor “het gemak”te kiezen, maar dat lukt me nog steeds niet , gelukkig helemaal niet tegenstrijdig hé, er een hekel aan hebben en tóch voor de lastige weg kiezen….zucht!

    Beantwoorden

  3. Spinnetje
    Dec 22, 2013 @ 16:46:11

    Wat een lief boompje. De echte kaarsen ken ik alleen van de verhalen van mijn moeder….in het ziekenhuis waar ze werkte had men toen ook echte kaarsjes in de boom en een emmer water ernaast. Zou je je nu niet meer in kunnen denken met alle veiligheidsregels.

    Rietepietz zegt;

    Nee dat klopt, zelfs ademhalen is tegenwoordig vaak al té riskant als ik de media moet geloven. Maar inderdaad is het best wel brandgevaarlijk om echte vlammetjes in een kurkdroge kerstboom te laten branden.

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Dec 22, 2013 @ 15:58:40

    Hou ook niet van perfect gestijlde kerstbomen. De mijne stond eerst op een andere plek waarbij je de achterkant niet zag en nu wel dus hier en daar zijn de zijkanten een beetje kaal, het is maar zo. En die van jou ziet er prima uit toch……

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, voor alles is een tijd en een plaats maar perfectie en Riet gaan gewoon niet zo goed samen;-)
    Maar ik ben tevreden met het resultaat ,het is gewoon Kerst en zo hoort het!

    Beantwoorden

  5. Petr@
    Dec 22, 2013 @ 12:06:35

    Mooi boompje Riet! Klein maar fijn.
    Wij hebben ook een kleintje, Man vindt hem veel te klein, die heeft het liefst een van 2 meter minimaal. Maar met 2 honden en een ondeugende poes vind ik een kleine meer dan goed.

    Rietepietz zegt;

    Wij vinden hem ook groot genoeg , pakweg 1.20 hoog en dan op een bijzettafel gezet lijkt het nog heel wat in een kleine kamer;-)
    Met huisdieren is het inderdaad maar afwachten of het goed gaat;-)

    Beantwoorden

  6. cornma
    Dec 22, 2013 @ 11:30:03

    Zo, mooi boompje. Ziet er heel sfeervol uit. Ook ik herinner me de echte kaarsjes nog, maar mijn vader zat er altijd bij met een emmer zand. Ik houd van puzzelen, maar dat geëmmer met die lampjes heb ik altijd met liefde aan echtgenoot overgelaten.:-)

    Rietepietz zegt;

    Had best wel iets he, die echte kaarsjes en zand wil ook wel doven dat is waar!
    Vroeger kon ik die lampjes moeilijk uit handen geven, tegenwoordig ben ik daar héél makkelijk in;-)

    Beantwoorden

  7. Leo's mening
    Dec 22, 2013 @ 09:55:31

    Ja, die oude bomen en kaarsjes herinner ik me ook nog goed. Fetelijk levensgevaarlijk in huizen die nog niet vna beton waren gemaakt en de vloeren nog van hout. Maar ja, je wilde sfeer, dus hupsakee. En die emmer water stond altijd paraat….

    Rietepietz zegt;

    We leefden geváárlijk vroeger ….volgens de normen van nu dan hé!Tegenwoordig moet je bij álles op de veiligheidsregels letten tot in het bizarre toe!
    Het is bijna onbegrijpelijk dat wij groot geworden zijn als je ziet wat er nu allemaal als “niet veilig”wordt aangemerkt!

    Beantwoorden

  8. Truus
    Dec 21, 2013 @ 15:09:34

    O ja, die knijpertjes. Was ze helemaal vergeten.
    Leuk die nostalgie en jullie boompje staat sfeervol te pronken hoor. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ze hebben hier héél lang tussen de oude kertstspullen van m’n schoonouders gelegen, maar ik vond het grappig om de oude elktrische lichtjes op jouw logje tegen te komen!

    Beantwoorden

  9. hanscke
    Dec 21, 2013 @ 12:57:08

    Ja, echte kaarsjes. Die gedraaide kaarsjes, ik was ze even vergeten, maar ik zie ze nu weer zo voor mij. Toen mijn kinderen klein waren heb ik een paar jaar en en gedaan. En echte kaarsen en lampjes

    Rietepietz zegt;

    Ze waren destijds minder duur dan de echte Goudse kaarsjes die niét gedraaid waren. De gedraaide kaarsjes lekte meestal vreselijk waardoor ze óók al niet te lang achter elkaar mochten branden anders zaten de kerstballen onder het kaarsvet;-)

    Beantwoorden

  10. marjak
    Dec 21, 2013 @ 11:01:35

    Mooi boompje! Wij hebben nog twee ouderwetse snoeren met die grote “kaarsjes” en nog een paar met kleine lampjes. Verder houden wij de boom altijd wit en zilver, bij ons gelukkig geen gestress over hoe de boom er dit jaar, volgens de zgn. kenners dan, moet uitzien.
    Boompje moet alleen nog worden neergezet, d.w.z. nadat zijn plekje bevrijd is van de puinzooi die er nu nog ligt….:-((( Zo meteen even aan de bak dus!

