Oh oh.. Den Haag

De eigen woonplaats is meestal niét de stad waar je een rondvaart gaat maken, nee toch?
Geboren en getogen in Den Haag ,waar ik tot m’n 45ste jaar woonde, had ik Den Haag nog nooit vanaf het water gezien. Had ja, jij let op zeg, want vandaag kon ik die schade inhalen omdat een jarige neef de familie een snertvaart aanbood. Nee de váárt was niet snert maar werd afgesloten mét snert. Daar was over nagedacht want begin november  is er bij  een rondvaart op een open boot echt héél weinig kans op oververhitting.
Tegen de dreigende regenbuien waren er flatteuze plastic regenjasjes aan boord die natuurlijk óók lekker waren tegen de snijdende koude wind. Henk keek er toch wat argwanend tegenaan toen ik hem óók een plastic verpakking aanbood.

DH2
Vanaf de Haagse Bierkade vaart vrijwel het hele jaar door “de Ooievaart”  die desgewenst dus met een snert arrangement uitgebreid kan worden. In de zomermaanden duurt de tocht anderhalf uur maar in deze tijd van het jaar kort men de tocht in tot 3 kwartier, en zelfs dán is de kans groot dat je  (op onze leeftijd) door de koude spieren niet meer van boord kunt stappen.
Bruggen genoeg in Den Haag, sommige van  van hout , oud en met spuglelijke hoogbouw op de achtergrond .

DH4b
Sommige van beton en zo laag dat je moet bukken als je alles heel wilt houden, in steden als Delft en Leiden lijkt dat normaal maar in Den Haag verwacht je  eigenlijk niet dat  je gedurende de tocht maar beter een flink aantal diepe buigingen kunt maken voor zo’n brug!

DH3b
Toch is de ooievaarstocht wel een aanradertje, er is natuurlijk geen óóievaar te zien maar  je ziet “het betere deel” van het oude Den Haag vanaf het water……al is er  aan die hoge nieuwbouw niet altijd te ontkomen….

DH
…er zijn nog genoeg mooie walkanten met oude verhalen uit vervlogen tijden als je geluk hebt met de gids.
Op de foto hieronder is de bovenste etage, die witte rand, slechts 1.40 mtr. hoog en daar sliep in  vroeger tijden het personeel. Over het personeel klein houden gesproken!

DH1
Denk alleen niét dat je op het water kunt ontsnappen aan de véle wegomleggingen  in Den Haag  want dán ga je de boot in ….

DH12

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Nov 17, 2013 @ 12:06:46

    oh lijkt me best leuk. Dochterlief woont in Den Haag en ze mag me best zo’n rondvaart aanbieden.

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij varen ze in deze tijd van het jaar alleen op aanvraag met groepjes, maar in het voorjaar gaan ze weer met vaste vaarten werken.
    Ze zijn op internet natuurlijk wel te vinden als je “een hint” wilt geven;-)

    Beantwoorden

  2. Aukje van Rossen
    Nov 13, 2013 @ 21:18:23

    Gaaf!!!!! Ga ik ook eens doen. Leuk idee.

    Rietepietz zegt; Wél in de zomer doen dan hé, is veel lekkerder dan om te varen;-)

    Beantwoorden

  3. Leo's mening
    Nov 13, 2013 @ 10:40:12

    Voor mij even nieuw dat je ook kunt rondvaren daar. Wij liepen de laatste keer de blaren op de voeten, ik schreef al wat over mijn gevoel bij al die nieuwbouw in het Haagse. Ooit ontdekten we in Den Bosch ook dat je daar kon varen op de Buiten Dieze. Bleek een eye-opener, want we wisten niet dat daar zulke fraaien pandjes aan de haven stonden en dat er uberhaupt een haven was. Soms moet je even die stappen zetten. Stappen zetten wij meestal ook in de eigen hoofdstad, bekijken de stad met ogen van bezoekers en zien nog steeds allerlei details die we voorheen gewoon ongezien passeerden. Leuk om te doen, en meestal niet ver uit de buurt..

