malie(n)veld kolder?

Ja wéét ik , menigeen vindt dat hele pro- Pietenprotest maar een beetje overtrokken gedoe…… maar  is het dat ook?
In ieder geval voelde ik me toch  behóórlijk  in de kuif gepikt nadat een  VN dame  even de hele Nederlandse goegemeente van racistische motieven beschuldigde   op grond van een oergezellig  Hollands kinderfeest.
Zolang mijn donkerbruine Antilliaanse buurvrouw genietend van de stralende kinderkoppies  naar de intocht van de Sint in Rijswijk  kan kijken lijken de klagers me domweg  “zeurPieten” die zich gelukkig niét op het malieveld in Den Haag  lieten zien.  Daar waren  héél veel soorten Pieten….. opblaas  Pieten ……DSCN3752

Kleine Pieten…..DSCN3753
meisjes Pieten……
meisjespiet
Pieten die de zaak boven het hoofd groeide…
DSCN3759
en  zelfs Pieten die “de rug op konden “……

DSCN3756
Maar  ábsoluut géén zeurPieten !
De 16 jarige  Mandy Roos kwam op het idee voor dit protest omdat haar  kleine zusje zo moest huilen toen ze hoorde dat het Sinterklaasfeest misschien wel zou verdwijnen !
Jammer dat niet heel Nederland erbij kon zijn want als érgens de gemoedelijkheid van het Sinterklaasfeest bleek was het wel daar , en ik kan het weten want ik was erbij!
En ook aardig wat pers , zo werd vlak voor m’n neus iemand door VTM geïnterviewd  en zag ik deze Piet door Reuter aan de tand gevoeld worden.

reuter
Het werd een  sfeervol feestje waar het motto leek…. fotograferen óf gefotografeerd wórden en daar had niemand problemen mee.

DSCN3750

Ook m’n Leidse bloggenoot  was aanwezig……. logisch, als er iemand Pietofiel is dan Glibber wel !

LG
En niks niet verlegen hoor, in no-time stond hij op het podium te fotograferen én te filmen…(nou ja , hij was de énige niet).

DSCN3747
Jawél hoor dat is hij écht en hij heeft zowel een dikke camera áls een klein filmtoestelletje bij zich…kijk zelf…

podiumglibber
En kijk ook even op z’n site want hij heeft echt van álle borden een foto….. daarvoor ben ik dan weer niet “beweeglijk genoeg” op het veld …. en eh… O ja ….   ook foto’s van mij als “half Piet” !
De boodschap was luid én duidelijk …. zwarte Piet moet (zwart)  blijven!

 

 

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Redstar
    Okt 29, 2013 @ 08:52:21

    Op het moment toen de petitie aan de PVV werd overhandigt draaide bij mij figuurlijk de maag om.
    Ik heb me helemaal niet met de discussie bemoeit, wel de petitie ondertekend, maar heb mijn naam terug getrokken op het moment dat de PVV er bij kwam.

    Rietepietz zegt;

    Op dat moment zat ik alweer thuis , maar oke, ook de PVV is een democratisch gekozen partij, en als dat de énige partij is die iets wil doen met de beschulding van racisme van de VN dame aan ons adres vind ik dat wél een bevestiging van “hóe normaal de politiek het vindt” dat de Nederlandse cultuur ondergeschikt gemaakt wordt aan een klein deel van een slecht geïntegreerde groep “medelanders” iets dat te treurig voor woorden is.
    Dat neemt niét weg dat de onbeschofte actie van wat “tuig” ónaanvaardbaar is.
    Maar wat me dan weer opvalt is dat er in dát geval dan weer héél heftig wordt gereageerd én gegeneraliseerd, iets dat in omgekeerde gevallen altijd meteen aangekaart wordt .
    Maar nogmaals , ik ben het natuurlijk ábsoluut niet eens met geweld of intimidatie tegen “andersdenkenden” en het doet de “de zaak zwarte Piet” onterecht geen goed.
    Medelogger Glibber was nog wel ter plaatse tijdens het incident en kan uit eigen ervaring (en naar eer en geweten) zeggen dat het incident nogal opgeblazen werd! Het ging slechts om een paar foute figuren waarna half Nederland over de eigen benen struikelt om zich daarvan te distantiëren, daarbij uit het oog verliezend waar het ook alweer om ging , het behoud van het Sinterklaasfeest zoals het bedoeld was en is als iémand dat jammer vindt ben ik dat wel.

