van de oude PC

Had ik al gezegd dat ik op de oude PC nog zoveel leuke oude foto’s en filmpjes tegenkwam? Eh….hé…..?, al meerdere malen zeg je?
Maar het is héus waar hoor al is het vást leuker voor mij dan voor m’n lezers doordat bij mij alle herinneringen dan weer boven komen.
Natuurlijk  wil ik die  wel delen  daar was je nou juist al bang voor  zodat je weet waaróm die foto me dierbaar is.
De volgende foto laat sowieso al zien dat m’n liefde voor het strand niet van vandaag of gisteren is, en óók dat ik het de kinderen met de zandschep paplepel heb ingegeven .

ruud gebr.trui
Maar de herinnering zit ‘m in de trui die zoon Ruud daar draagt,  de foto is  nog in het zwart/wit omdat  in de winter 66/67  kleurenfoto’s maken nog een erg dure grap was.
Voor mij maakt het niets uit want ik zie de kleuren van die trui nog net zo helder op m’n netvlies  als destijds omdat ik hem zélf gebreid heb.
truiruud Het was een  prachtige tint groen  met patronen in het wit , en ik breide  de trui in een tijd dat we weliswaar nét onze eerste tweedehands TV hadden  maar er nog maar een minimaal aantal zenduren waren in zwart wit.
Ruud kreeg de trui “van Sint Nicolaas” maar de  grap was dat  ik Henk óók zo’n trui kon overhandigen later op de avond.
Wekenlang zat ik ieder vrij momentje te breien en vertelde ik kleine Ruud dat ik “papa”   met de trui wilde verassen  dus dat hij niet moest vertellen dat ik er mee bezig was.
Aan Henk vertelde ik dat ik een trui voor zoonlief aan het breien was als Sinterklaas cadeautje  en zo was de trui van de één mijn alibi voor de trui van de ander en  kon ik breien wanneer ik wilde.
Mannen hebben nou eenmaal niet al te veel oog voor handwerkende dames en inschatten dat een bepaald stuk breiwerk wel héél ruim leek voor een jochie van 5  ligt niet zo in de lijn der verwachting.
Evengoed lette ik natuurlijk wél op dat ik het niet ál te gek maakte en tikte de breipennen voor héél grote stukken het fanatiekst als “de beide heren ” naar de kleuterschool c.q. het werk waren!
De trui van Henk is héél lang gedragen, de trui van Ruud kreeg nog een nieuw leven bij een ander jochie toen Ruud eruit gegroeid was .
Goh…. wat zit er toch wonderlijk veel in dat geheugen van een mens en wat is er wéinig voor nodig om het weer naar boven te halen, één foto is genoeg!

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Nov 21, 2013 @ 17:16:44

    Mooie truien trouwens, pff heb er ook aardig wat gebreid toen zoonlief klein was en voor vriendjes. Liefst met patronen vond ik niet zo saai. Inderdaad een foto brengt soms weer een heel verhaal terug.

    Rietepietz zegt;

    Precies,ik vond alleen maar tricotsteek breien , en dan maar in één kleur gewoon vreselijk saai, voorál bij grote stukken. Maar dit soort patronen zijn leuk om te doen én kabels, van die Ierse patronen vond ik geweldig om te doen! En je kon gewoon lekker kletsen onder het breien ,dat is met lezen dan weer héél anders en ongezelliger voor de huisgenoeten.

    Beantwoorden

  2. gewoonhanny
    Nov 21, 2013 @ 00:21:54

    Breien is weer helemaal in. Dus wat let je, om weer een trui op de pennen te zetten voor man- en zoonlief. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Klopt helemaal en hoewel ik het nog stééds leuk vind om kabels of patroon te breien is het eigenlijk niet lonend meer om te doen. Bovendien steek ik al m’n vrije tijd al in het bloggen dat óók zo leuk is!

    Beantwoorden

  3. Albert y Mara fotoblog
    Nov 20, 2013 @ 21:10:54

    Alleen al de foto is het waard om op deze log te reageren. Super hoe jong jij er nog uitziet. Dit was dus zomer1967 na de Sinterklaas 1966 toen Ruud en Henk hun truien kregen? En op het strand van Scheveningen of ergens anders.
    Sinds afgelopen zondag hebben wij als item “zondag terugblik-dag” met een paar foto’s van vroeger. Salu2 Albert

    Rietepietz zegt;

    Ik was daar ook nog best wel jong, ik moest nog 25 worden! Nee géén zomer, een zonnige winterdag op Scheveningen waar dochtertje Inge en ik nog winterjassen dragen en zoon Ruud de trui genoeg vond, door het patroon was de trui dus eigenlijk van twee lagen wol omdat je de witte draad steeds “meenam”.
    het blijft leuk héoude foto’s kijken!

