opletten hé!

Op zaterdag  kom ik zo hier en daar  tussen mijn linkjes  “zwijmelmuziekje”  tegen, een succesvolle  “wie doet er mee” door  Marja  bedacht waar veel bloggers aan meedoen en plezier in hebben.  Als gewoonlijk  laat ik ook déze “wie doet er mee”   aan  me voorbij gaan,  al belet dat me dan weer niet om een  muziekje  te plaatsen.
Nou ja … muziekje , er valt in ieder geval niéts te zwijmelen  want er moet “opgelet worden”.
In het muziekfilmpje laat Sebastian, onze Amerikaanse kleinzoon van 9 jaar graag  even zien dat hij goed opgelet heeft bij z’n pianolessen .

Ach… neem dat “graag” maar even met een korreltje zout want als hij ziet dat papa gaat filmen moet hij toch even dollen om z’n verlegenheid weg te werken maar…. zodra hij de camera vergeet komt hij toch los.
Hij heeft les van een” praktiserend” jazzpianist en heeft duidelijk héél veel onthouden van wat deze man met zoveel liefde over zijn vak  aan Sebastian probeert over te brengen.

Echte muziek maakt hij dus niet dit keer,  maar  hij legt even uit  hoe dat nou in elkaar zit met  oude  en moderne jazz muziek.
Hij neemt ook even mee  wanneer muziek spannend of zelfs griezelig kan klinken en   de vreemde zaken onder de witte en de zwarte toetsen terwijl hij er ondertussen lustig op los  rammelt  om het allemaal te laten horen .
Helaas doet hij dat in het Engels en niet alles is even goed te verstaan  maar veel maakt dat niet uit voor mij omdat ik helemaal niéts met jazz heb …..maar natuurlijk des te méér met Sebastian …..  en dus moeten jullie er óók aan geloven …. niét zwijmelen hé……  gewoon  opletten zodat je  er iets van kunt leren 😉

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Sep 24, 2013 @ 19:47:17

    Hij is in elk geval een stuk verder dan dat ik ben – bij ‘Boer daar ligt een kip in het water’ houdt het voor mij toch écht op 😦

    Rietepietz zegt;

    Nou troost je , ik krijg zelfs die kip het water niet in;-)

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Sep 23, 2013 @ 23:31:46

    Zijn inderdaad de vaste jazzpatronen die hij speelt. Wie weet gaat hij er verder in 🙂

    Rietepietz zegt;

    Het heeft zéker z’n warme belangstelling en met deze leraar wordt dat natuurlijk alléén maar gevoed!

    Beantwoorden

  3. riet(je)
    Sep 23, 2013 @ 12:50:28

    hai Riet, wat leuk joh, zo’n filmpje van je kleinzoon……………wie weet word hij nog beroemd? fijne nieuwe week, liefs riet(je)

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, ik ben al dik tevreden als hij “alleen maar” gelukkig wordt van zijn muziek, beroemdheid is óók niet alles;-)

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Sep 23, 2013 @ 09:50:21

    Nog even en hij pingeld zichzelf een weg naar de hitparade. Jazz is Hot !

    Rietepietz zegt;

    Geen idee of zijn talent toereikend is om eventueel z’n brood mee te verdienen, maar hij zal zéker levenslang plezier hebben van alles dat hij nu leert !

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    Sep 22, 2013 @ 22:53:30

    ha, mooie inleiding er bij! Ja, muziek is gewoon heel erg mooi, of lelijk. En of dit nou jazz is of blues, maakt niet uit, het is mooi! Vanwege het speelplezier he, dat wel,

    Rietepietz zegt;

    Speelplezier is het állerbelangrijkste bij muziek, als je er geen lol in hebt wordt het nóóit iets, dat klopt. Bij Sebastian is dat gelukkig helemaal oke!

