de kleren….

Rustig nou…. , zou ik hier gaat zitten schelden…. je kent me beter toch? Ik bedoel gewoon de kleren , je weet wel , die “de man maken ”  maar óók de vrouw natuurlijk.  je kunt nóg zo lekker in je vel zitten …,, er moet ook iets om dat vel héén!
En dát is soms best lastig , vooral  bij het ouder worden wanneer de verhoudingen van een lichaam maar al te vaak niet meer de meest ideale lijn volgen.paspop Dat is niet eens een typisch damesprobleem, ook heren zullen dit wel herkennen,
Helaas blijven kledingontwerpers  werken met paspoppen die  ideale verhoudingen hebben  terwijl iedere fabrikant blijkbaar weer een ándere maatverdeling op z’n centimeter heeft.  Zo kan ik soms met 6 kledingstukken de paskamer induiken waarvan er niet één past . In  de éne broek  is een flink stuk taille “vergeten” waardoor de broek niet dicht kan, bij een andere die redelijk past hou ik een flink stuk pijpen over ,of kom een stuk benen te kort . Een bloes heeft vaak armsgaten die tot halverwege m’n middel komen maar bij een maat kleiner hou ik weer vreselijk veel heupen over.

Het toppunt van luxe lijkt me “alles op maat laten maken” maar helaas , dat vraagt ook “inkomsten op maat” sinds  de huishoudschool coupeuse opleiding  vrijwel verdwenen is.  In de jaren 60  verdiende veel van deze gediplomeerde  dames een centje bij door , als de kinderen naar school waren, tegen een redelijk bedrag kleding te naaien voor anderen.
Mijn trouwjurk werd gemaakt door de “naaister” die voor mijn moeder veel verstelwerk deed maar óók nieuw van oud maakte. Van een “voordelig lapje” werd in een week een jurk in elkaar gezet aan de hand van een speciaal “op de klant” getekend patroon.knippatroon
De Turkse  naai ateliertjes reizen als paddenstoelen uit de grond, ideaal voor verstelwerk maar mijn kennismaking met “nieuw werk”bij zo’n atelier was geen onverdeeld succes. Men kan uitstekend met naald en draad overweg maar “het patroon” is daar natte vingerwerk !
Het blijft tobben als de garderobe aangevuld moet worden , zéker nu de damesbroeken als een tweede huid gemaakt worden.1

Maar sóms heb ik geluk, vind ik….

….een bloesje dat overal past…

….en nóg een bloesje dat lekker zit ….

….en nóg een bloesje dat perfect past.

Met als bonus……

….een broek die overal past  én die zwaar afgeprijsd is, waarschijnlijk  omdat de pijpen zóóóó  2012 zijn .

Maakt mij niet uit hoor, ik ben zó 1942 ……

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leo's mening
    Sep 14, 2013 @ 09:54:25

    Confectie kent zo haar beperkingen. De maatvoering daarvan ook. Ik ben allang niet meer overtuigd van het feit dat de ene maar 34 bij jeans ook de andere is. En toch is dat mijn maat. Voorheen kon ik moeiteloos in een 34/34, tegenwoordig moet ik experimenteren. Soms moet ik 36/34 hebben, in andere gevallen 34/32. Leg het me maar uit. Ik loop al met een internationale maatvoering in de agenda om te zien waar Duitse maten afwijken van Amerikaanse of Chinese. Zelfs bij merkkleding mag je niet rekenen op uniformiteit. Bij de ene broek van een bepaald merk zitten de pijpen gegoten, bij het andere lijkt het wel of men wat extra stof aan de onderkant toevoegde waardoor het lijkt of ik een maat of wat te groot aantrok. Passen is weer kunst geworden. En dan te bedenken dat ik er voorheen al een hekel aan had….pfff

    Beantwoorden

  2. RenéSmurf
    Sep 10, 2013 @ 23:52:43

    Ik pas mijn smaak altijd aan aan de keus die er is, en dat bevalt prima.
    Zo slaag ik altijd snel, geen gedoe.
    En mij staat ook alles he, als het lekker zit tenminste.

    Rietepietz zegt; Ach ja, de meeste mannen maken van kleding geen probleem! “Lekker zitten” is natuurlijk óók voor vrouwen belangrijk maar wij willen gewoon het best haalbare resultaat;-)

    Beantwoorden

  3. Mrs. T.
    Sep 10, 2013 @ 19:30:45

    Mijn moeder is zo iemand. Ze naait nog steeds al wordt het wel veel minder. Veel van haar klanten waren nonnetjes of oudere dames.

