ppffft… hoofdpijn

Ach ja , welke vrouw zegt nou niét af en toe met een kwijnend stemmetje tegen haar man ” nee nu niet, ik heb hoofdpijn” !  Hoewel ik eigenlijk vrij zelden hoofdpijn heb zijn er twéé  omstandigheden die bij mij binnen een uur een flinke koppijn opleveren. Eén daarvan kan ik makkelijk vermijden , dat is haken,  jammer want je kunt er leuke dingen mee maken maar dáár heb ik geen hoofdpijn voor over!
Al met al  mag ik dus niet klagen met maar één “hoofdpijndossier” maar helaas kom ik dáár niet altijd omheen!
Waar het om gaat…..één foto zegt genoeg!

heftig
Een half jaar geleden deed m’n nieuwe desktop, mét windows 8, z’n intrede en na een snelle installatie had ik éven een ernstige aanval van “reorganiseren” om alles van de oude pc  netjes op de nieuwe te kunnen zetten…… voel je ‘m al aankomen?
Precies….. toen ik de meest noodzakelijk zaken overgezet had nam ik éven een korte pauze  oke….dat liep een kléin beetje uit….. maar hoe kon jij dat nou raden maar deze week heb ik me dus weer op dit “hoofdpijndossier” gestort!
De oude computer is nu 9 jaar oud….van ver vóór  ik enig benul had dat foto/filmbestanden en plaatjes  een stúk makkelijker te vinden zijn door een beetje “organiseren” ! Zo zit ik dus al 3 dágen een uurtje of twee per dag te ploeteren….. ! Wat het ook niet makkelijker maakt is dat ik héél veel oud spul tegenkom , in psp gemaakte animaties die ik helemaal vergeten was zoals deze met  moeder dochter en kleinkinderen .

les 109
Maar vooral filmpjes en….  die móet ik natuurlijk even bekijken voor ik kan beslissen of het wel of niet weg kan of overgezet moet worden…en in welk map ik het dan het best kan doen!
Zo heb ik ondertussen weer allemaal nieuwe mappen gemaakt, waar ik uiteraard  láter weer in verwarring ga raken onder wélke titel ik een bepaald filmpje het best vond passen en dus nog véle malen hoofdpijn van ga krijgen!

Ondertussen ben ik ruim halverwege maar kom ik natuurlijk steeds óudere spullen tegen ….zoals twee oude filmpjes uit de tijd dat kleinzoon Sebastian nog maar 3 jaar was .
Zoon Ruud wilde aan Sebastian uitleggen hoe het werkt als je een oma en opa “op grote afstand” hebt en je de knutselwerkjes die je op de Day-care  gemaakt hebt dus niet even langs kunt brengen. Ruud betrok Sebastian heel intensief bij het verzenden en wij maakten hier een filmpje van hoe we de envelop uit de brievenbus haalden en  wat er daarna mee gebeurde!
Het is dan januari 2007, zowel mijn  digitale camera als skype hebben  allebei nog wat minder mogelijkheden dan nu, even met skype “een voorstelling maken” kon toen  dus nog niet.
Maar het filmpje deed evengoed z’n werk Sebastian was verbijsterd ons met zijn tekeningen in óns huis  te zien … ze hangen trouwens nóg in het kamertje waar Sebastian slaapt als hij hier logeert!

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Redstar
    Okt 31, 2013 @ 08:43:59

    Goedemorgen Riet,

    Ik zag de foto, en dacht eerst even dat je zou gaan schrijven hoofdpijn te krijgen van Windows 8. Gelukkig was dat niet het geval. Het zou ook niet echt kunnen, want 8, inmiddels 8.1 is geweldig natuurlijk.
    Je kunt met het verzetten van bestanden van de ene naar de andere pc veel werk besparen met speciale gratis programmatjes die daarvoor zijn. Maar dna moeten je bestanden idd wel een beetje geordend zijn 🙂

