ff van de straat

Lekker dan al die regen van de laatste dagen …. en toevallig is er dan natuurlijk nét niet heel veel voor ons te doen in de drukkerij….. dié bellen  altijd als het mooi weer is, daar kun je de klok op gelijk zetten!
Prima weer om de oude PC leeg te trekken maar aan álles komt een eind, zélfs aan die rotklus!
Tja wat dan, we kunnen elkaar dan wel de hele dag diep in de ogen gaan zitten kijken maar ja, daar beslaat je bril zo van!
Dan maar een  beetje Fr,Hals1cultureel bezig zijn?   O ja, er ligt nog een “Frans Hals” op zolder  waar ik wel iets mee kan.
De vrolijke drinker ligt al zó lang op zolder dat het aan te zien is, er loopt een breuk over z’n mond waardoor het lijkt alsof er nog een flinke schuimkraag op z’n lippen zit!
Nee natúúrlijk is het niet het schilderij uit +/- 1600 (of zoiets),  snap dat dan, dan was ik stante pede in het Sinterklaaspak gekropen om een paar mensen te verrassen met een tonnetje hier en een tonnetje daar!
Nee hoor, het is de deksel van een doos met daarin 1000 puzzelstukje zodat ik m’n eigen vrolijke drinker in elkaar kan zetten.
Ach wie hier al lang leest weet  dat  met enige regelmaat de grote puzzelplank weer op tafel gaat  en zo ook vandaag,

Fr.Hals2
Het geheel van “het schilderij” is nogal vaag van tekening zodat we allereerst de herkenbare stukjes rand uitzoeken en in elkaar passen, weten we metéén van “de hoed en de rand” in dit geval.

Gezien de titel van het schilderij, de vrolijke drinker,  lijkt het me niet te vergezocht dat hij zich een “stuk in de kraag heeft gedronken” en inderdaad, na wat gerommel in de doos met puzzelstukjes  laat het stukje  zich eruit vissen en is na vergelijking onmiskenbaar “een stuk dat in de kraag” moet zitten!
Fr.Hals3
Als we  nét de gehele rand in elkaar gelegd hebben gaat  de telefoon, of we weer wat uurtje kunnen komen werken, zul je áltijd zien…. zijn we nét lekker op dreef!
Maar echt érg is het niet , we moesten tóch even wachten tot “de drinker” z’n glas leeg had, het wordt anders zo’n natte boel op tafel!

Fr Hals

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ria
    Nov 07, 2013 @ 22:01:24

    soms help ik nog wel met puzzelen bij de kleintjes, verder niet . Je hebt er een erg leuk logje van gemaakt.
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, het rolde er zó maar uit bij het zien van de voorstelling op de doos! met kleintje puzzelen heeft zelfs nog iets extra vind ik, veel plezier!

    Beantwoorden

  2. tagrijn
    Nov 07, 2013 @ 21:50:53

    Jaren niet meer gedaan. Ik heb nog stapels van die dingen liggen, maar bewaar ze maar tot mijn kleindochter er de leeftijd voor heeft. Zit nu nog aan puzzels van Nijntje met 20 stukjes. Wauw!

    Rietepietz zegt;

    20 stukjes samen met de kleindochter….? jaloersmakend! maar wacht maar over een paar maanden en ik zit met de áchterkleinzoon aan de 4 stukjes naampuzzel, dát is pas kicken;-)

    Beantwoorden

  3. Rebelse Huisvrouw
    Nov 07, 2013 @ 18:53:01

    Je brengt me op een idee! Ik ga het misschien ook weer eens doen deze winter. Wat heb ik ervan genoten! En wat is het ontspannen he? Het is echt een soort ontspanningstherapie! Of yoga aan de keukentafel!
    Altijd leuk, puzzelen in de winter. Een beker warme chocolademelk erbij. Met slagroom. Mmmmm… 😀

    Rietepietz zegt;

    Zéker doen! Het is echt iets waarbij het verstand op nul gaat en de wereld om je heen verdwijnt even in het niets! Ik laat de warme chocolademelk met slagroom dan voor jou staan, ik drink meestal water overdag;-)
    Ik ben er écht gek op en doe dat soms ook wel in de zomer ,voordeel is dat je dan véél langer daglicht hebt. Bij het ouder worden willen de oogjes niet altijd meer zo goed bij kunstlicht!