    Beantwoorden

  6. Mirjam Kakelbont
    Sep 22, 2013 @ 20:31:50

    Te strakke regels werken niet, dat hadden wij al kunnen voorspellen. Des te beter dat hij van muziekleraar veranderd is, nu beleeft hij èn wij plezier aan zijn pianospel. Een gouden opname, Rietepietz. Ik kan me voorstellen dat je naast je schoenen loopt van trots. Mag hoor!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , het is helaas niet mijn verdienste dus naast m’n schoenen lopen hoeft nou óók weer niet, maar het is réuze leuk om te zien hoe het hem boeit en bezighoudt .
    Jammer dat hij zover weg zit want zóiets wil je natuurlijk graag van nabij volgen.Er bij zijn als hij zit te rammelen op de toetsen. Maar ja, we mogen al blij zijn dat film en skype zoveel mogelijkheden hebben!

    Beantwoorden

  7. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Sep 22, 2013 @ 19:36:41

    Liebe Grüße, Wolfgang

    Rietepietz zegt; Guten abend Wolfgang !

    Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    Sep 22, 2013 @ 19:30:14

    Wat een onbetaalbaar filmpje voor Oma Rietepietz ,
    Buiten dat heeft hij het in de vingers en koppie like you go down hill, then take a away the rock and go back up again …Super!

    Rietepietz zegt;

    Ja zéker weten, er komt natuurlijk wel een heleboel kijken bij pianospelen en dit filmpje laat daar wat meer van zien dan een ingestudeerd stuk muziek. Hij heeft inderdaad een levendige verbeelding en zit “in”de muziek ,dat is wel duidelijk;-).

    Beantwoorden

  9. Zus
    Sep 22, 2013 @ 19:21:12

    Hiervan wordt het me warm om het hart. Ik word er zowaar lyrisch van.Met een grote grijns heb ik zitten genieten.Hij snapt het ! Wat een leuk joch wordt hij !! Groeten XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja léuk hé! Hij heeft er zóveel plezier in en dat is geweldig .Twee jaar geleden was zijn plezier bijna helemaal weg door een pianojuf die met (te) strakke regeltjes werkte .Zijn leraar nú is een pianist die zelf nog optreedt én er veel plezier in heeft eruit te halen wat erin zit en hij bereikt dat door wat er geleerd móet worden te verpakken op een(voor Sebastian) logische manier .

    Beantwoorden

  10. powerpointgreetje
    Sep 22, 2013 @ 13:27:23

    geweldig…. hier mag je echt van genieten….
    Fijne zondag toegewenst, liefs Greetje

    Rietepietz zegt;

    Dat doen we natuurlijk ook , helaas niet zo vaak als we zouden willen door die grote plas water tussen hen en ons!

    Beantwoorden

  11. isis45
    Sep 22, 2013 @ 11:19:01

    Hier smelt je toch van? Jazz is ook niet mijn ding, maar je leert zo wel iets.

    Rietepietz zegt;

    En smaken mogen verschillen toch?maar ik dénk dat hij Sebastian bij ons om de hoek woonde ik ,misschien wel tegen wil en dank, een hoop op zou pikken van zijn jazz;-)

    Beantwoorden

  12. Redstar
    Sep 22, 2013 @ 10:07:43

    Ik kan nooit mee doen met dat soort vaste onderwerpen die andere ooit bedacht hebben. Gelukkig hoeft dat ook niet, maar ik kan wel genieten van de filmpjes die anderen dan plaatsen. Zoals dit filmpje van jullie kleinzoon.
    Hij weet er al heel wat vanaf 🙂

    Rietepietz zegt;

    Dat hebben we dan gemeen, ik doe er ook nooit aan mee ,je krijgt dan zoveel “gelijksoortige logjes “bij je lezers en ik vind nou juist de variatie onder de bloggers zo leuk.
    Maar ik kom natuurlijk bij sommige van m’n lezers die logjes wél tegen als ze er aan meedoen.
    Inderdaad dit filmpje laat goed zien dat hij niet alleen melodietjes in moet studeren maar óók veel leert over wat er nog meer bij komt kijken als je muziek wilt maken.