    Rietepietz zegt;

    jij ook een goede morgen ,Whahaha , je zatzeker niet op het verkeerde spoor met Window 8 want dát ik er geen hoofdpijn van krijg komt alleen maar omdat ik het meest op m’n lappie (zonder W. 8) werk….vluchtgedrag denk ik;-). Het nadeel is dus dat ik me niet perse hóef te verdiepen in W 8 en daarom nog steeds de voordelen (als die er voor mij al zijn) niét ontdekt heb. Ik snap er nog steeds niet veel van en zie eigenlijk alleen maar heel veel zooi die me in de weg zit en ik niet nodig heb, moet nog naar de eenvoudigste dingen zoeken. Juist omdat ik niet heel veel van de PC afweet ben ik akelig voorzichtig met gratis programmaatjes downloaden zodat ik geen rare dingen binnen haal. Maar je kent me dus redelijk goed 😉

    Beantwoorden

  2. Albert y Mara fotoblog
    Okt 31, 2013 @ 01:47:11

    Een heerlijke log Riet, want ik herken vele zaken. Ik maak altijd op 3 externe HD’s een back-up van mijn MacBook Pro, en daar staan heel wat mappen op met de datum en dan het woord UITZOEKEN. Je wilt niet weten wat je dan wel eens tegenkomt. Ik noem het altijd verrassingen uit de computer.
    Tot slot een tip: “Zorg dat je PC niet te vol raakt met foto’s en filmpjes. Vooral die laatsten nemen veel ruimte in. Wegschrijven naar twee HD’s”
    Salu2 Albert

    Rietepietz zegt;

    Het gekke is dat je vanzelf steeds méér veiligheid tegen verlies in wil bouwen omdat uiteindelijk álles een keer de geest kan geven zucht…!Ik zie dat jij al meerdere harde schijven gebruikt , ik moet er nog stééds 1 aanschaffen en stond er van de week mee in m’n handen…. en toch maar weer terug gelegd. Moest er ff niet aan dénken dan nóg meer over te moeten zetten. Ik laat het maar even rusten totdat de oude PC er écht uit is. Maar de kers op de taart van de vervelende klus is inderdaad wel dat ik veel leuk oud spul tegenkom en dat is natuurlijk vaak iets van de kleinkinderen.

    Beantwoorden

  3. RenéSmurf
    Okt 30, 2013 @ 23:31:23

    ja, wie wat bewaard heeft wat! Ik ben meer van het plaatsen om te gaan loggen, en dan verwijder ik ze, want terugkijken komt er toch niet van.

    Rietepietz zegt;

    Nou wijs geworden door de “weblog affaire” hou ik tegenoordig mapjes met “logfoto’s +jaartal” achter de hand.Vooral omdat bij mij foto’s vaak het log illustreren wil ik ze kunnen herplaatsen als er iets mis loopt.

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Okt 30, 2013 @ 18:52:05

    Oh, heel herkenbaar hoor. Opruimen van dat soort zaken valt niet mee.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk altijd dat ik de énige ben die er een zooitje van maakt en het troost me dat iederéén het een rot klus vindt waar je af en toe niet aan ontkomt. Nou ja bijna iedereen dan want er zijn wel mensen die a.geen zooitje maken en b. fluitend opruimen!

    Beantwoorden

  5. Blog Zonder Naam
    Okt 30, 2013 @ 17:35:15

    Ooooo gelukkig…… ik dacht al: komt die rietdekker weer om de hoek kijken…..
    maar het is de P.C. Hoofdprijs…. eh -pijn bedoel ik

    Rietepietz zegt;

    Whahaha , PC hoofdprijs…. wás het maar waar!Het valt wel mee hoor, zodra ik voel dat de hoofdpijn op de loer ligt sluit ik maar weer een poosje af!
    Maar ik ben tóch wel blij dat ik het nu ff strak aanpak want het zou zónde zijn als ik alles kwijt zou raken!

    Beantwoorden

  6. cornma
    Okt 30, 2013 @ 15:19:13

    Alleen het lezen over al dat gedoe bezorgt me al bijna hoofdpijn. Ik begrijp niet waar jij het geduld vandaan haalt om al dat oude spul te doorzoeken. Ik zou gillend gek worden en ja, dan krijg ik hoofdpijn.:-)

    Rietepietz zegt;

    Nou ik heb de mazzel dat ik geen haast heb al wil ik er nu wel iédere dag iets aan doen.Maar ik moet er ook niét aan denken dat ik achter elkaar door moet gaan tot het klaar is. Maar zo áf en toe grijp ik ook in m’n haren hoor…. heb ik weer iets in een verkeerde map geschoven zonder het in de gaten te hebben;-(

    Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    Okt 30, 2013 @ 14:07:07

    Een heel karwei waar ger zich gelukkig mee bezighoud 😉

    Maar je komt wel enige dingen tegen die pps is heel mooi gemaakt en wat een enig filmpje, zoiets brengt jullie op afstand toch weer even een stuk bij elkaar…Prachtig !

