op stoom…

Kerstmis ligt eindelijk  “op stoom” in huize Rietepietz. Duurt altijd even maar dan héb je ook wat!
vrolijk in elkaarMaar….  éérst moest de legpuzzel van de “vrolijke drinker”nog van tafel, je weet wel die legpuzzel van 1000 stukjes!
Het wordt ook wel tijd dat de vrolijker drinker in de doos verdwijnt,  het doet je drankenvoorraad natuurlijk geen goed als je iemand in huis hebt die een naam heeft hoog te houden  als “drinker”!
Menigeen  zal het maf blijven vinden om je  in het zweet te werken om 1000 stukjes karton in elkaar te passen om ze, zodra het plaatje compleet is,  weer  allemaal los in een doos te stoppen….vrolijk de doos in

….. Nou ja, ….wat er met het eten gebeurt dat we dagelijks klaarmaken  is uiteindelijk óók zo verheffend niet ….  en wat dacht je van  “de was en de strijk”….alsof dát allemaal eeuwigheidswaarde heeft !
Oke ,  de drinker verdwijnt dus  vrolijk en al  in de doos en we storten ons op de vólgende puzzel…. dit keer van 100 stukjes…eh… lampjes netjes verdelen in een kerstboompje  van net een meter hoog!

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. isis45
    Dec 23, 2013 @ 12:12:15

    Ik ben niet van de legpuzzels, ik word er bloed nerveus van. Heb altijd bewondering voor mensen die daar uren achter elkaar mee bezig kunnen zijn.

    Rietepietz zegt;

    Gek hé, ik word er nou juist héél rustig van!
    Dat het zó’n verschillend effect op mensen kan hebben is eigenlijk wel raar!

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Dec 22, 2013 @ 16:27:46

    Een heel werk lijkt me om dat te doen, had vandaag een klein digitaal puzzeltje van 100 stukjes en halverwege dacht ik al schiet eens op. Maar zie veel mensen die er plezier in hebben, vroeger bij mij thuis ook.

    Rietepietz zegt;

    Digitaal puzzelen vind ik inspannender dan gewoon een legpuzzel, waarschijnlijk omdat ik van op een beeldscherm lezen op den duur hoofdpijn krijg.
    Maar het is écht een leuk tijdverdrijf hoor;-)

    Beantwoorden

  3. Leo's mening
    Dec 22, 2013 @ 09:58:54

    Ik ben in een familie getrouwd met puzzelende vrouwen. Schoonmama doet van die heftige puzzels, soms wel 5000 stukjes. Waar ze het geduld vandaan haalt. Wij hebben dat geduld soms ook nodig, want altijd op zoek naar nieuwe dozen met weer andere onderwerpen. Vrouwlief puzzelt meestal in het voor- of nasezioen. Eigen kamer daarvoor, met aanpepaste tafel, speciale omslagen om de losse stukjes vast te houden etc. En als het klaar is gewoon weer ‘ingooien’. Als ik iets inn elkaar heb gezet staat het nog jaren te pronken….kijk, daar heb je wat aan…:)

    Rietepietz zegt;

    Lijkt me héérlijk die 50000 stukjes maar daar heb ik helaas de ruimte niet voor. Een paar jaar geleden bij uitzondering een keer 4000 stukjes gedaan wáánzinnig leuk! Al die puzzels ophangen is gewoon geen optie dus rest alléén ze weer in de doos doen, maar dat vind ik geen probleem hoor!

    Beantwoorden

  4. hanscke
    Dec 21, 2013 @ 12:54:40

    He Riet, je bent dus ook een puzzelaar. Straks als de kerstboom uit huis en het goed tot mij doordringt dat ik niet meer aan het werk hoef, ja dan ga ik ook weer eens een puzzle maken. De vorige heb ik vorig jaar NIET tot een goed einde weten te brengen wie weet gaat me dat deze winter wel lukken. Bedankt voor de inspiratie

    Rietepietz zegt;

    O ja zéker, er gaan wel eens periodes voorbij dat er niéts op tafel komt toch wel heel regelmatig ligt “de plank op tafel”. Ik kan niet wáchten tot de kerstboel weg is want ik heb net weer een aantal puzzels gekregen die “uit een verhuizing kwamen”. Het kan me nooit zoveel schelen wat er op het plaatjes staat al heb ik wel een zwak voor puzzels in de kriebelige tekenstijl van van Haasteren en oude meesters puzzels!

