verandering?

Klopt, Rietepietz en verandering zijn géén grote vrienden! Meestal krijg ik flink grote vlekken als er dingen veranderen  waar ik aan gewend,c.q. gehecht ben.
Veranderingen in de digitale wereld zijn helemáál funest voor m’n gemoedsrust omdat ik wél wil blijven bloggen maar vernieuwingen, die helaas met enige regelmaat  onontkoombaar blijken, niet altijd fluitend kan verwerken.
Nou ja wél fluitend maar dan van de stoom die uit m’n oren komt. hoe kóm je erbij dat ik te gemakszuchtig ben om me erin te verdiepen.
Het zal dus niemand verbazen dat de lay-out van m’n site  een zéér stabiele factor is in de razend snelle digitale wereld.
Ik ben trouwens nog  niet uitgekeken op het voorgebakken thema dat nu mijn lay-out is maar wat dénk je….. heb ik zélf zitten snuffelen in de thema’s van wordpress en vond deze best wel aardig!
thema1
Eigenlijk heb ik maar één reden om te willen veranderen, op de gekleurde achtergrond worden plaatje en foto’s altijd in een wit frame geplaatst waardoor je dus altijd een soort lijstje om een plaatje heen krijgt. Bovendien wordt bij wordpress de achtergrond van “een tube” (een plaatje zonder achtergrond) altijd wit ingevuld.
Op een witte achtergrond zie je dat natuurlijk niet.

thema2
In mijn gekleurde achtergrond van nu vind ik het vaak lelijk en los ik dat op door in psp áchter het plaatje een stukje achtergrond van de site te plakken. Je blijft dan nog steeds wél een lijsje erom zien maar dat is minder storend dan  een heel wit vlak.
Eh wat….. o je snap niet wat ik bedoel want je stoeit nooit met  een fotobewerking programma  goh… ben ik toch érgens een bijdehandje in laat ik het wel even zien ik bedoel dit ….
tulpenf-bloem_04Zónder wit randje is meestal  leuker,  vooral als het om grappige plaatjes gaat en dat witte randje valt op een witte achtergrond dus weg omdat je wit op wit nou eenmaal niet ziet.
Best wel een hoop gedoe om die plaatjes steeds aan te passen en vandáár dat ik rondkeek wat er nog meer is …. gratis natuurlijk,  hoewel ik best wil betalen  kan dat nérgens op een voor mij aanvaardbare manier. Géén internet betalen en géén automatische incasso voor Rietepietz !
Nou is er bést nog keus genog hoor bij de gratis thema’s ,ook deze biedt alles dat ik nodig vind, leesbaarheid, een aantal pagina’s en de indeling die ik het prettigst vind.
thema3

Bij sommige kun je dan nog de achtergrondkleur aanpassen , zoals in het  lichtblauwe voorbeeld hierboven of de kleur van de titel in de kop of een kopfoto toevoegen. Al met al viel het niet tegen maar ja…. als ik dan weer naar de huidige lay-out kijk……. ben ik toch wel héél erg aan gewend …. hélp …. vinden jullie dat er iets bij de voorbeelden zit dan echt véél beter is!
Ze kunnen aangeklikt worden om ze iets groter te zien. Ik wéét het niet meer ….misschien heb ik gewoon een duwtje nodig, tenzij  iedereen nou héél hard roept dat het  er juist zo gewéldig uitziet ….. ga ik niet dwars liggen natuurlijk;-)
Zonder dollen ik wil toch best je mening horen, óók als je het hélemaal niks vindt want ik wéét dat je meer komt voor het verhaaltje dan de lay-out….. toch?
thema4

25 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. isis45
    Nov 11, 2013 @ 16:00:59

    Je moet alleen veranderen als je dat zelf echt wil, niet omdat anderen dit mooier vinden. Maar als ik moest kiezen, vind ik de eerste het leukst.