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Nov 19, 2013 @ 23:05:04

    Leuk he dat een zo’n foto zoveel herinneringen los kan maken. ik zeg altijd de grootste computer zit tussen onze oren en zolang hij niet crasht kan je er eindeloos informatie uit ophalen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Leuke vergelijking en helemaal waar.Alleen dúúrt het tegenwoordig wel eens iets langer een de gevraagde informatie paraat is 😉 en zo’n foto helpt natuurlijk enorm om alles weer boven water te halen.

    Beantwoorden

  5. Spinnetje
    Nov 19, 2013 @ 21:47:20

    Breien kan ik zelf niet….ja…een sjaal. Maar mijn moeder kon het wel en ook zij was, wanneer ik naar bed was, aan het breien voor een sint cadeautje. Geen trui, maar barbie kleertjes. Geweldig vond ik ze.
    En wat Suske ook zegt, je mooie breiwerk zou ook vandaag de dag zo gedragen kunnen worden.

    Rietepietz zegt;

    Dat vind ik pas écht knap om dat piepkleine spul te breien!
    Maar om een kind te verrassen is het natuurlijk niet snel te dolen kijk, daar heb jij dan weer mooie herinneringen aan!
    Inderdaad grappig dat het modebeeld nú weer heel erg “van de patronentrui”is , het was me ook al opgevallen en ik héb zelfs kort geleden een vest voor Henk gekocht met Noorse patronen , zelf breien is tegenwoordig duurder dan kopen;-)

    Beantwoorden

  6. Rebelse Huisvrouw
    Nov 19, 2013 @ 20:22:33

    Prachtfoto! Ja, wat een herinneringen heeft een mens allemaal hè. Het is een megagroot archief dat we in ons hoofd hebben zitten en elk laatje zit bomvol!

    Rietepietz zegt;

    En áls er een laatje stroomt álles over de rand naar buiten hé!

    Beantwoorden

  7. Aukje
    Nov 19, 2013 @ 17:28:55

    Dat zijn de mooiste plaatjes!!! Als je ziet hoeveel foto’s ik nu al heb van Bram…… Van de babytijd van mijn eigenkinderen heb ik er echt niet zoveel hoor. Ik word oud(er)!!!!!!!!

    Rietepietz zegt;

    Klopt, het nu met zó makkelijk met die digitale mogelijkheden. Ik heb van m’n kinderen gelukkig wel redelijk was foto’s, in vergelijking met mezelf dan he, want van mezelf heb ik maar héél weinig kinderfoto’s.
    Van de kleinkinderen zij héél veel filmpjes gemaakt ,dat is echt genieten !

    Beantwoorden

  8. datzalwel
    Nov 19, 2013 @ 16:13:05

    Dit zijn dierbare herinneringen. Knap gebreid hoor met zo’n moeilijk patroon. Ik breide lange truien die toen in de mode waren voor de dochters maar wel in één kleur. Wat was je een beeldschone vrouw ( en nog ).
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    ja inderdaad, ik heb genoten van het feit dat ik me toen de kinderen klein waren niet hoefde te werken en volop van ze heb mogen genieten. Daardoor had ik natuurlijk ook ruim de tijd om te breien want het was inderdaad wél een stevige klus met dat patroon.Maar ik hield toen al van een uitdaging en vond in allen tricot breien gewoon te saai!
    IOok kabels breien vond ik leuk.
    Dankjewel voor het compliment en het gekke is dat ik vroeger mezelf helemaal niet vond. Ik heb nu véél meer vrede met m’n uiterlijk dan vroeger, wat een raar mens ben ik toch;-)

    Beantwoorden

  9. powerpointgreetje
    Nov 19, 2013 @ 12:02:14

    hele leuke foto…… mooie herinneringen.
    fijne dinsdag toegewenst

    Rietepietz zegt;

    Blijft leuk hé even achterom kijken naar vroeger!
    En je zier , zelfs toen al naar het strand buiten het seizoen;-)

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Nov 19, 2013 @ 09:06:47

    Leuk als je door het opruimen van je oude pc deze herinneringen kunt ophalen. Soms is een kleine tricker genoeg om weg te zakken in mijmeringen en oude tijden herleven in gedachte. Maar dan moet wel alles goed werken 😀

    Rietepietz zegt;

    Het lijkt me ook écht een gemis wanneer je , zoals jij, niet altijd op je geheugen kunt vertrouwen. Maar gelukkig ga je daar goed mee om al moet het toch wel eens verdrietig zijn om dingen niet meer terug te halen. Maar in ieder geval is het bij jou toch een relatief klein probleem omdat je véél meer restschade van dat ongeluk had kunnen over houden.