    Rietepietz zegt;

    Waarom heeft nou toch bijna iedereen wel een man die kan bij schieten? Npu ja , ik zou er tóch te eigenwijs voor zijn om het handen te geven;-)
    De animaties maakte ik met behulp van lesje want zélf kan ik zoiets niet bedenken;-) ik verving dan wel de plaatjes van het lesje voor eigen foto’s.
    ja vooral toen hij klein was , en zich nog niet afvroeg “hoe kan dat nou” hebben we leuk gespeeld met de mogelijkheden.
    https://rietepietz.wordpress.com/2007/12/09/webcam-oma/

    Beantwoorden

  8. Melody
    Okt 30, 2013 @ 13:39:52

    Behoorlijk herkenbaar inderdaad allemaal ……

    En hoofdpijn…. tja zullen we het er maar op houden dat je mij daarover niet mijn jeweetwel moeten openbreken (grijns)

    ach joh….. denk maar zo…. het houdt je van de straat en uit de kroeg, goed voor je beurs en ook heel goed om andere vorm van hoofdpijnen te voorkomen, dat is ook wel veel waard toch.

    Rietepietz zegt;

    Er zijn inderdaad wel ergere dingen waar je hoofdpijn van kunt krijgen. En dan ben ik nog zo’n bofkont die vérder eigenlijk niet eens weet wat hoofdpijn is! Het voordeel is wel dat ik er gelukkig ruim de tijd voor kan nemen …wat eigenlijk ook weer een nadeel is want dan schuif jet het héél makkelijk opzij(nu al een half jaar dus)

    Beantwoorden

    • Melody
      Okt 30, 2013 @ 23:10:25

      ach troost je maar….
      hoofdpijn laat zich niet opzij schuiven…. clusterhoofdpijnen en migraines al helemaal niet….

      Rietepietz zegt;

      Ik wás al helemaal getroost;-)

      Beantwoorden

  9. beauninoblog
    Okt 30, 2013 @ 13:37:47

    Wat een klus. Ik kan daar echt een paniekaanval van krijgen hoor. Knap van je. Leuk!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja beetje “eigen schuld dikke bult” is het wel natuurlijk maarrrrr…. ik héb ervan geleerd 😉

    Beantwoorden

  10. Wieneke
    Okt 30, 2013 @ 12:29:58

    Wat een heidens karwei, maar als je het een paar uurtjes per dag doet….. dan komt het op den duur heus wel in orde. Misschien weet je hetal lang, maar dan maar even ten overvloede…. je hebt van die USB-stickjes met ik weet niet hoeveel gigabytes. Daar kan je hele computer op. En jullie twee erbij hahahaha…. Leuk filmpje voor de inmiddels echt niet langer kleine Sebastian. Dagdag, ik ben weer stormtroep aan het ruimen ….

    Rietepietz zegt;

    Ja dat weet ik inderdaad en ik heb er ook wel 1 met aardig wat geheugen maar ….die dingen worden niet voor niétz zo groot gemaakt . De foto’s en filmpjes van mijn huidige camera hébben ook veel meer pixels! Maar van de oudere bestanden kan er inderdaad áárdig wat tegelijk op gezet worden……nadát ik het eerst uitgezocht heb;-(
    Ik vond nog zóveel leuke filmpjes van toen “bassie”klein was, hij is nu al ruim 9 jaar oud!

    Beantwoorden

  11. isis45
    Okt 30, 2013 @ 12:07:18

    Ja, een mens bewaart wat in de loop der jaren. Hier is ook alles gearchiveerd met datum en jaartal om alles terug te kunnen vinden. Succes!

    Rietepietz zegt;

    Nou zélfs nu het overgezette spul enigszins geordend is is “gearchiveerd” nog wel een groot woord hoor;-) Bij de latere jaren werk ik gelukkig wél op jaartal maar vanaf 2005 t/m pakweg 2008 is het nog niet helemaal “jedát”. Maar fat geeft niet, heb ik toch niet dagelijks nodig!

