probleempje…

fikTja…. we hebben een klein probleempje, althans ik dácht dat we een klein  probleempje hadden  maar ondertussen wordt het probleem met de dág groter!
Inderdaad , het heeft álles te maken met ons schattige kleine open haardje dat, hoewel van miniformaat, toch maar wát heerlijke warmte om zich heen kan verspreiden.

We pópelen om op een kille avond “de fik erin te steken” maar ja, dan móet van de brandverzekering de schoorsteen geveegd zijn, iéder jaar weer omdat er anders bij brand niét uitbetaald zal worden!

schoorsteenveger1Voel je ‘m aankomen……? Precies…. wie durft er vandaag de dag nog een man te vragen op het dak te klimmen en zich met het roet in de  schoorsteen bezig te houden. Die man is z’n leven niet zeker wanneer  hij naar beneden komt met een gezicht dat helemaal zwart is van het rond stuivende roet! Het is helemaal niet denkbeeldig dat hij uit elkaar getrokken wordt door voor- en tegenstanders van” de  énige echte eerlijke  zwartwerker”.
We hebben ook al járen de zelfde schoorsteenveger en zo’n man wil je niet aan gevaren blootstellen …zie hier ons dilemma !
Storen we ons niet aan de heersende hetze tegen het zwarte gezicht óf zien we er van af  het vuurtje eens lekker op te stoken!
Uiteindelijk heb ik via internet de mening gevraagd van de baas van m’n schoorsteenveger, zou ik dit jaar dat gedoe met de schoorsteen dan tóch maar een keertje overslaan ?
De goede man  was zich aan het voorbereiden op een ander klusje maar stuurde per omgaande een foto waarop duidelijk te zien wat hij van de ophef in Nederland vindt…..

vingertje

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leo's mening
    Okt 28, 2013 @ 15:31:18

    Als je een sfeertje maakt waarin dit soort flauwekul allemaal kan plaatsvinden, moet je niet raar kijken dat we straks in ons land Engels of Arabisch spreken en nog slechts raps zien als vertegenwoordiging van ons culturele erfgoed. Te snel is de discussie door pseudolinks op de agenda gezet. Jaren en jaren geleden maakte ik dat zelf mee. IN de Amsterdamse Bijlmer, toen net overstroomd met Surinaamse mensen die vluchtten voor de eigen onafhankelijkheid en de zekerheden van ons kikkerlandje opzochten. Ze waren en zijn hier gelukkiger dan in het eigen thuisland. Dat men zich nu plotseling druk maakt over die rol van Zwarte Piet moet van doen hebben met andere zaken dat geschiedenisles. Want als je die volgt kom je er vanzelf achter dat het niet gaat om een soort afspiegeling van slaven uit Suriname of zo, maar om Moren. En dat waren indertijd bezetters van het Katholieke Spanje die werden overwonnen door een grote christelijke strijdmacht. Sint Nicolaas ontfermde zich over een aantal van die lui en maakte er kindvriendelijke maatjes van die op het dak spullen door de schoorsteen mikten. Moren dus, schoorsteenvegers desnoods, maar geen slaven. Laten we nu eens stoppen met dat zgn. schuldcomplex. Uiteindelijk kunnen wij er niks aan doen dat voorvaderen dingen deden die ons nu ook niet welgevallig zijn. Maar om daar nu nog even voor te gaan betalen lijkt me wat makkelijk geld verdienen. Of moeten wij ook maar meteen een claim gaan neerleggen voor de 80-jarige oorlog bij de Spanjolen, of die overheersing door de Fransen? Om het over de Duitsers helemaal maar niet te hebben…..Sinterklaas moet gewoon een Nederlands kinderfeestje blijven en wie dat niet bevalt, er zijn een paar andere opties dan al die komedie maken…

    Rietepietz zegt;

    Ik heb geen zin om me steeds te moeten verontschuldigen voor m’n eigen cultuur. Niet dat we als Nederlanders allemaal volmaakt zijn maar moeten mogen zijn wie we zijn. Ik wordt een beetje moe van steeds maar weer “positieve discriminatie” tegen te komen voor kleine groepjes mensen die zich gediscrimineerd voélen maar het woord fout interpreteren. Ik heb nog nooit gedemonstreerd ….. maar deze VN dame joeg mij naar het Malieveld met haar beschuldiging van racistische motieven voor “Pietofielen” zoals ik .

