ziek……

Ach iederéén heeft wel eens een pijntje hier of daar , daar val ik jullie meestal niet mee lastig . Maar een uitzondering maak ik voor m’n allergieën want daar héb ik er nogal wat van ! Behalve  kalk, de huismijt  en de huishouding heb ik nóg een allergievijand die ik helaas  steeds moeilijker kan ontwijken .
Normaal gesproken zóu een  bezoek aan een arts dan uitkomst kunnen brengen maar in mijn geval is juist het bezoeken van een polikliniek de oorzaak van héftige jeuk !
Bij binnenkomst  van het Haagse HAGA ziekenhuis  ziet iedereen zónder mijn allergie gewoon dit…….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het ziekenhuis  is na een jarenlange verbouwing waar bij de kalk me op de strot sloeg  eindelijk zover dat althans de polikliniek helemaal af is.
Er is plaats ingeruimd voor een prachtige koffieshop direct  na de ingang   dus even snel een kop koffie omdat je te vroeg bent behoort tot de mogelijkheden  en wie wat uitgebreider wil “tafelen” ná het bezoek aan de arts vindt er naast een groot restaurant.
Maar dán komt Rietepietz binnen en die ziet slechts vaag  de espressobar en verder alleen maar dit……..

pinnen

Precies en dan slaat m’n héle anti-elektronische-betalings-systeem-klier  op hol…. zijn ze nou helemáál *!*?*!*?*!*?*!* !!-!
Sta ik daar met het énige wettige betaalmiddel dat we officieel  hebben,  te weten de Euro , en dan kan ik daar géén kop koffie mee kopen!
Dan slaat mijn allergie zó hard toe dat ik met liefde een kop koffie  in de kraag zou gooien van wie dit weer bedacht heeft!
Uiteraard komt niémand voor z’n plezier naar een ziekenhuis  en een kop koffie kan na allerlei onderzoeken  héél welkom zijn maar wie niet kan of wil pinnen kan dus naar z’n koffie fluiten.

Uiteraard is de dooddoener  “veel geld in huis is niet veilig”  van kracht om te motiveren dat er niet met geld betaald kan worden !
Maar natúúrlijk kunnen we op de vingers natellen dat hoe méér er  overal gepind moet worden….. hoe groter de risico’s worden voor de pashouder, zowel thuis en  in de winkel als aan de geldpinautomaten.
De kosten  voor “kleine pinbetalingen” worden , om het pinnen er verder door te drukken, niet meer doorberekend door de banken maar natúúrlijk  komen deze kosten dubbel en dwars terug voor de rekeninghouder zodra iedereen alleen nog maar pint .
Oke…. geen koffie dus voor mij in het ziekenhuis én niet parkeren ,  ook déze , relatief kleine, kleine bedragen kunnen slechts per pin betaald worden , het mag wat kosten van de banken want dat komt láter wel goed.

ziek1Het énige medicijn dat mijn allergie wat kan verlichting  zijn de grote storingen in het pin verkeer die met enige regelmaat voor komen, die zullen er steeds harder in hakken als men geen contant geld meer op zak heeft ….ik kan niet wáchten !
Het ziekenhuis kan ik voor m’n gezondheid  voortaan beter mijden…. daar word ik alleen maar  doodziek……. !

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Aug 21, 2013 @ 00:21:00

    Ik ben het met je eens. Het is bijzonder vreemd dat ons wettige betaalmiddel op veel plekken niet geaccepteerd meer wordt. Maar ja: we wonen in een land waar bepaalde keuzes voor ons gemaakt worden en daar hebben het dan maar mee te doen, of we het nou leuk vinden of niet.

    Rietepietz zegt;

    Nou ik mag graag , ter plekke, laten merken dat ik het niét leuk vind. Ik ga dus wél koffie bestellen en maak een scene(tje) als blijkt dat ik niet met geld kan betalen.
    Dat kon ik dit keer niet doen omdat ik er voor iemand anders was maar dat ga ik een volgende keer zéker doen!

    Beantwoorden

  2. tagrijn
    Aug 19, 2013 @ 20:35:57

    Je bent op dat punt ook wel een hardnekkig volhoudertje! En toch… zul jij ooit ook omgaan!

    Rietepietz zegt; Contant betalen bevalt me gewoon goed en ik zie geen énkel voordeel in pinnen, dus waarom zóu ik! Ze zullen me moeten dwingen maar…. ik hoop dat het mijn tijd wel uit zal dienen want 100 worden is sowieso niet mijn streven in het huidige Nederland.

