taalgevoelig

Ja-wé-hel….. Ik ben bést taalgevoelig al weet ik héus wel  dat ik onze  taal niet volmaakt beheers!
Maar taal is leuk om mee te spelen en sommige mensen zijn daar héél leuk mee bezig!
Op mijn manier wil ik hier en daar óók wel eens dollen met de taal  in m’n logjes al kan ik me natuurlijk niet meten met   de mensen die destijds voor zoveel amusement zorgden in het programma “hou je aan je woord” .
Aanvankelijk een radio programma dat ik altijd graag hoorde , maar pas door  de TV versie die  in 1961 van start ging bekend werd  bij een groter publiek ,dit  mede door de  hilarische  medewerking van de schrijver Godfried Bomans die als geen ander kon  door draven in het verklaren van woorden.

Wij hadden in die tijd nog géén TV  maar een uitzending van het programma  viel  gelukkig altijd  “toevallig”  samen met een bezoekje van ons aan één van de ouderparen …. die wél TV hadden.
Ik mis de taalprogramma’s op TV , er waren er zoveel en er is bijna niets meer van over, jammer ook dat kinderen op school nog nauwelijks spreekwoorden en gezegden leren terwijl die er vroeger met de paplepel ingegoten werden.
Zelf mijn eigen kleinkinderen kijken me soms met een opgetrokken wenkbrauw aan als ik er weer eens een spreekwoord uit laat rollen dat wat hen betreft ook chinees zou kunnen zijn.
Onnodig te zeggen dat ook in mijn logjes spreekwoorden  regelmatig  in één of andere vorm voorbij komen al  gebeurt dat mééstal onbewust.
Zelfs wandelend onderweg “denk” ik soms in spreekwoorden,  zoals van de week toen ik dit dode ratje tegenkwam in het park te Werve waar we vaak wandelen.

ratje
Ieder “normaal mens”  zou denken; “he jasses een dode rat ” , maar jullie Rietepietz denkt dan ” hé , een rat die het zinkende schip als eerste verlaten heeft “… want dat dóen ratten volgens het spreekwoord. En dan ga ik natuurlijk op zoek naar het zinkende schip om, zo nodig, de bemanning te kunnen redden.
Geen méns aan boord van het “schip” dat inderdaad bijna onder water ligt in het meertje naast het pad waar de rat ligt…… eh….. hoe bedoel dat is maar een klein bootje…..?  Gaan we spijkers op laag water zoeken?

zinkend bootje

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Nov 05, 2013 @ 21:15:09

    Ja ik vond die taalprogramma’s ook altijd leuk. Doe ook iedere dag nog een taaltest op beter spellen om een beetje wakker te blijven. En het valt me ook op als iemand eens een spreekwoord gebruikt dat het nog vaak verkeerd is of verschillende door elkaar gehaspeld wat soms ook wel weer leuk klinkt. 😉

    Rietepietz zegt;

    Taal is ook gewoon leuk, zélfs al laat ik regelmatig steken vallen. Soms omdat ik “ff lekker bezig ben” en soms omdat niet goed genoeg nadenk óf niet beter weet. Die verhaspelde spreekwoorden kunnen inderdaad heel komisch uitpakken.Tagrij laat soms een ouder echtpaar opdraven ,Ans en Arie, die daar álles vanaf weten en dat doet hij héél knap.Maar helaas niet vaak genoeg;_)

    Beantwoorden

  2. Rebelse Huisvrouw
    Nov 04, 2013 @ 22:01:59

    Wat was tv toen nog ontspannen eigenlijk hè? Tegenwoordig is het vaak zo snel en flitsend maar als je naar dit clipje kijkt denk je: wat zaten ze daar rustig.

    Rietepietz zegt;

    Klopt helemaal, Tv van nu mag geen seconde stil staal lijkt het wel,ik wordt er vaak gék van en “speel” liever met m’n laptop;-)

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Nov 04, 2013 @ 12:29:45

    Ik vond Godfried Bomans als kind vaak wat langdradig. Het duurde dan zo lang voordat het beeld op de tv eens veranderde. Spreekwoorden vind ik erg leuk, maar ik merk wel dat veel spreekwoorden verouderen omdat er dingen wegvallen. Dubbeltje, kwartje, en bijvoorbeeld paard achter de wagen spannen etc. op dit moment heb ik er niet zoveel paraat, maar die vallen mij vast vandaag of morgen wel weer in.