    Rietepietz zegt;

    Het model is véél mooier dan we sinds jaren hadden en ook bij ons gaat de versiering gewoon al jarenlang mee. Rood met champagne kleur gemixt ,rood hoort eigenlijk gewoon bij Kerstmis en het geheel past bij ons nu beter in de kamer dan helemaal zilverkleur dat we óók jarenlang gehad hebben.
    Jij bent dus nog druk aan ruimen…. als ik érgens een hekel aan heb….!!!!

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Dec 21, 2013 @ 09:20:01

    Ja Riet, de kerstlamp heeft een hele evolutie meegemaakt. En ze verbruiken echt bijna niets meer omdat je nu alles van LED kunt kopen.
    Niet meer dat koude licht, nee, mooi warm sfeerlichtjes in je boom.
    Geniet er maar van.

    Rietepietz zegt;

    En het zegt natuurlijk wel iets over mijn leeftijd dat ik die hele evolutie heb meegemaakt;-) Toch zou ik bést nog eens echte kaarsjes in de boom willen laten branden, gewoon, beetje jeugdsentiment…. toch eens met henk over hebben, maar zeker weten dat we er zo óók van genieten !

    Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Dec 21, 2013 @ 07:25:26

    dat ziet er mooi uit. Met onze katten in huis is zo’n boom een hachelijke situatie en de katten buiten gooien in die dagen is geen optie. Ze laten dan nog liever de katten mij buiten gooien. 🙂

    Rietepietz zegt;

    O ja, katten en een opgetuigde kerstboom is inderdaad een slechte combinatie. Voor kinderen kun je de boom dan nog wel gewoon hoog neerzetten maar katten hebben daar geen enkel probleem mee! Misschien dan maar een klein neppertje?

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Dec 21, 2013 @ 01:07:23

    Bij ons zitten de lampjes al verwerkt in de (kunst) boom en die doen het al jaaaaaren uitstekend. Vroeger had je een puzzel om uit te vinden welke er kapot was, want als er eentje stuk was brandde er geeneen meer.

    Rietepietz zegt;

    O ja , dat is waar. Er was óók een tijd dat de snoertjes in serie geschakeld stonden (klinkt écht technisch hé) dan zocht je je inderdaad rot naar het kapotte lampje omdat er anders niéts meer wilde branden! Jij hebt het maar makkelijk met zo’n kant en klaarboom….maar gelijk heb je!

    Beantwoorden

  14. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Dec 21, 2013 @ 00:30:42

    jullie mogen trots zijn op het resultaat…

    en ja die lampjes van vroeger hebben zo achteraf toch wel iets speciaals he?

    hoe dan ook, geniet ervan en heb de mooiste feestdagen ooit!

    xx

    Rietepietz zegt;

    We hebben vorig jaar een aantal van die oude snoeren in de recycle ingeleverd. Ruimt lekker op in de dozen kerstspullen 😉
    Nou de mooieste ooit gaat moeilijk worden want we hádden al zo vaak mooie Kerstdagen,ik ben dus wel tevreden met “gewoon mooi” mooiste ooit maag jij dan van me hebben;-)

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Dec 20, 2013 @ 23:59:19

    Blijft elk jaar weer een hele klus voordat je boom staat. Kan je bijna niet meer indenken he dat we vroeger echte kaarsjes hadden die elke avond een paar minuten aan mochten voor het slapen gaan.

    Rietepietz zegt;

    Ja een héleboel gedoe maar uiteindelijk staat het dan wel weer gezellig en wil niet als enige in “een kaal huis”zitten.;-)
    Het was altijd wél heel bijzonder hé die echte kaarsjes!

    Beantwoorden

  16. ingridblogs
    Dec 20, 2013 @ 23:57:26

    Prachtig! Hele mooie dagen…..

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel en ik wens jou dagen met veel warmte en begrip om je heen!