    Beantwoorden

  3. Wieneke
    Aug 19, 2013 @ 17:24:52

    Ik dacht in eerste instantie dat het doodgewoon TEGEN de wet is om pinnen af te dwingen en contant geld niet te accepteren, maar het zit toch anders. Ik ben namelijk eens gaan zoeken op het www en vond dit :
    http://blog.xot.nl/2013/05/06/de-risicos-van-pinnen-moet/

    Rietepietz zegt;

    Het vreemde is dat úitsluitend naar de belangen van de winkelier wordt gekeken, men gaat volkomen voorbij aan het feit dat “het risico” steeds meer op de klant wordt afgeschoven. Waarom mag een winkelier wél belatingmiddelen weigeren en mag de klant gedwongen worden te betalen zoals de winkelier dat wenst.
    De banken hebben er zóveel belang bij dat zij contant geld kunstmatig duur gemaakt hebben en het pinnen (ongetwijfeld tijdelijk) goedkoper gemaakt hebben. het is niét goedkoper omdat alle ontwikkelingskosten inmiddels het héle betalingverkeer duur gemaakt hebben. Ik zal me zolang me dat lukt blijven verzetten tegen pinnen in de hoop dat ik zwaar dement de aken uit handen moet geven vóór men het geld helemaal afschaft!

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Aug 19, 2013 @ 16:36:32

    Ojeee…….. Er zijn zelfs ook al winkels waar ze aan de kassa niet anders meer dan pinbetalingen accepteren!!! Je zult nog verhongeren als ze dat bij hullie in de buurtsuper doorvoeren!
    Maar inderdaad: Het is van de zotte dat men onze eigen harde betaaleenheid niet accepteerd, en een plastic kaartje wel! Nee, dan de koffieautomaat: daar stop je een keiharde munt in en krijg je een bakkie (vaak niet te drinke) heet vocht voor terug.

    Rietepietz zegt; Nou als ik nog maar zó weinig zelf kan regelen zou dat misschien wel een mooie oplossing zijn, Nederland is niet écht het land van m’n dromen meer.
    Inderdaad , automaten koffie is meestal niét te drinken,ik drink ook bij voorkeur “m’n eigen bakkie” 😉

    Beantwoorden

  5. isis45
    Aug 19, 2013 @ 16:10:07

    Ik heb geen enkel probleem om te pinnen, vind het wel makkelijk. Maar voor de ouderen zal het wel vervelend zijn, alhoewel mijn schoonmoeder (inmiddels 80) ook rustig staat te pinnen.

    Rietepietz zegt; Ik begrijp bést dat er mensen zijn willen pinnen maar protesteer toch tegen het opgedrongen krijgen. Ik vind pinnen niét prettig ,het is traag, heeft het betalingsverkeer duur gemaakt én het is niet veiliger zoals beloofd . Zolang geld een wettig betaalmiddel is móet je er mee kunnen betalen, daar is het voor zou ik zeggen!Natuurlijk zóu ik best kunnen pinnen maar ik wil het niet en heb, zodra ze met passen begonnen die ongeldig laten maken voor pinverkeer.

    Beantwoorden

  6. cornma
    Aug 19, 2013 @ 14:35:45

    Juist in een ziekenhuis, waar de mensen over het algemeen toch al redelijk gestrest zijn, zou je meer klantvriendelijkheid verwachten. Bedragen onder de tien euro betaal ik altijd met contant geld, daarboven pin ik meestal. Ik loop nou eenmaal niet met een stapel bankbiljetten in mijn tas. Stug volhouden, Riet, misschien wordt het dan ooit begrepen, dat euro’s een zeer wettig betaalmiddel zijn.

    Rietepietz zegt; Het ziekenhuis blinkt zéker niet uit in klantvriendelijkheid.Gelukkig ben ik er niet zélf onder behandeling maar kom ik er regelmatig als “vervoerder” van Marion. Ook zij vind kleine bedragen pinnen belachelijk en lastig! Helaas kunnen wenu dus niet meer een ziekenhuisbezoekje afsluiten met even iets eten of drinken !Gelukkig doen we dat vaak ergens anders wél!