    Beantwoorden

  5. ingridblogs
    Dec 20, 2013 @ 23:58:58

    Puzzelen is heerlijk rustgevend…

    Rietepietz zegt;

    ábsoluut, heerlijk verstand op nul en vooral veel tegen jezelf mompelen……”mm.mmm met een beetje geluk past dat mooi dáár of eh… nou ja, waarschijnlijk ken je dat wel;-)

    Beantwoorden

  6. cornma
    Dec 20, 2013 @ 13:41:23

    Kerstversiering slaan we dit jaar over. Denk ik nu. Morgen kan dat weer heel anders zijn.
    Puzzelen doe ik graag en menig puzzel maak ik wel twee of drie keer, daar heb ik geen enkel probleem mee.

    Rietepietz zegt;

    Moet kunnen hoor, waarschijnlijk ben je weinig thuis en dan heeft het niet zoveel zin.Misschien zit je wel lekker in je “hutje”!

    Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    Dec 20, 2013 @ 11:26:08

    Als kind deed ik het puzzels maken en was er redelijk goed in en inderdaad was het klaar gingen de handjes er lekker doorheen hahaha, nu heb ik er dus niks meer mee *heb het eerlijk gezegd ook niet meer geprobeerd * 😉

    Veel plezier met de kerstpuzzels-lampjes 😀

    Rietepietz zegt;

    Als kind leren we allemaal puzzelen natuurlijk, maar veel mensen blijven het een leuke hobby vinden en daar ben ik er zéker een van!
    De lampjes hebben ondertussen een mooi plekje gekregen….pppfffttttt !

    Beantwoorden

  8. ♫ M e l ☺ d y ♫
    Dec 19, 2013 @ 23:08:17

    puzzelsssssssss jippie……..;-)

    En wat kerstversiering betreft…. dit jaar ‘alleen’ de vensterbank en lampjes om de schuur….meer niet, hebben we geen zin in…..

    Alles op zijn tijd hoor, de stoom moet je hart verwarmen en niet koud achter laten terwijl het je oren uitkomt.

    Rietepietz zegt;

    Het blijft zúlk leuk “werk”om te doen;-)
    je moet gewoon doen waar je happy van wordt natuurlijk, ik deed vroeger óók wel meer dan tegenwoordig, kerstboompje, bescheiden kerstdorpje en de kaarten aan een lintje .Dan heb je het wel gehad;-)
    Nou stoom uit m’n oren gebeurd niet zo snel, ik heb altijd wel een klein beetje “spanning” nodig om hebbelijk te functioneren.

    Beantwoorden

  9. Rebelse Huisvrouw
    Dec 19, 2013 @ 22:32:14

    Ik vond het ook altijd moeilijk hoor, om afscheid te nemen van mijn puzzels als ik ze eenmaal in elkaar had gezet! Je hebt mensen die zo’n puzzel op een stuk triplex lijmen maar dat gaat me net een brug te ver. Een paar bruggen eigenlijk!

    Rietepietz zegt;

    Tja…en waar laat je ze dán als ze op een plankje zitten, de muren zijn al snel vol gehangen. Ik heb 2 mini puzzeltjes van de eilanden,formaat A3 die nog niet uit elkaar gehaald zijn.Die wil ik laten plastificeren om ze als placemats te gaan gebruiken.Dat lijk me wél leuk. Het waren wél 1000 stukjes en dat is op A3 formaat dus bijna met een pincet puzzelen;-)

    Beantwoorden

  10. Truus
    Dec 19, 2013 @ 21:48:09

    Je weet dat ik ook van puzzelen houd dus ik vind die drinkebroer helemaal geen nutteloze tijdsverspilling. 🙂
    Onze (kunst)boom staat sinds maandag. De lichtjes laat ik altijd aan Frans over. Tenslotte is het zijn metier. Of was, hij is nu met (vervroegd) pensioen. 😉

    Rietepietz zegt;

    Ja héérlijk hé!Nou ja, ik kan me voorstellen dat mensen géén tijd hebben om te puzzelen maar áls je de tijd ervoor vrij kunt maken is het een fééstje!
    Henk helpt gelukkig óók altijd sinds hij met pensieon is hoor!

    Beantwoorden

  11. tagrijn
    Dec 19, 2013 @ 20:07:50

    Ik zie bij die drinker nog één stukje in zijn kraag.
    Bij je laatste stukje zin: lampjes netjes verdelen , bedenk ik me opeens dat ik daar een leuk idee voor een verhaaltje voor had… Maar helaas, ik heb het blogjaar al afgesloten dus dan volgend jaar maar!