    Beantwoorden

  4. Melody
    Nov 07, 2013 @ 17:20:53

    ik weet niet of ik m nog ergens heb liggen maar ik heb ooit de Nachtwacht… van 8000 stukjes geloof ik…. 1x in elkaar gelegd met groot omhaal (dankzij de 6 katten die we hadden ) Het is een prachtige klus over de wintermaanden…. hmmm misschien werkt jouw logije aanstekelijk en ga ik het ook weer eens oppakken.

    Bedankt voor je prachtige en lieve mail, ik kom er nog bij je op terug!

    Rietepietz zegt;

    Poehhhheee, de nachtwacht is hártstikke donker en dán met 8000 stukjes? Met als verzwarende factor al die dieren, petje af hoor!
    Je moet er dan écht een aparte kamer voor hebben. Ik maakte er ooit één van 4000 stukjes, had zoonlief nooit af kunnen maken uit tijdgebrek én twee jonge katten. Er waren heel wat stukjes bij waar kattentandjes in stonden en een paar stukjes bleken gewoon weg te zijn.Dat viel gelukkig niet op omdat het een héél drukke puzzel was met veel kleine kleurige figuurtjes.
    Geen haast hoor, ik hoor het wel het steekt niet op een een maand of meer!

    Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    Nov 07, 2013 @ 15:34:18

    Wat heb je hier weer een prachtig logje van gebakken. Met plezier gelezen.

    Rietepietz zegt;

    Ik word natuurlijk best blij van dit soort leuke complimenten maar éigenlijk schrijft zo’n logje zichzelf bij mij.
    Bij het openen van de doos, of zelfs al daarvoor, buitelen er zinnen over elkaar heen door m’n hoofd om toch voorál maar in een logje terecht te mogen komen;-) Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom in m’n logjes “wel eens wat onvolmaakt heden” blijven hangen. Ik zié gewoon staan wat er uit m’n hoofd rolt… óók als dat er niet helemaal staat. Ooit wel eens geprobeerd een logje “vooruit te schrijven” zodat ik de andere dag kan schaven …als ik weer “nuchter” ben zal ‘k maar zeggen maar dán blijk ik (voor mezelf) de spirit eruit te corrigeren en vraag ik me af voor wie dát verhaal nou leuk is en komt het logje nóóit meer boven water.

    Beantwoorden

  6. isis45
    Nov 07, 2013 @ 12:27:38

    Knap dat je daar het geduld voor hebt, aan mij is het niet besteed. Ik zou lekker die uurtjes werken pakken en er vol voor gaan.

    Rietepietz zegt;

    het schijnt te léren te zijn, Henk moest er vroeger ook niets van hebben maar hij vindt het nú reuze leuk! Die paar uur werk pakken we natuurlijk óók mee, de puzzel wacht wel;-)

    Beantwoorden

  7. cornma
    Nov 07, 2013 @ 11:23:17

    Heerlijke hobby. Van het plaatje van die vrolijke Frans wordt een mens vanzelf vrolijk bij dit sombere weer. Ik puzzel al mijn hele leven, heb nu voor het eerst sinds twee maanden geen puzzel liggen. De grootste puzzel die ik ooit gemaakt heb, had 9000 stukjes. Daar was ik een behoorlijke tijd zoet mee.:-)

    Rietepietz zegt;

    Wáuw 9000 stukjes, lijkt me héérlijk maar dán moet je wel een kamertje hebben waar je de puzzel kunt laten liggen. Ik heb er hier de ruimte niet voor en beperk me daardoor tot 1000 stukjes. We hebben een paar jaar geleden wél een puzzel van zoonlief gehad van 4000 stukjes, was reuze leuk maar al héél lastig om in de kamer te doen.Hij was net zo groot als de tafel 90 x 150 of zoiets en we hebben er maar een plaat hardboard overheen gelegd als we de tafel voor het eten of andere dingen moesten gebruiken;-)
    https://rietepietz.wordpress.com/2011/06/15/achterstallig/

    Beantwoorden

  8. Leo's mening
    Nov 07, 2013 @ 10:42:55

    Als je die puzzel klaar hebt, dan op een houten paneel plakt, afwerkt met een vernislaag en er een lijst omheen doet, moet je zien hoeveel mensen overtuigd zullen raken van jullie schijnbare rijkdom. Zo maar een echte Frans…uh…nou ja Frans aan de wand…Kan die oude doos ook weg…..