    Beantwoorden

  4. Redstar
    Nov 12, 2013 @ 08:02:50

    Nou, dat lijkt me inderdaad een geweldige rondvaart, maar… Ik zal hem hoogstwaarschijnlijk nooit nemen. Te ver weg, en wanneer kom ik nu in den Haag om een rondtocht te maken.
    Als ik er kom, is het echt voor andere zaken, en ben weer weg als ik klaar ben 🙂

    Rietepietz zegt;

    áls je al een rondvaart in deze richting zou willen maken zou ik in jouw geval toch voor Delft of Leiden kiezen, die zijn veel knusser en er is meer “oud”te zien. Den haag krijgt steeds meer hoogbouw en dat bederft behoorlijk “het doorkijkje”.

    Beantwoorden

  5. Albert y Mara fotoblog
    Nov 12, 2013 @ 01:44:14

    Zo’n tocht staat hoog op ons verlanglijstje. Na het lezen van jouw log helemaal. Zal wel mei of juli/augustus worden als we voor langere tijd terug zijn in Nederland. Sinds we een kleinzoon hebben zijn we af en toe in het Dolfinarium te vinden. Dat heb je met attracties in de omgeving en/of eigen stad.

    Rietepietz zegt;

    Het is héél lang geleden dat ik jullie Dolfinarium heb bezocht ,ik ben toch niet écht van de “attracties” en heb nog héél veel niet gezien. De laatste paar jaar komen we soms nog eens ergens als kleinzoon Sebastian over is , we hebben zelfs Drievliet nog niet “met hem gedaan” en dat ligt vrijwel om de hoek , éigenlijk schande;-)

    Beantwoorden

  6. Melody
    Nov 11, 2013 @ 23:15:20

    en juist je eigen woonplaats kan dan zo verrassend zijn he?\

    Leuk hoor! Eigenlijk benijd ik jullie wel…. deze mogelijkheid heeft Assen namelijk (Nog) niet…wie weet ooit…

    Rietepietz zegt;

    Nou de éigen woonplaats is het al 25 jaar niet meer maar inderdaad, ik heb toch nog 20 jaar langer in Den Haag gewoond dan ik Rijswijk;-)
    Den haag is best wel veel veranderd in die jaren dat ik weg ben en eigenlijk niet ten goede!

    Beantwoorden

  7. RenéSmurf
    Nov 11, 2013 @ 22:45:13

    Ja, dan kan iemand beter hartje zomer jarig zijn! Maar wellicht is dat een idee voor een volgende verjaardag. Zo zie je nog eens wat vanuit een ander gezichtspunt, zo vanaf het water.

    Rietepietz zegt;

    Nou ja zelfs in hartje zomer was het dit jaar nog héél lang vreselijk koud. Maar we gaan het vast nog wel eens overdoen bij beter weer.

    Beantwoorden

  8. tagrijn
    Nov 11, 2013 @ 21:38:09

    Wist niet dat er in Den Haag rondvaarten mogelijk waren. Iets om te onthouden. Al heb ik in Leiden zelf nog nooit een rondvaart gemaakt! Staat nog steeds op het virtuele vanplanlijstje. Maar als jij dat zo leuk vindt moet ik mijn stad toch ook maar eens vanaf het water gaan bekijken.

    Rietepietz zegt;

    Zéker doen Tagrijn, het is écht anders dan vanaf de wal.Maar zoals ik al zei, in je eigen woonplaats doe je dat soort dingen meestal niet! Alleen dénk ik dat jij meer over Leiden kunt vertellen dan de gids, misschien is zo’n gidsenbaantje je wel op het lijf geschreven! De ooievaart kun je beter in de zomer maken, dan is de rondvaart langer én vast ook warmer;-)

    Beantwoorden

  9. Petra
    Nov 11, 2013 @ 20:41:34

    Wat leuk Riet, dat zal mijn man zeker aanspreken want in is ook een Hagenees!
    Vorig jaar heb ik ook een leuke boottocht gemaakt maar dan in Haarlem, was een personeelsuitje.
    Was de snert ook lekker?