    Rietepietz zegt;

    Fantástisch, ik wil haar wel als buurvrouw;-) In theorie zóu ik het ook zelf kunnen maar met een “standaardpatroon” zou ik niet meer uit de voeten kunnen met de aanpassingen die nodig zijn.
    Mijn oude naaimachine zou niet meer met al die moderne elastische stoffen uit de “voet”kunnen en zó leuk vond ik kleding naaien nou óók weer niet!

    Beantwoorden

  4. Petr@
    Sep 10, 2013 @ 15:44:39

    Staat je goed hoor Riet!
    Af en toe een gelukje, dat het past en afgeprijsd is!

    Rietepietz zegt;

    En het geluk moet je grijpen, in zo’n geval ga ik niet wikken en wegen wélke ik meeneem, ik neem ze gewoon alle drie want een volgende keer ga ik echt op zoek en kan ik niets vinden en heb ik er spijt van dat ik niet alles genomen heb. Zo werkt het in ieder geval bij mij;-)

    Beantwoorden

  5. ♫ Mel☺dy ♫
    Sep 10, 2013 @ 14:23:19

    Jaaaaa heel herkenbaar….
    maarrrr het is je wel gelukt, weet maar trots, je bent een plaatje!
    Die Henk zal het nog moeilijk krijgen als hij met jou naast zich door de stad loopt 😉

    Rietepietz zegt;

    dacht ik al , ik ben niet de enige met dit soort problemen al kén ik wel mensen die óude zijn dan ik en een perfecte maat 40 dragen. Over deze kleding ben ik zelf heel tevreden, dat is ook wel eens anders maar ik straal dat dus blijkbaar ook uit gezien jouw compliment!
    Henk heeft het niet moeilijk hoor naast me , hij weet allang zeker dat ik niet op andere mannen kick;-)

    Beantwoorden

  6. cornma
    Sep 10, 2013 @ 09:51:45

    Je ziet er uit als een echt model.
    Het is voor kopers tegenwoordig ook knap lastig om de juiste maat te vinden, want elke fabrikant hanteert zijn eigen maatvoering. De ene keer heb je aan maat 42 meer dan genoeg en de andere keer is maat 46 nog niet voldoende. Ik bedoel maar. Wat zegt dat nou nog, die maat?

    Rietepietz zegt;

    Ik stond me ook écht uit te sloven voor de foto;-) ja dat bedoel ik, ik schommel tussen dezelfde maten dus van 42 tot 46 . Met wat geluk vind ik broeken voor korte benen maar een “normale”broek moet ik áltijd korter maken ;-(

    Beantwoorden

  7. Marion
    Sep 10, 2013 @ 08:57:26

    Het staat je erg leuk, maar dat wist ik al.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Klopt , je was erbij ik ze kocht en ik was blij met je advies, het passen ging wél van “jouw tijd” af maar volgens mij vond je dat niet erg;-) XXX

    Beantwoorden

  8. terrebel
    Sep 10, 2013 @ 00:52:30

    Maar de kleding die bijvoorbeeld bij de C&A hangt komt óók uit Turkse naai-ateliers, hoor! Alleen vertellen ze dat liever niet. Maar de blouse en broek zitten je als gegoten, zo te zien. Veel plezier ermee!

    Rietepietz zegt;

    Sterker nog, ik weet uit eigen ervaring dat minstens één peperduur kledingmerk voor de fabricage van z’n kleding gebruik maakt van “lage loon landen” (dat zal bij de rest niet veel beter zijn) Zij steken de grotere winst ook gewoon in eigen zak , bij goedkopere winkels komt er dan iéts van het voordeel bij de klant terecht. De beste oplossing zou natuurlijk zijn als iedereen weer zélf z’n kleding ging naaien … maar dan verdwijnt de hele bedrijfstak weer. Het blijft lastig !

    Beantwoorden

  9. J@n.
    Sep 10, 2013 @ 00:12:37

    Sorry, maar dit onderwerp ligt ver buiten mijn begripswereld.

    Rietepietz zegt;

    Geweldig , jij hebt dus dat perfecte confectiemaat figuur dat nooit problemen oplevert ….wauw… is dát boffen!

    Beantwoorden

  10. datzalwel
    Sep 10, 2013 @ 00:07:53

    Zóóóóóóóó herkenbaar.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    De éne maar 44 is de ándere niet, en dan héb ik het nog niet eens over de verschillen in het menselijke figuur én de mode grillen. Eigenlijk zijn we toch wel grote doorzetters dát we steeds weer op zoek gaan …. dat die mánnen dat nou niet snappen!

