kinderbescherming?

Gisteren las  ik ergens iets over het feit dat de huidige ouders véél te veel foto’s van hun kinderen via de sociale  media verspreiden.
Er werd gewaarschuwd dat er een grens is aan  “het aantal leuke fotomomentjes”  dat nog leuk is voor de lezer maar óók dat die foto’s  niet zómaar van het internet verdwijnen en daardoor het kind in een latere levensfase mogelijk zelfs nog schade kunnen bezorgen.
Vooral “schattige babymomentjes worden gedeeld   nee natuurlijk zou  ik dat nóóit doen !!  waarbij de ouders of overgrootouders uiteraard geen toestemming van hun achterkleinkind kunnen verkrijgen.

Ik denk dat er wel iets in zit om na te denken bij wát je  op het www “laat slingeren”, het volgende filmpje is dus niét onze achterkleinzoon Levi , dat zou laten een carrière in de horeca  behoorlijk in de weg kunnen staan, ook als broodbakker zal hij nérgens aan de slag komen als uitlekt hoe hij met brood om gaat.  Op gezag reageert hij geheel op z’n eigen manier dus dat gaat nog lastig worden als uit zou lekken wie de hoofdrol in dit filmpje speelt. Nou ja , misschien is een carrière als komediant dan nog  een optie ……..
Mondje dicht dus…uiteindelijk zouden iederéén het afschuwelijk vinden als er zo’n filmpje van hem/haar opdook op het moment dat de onderhandelingen voor een wereldbaan in de eindfase zijn! Nogmaals , dit is een acteur die even voor ons achterkleinkind speelt om dit onderwerp te verduidelijken.

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leo's mening
    Aug 25, 2013 @ 12:53:43

    Onze zoon was ook nooit zo te spreken over de oude filmpjes die wij van hem bewaarden, ook al bestonden er indertijd helemaal geen sociale media om ze te vertonen. Nee, hij wilde ze zelf niet eens zien. Later werd het leuker en op enig moment moest hij om zichzelf als kind lachen. Ik geloof niet zo in die schade dus, al is enige terughoudendheid wel van toepassing. Maar dat geldt ook met pochen over bezit of het uitdragen van een overtuiging….:)

    Rietepietz zegt;

    Ja precies, ik maak me óók meer zorgen om de kinderen onderling dan over de verre toekomst. De leeftijd waarin jouw zoon zijn eigen filmpjes al niet kon waarderen is precies de leeftijd waarop kinderen elkaar met dat soort filmpjes behoorlijk kunnen pesten. Zeker iets om rekening mee te houden dus!
    Maar zo heel jong kun je er hóógstens je lezers mee vervelen en daar draag je alleen zelf de gevolgen van.

    Beantwoorden

  2. Mirjam Kakelbont
    Aug 24, 2013 @ 20:54:58

    Een acteurtje van de bovenste plank. Als hij er niet komt (waar laten we in het midden, maar uiteraard bedoelen wij louter positieve locaties 😀 ) dan vreet ik mijn laptop op! Wat een fortuinlijk filmpje.
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Neem maar gewoon een boterham hoor ,laptops liggen z;o zwaar op de maag !
    Onze eerste échte “oppas”ervaring was een feestje , dat zie je zó!

    Beantwoorden

  3. cornma
    Aug 24, 2013 @ 14:54:11

    Heb je deze acteur wel een eigen kleedkamer met toebehoren gegeven? Het is echt een topper en die stellen toch zo hun eisen, dacht ik. Of is deze acteur heel gewoon gebleven? Schitterend filmpje Riet.

    Rietepietz zegt;

    Hij is inderdaad héél gewoon gebleven maar heeft ondertussen toch stiekem (bij z’n twee oma’s) toch meerdere luxe “kleedkamers” ! Wij hebben hem gewoon op z’n eigen stekkie bezocht en mochten een paar uur van z’n gezelschap genieten zonder pottenkijkers , een fééstje dat snap je!

    Beantwoorden

  4. roadlaura1969
    Aug 24, 2013 @ 13:56:26

    Ahhh dit soort filmpjes zijn enig *smelt helemaal weg * ❤

    Ik kom wel even op je onderwerp terug, op fb zie ik ook veelvuldig foto's voorbij vliegen en aan spontane foto's vind ik niks mis als men trots samen of alleen hun schat(jes) laten zien, maar er zijn der dan denk ik mijn lieve hemel die kinderen kennen dadelijk alleen nog maar "de ouder" met een camera voor het gezicht of een smartphone want je ziet dat bij de kids letterlijk het eerder voor de omgeving gebeurd dan voor het kind, het kind snapt het nog niet goed en doet wel mee . Ik vind lekker trots zijn en delen prachtig maar niet als het teeee wordt 😉

    Rietepietz zegt;

    Het artikel dat ik las ging ook in hoofdzaak over facebook en inderdaad, je kunt het natuurlijk ook te gék maken bij wat je deelt op facebook. Gelukkig heeft ons achterkleinkind verstandige ouders die “wel eens een stukje filmen en wat foto’s maken” maar gelukkig véél meer zelf met het mannetje bezig zijn. Ik overweeg zelf ook iedere keer weer of ik niet téveel “de trotse overgrootmoeder”uithang maar ja , soms kruipt het bloed dan toch weer waar het niet gaan kan. Ik probeer er wél altijd een verhaaltje aan te plakken dat mogelijkheden geeft om iets ánders te reageren dan de foto of het filmpje want natuurlijk is zo’n “kindtoestand” niet voor iedereen even interessant .

