behulpzaam typje…

Ja dat ben ik héus wel hoor ! Weet je nog dat Henk een maand of twee geleden bezig was om het balkonhek van een nieuwe deklijst te voorzien ? Hij was al begonnen met verven toen we een brief kregen van de gemeente , álle balkons in Rijswijk moeten op “de veiligheid” gecontroleerd worden!
Nog geen wéék later staat er al een controleur voor de deur, tja in crisistijd moet je wát als gemeente wanneer er geen bouwvergunningen worden aangevraagd, je kunt je personeel toch niet laten pingpongen!
Toegegeven , de man voelt zich niet héél happy dat hij situaties die al meer dan 25 jaar bestaan ineens moet gaan afkeuren maar hij dóet het wel!

balkon

Onze balustrade blijkt 75 cm hoog  te zijn en dát is  te laag , de norm is 90 cm.( op de 1e etage)  en de man is volkomen ongevoelig voor ons argument dat wij slechts 1.65 lang zijn en dat er toch iemand knáp mee zal moeten duwen om ons er “per ongeluk” over heen te laten slaan…..zucht …. regeltjes weet je wel en “hij is slechts de boodschapper” !
Er komt een brief dat we drie maanden de tijd krijgen om te zorgen dat het hekwerk wél hoog genoeg is en dan blijkt dat we óók kunnen kiezen voor een brédere afdek lat  , als de afdek lat 20 cm breed kan worden telt men de hoogte bij de breedte op omdat het “kantelpunt” dan verder   komt te liggen  dus…75+ 20+ 3 cm van de dikte van de lat wordt dan 98 cm ,

DSCN3397

Oke, dat móet dan maar, maar één van de planken is  bijna 4 meter lang en  niet in onze auto te vervoeren zonder weer ándere gemeentelijke ambtenaren op ons dak te krijgen….. gelukkig hebben we een aardige buurman  die een busje heeft ! Een  doosje sigaartjes  voorkomt dat wij de sigaar zijn.
Maar nu moet er nog stééds geverfd worden en dat doet Henk altijd , ik ben daar niet zo goed in én heb er een bloedhekel aan ! Ja óók aan de huishouding , je vraagt je af wat Henk dán aan me heeft hoewel….. ik bén natuurlijk een liefje en vréselijk mooi!
Terwijl Henk alvast de onderkanten van de nieuwe afdek latten in de beits zet laat ik me dan maar van m’n meest behulpzame kant zien en begin alvast met de spijlen te verven. Is nog een héél karwei zo in de zon en er moet véél “op de kop gehangen”  worden omdat  ik er door het serre dak  niet met een ladder bij kan .  In de latjes  zitten aan de buitenkant  dan óók nog ribbeltjes  die wat extra aandacht nodig hebben ……. DSCN3398

….  zodat  in korte tijd mijn hoofd  zó rood is dat ik het niet gek zou doen in de reclamecampagnes voor  SP en P.v/d A.
Daarentegen zitten m’n handen, haren , armen en benen al snel onder de witte beits zélfs al draag ik plastic handschoenen!  (niét op m’n rug zoals bij Henk op foto 2)
Henk ziet kans om er iets van te filmen een unicum , Riet in verfkleding  is toch redelijk zeldzaam en éigenlijk niet geschikt voor jeugdige kijkers .

Ik zei het al , verven is niet zo mijn ding maar ondanks m’n getob   zie ik toch kans om ruim  een derde deel aan binnen én buitenkant af te krijgen.  Ik troost me maar met de gedachten dat er mensen zijn die op deze vrijdagmiddag ergere dingen moeten doen dan een hekje verven!

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Aug 21, 2013 @ 00:25:44

    Ik hoorde een tijdje geleden dat we nog nooit zoveel ambtenaren hadden als op dit moment. Ja, dan moet je toch wat he. Volgende agendapunt is misschien de hoogte van mijn aanrecht. Of de plek waar mijn thee- en handdoeken hangen. Het is sneu ja. En een geld dat dit kost…..