    Beantwoorden

  2. Rebelse Huisvrouw
    Okt 26, 2013 @ 23:28:22

    Hahaha, weer leuk bedacht!

    Rietepietz zegt;

    En éigenlijk bedenk ik dat niet eens , het “overvalt me” 😉

    Beantwoorden

  3. Melody
    Okt 26, 2013 @ 23:12:38

    ;-))))) geweldig hoe jij t weer in een vorm giet waarbij de tranen van t lachen me nog net niet over mijn toet lopen….

    fijn weekend!

    Rietepietz zegt;

    Kwestie van de juiste inspiratie op het juiste moment, gelukkig heb ik daar vaker “last” van;-)

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Okt 26, 2013 @ 18:34:25

    Waanzin, die hele discussie. Zowel van de voor- als tegenstanders.

    Rietepietz zegt;

    Wat mij betreft is er inderdaad geen discussie mogelijk, zwarte Piet is zwart….. maar tja…..Nederland is een vreemd land aan het worden waar steeds vaker “een minderheid met vreemde argumenten” z’n zin krijgt zonder dat de meerderheid er nog énige inspraak in heeft.

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    Okt 26, 2013 @ 16:37:18

    Toen Quandy een pup was.

    Rietepietz zegt;

    En wordt er nu niet meer gebrand in de open haard of wordt gewoon de schoorsteen geveegd.

    Beantwoorden

  6. Suske
    Okt 26, 2013 @ 14:49:19

    zorg er steeds voor dat de arme man zijn broek aanhoudt als hij in de schoorsteen kruipt. Daarmee kan je bewijzen dat hij echt zwart is aan zijn gezicht alleen door het roet en dat je geen neger erdoor gejaagd hebt. In het laatste geval krijg je vast en zeker last met de “dienst bestrijding racisme” En gezien geen enkele neger (wat in feite ook een verboden woord is heden ten dage) een wit achterste heeft heb je meer dan genoeg bewijsmateriaal in handen.

    Rietepietz zegt;

    Jij durft , want inderdaad is het woord “neger” al racisme op zich tegenwoordig, de overgevoeligheid zit diep! Onze schoorsteenveger “veegt” gelukkig niet meer maar “zuigt” , en dat geeft beduidend minder troep! De broek kan dus gerust aan blijven;-)

    Beantwoorden

  7. cornma
    Okt 26, 2013 @ 14:35:10

    Elk jaar laten wij de schoorsteen vegen, zodat we er de hele winter weer lekker warmpjes bijzitten. Ik denk dat onze schoorsteen te smal is om door te kruipen, want de veegman blijft altijd wit. Tenzij hij een ander kleurtje heeft, natuurlijk.:-)

    Rietepietz zegt;

    Ja ook hier schoorsteenvegers zónder roetsnoet tegenwoordig.
    Je moet alhéél slank zijn om door een rook kanaal van tegenwoordig naar beneden te kunnen klimmen. Dan moeten er wel héle kleine Pietjes ingezet worden, krijgen we dát weer , én slaven én kinderarbeid;-)