    Beantwoorden

  7. Leo's mening
    Aug 19, 2013 @ 14:24:13

    Vanuit het ziekenhuis snap ik wel dat men pinnen wil stimuleren, het zal zeker veiliger zijn, maar je mag volgens mij niet exclusief deze spullen leveren tegen Pin-betaling. De Euro is idd een geldig betaalmiddel en het is toch te gek dat je in een ziekenhuis niet even koffie kan drinken (voor veel mensen een momentje van rust in lastige situaties) zonder over dit soort procedures na te denken. Net als bij parkeermeters waar je alleen nog maar elektronisch kunt betalen. Alles voor de veiligheid, maar met klantvriendelijkheid heeft het weinig te maken. Ook al snap ik wel waarom men het doet….dan nog is het niet goed!

    Rietepietz zegt;

    Klopt óók het parkeren is daar al zo geregeld, en ik vind het een slechte zaak dat men zelf geen enkele verantwoording meer lijkt te kunnen nemen . Die verantwoording wordt nu steeds vaker bij “de gewone man” gelegd , dié moet maar zorgen dat er niets mis kan gaan met de pas en dat hij/zij niet overvallen kan worden !
    Het ergste is dat vrijwel niemand protest aantekent en uiteindelijk toch de pas door de gleuf trekt!

    Beantwoorden

  8. Hartelijke Hot Hulk
    Aug 19, 2013 @ 14:03:48

    Tja, de volgende keer als je jezelf niet lekker voel, gewoon naar de Ikea gaan!
    Gratis parkeren en ontbijtje voor een heitje!

    Rietepietz zegt;

    Het is niet m’n méést favoriete tijdverdrijf en ook IKEA probeert de klant zoveel mogelijk te laten pinnen. Hebben ze bijna de helft van de kassa doorgangen geschikt gemaakt voor zelfscannen én pinnen terwijl de overblijvende “gewone kassa’s ” rijen vol staan blijven blijven de zelfscan kassa’s rustig, ik zóu zeggen weinig vraag naar en besparing nihiel omdat er toch steeds mensen aan te pas moeten komen wanneer iemand zo’n zelfscan probeert!!

    Beantwoorden

  9. Petr@
    Aug 19, 2013 @ 12:56:35

    Ik vraag me af hoe ze dat doen met “lopende” patienten, die iets bestellen.
    Ik denk niet als je in het ziekenhuis ligt je je pinpas op zak hebt.
    Belachelijk!

    Rietepietz zegt;

    Het is volkomen knettergek, ik hoop dat héél veel mensen er een punt van gaan maken, maar ja, de mens is helaas toch vaak gemakzuchtig en slikt het weer! Je zou dan inderdaad als patiënt met je pas in het ziekenhuis moeten rondlopen terwijl er juist in ziekenhuizen veel wordt gestolen, dan legt men de risico’s dus wéér bij de zwakste partij !

    Beantwoorden

  10. Marion
    Aug 19, 2013 @ 08:57:22

    Tja, het word hoe langer hoe gekker, ik hoop dat ze bijna geen klanten krijgen
    dan moeten ze het wel terug draaien, wij doen er in ieder geval niet aan mee.
    XXX

    Rietepietz zegt; We gaan de volgende keer als we het HAGA samen bezoeken gewoon koffie bestellen en met de knip in de hand afrekenen , bordje hebben we dan natuurlijk niét gezien, ik ben benieuwd of ze dan de koffie weggooien ! Ik hoop in ieder geval dat veel mensen , net als Glibber solidair zijn en weigeren te pinnen als dat de énige betaaloptie is! Ik denk dat ik er ook nog een klachtenbriefje tegenaan gooi naar het HAGA al zullen die alle verantwoording wel van zich afschuiven.
    Geen buitenweer voor jou vandaag ….bbbrrr… ! XXX

    Beantwoorden

  11. Redstar
    Aug 19, 2013 @ 08:46:39

    Hoewel ik me gewoon heb overgegeven aan het pinnen ben ik het helemaal met je eens. Contant geld in de portemonnee is geen hol meer waard. IK had pas ook een ervaring die me helemaal achterover deed slaan en overal jeuk bezorgde. Ik zal daar ook eens over loggen.

    Rietepietz zegt; Men legt zich overal véél te makkelijk bij neer en we draaien met z’n alleen voor het peperdure elektronische betalen op.Het is een fabel dat het goedkoper is …nou ja …voor de baken is het goedkoper maar ons kost het hándenvol geld. Ik wacht met spanning op dat logje van je!