    Beantwoorden

  11. J@n.
    Nov 18, 2013 @ 23:16:18

    Nou zal ik je nog iets anders vertellen rietepietz; Onze dochter is gestopt met roken door als hobby te gaan breien want breien en roken kan gewoon niet.

    Rietepietz zegt;

    Een gouden tip J@n, mijn éérste reactie was hier te schrijven “nou maar ik heb toch menig sigaretje weg gepaft in die tijd” máár……toen ging ik even nadenken over hoe dat dan gegaan moet zijn en inderdáád….. ik rookte in die tijd niét!!! Hoewel ik vanaf m’n 16 al rookte was ik i.v.m. de geboorte van de kinderen gestopt met roken. Zowel Henk als ik rookten 7 jaar niet maar zijn rond 1970 weer gaan roken totdat in 1982 de sigaret definitief in de doofpot ging.

    Beantwoorden

  12. terrebel
    Nov 18, 2013 @ 23:11:27

    Fijne herinneringen, Riet! Die zijn het leukst om mee te nemen naar de toekomst…:-)

    Rietepietz zegt;

    Ach je weet het zelf wel , herinneringen die over je kinderen gaan zijn de mooiste!

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Nov 18, 2013 @ 22:45:03

    Ja, ik heb ook nog een trui, door een tante gebreid, ik heb hem al wel 15 jaar en nog is die niet versleten. Nu heb ik best veel truien, dus zo vaak komen ze dan niet aan de beurt, maar wel allemaal in volgorde.
    Daar zijn foto`s ook voor he, om de herinnering levend te houden, en dan is het helemaal mooi als vergeten herinneringen weer herinnerd worden.

    Rietepietz zegt;

    Gebreide truien gaan inderdaad heel lang mee mits er zorgvuldig mee omgegaan wordt bij het wassen. Zoals jij dat doet, herinner ik me nog uit een ouder logje van je, komt zo’n trui dus niet zo heel vaak in de wasmand en loopt dus minder risico dat het fout gaat.
    Het blijft wonderlijk hoe ons geheugen door een plaatje ,een geur of geluid geprikkeld kan worden en herinneringen prijs geeft.

    Beantwoorden

  14. ♫ Mel☺dy ♫
    Nov 18, 2013 @ 22:37:27

    \sommige familiegeheimen worden na verloop van tijd meer en meer de moeite van het openbaren waard 😉

    Rietepietz zegt;

    Het is ook wel een beetje een tijdsbeeld, ik werkte in die tijd niet en hield me, buiten de huishouding, uitsluitend met de kinderen bezig.Ik vond het héérlijk en heb er nooit spijt van gehad. Later deed ik thuiswerk om de HH kas te spekken maar ik wide er gewoon zijn voor de kinderen. Niet nobel maar gewoon egoïstisch want kinderen zijn zó leuk!

    Beantwoorden

  15. Blog Zonder Naam
    Nov 18, 2013 @ 22:17:25

    Die foto is genomen toen ik nog niet geboren was….. Toch leuk om te lezen wat er toen in de moe was.

    Rietepietz zegt;

    dat vind ik zó grappig ,dat veel lezers en lezeressen qua leeftijd m’n kinderen zouden kunnen zijn en dat het tóch allemaal gelijkwaardig aanvoelt!

    Beantwoorden

  16. beauninoblog
    Nov 18, 2013 @ 21:55:17

    Wat een leuke foto Riet, je bent net Jacky Kennedy.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, ik vóelde me zeker niet als Jacky, dát was een mooie vrouw. Ik zat in die tijd duidelijk minder zelfverzekerd in m’n vel dan nu;-)

    Beantwoorden

  17. Marja
    Nov 18, 2013 @ 21:51:44

    Zalig hoe een kiekje zo’n heel verhaal naar boven kan brengen. Je ziet er zeer charmant uit, net Jacky.