    Beantwoorden

  8. Blog Zonder Naam
    Okt 26, 2013 @ 12:03:32

    Prima Blog! Ik deel je mening: Pietermanknecht moet blijven! Dit feest wordt al eeuwen in de Nederlanden (dat is inclusief België, Luxemburg, delen van Duitsland, Denemarken en Frankrijk) gevierd. De sint-viering dateert al van ver voordat de U.S.A. werd ontdekt! De Goedheiligman staat afgebeeld op schilderijen van Jan Steen uit de gouden eeuw, zodat ieder kan zien dat hij in alle lagen van de bevolking bekend was. En nu dat feest voor groot en klein ineens anders of helemaal niet meer vieren?????? Zijn ze daar bij de VN nu helemaal van de pot gerukt? Alleen omdat een klein groepje kleurlingen in Amsterdam zich druk maakt over het feit dat de vaste knecht van de Sint, die al eeuwenlang door schoorstenen gekropen heeft, die het tussen half november en ongeveer 6-7 december geen tijd heeft om zich te wassen, omdat hij en zijn medewerkers, die overigens allemaal gekleed gaan in het kostuum van de Zwitserse garde, net als de beschermers van de Paus, het zo druk hebben om alle kinderen in de Nederlanden te voorzien van kadootjes, geschenkjes, gedichtjes, zoetigheid en lekkers, zwart ziet???? Beschamend gewoon!! Dat kleine groepje mensen dat zich stoort aan het feit dat Piet en de andere Pietermannen zich een slag in de rondte werken zouden zowiezo geen presentje horen te krijgen daar zij zich niet tot de ware gelovigen van de Sint behoren. En als zij tot inkeer komen……dan mogen zij gerust een blanke, Chinese, Surinaamse, Turkse, Marokaanse, of uit welk land dan ook…. Pietermanknecht rekruteren bij hun sint-viering. (hoeft per sé pek-zwart te zijn, want zoveel schoorstenen zijn er nu ook weer niet in de binnenstad van Amsterdam met al die flatgebouwen. Dus gewoon Sint Nicolaas en Piet.
    ……..en geen gekleurde regenboogpiet, geen fel rode, gele, groene, blauwe, oranje of wat dan ook voor kleur…. Zwart of naturel (dat laatste dan i.v.m. het ontbreken van schoorstenen)
    Wat het schoorsteenvegen betreft….. Dat doet de rietdekker altijd gelijk als hij het dak nakijk. Dat moet namelijk omdat het paard van Sinterklaas van die nare putjes in het riet trapt al hij met zijn bereider over het dak loopt.

    Rietepietz zegt;

    Helemaal mijn idee , zwarte Piet kán gewoon niet anders dan zwart zijn. Bovendien is het onzin om voor een handjevol “andersdenkenden” met regenboog Pieten te gaan strooien. Waarom zóuden in ’s hemelsnaam een paar miljoen mensen zich aan moeten passen aan een enkeling! Er zijn wel méér zaken waar niet iedereen hetzelfde over denkt ,dat is toch geen probleem!
    Tja , die rietdekker blijft een “naam met mogelijkheden”als je Riet heet én een man hebt;-)
    Maar gelukkig hebben wij gewoon een pannendak ,al kún je aan een rieten dak natuurlijk wel “pannen” hebben 😉

    Beantwoorden

  9. Petr@
    Okt 26, 2013 @ 10:36:37

    Riet ik heb de oplossing voor jou. Ik zal je het telefoonnummer van mijn schoorsteenveger geven! Die veegt van binnenuit, en hoeft niet op het dak te zijn!
    Ik heb het pas nog laten doen!
    Laat Piet aub zwart blijven, ik wil geen anders gekleurde Piet!

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig werken vrijwel álle schoorsteenvegers nu met zo’n stofzuiger, ook die van ons. Maar even terug grijpen naar de “oude manier “van schoorsteenvegen kwam nu heel goed van pas;-)
    Ook bij mij krijgt iedereen die op dit gebied dwars ligt de “zwarte Piet” toebedeelt, tot in lengte van jaren.

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Okt 26, 2013 @ 09:19:20

    Ik zou het zeker niet uitstellen. Met de hele discussie bemoei ik me niet. Ik vind het dat niet waard me druk om te maken,. Dat mensen echt niets beters te doen hebben vind ik echt enorm vreemd.