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Okt 29, 2013 @ 23:45:38

    Kleinkinderen hebben wij niet en die zullen we ook niet krijgen, dat vind ik echt geen probleem hoor, maar ik heb er mijn gedachten al wel eens over laten gaan wat er later met al die foto’s van ons gaat gebeuren………Deleten!

    Rietepietz zegt;

    Dat is natuurlijk ook iets waar je zélf geen keuze in hebt, maar er zeker zeker momenten zijn dat je het jammer vindt dat er géén kleinkinderen zijn al beheerst het dus gelukkig niet je leven. Toch zou ik in jouw geval niet te senl zijn met deleten, laat die keus maar aan je kinderen die natuurlijk wél atijd herinneringen met jullie delen. Ik kom hier trouwens óók nog foto’s tegen van oude ooms en tantes en dat vind ik óók leuk, die worden óók nog meegenomen omdat we daar óók fijne herinneringen aan hebben.

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    Okt 29, 2013 @ 23:15:46

    Je weet het van mij hé, ik heb er een mannetje voor 🙂
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    O ja, en je weet hoe jaloers ik daar op ben, lijkt me zó heerlijk dat iemand dit soort klussen voor je opknapt! Nou ja , verschil moet er zijn;-)

    Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    Okt 29, 2013 @ 22:48:19

    Komt me bekend voor, heb ook pas een andere computer en heb digitale opruiming gehouden, ben er nog niet meer klaar. Maar ook wel leuk die oude dingen die je soms tegenkomt, vond ik tenminste wel maar wel een enorme klus zo.

    Rietepietz zegt;

    We hebben natuurlijk allemaal op z’n tijd hier wel mee te maken maar…. mensen goed “georganiseerde” mensen hebben het dan wél makkelijker dan chaoten als ik 😉
    maar je hebt gelijk, die oude bestandjes terugvinden zijn dan toch de krenten in de pap.
    Leuk je hier weer te zien, je hebt géén link van een site ingevuld waardoor ik je geen tegen bezoekje kan brengen ( áls je een site hébt natuurlijk) !

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Okt 29, 2013 @ 21:54:27

    Herkenbaar, ik ben daar ook geen ster in. Heb nu wel bijna alle foro’sin allerlei mapjes en zelfs vaak nog op jaartal ook. Alleen dan nog is het zoeken om iets te vinden waarvan je zeker weet dat je het ooit gemaakt hebt. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Vertel mij wat, en dan heb ik nog maar een fractie van het aantal foto’s dat jij maakt. Maar het overkomt zélfs mij al dat ik 5 x over iets heen kijk!

    Beantwoorden

  16. klaproos
    Okt 29, 2013 @ 21:35:43

    ohhhhhhhhhhhhhhhhhhh riet,
    ik begrijp je helemaal:-)
    ben dat nu ook aan het doen, wat een werk,
    maar wel leuk,
    en wat bewaren we veel hé:-)

    Rietepietz zegt;

    Héérlijk een lotgenote!
    Het is inderdaad áfzien maar ik ben wel blij dat het kan, als je hele pc klapt ben je alles kwijt!
    Helaas,ik ben slecht in weggooien maar ook dáár ben ik niet de enige in zie ik;-)

    Beantwoorden

  17. Hanny
    Okt 29, 2013 @ 20:44:54

    Archiveren van foto’s, filmpjes en documenten is lastig, maar noodzakelijk. Je vindt anders nooit wat terug. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er mee worstelt om alles geordend op je nieuwe pc te krijgen. Met recht een hoofdpijndossier.Toch hoeft het niet moeilijk te zijn als je een paar regeltjes in acht neemt. Als je wilt weten hoe ik het doe, mail me maar, dan stuur ik een voorbeeldje op. Ooit heb ik dat eens moeten leren en daar heb ik nu toch wel profijt van.
    Maar, zet je alles over? Ik heb een externe harde schijf waar ik bij het begin van een nieuw jaar alles opzet van een jaar daarvoor. Nooit last van een trage pc door de vele foto’s etc.
    Succes met de werkzaamheden en heel veel plezier bij het bekijken van alle oude beelden!