    Rietepietz zegt;

    Je brengt me op een idee, van een afstandje is het natuurlijk niet van écht te onderscheiden, nou ja, op die enkele “kenner”na dan want deze puzzle is +/- 50 x 75 cm en het échte schilderij is +/- 66 x 80 cm maar in ons kleine huisje lijkt die puzzel variant vást minstens net zo groot;-)

    Beantwoorden

  9. Marion
    Nov 07, 2013 @ 09:46:41

    Als ik er plaats voor had zou ik het zeker ook doen, nu maak er een paar per dag, net als Jan, via internet. Tot straks,
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Maakt hélemaal niet hóe je puzzelt, als je er maar plezier in hebt.
    Hoop dat je fit genoeg bent om op stap te gaan maar ánders gaan we lekker scrabbelen, is óók hartstikke leuk. Tot zó XXX

    Beantwoorden

  10. Hartelijke Hot Hulk
    Nov 07, 2013 @ 08:30:24

    Leuk gepuzzeld met woorden over een legpuzzel.
    Je bent een KANJER!

    Rietepietz zegt;

    Ach ik zei het al eerder in een logje, met woorden spelen is zó leuk en gaat helemaal vanzelf bij mij.

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Nov 07, 2013 @ 08:25:12

    Een geluk Riet, Windows 8.1 slaat veel op in de cloud. Bij een volgende vernieuwing hoef je bar weinig te verplaatsen en dergelijke.
    Puzzelen. Daar is het nu echt weer voor ja. De kachel aan (we leven tenslotte in het rijke Westen) en lekker knus de stukjes aan elkaar zoeken. 🙂
    Veel plezier.

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop dat Windows 8 dat niét ongevraagd doet, ik ben zover nog niet. Wolken betekenen voor mij nog gewoon héél veel regen en in combinatie met een computer moet ik er nog niet zoveel van hebben… ach, je kent me, waarom z;ou ik iets makkelijk doen als het ook moéilijk kan;-)

    Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Nov 07, 2013 @ 07:53:22

    zoals Terrebel zegt : leuke hobbies. Hopelijk kunnen we binnenkort toch weer eens naar buiten zonder gevaar weggespoeld te worden door de regen.

    Rietepietz zegt;

    Een echte slechtweer hobbie ook 😉
    Ik mag inderdaad hopen dat het is een keer droog wordt want we wandelen op het moment écht te weinig en dat is niet gezond.Nou ja, we lopen maar een paar keer extra de trap op en af;-)

    Beantwoorden

  13. beauninoblog
    Nov 07, 2013 @ 07:12:50

    Wat gezellig, zo samen. Zie het voor me. Maar jullie werken dus ook af en toe nog?

    Rietepietz zegt;

    We doen eigenlijk tegenwoordig álles samen en ja, al is Henk al zo’n 15 jaar met vut of pensioen we staan nog altijd op de loonlijst als oproepkracht van de drukkerij waar hij in 1953 ging werken. Omdat ik er óók een aantal jaren gewerkt heb weten we alle ins en outs van het bedrijf en maakt men graag gebruik van ons voor “afwerkklusjes” .We werken natuurlijk niet dagelijks en ook nooit meer héél lange werkdagen maar toch vrij regelmatig een paar dagen in de week. Heel gezellig om weer onder de collega’s te zijn waarvan Henk en ik de meeste nog als leerling hebben zien binnenkomen. Het zijn dus ook een klein beetje onze kinderen;-)

    Beantwoorden

  14. Blog Zonder Naam
    Nov 07, 2013 @ 01:14:29

    Samen puzzelen….. lekker weer voor deze hobby! Al krijg ik na net lezen van deze log meer het idee dan Vrolijke Frans en Onnozele Hals samen de glaasjes heffen!
    PROOST, daar drinken we op!

    Rietepietz zegt;

    Het is heel grappig dat Henk ook steeds meer lol in puzzelen krijgt, vroeger zag hij er niets in. Aanvankelijk zocht hij alleen alle kantstukjes uit voor me maar steedsvaker puzzelt hij nu mee en dat is natuurlijk onwijs gezellig. De drank komt hier overdag niét op tafel dus onnozele Hals heeft dikke pech.

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Nov 06, 2013 @ 23:40:09

    Jij vindt er niks aan, dat weet ik wel, maar ik houd me elke dag bezig met een of twee puzzeltjes op internet. het is bijna net echt. 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou dat is niet helemaal waar hoor, ik vind puzzelen sowieso leuk en heb het ook wel eens op de computer gedaan. Maar dan blijkt weer dat ik niet op het beeldscherm kan turen zonder hoofdpijn te krijgen. Lang lezen op het beeldscherm gaat ook niet goed, zolang ik té ingespannen moet kijken krijg ik hoofdpijn en dus puzzel ik liever op tafel dan heb ik nergens last van, raar maar waar!

