veiligfietsplan…

Stond in de krant vanmorgen , “fietsveiligheid krijgt prioriteit” !  Gebleken is dat het in  60 % van alle fietsongevallen gaat om een “eenzijdig” ongeval!
Er staat o.a.;
“Daarbij is een opruimactie van tienduizenden fietspaaltjes die ongelukken veroorzaken één van de maatregelen die doden en gewonden moet voorkomen “.
Die paaltjes schieten blijkbaar te pas en te onpas nét voor de fietsers over en als onvoorbereide fietser zit je dan met de gebakken peren!
Toegegeven ,  soms fietspadstáán die paaltjes wel op een heel vreemde plaats ,  en zeker , er  is wel eens wat achterstand in het onderweg van de weg  waardoor boomwortels  de straattegels omhoog drukken.
Maar …. sinds wanneer  hebben we  geen óógjes meer  in het hoofd ? Het kán natuurlijk wel eens fout gaan maar ….60% van 9000 slachtoffers  is nog altijd ruim 5000 slachtoffers door dát soort dingen  een ongeluk krijgen.

Nou rijden wij vaak  met de auto in de vroege ochtendspits door Den Haag,  en bij wat ik dán allemaal  zie verbaast dit getal me  niet héél erg.
Nee nee, ik bedoel niet dat ik paaltjes op fietsers af zie schuiven , nee hoor,  paaltjes blijven gewoon keurig op hun plaats staan !

mobiel-fiets-2-800Nee het probleem zit ‘m meer in andere zaken , veel fietsers zijn met van álles bezig behálve met het verkeer en dán zie je zo’n  paaltje makkelijk over het hoofd!
Ik durf soms amper nog te kijken als ik zie dat een vader  een kind voor zich op de stang laat stáán , ook op de bagagedrager staande kinderen zijn geen uitzondering  …en dát dan allemaal tussen de auto’s door want in Den Haag zijn lang niet overal gescheiden fietspaden.
De meeste fietsers  hebben bovendien een blinde vlek voor de kleur rood en slalommen tussen het kruisende verkeer over kruispunten heen alsof  ze een onzichtbaar stootkussen van vijf vierkante meter om zich heen hebben.  Handen aan het stuur vinden vele helemaal niet nodig en tegen het verkeer inrijden moet gewoon kunnen , niet zeuren hoor!
Hand uitsteken is best wel lastig als je daar je mobiel in hebt maar ach,  áls het een keer misgaat heeft toch de automobilist “het gedaan” weet iedere fietser.
Onnodig te zeggen dat de muziek op de koptelefoon via de “aaipot” bediend moet worden want je wilt dat lawaai van het verkeer om je heen toch niet horen , gewoon de muziek een tandje harder  dan hoor je niets meer om je heen behalve je favoriete muziek, móói toch !
Kortom de weg moet natuurlijk goed onderhouden zijn maar ……
foutje …… als fietsers paaltjes niet zien omdat ze met andere dingen bezig zijn  is het hélemaal niet gek dat er zoveel ongelukken gebeuren , dát staat als een paal boven water!

Advertenties

28 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. isis45
    Aug 18, 2013 @ 11:04:06

    Ik ben het zo eens met je. Wat dacht je van geen licht aan op de fiets, zodat je niet kunt zien dat de paaltjes oversteken?

    Rietepietz zegt; Ik zal nooit de verbijstering vergeten van onze kleinzoon na zijn eerste rijles in het donker, “je kunt fietsers zonder licht écht bijna niet zien” was zijn stomverwonderde reactie!
    Nou is ook niet iedere autobestuurder een “heilige in het verkeer” maar sommige fietsers maken het wél onnodig gevaarlijk voor zichzelf. Dat blijkt dan maar weer uit het aantal ongelukken zónder dat er een andere verkeersdeelnemer aan te pas komt!

    Beantwoorden

  2. Hartelijke Hot Hulk
    Aug 16, 2013 @ 21:06:03

    Een logje naar mijn hart!

