hebberig…

Ja heus… , niets menselijks is mij vreemd, ik kan vréselijk hebberig zijn al is dat nooit om goud of juwelen!
En jullie maar denken dat ik gewoon één van de zeldzaam voorkomende mensen ben  die “zonder zonden is “,,,,, en dat je dus beter kunt bukken als je bij me in de buurt komt omdat “die eerste steen” best eens door mij geworpen zou kunnen worden ….. en nog bijbelvast óók!
Verhip , ik snap ineens waarom Glibber zaterdag op het Malieveld steeds gebukt langs ons ging , bang voor die eerste steen natuurlijk , en ik maar denken dat hij niet in de weg wilde lopen voor ándere fotografen !

Maar even zonder dollen  ik ben dus tóch net niet volmaakt ….ahum… en loop al dagen hartstikke hebberig rond als ik dit soort plaatjes zie!

haardhout

Het liefst zou ik met de kettingzaag op stap gaan en eens lekker tekeer gaan in al die omgevallen takken en stammen maar tja, dat gaat het snoer niet redden, kom ik toch al gauw  een kilometer of 3 snoer tekort .
Nog erger benauwd krijg ik het als ik zie dat men van gemeentewege álle takken  tot  polsdik door  de hakselaar gooit, en dát terwijl voor ons piep kleine open haardje ” polsdik ”  nou juist zo lekker makkelijk is , want véél dikker past er niet eens in!

brandhout1
Ook bij die héél grote jongens  krijg ik  een vurig verlangen naar een “flinke bos hout voor de deur” maar ja , dat vraagt een héleboel zaag- en hakwerk. Henk heeft het  wel een beetje gehad met zagen en hakken …. in dit soort gevallen vindt hij zijn leeftijd een prima excuus en gelijk heeft hij natuurlijk  om het gewoon bij een “houtboer “te bestellen die het  hout dan wel “een lift” naar huis wil geven al is dat natuurlijk niet gratis .
Maar eens even een belletje plegen zodra de schoorsteenveger is geweest over twee weken  we hoeven gelukkig niét op een houtje te bijten !

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. isis45
    Nov 03, 2013 @ 14:51:58

    Ik kan me voorstellen dat je daar hebberig van wordt, zou ik ook hebben als ik een open haard zou hebben.

    Rietepietz zegt;

    Tja…’t is niet goed te praten natuurlijk die hebberigheid maar ik kan het niét ontkennen;-)

    Beantwoorden

  2. minoesjka2
    Nov 02, 2013 @ 19:45:56

    O, dat heb ik ook als ik door het bos loop ……… alleen heb ik geen open haard, dus waarom ik die takken wil “redden”? Ik weet het niet, maar de neiging om te gaan sprokkelen blijft 🙂

    Rietepietz zegt;

    Misschien is het wel “het kind in ons” dat altijd weer takjes ,kastanjes en eikels wil verzamelen;-)

    Beantwoorden

  3. roadlaura1969
    Nov 02, 2013 @ 15:54:02

    Ik dacht dat je zo’n los liggende takken mocht meenemen ? Als je bijvoorbeeld loopt en je komt iets tegen om een decoratief iets van te maken, zoals kastanjes, eikeltjes ( nee niet Echte Eikels ) 😉 huls takjes dat neemt men toch ook mee…heerlijk die reuk van hout en binnen het geknisper …dan voelen deze dagen toch weer net iets sfeervoller aan 😀

    Rietepietz zegt;

    Vroeger stonden in parken en bossen altijd bordjes met de tekst “verboden groen en bloemen te plukken of te vervoeren”, ik papier is natuurlijk (meestal) de gemeente eigenaar van het groen.Maar niemand zal er over vallen als je een takje meeneemt denk ik.maar je auto volladen met stapels hout lijkt me een ander verhaal omdat de gemeente dat natuurlijk kan verkopen! Ik gok het er maar niet op en koop gewoon bij als we niet genoeg hout kunnen snabbelen in de familiekring;-)

    Beantwoorden

  4. RenéSmurf
    Nov 01, 2013 @ 23:49:45

    ja, de ware sprokkelaar is ze een stapje voor he, en die heeft de buit al binnen. Als de gemeentewerkers werkzaam zijn op locatie A zijn de sprokkelaars al druk doende B vast wat op te ruimen!

