doorgedraaid?

Nee hoor , Henk is niet doorgedraaid  maar hééft de hele middag doorgedraaid!
Tja, wat moet je ánders met dit weer. Het is weliswaar “stralend” maar dan van de regen en helaas niet door de zon!
Perfecte dag dus om de vaardigheden omtrent het bedienen van de platenspeler ever lekker in te laten slijten.
Eh… wat?  O wat we zoals op LP hebben wil je weten jawel, als ik zeg dat je dat wilt weten dan wil je dat weten.
Het is een bonte verzameling  waarvan de hoezen soms met plakband bij elkaar gehouden worden.
De oudste LP, anno 1955, is een LP die Henk al had toen ik hem leerde kennen en voor hem onvervangbaar.

DSCB

In het “pré- Rietepietz” tijdperk bezocht hij met vrienden vaak de optredens van deze band en de LP was destijds een rib uit z’n lijf!  Door mij werd de plaat nog nét niet ondergebracht in de categorie “zenuwen muziek”, dixielandmuziek  is  een vorm van jazz waar ik , onder gunstige omstandigheden,  nog met plezier naar kan luisteren dus niet als er twee jengelende kinderen om je heen draaien.
Bij de meeste jazz is er toch grote kans dat ik na drie nummers definitief “opgenomen moet worden” omdat mijn zenuwen het snerpend  begeven hebben. Jazz trouwens niét te verwarren met “de groep Yes” waar we dan weer wél iets van hebben op LP .

Uiteraard is het vrijwel zonder uitzondering  zestig-en zeventiger jaren muziek , veel voor iedereen wel bekende namen zoals de Beatles, Ry Cooder, Dr. Hook, de Eagles, Crosby Stills Ness and Yong , Cat Stevens , Bob Dylan en  ook Pink Floyd ontbreekt  niet.
Niet heel veel Nederlandstalig , eigenlijk alleen Robert Long en de onvergetelijke liedjes uit “ja zuster , nee zuster” al worden die laatste nooit meer gedraaid.
Het is gewoon teveel om op te noemen en veel van de al genoemde namen hebben we ondertussen ook op CD maar zoals ik al zei …niet álles . Deze twee bijvoorbeeld niet …… John Prine een wat minder bekende artiest met wat country achtige muziek waarbij ook de teksten het beluisteren zeker waard waren.

John Prine
Ach…. als ik de LP nu draai  zie ik het weer voor me ,   met de rug tegen de donkerbruine bank op de dikke wollige vloerbedekking zittend. Teksten uitpluizend (mijn Engels was toen nog héél matig) of met bezoekende vrienden intieme gesprekken voerend onder het genot van een sigaret en een drankje…… soms afgewisseld met  een slowdansje  …. …
….inderdaad , we waren géén uitgaanders en vonden het heerlijk thuis, als de kinderen in bed lagen naar muziek te luisteren  …iets gemist zeg je…. ik dácht het niet!
O wacht even ….Henk zet een andere LP op , ook zo’n  “lekkere”  …. Loudon Wainwright , hebben we óók niet op CD ……. sorry hoor ik ben even weg……  zwijmel..de.. zwijmel….best wel jámmer  dat we nu parket hebben!

Loudon W

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: doe is gek… | van koninklijk tot knettergek
  2. Leo's mening
    Okt 17, 2013 @ 11:45:31

    Het weer en de periode van het jaar, maken samen dat je soms helemaal weg kunt vluchten in muziek met een randje, of muziek met een herinnering. Als je een paar duizend cd’s hebt mag je spreken van keuze. Wij kopieerden ooit ons bestand aan LP’s en kochten de gelijke CD’s als de muziek ons aansprak. Die LP’s deden we allemaal weg. Toen dachten we nog in termen van ‘ruimt lekker op’ en zo…..

    Rietepietz zegt;

    Dat is waar, in de zomer ben je gewoon veel meer buiten en komt het er meestal niet van. Maar het is evengoed héérlijk om zo’n middag ondergedompeld te worden in “het verleden”. Grappig dat het nog steeds wérkt!
    Ik ben héél blij dat we iets bewaard hebben, zo hier en daar “een tik of kraak” maakt het helemaal echt!