    Rietepietz zegt;

    Dat is grappig want die eerste zou ook mijn keuze zijn.
    Maar ondertussen heeft een medeblogster misschien wel de oplossing gevonden om van dat witte venstertje af te komen en dát was eigenlijk de enige reden om te willen veranderen!

    Beantwoorden

  2. ria
    Nov 10, 2013 @ 20:59:39

    Laat ik eerlijk zeggen. Ik snap geen jota van het hele pc-gedoe . Bij de vorige weblog werd ik geholpen door Joke en daar was ik erg blij om , maar nu met wordpress is het anders en met mijn eigen site weet ik ook niet hoe outlay te veranderen. Maar gelukkig kan ik schrijven en hoop dat jullie alles goed kunnen volgen zonder oogziekte op te lopen.
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Ja hoor geen zorgen, jouw site is prima te lezen!Het moet ook een béétje je belangstelling hebben om in het beheer te rommelen. Het is ook wel makkelijker geworden dan destijds bij weblog, en omdat ik óók graag in een fotobewerkingsprogramma (PSP) knutsel steek ik daar toch ook wel iets van op.
    Je moet er gewoon een beetje lol in hebben dan lukt het wel;-)

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Nov 10, 2013 @ 12:08:23

    Pfft. Riet, volgens mij heb je je daar meer dan gemiddeld in verdiept. Ik ben ook van de gemakzuchtige, één keer iets goeds, dan gewoon houden zonder op zoek te gaan naar iets nieuws. Is me veel te ingewikkeld en kost me veel te veel tijd die ik liever aan iets anders besteed. Als jij niet over die witte randjes rond de foto’s en plaatjes had geschreven, was het mij nooit opgevallen. Ja nu ziek het ook en begrijp ik wat je bedoelt, maar echt storend? mwah, ik weet niet. Knap dat je witte achtergrond met de eigen kleur kunt opvullen. Zal wel een trucje zijn, maar ik zou het nu niet kunnen.

    Rietepietz zegt;

    Nou dát valt wel mee, eigenlijk komt het alleen maar doordat ik nogal graag “speel”met Paint Shop Pro, en dan leer je wel iets over die achtergrondjes van plaatjes. En áls ik iets graag wil weten zijn er gelukkig altijd wel medebloggers die me op weg willen helpen,zo heb ik éigenlijk alles geleerd dat ik nu weet ,en wát ik weet is eigenlijk een vreemd allegaartje van moeilijke én makkelijke dingen!

    Beantwoorden

  4. Leo's mening
    Nov 10, 2013 @ 11:22:49

    Herkenbaarheid is ook zoiets. Veranderingen zijn niet altijd verbeteringen, het enorme gedoe bij Weblog.nl staat me nog goed bij. Soms moet je gewoon een beetje vijlen en poetsen. Komt het ook goed, maar blijf je gewoon een vaste waarde op bloggebied. Het gaat toch vaker om de inhoud dan om de verpakking naar mijn idee. En mijn lijfspreuk is ‘Keep it Stupid Simple’. Dan zal je zien dat je niemand wegjaagt, maar juist die vaste kern volgers (en meer) vast weet te houden. Ook iets waard…

    Rietepietz zegt;

    Daar heb je zeker gelijk in, bij bloggers die vaak veranderen ben ik inderdaad altijd even “de draad kwijt” voor ik alles weer gevonden heb. Volgens mij ben ik ondertussen inderdaad wel een “redelijk constante factor”in logland en als zelfs mijn tamelijk sombere lay-out in “WL” destijds niemand heeft weggejaagd zal het wel loslopen.
    Het is gewoon een beetje luiheid om “van dat plaatjes aanpas gedoe af te komen” dat ik met de gedachte speel te veranderen, niet omdat ik de lay-out zát ben, dan was het makkelijk te beslissen!

