Er gaat…..

…… een dominee voorbij , wie kent de uitdrukking niét . Wanneer er op een feestje even een  onverwachte stilte valt omdat iedereen tegelijk z’n mond houdt is er altijd wel iémand die opmerkt ” er gaat een dominee voorbij” waarmee de stilte meteen verdreven is.
Het kan natuurlijk ook meneer pastoor zijn maar dat hangt een beetje af van welke geloofsrichting men is.
De stemming is dan meestal even een beetje onbehaaglijk want met een lange stilte in een groep mensen kunnen wij mensen niet zo goed om gaan .  Waarom  nou juist zó’n moment gekozen  is  om dit spreekwoord aan op te hangen  heb ik even voor jullie opgezocht !

De oorsprong van dit gezegde ligt in de zeevisserij. Wanneer een visserschip was vergaan en bemanningsleden waren verdronken, was het de taak van de dominee, de betreffende families officieel te informeren. In zijn lange, zwarte jas, met hoge hoed, maakte hij dan zijn gevreesde rondgang door het dorp. Wie hem voorbij zag gaan verstilde en hield de adem in, zich afvragend waar hij zou aankloppen. Dus niets ‘stiekeme cultuur’, maar beangstigende realiteit. Er ging een dominee voorbij!

Tegenwoordig   gaat dat allemaal anders al  kán een incidentele dominee nog best  rampspoed aankondigen zoals ik las onder deze kop in de Telegraaf …….

dominee

Een 80 jarige dominee die zijn camper naar de stalling van het campeerterrein wilde rijden richtte een ravage aan door teveel gas te geven. Hij raakte een fietsenhok, reed daarna van schrik tegen de voorgevel van het gebouw , daarna reed hij de vlaggenmast omver en de hondenkennel plat. De man wilde zijn zoon bezoeken die óók predikant is .
De Telegraaf wil in z’n koppen nog wel eens wat suggestief te werk gaan maar de uitzondering bevestigt de regel , dit keer de waarheid en niéts dan de waarheid !

dominee2Wonder boven wonder mankeert de dominee niets …… kúnst met zulke relaties !

 

 

 

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. cornma
    Sep 08, 2013 @ 12:52:41

    Ik kende de uitdrukking wel, maar wist ook niet waar die vandaan kwam. Ik wist ook niet dat soms de uitdrukking wel letterlijk kan worden gezien.

    Rietepietz zegt;

    De betekenis heb ik ook voor de gelegenheid opgezocht, komt echt uit een onverwachte hoek hé!
    Deze dominee kan in ieder geval beter niét lang je huis gaan, maar dat zal niet meer gebeuren want zijn rijbewijs is ingenomen!

    Beantwoorden

  2. Leo's mening
    Sep 08, 2013 @ 08:38:08

    Kan van zijn klassieke Ford camper niet worden gezegd….nou ja, die auto zwijgt voortaan ook denk ik….

    Rietepietz zegt;

    Ik ben er óók bang voor dat het voor de camper einde oefening is , nou ja, de dominee heeft tóch geen rijbewijs meer;-)

    Beantwoorden

  3. Mirjam Kakelbont
    Sep 07, 2013 @ 21:34:11

    Haha, geweldig! Eerst leg je serieus uit waar de uitdrukking vandaan komt. Waarvoor mijn uitzonderlijke dank want ik kom wijzer van jouw weblog vandaag, dan ik erop kwam 😀 – en daarna staat die foto eronder….
    Dankje Rietepietz, mijn avond is weer geslaagd
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Dat je niet denkt dat ik alléén maar voor “de lol”ga hé!,ik neem mijn taak als blogger zeer serieus;-) Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het óók niet wist en voor de gelegenheid op zoek ging !
    Het ging natuurlijk omgekeerd, ik lag éérst in een deuk bij het stukje in de krant, met zo’n gevatte kop heb je mij onder de tafel. Omdat ik nou eenmaal réuze veel moeite heb met een kort logje maken kwam er dus nog een “educatief” onderdeel uitrollen 😉

    Beantwoorden

  4. hanscke
    Sep 07, 2013 @ 12:45:25

    Ja dominees zullen wel iets met engelen hebben, waarschijnlijk had hij er eentje op zijn schouder zitten.

    Rietepietz zegt;

    Hij zal wel een gesprek met “de baas” gevoerd hebben , en dié heeft er dan weer voor gezorgd dat het rijbewijs ingenomen werd zodat hij geen oogje meer hoeft te houden op deze dominee;-)

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    Sep 07, 2013 @ 12:44:55

    aha, altijd al een rare uitdrukking gevonden.
    Ik vind stiltes juist mooi, en ik besef ook dan op dat moment dat ze vanzelf weer onderbroken wordt. Immers, de mensheid moet leuteren, ja, haha!

    Rietepietz zegt;

    Maar je hebt stilte én stilte, In een volle kamer doet stilte toch meestal een beetje eng aan, in de natuurlijk kan het héérlijk zijn en ook als je alleen of samen in huis zit kan stilte ook heel behaaglijk zijn.

    Beantwoorden

  6. ♫ Mel☺dy ♫
    Sep 06, 2013 @ 23:53:46

    …..zodra iemand die uitspraak doet in mijn bijzijn is mijn vraag altijd gelijk: ‘en??? had hij zijn klompen in zijn klotsende oksels? ..