    Rietepietz zegt;

    Leuk is dat hé, ik zie de truien ook weer helemaal voor me!
    Leuk compliment, het vreemde is dat ik me in die tijd verre van mooi voelde. Het was wé een fijne tijd met de kinderen , heerlijk vond ik het die kleintjes! En ook dat soort kleine geheimpjes mét en vóór de kinderen….. mooie tijden!

    Beantwoorden

  18. tagrijn
    Nov 18, 2013 @ 21:44:00

    Dan heb je wel een hele oude computer als zelfs deze foto’s erop staan. Of had je ze ingescand? Mijn moeder had ooit ook een trui voor me gebreid. Maar dat ding zit veel te strak en kon ik echt niet dragen. Heb haar dat maar nooit verteld. Mijn moeder is al 25 jaar dood en die trui ligt nog steeds als een soort relikwie in de kast nieuw te wezen.

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad had ik op de oude computer een mapje “oude zwart/wit foto’s.Was ik ooit aan begonnen maar zo’n brainwave waait dan over en je vergeet het weer;-)
    Dat kon wel gebeuren ja, volgens een patroon breien kent vele valkuilen , nét even dunnere wol dan voorgeschreven en alles wordt nét even krapper!Ook de breit de één strakker dan de ander en ook dat maakt verschil. Ik neem aan dat je al volwassen was toen je moeder de trui maakte die je nu nog nieuw hebt liggen,kinderen hebben meestal niet zoveel consideratie met kleding die niet lekker zit;-) Toch mooi dat je hem bewaard.Het valt me altijd weer op dat ik leuke reacties krijg van mannen op een logje waarbij ik denk “misschien wel een beetje téveel vrouwenlog”;-)

    Beantwoorden

  19. Petra
    Nov 18, 2013 @ 20:46:37

    Wat leuk Riet, zo’ n foto uit de oude doos!
    Helemaal met zo’n leuk verhaal erbij! Tegenwoordig is breien weer helemaal in.

    Rietepietz zegt;

    Ja best leuk hé! Die twee “kleuters” zijn ondertussen 50 en 48. Het meisje is ondertussen zelf al oma;-)
    Breien blijft leuk maar het is tegenwoordig niet lonend meer om te doen.

    Beantwoorden

  20. Zus
    Nov 18, 2013 @ 20:42:52

    De laatste truien die ik gebreid heb voor zoon en man (jaaaren geleden)Pasten
    precies omgekeerd dan de bedoeling was.Nou ja ,dan zo maar dacht ik.De mannen waren niet zo blij . Maar toen ze gewassen waren kwam het weer goed want de ene was wat gekrompen en de ander wat gelubberd. Klaar!! Zij blij en ik ook.
    Ik heb nog eens ’n truitje voor de kleinkinderen gebreid. Toen was de breimode voorbij. Wat kon jij mooi inbreien Riet. Dat was echt nog niet zo eenvoudig zo’n patroon! Groetjes XXX

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, ja dat kon natuurlijk gebeuren ,hing een weetje af van de wol die je gebruikte! Voor de kleinkinderen heb ik nog wel eens iets op de pennen gezet maar eigenlijk meer genaaid.
    Ik had ooit een prachtige kabeltrui gebreid voor een vriendinnetje van de kinderen ,van wol ,en de vader van meisje wist niet dat het wol was en gooide de trui in de wasmachine…… je kunt wel raden hoe die eruit kwam. XXX

    Beantwoorden

  21. Marion
    Nov 18, 2013 @ 20:20:55

    Komt bekent voor, ook ik heb dit soort truien gebreid, wat hadden ze daar lang plezier van en ik ook natuurlijk.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja wat wás het leuk hé om dit soort patronen te breien.
    ook kabels breien was reuze leuk, heb ik ook gedaan! Het is nog steeds wel leuk om te doen maar er is zóveel leuks te koop voor veel minder zelf breien! Bovendien zitten m’n vrije uurtjes nú in m’n logje!

    Beantwoorden

  22. Suskeblogt
    Nov 18, 2013 @ 19:51:12

    die trui zou volgens mij nu ook nog gedragen kunnen worden door een kind van die leeftijd. De trui ziet er helemaal niet verouderd uit

    Rietepietz zegt;

    Daar heb je helemaal gelijk in, het is zelfs weer mode en truien met dit soort patronen liggen overal te koop, wel is het nu meestal geen echte wol meer!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