    Rietepietz zegt;

    Ambtenaren kunnen niet zo makkelijk ontslagen worden en dus…. moeten ze aan het werk gehouden worden , désnoods met burgers lastig vallen.Ik denk dat er bést nuttige werk te vinden is voor ze , zet ze maar in bij de criminaliteit bestrijding ,ze kunnen het papierwerk doen zodat de agenten de straat op kunnen .

    Beantwoorden

  2. Leo's mening
    Aug 18, 2013 @ 14:51:41

    Dus als je helemaal niets te doen hebt als ambtenaar kan je altijd nog ballustrades gaan opmeten? Mijn hemel, waar gaar het heen met dit land…

    Rietepietz zegt; Ja blijkbaar, de man was er zelf óók niet erg gelukkig onder, deze huizen staan al zo’n 80 jaar en de balkons hebben nóóit aan de nieuwe normen voldaan en dus moet hij vrijwel overál de boel afkeuren .Dat wordt hem uiteraard niet in dank afgenomen want niemand zit te wachten op een balkon vernieuwen !

    Beantwoorden

  3. Blog Zonder Naam
    Aug 18, 2013 @ 04:27:42

    Ik moet zeggen…… Je bent al lekker bijgekleurd van al dat werk in het zonnetje!
    Maar als ik de titel va het filmpje zie denk ik meer aan “aan de bar hangen” met een alcoholische kwast…. Dit is meer de komisch kwast uithangen…… Over de balkonrand!

    Rietepietz zegt; Gelukkig hébben we altijd wel lol als we zo samen aan het werk zijn,ook onze ouder wordende botten geven regelmatig aanleiding tot “galgenhumor” dus ja , de kwast uithangen lukt wel! Maar ik blijf altijd véél te lang strijken met de kwast vóór ik weer in de verf doop en daardoor “hang”ik echt aan die kwast 😉 Stom natuurlijk want het gaat daardoor onnodig zwaar ….. verven is écht niet “mijn ding”

    Beantwoorden

  4. Spinnetje
    Aug 18, 2013 @ 00:29:10

    Wat een heerlijk filmpje. Ik voel met je mee, ik ben net zo slecht in dit soort dingen. Je begrijpt dus wel wat voor hoofd ik trok toen manlief van de week voorstelde om onze vrije dagen te gebruiken om de boel binnen eens opnieuw in de verf te zetten 😉

    Rietepietz zegt;

    Oéps… niet écht vrijetijdsbesteding natuurlijk maar helaas moet dat soort dingen tóch soms gebeuren , beetje jammer dan dat hij het over “onze” vrije dagen heeft, dat betekend vást dat hij jou ook met de kwast in de hand wil zien;-) Maar toch…. menige vrouw zou jaloers op je zijn omdat ze een man hebben die helemáál niet voor dit soort klussen is te porren .Nou ja, als het klaar is heb je er wél weer heel lang plezier van….sterkte;-)

    Beantwoorden

  5. Hanny
    Aug 17, 2013 @ 16:28:55

    Wie heeft ooit uitgevonden dan 65+’ers achter de geraniums zitten. Dat doen ze achter de klimop. 😀

    Rietepietz zegt;

    Nou ja…. de bakken met geraniums moesten er natuurlijk áf want die hinger er écht wel hoor;-)

    Beantwoorden

  6. Marion
    Aug 17, 2013 @ 14:51:52

    Ik snap nog steeds niet hoe dat hekwerk 98 c.m. gaat worden als er een lat van 3 c.m. op gaat, wat heeft de breedte daar mee te maken?
    Je deed trouwens echt griezelig met die pot beits op het randje, Moest ineens denken aan een zekere lekker ruikende winkel:-) maar het ziet er weer lekker fris uit.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ze tellen de 20 cm die de plank uitsteekt naar buiten bij de hoogte omdat je dán pas 20 cm verder met je borst op aan het eind van die plank bent waardoor je dus minder snel om zal slaan .
    Het is goed gegaan met de beits , ik had een klein beetje beits in een plastic bakje gedaan áls het dan omgaat is het géén grote plas al zal dat zéker niet zo lekker ruiken als bij Douglas wanneer ik een tester laat stuiteren 😉

