Piet…..


Je dacht toch niet, dat zwarte Piet
Zich slachtoffer  laat maken
Dus ook bij Riet verdwijnt hij niet
En zal hij niet verzaken

Die rare praat van een fanaat
Kan hij zich niet in vinden
Want als het gaat om slavenstaat
Maak je bij Piet geen vrinden

Zijn zwarte kop houdt hij recht op
Hij wil  de zaak beslechten
Ook Sint roept “stop” hij wil geen flop
Met raar gekleurde knechten

Wie kronkels heeft en Piet beleeft
Als slaaf, moet niet zo mieren
Maar vraag beleefd of Sint niéts geeft
Dan hoef je  niéts te vieren

Piet van het dak en in de zak?
Dat  wild geraas  móet  staken
in de zak zit nog “de plak”
Die vroeger flink kon raken

Laat toch “het  kind” ’n complete Sint
Met Piet, zwart van het roet
Piet wordt bemind door ieder kind
Al eeuwen,  en zo is t’ goed

31 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. readerwil
    Sep 29, 2014 @ 17:35:16

    Heel leuk gedicht en echt waar!

    Beantwoorden

  2. Trackback: Zwijmelen op Zaterdag *2* | Melody Music
  3. Frederique
    Sep 13, 2014 @ 23:20:08

    Echt geweldig, dit gedicht over Zwarte Piet
    mensen hou je mond en geniet
    van een heel mooi kinderfeest
    wat het altijd is geweest
    Voor jou, chapeau…. lieve Riet

    Liefs Frederique

    Rietepietz zegt;

    Dankje wel, het is té gek voor woorden!

    Beantwoorden

  4. Leo's mening
    Dec 08, 2013 @ 10:58:19

    Door afwezigheid in het buitenland wederom even geen actuele reactie. Maar…geweldig!!!! Mooi gecombineerd statement met een prachtig beeld in ABN-Nederlands…..Complimenten…..

    Rietepietz zegt;

    Ik ben bang dat het onderwerp helaas nog wel een tijdje actueel zal blijven ,het politiek correcte deel van de samenleving zal zich haasten onze cultuur ondergeschikt te maken aan een paar “klagers” die met vreemde argumenten lopen te wapperen.

    Beantwoorden

  5. Rebelse Huisvrouw
    Dec 07, 2013 @ 22:20:53

    Knap gedaan!!

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel , die hele toestand zit me hoog genoeg om er spontaan zo’n gedicht uit te laten rollen!

    Beantwoorden

  6. roadlaura1969
    Dec 06, 2013 @ 16:22:06

    Mooier als dit verwoorden in beeld en geschrift gaat niet meer,
    Van mij krijg jij Rietepietz alle eer,
    Jij weet mij in ieder geval altijd weer te verassen keer op keer 😀

    Rietepietz zegt;

    ik kan er wel lang over bomen
    maar ’t lijkt me wat te overkomen
    voeg daarbij de pret
    en ’t log wordt gezet
    daar kon ik ooit slechts over dromen

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Dec 06, 2013 @ 00:03:57

    Geweldig!

    Het is nu te laat om nog al dichtend uit de hoek te komen. 😉

    Rietepietz zegt;

    De hoek moet je echter niet mijden
    want zeker in Sinterklaas tijden
    is dát juist de plek
    voor de lekkere trek
    waar een strooiende Piet kan verblijden

    Beantwoorden

  8. RenéSmurf
    Dec 05, 2013 @ 23:34:24

    Ja, het is zeker prima zo.
    Al eeuwen, en nog eeuwen.
    En daarna, dat ziet men dan wel weer.

    Rietepietz zegt;

    Het lijkt me dat wij Nederlanders
    écht niet moeten gaan voor heel anders
    sla niet in de wind
    wat ik logisch vind
    begrip niet vóór maar ván tegenstanders

    Beantwoorden

  9. tagrijn
    Dec 05, 2013 @ 21:29:53

    Zo zeg, Pietepietz is op dreef. Een ijzersterk logje dat het op YouTube geweldig zou doen. Idee: volgend jaar alleen maar blanke pieten. Wedden dat er dan een groepering gaat klagen dat dat discriminerend is en dat er ook zwarte pieten bij moeten.

    Rietepietz zegt;

    Op you tube is het al te vinden
    maar nu slechts te zien voor “beminden”
    want wereldroem is
    voor mij niets, gewis
    je zit zó bij Albert Verlinden!