    Beantwoorden

  5. Marion
    Nov 10, 2013 @ 10:15:15

    Van mij hoeft die verandering niet zo, ik vind dat wat je schrijft het aller
    belangrijkste, dat is altijd gezellig.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Dat is natuurlijk ook het belangrijkste, geen hónd komt alleen voor hoe de site eruit ziet.Maar jij snapt wel wat ik bedoel met die plaatjes , het is zó gedoe om er steeds die achtergrond in te moeten zetten om te voorkomen dat ik een wit vlak onder het plaatje krijg.
    maar als ik, na wat experimenteren weer m’n gewone site zie ben ik tóch weer blij;-)
    Ik hoop dat het straks weer wat beter met je mond gaat , sterkte XXX

    Beantwoorden

  6. minoesjka2
    Nov 09, 2013 @ 17:06:30

    De lay-out van mijn blog verander ik ook niet zo snel. Gewoon omdat het zo lekker vertrouwd voelt en ik nog best tevreden er mee ben.
    Verder heb ik geen moeite met veranderingen hoor, al moet ik naar mate ik ouder word wat harder mijn best doen om mee te veranderen hahaha

    Rietepietz zegt;

    Alle verandering is geen verbetering tenslotte;-) Ik hecht ook best wel aan m’n lay-out, niets mis natuurlijk, wie lol heeft veranderen kan dat natuurlijk doen.
    De digitalisering van de maatschappij gaat mij in ieder geval véél te hard,daar wil ik niet eens aan wennen en wáár het kan sputter ik flink tegen.Geen internetbankieren, niet pinnen en gemeentezaken per PC regelen, ik gooi gewoon de kont tegen de krib;-)

    Beantwoorden

  7. Blog Zonder Naam
    Nov 09, 2013 @ 15:43:58

    Ik snap je probleem van de witte randjes….. Maar ik heb het nooit echt storend gevonden. Maar als je wilt veranderen, vond die eerste blog-tryout wel de moeite waard om te proberen. Volgens mij kun je daar gewoon dezelfde kop blijven gebruiken, of misschien zelf de oude van vroeger, of een hele nieuwe maken!
    Joh…… Je ziet maar….. Zolang je maar blijft schrijven!

    Rietepietz zegt;

    Nee écht storend is het ook niet, meer… “jammer” en dat niet eens altijd. Dat eerste voorbeeld heeft inderdaad m’n voorkeur door de kleuren maar de kopfoto zou daar niet bij passen. Zou geen probleem zijn want nieuw maken is best leuk.
    Maar de huidige kopfoto kon ik toevallig wel erg passend in het design maken en dat zou me vast geen tweede keer lukken.
    Gelukkig vind ik het schrijven sowieso belangrijker dan de lay-out dus het komt wel goed;-)

    Beantwoorden

  8. cornma
    Nov 09, 2013 @ 14:17:05

    Ik heb het ook niet zo op veranderingen. Heb ook een hekel aan die eeuwige updates overal. Als iets goed werkt, moet je er gewoon niet aan hoeven klooien. Ik vind jouw lay-out prachtig en witte randjes of geen witte randjes? Dat is iets waar ik me nou echt niet druk om kan maken.:-)

    Rietepietz zegt;

    Ja balen steeds hé, als het een poosje rustig is (zoals sinds ik bij wordpress zit) wordt ik al ónrustig omdat het nooit lang meer kan duren eer men alles weer verouderd vindt. Ik heb af en toe wel eens kleine veranderingen gezien maar die waren te behappen. Nee de randje móeten maar en is nog altijd beter dan een compleet witte achtergrond achter een plaatje.

    Beantwoorden

  9. Marja
    Nov 09, 2013 @ 14:11:54

    Ik kom toch wel bij je lezen al maak je het pimpelpaars met gouden stippels. Mijn WP kopieblog ziet er zo uit: http://rammelaarsdotme.wordpress.com/
    P.S. Ik ben er dus weer! Met 2 stents, dus er is nog meer van mij. ;o)
    We gingen al onze nep-onderdelen eens optellen en moesten vreselijk lachen. Let op: 4 kunstlenzen, 6 schroeven en moeren, 2 stents, 1 gehoorapparaat en 4 kunstgebitten. Geinig hè?