    Beantwoorden

  2. ria
    Okt 28, 2013 @ 21:29:28

    Alsof er momenteel niets anders een rol speelt in de wereld.Laten we onze sinterklaasje en zwarte pietjes maar mooi houden,
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Waar bemóeien ze zich mee! Alsof er geen groter leed in de wereld is waar de VN zich op kan storten!

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Okt 28, 2013 @ 20:38:05

    Ik vind het ook een zeer goede actie. Democratie of niet, voor zeurpieten wil ik geen ruimte creëren. Binnenkort maak ik een blogje in combinatie met een schilderij van Jan Steen. Leuk om Leidse Glibber eens te zien. Ik had een heel andere voorstelling van die man. Ik ga zeker even bij hem kijken

    Rietepietz zegt;

    Mijn idee! Het is heel vervelend dat we steeds váker in de verdediging gedrukt worden om iets dat gewoon een eeuwenoud stukje cultuur is waar we zuinig op moeten zijn. Glibber is een héél bevlogen leidenaar met een groot zwak voor Sint en Piet.
    Ik leerde hem járen geleden al persoonlijk kennen, ’t is een fijne vent!

    Beantwoorden

  4. Leo's mening
    Okt 28, 2013 @ 15:24:11

    Het is vervelend dat je bijna weet dat de regie voor al die commotie rond de Zwarte Pieten wordt opgewarmd buiten de landsgrenzen door mensen met een heel andere agenda dan alleen die om ons een kinderfeestje af te nemen. Dat de tegenbeweging zo sterk is lijkt mij goed. Want alles opgeven en inruilen vooral allerlei vage nieuwkomerfeesten is iets wat we niet moeten willen. Een schijnheilig feest is heel iets anders dan iets wat zich baseert op de cultuur die vreemd is in ons land. Kortom, we moeten blijven waken over onze cultuurzaak. Want tegenwoordig loopt de Sint ook al niet meer met een kruis op zijn mijter….het zit soms in details….

    Rietepietz zegt;

    Precies, er vwordt maar voor iédere stroming (hoe klein ook) gebogen en dat ben ik goed zát! Demonstreren is helemaal niéts voor mij dus áls ik dan op het Malieveld sta wil dat wel iets zeggen. dan gaat met niet één brug te ver maar minsten 5.
    Ik ben tot op het bot beledigd door deze VN “dame” die ,zonder het feest zelfs maar te kennen, de liefhebbers van het kinderfeest van racistische motieven beticht !
    Ik heb héél goede relaties met Sint en Piet en mijn Sint hééft een kruis op de mijter en Piet is róetzwart! Ik wil zelfs de discussie niet aangaan met tegenstanders want wat mij betreft is er geen discussie

    Beantwoorden

  5. Melody
    Okt 28, 2013 @ 12:06:21

    Helemaal geweldig toch…..echt dubbel en dwars petje af voor die jongedame! Wat een initiatief en wat een geweldig resultaat.

    Rietepietz zegt;

    Mandy dééd het om haar kleine zusje te troosten , dat kleintje moest vreselijk huilen toen ze hoorde dat Zwarte Piet misschien nooit meer mocht komen, lief hé!

    Beantwoorden

  6. cornma
    Okt 28, 2013 @ 11:28:22

    Ik ga me er pas mee bezig houden als andere zaken ook van hogerhand (welke dan ook) worden aangepakt. Bijv.: waar blijft de Wereldgezondheidsorganisatie met het verbieden van het suikerfeest? Weten ze niet dat suiker zeer ongezond kan zijn? Wanneer worden veterschoenen verboden? Hoeveel mensen, groot en klein, hebben al niet hun nek gebroken over loszittende veters?
    Er zijn vast nog wel meer zaken te bedenken die afgeschaft, opgeheven of verboden kunnen worden.

    Rietepietz zegt;

    Nou er is nog genoeg groot onrecht in de wereld waar de VN zich mee bezig kan houden, homo discriminatie in Rusland om maar iets te noemen.Of het verminken van meisje in moslimlanden door besnijdenis …. allemaal écht ernstige zaken maar dáár branden ze de vingers liever niet aan.Dat laatste gebeurd zélfs in Nederland .

    Beantwoorden

  7. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 28, 2013 @ 11:23:03

    Ja, jij kon daar ook niet ontbreken als ………………….Pietz.

    Rietepietz zegt;

    Nee zeker weten, ik ben zeer “Pietofiel” en wil toch zéker weten dat onze achterkleinkinderen nog échte “zwarte Pieten” zullen mee maken, zijn nou helemáál van de pot gerukt met hun slavernij!