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Nov 06, 2013 @ 23:27:48

    zalig met dit weer lekker een puzzeltje maken, mooi “winter” tijdverdrijf….

    Rietepietz zegt;

    Het nadeel is alleen dat je in de winter zo weinig daglicht hebt, deze puzzel is ook vast zo lang blijven liggen omdat het een nogal donkere achtergrond is. Maar inderdaad, echt leuk om te doen.

    Beantwoorden

  17. terrebel
    Nov 06, 2013 @ 23:26:38

    Leuke hobby! Zowel puzzelen alsook vrolijke drinker zijn…

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten wat het puzzelen betreft, écht drinken vind ik dan toch weer minder vrolijk al lust ik m’n dagelijkse “drankje” maar wat graag 😉

    Beantwoorden

  18. Leidse Glibber
    Nov 06, 2013 @ 23:07:39

    Het is er wel weer voor he om lekker te gaan puzzelen.

    Rietepietz zegt;

    Tenzij je , net als jij, altijd van alles in de stad te doen hebt.Dán kom je niet aan puzzelen toe;-)

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Nov 06, 2013 @ 22:50:12

    ja, lekker vermakelijk allemaal weer! Ik heb een aantal puzzels aan de muur geplakt, zo mooi vind ik ze! In de slaapkamer, dat wel.

    Rietepietz zegt;

    Op hangen doe ik puzzels nooit, ze gaan gewoon weer in de doos zodat een ander er nog een keer mee aan de sla kan. Ooit heb ik er één ingelijst omdat m’n dochter die graag in haar halletje wilde hebben.

    Beantwoorden

  20. Marja
    Nov 06, 2013 @ 20:21:20

    Wij hebben ook een periode gehad dat we samen enorme puzzels legden. Geen idee wanneer dat ineens over was. Het is al zeker 20 jaar geleden.
    Succes met je drinker! ;o)

    Rietepietz zeg;

    Ik hou ‘m wél in de gaten natuurlijk, vóór je het weet is hij straalbezopen en kan ik de rommel opruimen als hij over z’n nek gaat;-)

    Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    Nov 06, 2013 @ 20:05:30

    In mijn familie werd dat ook veel gedaan puzzelen, mijn ding was het niet zo. Mijn buurman maakte er een van 2×3 meter van New York die nu ingelijst in een zorgcentrum staat. Pfff zal maar niet raden hoeveel uren werk daar in gezeten hebben. Maar wel leuk om te doen op die druilerige dagen…..

    Rietepietz zeg;

    het wás ook niet Henk z’n ding maar steeds vaker komt hij me helpen en vindt het ondertussen echt leuk.
    Beetje verslaving is het gewoon en zo’n gróte puzzel lijkt me leuk maar is onuitvoerbaar in ons piepkleine huisje.Normaal maar ik ze niet groter dan 1000 stukjes, dan past is de plank nog tijdelijk ergens anders neer te leggen. De grootste die ik ooit gemaakt heb was 4000 stukjes , gewéldig!

    Beantwoorden

  22. Petra
    Nov 06, 2013 @ 19:49:34

    Dat is een mooi tijdverdrijf, zeker met dit weer!
    Hij heeft inderdaad een biersnor en een stuk in zijn kraag, maar ja hij verveelt zich natuurlijk op zolder 🙂
    Toch blijf ik hopen op een najaarszonnetje, een deze dagen!

    Rietepietz zeg;

    Héérlijk tijdverdrijf vind ik het en kan er úren mee zoet zijn.
    Je hebt vast gelijk dat de drinker zich verveelde op zolder, al dénk ik dat hij gewoon z’n roes lag uit te slapen;-)
    Als je énige invloed uit kun oefenen op dan najaarszonnetje dan graag op zondag, dan moet ik een boottochtje maken, alvast bedankt;-)

    Beantwoorden

  23. Hanny
    Nov 06, 2013 @ 19:41:01

    Een leuke klus tussen de andere klussen door. Prima om de winter mee door te komen.

    Rietepietz zeg;

    Henk was wat op zolder aan het rommelen toen deze vergeten puzzel boven water kwam , héérlijk!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