    Beantwoorden

  3. roadlaura1969
    Okt 15, 2013 @ 22:31:33

    Pure nostalgie….een Platenspeler wat jammer dat ik die niet meer heb en daardoor vele mooie LP’s weg zijn.

    Dus heerlijk om te lezen dat jullie slimmer zijn geweest, ik zou zeggen draai maar lekker door 😉

    OT: onze Emmelinda is in New York the Big Apple ze is nog net niet ah doordraaien maar geniet saampies met haar dochter van alle indrukken 😀

    Rietepietz zegt;

    Ja zeker weten , ik dompel me er hélemaal in onder!Zou de platenspeler ook niét willen missen.

    OT. Ze wist zeker dat ik vandaag naar Eindhoven kom en doet er álles aan om het risico per ongeluk tegen me op te lopen zo klein mogelijk te houden;-)

    Beantwoorden

  4. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 15, 2013 @ 11:29:44

    Heb altijd zo mijn muziek periodes, waarna het weer tijden stil wordt.
    Ook heerlijk!

    Rietepietz zegt;

    O ja hier ook hoor, ik hpoef niet meer áltijd muziek om me heen,alleen als ik ook echt kan luisteren én kan kiezen wat er speelt!

    Beantwoorden

  5. tagrijn
    Okt 14, 2013 @ 21:41:10

    The DSC vond ik altijd fijn om naar te luisteren. En nog wel. Heb ook heel wat LP’s bovenop een kast staan, maar pak ze eigenlijk alleen maar om die vaak mooie hoezen te bekijken. De meeste muziek heb ik nu wel op dvd of luister ik via Spotify.

    Rietepietz zegt;

    Ik vind het wel iets hebben om het op een oude LP te spelen, soms een kraakje of een piepje ….. ben je weer even terug in “toen”! Spotify ken ik helemaal niet en ik luister sowieso niet naar muziek op de computer want het geluid is dan altijd stukken minder.

    Beantwoorden

  6. Suske
    Okt 14, 2013 @ 20:52:37

    jazz is voor mij vooral notenkrakersmuziek zo van “kijk ma zonder handen’. Het is gewoon tonen hoe goed je bent. Dixie zegt mij ook niets. Geef mij maar stevige rock en pop uit de late jaren 60 en de jaren 70. Daar kan ik steeds nog met plezier naar luisteren en wat new wave uit de 80s ook.

    Rietepietz zegt;

    Nou ja ze zijn natuurlijk ook wel goed maar je moet er van houden! Ik hou zelf wel van symfonische of progressieve rock maar ook dán moet het verder wél rustig om me heen zijn anders word ik gék! Je moet er wel écht naar kunnen luisteren zonder andere herrie om je heen.

    Beantwoorden

  7. Mirjam Kakelbont
    Okt 14, 2013 @ 20:43:25

    Riet, we hebben dezelfde “dislike” va muziek: jazz. Als ik eraan denk, begin ik al voorzichtig het lazarus te krijgen. Swingend of niet: UIT die herrie! Vroegah luisterden mijn ouders regelmatig naar die muziek. Hèt moment voor broertje en mij om onze eigen kamer op te zoeken. Gelukkig hebben de seventies ook geweldige muziek voortgebracht 😀
    Oh, hou me vast, hou me vast, dacht ik, toen ik de laatste foto linksonder zag!
    Je boft maar met je man. Alleen zou ik ‘m buiten de deur zetten zodra ie weer iets tè swingends opzet…

    Rietepietz zegt;

    Nou dixieland “verdraag ik nog “maar échte jazz ga ik óók van “uit m’n plaat”en dan niét in de gunstige zin van het woord!
    Maar inderdaad, de sixties en de seventies hebben zóveel goede muziek voorgebracht dat ik alleen al uit ónze voorraad vaak niet kan kiezen , en is nog zoveel méér!
    Ik hád bij die foto nog een commentaar willen zetten in de geest van ” mannen … wees toch zúinig op je lichaamsbeharing, laat die modegril van “babies van 1.90 mtr. toch aan je voorbij gaan” . Trouwens ook John Prine is een appetijtelijk jongen (om te zien in ieder geval)
    Gelukkig mag ik niet klagen met m’n eigen “stuk” dus ik laat het zo;-)