    Rietepietz zegt;

    Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, hij sprak ook erg langzaam, alsof hij al pratend z’n gedachten ordende!
    Spreekwoorden vinden inderdaad hun oorsprong in zaken of situaties die allang niet meer bestaan, maar dat is tegelijk ook een beetje de charme vind ik!
    Ze vallen je vast wel in als het nodig,of leuk, is om er één te gebruiken want verleren doe je ze nooit als ze er in gestampt zijn.

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Nov 03, 2013 @ 23:20:57

    Mij staat ook nog bij dat we ook naar Godfried Bomans luisterden op de radio , tv kan ik mij niet helemaal meer herinneren. Wel hadden we een LP van Godfried Bomans met allemaal taalgrappen. Kan je je ook hersengymnastiek van Jan van Herpen herinneren. Dat was een (nep) oom van mij, ik heb alle boekjes nog.

    Rietepietz zegt;

    Ja zéker kan ik me de Hersengymnastiek herinneren. Was de gevleugelde kreet niet; “Mieke …hoe is de stand”? De vraag was dan gericht aan de assistente die in mijn gedachte slechts een voornaam had! De naam Jan van Herpen had ik nóóit op kunnen hoesten maar nu jij ‘m hier neerschrijft herken ik ‘m natuurlijk direct!Ook dat was een programma dat ik graag hoorde, ach , niets veranderd eigenlijk want ook nu nog zijn quizzen en taal spelletjes mijn favorieten !

    Beantwoorden

  5. isis45
    Nov 03, 2013 @ 14:54:59

    Wij hadden vroeger op school speciale lessen in gepland staan voor spreekwoorden en gezegden, Schriften vol had ik. En die taal programma’s mis ik ook wel, die vond ik altijd zo leuk. Maar het zal de moderne tijd wel zijn denk ik.

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, het was vroeger écht een les onderdeel en zelfs op de moeder MAVO en HAVO in de jaren 80 was er zelfs in de Engelse les nog flink aandacht voor onder het motto ” je beheerst een taal pas goed als je ook de uitdrukkingen en spreekwoorden kent”

    Beantwoorden

  6. riet(je)
    Nov 03, 2013 @ 13:41:37

    ja, taal is geweldig, vooral de spreekwoorden! wie het heeft bedacht weten we niet, maar ’t is nog steeds heel goed, wat die zeggen! hele fijne zondag, hier begint het net te regenen, jammer! vanmorgen nog heel zonnig………..liefs riet(je)

    Rietepietz zegt;

    Spreekwoorden zijn gewoon ontstaan in de loop der jaren in het taalgebruik denk ik. Het is oook altijd leuk om uit te zoeken waar ze vandaan komen en dat kan heel verrassend anders zijn dan we dachten!
    Jammer dat het weer zo slecht is , wij zijn zelfs nog niet buiten geweest en dat komt zélden voor!

    Beantwoorden

  7. Melody
    Nov 03, 2013 @ 11:32:23

    Ondanks dat ik dat programma dan niet ken ben ik het volkomen met je eens.
    Ooit hoorde ik voor het eerst het woord ‘taalverloedering’ en sindsdien is het niet meer uit mijn hoofd gegaan en duikt het nog regelmatig op 😉
    Ik sluit me dus ook graag aan bij jou, en sommige reacties hier, waarin gesteld wordt dat het zo jammer is allemaal!

    Rietepietz zegt;

    Maar gelukkig hebben wij onze “bloggers”nog, hoewel ieder op z’n eigen manier zijn er toch best wel veel bloggers leuk met taal bezig. Neem jezelf met vaak erg goede gedichten, zonder een grote woordenschat is dichten sowieso al onmogelijk. Je kunt de “taalverloedering “inderdaad wel bijna compleet noemen ondertussen .

    Beantwoorden

  8. Leo's mening
    Nov 03, 2013 @ 10:20:36

    Jammer toch dat we die cultuur van vroeger met scheppen tegelijk uit ons leven lijken te bannen. Alsof cultuur iets is om je voor te schamen en de barbarij en het geschreeuwlelijk moeten omarmen als iets moois in de 21e eeuw. In die zin komen er steeds meer ratten bij. Mijn (stief)vader maakte zich er ook nog wel eens met wat spreekwoordelijk gemak vanaf als wij kinderen bijv. vroegen waar we heen gingen….standaard antwoord als hij iets ging doen wat we nog niet mochten weten was: ‘Naar Pampus pap eten’. Wat hij dan niet doorhad was dat wij dan meestal op de achterbank zaten te genieten. Want dan was het een leuk tochtje met een van de toenmalige auto’s die we bezaten. Pampus ben ik nooit geweest en of ze er pap serveren? Volgens mij niet…