    Rietepietz zegt;

    Een boottocht is een leuke manier om een stad te bekijken.
    Wij kwamen er niet aan toe toen we in Haarlem waren en kan me er eigenlijk niet zo heel veel water herinneren.
    De erwtensoep was heerlijk werd , zoals het hoort, met roggebrood met spek geserveerd.

    Beantwoorden

  10. minoesjka2
    Nov 11, 2013 @ 20:11:16

    Leuk, hé toerist spelen in je eigen stad. Ik heb dat ontdekt toen ik jaren terug voor het eerst een stadspas nam. Als je met een camera om je nek loopt, zie je opeens alle dingen anders, zeker in je eigen stad heb ik ervaren. Zo heb ik ook Gouda, mijn geboortestad opnieuw ontdekt.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben niet écht een fotograaf, maar ik bekijk inderdaad tegenwoordig wél alles “met log ogen” en vind daarmee meestal wel een onderwerp voor een logje.
    Gouda heeft ook veel mooie dingen, we kwamen er vroeger vaker dan nu omdat m’n zus destijds in Stolwijk een zomer verblijfje had.

    Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    Nov 11, 2013 @ 19:59:12

    Leuk uitje!

    Rietepietz zegt;

    Maar in de zomer zal het zeker nóg leuker zijn;-)

    Beantwoorden

  12. marjak
    Nov 11, 2013 @ 19:22:09

    Ja, leuk hé, om de stad vanaf het water te bekijken. Ik heb het een paar jaar geleden gedaan met mijn collega’s en we verbaasden ons erover hoe anders de stad er vanaf het water uitziet. En je krijgt leuke informatie en wordt op details gewezen, waar je over heen kijkt als je gewoon door de stad loopt of rijdt. Den haag heeft meer mooie plekken dan je denkt!

    Rietepietz zegt;

    Op dit moment is er toch tijdens zo’n boottocht toch niet aan de minder mooie kantjes te ontkomen, we kwamen langs een punt waar de gids kon vertellen dat het er nú ongeveer uitziet als nadat er in de oorlog een verkeerd gevallen bom neer was gekomen, echt púinhopen! Aan de overkant van het Malieveld zijn héél veel bomen
    gerooid voor werkzaamheden en doordat de overgebleven bomen al bijna kaal zijn zie je óók nog eens die lelijke hoge nieuwbouw veel meer. Maar je hoort van de gids inderdaad. wél leuke weetjes.

    Beantwoorden

  13. isis45
    Nov 11, 2013 @ 16:02:41

    Leuk zo’n snertvaart. In Rotterdam heb je de snert tram, hetzelfde principe denk ik.

    Rietepietz zegt;

    Waarschijnlijk wel, hier werd de snert geserveerd in een knus restaurantje aan het eind van tocht.

    Beantwoorden

  14. beauninoblog
    Nov 11, 2013 @ 15:32:33

    Leuk idee, zo’n snert tocht!

    Rietepietz zegt;

    Een erg leuk idee ook om een verjaardag te vieren, héél iets anders dan gewoon thuis natuurlijk!

    Beantwoorden

  15. Rebelse Huisvrouw
    Nov 11, 2013 @ 13:16:31

    Ik ben maar een paar keer in mijn leven in Den Haag geweest en ik herinner me nog heel goed De Passage (heette dat zo?). Prachtig! Verder kom ik er nooit. Eigenlijk jammer, want het schijnt een mooie stad te zijn. Er valt nog zoveel te zien eigenlijk! Mooi, die foto’s.