    Ja, dat is een onderdeel van de sport, het hoort er bij en maakt ook warm!

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij weten de mensen die dit van gemeentewegen moeten opruimen ook heel goed dat er wel iets mee bij te verdienen is. Hout is hot tegenwoordig.
    We hebben best veel gezaagd en gehakt maar ja , dat is toch redelijk zwaar werk nu we “wat” ouder worden;-)

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Nov 01, 2013 @ 13:49:23

    Wij hadden vroeger om de boerderij zo’n 20 iepenbomen staan.
    Toen kwam de iepenziekte en moesten wij die bomen omzagen met……………de trekzaag. Wanneer zo’n enorm gevaarte was omgevallen sleepten wij de stammen en de dikke takken met de tractor achterop het erf.
    Als er even geen werk was op de boerderij dan gingen wij zagen met…………..de trekzaag. Elke keer een ‘hapklaar brok’ van de stam die daarna nog gekloofd diende te worden.
    Als je vraagt hoeveel keren wij ‘warm’ hebben gezeten van dat hout, kan ik je dat niet meer vertellen. Ben simpelweg de tel kwijt geraakt !

    Rietepietz zegt;

    Een heerlijk én herkenbaar verhaal. Wij mochten een paar jaar geleden de omgezaagde berk uit de tuin van m’n zus hebben en zijn dágen zoet geweest met zowél de kettingzaag áls de trekzaag. Ook de grote bijl die we hebben doorkliefde menig afgezaagd stammetje. …dát waren nog eens tijden;-) Gelukkig stoken wij alleen in de weekeinden, en dan nog alleen vanaf laat in de middag want anders is het hout niet áán te slepen !

    Beantwoorden

  6. powerpointgreetje
    Nov 01, 2013 @ 12:16:03

    dag Riet,
    ik vind het ook maar vies stinken als ik naar buiten ga en ruik dat er hout e.d. gestookt wordt…..
    Fijn weekend wens ik je toe, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Je bent in goed gezelschap, J@n vindt het óók stinken! En er zijn nog wel meer mensen die er zo over denken hoor. Ik vind het juist lekker ruiken, misschien wel omdat het me doet denken aan onze vroegere wintersportvakanties in Oostenrijk!
    Maar je ziet ,zoveel mensen zoveel zinnen.

    Beantwoorden

  7. beauninoblog
    Nov 01, 2013 @ 09:39:04

    Ja, best wel jammer van die polsdikke stukjes hout…
    Ik vind het zo jammer dat we hier geen open haard of houtkachel kunnen hebben.
    Nou ja, het kan wel.
    Maar dan zouden we een schoorsteen moeten aanleggen die boven schuin door een van de kamers gaat lopen. Heb wel een leuke nephaard;-)

    Rietepietz zegt;

    We kunnen gelukkig wel hout kopen ,dat is een beetje luxe maar dat moet maar kunnen. Wij hebben deze haard ook pas ruim 10 jaar , het was altijd een hartenwens maar in onze erg smalle kamer was het lastig iets te vinden dat niet de kamer zou overheersen. Een rookkanaal wás er al maar om alles brandveilig te maken heeft toch nog het nodige voeten in de aarde gehad !

    Beantwoorden

  8. Petr@
    Nov 01, 2013 @ 09:27:19

    Vlakbij ons in de buurt ligt ook een boom om en ik had Man al opgejut om daar hout te gaan halen, maar volgens hem is het geen goed brandhout en bovendien hebben we al genoeg! 😉
    Maar kan me voorstellen dat je handen jeuken!

    Rietepietz zegt;

    Henk zegt eigenlijk altijd dat het geen goed hout is en dat interpreteer ik dan (meestal terecht) als “daar heb ik nu ff geen zin in”. Ik wil dan ook altijd wel aan iemand kunnen vragen of we dat mógen meenemen, niet alles dat langs de weg ligt is “van niemand” !

