roodborstje tikt …

Héb je wel eens he, dat je denkt  “die is getikt ” ! Maar toen ik van de week in de drukkerij kwam vertelde een collega dat hij ze zag vliegen …. eh… nou ja, hij had een vogeltje zien vliegen in de grote hal waar de drukpersen staan.
Hij was aanvankelijk reuze geschrokken toen hij om 6 uur binnenstapte ( inderdaad vroege dienst)  en er ineens “iets” razendsnel langs zijn gezicht vloog!
Oke , even niet heel heldhaftig maar wie zou er niét schrikken als er onverwacht iets langs je gezicht vliegt terwijl je  binnen komt … een spinnenweb in deze tijd van het jaar  oke.. maar dit?
De hal is hoog en reuze licht en overdag staan de  grote rol luiken meestal open, daar hangen dan wel  lamel achtige plastic stroken voor maar door het vele in en uit lopen waait daar van alles doorheen. In dit seizoen zélfs afgewaaid blad hoewel in de directe omgeving eigenlijk nauwelijks groen te vinden is.

blad
Toen de collega dus vertelde dat er in roodborstje in de hal rondvloog hád ik zo m’n twijfels. Te zien was er op dat moment niets  maar de collega  was heel beslist…  “er wás een roodborstje binnen “. Maar er moest gewerkt worden en we lieten Mo ( de collega)  in de hal achter terwijl hij doende was met een bakje water en wat brood.
Hij maakt zich zorgen over het ( voor ons onzichtbare)  diertje omdat er van álles mis kan gaan.
Een roodborstje met een blauwe borst omdat hij in de inkt bak terecht is gekomen is nog het minst slechte scenario.  Hij zóu in een draaiende pers terecht kunnen komen en dát wil Mo niet meemaken .
Bovendien zal  het beestje van de honger en  dorst omkomen als het te lang duurt eer hij een uitgang gevonden heeft . Die zal hij natuurlijk richting het licht zoeken maar juist waar het meeste licht is is dan net weer geen raam dat open kan.
Maar jawél….. de aanhouder wint en aan het eind van de ochtend heeft onze dierenvriend succes  en eh…. ……. is ie liéf of niet …. en dan bedoel ik niet alléén het roodborstje !

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Okt 27, 2013 @ 20:47:44

    Wat schattig zeg, ik vind roodborstjes toch zo leuk altijd blij als ik de eerste weer in de tuin ziet. Een echte held hoor.

    Rietepietz zegt;

    We zien ze hier niet zo vaak in de tuin helaas , meer musjes en koolmezen ,maar ik ben altijd blij als ik er één kan betrappen in de tuin.
    In dát deel van Scheveningen had ik sowieso geen roodborstje verwacht ,laat staan binnenen ik geloofde het aanvankelijk ook niet dat hij er écht een gezien had;-)

    Beantwoorden

  2. Rebelse Huisvrouw
    Okt 26, 2013 @ 23:24:34

    Ach gossie, wat lief.

    Rietepietz zegt;

    Ja écht wel;-)

    Beantwoorden

  3. Leo's mening
    Okt 25, 2013 @ 10:44:49

    Hier komen we ze vaak tegen in de tuin. Vrouwlief is nogal van de bijvoederservice en daar zijn die beestjes ook gek op, ook al spelen ze tussen hun gevleugde soortgenoten een secundaire en meer bescheiden rol. Maar binnen lijkt me niet de juiste plek voor ze, ook al heb ik geen benul waar die diertjes precies overwinteren…

    Rietepietz zegt;

    In de tuin zitten ze ook beter dan bij ons in de drukkerij;-)
    We zien ze hier veel minder dan bijv. musjes en koolmezen en zo dicht bij de Scheveningse boulevard hebben ze natuurlijk al helemáál niets te zoeken lijkt me, daar vieren de musjes hun feestje op de terrassen. Maar in ieder geval krijgt deze rode borst een nieuwe kans;-)

    Beantwoorden

  4. tagrijn
    Okt 24, 2013 @ 21:34:34

    Wat een geweldige bevrijdingsactie is dat! Zou hij/zij zich wel prettig hebben gevoeld in die grote blauwe hand? Maar och, dat is ie nu natuurlijk al weer lang vergeten.

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop dat mevrouw roodborst het niet verkeerd begrepen heeft en denkt dat ze nu “met de handschoen getrouwd is”! Maar ja , ’t zal wel loslopen want ze vloog met een grote boog weg zodra dat kon;-)

    Beantwoorden

  5. Melody
    Okt 24, 2013 @ 21:33:25

    Nou die Mo…. ik mag m nu gelijk al! Wat een moordvent!
    ZO lief….. t beessie ook natuurlijk 😉

    Rietepietz zegt;

    Ja echt een beetje lid van “het dierenbevrijdingsfront” hé!
    Ik heb hem het filmpje gestuurd om aan z’n twee zoontjes te laten zien, papa’s kunnen niet genoeg héld zijn voor hun kinderen en vogeltjes zien ze natuurlijk zélden van zo dichtbij!