    Rietepietz zegt;

    De passage is inderdaad altijd mooi geweest maar óók daar is men aan het rommelen. Er zijn natuurlijk wel mooie bezienswaardigheden maar dan moet je wel een beetje de weg weten omdat het een grote stad is. vanuit de passage is in ieder geval het binnenhof wel makkelijk te bereiken, dat moet je eigenlijk wel gezien hebben als je in Den Haag bent. Het Mauritshuis is daar ook niet ver vandaan maar dát wordt verbouwd waardoor de hele buurt een rommeltje is;-(

    Beantwoorden

  16. cornma
    Nov 11, 2013 @ 11:09:35

    Ik ben ooit wel eens in Den Haag geweest, maar ik ken de stad niet. Niet vanaf de straat en niet vanaf het water.

    Rietepietz zegt;

    Niet iedereeen zal het met me eens zijn maar er zijn leukere steden om te bezoeken dan Den Haag. Delft en leiden zijn veel knusser bijvoorbeeld.

    Beantwoorden

  17. Marion
    Nov 11, 2013 @ 09:45:12

    Fijn dat je het toch een geslaagde tocht vond, al lijkt het me, zo als je al zei, toch
    prettiger het in de zomer te doen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Op een mooie zomerse dag lijkt het me inderdaaad prettiger maar ja, ook in juli kun je natuurlijk bar slecht weer treffen, denk maar aan de zomer van dit jaar. En ach, ook vandaag zochten we toch vrijwillig de koude zeewind op… héérlijk!
    XXX

    Beantwoorden

  18. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Nov 11, 2013 @ 09:14:49

    Schön, das sind Erinnerungen.
    LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Nét wat je zegt!

    Beantwoorden

  19. Leidse Glibber
    Nov 11, 2013 @ 02:07:33

    Leuk dat verslag over een vaartochtje met de Ooievaart. Grappig toeval de schippers van de Leidse Rederij zijn vorig jaar nog uitgenodigd door de Ooievaart om mee te varen en ervaringen te delen.

    Rietepietz zegt;

    Dat is leuk én nuttig denk ik, de ooievaart kan nog wel wat leren van Leiden dat natuurlijk al een veel langere rondvaart traditie heeft. Maar aan de enthousiaste inzet van de gidsen zal het zéker niet liggen.

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Nov 11, 2013 @ 00:30:58

    Ook al ken je de stad, vanaf het water ziet het er toch altijd heel anders uit. Daarom vind ik rondvaarten best wel leuk. Wie weet, gaan wij dat ook nog wel eens doen. Als je al een rondvaart in 020 en in 010 hebt gemaakt, moet dat in 070 toch zeker ook gebeuren.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou in jou geval zéker wachten tot je weer helemaal vast op de benen staat. De ooievaart is (nog) niet te vergelijken met de rondvaartboten van 010 en 020, van een stevige loopplank heeft men nog geen weet. We moesten zelfs over een aantal boten heen lopen om bij de boot te kunnen komen en bij het “snertrestaurant” moest zelfs een flinke stap omhoog gezet worden om op de kade te kunnen komen. Het is echt nog wel voor verbetering vatbaar !

    Beantwoorden

  21. Blog Zonder Naam
    Nov 11, 2013 @ 00:18:47

    Ik ken het gevoel…….Als had ik mijn eigen dorp al wel eens vanaf het water…..eh….ik bedoel ijs, gezien, via een rondvaart is heel anders. Wij kregen ooit een rondvaart aangeboden de mantelzorgdag, door de gemeente Giessenladen.
    Wij hebben trouwens nog een andere optie ook in ons dorp; Met de sampan, een soort fluisterboot. Dat zou ik ook nog wel eens willen proberen.