    Wij wielrenners/tourfietsers, hebben altijd praat onderweg.
    Echter, die gesprekken worden steeds onderbroken door het woord PAALTJE!
    Wij hebben nu ook met een nieuw fenomeen te maken.
    Daarom roepen wij vaak in koor
    Mobieltje ………..voor.

    (ter verduideling, wanneer een fietser o.i.d. je tegemoet komt, roepen wij, “tegen”.
    als hij/zij dezelfde richting op rijden, roepen wij, “voor”

    Rietepietz zegt: Wielrenners geven soms weer wél andere problemen maar daar had ik het niet over , ze letten in ieder geval we’l altijd prima op de weg ,zeker weten!
    Goed geplaatste paaltjes zijn natuurlijk nooit een gevaar maar lijken dat te zijn voor mensen die met andere dingen bezig zijn en ze pas vanuit een ooghoek opmerken als ze er heel dicht bij zijn, een schrikreactie geeft dan al gauw problemen ….maar maak ze dát maar wijs!

    Beantwoorden

  3. Albert y Mara fotoblog
    Aug 16, 2013 @ 00:53:57

    Ik kan kort en krachtig zijn. Ook bij ons in die “dolfijne” stad staan fietspaaltjes op hele rare plaatsen en soms levensgevaarlijk voor de fietsers.
    De gemeente is zichzelf aan het verbeteren.

    Fietspaaltjes, meestal uitgevoerd in rood-wit metaal, zijn in grote getale te vinden op en langs de Harderwijkse fietspaden. In de gemeente Harderwijk staan vele honderden van deze paaltjes, naar schatting tussen de 500 en 600. Er gebeuren regelmatig ongelukken doordat fietsers tegen zo’n paaltje aanrijden. Daarom gaat de gemeente bekijken of het doel, het weren van auto’s, wel afweegt tegen het risico dat een paaltje oplevert. De gemeente wil zoveel mogelijk “overbodige paaltjes” weghalen.

    Onveilige fietspaaltjes zorgen landelijk voor ongeveer 2800 ongevallen per jaar, waarvan 300 met ernstig letsel. Harderwijk is een echte fietsstad. Er ligt bijna 90 kilometer fietspad binnen de gemeente. Op deze fietspaden zijn veel fietspaaltjes te vinden, geplaatst om het autoverkeer te weren.

    De gemeente Harderwijk wil het aantal fietspaaltjes sterk verminderen. In het verleden zijn veel paaltjes geplaatst. Nieuwe inzichten hebben ons geleerd dat deze niet altijd nodig zijn. Daarom is de gemeente onlangs begonnen met het in kaart brengen van deze fietspaaltjes. Na inventarisatie wordt bekeken welke fietspaaltjes verwijderd kunnen worden zonder dat daardoor het autoverkeer gebruik gaat maken van de fietspaden.

    Voor de inventarisatie van alle onveilige locaties met deze fietspaaltjes vraagt de gemeente uw hulp!
    Wij vragen u de gevaarlijkste paaltjes te melden, zodat we kunnen afwegen of het veiliger is om het paaltje weg te halen.

    Kent u een locatie die onveilig is? Dan kunt u deze melden via fietspaaltjes@harderwijk.nl.

    Rietepietz zegt;
    de gem Harderwijk is in ieder geval minder “kort van stof “dan jij in dit geval!
    Afgezien van inderdaad vreemd geplaatste paaltjes zoals bijv. op de foto, is zo’n paaltje toch duidelijk zichtbaar als je de oogjes op de weg gericht hebt. “ineens op kan doemende ” kopmen écht doordat fietsers met andere dingen bezig zijn, “onveilige paaltjes” bestaan niet , onveilige fietsers wél!
    Misschien ook maar de auto’s van de weg halen zodat fietsers niet “ineens”voor een auto komen te staan als ze opkijken van hun smartphone;-)

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Aug 15, 2013 @ 23:39:26

    Je houdt inderdaad zo nu en dan je hart vast als je ziet wat ze uithalen. Die paaltjes kunnen soms wel op heel rare plekken staan hoor, maar de tijd dat ze spontaan overstaken ligt lang achter mij 🙂

    Rietepietz zegt; Daar zal jij in een studentenstad zéker genoeg van zien , studenten zijn nou eenmaal een fietsend volkje !