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Okt 24, 2013 @ 18:40:05

    Oh wat schattig. Allebei!

    Rietepietz zegt;

    Daar ben ik het helemaal mee eens!

    Beantwoorden

  7. cornma
    Okt 24, 2013 @ 15:37:08

    Ze zijn zo leuk, die roodborstjes, maar een fabriekshal is inderdaad geen goede plek voor het beestje. Trouwens, als hij met zijn borst in de blauwe inkt had gezeten, had hij zich zo bij de familie blauwborst aan kunnen sluiten. Blauwborstjes zijn ook heel erg mooie vogeltjes.

    Rietepietz zegt;

    O wat grappig , zeg ik in m’n onbenul nog iets zinnigs óók. Van blauwborstjes had ik nog nóóit gehoord maar ze bestaan dus écht! Ook mooie beestjes maar in de inktbak rollen is toch geen gezonde optie om blauwborst te worden 😉

    Beantwoorden

  8. Zus
    Okt 24, 2013 @ 14:21:22

    Wat prachtig om zo’n beestje van zo dichtbij te kunnen bekijken.En dat hem geen haar(veer) gekrenkt werd. Toch was hij vast blij met zijn vrijheid.Net als ik, dat ik nog een middag naar buiten kan. Wat een weertje hé.Groetjes XXX

    Rietepietz zegt;

    Zó dichtbij had ik er ook nog nooit een gezien, en het beestje was zó wonderlijk rustig,alsof hij wist dat het “goed volk “was;-)
    Ja vlieg jij ook maar lekker uit, het is een héérlijke dat en daar moet je van genieten. Ik ben vanmiddag met Marion óók uitgevlogen !XXX

    Beantwoorden

  9. isis45
    Okt 24, 2013 @ 11:50:09

    Gelukkig kan dit roodborstje dit navertellen dankzij een dappere Mo die zich niet uit het veld liet slaan omdat niet iedereen hem geloofde. Hulde aan Mo!

    Rietepietz zegt;

    Zo is het maar nét, hij had ook kunnen denken “hij is erin gekomen en zal er ook wel weer uit komen “maar ik dénk dat het dan fout afgelopen was.Vogels willen altijd naar het licht vliegen voor de uitgang en die is er niet in dit geval!

    Beantwoorden

  10. Marion
    Okt 24, 2013 @ 09:01:30

    Lief, dat kleine vogeltje in die grote hand.
    Tot straks, XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja lief hé, die knullen kunnen onderling best wel eens ruw uit de hoek komen maar uiteindelijk hebben ze allemaal het hart op de juiste plaats!Tot straks , we boffen hé, wát een weertje XXX

    Beantwoorden

  11. Mirjam Kakelbont
    Okt 24, 2013 @ 08:24:59

    Het dierenhart op de juiste plaats. Geef hem in mijn plaats een ferme schouderklop. Op elke schouder natuurlijk één!

    Rietepietz zegt;

    Zéker weten, die schouderklop moet even wachten tot vrijdag want vandaag hoeven we niet te werken 😉

    Beantwoorden

  12. Suske
    Okt 24, 2013 @ 07:29:12

    mijn katten zien ook graat roodborstjes maar om geheel andere redenen. Dus van adopteren komt hier voorlopig niets in huis.

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, nee dát is inderdaad niet het beste opvanghuis voor roodborstjes maar tja, het is wél de natuur als ze elkaar buiten tegen zouden komen. Gelukkig dat een gewoon gezond beestje toch meestal wel de dans zal ontspringen en de kat het nakijken geeft;-)

    Beantwoorden

  13. Redstar
    Okt 24, 2013 @ 07:26:03

    Dat vogeltje is wel een erg kalm. De meeste roodborstjes die we hier hebben vliegen al weg als ik er aan denk om naar buiten te gaan. De meeste dan, want sommige blijven gewoon zitten waar ze zitten als ik ook daadwerkelijk naar buiten stap. Ze vastpakken zal me nooit lukken.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat het beestje bekaf was! Het was toch al een beetje verdwaald volgens mij want veel groen is er daar dicht in de buurt niet. Buiten krijg je zo’n beestje inderdaad niet zomaar te pakken hoewel ze niet heel schuw zijn.Maar in dit geval was het wel voor z’n eigen veiligheid dat hij gevangen moest worden!

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Okt 23, 2013 @ 23:47:46

    Nou vraag ik me toch af waarom dat beestje zo netjes in die grote handschoen bleef zitten……..

    Rietepietz zegt;

    In ieder geval zat z’n staartje “onder de duim van Mo” om te voorkomen dat hij alsnog voortijdig zou wegvliegen maar inderdaad, het beestje was héél rustig! Misschien gewoon doodmoe van alle gefladder en zo slim zich rustig te houden om nieuwe krachten op te doen.
    Je zóu een heftig gepik verwachten maar niets van dat al. In ieder geval was het beestje onbeschadigd want hij vloog met een flinke boog weg toen hij buiten losgelaten werd!