    Beantwoorden

  8. RenéSmurf
    Okt 27, 2013 @ 23:43:47

    Ik vind het een beetje vroeg voor de zwarte pieten, dat schept maar verwarring. En och, die discussie zal vast en zeker nimmer meer ophouden. Er is niks rassigs aan.

    Rietepietz zegt;

    Het organiserende meisje had om die reden ook gevraagd om niet als échte Piet te komen, maar dat had blijkbaar niet iedereen begrepen. Maar het is wel uit te leggen hoor aan kinderen. Sint had natuurlijk in Spanje van dit gekrakeel gehoord en even een paar Pieten gestuurd mét een retourtje op zak, ze vlogen dus direct na afloop terug;-)

    Beantwoorden

  9. Mrs. T.
    Okt 27, 2013 @ 20:28:16

    Ik heb er ook al wat stukjes aan gewijd. Sta met verbazing te kijken eerlijk gezegd naar hoe dit zich ontwikkeld heeft en naar het gedrag van sommige voor- en tegenstanders.

    Rietepietz zegt;

    Wat mij in het bijzonder stoort is de vanzelfsprekendheid waarmee maar aangenomen wordt dat er iets móet veranderen terwijl het om een heel kleine groep tegenstanders gaat.Zolang zij niet gedwongen worden het feest te vieren is het onzin dat iedereen zich moet aanpassen.
    Het raakt ook problemen die al langere tijd in de samenleving spelen maar meestal ondergeschoffeld worden als “not done” !Maar natúúrlijk moet protesteren fatsoenlijk gebeuren en zéker zonder geweld en dat schijnt toch niet voor iedereen gesneden koek te zijn.

    Beantwoorden

  10. Rebelse Huisvrouw
    Okt 27, 2013 @ 18:47:44

    Ik vind het jurkje van meisjespiet wel leuk… 😀

    Rietepietz zegt;

    Vond ik ook, dit is een Pietje waar toch eigenlijk niémand bezwaar tegen kan hebben , liefje toch?

    Beantwoorden

  11. J@n.
    Okt 27, 2013 @ 17:48:14

    Tuurlijk rietePIETz! 90% van Nederland staat achter je!

    Rietepietz zegt;

    Maar het gekke is dat ik in de interviews steeds de vraag hoorde stellen “of we dan niet vonden dat er rekening gehouden moest worden met de mensen die zich eraan storen…” alsof het normaal is dat we ons aan een heel kleine minderheid moeten aanpassen!

    Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Okt 27, 2013 @ 16:18:44

    Hoe dol wij in Giessenburg op onze zwarte pieten zijn laat dit filmpje wel zien:

    Rietepietz zegt;

    Wát een sportieve Pieten hebben jullie daar én helemaal niet bang dat ze tot “wittte Piet” gedegradeerd worden ! Ik méén me te herinneren dat je het filmpje destijds ook in een logje had gezet. Wel spektakel natuurlijk voor de kinderen!

    Beantwoorden

  13. isis45
    Okt 27, 2013 @ 16:04:54

    Amen! Al ben ik de hele discussie nu wel zo’n beetje zat aan het worden.

    Rietepietz zegt;

    Kan ik me wat bij voorstellen! Maar helaas blijven de tegenstanders proberen steun te zoeken waar ze die maar kunnen, daar zijn we nog niet vanáf vrees ik…tenzij we een eeuwenlange traditie láten verpesten!

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Okt 27, 2013 @ 15:51:23

    Het was echt een heel mooie en sympathieke manifestatie. Leuk om elkaar weer eens gezien en gesproken te hebben. Het was inderdaad heerlijk om foto’s te nemen van al die soorten Pieten en Pietjes.
    Het incident met die mevrouw was nadat jullie weg waren en helemaal op het eind tegen drie uur aan de zijkant van het veld Ik zag het toevallig toen ik net wegliep. Op het filmpje lijkt het meer dan het was want het heeft alles bij elkaar niet langer dan tien minuten geduurd, maar het blijft uiteraard niet goed hoe sommige mensen reageerden.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt écht veel foto’s gemaakt en heel knap hoe je ze allemaal “erop” kreeg want dat valt nog niet mee begreep ik toen ik mijn foto’s bekeek;-)
    Het was amusant om jou door de menigte te zien kruipen sluipen , wat bén je razend snel joh!

    Blij dat die kater me bespaard is gebleven al is het natuurlijk sowieso niet in de haak wat er gebeurde. Helaas zijn er ook altijd wel weer mensen die het nog wat op willen blazen en daarom relativeer ik de hele pers over het algemeen wel een beetje.
    Maar toch jámmer van deze smet over het gewéldige feestje!