    Beantwoorden

  7. cornma
    Aug 17, 2013 @ 12:15:33

    Ik snap dat wel hoor, dat het hek verhoogd moet worden. Kijk nou toch eens hoe ver je erover heen kunt hangen? Dat is toch levensgevaarlijk? Dat je niet meteen een fikse boete hebt gekregen, snap ik niet.;-)
    Ik vind je trouwens wel stoer, dat je zomaar mee gaat helpen met schilderen. Het resultaat zal ongetwijfeld prachtig zijn. Zelf zou ik toegekeken hebben.:-)

    Rietepietz zegt; Op één hoog mag 90 cm. hoog tegenwoordig als je balkon boven de 12 meter hoog ligt moet het geloof ik op 1.20mtr. hoog uitkomen!
    Juist omdat ik er nu nog een beetje overheen kan hangen wilde we het verfwerk klaar hebben vóór de brede lat erop gaat want dán kan ik er niet ver genoeg meer bij…al héb ik gelukkig lange armen!
    Ik heb trouwens wel gekkere dingen gedaan wat klussen betreft , ik kán gewoon niet toekijken als iemand hard aan het werk is. En met Henk samen is het altijd goed klussen geweest van behangen tot badkamers betegelen !

    Beantwoorden

  8. Redstar
    Aug 17, 2013 @ 09:17:08

    Tja, de gemeentes houden hun mannetjes wel aan het werk. Bezuinigen geld niet voor hun, en de burger weten ze ook op kosten te jagen. Ach ja, veiligheid voor alles natuurlijk 🙂

    Rietepietz zegt; Nou ja véiligheid… iemand van 1.90 lang (of nóg langer zoals jij) steekt nog 10 cm. verder boven het “goedgekeurde” hekwerk uit dan wij bij dit hekje ! Maar wij zóuden lange mensen op bezoek kunnen hebben…… ;-( Daar zakt me toch een beetje de broek van af ( maar gelukkig niét tijdens het schilderen)

    Beantwoorden

  9. roadlaura1969l
    Aug 16, 2013 @ 23:13:09

    Wat een leuke interaktie tijdens het filmen geweldig duo jullie 2 😀

    En Rietepietz ik kan nog wat leren van je *ik hang dus echt vol en ik vind het heerlijk* 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou ik mag graag “de kwast uithangen” maar dan hebben we het ook wel gehad , áán de kwast hangen is veel minder m’n hobby, maar ja, het moet gewoon af en toe gebeuren!

    Beantwoorden

  10. Renesmurf
    Aug 16, 2013 @ 22:47:08

    haha, ja, dat is nog een heel karwei! En zo komen we de zomer wel door!

    Rietepietz zegt;

    Als jij m’n buurman was had ik het maar wát graag uit handen gegeven, wát een rowerk is schilderen , maar dat ben jij waarschijnlijk niet met me eens 😉

    Beantwoorden

  11. spontanity (@spontanity)
    Aug 16, 2013 @ 21:35:12

    Hebben jullie een dakterras??

    Rietepietz zegt:

    Nou het is iets bescheidener dan het lijkt omdat het aan dat van de buren grenst maar we géén tussenhek hebben. Dus waar het bruine hekwerk begint houdt ons plat op! Maar het ligt op onze keuken dus is toch +/- 2 x 3 meter en vrijwel de hele dag de zon!

    Beantwoorden

  12. Hartelijke Hot Hulk
    Aug 16, 2013 @ 20:55:45

    RRRRRRRRRRRietzie.
    RRRRRRRRRRRietzie.
    RRRRRRRRRRRietzie.
    Meisje, met je heerlijk rrrrrrrollend errrrrrrretje.
    Je kan tegenwoordig toch veel makkelijker verven met een rrrrrrrrrrollerrrrrrrrrtje?
    Daarmee kom je ook tussen die rrrrrrrrrrribbeltjes hoor!
    Maarreh, ik genoot zo van je mooie kuitjes, daarom hoefde je jouw rokje niet extra op te tillen hoor.
    Vond het eigenlijk wel jammer dat er zo weinig wind stond.
    Zo’n Marrrrrrrrrrlyn Monrrrrrrrrrroe effectje zou heel erg leuk gestaan hebben!