    P.S. Ik ga proberen Henk over te halen om voor me te poseren á la Loudon;-)

    Beantwoorden

  8. Zus
    Okt 14, 2013 @ 13:04:28

    Hallo Riet,
    Deze keer ben ik het idd niet met je eens. Dixiland muziek is mijn favoriete muziek!
    we hebben onze hele collectie nog.En manlief houdt van country. Samen luisteren we ook wel naar klasieke muziek,maar dat moet niet te zwaar worden.In de 60er jaren kwam de DSC band ook wel eens in Tilburg. Dan waren wij van de partij !!
    De eerste keer dat wij ze hoorden waren ze nog student. Allemaal in gewone kleren. Ik dacht, moet daar muziek uitkomen? maar toen begonnen ze te spelen! !KIPPENVEL. Gisteren zijn wij hier in het noorden goed weggekomen met de regen.De zon kwam er nog even door zelfs.Heb medelijden met mevr BLOG ZONDER NAAM.Wat een toestand.. Heb genoten van MARJA haar plaatjes, En tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nog nooit van John Prine gehoord had. Groeten XXX

    Rietepietz zegt;

    Nou dixielandmuziek kan ik nog wel mee door één deur hoor;-) het is meer échte jazz waar ik gek van word. Ook country heeft nog veel verschillende stylen die ik niet allemáál geweldig vind, maar zo is het met veel muziek. John Prine was ook veel minder bekend in die jaren, wij hadden “liefhebbers”van hem in onze vriendenkring en daar pik je dat dan op. De twee LP’s die wij hebben draaien we graag maar het is dus zeker geen schande dat je hem niet kende.
    Klassiek heb ik helemaal niet op LP maar wél vrij veel op CD ,inderdaad ook niet te zwaar maar héérlijk op z’n tijd. Klassiek is meer mijn ding hoewel Henk er ondertussen ook graag naar luistert. Je groeit in een lang huwelijk ook qua muziek natuurlijk wel een beetje naar elkaar toe;-)
    Ja sneu hé, het is een harde werkster die boerin zonder naam, het bloggen is eigenlijk haar vertier tussen het melken door maar bij dit soort weer heeft ze natuurlijk nóg meer werk dan anders.
    Gelukkig was het vandaag weer wat droger hier in de omgeving al valt er af en toe nog wel een buitje….. Ik hoop dat jullie daar nog lekker naar buiten kunnenXXX

    Beantwoorden

  9. Rebelse Huisvrouw
    Okt 14, 2013 @ 12:41:28

    Muziek, waar zouden we zijn zonder??!! Het is en blijft heerlijk!

    Rietepietz zegt;

    Ik kan tegenwoordig ook wel heel goed zonder hoor, ik verkies de stilte of “een praatje op de radio” boven het “gerammel”wat je op veel radiozenders hoort. Maar inderdaad, bij muziek zoalsn gisteren kan ik nog steeds, als vroeger, in vervoering raken.

    Beantwoorden

  10. isis45
    Okt 14, 2013 @ 12:06:55

    Wij hebben ook nog stapels platen, maar helaas geen werkende platenspeler meer. Dus wij zullen het met de cd’s moeten doen, of muziek van gedownloade muziek van internet.

    Rietepietz zegt;

    Er zijn nog steeds platenspelers te koop hoor ,eigenlijk zit het juist weer een beetje in de lift om “een plaatje te draaien” .Maar er is niets mis met een CD spelen natuurlijk, muziek downloaden doe ik nooit, daarvoor weet ik te weinig van dat soort dingen en ben altijd bang “ellende” binnen te halen.

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Okt 14, 2013 @ 09:09:52

    Ik heb ook bergen langspeelplaten. over de 1000 in iedergeval. En daar zit veel tussen. Ik heb de originele woodstock 69 platen bijvoorbeeld. Alleen op vinyl en niet op Cd.
    En als ik zin heb, dan moet hier de platenspeler dus ook aan.