    Rietepietz zegt;

    Nee dat gaan we ook zeker niét doen natuurlijk, véél te gevaarlijk.
    Toch is het een angstig idee dat “een handjevol mensen” dat bedenkingen heeft tegen zwarte Piet verandering of zelfs afschaffing eisen. Er wordt gewoon voorbij gegaan dat het overgrote deel van de mensen het gewoon “een leuk feest” vindt.
    Stel dat een handjevol mensen zou beweren zich gekwetst te voelen door tatoo’s omdat het ze herinnert aan de nummers en sterren die de joden op hun huid moesten dragen waarna ze het als een soort joden vervolging aankaarten bij de VN en tatoo’s verboden willen zien ….nét zo ver gezocht maar met nét zoveel kans om een stel meelopers op de been te krijgen die het wel willen afkeuren!

    Beantwoorden

  11. beauninoblog
    Okt 26, 2013 @ 03:45:52

    Tja. Is dan niets meer Heilig?
    Goed geschreven zeg!!

    Rietepietz zegt;

    Je zou het bijna denken … maar de Sint blijft Heilig hoor;-)

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Okt 26, 2013 @ 01:40:20

    Los van de belachelijke discussie waar we allebei dezelfde mening over hebben, vind ik dit zo knap gevonden hoe je deze blog hebt gemaakt. Meen het, dit is echt het betere combineerwerk van humor met ernst. Hoop je morgen bij de Zwarte Pieten demonstratie te zien.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewelvoor het mooie compliment dat ik éigenlijk niet verdien. Ik ben blijkbaar gezegend met “op het juiste moment de juiste inval krijgen”. Een uur voor ik het logje plaatste wist ik nog niet wat ik zou gaan schrijven, Me bedenkend dat ik wéér vergeten was de schoorsteenveger te bellen “zag”ik ineens deze optie , even tussen de foto’s bladeren voor een foto van het haardje , de Sint “met het vingertjesfoto tegenkomen” en dan stáát het logje er een uur later, ben ik een bofkont hé!
    Ik hoop inderdaad dat het gaat lukken al ben ik waarschijnlijk snel weg als het druk is , van dit soort grote groepen mensen moet ik niets hebben maar ja…. ook onze achterkleinzoon moet zwarte Piet leren kennen zoals het bedoeld is!

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Okt 26, 2013 @ 01:06:05

    ja, dat moet zeker om het jaar wel even gebeuren he, dat schoonmaken!
    En alhier ging de haart gewoon een hele winterseizoen niet aan vanwege de pup!

    Rietepietz zegt;

    Vanwege de “pup”? Heb ik iets gemist? Of heb je het over de tijd dat Quandy een pup was? Maar inderdaad schoorsteenvegen móet!

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Okt 25, 2013 @ 23:33:21

    Och Rietz, waar zijn we eigenlijk mee bezig? Wat een onzin!!!

    Rietepietz zegt;

    En dát terwijl er genoeg is waar we ons écht zorgen over zouden moeten maken , misschien is het dus tóch nog een goed teken dat dit mensen bezig houdt.
    Toch snap ik sommige dingen wél , ik voel me , als “Pietofiel” toch wel zwaar onterecht weggezet als racist door deze VN mevrouw, en de gedachte dat háár uitspraak niet leidt tot de Nederlandse dooddoener in dat soort gevallen “je mag niet generaliseren”!Zij doet , en mag , dat dus blijkbaar wél en nog geheel zonder dat ze iéts over het feest lijkt te weten.

    Beantwoorden

  15. datzalwel
    Okt 25, 2013 @ 23:14:21

    Ik heb bij een mevr op facebook gelezen dat een Turkse bisschop die later naar Spanje ging van slavenschepen de jonge slaven in dienst nam en ze knecht noemde waardoor ze vrij waren van slavernij. Zeer tégen rassisme. Als dit verhaal klopt moeten de zwarte mensen het sinterklaasfeest juist uitbundig mee vieren. In onze krant had iemand een leuke oplossing, smink de pieten met zwarte vegen . Ze lijken dan echt op je schoorsteenveger :-Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ach weet je , ik verdiep me niet eens zo héél erg in de achtergronden, het is gewoon een leuke traditioneel kinderfeest dat niemand kwaad doet en daar moet men vanaf blijven.
    De ellende begon toen men de Pieten bruin i.p.v zwart begon te schminken , dáárdoor lijken sommige allochtonen medelanders voor hun gevoel teveel op Piet, had men gewoon zwart blijven schminken ,zoals het hoort, ziet iedereen wél duidelijk het verschil.Afblijven dus van die traditie, geen discussie mogelijk.