    Beantwoorden

  9. Marion
    Nov 01, 2013 @ 09:19:07

    Ja, jammer hé, we zagen gisteren onderweg weer heel wat afgezaagde bomen liggen, veel te zwaar om mee te nemen:-).
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik hád natuurlijk jou in de auto kunnen laten zitten en met jouw rolstoel een paar keer heen en weer lopen om ze naar de auto te brengen , dat hád een hilarich logje op kunnen leveren …. maar ja , jij wou weer even niet meewerken 😉 XXX

    Beantwoorden

    • Marion
      Nov 01, 2013 @ 13:54:17

      jokkebrok:-)

      Rietepietz zegt;

      Whahahaha… door de mand gevallen…je zóu er misschien nog aan meegewerkt hebben óók als ik het voorgesteld zou hebben 😉

      Beantwoorden

  10. Redstar
    Nov 01, 2013 @ 08:53:52

    Ik heb binnenkort ook weer snoeihout liggen, maar dat zaag ik zelf wel in stukken. En dan gaat het langs de weg in zakken voor wat pegels.
    Er zijn nog genoeg mensen die een houtkachel of iets dergelijks gebruiken.

    Rietepietz zegt;

    Ja jammer dat je niet “op mijn route ligt” anders zou ik het metéén reserveren. We hebben ook vaak snoeihout uit de grote tuin van m’n zus en dat halen we natuurlijk maar wát graag op! Zoonlief heeft in de USA ook regelmatig een gesneuvelde boom maar ja….. haal dát maat eens op. Gelukkig heeft hij zelf óók een houtbrander dus zit hij niet op mij te wachten om er vanaf te komen;-)

    Beantwoorden

  11. Blog Zonder Naam
    Nov 01, 2013 @ 04:42:51

    De meeste kettingzagen hebben benzinemotors dus over dat snoer zou ik me niet druk maken; een handzaag is overigens veiliger, samen met je man zagen gezelliger en na afloop weldadiger uitrusten bij een vuurtje. En voor mensen die geen open haard hebben: er zijn tegenwoordig ook haardvuur dvd’s voor op de t.v., en vuurkorven voor in de tuin (of op de stoep). Dus wat zou je tegenhouden? Haal onmiddellijk een flinke bos hout voor de deur!

    Rietepietz zegt;

    Maar wij hebben toch écht een kettingzaag aan een snoertje, met een snoerhaspel komen we dan wel tot achter in de tuin maar dán heb je de actie-radius ook wel gehad. Er staan i n het archief nog wel logjes waar we samen zagend en hakkend in beeld komen maar het wordt toch wel tijd dat ik een beetje rekening ga houden met het feit dat we toch niet écht”piep” meer zijn. Je wilt elkaar toch geen handen afzagen 😉
    Die “neppers kén ik wel maar ja , een haardvuurtje moet je ruiken (al vindt J@n van niet;-) ) én horen knapperen!

    Beantwoorden

  12. Melody
    Okt 31, 2013 @ 23:57:51

    nou wat ik wilde schrijvenheeft Marja al gedaan….. go girl, you can do it!

    Rietepietz zegt;

    Maar dáár heb ik dan toch het lef weer niet voor, ik wil liever geen boswachter hijgend in m’n nek;-)

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Okt 31, 2013 @ 23:45:04

    En deze ouwe zeurpiet, wats in a name, vind het dan weer zo stinken als je door een buurt rijdt waar dat vuurtjestoken gepraktiseerd wordt.

    Rietepietz zegt;

    Nou niks niet zeurpiet hoor , je hébt gewoon gelijk als je zegt dat het buiten kunt ruiken als je langsloopt.Ik voel het ook altijd een beetje prikken in m’n keel .Maar tóch vind ik dat óók lekker ruiken en het doet me altijd denken aan Oostenrijk en de wintersportvakanties;-)

    Beantwoorden

  14. datzalwel
    Okt 31, 2013 @ 23:18:22

    Wij hebben geen houtkachel dus krijg ik ook niet de kriebels als ik het zie liggen. Hooguit als het een aparte vorm heeft , voor de mooi. Maar ik begrijp het helemaal ik ben ook afgestapt om te rapen tijdens een fietstochtje toen we langs tamme kastanjebomen reden waarbij de grond bezaaid lag met lekkere verse kastanjes.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ja soms echt heel bijzonder , misschien kub je je dat logje van mij nog herinneren met een stuk berkenboom dat precies een vrouwenlichaam was. Kastanjes is ook zoiets, ik dóe er niets mee (sommige mensen eten ze graag gepoft) maar het tóch de neiging ze op te rapen “voor het mooi”!