    Beantwoorden

  15. powerpointgreetjegreetje
    Okt 23, 2013 @ 23:43:52

    wat een avontuur voor dat arme lieve roodborstje,
    welterusten en morgen gezond weer op Riet

    Rietepietz zegt;

    Dat zit het beestje nu natuurlijk uitgebreid aan z’n soortgenoten te vertellen 😉

    Beantwoorden

  16. datzalwel
    Okt 23, 2013 @ 23:42:26

    Terrebel heeft ook wel gelijk, al kan hij er zelf niets aan doen een spin was haar leven niet zeker geweest. Maar het moet gezegd hartstikke lief van Mo. Daar kunnen we er ook nooit genoeg van hebben. 🙂
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Over een spin zouden we sowieso geen zorgen gehad hebben, die zou zonder meer overleven zolang hij /zij ons niet voor de voeten loopt, bij vogeltjes ligt dat natuurlijk anders. Zonder eten en drinken gaat het beestje binnen gewoon dood of zou zich te pletter vliegen tegen het glas bovenin de hal.

    Beantwoorden

  17. terrebel
    Okt 23, 2013 @ 23:35:41

    Goed idee van dat Roodborstje om er schattig uit te zien! Als het diertje het uiterlijk had van een spin of een mug was het vast iets minder goed afgelopen voor’m. Denk ik. Een fraai avontuur!

    Rietepietz zegt;

    Daar kon je wel eens gelijk in hebben, al doe ik een spin die me niet écht in de weg loopt geen kwaad hoor. Over een spin hadden we trouwens geen zorgen hoeven maken of hij/zij de uitgang wel had kunnen vinden, die heeft aan ieder klein kiertje genoeg.

    Beantwoorden

  18. Leidse Glibber
    Okt 23, 2013 @ 23:32:37

    Ik zou het in eerste instantie ook niet geloofd hebben want meestal tikt een roodborstje eerst tegen het raam.

    Rietepietz zegt;

    Zou natuurlijk héél goed kunnen dat het beestje wél getikt had … maar ja , met die draaiende machines hóórt niemand dat 😉

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Okt 23, 2013 @ 22:39:39

    ach gossie, arm beestje, wat een avontuur zeg!

    Rietepietz zegt;

    Ja dát is nog eens iets anders dan suf aan een raam tik,tik, tik doen 😉

    Beantwoorden

  20. Hanny
    Okt 23, 2013 @ 22:35:15

    Wat een geluk dat Mo een aanhouder was en dat dit schattige vogeltje zijn vrijheid weer heeft gekregen. Hij zat wel heel rustig in die handschoen. Hartstikke bang denk ik.

    Rietepietz zegt;

    Waarschijnlijk was het beestje doodop van het heen en weer fladderen met een lege maag, hij moet ef al een hele nacht gezeten hebben. Hij leek eigenlijk niet angstig en probeerde ook niet te pikken om zich te verdedigen, wónderlijk!

    Beantwoorden

  21. Blog Zonder Naam
    Okt 23, 2013 @ 22:21:54

    Jullie vertalen roodborstje nu dus als blue-tit in het Engels neem ik aan?
    (alhoewel…..dat zou het zelfde zijn als robin een pimpelmees noemen…..)

    Rietepietz zegt;

    Nou echt niet , dankzij het “handelend optreden” blijft het gewoon een roodborstje;-)

    Beantwoorden

  22. beauninoblog
    Okt 23, 2013 @ 21:19:27

    Wordt er altijd weer blij van dat er zulke lieve mensen bestaan.

    Rietepietz zegt;

    En die zijn er gelukkig nog genoeg hoor! Ik ken wel meer mensen die héél veel voor mens én dier over hebben!

    Beantwoorden

  23. hanscke
    Okt 23, 2013 @ 20:38:02

    Het roodborstje kijkt zo heerlijk onschuldig. net alsof hij zeggen wil dat hij recht heeft op zoveel koestering en vertedering

    Rietepietz zegt;

    Misschien is dat ook wel zo, het zijn toch wel héél bijzondere vogeltjes die vaak in verband gebracht worden met overleden, geliefde, mensen!

    Beantwoorden

  24. Petr@
    Okt 23, 2013 @ 20:00:18

    Wat lief van Mo, een echte dierenvriend!

    Rietepietz zegt;

    Ja lief hé! Het beestje leek ook héél rustig bij hem in z’n hand!

    Beantwoorden

  25. Marja
    Okt 23, 2013 @ 19:38:41

    Ik pak wel een dweiltje …… ;o(

    Rietepietz zegt;

    Whahahaha !

    Beantwoorden

  26. Marja
    Okt 23, 2013 @ 19:28:00

    Ach gos. Ik adopteer ze meteen, allebei.

    Rietepietz zegt;

    Ik vrees dat de vrouw van Mo daar niet mee akkoord zal gaan en het roodborstje heeft hij buiten de vrijheid teruggegeven, zit je dan met een lekkende moederklier;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