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Okt 25, 2013 @ 21:49:51

    Wat een waanzin waar de VN en de politiek zich mee bezig houdt, hebben ze niets beters te doen????
    Zwarte piet moet blijven, punt uit.
    Laat jij maar gerust de schoorsteenveger komen…..

    Rietepietz zegt;

    Zeg dát wel, en nog beledigend voor ons óók!
    Natúúrlijk moet Zwarte Piet blijven ik accepteer zelfs geen discussie!
    Ik moet nog bellen maar dat kan maandag pas 😉

    Beantwoorden

  17. Mirjam Kakelbont
    Okt 25, 2013 @ 21:41:46

    Héél charmant om de ringvinger op te steken. Veel netter dan de middelvinger. Zal de (schijn)Heiligman wel aan zijn opvoeding hebben overgehouden 😉

    Rietepietz zegt;

    Precies, je kunt van een Heilige natuurlijk geen vulgair gebaar verwachten maar het hangt er tegenáán en voldoet 😉

    Beantwoorden

  18. minoesjka2
    Okt 25, 2013 @ 20:43:23

    Kijk al die onzin die er op het ogenblik speelt, levert ook jou een leuk blogje op.
    En ……………. naar ik hoop van de winter toch ook weer een lekker brandend haardje 😀

    Rietepietz zegt;

    We moeten er maar wat van maken natuurlijk;-)
    Zeker weten dat we in het weekend weer lekker voor een vuurtje zitten, even een datum prikken met de schoorsteenveger!

    Beantwoorden

  19. Hanny
    Okt 25, 2013 @ 19:57:24

    Het grote probleem van dit moment heb je leuk aangepakt.
    Wat een waanzin allemaal. Of er niets ergers op deze wereld speelt waar de VN zich mee bezig kan houden dan met onze Zwarte Piet. Laat je schoorsteen maar ‘gewoon’ vegen hoor. We hebben lak aan al die zwartdenkende mensen.

    Rietepietz zegt;

    Natuurlijk heeft het weinig zin om te gaan zitten “schelden” in een logje maar ik héb natuurlijk wel een mening. Ik voel me behoorlijk geschoffeerd door deze VN mevrouw die mij, als “pietenliefhebber, even neerzet als racist , nog in de kaart gespeeld door Brennickmeijer. Maar aan een discussie wil in niet beginnen omdat zwarte Piet nou eenmaal niet anders dan zwart kan zijn , daar is wat mij betreft geen discussie over mogelijk!

    Beantwoorden

  20. Marion
    Okt 25, 2013 @ 19:56:45

    We blijven onze zwarte p[eten trouw hoor, laat je schoorsteen maar lekker vegen
    anders zitten jullie straks met de gebakken peren, uh, ik bedoel een verbrande schoorsteen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Zéker weten en zo nodig beschermen we de schoorsteenveger wel! De schoorsteenveger komt tegenwoordig trouwens meestal helemaal niet meer op het dak maar werkt met een grote stofzuiger.het geeft vrijwel géén rommel meer!
    XXX

    Beantwoorden

  21. Marja
    Okt 25, 2013 @ 19:38:01

    Ik kan beter niet zeggen, dat er van mij nog een vinger bij mag, hé?

    Rietepietz zegt;

    Ik zóu de foto aan kunnen passen maar ik ben bang dat er dan straks 35 vingers aan die hand komen te zitten 😉

    Beantwoorden

  22. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Okt 25, 2013 @ 19:36:48

    Guten Abend. Kann alles übersetzen, vom PC. Bei uns gibt es das nicht, in unserer Umgebung. Ein schöne Wochenende wünschen wir. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Vertaalprogramma’s werken meestal heel onvoldoende!
    Maar ik weet dat in Duitsland meer aan de kerstman gedaan wordt.
    Ook een fijn weekend daar!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