    Beantwoorden

  11. Rebelse Huisvrouw
    Sep 09, 2013 @ 23:19:02

    Het staat bijzonder charmant en er is niks mis met de pijpen. Tegenwoordig kan het allemaal hoor!

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig maar, ik zou me zéker niet op m’n gemak voelen in zo’n broek die met een schoenlepel aangetrokken moet worden. Leuk voor jonge meisjes met een heel slank figuurtje maar ik zie er zóveel rondlopen die er eh…. een iets minder geschikt figuur voor hebben;-)

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Sep 09, 2013 @ 23:14:04

    Je bent geslaagd en daar gaat het om, leuke foto trouwens.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, wát een stuk hé! ….Whahahaha!

    Beantwoorden

  13. Zus
    Sep 09, 2013 @ 22:34:08

    He Riet,
    Wat toevallig, jij hebt hetzelfde meegemaakt als ik. 3x een bloesje en een broek zwaar enz.. gescoord, alleen de broek te lang! En met mijn coupeuse diploma kon ik dat lekker zelf,ware het niet dat mijn naaimachine dienst weigerde.Heb ik ook nog een nieuwe moeten kopen. Maar ik heb het voor elkaar gekregen!! Liefs XXX

    Rietepietz zegt;

    J Nou ja zeg, dát is toevallig ! Ook bij mij moest er wel iets van de pijpen af en dat kan ik ook best zelf. Ik heb destijds op de HH
    school inderdaad wel leren patroontekenen en naaien.Heb vroeger ook veel voor mezelf en de kinderen gemaakt, een patroon tekenen zóu ik nog wel kunnen maar om zo’n basispatroon aan te passen aan het model dat ik wil is dan weer een vaardigheid die ik niét geleerd heb. Daarvoor moest je echt de coupeuse opleiding doen! Maar misschien wel dóor het zelf naaien word je kritisch over de klkeding die er te koop is. Veel plezier van je nieuwe spulletjes..XXX

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    Sep 09, 2013 @ 21:46:23

    Je ziet er goed uit Riet, een beetje camoufleren hoort er bij….
    fijne avond toegewenst

    Rietepietz zegt;

    Een goede spiegel én beetje zelfkennis doet wonderen 😉

    Beantwoorden

  15. tagrijn
    Sep 09, 2013 @ 21:39:14

    Je kunt toch iets kopen en dat in de winkel laten afmeten op de goede maat? En dan hup naar een gouden of zilveren schaar en binnen een paar dagwen heb je een perfect zittend stukje kleding. Doe ik altijd met broeken. Die zijn voor mij ook nooit goed.

    Rietepietz zegt;

    Zolang het om pijpen korter maken een goede optie maar geknoei aan de coupe is meestal weinig succesvol. Met die gouden schaar had ik qua nieuw maken toch geen beste ervaring! In duurdere kledingzaken is er wel een vermaakservice maar ook daar hangt een stevig prijskaartje aan.

    Beantwoorden

  16. Suske
    Sep 09, 2013 @ 20:45:41

    je hebt nog een leuk figuur dus zo heel erg moeilijk zou het toch niet mogen zijn.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel een compliment is natuurlijk altijd welkom!
    Maar het vraagt toch wel wat meer zorg om “wat oneffenheden” te camoufleren, maar fijn dat dat dus een beetje gelukt is;-)

    Beantwoorden

  17. Mirjam Kakelbont
    Sep 09, 2013 @ 20:20:15

    Zo ken ik je Rietepietz: overal het opperbeste van maken. Je figuur heb je wat mij betreft hartstikke mee 😀

    Rietepietz zegt;

    Ik kies toch maar voor gezond verstand …..Whahaha, je zou me moeten zien in zo’n skinny…. met een superstrak truitje erop….. een priktol met ribbels;-)

    Beantwoorden

  18. Marja
    Sep 09, 2013 @ 20:03:31

    Je staat er weer keurig bij. Heel herkenbaar hoe ons figuur op den duur van zandloper naar zandzak evolueert. 😀

    Rietepietz zegt;

    Schokkend treffend;-) Maar de mannen hebben het vaak nóg slechter!
    Je snapt toch niet dat er geen kledingfabrikant in dat gát sprint en “zandzakken”gaat fabriceren? Er is er één die postzakken naait maar ook dié werd alleen in getailleerde versie gemaakt;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