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij heeft jouw stiefvader dat héus wel doorgehad, kinderen zijn best wel slim en hebben al héél snel door wat indirecte antwoorden betekenen en weten preciés bij welk antwoord een leuke óf minder leuke verrassing op til is. Hij heeft dat vást wel geweten.
    Maar het is inderdaad een verarming dat er zoveel “taalkundig” plezier verdwijnt omdat makkelijk amusement de norm is geworden. Ook het gemak waarmee “straattaal” ingeburgerd is zegt veel over het verdwijnen van onze eigen taal, triest maar waar.

    Beantwoorden

  9. Marion
    Nov 03, 2013 @ 09:52:29

    Ondanks ik weinig van taal afweet, vind ik het heerlijk om met jou te scrabbelen en te cryptogrammen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Nou dat “weinig”valt reuze mee hoor, zéker als jhe het vergelijkt met “de jeugd”. Maar jij hebt inderdaad óók het plezier in de taal en gek genoeg is “een volmaakte taalkennis”helemaal geen voorwaarde om er lol in te kunnen hebben. Als iemand dat bewijst ben ik dat wel want zó groot in mijn kennis nou óók weer niet.XXX

    Beantwoorden

  10. beauninoblog
    Nov 03, 2013 @ 09:51:49

    Mede daarom vond ik Wordfeud zo leuk. Ja, wij hadden thuis ook boeken van Godfried Bomans. Ik las er al in toen ik een jaar of tien was. Daarvoor las mijn moeder er wel eens uit voor. Tranen in onze ogen, mijn moeder, zus en ik. Het Sinterklaas verhaal weet ik nog het best te herinneren. Ging hij daar op bezoek. Ken he die nog Riet?

    Rietepietz zegt;

    Mijn stokoude mobieltje biedt niet die mogelijkheid maar ik speel met Marion vrij regelmatig scrabble en dat vinden we allebei hélemaal geweldig.
    Bomans was inderdaad enig in zijn soort maar voorál heel sterk in improviseren in dit soort programma’s , daar kon ik écht om in een deuk liggen!

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Nov 03, 2013 @ 09:38:28

    Ja taal, Ik gebruik soms meerdere talen op een dag, en dat kan soms wel eens raar werken.
    Er zijn idd niet veel taalprogramma’s meer op tv. Niet dat ik veel zou kijken, want de tv echt aanzetten voor tv dat gebeurt hier erg weinig.

    Rietepietz zegt;

    Nou voor een leuk taalprogramma mag je me wakker maken, voor mij is dat nou weer één van de weinige redenen om inderdaad die TV áán te zetten of het op te nemen om later te kijken als de tijd me niet uitkomt.

    Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Nov 03, 2013 @ 01:24:14

    Als je spijkers op laag water gaat zoeken, dan staat het water zo tot aan de lippen…

    Rietepietz zegt;

    Zó is het maar net , óf je moet de kans krijgen om “spijkers met koppen slaan” natuurlijk;-)

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Nov 03, 2013 @ 01:10:03

    Deze week hadden ze bij het Belgische tv programma ‘Blokken’, waar ik een trouwe kijker van ben de editie met de jeugd, en daarbij viel het mij op dat ook in België de jeugd met gezegdes niks had. Jammer!

    Rietepietz zegt;

    Geen goed teken als het zélfs bij de Belgen al niet goed gaat bij de jeugd. Tot voor kort hadden zij toch de naam erg goed met de Nederlandse taal te zijn op de scholen.
    Dat het hiér fout gaat snap ik wel omdat men het niveau van de lessen aan past aan de minst presterende leerlingen omdat iederéén een diploma moet kunnen halen.

    Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Nov 02, 2013 @ 23:08:16

    Er was altijd tien voor taal op de VARA en tatatataal onlangs nog, ook op de VARA geloof ik. Ja, niet veel taalprogramma`s, best jammer, want taal is leuk! En Godfried ook.

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad ,daar keek ik ook altijd naar maar helaas alweer allemaal van de buis verdwenen. Méér dan jammer want voorál de publieke zenders zóuden “een educatie “functie hebben dacht ik, en dáár passen taalprogramma’s prima in dacht ik zo!