    Rietepietz zegt;

    Dan is de stilte natuurlijk écht over, want dán wil iedereen weten waar dát vandaan komt;-)

    Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    Sep 06, 2013 @ 21:49:20

    Die Domino had beslst teveel wijntjes op ;-)Hahahaha

    Rietepietz zegt;

    Kunnen óók pilsjes of borreltjes geweest zijn,dat weet ik natuurlijk niet;-)

    Beantwoorden

  8. Wieneke
    Sep 06, 2013 @ 13:39:57

    Ontzettend! Nog een geluk dat er geen hond in die kennel zat.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat “de baas” van de dominee óók veel van dieren houdt;-)

    Beantwoorden

  9. isis45
    Sep 06, 2013 @ 11:02:30

    Nou, het gesprek viel hiermee zéker niet stil. Ik vrees dat dit zijn laatste huisbezoek was 🙂

    Rietepietz zegt;

    In ieder geval wel de laatste keer dat hij zélf achter het stuur zit want z’n rijbewijs is ingevorderd en op zijn leeftijd heb je dat niet zo snel weer terug denk ik!

    Beantwoorden

  10. Redstar
    Sep 06, 2013 @ 08:26:16

    Hahaha, nou heb ik iig alweer gelachen vandaag. Die man had beter piloot kunnen worden. Brokkenpiloot 🙂

    Rietepietz zegt;

    Daar ben ik blij om, ik weet dat je op dit moment wel een vrolijke noot kunt gebruiken! met dank aan de dominee én de Telegraaf , niet te gelóven toch?

    Beantwoorden

  11. Hartelijke Hot Hulk
    Sep 06, 2013 @ 07:25:42

    Geweldig je laatste zin!

    Rietepietz zegt;

    Deze man wéét hoe je ongelovige kunt imponeren.

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Sep 06, 2013 @ 01:17:26

    Ach ja als de boodschap niet meer gehoord word dan moet je wat zwaardere middelen inschakelen om het woord te laten horen 🙂
    OT waar jij vorige week niet kon doorvaren , voer ik vandaag rustig door 🙂

    Rietepietz zegt;

    Zover had ik niet eens gedacht, maar misschien is dat wel zo!;-)
    OT. Verschil moet er zijn natuurlijk !

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Sep 06, 2013 @ 00:01:34

    “De Telegraaf wil in z’n koppen nog wel eens wat suggestief te werk gaan” Daar zeg je zowat!

    Rietepietz zegt;

    De goede lezer zal zich daar niet door van de wijs laten brengen, het probleem is dat zo weinig mensen goed lezen! Maar déze kop bracht toch een flinke grijns op mijn gezicht na lezing van het stuk;-)

    Beantwoorden

  14. Hanny
    Sep 05, 2013 @ 22:22:55

    De uitdrukking is mijn zeer wel bekend. Heb hem zelf ook wel gebezigd.
    Om op deze manier voorbij te gaan, is wel zeer indrukwekkend. Alsof hemel en hel elkaar ontmoeten.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat de dominee erg zélf even akelig stil van is geworden, zijn rijbewijs is ingenomen.

    Beantwoorden

  15. powerpointgreetje
    Sep 05, 2013 @ 21:51:48

    hahaha…. heel leuk verhaaltje Riet, mooi geschreven.

    Rietepietz zegt;

    En nog waar gebeurd óók! Soms staan m’n logjes gewoon in de krant;-)

    Beantwoorden

  16. tagrijn
    Sep 05, 2013 @ 21:10:23

    En nu vraag ik me af af die dominee op het moment dat het gebeurde de Heer heeft
    aangeroepen.

    Rietepietz zegt;

    En zo ja,…. in welke vorm , ach… gebed natuurlijk anders werd er vast niets verhoord 😉

    Beantwoorden

  17. Mrs. T.
    Sep 05, 2013 @ 21:09:49

    Ik kende die uitdrukking helemaal niet. Hahaha, je laatste zin vind ik super!

    Rietepietz zegt;

    Misschien is het wel meer iets hier uit het Westen, gezien de oorsprong zou dat zéker kunnen.
    Ik vond het óók wel een leuke uitsmijter 😉

    Beantwoorden

  18. Blog Zonder Naam
    Sep 05, 2013 @ 21:06:08

    Nou…. Nog een geluk voor die familie’s waar de dominee voorbij ging en niet aankwam

    Rietepietz zegt;

    Dat kun je wel zeggen ja;-) Deze dominee geeft blijkbaar de voorkeur aan “huisbezoek”;-)

    Beantwoorden

  19. Marja
    Sep 05, 2013 @ 19:48:26

    Ik ken de uitdrukking maar al te goed. Ik wist alleen niet dat sommige kerkvaders zulke zichtbare sporen achterlieten. Hoewel …..?

    Rietepietz zegt;

    Ja als déze voorbij komt zou ik toch zorgen dat ik in veiligheid kwam;-)

    Beantwoorden

  20. Marion
    Sep 05, 2013 @ 19:47:52

    Haha, mooi verhaal, hier komt de dominee regelmatig op bezoek.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop dat die dominee bij jullie béter kan parkeren;-)
    Wat hadden we een weer een heerlijke middag hé! XXX

    Beantwoorden

    • Marion
      Sep 05, 2013 @ 20:11:50

      Het was weer een van de super middagen.XXX

      Rietepietz zegt;

      Er komen vást nog wel meer mooie dagen in de herfst,dan gaan we “op herhaling” XXX

      Beantwoorden

  21. Suske
    Sep 05, 2013 @ 18:34:49

    hier geen dominee te zien en meneer pastoor vertoont zich ook al niet veel meer.
    Ik vrees dat ze uit de mode geraken !

    Rietepietz zegt;

    Ze zijn er nog wel, maar in het gewone leven niet meer als zodanig te herkennen!
    Maar deze dominee is wél chauffeur-af!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