    Rietepietz zegt;

    Nou op schaatsen vind ik het allemaal nog véél leuker natuurlijk maar in de grote steden zit dát het vrijwel nooit meer in. Ik ken de omgeving bij (nog) niet maar het zal zeker leuk zijn om met zo’n fluisterboot de omgeving te verkennen maar dan wel liever in zomer natuurlijk;-)

    Beantwoorden

  22. datzalwel
    Nov 10, 2013 @ 23:36:59

    Leuk zo’n tocht en ja in november moet je rekening houden met minder weer.Ik was het afgelopen weekend in Madrid wel iets warmer maar en dat moet gezegd als toerist in deze wereldstad kon ik beter de weg vinden met het openbaar vervoer als hier. Een kaartje en ik kon met alle mogelijke maatschappijen reizen alleen kaartje insteken en uithalen . Uitschecken hoefde niet , met hetzelfde kaartje heel Madrid door van centrum tot vliegveld en een plattegrond van metro enz erbij. Het kán dus wel makkelijk.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Práát me er niet van, hadden toevallig ook gisteren een aanvaring met het OV systeem door de drukte in de tram. Henk hoort dan niet of het apparaat piept en zién kun ook niet altijd of alles goed gegaan is en dus … wéér ingecheckt , zeg maar dag 4 euro want om dat terug te eisen is een ellende waar ik niet eens aan ga beginnen.
    Niet verkeerd zeg een weekend Madrid, Je hebt de Sint toch wel even op de hoogte gesteld van alle commotie hier hé!

    Beantwoorden

  23. J@n.
    Nov 10, 2013 @ 23:33:42

    Ja, we gaan het wel altijd veraf zoeken, terwijl het heel kort in de buurt best wel interessant kan zijn. Dat er in Den Haag ook al rondvaartboten waren heb ik nooit geweten.

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij is de ooievaart ook nog niet zo héél lang in de vaart en als ik eerlijk ben is het wel een beetje armoedig in vergelijking met andere steden.
    Geen fatsoenlijke loopplank bijvoorbeeld waardoor mensen die slecht ter been zijn (en juist voor dié mensen is het een mooie gelegenheid iets meer te zien) en een beetje treurige open boten. Maar het zal nog moeten groeien denk ik. Dat werd wel een beetje goed gemaakt door de gids en bootsman die het erg leuk deden.

    Beantwoorden

  24. gewoonanneke
    Nov 10, 2013 @ 23:02:59

    Wel een ervaring zo, ja zulke dingen in je eigen woonplaats doe je meestal niet he. Hoop dat de snert lekker en warm was……Woon al mijn hele leven in de buurt van de Euromast en er nog nooit opgeweest, moet ik ook eens gaan doen.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, we wonen nu al 25 jaar in het aangrenzende Rijswijk en het werd dus wel eens tijd de toerist uit te hangen in onze voormalige woonplaats. Zo werkt dat hé, al ben ik óók nog nooit op de Euromast geweest ,dit wegens de snelliften waar ik helemaal niéts mee heb.
    Toeristische uitjes in de eigen stad maak je mééstal pas wanneer je buitenlandse bezoekers hebt;-)

    Beantwoorden

  25. Suskeblogt
    Nov 10, 2013 @ 21:59:22

    Wij zijn ooit door Den Haag gereden, maar veel heb ik er niet van gezien. Het ziet er in ieder geval de moeite uit eens te bezoeken.

    Rietepietz zegt;

    Je moet wél de tijd hebben want dingen die de moeite waard zijn liggen vaak ver uit elkaar. In de binnenstad kun je tegenwoordig niet meer met de auto komen,dat maakt het voor toeristen al niet makkelijker.

    Beantwoorden

  26. Marja
    Nov 10, 2013 @ 21:54:23

    Apegaaf! Ik zie zelfs een zonnetje. Wat zeg ik? Ik zie er meer dan een!
    Ik heb genoten van dit logje. Als geboren Hagenees heb ik 3 keer niks met die stad, maar jij maakt het helemaal goed.

    Rietepietz zegt;

    We hádden een paar spetters regen maar óók een bescheiden zonnetje en daar zag het vanmorgen niet naar uit! Ook toen we terug gingen regende het weer, maar al met al was het toch boffen. Ik ben óók geboren Haagse, heb er 45 jaar gewoond en zou er nog niet gratis terug willen gaan wonen. Er zijn nog wel wat mooie buurten maar die zijn ónbetaalbaar en zelfs daar zal ik meestal niet eens willen wonen. Ik blijf lekker in Rijswijk!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