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Aug 19, 2013 @ 02:36:47

    Ik blijf je verzet geweldig vinden. Eerlijk gezegd pin ik vrij veel, maar als ik zie dat je alleen maar mag pinnen ga ik ook altijd in verzet en doe alsof ik dat niet kan. Geld gaat namelijk nog altijd voor pinnen vind ik .

    Rietepietz zegt; Ik wou dat er méér mensen een statement maken van het dwingend pinnen, maar ja, de meesten zien het toekomstige probleem niet zo helaas.

    Beantwoorden

  13. Hanny
    Aug 19, 2013 @ 00:36:31

    Zelf heb ik geen problemen met het gebruik van een pinpas. Wat ik wel heel onterecht vindt, is dat er alleen maar gepind kan worden. Munten zijn een wettig betaalmiddel en daarmee moet je kunnen betalen. Er zijn nog genoeg mensen die helemaal geen pinpas hebben.

    Rietepietz zegt; Ik heb ook geen probleem dat de pinpas gebruikt wordt … maar wél dat men het probeert af te dwingen en geen wettig betaalmiddel accepteert ! Het is te gek voor woorden en ik drink dan liever géén koffie!

    Beantwoorden

    • Hanny
      Aug 20, 2013 @ 20:53:35

      Oeps, ik zie dat ik een grote taalfout heb gemaakt. “Vindt” moet natuurlijk “vind” zijn.
      Ik ben het helemaal met je eens dat de mogelijkheid tot contant betalen niet geboden wordt.

      Rietepietz zegt;

      Ik had het nog niet eens gezien, kan gebeuren als je even lekker “in je reactie zit” !
      Ik denk dat een fervente pinnen het óók niet pikt als een bedrijf waar hij/zij altijd gewoon kon pinnen inééns alleen maar tegen contante betaling wil werken!

      Beantwoorden

  14. RenéSmurf
    Aug 18, 2013 @ 23:25:02

    Het is de moderne tijd, we kunnen niet meer terug.
    Leg je er bij neer, verzet is zinloos.

    Rietepietz zegt;

    We hoeven niet terug maar ik wil wél graag gebruik kunnen maken van het enige wettige betaalmiddel dat we hebben, beetje ónzin dat ik er niets mee zou kunnen kopen!

    Beantwoorden

  15. Zus
    Aug 18, 2013 @ 22:55:45

    Riet,
    Betalen doe ik ook altijd nog met geld. Gewoon omdat ik dat bij me heb, en mijn pas niet altijd. Maar ik kan de winkeliers wel begrijpen. Je bent zo kwetsbaar met geld in je lade. Als je altijd met angst of achterdocht moet werken vergaat je de lol. Maar in fijte is het zot, toch?
    Liefs en groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Toch heeft dat veiligheidsrisico twee kanten, onze “criminele medemens” gaat héus geen afstand doen van een makkelijk inkomen en gaat het geld halen waar hij er het makkelijkst bij kan. En hoe méér er beveiligd wordt in bedrijven hoe ónveiliger het dus wordt voor jou en mij. Dan worden wij het slachtoffer bij pinautomaten , op straat of gewoon thuis. Je hoort al regelmatig dat ouderen vaker thuis overvallen worden of door een babbeltruc van hun spullen beroofd worden.
    Maar behalve dat kun je géén wettig betaalmiddel weigeren als de klant iets wil kopen.XXX

    Beantwoorden

  16. Melody
    Aug 18, 2013 @ 22:40:19

    Laat ik nou in 1e instantie gedacht hebben dat je of ziek was geworden van de verflucht of onverhoopt toch nog van dat dak afgesodemieterd was ondanks de omnogelijke hoogte en breedte… maar nee gelukkig niets van dat al…

    allergie… ja ik het er ook een rijtje, zal jou en jouw lezers er niet mee vervelen maar ik snap jouw irritatie over dat pingedoe helemaal ondanks dat ik veel minder moeite heb dan jij met het elektronisch betalingsverkeer….

    Rietepietz zegt; Hád allemaal zomaar gekund natuurlijk, maar de regen gooit roet in heten en de rest van het verfwerk moet weer wachten.
    Wat ik belachelijk vind is dat pinnen je door de strot geduwd wordt, zolang er gewoon geld bestaat móet je er overal mee kunnen betalen! Bedrijven waar dat niét kan koop ik niéts!

    Beantwoorden

    • Melody Music (@Melody62)
      Aug 19, 2013 @ 21:29:23

      Ja inderdaad….. Men kan mij ook over de rooije jagen als men mij iets door de strot probeert te duwen…. Moet men gewoon niet doen, zeker niet bij iemand die bipolair is…. Dat kan voor hele ‘verrassende’ reacties zorgen….