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Okt 31, 2013 @ 23:05:29

    Snap je helemaal wij hadden een houtkachel in de tuin en ik scharrelde ook al het losse hout in de buurt op 🙂 Ennuhh tuurlijk bukte ik om je te ontwijken 🙂

    Rietepietz zegt;

    Het heeft wel iets om je eigen hout te sprokkelen hé! Maar ja , ik heb natuurlijk een status op te houden als “zonder zonden” 😉 en doe dat dus liever niet ongevraagd als het om grotere hoeveelheden gaat.
    Gelukkig dat die stenen dus ver over gingen en niémand daar op het malieveld iets van heeft gemerkt want anders werd ik nu ook bedreigd…..;-)

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Okt 31, 2013 @ 22:42:53

    k Heb ook een openhaardje alleen een sfeerhaard dus geen gesleep met hout 😉 Werd ooit een keer na een storm ook “verliefd” op een stronk hout die ik zag liggen. Ex en zoon hebben hem met pijn en moeite stiekem in de auto gegooid en die heeft nog jaren liggen pronken in mijn tuin. Prachtig gezicht.

    Rietepietz zegt;

    O ja , wat kúnnen die stronken mooi zijn hé! Ik had ooit een logje waarin ik een stuk boom liet zien dat gewoon een vrouwenlichaam leek.
    Wij hebben meestal niet het lef om in openbaar gebied hout in de auto te kieperen, toch altijd bang dat er een boswachter opduikt die z’n bonnenboekje pakt ;-(

    Beantwoorden

  17. klaproos
    Okt 31, 2013 @ 22:20:34

    ah ja riet, toen ik nog een kachel had heb ik ook lopen trekken en sjouwen met hout,
    da’s nu voorbij:-)

    Rietepietz zegt;

    Nou wij hadden toto voor kort de luxe positie dat we altijd bij familie genoeg brandhout konden scoren. maar dat wordt nu toch minder.

    Beantwoorden

  18. Suske
    Okt 31, 2013 @ 21:08:47

    ik ben van plan om binnenkort met mijn zaag in de aanslag enkele bomen te lijf te gaan. Jammer dat je zover weg woont anders mocht je de takken komen halen.

    Rietepietz zegt;

    Ja dat is zéker jammer, het zou aan benzine bijna meer kosten dan hier hout kopen omdat onze auto natuurlijk ook niet van elastiek is;-)
    Maar toch bedankt voor het aanbod natuurlijk ,heel aardig!

    Beantwoorden

  19. Zus
    Okt 31, 2013 @ 20:35:40

    Die blokken die je kan kopen, is dat geen ander hout dan die takken uit het bos?
    Die takken spetteren de hele boel onder en zijn zo opgebrand. En ik geloof ook niet dat je ze zo mee mag nemen, maar ze schieten je niet dood hoor.En er ligt zo veel!! Daar mist men een twee takjes niet.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, niet iedere houtsoort is heel geschik, vooral dennenhout spettert als een gek. Het moet ook éérst een jaartje drogen voor je het kunt gebruiken.
    Een paar takjes zet geen zoden aan de dijk dus nemen we maar geen risico op de vingers getikte worden. Maar met hout moet je inderdaad altijd een jaar vooruit werken als je “vers hout” hebt.
    Maar de verleiding is soms groot;-)XX

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Okt 31, 2013 @ 20:06:13

    Misschien had je aan de opruimers kunnen vragen of ze niet wat vuistdikke takken voor jullie zouden kunnen bewaren. Waren ze misschien wel blij mee geweest, want de gemeenten komen nu om in het hout.

    Rietepietz zegt;

    Dat vindt Henk dan altijd weer een beetje raar, want ik zeg dat wel vaker. Maar volgens mij is haardhout tegenwoordig echt “handel en waarschijnlijk weten ze dat bij de gemeente óók al!

    Beantwoorden

  21. Marja
    Okt 31, 2013 @ 20:02:31

    Houd je vooral niet in. Ga lekker sprokkelen. Er zijn vast wel passende takjes te vinden. Zet logeerhondje voor een karretje en hobbelen maar ……..

    Rietepietz zegt;

    Dat durf ik dan weer niet, ben altijd bang dat het “van iemand is ” en ik in de kippennek gegrepen kan worden.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