    Beantwoorden

  15. Suske
    Okt 27, 2013 @ 15:12:23

    dit lijkt op een rasechte revolutie. Als het zo verder gaat staat er binnekort een zwarte piet aan de top in NL en B. Hoe zal dit ooit eindigen ?

    Rietepietz zegt;

    Zoals jij het nu zegt is er zelfs misschien wel werk aan de winkel voor Nonkel Juul met zijne tweeloop!

    Beantwoorden

  16. Marion
    Okt 27, 2013 @ 15:01:53

    Dat was een leuke ervaring, jammer van die mevrouw ie het zo goed meende maar niet begrepen werd, mensen oordelen ook zo gauw.
    xxx

    Rietepietz zegt;

    Héél erg jammer, want je zou zélfs vreedzaam Tégen Piet moeten kunnen protesteren natuurlijk. bedreigen en geweld is nóóit goed. In dit geval breekt het de verkregen goodwill eigenlijk weer af ! Ik heb er niets van gemerkt ,waarschijnlijk waren wij toen al weg want we zijn rond 2 uur vertrokken.
    XXX

    Beantwoorden

  17. Marja
    Okt 27, 2013 @ 14:17:00

    Prachtige fotoreportage. Wat ik wel heel triest vind, is hoe er op deze dame is gereageerd: http://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/

    Rietepietz zegt;

    Ik heb deze dame niet “bewust” zien staan, misschien wel onbewust maar haar niet “als vijand” waargenomen en niet gesproken. Wij vertrokken rond 2 uur en van een politieoptreden heb ik niets gezien, wat jammer deze wanklank, hoewel duidelijk sprake van een misverstand is zou “vreedzaam demonstreren” voor iederéén vreedzaam moeten kunnen verlopen. Mensen bedreigen natuurlijk is “not done” wat mij betreft!

    Beantwoorden

  18. Astrid
    Okt 27, 2013 @ 13:40:41

    Ach………. wat jammer nou, ik heb je niet gezien, ik was er ook en vond het ook heel gezellig, echt een heel ontspannen sfeer. Nadat ik de foto’s van Leidse Glibber had gezien weet ik nu ook waarom. Je was eigenlijk incognito en wilde niet opgemerkt worden hihihi. Ik zal je mijn foto’s doorsturen wanneer je dat goed vindt.

    Rietepietz zegt;

    Klopt ,ik was een beetje “verPietert” 😉 Jammer dat ik je niet gezien heb maar ik heb ook minder rondgelopen dan Glibber! Stuur maar geen foto’s want ik heb er zelf al véél te veel en het logje is al gemaakt dus daar kom ik toch niet meer op terug.
    Was juist bezig om foto’s te organiseren (nog van de oude PC)en wordt er knettergek van;-(

    Beantwoorden

  19. Hanny
    Okt 27, 2013 @ 12:46:08

    Op de site van LG had ik je al gezien als ‘Half Piet’. Leuk dat je erbij was. Hopelijk heeft de bijeenkomst effect en wordt de ‘Zeur Pieten’ de mond gesnoerd.

    Rietepietz zegt;

    Het angstige is dat we in Nederland ook mensen hebben die altijd “roomser dan de Paus” willen zijn en zelfs hun eigen cultuur willen verloochenen.
    Het vervelende is dat juist dié mensen meestal érg goed “de weg weten” om hun zin door te drijven!

    Beantwoorden

  20. Mirjam Kakelbont
    Okt 27, 2013 @ 11:41:45

    Ik las in de krant dat Medelanders op Aruba het Sinterklaasfeest ook vieren en daar de Sinten wit schminken. Ik bedoel maar!
    Leuke compilatie van een geweldige dag. Ik sta dubbel en dwars achter de hele actie: met je tengels van ons nationale kinderfeest afblijven. Mensen die zich daaraan storen, kijken tijdelijk maar de andere kant op. De donkere kant 😀

    Rietepietz zegt;

    Zolang we ze niet dwingen Sint en Piet op bezoek te krijgen hébben ze niets mopperen. Het was er zó gezellig ,zo helemaal géén slavernij;-)
    Trouwens…. moeten we het dan zo zien dat iedereen die “gekeurde medewerkers in dienst heeft aan slavernij doet? En dat wordt nou juist zó aangemoedigd, soms zelfs ten koste van “blanke mensen”die betere papieren hebben.Het is ook nóóit goed hier;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