    Beantwoorden

  5. Melody
    Aug 23, 2013 @ 23:01:14

    zeg…. ik wist niet dat je Thom Hoffman ook in het klein had? Zodra hij onverhoopt uitvalt als Dokter Tinus staat zijn stand-in al klaar ;-0

    Rietepietz zegt;

    Tot die tijd zit hij dus in de kaartenbak van het allerbeste castingbureau;-)

    Beantwoorden

  6. Rebelse Huisvrouw
    Aug 23, 2013 @ 21:44:14

    Wat een acteur! Je ziet ZO dat dit jongetje talent heeft!!! Het was een erg leuk en aandoenlijk filmpje, schattig en nogmaals: hulde voor de acteur 😀

    Rietepietz zegt;

    Ben ik met je eens , die verdient een dik belegde boterham natuurlijk;-)
    We huren hem vast nóg wel eens in !

    Beantwoorden

  7. isis45
    Aug 23, 2013 @ 11:51:10

    Er zit toch wel een kern van waarheid in die stelling vind ik. Steeds meer werkgevers kijken op internet en googelen naar sollicitanten zonder dat die dat weten.

    Rietepietz zegt;

    Zeker wéten dat er flinke kern van waarheid in zit, ik ben ook altijd akelig voorzichtig met volledige namen en adressen op mijn log. Bovendien zet ik nooit foto’s of filmpjes waarbij ik maar half twijfels heb of degene die er op staat daar blij mee is. Bij twijfel altijd vragen!

    Beantwoorden

  8. Wieneke
    Aug 23, 2013 @ 09:52:26

    Lekker jongske dit. Die houden we erin, hoor Riet.

    Rietepietz zegt;

    En ach, voor hij in de horica wil gaan solliciteren heeft hij vást wel betere tafelmanieren aangeleerd 😉

    Beantwoorden

  9. Blog Zonder Naam
    Aug 23, 2013 @ 09:47:47

    Tja ….. Ik zou ook kwijlen bij het feit dat er zo’n heerlijke boterham voor mijn neus stond, maar of dat we daar nou een filmpje van op youtube moeten zetten????
    Ach nou ja, misschien neemt het mannetje nog wel een wraak door opoe in een onfortuinlijk moment te filmen en dat op feestboek met zijn maten de delen….

    Rietepietz zegt;

    Dat zou zómaar kunnen , terechte wraak natuurlijk! Mijn filmpjes staan trouwens nooit helemaal openbaar op you tube , ze worden dus niet “gevonden” door iemand die zomaar wat in you tube zit te zoeken. Je moet de link hebben om te kunnen kijken. Dan zóu natuurlijk best nog iemand de link kunnen verspreiden maar die kans is toch niet heel grootgelukkig.

    Beantwoorden

  10. riet(je)
    Aug 23, 2013 @ 09:40:21

    ja, dat heb je nu met internet, dat ouders natuurlijk van alles erop zetten voor oma’s en opa’s en iedereen geniet mee…….’t is alleen maar leuk! alvast ’n fijn weekend, liefs van mij

    Rietepietz zegt;

    Maar toch is het wel verstandig een klein beetje aan de privacy van het kind te denken zodra het wat ouder is, kinderen kunnen elkaar onbarmhartig pesten met iets dat de ouders vertederend vinden.
    Jij ook een fijn weekend!

    Beantwoorden

  11. Marion
    Aug 23, 2013 @ 08:57:19

    leuk gebeuren, er zit wel pit in het ventje hé, die boterham ziet hij kennelijk niet zitten, misschien een gehakt balletje? 🙂
    XXX

    Rietepietz zegt;

    het zijn nog maar grotendeels “oefenboterhammetjes”, hij hád al wat op voor hij met “z’n eten mocht spelen”. Het mannetje eet graag en aan z’n bolle toet is wel te zien dat hij niets tekort komt;-)
    XXX

    Beantwoorden

  12. Redstar
    Aug 23, 2013 @ 08:22:48

    Het is idd belangrijk te bedenken wat je wel een niet plaatst. Zeker ook omdat het steeds vaker gebeurt dat werkgevenrs, ex werkgevers, en andere instanties inzage moeten krijgen van de rechter in sociale media accounts.
    Dit filmpje is wel enorm lachen. Er zit vast een carrière in voor de kleine

    Rietepietz zegt;

    Helemaal mee eens, en dan óók nog rekening houden met de onbarmhartigheid van kinderen onder elkaar! Zodra wat grotere kinderen zélf een facebook hebben kunnen ondoordachte foto’s of filmpjes van de ouders een hoop pesterij tot gevolg hebben.
    Wat een drukte maken hé!