    Rietepietz zegt;

    Nou aan de 1000 komen we lang niet , Lp’s waren destijds een flinke hap uit het budget van een jong gezin maar wát we hebben zijn we zuinig op. Ook hier dus regelmatig de draaitafel op scherp , vandaar dat het zo belangrijk is “dat we knoppen kunnen vinden”;-)

    Beantwoorden

  12. Melody
    Okt 14, 2013 @ 00:32:46

    Kan maar 1 ding zeggen

    Blijf vooral doordraaien!!! (please, please, pretty please?)

    Rietepietz zegt;

    Geen zorgen hoor , dat zijn we zéker van plan! Heerlijk om steeds weer even onder te dompelen in muziek die nog écht muziek is en niet alleen maar een heleboel elektronisch, ritmisch gestamp.

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Okt 13, 2013 @ 23:39:58

    had heel wat bij te lezen bij je.
    Voiordeel van zo’n regenachtige middag is dat je inderdaad tijd vindt om even dit soort dingen te doen. Helaas zijn mijn LP’s bij de verhuizing voorlopig in de kelder terecht gekomen.

    Rietepietz zegt;

    Steek maar niet teveel tijd in bijlezen hoor , je hebt wel wat ánders te doen zolang er nog ingepakte dozen staan;-)
    Die LP’s komen vanzelf wel weer uit de kelder als je álles weer op de rails hebt, zolang ze maar niet bij het groot vuil belanden is er niets aan de hand!

    Beantwoorden

  14. RenéSmurf
    Okt 13, 2013 @ 22:49:50

    Prachtig prachtig prachtig, genieten van wonderschone klanken die bij het leven horen! Ik heb hier ook een aantal singletjes en vast ook wel lp`s nog, en een werkende pick up. Dus dat zit wel snor.

    Rietepietz zegt;

    Maar zo te horen dráái jij ze dus nooit , maar jij bent ook meer op radio ingesteld weet ik. Ik wil altijd liever zelf kiezen wat er gespeeld wordt en dat kan op de radio dan weer niet .

    Beantwoorden

  15. terrebel
    Okt 13, 2013 @ 22:05:09

    Vinyl is fijn! Onlangs leerde ik de zoon van een vriendin om een LP op te zetten. Hij had er nog nooit één gezien!

    Rietepietz zegt;

    Ik zou “ons bezit” ook niet graag missen, en ach…. zo hier en daar een itc of een kraakje heeft gewoon z’n charme;-)

    Beantwoorden

  16. Hanny
    Okt 13, 2013 @ 22:04:56

    De DSCBand is echt mijn favoriet. Ook ik ging regelmatig naar hun optredens. Wat ik ook doe, hoeveel kinderen en ouderen er ook om mij heen zijn, die muziek zuig ik op en daar leef ik mij op uit. Heerlijk.

    Rietepietz zegt;

    Het is hier meest “Henk z’n ding” ,ik verdraag het niet als er drukte om me heen is.Maar dat heb ik wel met meer muziek,zoals ook symfonische rock, ben ik gék op maar dan moet het wél rustig om me heen zijn. Maar ik kan tegenwoordig ook heel goed een poosje zónder muziek, liever dan de radio aan met al dat ritmische gestamp!

    Beantwoorden

  17. Marion
    Okt 13, 2013 @ 20:27:41

    Dixieland vind ik heerlijke muziek om naar te luisteren maar ook klassieke muziek is niet te versmaden.
    Alle platen hebben we iemand blij mee gemaakt, konden we niet meenemen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Dixieland is meer Henk z’n smaak dan de mijne, evenals country, ik ben iets meer van de symfonische en progressieve rock dan Henk , maar er ligt zoveel ongeveer “in het midden” dat we het altijd “eens worden”. Klassiek vinden we ook allebei prettig om te horen.Best wel jammer dat je niet meer over “je eigen” muziek kunt beschikken uit ruimtegebrek. Gelukkig ben jij bijdehand genoeg om het op internet op te zoeken;-)
    welterusten voor straksXXX

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Okt 13, 2013 @ 19:10:12

    Wat die ‘jazz’ betreft zitten wij in ieder geval op hetzelfde niveau Rietz.
    Onze hele platenhandel hebben we alweer jaren geleden van de hand gedaan, het is toch zo; als je iets wil horen, het staat allemaal op internet.