    Beantwoorden

  15. terrebel
    Nov 02, 2013 @ 20:43:31

    Ben net iets te laat geboren om Godfried Bomans bewust meegemaakt te hebben helaas. En inderdaad: taal is leuk! Ik vind het heerlijk om te ontdekken hoe een woord of gezegde ontstaan is. Neem bijvoorbeeld ‘door de mand vallen.’ Vermakelijk! 🙂 En pleonasme’s daar ben ik helemaal gek op. ‘Normale’ mensen kennen die als ‘het is dubbelop’ zoals ‘groen gras’ maar zelf bedenk ik graag dingen als ‘oude bejaarde’ en ‘liegende politicus’…

    Rietepietz zegt;

    Ik kan me Bomans nog goed herinneren, met zijn trage manier van praten ,(de tijd benuttend om te denken) kon hij écht heel knap “uit de hoek komen”!
    Je noemt inderdaad de leuke dingen op die mij ook amuseren al hóeft “het groene gras” geen pleonasme te zijn als de schrijver bijv. schrijft “in het totaal verdorde grasveld was nog één hoekje prachtig groen gras” waaruit maar weer blijkt hoe lastig onze taal kan zijn en hoe belangrijk de context kan zijn! maar voor de liefhebber maakt dat dát het juist leuk!

    Beantwoorden

  16. Suske
    Nov 02, 2013 @ 20:12:52

    of onze taal aan het verarmen is weet ik niet, taal is nu eenmaal iets dat voortdurend verandert en evolueert. Mij valt vooral op dat tieners bijna niet meer op een normale vlotte manier kunnen praten met anderen. En de schrijftaal wordt vervangen door sms taal waar zowat niets van snap.

    Rietepietz zegt;

    Veranderen en meegroeien is natuurlijk wel normaal maar veel jongeren kunnen nog amper een fatsoenlijke zin schrijven of spreken en dat is toch wel armoede! Dat zal zéker onder invloed van alle digitale “speeltjes” gebeurd zijn, voeg daarbij nog de straattaal die een samenraapsel van diverse talen is en de ramp is compleet.Ik blijf het jammer vinden.

    Beantwoorden

  17. Mrs. T.
    Nov 02, 2013 @ 20:08:04

    Hahaha, wat schrijf je toch een heerlijke logjes.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben héél blij met mijn “lezers ” die altijd meegaan in mijn soms vreemde grillen en niet zuinig zijn met hun waardering. Gelukkig hebben mijn lezers zélf ook logjes die de moeite waard zijn.

    Beantwoorden

  18. Hanny
    Nov 02, 2013 @ 20:07:49

    Onze taal is echt aan het verarmen, door gebrek aan taalonderwijs. Leesonderwijs gaat dan nog wel, maar taalonderwijs is onder de maat. De taal is zoveel levendiger met woordgrapjes, limericks, spreekwoorden en gezegden. Jij bent er meestal heel goed mee bezig in je logs. En daar houd ik van!

    Rietepietz zegt;

    Ja jammer hé! Woordgrappen worden soms niet eens meer begrepen en over spreekwoorden hébben we het maar niet. En dát terwijl het zo léuk kan zijn .
    Ik mag er inderdaad graag me stoeien al “overkomt” het me meestal al schrijvende.
    Misschien wordt me daarom wel vergeven dat ik verder vaak wat slordig ben, maar ook dát hoort bij me en “overkomt” me !

    Beantwoorden

  19. Marja
    Nov 02, 2013 @ 19:20:40

    Heel herkenbaar. Ik ben ook dol op taal. Onze kinderen zijn wel door ons bijgespijkerd, waar de school in gebreke bleef. Met de kleinkinderen heb ik nog niet veel kunnen oefenen. Marissa is een kleuter en Rafaella pas 4 maanden.
    Jammer dat er nog weinig van die spelletjes zijn. Zou dat komen door gebrek aan kandidaten? Omroep MAX zou nog wel wat slimme senioren kunnen vinden. Denk je ook niet?

    Rietepietz zegt;

    Zelfs MAX is vorig jaar gestopt met een leuk taalprogramma.
    Onze kinderen hebben ook minder de lol van taal in kunnen zien dan ik hoewel zoonlief, zelfs na bijna 20 jaar Engels spreken, de taal nog prima beheerst. Dochterlief heeft een leuke schrijfstijl maar limericks maken, spreekwoorden, of scrabbelen doen ze allebei toch niet voor de lol.
    Het moet ook wel een beetje in je zitten, Henk heeft dat hélemaal niet, waarschijnlijk aarden ze dus naar hem wat taal betreft. Ze weten niét wat ze missen toch? 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