    Rietepietz zegt;

    Klopt ik heb het dus met scha en schande moeten leren;-) en ondertussen heb ik een min of meer logisch systeem dat hoogstens door m’n slordigheid nog af en toe ontspoort .
    Ik heb vanmiddag nog met een harde schijf in m’n handen gestaan en tóch weer terug gelegd ….zucht…. kan ik wéér opnieuw beginnen ging er door m’n hoofd. Maar dat móet er natuurlijk gewoon een keer van komen;-( misschien als de oude pc écht leeg is!

    Beantwoorden

  18. Petr@
    Okt 29, 2013 @ 20:29:05

    O wat leuk Riet! Dat hebben jullie leuk gedaan voor jullie kleinzoon die zo ver weg woont!
    Kan me voorstellen dat je hoofdpijn krijgt van alles overzetten.
    Ik heb tegenwoordig mappen met het jaartal, dan hoef je maar in 1 map te zoeken.

    Rietepietz zegt;

    ja je moet er wél iets van maken natuurlijk, het is tóch al lastig om een band met zo’n kleintje op te bouwen als je ze maar heel zelden kunt knuffelen.
    Gelukkig doe ik dat nu ook al een tijd maar dan óók van hetzelfde jaar een map “logfotos'” en bij grote “evenementen” ook daar weer een map apart voor . De listigheid zit dan weer in de foto’s die ik toegezonden krijg van anderen ,die blijven vaak gewoon in de afbeeldingen hangen;-)

    Beantwoorden

  19. Rebelse Huisvrouw
    Okt 29, 2013 @ 20:17:37

    Aaaahh, wat schattig! Van de hoofdpijn is vervelend natuurlijk maar je krijgt er wel weer wat moois voor terug!

    Rietepietz zegt;

    Ja al dat turen op een beeldscherm doet me geen goed en om geen fouten te maken móet dat turen. Maar ik ben blij dat ik het allemaal nog kan behouden,dáárom kocht ik nieuwe pc vóór de oude het begaf!

    Beantwoorden

  20. Marion
    Okt 29, 2013 @ 20:14:23

    Leuk, dit had ik nog niet gezien, was ik je waarschijnlijk nog niet tegen gekomen.
    Het beste met de hoofd pijn.XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik dénk dat ik dit filmpje nooit gelogd heb. Volgens mij kon ik in die tijd nog filmpjes plaatsen. Ik had het in een mailtje naar Ruud gestuurd, Met grotere filmpjes gaat dat niet maar toen kon je maar hoogstens een halve minuut filmen .
    Is nu weer over hoor die hoofdpijn, en zodra ik merk dat ik het niet meer trek al dat turen stop ik gewoon, heb gelukkig geen haast!Welterusten voor straksXXX

    Beantwoorden

  21. Suske
    Okt 29, 2013 @ 19:56:34

    je was toen al mee met de toenmalige mogelijkheden om te communiceren op afstand. Leuke oma ben je inderdaad.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, we hadden toen al ruim ervaring met de drie al veel grotere kleinkinderen hier. Het is bést moeilijk dat ze zo ver weg zitten en dus probeer ik altijd zoveel ik kan er “iets van te maken” en de mogelijkheden te benutten.
    Drie jaar later, in 2010 vierden we Sebastians verjaardag aan beide zijden van de Oceaan en dankzij een goede voorbereiding “duwden”we een groot pak door het beeldscherm en er werd aan beide kanten genóten!;-)
    https://rietepietz.wordpress.com/2010/03/28/nog-een-feestje/

    Beantwoorden

  22. Marja
    Okt 29, 2013 @ 19:53:10

    Voor zulke lieve en waardevolle herinneringen zou ik ook best wat hoofdpijn over hebben. Zalig dat je dit nog allemaal hebt. Koesteren dus.

    Rietepietz zegt;

    Dat motiveert me ook om er tóch weer aan te beginnen bovendien is het propvol met die twee pc’s met toebehoren Opvallend is hoe hard de ontwikkelingen gegaan zijn, in die tijd kon ik nog maar héél korte filmpjes maken (dit zijn er twee aan elkaar) en de kwaliteit is nu , ruim 7 jaar later véél beter!Ook skype is die relatief korte tijd héél veel beter en makkelijker geworden!

    Beantwoorden

  23. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Okt 29, 2013 @ 19:47:28

    Gut gemacht. Gefällt mir gut. (Schöne Aus-Sprache)
    Liebe Grüße, Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel Wolfgang, maak er maar een gezellige avond van!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