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Aug 23, 2013 @ 00:08:38

    Wat een hijsa, waarom zou je zoiets niet kunnen laten zien, daar is toch niks mis mee! Leuk joh!

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig kan dit filmpje inderdaad makkelijk, maar toch denk ik dat je met iets oudere kinderen,die zelf ook al een facebook o.i.d. hebben wel op moet passen.Vóór je het weet zet je met de beste bedoelingen iets neer waar het kind mee gepest kan worden. Er hoeft er maar één de foto te vinden en die gaat de héle vriendenkring door . Ook “blote billen filmpjes” kunnen soms door “ongewenst publiek”gevonden worden ,ik heb wel eens van een logster gehoord die babyfoto’s van haar baby op een “enge” manier bewerkt toegezonden kreeg ,daar wordt je dan niet blij van.

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Aug 22, 2013 @ 23:50:53

    Deze look-a-like heb je vast via een heel goed castingbureau gevonden.

    Rietepietz zegt;

    precies, dat is nou nét het woord waar ik ff niet op kon komen toen ik het logje schreef;-)

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Aug 22, 2013 @ 23:43:48

    ja, er kan me niet genoeg aan leuks op het internet verschijnen.
    En nare dingen, tja, helaas gaat dat ook gewoon door, en de leek kijkt er weer anders tegenaan.

    Rietepietz zegt;

    Zolang het geen “leedvermaak” is kan het me niet lollig genoeg zijn!
    Maar een béétje opletten moet toch wel omdat je kinderen ongemerkt makkelijk voor hun vriendjes te kijk zet!

    Beantwoorden

  16. Hanny
    Aug 22, 2013 @ 23:12:12

    Dat je voor dit lieve filmpje een acteur hebt ingehuurd, is ergens te gek voor woorden. Dit zal nooit een carrière kunnen schaden. Sommige andere filmpjes zijn te zot, smerig en onverstandig om die op het wereld wijde web te laten rondslingeren.
    Jouw acteur is meesterlijk!

    Rietepietz zegt;

    Met dit soort filmpjes kun je natuurlijk wél je lezers vervelen als ze té vaak voorkomen maar inderdaad, hier zie ik ook weinig problemen mee.
    Bij wat oudere kinderen moet je inderdaad wel voorzichtig zijn, ze staan al z;o gauw “te kijk”voor hun vriendjes en vriendinnetjes die óók allemaal facebook hebben. .

    Beantwoorden

  17. Zus
    Aug 22, 2013 @ 22:50:30

    Wat een schatje !! Dat je zo’n acteur in kan huren moet ik onthouden.
    En muzikaal is hij ook al. Komt vast goed met zijn cariere. Liefs !!

    Rietepietz zegt;

    Ja het kóst een paar centen maar dan héb je ook wat 😉
    Er zit in ieder geval meer dan genoeg geluid in het mannetje !XXX

    Beantwoorden

  18. Mrs. T.
    Aug 22, 2013 @ 21:28:41

    Echt goed gecast die baby! 😉

    Rietepietz zegt;

    Toppertje hé! , die acteur komt er wel!

    Beantwoorden

  19. tagrijn
    Aug 22, 2013 @ 21:04:28

    Geweldig levendig manneke. Heeft wat dat betreft toch wel erg veel van jou al ben je dan de overgrootmoeder niet… Rol wordt met verve gespeeld.

    Rietepietz zegt;

    Casting is héél belangrijk als je een acteur wilt inhuren en volgens mij ben ik goed geslaagd, acteurtje hé! 😉

    Beantwoorden

  20. datzalwel
    Aug 22, 2013 @ 19:34:29

    Geweldig :-),je zou willen dat het je achterkleinkind is hé!!!!!!!!
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Whahahaha, ja inderdaad , maar dat kan ik niet maken natuurlijk ,ik zou iedereen overvoeren en het arme kind op de lange duur schade toebrengen;-)

    Beantwoorden

  21. Marja
    Aug 22, 2013 @ 19:13:02

    Om op te vreten ….

    Rietepietz zegt;

    Je bedoelt die boterham natuurlijk 😉
    Nog een paar maandjes wachten en je kunt vergelijkbare filmpjes maken , waanzinnig leuk dat we een paar uur voor het mannetje mochten zorgen, de opdracht was ” hij mag proberen zélf brood te eten” , maar de fles ging toch nog beter;-)

    Beantwoorden

    • Suske
      Aug 22, 2013 @ 19:56:39

      van mijn kinderen mag ik al lang niets meer op facebook zetten zonder hun toestemming en het antwoord is meestal “neen”. Ook de beugelbekkies bepalen wat ik op facebook mag zetten. Dus wacht maar af als die kleine even groot is als de mijne nu. 🙂

      Rietepietz zegt;

      En zo hóórt het ook natuurlijk, zodra ze groot genoeg moet het mét toestemming gebeuren. In dit geval heb ik dan toch wél de toestemming van de ouders want hoewel ik zelf vrij aardig weer waar hun grenzen liggen vraag ik toch meestal wel toestemming als ik foto’s wil plaatsen!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