    Rietepietz zegt;

    WAUW….WELKOM TERUG
    Wil jij wel eens héél rustig aan doen na deze toch best pittiger ingreep…. beloofd?
    Eigenlijk bést wel slim om een kopieblog ergens anders te maken, je wéét maar nooit;-(
    Moet ik eens over nadenken, kan ik dáár lekker experimenteren! Ik vind trouwens je “gewone site” warmer. Blauw en wit zijn natuurlijk ook koele kleuren maar eh… geen zorgen de gouden stippen zijn op bij wordpress.

    PS. Whahaha, die néponderdelen, lijkt de krinloopwinkel wel. je hebt het aantal in ieder geval flink opgeschroefd;-)

    Beantwoorden

  10. Hanny
    Nov 09, 2013 @ 14:05:38

    WordPress ken ik helemaal niet. Maar is het niet mogelijk om in WordPress de kleur van het frame te wijzigen? Kan dat alleen maar standaard wit? Slechte zaak van WordPress dan. Vraag het eens aan de deskundigen van WordPress. Misschien is het heel simpel om de kleur van het frame aan te passen. Want ik vind de huidige lay-out hartstikke leuk en helemaal bij jou passen. Dus waarom veranderen?

    Rietepietz zegt;

    WordPress is voor de “gratis blogger”zelfs niet eens aan te spreken, d.w.z. ze hébben gewoon geen helpdesk als je gratis blogt.
    Dat witte lijstje kom ik niet omheen volgens mij maar zóveel weet ik er nou ook weer niet van.
    het een kleurtje geven zou trouwens niet helpen omdat m’n achtergrond niet egaan van kleur is dus dan zou je het tóch nog zien. Maar inderdaad, als ik dan weer een paar thema’s heb geprobeerd ben ik toch weer blij als als alles weer bij het oude is;-)

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Nov 09, 2013 @ 10:58:36

    Ik heb nu alweer een jaar of drie mijn eigen ontwerp staan. Ik heb slechts wat kleine veranderingen aangebracht zo nu en dan om de snelheid te garanderen, en omdat ik zelf van een opgeruimde site hou. Binnenkort weer wat zeer kleine veranderingen, maar die zullen bijna niemand opvallen.

    Rietepietz zegt;

    Ik kan me nog herinneren dat je jouw ontwerp erop hebt gezet, wat je ervoor had kan ik me niet meer echt herinneren maar wél dat het ook niet gek was;-)
    Maar zoals wel duidelijk is heb ik iets met “warme kleuren”, zie genoeg mooie dingen maar kan er tóch niet toe komen om de boel om te gooien!

    Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Nov 09, 2013 @ 06:36:48

    voor mij hoeven die veranderingen niet zo. Gewoon doen wat jij mooi vindt. En het is het logje waarvoor ik kom,dus.

    Rietepietz zegt;

    Dát doe ik natuurlijk sowieso maar soms is het wel leuk om je eigen keuze een beetje te toetsen aan anderen;-)

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Nov 09, 2013 @ 02:09:08

    Het ziet er toch goed uit Rietepietz , lekker zo houden. Ik ben ook niet van de veranderingen. Degene die zo aardig is die leuke Glibber kleding te printen wil ook mijn site anders gaan maken. Voorlopig houd ik het nog even af ondanks dat ze zeggen het is wat oubollig en kan flitsender. Misschien scoren we juist zo goed door onze eerlijke oubolligheid 🙂

    Rietepietz zegt;

    Jouw site is trouwens nog helemaal niet zo lang zo dacht ik.
    De mijne eigenlijk ook niet want is pas van na de overstap natuurlijk. Dit is toch al flink wat lichter dan destijds mijn site bij WL.