    Beantwoorden

  10. hanscke
    Dec 05, 2013 @ 19:00:06

    Ik heb zo het idee, dat ons sinterklaasfeest er niet onder lijdt.
    Misschien krijgen de tegenstanders nu wel spijt
    Het maakt mij niet echt blij,
    Maar misschien hoort dit gekrakeel er nu wel bij
    Hoe dan ook ik heb het een plekje gegeven
    Voor mij blijft zwarte piet in leven

    Rietepietz zegt;

    Men moet het de kop maar indrukken
    met veel mensen moet dat wel lukken
    het is toch heel raar
    dat slechts voor een paar
    men zo'n mooi feest wel wil ver"fucken"

    Beantwoorden

  11. riet(je)
    Dec 05, 2013 @ 18:59:56

    wat kun je toch rijmen
    en helemaal niet om te slijmen
    je bent ’n kanjer in weblogland
    en hopelijk houdt je blog nog lang stand……..

    fijne sinterklaasavond
    liefs piet riet(je)

    Rietepietz zegt;

    Dat vind ik best leuk om te horen
    dat klink als muziek in m'n oren
    maar ik doe het hier
    met zoveel plezier
    fijn dat het het ook jou kan bekoren

    Beantwoorden

  12. powerpointgreetje
    Dec 05, 2013 @ 13:24:58

    heel leuk gedaan, complimentje Riet.
    Zwrte Piet moet gewoon blijven, niks geen gezeur meer….
    fijne dag toegewenst, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Ik mag altijd graag “parodiëren”
    en jullie een filmpje aan smeren
    zó leuk om te doen
    ik geef van katoen
    en kan er een jaar weer op teren

    Beantwoorden

  13. Petr@
    Dec 05, 2013 @ 12:30:59

    O toch die Rietepiet
    zoals haar dichten, kan ik niet
    Je bent een kei
    een voorbeeld voor mij
    je rijmpjes zijn leuk
    en ik lig in een deuk.

    Groeten van Sint en Peet

    Rietepietz zegt;

    Ik heb nu geen tijd te ontdeuken
    dus zit je daar nog met je kreuken
    de bijval is fijn
    want Piet moet er zijn
    dat Pieten gedoe laat het jeuken

    Beantwoorden

  14. cornma
    Dec 05, 2013 @ 11:15:40

    Wat zie ik nou? Piet in de zak?
    Hup, eruit en naar het dak
    die zak is voor cadeautjes
    en grote idiootjes
    die enkel kunnen zeuren
    over een piet met kleuren
    Mijn statement komt recht uit het hart
    Ook rode Piet wordt van de schoorsteen zwart.

    Rietepietz zegt;

    Zó had ik het nog niet bekeken
    maar zéker, dat kun je niet faken
    ik snel naar het dak
    en leeg daar de zak
    voorzichtig, het stormt, dus niets breken!

    Beantwoorden

  15. Blog Zonder Naam
    Dec 05, 2013 @ 11:10:20

    Allereerst een filmpje: Hoe kijkt America tegen onze Sinterklaasviering aan:

    ook leuk voor je kleinzoon, dan weet hij ook hoe het bij ons werkt.

    Dag allerliefste Zwarte Piet
    Ik ben de Boerin, kent u mij niet
    Ik heb heel lang op u gewacht
    Hebt u kadootjes meegebracht?
    Ik ben vaak lief, maar soms ook stout
    Maar ik weet dat u van mij houdt
    En doe straks, mijn zwarte vrind
    Ook de groeten aan de Sint
    Tot vanavond Sint en Piet
    En breng dan ook een kado bij Henk en Riet

    Rietepietz zegt;

    Natuurlijk ken ik je, wacht dáchtje
    Je bent zó vroeg op dus bracht je
    me soms een probleem
    waar moet ik nou heen
    dat schoen vullen kost me m’n hachtje

    je zou me eens bijna betrappen
    dat zijn van die lastige grappen
    ik vul altijd vroeg
    de schoentjes en sloeg
    op de vlucht met wel héél grote stappen

    Beantwoorden

  16. Marion
    Dec 05, 2013 @ 09:24:22

    Mijn dicht ader is een beetje verstopt,
    Ik houd het daarom maar beknopt,
    Tot straks. XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik help je vanmiddag wel zoeken
    waarschijnlijk in één van de hoeken
    ligt je ader verstopt
    en heeft je gefopt
    dat doe ik nog wel uit de doeken

    Beantwoorden

  17. Redstar
    Dec 05, 2013 @ 08:42:56

    Eigenlijk kan ik hier alleen maar met een enorme brede lach op reageren Pie. Uh Riet.
    Geweldig gedaan dit 😀 Heerlijk.

    Rietepietz zegt;

    Al ben ik beslist wel wat pissig
    je kent me wel als “buitennissig
    ja men humor werkt nog
    m’n statement staat toch
    en maakt vast de “vieze wind” frissig

    Beantwoorden

  18. Leidse Glibber
    Dec 05, 2013 @ 00:50:37

    Geweldig Riet
    hiervan geniet iedere Piet.
    Wij waren op het Malieveld om te demonstreren,
    of eigenlijk om ZwartePiet te eren.
    Wij blijven onze Zwartepieten trouw
    en willen ze niet in geel groen of blauw.
    Morgen gaan wij weer Sinterklaas vieren
    en denken niet meer aan de antie Pieten klieren.