    Beantwoorden

  5. tagrijn
    Aug 15, 2013 @ 21:20:46

    We leven in een land van regeltjes. Daarom snap ik, met jou, al lange tijd niet dat telefoontjes plegen of twitteren op de fiets niet verboden wordt.
    Overigens: je foto van het tweerichtingfietspad zou geweldig zijn als tjaatje!

    Rietepietz zegt; Fietsers blijken onder én boven de wet te staan ,die doen gewoon waar ze zin in hebben , althans minstens de helft !
    Helemaal niet aan de tjaatjes gedacht , ik heb de foto gewoon van internet gehaald dus ga gerust je gang wat mij betreft !

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Aug 15, 2013 @ 21:14:35

    Ik kan heel goed fietsen. Echt waar!

    Rietepietz zegt; Dat dénken die kinderen vaak óók;-) maar ik geloof je op je woord en gelukkig zijn er óók fietsers die het goed doen hoor al lijkt dat toch een minderheid te zijn . * aait troostend over de bol van Mrs T *

    Beantwoorden

  7. riet(je)
    Aug 15, 2013 @ 20:23:28

    ik vind het ook heel gevaarlijk als ze op de fiets zitten te bellen, dat doe je toch niet….in de auto ook nog gevaarlijk, zelfs al hoef je ‘m niet vast te houden, je bent veel te veel afgeleid………ik heb ‘m gewoon in m’n tas…………….aanrader voor iedereen…………….fijn weekend alvast, liefs van mij

    Rietepietz zegt; Ik heb m’n telefoon meestal ook gewoon in m’n tas , op dat toestel wordt ik heel weinig gebeld en het is dus meestal wél dringend áls er gebeld wordt.Dan zoek ik even een plekje aan de kant en bel terug .maar ik heb dan ook géén “aaifoon” 😉

    Beantwoorden

  8. Melody
    Aug 15, 2013 @ 19:55:20

    tja….waarom mag niemand op een motor, brommer, in een auto stappen zonder een rijbewijs en wel op een fiets… ten tweede, waarom wordt gedrag op een fiets niet (beter) beboet, zoals in het gemotoriseerde verkeer wel het geval is….
    Fietsers zijn inderdaad kwestbaarder maar er zijn ook veel fietsers die zich daarom maar gedragen zoals ze willen omdat ze heel goed weten dat als er iets gebeurt zij nooit de schuld krijgen maar altijd de automobilist…
    Ik zie elke ochtend, vooral in de schooltijden, op voorhand al drama’s als ik zie hoe de jeugd zich veelal gedraagt op hun fiets….

    nou ja, er kan eeuwig over gediscussieerd worden, ook dit is een probleem dat zoals vele anderen wel nooit opgelost zal worden, ;-(((

    neemt uiteraard niet weg dat jouw stukl hier weer klinkt als een klok.

    Rietepietz zegt;
    De wegen moeten natuurlijk wel goed onderhouden worden ,dat is zeker waar! maar fietsers moeten óók oortjes en oogjes open houden en dat vindt een groot deel tegenwoordig niet zo nodig helaas. Kinderen doen in hun schooltijd altijd een verkeersexamen ,meestal op de fiets, maar dat lijkt niet héél veel op te leveren.
    Maar het is ronduit belachelijk dat er voor fietsers vrijwel nooit sprake is van “schuld”, zelfs als die er duimendik bovenop ligt draait nóg de automobilist voor de schade op!

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      Aug 16, 2013 @ 13:52:12

      nou inderdaad….soms bedenk ik wel eens ‘als ik een fractie van een seconde niet oplet… gaat het fout…. ik ben vogelvrij en andere automobilisten met mij’…

      Rietepietz zegt; Zo is ’t maar net….. al zijn er zéker ook wel aso chauffeurs die het ernaar gemaakt hebben, maar nu móet iedereen er onder lijden.