    Rietepietz zegt;

    Hij zal het ermee moeten doen, de doos is dicht!
    Nou ik ga héus niet boos worden als je het logjaar nog even open maakt hoor;-)

    Beantwoorden

  12. Zus
    Dec 19, 2013 @ 12:04:38

    Riet,
    Wat heb je toch weer een leuk, en herkenbaar blog geschreven. En ook de reakties heb ik met een grote grijns zitten lezen. Heerlijk! Groetjes XXX

    Rietepietz zegt;

    Dan ben je dus óók een liefhebber van legpuzzels!
    Lekker hé, verstand op nul én maar tegen jezelf praten onder het puzzelen;-) XXX

    Beantwoorden

  13. Marion
    Dec 19, 2013 @ 09:42:45

    Leg puzzels zijn alleen leuk als je er de ruimte voor hebt, de spanning hoe gaat hij
    er uit zien, maar dat vind ik met cryptogrammen en met scrabbel ook zo. als ze onze grijze cellen maar laten werken.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Daar heb je hélemaal gelijk in, en met die grijze cellen van ons zit het snor. De crypto toch maar weer helemaal opgelost deze week , ik gooi er nog maar meteen een cryptische mededeling tegenaan, het moet de La zijn 😉 tot straksXXX

    Beantwoorden

  14. Redstar
    Dec 19, 2013 @ 08:27:21

    Een boom van net een meter hoog vind ik al een meter te veel 😀
    Maar goed, ik moet elk jaar toch weer meedoen omdat ik nu eenmaal niet alleen leef.
    Maar voor mij hoeft het dus echt niet.
    Puzzelen vind ik wel leuk, maar doe het eigenlijk nooit meer. De dozen staan nog in het plastic op de kast.

    Rietepietz zegt;

    Zodra je overal waar je komt alles in kerstsfeer ziet is het toch wel reuze kaal als je bij thuiskomst een “kaal” huis hebt vind ik! Maar een grote boom , zoals vroeger toen de kinderen klein waren, doen we natuurlijk ook niet meer.
    Je weet nóóit wanneer de war puzzel aard weer gaat opspelen 😉

    Beantwoorden

  15. datzalwel
    Dec 19, 2013 @ 00:31:05

    Wauw jij hoeft je niet te vervelen, het ene moment bomen verplaatsen het andere moment drukker, ook een Beatrix schud je uit de mouw en nu weer puzzelen, wel heel leuk hoor. Zeker niet achter wat voor plant dan ook gaan zitten.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, vervelen komt hier zélden voor en dat willen we vooral zo houden. Gelukkig geef ik weinig om TV kijken en dus lukt het me wel om m’n logjes bij te houden zoals ik het graag doe in de avonduurtjes, Henk kijkt dan meestal wél TV. Vandaag heb ik weer de luxe dat ik met Marion op stap ga, dan werken we niet en kan ik al vroeg even iets aan het bloggen doen.

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Dec 19, 2013 @ 00:24:55

    Alle begrip voor dat gepuzzel Riet, ik ben er ook dol op, alleen mijn rug niet zo, dus doe ik het maar op internet, dan ligt er ook nergens iets in de weg en ik weet wel dat jij daar niet zo dol op bent, maar je hebt misschien de juiste site nog niet ontdekt.

    Rietepietz zegt;

    Heerlijk dat de mogelijkheid er is toch, er zijn genoeg mensen die om welke reden dan ook niet gewoon een legpuzzel op tafel kunnen maken. Marion is ook heel blij met de puzzel side op internet. Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest maar krijg altijd hoofdpijn als ik lang op het beeldscherm moet turen, vandaar dat ik liever gewoon puzzel zolang dat kan. Ik zou ook het “gegrabbel in de doos missen” dat hoort er écht bij. Net zoiets als het verschil tussen écht geld in je knip hebben en pinnen voor mij;-)

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Dec 18, 2013 @ 22:49:36

    Ik kocht afgelopen week nieuwe kerstlampjes. Normaal zitten ze dan keurig op rij in een doos. Zelf krijg je ze er nooit meer zo in. Dat heeft de industrie schijnbaar ook door, ze zaten nu dus al gewoon in de war toen ik ze uit de verpakking haalde.

    Rietepietz zegt;

    Wij kochten vorig jaar een nieuw snoer van 100 lampjes dat wél strak ingepakt zat… té strak, we waren een uur bezig om de lampjes uit het plastic te wurmen, kerstlampjes zijn niet écht een pré voor het kerstgevoel blijkt maar weer;-)

    Beantwoorden

  18. Petr@
    Dec 18, 2013 @ 22:08:49

    Ik vind het heel knap dat je zo’n puzzel af krijgt, ik heb er het geduld niet voor en zou hem in de hoek smijten als het niet lukt haha.
    En ja de kerstboomlichtjes, ik berg ze altijd netjes op, maar elk jaar komen ze weer geknoopt uit kerstdoos, dus dat wordt dan toch weer puzzelen 😉

    Rietepietz zegt;

    Ze zaten gelukkig niét in de knoop maar tóch maak ik liever een puzzel van 100- stukjes dan de kerstboom versieren, toch hebben ze een overeenkomst, ze eindigen allebei weer in de doos;-)

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Dec 18, 2013 @ 21:32:39

    Ik puzzelde om ze in elkaar te krijgen om aan de want te hangen, en jij puzzelt om te puzzelen! De reis gaat om het reizen, en niet om het doel. Het doel gehaald, naar huis dan maar weer.