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Nov 09, 2013 @ 00:31:23

    In de tijd dat ik niet meer met een weblog bezig ben, heb ik het totaal vergeten hoe het allemaal moet. Misschien kwam het wel weer terug als ik er mee bezig ging, maar op dit moment is het allemaal geheimtaal die jij uitslaat, waar gaat het eigenlijk over? Je bent volgens mij een IT-deskundige.

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, nee hoor, jij zou het zó weer oppikken denk ik! Maar dat gedoe met tube’s heb jij nooit nodig gehad omdat je meestal geen plaatjes maar filmpjes plaatste. Ook met foto’s heb je er geen last van. Maar omdat ik graag in psp knutsel heb ik er soms wél mee te maken en stoort dat witte lijstje( om maar niet te praten over een heel wit vlak) om een plaatje me soms tóch

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Nov 09, 2013 @ 00:09:58

    Je kan wel verdwalen in de mogelijkheden! Ha, dat is alleen al met youtube zo, je kan daar zo een uurtje zoet zijn met het uitzoeken van de layoutmogelijkheden en wat testen en zo. Tenminste, ik wel.

    Rietepietz zegt;

    Ik kijk dan nog maar alléén bij wat er bij wordpress mogelijk is ,omdat ik waarschijnlijk geen andere mogelijkheden kan benutten met een gratis site.

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Nov 08, 2013 @ 23:48:40

    Voor mij is de inhoud belangrijker dan de omlijsting, let er ook nooit zo erg op moet ik zeggen hoewel ik zelf wel zo nu en dan mijn header aanpast aan het seizoen maar voor de rest is dat ook niet zo mijn ding.

    Rietepietz zegt;

    De inhoud is natuurlijk ook belangrijker dan de omlijsting want daar wordt niet of nauwelijks naar gekeken! Toch was jouw header me wel opgevallen, lekker sfeervol in “mijn kleurtjes” ,ik heb toch het meest met warme kleuren.

    Beantwoorden

  17. Rebelse Huisvrouw
    Nov 08, 2013 @ 23:18:11

    De lay-out die je nu hebt past op de een of andere manier wel bij je vind ik: vrolijk en gezellig!

    Rietepietz zegt;

    Mijn oude weblog heeft óók jarenlang dezelfde lay-out gehad.
    Ook nogal herfstkleurig, ik schijn toch weinig met heel lichte tinten te hebben;-)

    Beantwoorden

  18. Mrs. T.
    Nov 08, 2013 @ 22:47:37

    Af en toe probeer ik ook wat, maar ik kom toch altijd weer uit op het vertrouwde.

    Rietepietz zegt;

    Dat heb ik ook ja, er zijn wel bloggers die regelmatig veranderen maar die vinden waarschijnlijk dat “geknutsel”leuk. Ik zit daar dan weer niet op te wachten;-)

    Beantwoorden

  19. Melody
    Nov 08, 2013 @ 21:52:44

    Het is jouw log…… als jij tevreden bent ‘moet’ de rest dat ook zijn toch? Mensen volgen je om hoe je schrijft en niet om hoe je log eruit ziet lijkt mij.

    Hoe dan ook….. mocht je willen veranderen maar je weet niet hoe of je bent bezig en je loopt vast….. je weet me te vinden! Ik bouw met alle liefde een ‘echte – Riet – Layout’ voor je.

    Rietepietz zegt;

    Ja dát is wel waar en dat weet ik! Ik ben waarschijnlijk meer schrijver dan knutselaar wat een site betreft.
    De gratis wordpress mogelijkheden kom ik wel uit en ik ben toch téveel “ikke selluf doen”om het uit handen te geven.Ik pronk liever niet met andermans veren. Maar ik wéét dat ik zo nodig een beroep op je mag doen.