    Rietepietz zegt;

    Dat mag dan wel waar zijn maar Henk kan sowieso niéts met internet. Maar ik zoek zelf óók nooit muziek op internet omdat het geluid van de installatie die hier staat vele malen beter is dan van de computer of de laptop. Het geluid van muziek moet je ook een beetje “in je buik voelen” (als dat de buren niet hindert). Het moet “de kamer vullen” als je muziek luistert…. maar ja dat vind ik dan hé 😉

    Beantwoorden

  19. Blog Zonder Naam
    Okt 13, 2013 @ 17:45:59

    Het is er wel weer voor ook om muziek te luisteren…. Goeiedag….. Zojuist mijn tweede natte pak uitgetrokken (en weer droog kleding aangetrokken natuurlijk). Nee, blijf maar lekker droog bij de plattenspeler.
    Vandaag is het weer hier dramatisch! Zojuist 50 mm uit de regenmeter gegooid (en het is nog niet droog). De sloten staan zo hoog dat het water niet meer afgevoerd kan worden; drie schuren vol met water, omdat het water nergens meer heen kan…..
    Kortom vandaag heeft het geregend en het is hier tamelijk nat!
    De Dutch Swing College band…. Speelde die niet in de jaren 70 bij stedenspel (presentatie Dick Passchier en Barend Barendse)? Daar zat in ieder geval een Big Band oor de muzikale ondersteuning. Het kan ook bij de Ted de Braak-Shows geweest zijn…..
    LP’s heb ik ook nog….Worden overigens niet vaak meer gespeeld…
    En nu…..Nu ga ik melken …..Met de radio aan!

    Rietepietz zegt;

    Tjongejonge… je hebt m’n diepste sympathie! Het heeft hier óók de héle dag bakken gehoosd , niet alle putten in de straat kunnen het water verwerken. We móesten er even uit ,dicht in de buurt dus niet de moeite voor de auto maar , met paraplu , dus toch drijfnatte schoenen en broekspijpen ….zucht!
    Ja die big band’s zaten vroeger nog in veel TV programma’s maar ik zou ook niet meer weten “wie ..waarin.. zat” .Wij draaien nog min of meer regelmatig …. mits we het apparaat de baas kunnen;-)

    Beantwoorden

  20. Marja
    Okt 13, 2013 @ 17:29:19




    Ik heb even zalig met je meegezwijmeld. 😀

    Rietepietz zegt;

    Tjonge wat knáp om zo snel van alle drie iets te vinden!
    De eerste twee nummers kénde ik allebei nog niet, we hebben van ieder 2 LP’s en je hoort tegenwoordig natuurlijk niets meer van deze artiesten en je wordt dan ook niet meer geprikkeld om op zoek te gaan naar nog ontbrekende platen. De beide heren hebben vaak humor in de teksten en daar hou ik wel van. Maar het is natuurlijk weer héél anders dan bijv. de Beatles!Soms kan ik gewoon niet kiezen waar ik naar wil luisteren …en dan is er óók nog zoveel mooie klassieke muziek…..

    Beantwoorden

  21. minoesjka2
    Okt 13, 2013 @ 17:21:32

    O, heerlijk, even met muziek terug in de tijd 🙂
    En de Dutch Swing College Band …… ja fantastisch, vooral de klarinettisten, maar goed, dat komt misschien omdat ik zelf dat instrument bespeel 😉

    Rietepietz zegt;

    Ja het is natuurlijk wel handig als je van de muziek houd die uit het instrument komt dat je zelf bespeeld;-)
    Lijkt me gewéldig als je zélf muziek kunt maken, ik kan maat en wijs houden maar dan héb je het wel gehad. Maar gelukkig mag ik dan genieten van muziek die anderen maken en dát lukt me prima !

    Beantwoorden

  22. beauninoblog
    Okt 13, 2013 @ 16:43:38

    Gezellig hoor Riet, veel plezier nog!

    Rietepietz zegt;

    Ik moest ‘m even zachter zetten om je te horen;-)
    Het is er gewéldig weer voor om in “goud van oud” te duiken!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