    Rietepietz zegt:

    Whahaha, maar Rietzie hééft niets met rollertjes , het is helaas géén rokje maar een “lange korte broek” van een héél oud setje die mooi even dienst kon doen als verfbroek zodat ik niet bang hoef te zijn voor opwaaierende rokjes á la mevrouw Monroe 😉

    Beantwoorden

  13. VoorHetBlogGezet
    Aug 16, 2013 @ 19:47:32

    Nou ja zeg, waar zit dat balkon? Helemaal niet gezien toen ik bij jullie was. Moet dus aan de achterkant zijn!

    Rietepietz zegt:

    Het grenst aan onze slaapkamer en “ligt”op de keuken , het is gedeeltelijk wel te zien vanuit de serre maar we hadden toen natuurlijk vréselijk veel te kakelen 😉

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Aug 16, 2013 @ 19:13:07

    Goed bezig jij. En tja, die ambtenaren van tegenwoordig 😉

    Rietepietz zegt;

    Ja van ambtenaren weet jij natuurlijk álles af … niét door “het lint(je) gaan hoor 😉

    Beantwoorden

  15. Suske
    Aug 16, 2013 @ 18:32:14

    zoiets is altijd goed om de economie draaiende te houden. Stel dat je balustrade er 25 jaar later nog net zo uitziet dan is er geen brood op de plank geweest voor die arme zelfstandig(e) die ofwel de boel komt vernieuwen of je alle materiaal te koop aanbiedt.

    Rietepietz zegt;

    Nou het hekwerk is in die 25 jaar wel een keer vernieuwd natuurlijk maar daarbij is de oude hoogte gewoon aangehouden en was dus nóóit hoog genoeg voor de huidige regels!

    Beantwoorden

  16. datzalwel
    Aug 16, 2013 @ 18:31:51

    Ik weet en zie hier wat ik al die jaren geluk heb gehad met zo’n man. Puur verwend hé.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Wij hebben eigenlijk altijd samen geklust, afbranden en schuren was dan meestal mijn klusje, dat vind ik minder erg dan verven. De buitenboel vóór hebben we vorig jaar maar door een echte schilder laten doen want dat wordt ondertussen toch wat veel van het goede;-)

    Beantwoorden

  17. Marja
    Aug 16, 2013 @ 17:51:08

    Je bent mijn heldin! Briljant opgelost met die extra centimeters. 😀

    Rietepietz zegt;

    Ho ho…. dát heb oik niet zelf bedacht hoor, stond in de brief dat dát ook een optie is! Maar ik kan m’n “maatje” natuurlijk niet laten versukkelen want het is bést veel verfwerk !

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Aug 16, 2013 @ 17:49:44

    Nu weet je wat ik 25 jaar van mijn werkzame leven te verduren heb gehad, 😉 maar het gaat je goed af!

    Rietepietz zegt;

    Het is een beroep dat niet zo bij me past, ik maak er altijd een kledderboel van en krijg blaren op m’n vingers omdat ik véél te lang blijf uitstrijken. Ik zag nét pas dat ik ook al verf in m’n haar heb…… zoek jij geen bij baantje? 😉

    Beantwoorden

  19. Terrebel
    Aug 16, 2013 @ 17:30:44

    Tsja, Befehl ist Befehl en Ordnung muss sein! Helaas wordt er te vaak naar de regeltjes gekeken en te weinig naar mensen. Maar goed: jullie hebben je nieuwe balkonrand!

    Rietepietz zegt;

    Er is 25 jaar lang niét naar die regeltjes gekeken en daar konden we bést mee leven, nu nog “ff” de rest verven……;-(

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