    Beantwoorden

    • Melody
      Nov 08, 2013 @ 21:54:26

      Bei de wee….. als ik ‘binnenkort’ bij je op de stoep sta voor ‘jeweetwelwat’ ga ik met evenveel plezier naast je zitten en leer je hoe je het zelf kunt doen ;-0)

      Rietepietz zegt;

      Ik weet zéker dat ik veel van je kan leren , wie weet bedenk ik wel wat;-)

      Beantwoorden

    • Melody
      Nov 10, 2013 @ 12:52:55

      Kan me voorstellen dat je het als ‘pronken met andermans veren’ ervaart….maar zo ervaar ik het helemaal niet, nooit gedaan ook. Als ik een layout voor iemand maak probeer ik altijd zoveel mogelijk (al lukt dat nooit 100% natuurlijk) iemands wensen in te vullen. En dan kijk ik dus ook nooit naar wat ik zelf mooi vind maar laat het de betreffende logeigenaar beslissen 😉

      Er is wel een speciaal trucje waarmee je kunt voorkomen dat er randjes om de afbeeldingen verschijnen….die zal ik je even in de mail uitleggen.

      Rietepietz zegt;

      Ik vind het ook niet erg als ánderen dat doen hoor, fijn als er ,waar nodig, geholpen wordt. Maar ik leer het dan liever zelf al heb ik daar dan óók hulp bij nodig 😉 Ik hou me aanbevolen voor het trucje natuurlijk, heb al van alles geprobeerd ,met een code krijg ik het niet weg, alleen logbreed werkt dat wel, maar niet met er omheen vallende tekst.

      Beantwoorden

  20. powerpointgreetje
    Nov 08, 2013 @ 21:50:52

    goede avond Riet,
    dit is een persoonlijke smaak, ik vind dat je een mooi en rustig ogend blog hebt,
    zou het zo laten als ik jou was,
    fijn weekend toegewenst met hopelijk iets minder regen, Greetje

    Rietepietz zegt;

    ja dat natuurlijk wel maar het is toch ook wel leuk om te horen hoe anderen er tegen aan kijken, áls ik verander is het alleen maar om die witte vlakken kwijt te raken zonder er aan te moeten knutselen.
    het was hier vandaag best aardig weer, moeten we zaterdag vast wel weer voor boeten;-)

    Beantwoorden

  21. Zus
    Nov 08, 2013 @ 19:58:21

    Om het kort te houden. Ik vind je huidige kleuren warm en wat ik er lees ook trouwens.De andere zijn zo koel en zakelijk. wat mij mag je blijven zoals je bent 😉
    Liefs en groetjes XXX

    Rietepietz zegt;

    Dat is ook precies wat ik weer zie als ik na zo’n “experimentele” uitstap weer zie als alles weer bij het ouder is (je kunt ze gelukkig even uitproberen zonder dat anderen dat zien) Ik zóu ook alleen maar willen veranderen voor die witte achtergrond voor de plaatjes.Ik begruik er nu veel minder dan ik zou doen als ik ze niét aan hoef te passen.
    Maar ik vind het wél leuk om de mening van anderen te horen dus dankjewel en een fijn weekendXXX.

    Beantwoorden

  22. terrebel
    Nov 08, 2013 @ 19:29:27

    Lastig hoor! Maar ik kan je niet helpen want smaak is heel persoonlijk. Ik stel maar één enkele eis aan logjes die ik bezoek: ik moet ze kunnen lezen. Fijn weekend!

    Rietepietz zegt;

    Dat is ook wél het belangrijkste, tot m’n verbazing zaten er óók (voorgebakken) thema’s waarin door de keurkeuze van kleuren veel dingen nauwelijks leesbaar waren. Dáár let ik natuurlijk wel op want zéker bij de gratis opties heb je geen keuze in bijv. lettertype.

    Beantwoorden

  23. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Nov 08, 2013 @ 18:48:25

    Ein schönes Wochenende. LG. Wolfgang
    (Neue ppsx in unseren Blog.

    Rietepietz zegt;

    Ook voor jullie een mooi weekend Wolfgang!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