    Beantwoorden

  13. Marion
    Sep 22, 2013 @ 09:35:46

    Het is me helemaal duidelijk ja, ik kon wel niet alles verstaan maar begreep waar hij het over had, Wat een heerlijk kind.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Jij weet in ieder geval méér van muziek dan ik, van noten heb ik geen kaas gegeten , nou ja, wel noten bij de kaas gegeten natuurlijk maar dát is wat anders 😉 XXX

    Beantwoorden

  14. Astrid
    Sep 22, 2013 @ 09:20:21

    Wat leuk dat je weer een filmpje van Sebastiaan hebt. Hier kan je ook goed zien hoe hij vooruit is gegaan. De vingertjes zijn nu veel vlugger en leniger dan een jaartje geleden. Hij weet ook met volle overtuiging aan zijn vader te vertellen wat er precies bedoeld wordt. Ik vind het heel knap en dat jullie trots zijn kan ook niet anders!

    Rietepietz zegt;

    Er komen ook minder filmpjes dan ik zou willen maar ook in de USA is een jong gezin druk,druk,druk! Maar gelukkig krijg ik dus af en toe toch dit soort pareltjes! En hij krijgt blijkbaar ongemerkt toch héél veel achtergrond en basis mee van zijn leraar , dat vind ik best knap bij zo’n meneertje ongeduld !

    Beantwoorden

  15. Suske
    Sep 22, 2013 @ 06:36:49

    hij leeft duidelijk voor de muziek. Goed dat het zo klikt met zijn muziekleraar. Dit kan alleen maar goed doen aan de ontwikkeling op muzikaal vlak.

    Rietepietz zegt;

    Dat heb je goed gezien , Sebastian en muziek zijn vier handen op één buik! Een leraar is inderdaad héél belangrijk als kinderen al jong leren spelen en deze man heeft duidelijk door hoe hij met “ongeleide projectielen” om moet gaan 😉

    Beantwoorden

  16. Melody
    Sep 22, 2013 @ 00:30:20

    g.e.w.e.l.d.i.g……. genieten met de grote g…. ik dus he, want dat jij dat ook zal doen daar twijfel ik natuurlijk geen seconde aan.
    en jazz….niet zo zeer een kwestie van mooi of lelijk, als wel ‘leren’ waarderen zoals sommigen dat ook zeggen van wijn enzo…

    Rietepietz zegt;

    Zeker wéten, dit is genieten voor oma’s in het groot;-) Er zijn wel jazz soorten die ik “om aan te horen” vind maar het meeste , hoe knap ook, maakt me knettergek!
    Maar dit mannetje zo bezig zien is natuurlijk “smelten”.

    Beantwoorden

    • Melody
      Sep 23, 2013 @ 00:35:01

      Precies…… maar ehh smelten is oke, zolang je maar het eindpunt van dat smeltproces vermijdt……..in ieder geval tot na het volgend weekend *grijns*

      Rietepietz zegt;

      Nee ,ik smelt ff niet , beloofd;-)

      Beantwoorden

  17. J@n.
    Sep 21, 2013 @ 23:40:29

    Hier heb ik helemaal geen verstand van, maar zoals ik al eerder heb gezegd, dat joch komt er wel!

    Rietepietz zegt;

    Mijn muzikaliteit gaat óók niet verder dan “dit hoor ik graag en dat hoor ik liever niet”. Ik zóu het wel leuk gevonden hebben als ik wat muzikaler was, maar helaas dat laat zich niet afdwingen. Gelukkig mogen we wel van muziek genieten al weten we er niet teveel vanaf, dat is toch weer mooi meegenomen.

    Beantwoorden

  18. ria
    Sep 21, 2013 @ 22:44:57

    Ik zwijmel toch al de hele middag ,maar dit laat ik niet los en zwijmel straks hiermee lekker in slaap. Mijn duim omhoog voor je kleinzoon.
    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Het is onwijs leuk om te zien hoe muziek hem bezig houdt en hoe hij daar ook anderen ik wil betrekken. Muziek is duidelijk een levensbehoefte voor hem;-)

    Beantwoorden

  19. Marja
    Sep 21, 2013 @ 20:06:21

    Wow. Hij ziet er echt filmbeelden bij en vertolkt emoties. Wat een fantasie. Geweldig om te zien. Ik heb niet gezwijmeld maar heel goed opgelet. Een wereldjoch!

    Rietepietz zegt;

    Aan fantasie totáál geen gebrek nee! En één brok inlevingsvermogen;-)
    Zijn leraar heeft een zwak voor hem en begeleidt de drukbol gewéldig!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