    Rietepietz zegt;

    Potdorie een rijmende Glibber
    dan had je toch heel erg de bibber
    jij krijgt net als ik
    heel stevig de hik
    van die nazaten van Jack de ripper

    Beantwoorden

  19. datzalwel
    Dec 04, 2013 @ 23:59:36

    Voor mij geen gezeur.
    Ik beken meteen kleur.
    Steun met heel mijn hart.
    Zwarte Piet blijft zwart!!!
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Wat knap gerijmd, mijn compliment
    dat is “in de pap” als de krenten
    en steun voor de Piet
    is er veel zo je ziet
    ik hoop dat het blijft na de lente

    Beantwoorden

  20. J@n.
    Dec 04, 2013 @ 23:41:49

    Heel goed rietepietz!
    Helemaal met je eens!
    Mooi gedicht.

    Rietepietz zegt;

    Bedankt J@N , hoe meer JA hoe beter
    die tegenstem klopt voor geen meter
    Sint is heus niet slecht
    voor zijn zwarte knecht
    mét zwarte Piet is hij completer

    Beantwoorden

  21. Terrebel
    Dec 04, 2013 @ 20:30:21

    Als mensen zich beledig willen voelen doen zij dat tóch wel.

    Rietepietz zegt;

    Een stok vinden is niet zo moeilijk
    een hond slaan is echter verfoeilijk
    het vreemde is wel
    dat menigeen snel
    nou oke, om ’t gezeur “ik vergoeilijk”

    Beantwoorden

  22. Suskeblogt
    Dec 04, 2013 @ 19:57:52

    Het is erg hoe ze zwarte piet zwart maken in de media. Ze moesten rood van schaamte worden ! 🙂

    Rietepietz zegt;

    Piet had hier al allerlei kleuren
    van ergernis kon het gebeuren
    hij zag geel en groen
    maar hield z’n fatsoen
    en probeerde de boel op te fleuren

    Beantwoorden

  23. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Dec 04, 2013 @ 18:57:59

    Gut gemacht. Gruß, Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Een Duitse Piet, ‘k zou het niet weten
    zo ja, dan ben ik het vergeten
    het kerstfeest, weet ik
    brengt daar grote schik
    daar kunnen wij hier niet mee meten.

    Beantwoorden

  24. Astrid
    Dec 04, 2013 @ 18:53:27

    Piet je bent er een naar m’n hart,
    blijf jezelf dus…..lekker ZWART.
    Niet pimpelpaars of wat voor ’n kleur
    men moet ophouden met dat gezeur!

    Rietepietz zegt;

    Ik weet jij ging ook demonstreren
    om Piet en zijn zwart te “vereren”
    die steun is heel top
    één vraag komt er op
    wát zullen die klagers ontberen

    Beantwoorden

  25. Truus
    Dec 04, 2013 @ 18:07:42

    Heden ben ik reuze vrolijk
    Omdat het betoog van Trotse Piet
    Ja, hij brengt het olijk
    Werd bewerkt door Ondertitel Riet
    Nu kan ik zelfs zonder oren
    De woorden probleemloos horen. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ha Truus ,ja Sint moest aan je denken
    helaas kan hij geen oren schenken
    maar daarom schreef hij
    de tekst er dus bij
    zodat die ook jou kan doordrenken

    Beantwoorden

  26. gewoonhanny
    Dec 04, 2013 @ 17:58:35

    Je hebt er weer iets fraais van gemaakt! En wat betreft moet Zwarte Piet ook blijven!

    Rietepietz zegt;

    Natuurlijk blijft Piets dat is zeker
    al werd hij dit jaar even bleker
    herstelde dat snel
    en dacht “what the hell”
    die bijval is mooi een opsteker

    Beantwoorden

  27. Marja
    Dec 04, 2013 @ 17:54:06

    Helemaal te gek! Zo maak je vrienden. Applaus.

    Rietepietz zegt;

    Een vriend kan ik altijd gebruiken
    geen vrienden zou zeker wel fnuiken
    alleen is alleen
    dat weet iedereen
    maar vriendschap kan ik hier wel ruiken !

    Beantwoorden

    • Marja
      Dec 04, 2013 @ 19:34:13

      Het barst hier vandaag van de dichters
      Ik ben in een bui voor iets lichters
      Een liedje dan maar
      Dat speel ik wel klaar
      Dan sluit ik me aan bij de zwichters

      Rietepietz zegt;

      Iets over die wind door de bomen
      daar mag je ook altijd mee komen
      het hoort er zo bij
      en maakt kinderen blij
      je hoeft je hier niet in te tomen

      Beantwoorden

      • Marja
        Dec 04, 2013 @ 19:51:39

        Ik hoop dat de storm die gaat woeden
        De Sint en zijn piet zal behoeden
        Geen vliegende zak
        Of pech op het dak
        Dan keert alles toch nog ten goede

        Rietepietz zegt;

        Zo’n vliegende zak is té ijzig
        en Sint loopt ook meestal wat lijzig
        de staf in zijn hand
        de hand aan de rand
        van z’n mijter want die zijn best prijzig

        Beantwoorden

        • Marja
          Dec 04, 2013 @ 20:17:42

          Ik geef het op. Jij hebt gewonnen. 🙂

          Rietepietz zegt;

          Je zat je toch stevig te weren
          ik hoef jou ook niks meer te leren
          een limerick is
          voor jou als een vis
          die in de sloot kan “heen en weren;-)

          Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