    Rietepietz zegt;

    We zijn eigenlijk gewoon zinloos bezig, we leven om te kunnen sterven zal ‘k maar zeggen;-) De boom komt er aan hoor!

    Beantwoorden

  20. Mirjam Kakelbont
    Dec 18, 2013 @ 21:08:47

    De lampjes zonder klitten in de boom hangen, vind ik een grotere puzzel dan die drinker 😉 Er bestaan wel vreemdere hobby’s. Wat dacht je van voetballen? Hele kuddes lopen hard achter de bal aan, en als ze ‘m eindelijk hebben, schoppen ze ‘m weer weg. Maar een pluim voor je doorzettingsvermogen. Ik proost erop!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Hélemaal mijn idee, laar mij maar lekker “leggen” dan mag een ander “het licht brengen”;-)
    Voetbal is natuurlijk het toppunt van zinloos bezig zijn ,maar ja, er zijn héle volkstammem die daar anders over denken, jammer maar helaas!
    Ik proost met je mee hoor, er is gelukkig nog wel iéts over van de drankjes na het verblijf van die vrolijkerd;-) Próóst…. hik….

    Beantwoorden

  21. Marja
    Dec 18, 2013 @ 20:32:14

    Goed bezig. Hier staat de boom sinds gisteren. Het lastigst zijn de 2 snoeren met lampjes. Manlief en ik verdelen ieder ons licht over een kant van de boom. Vervolgens is het heel spannend om te zien waar de gaten zitten en waar de lichtvlekken. Corrigeren duurt net zo lang als het verdelen zelf. 😉

    Rietepietz zegt;

    Vertel mij wat!!!! Ik blijf corrigerenen nóg is het niet perfect. Het vreemde is dat ik géén kunstboom wil omdat die zo symmetrisch zijn ….maar ik blijf in de echte boom naar symmetrie zoeken…. hoe bedoel je onlogisch…;-)

    Beantwoorden

    • Marja
      Dec 18, 2013 @ 21:46:46

      Wij “doen” al twintig jaar met een grote kunstboom en zijn tussendoor slechts twee keer vreemd gegaan met een echte. De geur die we hadden verwacht ontbrak. Nu dus weer de opbouwcode ontcijferd. Hij staat zowaar in een puntvorm ……..

      Rietepietz zegt;

      Dat is waar , heel veel bomen hebben nog nauwelijks “een luchtje” dat ze zouden moeten hebben. De “neppers”zijn ook héél veel mooier geworden de laatste 10 jaar en tóch ga ik nog steeds voor écht!

      Beantwoorden

  22. Astrid
    Dec 18, 2013 @ 20:22:11

    Een paar weken geleden had ik er ook een van 1000 klaar en die heb ik nog een week laten liggen om er zo af en toe naar te kijken maar toen was het einde oefening en hopla weer terug in de doos. Op dat moment denk ik ook wel, goh jammer van al dat werk. Maar je kunt die puzzels toch niet allemaal in je kamer op de tafel of grond laten liggen.
    De kerstboom optuigen is ook een leuk werkje, afgelopen zondag heb ik met nog 2 buurtjes een 2 1/2 mtr hoge kerstboom voor in de hal van de flat opgetuigd met héél veel lampjes. Het ziet er erg gezellig uit, en dat zal het bij jullie ook wel worden.
    Veel plezier bij het verdelen van de lampjes en voorzichtig met de ballen ;-)…

    Rietepietz zegt;

    Zo werkt dat hier ook, vandaag dat de puzzel er nog lag want hij was al een tijdje af. Het is al lastig om ze in de doos te bewaren, met vlagen weet ik niet meer waar ik ze moet laten;-)
    Ik ben zelf geen groot liefhebber van de kerstboom optuigen maar gelukkig vind Henk het w;el leuk en hij helpt gelukkig altijd mee! Vroeger hielpen de kinderen ,dat was wel leuk maar mijn hobby wordt het niet;-) De lampjes zitter er ondertussen al in gelukkig!

    Beantwoorden

  23. Suskeblogt
    Dec 18, 2013 @ 20:21:53

    ben je van plan om die drinker nog eens samen te puzzelen ?

    Rietepietz zegt;

    Nou over het algemeen komen puzzels hiér zelden voor een tweede keer uit de doos. Ik probeer altijd wél een “slachtoffer” te vinden die de puzzel wil hebben want anders krijg ik echt ruimtegebrek. Gelukkig kan ik er zo af en toe een paar weggeven;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