    Beantwoorden

  17. Boerin Zonder Naam
    Dec 20, 2013 @ 22:40:36

    ….jullie hebben ‘m tenminste al staan….. Bij ons staat er wegens tijdgebrek nog steeds niets!
    Ik heb al overwogen om dan maar een paar ballen in de kamerplanten te hangen, maar dat is ook niet echt de oplossing. Ik hoop dit weekend tijd vrij te kunnen maken om het huis tot kerstparadijs om te bouwen.

    Rietepietz zegt;

    Maar wij hebben dan ook geen koeien te melken en dat soort dingen!
    Ik duim voor je dat je een rustig moment kunt vinden maar ánders kun je maar het beste denken; “de bállen” met je kerstversiering;-)

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Dec 20, 2013 @ 21:23:03

    Ziet er echt mooi uit.
    Wens je een heel fijn weekend toe met lieve groetjes, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Ik ben wel tevreden ja, het lukt soms echt helemaal niet maar dit keer geen klagen, jij ook een fijn weekend!

    Beantwoorden

  19. Marion
    Dec 20, 2013 @ 21:20:15

    Gelukkig hadden wij als kind geen kerstboom met echte kaarsjes,
    Bij mijn buurmeisje hadden ze er wel een dat vond ik maar niks,
    een emmer water er naast en maar op letten, brrr.
    Ik vind jullie boompje mooi gelukt.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik kan me niet herinneren dat ik er angstig van werd vroeger,ik vond het wel iets hebben!
    Het is wel het mooiste boompje sinds jaren geef ik toe, het is heel mooi van model!
    Zie je zelden bij een “echte”! welterusten voor straks XXX

    Beantwoorden

  20. Mirjam Kakelbont
    Dec 20, 2013 @ 21:14:58

    Een kunstwerk! Zoals jullie “het kruis” hebben weggewerkt, mijn complimenten.
    En in goede harmonie een boom óptuigen is ook een hele prestatie 😀
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Zeg kakel, ik heb “het kruis” natuurlijk niet per ongeluk verstopt, dat wil ik niet open en bloot laten zien dus laten we het kruis maar met rust laten, wordt Marja erg onrustig van!

    Beantwoorden

    • Marja
      Dec 20, 2013 @ 21:33:02

      Nou já zeg. Word ik hier nota bene als onrustig type neergezet. Het zal me gebeuren. ’t Is dat de kruisgang bij Pasen hoort, maar anders zouden jullie nog wat beleven!

      Rietepietz zegt;

      Ja hó nou even, Paasdagen hebben meer met eieren in een netje van doen toch? pasen geeft hoogstens een piek in de kippenren!

      Beantwoorden

      • Marja
        Dec 20, 2013 @ 21:49:39

        Ik ben blij dat het morgen cryptogrammendag is. Kan ik eindelijk weer eens NIET invullen wat men bedoelt. Vanmiddag had ik al een vatoloog die mijn bekkenstents beluisterde! Hoe intiem wil je zijn? Weet je wat? Ik ga morgen zwijmelen….. Lekker puh! Trusten allemaal.

        Rietepietz zegt;

        En ik was écht reuze onschuldig bezig dit keer;-)Ik zwijmel wel lekker weg bij onze opgezette boom, een mens moet zich kunnen behelpen, slaap lekker en sweet dreams en eh…. hou je bek *hatsjie..* kenstents open hé!

        Beantwoorden

  21. Marja
    Dec 20, 2013 @ 20:40:49

    Zo fijn dat we openlijk kunnen bloggen over ballen, pieken en of hij wel of niet staat. Ik krijg hier een heel vredig gevoel bij.

    Rietepietz zegt;

    Zo helemaal voor onder in de Kerstboom… ja toch? * kijkt, zich van geen kwaad bewust, fluitend om zich heen* reuze bevredigend allemaal!

    Beantwoorden

  22. RenéSmurf
    Dec 20, 2013 @ 20:28:36

    Het is schitterend! Ja, de mode veranderd en het aanzien van een boom ook, en zo is die op dit moment wel op zijn mooist, betoverend.

    Rietepietz zegt;

    We konden dit jaar wél een erg mooi gevormd boompje vinden, en nog schappelijk geprijsd óók! Op de foto zag ik pas dat er nog een paar plekken zijn waar nog een bal bij kan, ga ik alsnog doen!

    Beantwoorden

  23. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Dec 20, 2013 @ 20:15:56

    Gut gemacht, schön.
    Habe einen Gag, viel Spaß beim anschauen. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Goedenavond Wolfgang, deze grapjas doet wel een beetje denken aan onze grapjas Andre van Duin !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