      Rietepietz zegt; daar hoed je niet ééns bipolair voor te zijn;-)

      Beantwoorden

  17. Suske
    Aug 18, 2013 @ 21:51:46

    vele mensen van jouw leeftijd en zelfs wat jonger worden de moderne analfabeten. SMS, pc, laptop, tablet, pinnen enz. Als ze daar ergens de boot missen zitten ze serieus in de shit.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou best kúnnen pinnen als ik de pas liet “on”blokkeren maar ik wil niet gedwongen worden om aan het elektronische betalingsverkeer deel te nemen , ik vind het véél te duur, te traag en te onveilig! Ik gooi dus gewoon de kont tegen de krib omdat ik de keuze wil blijven houden !Juist omdát mensen als mijn Henk het allemaal niet bij kunnen benen wat er nu op ze afkomt.Hij zou kunnen pinnen maar de computer is abacradaba voor hem.

    Beantwoorden

  18. ria
    Aug 18, 2013 @ 20:28:11

    Rietepietz hebben wij eigenlijk nog wel ergens een vrije keus in ???
    een fijne avond,
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Ik blijf proberen dat af te dwingen omdat ik vind dat ik daar recht op heb.
    hadden maar méér mensen een beetje vechtlust op dat gebied!Als niémand er iets koopt zullen ze immers wel móeten afhaken met dit plan.

    Beantwoorden

  19. Mrs. T.
    Aug 18, 2013 @ 20:20:55

    Bij ons kun je straks op de gemeentewerf ook alleen nog maar pinnen. Dat wordt dus afval dumpen. :-S

    Rietepietz zegt; óf stennis maken dat het belachelijk is dat er niet betaald kan worden met ons énige wettige betaalmiddel!

    Beantwoorden

  20. Marja
    Aug 18, 2013 @ 20:12:13

    Ik leef intens met je mee. Hier moeten ze een oplossing voor verzinnen. Ik weet nog hoe mijn vader in de mineur was toen hij geen geld meer kon opnemen bij die vriendelijke dame achter het loket. Die automaat vond hij vreselijk!

    Rietepietz zegt;

    Ik neem nog áltijd geld op bij een (niet zo) vriendelijke dame aan het loket, onze pinpassen zijn op ons verzoek vanaf het begin geblokkeerd voor elektronische betalingen ! Dus al zóu ik willen ( en dat wil ik zéker niet) ik kán niet pinnen ! Zolang ik het kan omzeilen laat ik ze ook niét activeren voor pinbetalingen! Vréselijke onzin dat we daar zelf geen vrije keus in mogen hebben !de Euro is NB ons énige echte betaalmiddel!

    Beantwoorden

  21. datzalwel
    Aug 18, 2013 @ 19:15:57

    En nu zijn ze bezig met een offensief bij bejaarden om toch vooral alles per computer te doen alles in het kader van het kan niet anders in dit tijdperk???
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ben ik even blij dat ik géén computer heb!!!!! Ik zou m’n “tekstverwerker” niet graag willen missen en m’n “spelletjesdoos” óók niet maar een compúter vind ik maar niks ,die heb ik dus niet 😉

    Beantwoorden

  22. J@n.
    Aug 18, 2013 @ 18:44:51

    Dat zie ik nog niet gebeuren, dat er niemand meer geld op zak heeft.
    Trouwens, wat die kosten betreft, ieder kwartaal wordt een bedrag van ik weet zo niet precies hoeveel, van onze bankrekening gehaald voor het pasje en dat twee maal, want we hebben er twee in huis en volgens mij is het ongeveer € 5,– per pasje……..Dus zo’n € 40,– per jaar……!

    Rietepietz zegt;

    Nou hoe méér bedrijven er mee wegkomen dat ze geen contant geld meer aannemen hoe hárder het gaat, en vrijwel niemand protesteert . Het betalingsverkeer wordt inderdaad in snel tempo duurder, voor mensen als jij en ik, die nog meegemaakt hebben dat er rente over het saldo gegeven werd, toch een bittere pil!
    We hebben de banken rijk gemaakt en nu maken de banken ons arm!
    P.S. de banken rekenden tot voor kort aan de winkeliers kosten voor kleine pinbedragen, en de winkeliers rekenen dat uiteraard door in hun prijzen.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