      Beantwoorden

  9. cornma
    Aug 15, 2013 @ 12:33:23

    Eigenlijk is het vreemd, dat iedereen zomaar op een fiets mag stappen en zichzelf in het drukke verkeer mag begeven. Ook fietsers zouden een rijbewijs moeten hebben, plus een gedegen kennis van de verkeersregels. Fietsers zouden (volgens de wet) nooit schuld hebben aan ongelukken, maar in negen van de tien gevallen hebben ze dat wel degelijk, simpelweg omdat ze de verkeersregels aan hun laars lappen.

    Rietepietz zegt;
    Nou ja , op school wordt een soort verkeersexamen gedaan maar dat heeft niet al te veel om het lijf.
    Ik denk ook dat veel ouders nog wel hun kinderen verbieden om met “spullen te spelen”op de fiets ,maar ja , als de kinderen alleen op pad zijn moet je maar afwachten wat ze doen.

    Beantwoorden

  10. Wieneke
    Aug 15, 2013 @ 10:38:13

    Al vallen de fietsers uit de bomen, dan nóg heb je als automobilist schuld als je ze aanrijdt. Op de eenof andere manier is dat gegeven behoorlijk in die stomme koppen gaan vastzitten, want ik zie hier ook de verschrikkelijkste manoeuvres door fietsers. Scholieren zijn er meesters in. Het lijkt wel of ze levensmoe zijn, denk ik dan vaak. Al feestboekend rijden ze zomaar alle kanten op, zonder ook maar ergens anders naar te kijken. Ik heb al tig levens gered doordat ik wél keek.
    Dat ze tegen die enge paaltjes opknallen vind ik niet gek.

    Rietepietz zegt; Dat is inderdaad géén slimme zet geweest, ze voelen geen enkele verantwoording meer. Er zijn natuurlijk bést weleens gevallen waarin een fietser bescherming verdient maar dan toch pas nádat ze zich aan de regels kunnen houden. Heel herkenbaar ,ik “red óók vrijwel dagelijks levens ” door uit voorzorg het gas los te laten als ik zie dat zo’n “geval”niet bij de les is !

    Beantwoorden

  11. Marion
    Aug 15, 2013 @ 09:36:12

    Gelukkig heb ik geen last van paaltjes enz/ waar ik me aan stoor is de toe nemende hoeveelheid brommers en snorfietsers óp het fietspad, ze racen je voorbij alsof ze op de snelweg zitten, en dat is dan weer gevaarlijk voor de fietsers.
    tot straks, XXX

    Rietepietz zegt; Er zijn ook zóveel soorten tegenwoordig dat ik de draad kwijt ben wie er nou wél en wie niét op het fietspad mag rijden.
    het is best somber buiten , wordt nog puzzelen wat we kunnen gaan doen!Tot zóXXX

    Beantwoorden

  12. Leo's mening
    Aug 15, 2013 @ 09:26:55

    Als je een lange wandeling maakt door stedelijk gebied zie je elke dag enorme aantallen fietsers aan dood of verderf ontsnappen. Omdat ze zich zelf zelden iets aantrekken van verkeersregels, rode lichten zijn voor de dommen, ontsnappen ze vaak maar op een haartje aan plat gereden worden of ergens tegen aan tetteren. Opvallend vaak neemt men de stoep als fietspad, geeft geen richting aan, rommelt zich langs stilstaande vrachtwagens waarvan de chauffeurs geacht worden hen altijd en overal in beeld te houden, en zijn vooral druk met hun smartphone en gesprekken die ze voeren met virtuele vrienden of vriendinnen. Ze nemen voorrang als ze het niet hebben en als ze het wel hebben en het lijkt er op dat ze het niet krijgen worden ze woest. Net of mensen op fietsen ineens heel andere mensen zijn dat wanneer ze zelf wandelen of in een auto rijden. Kortom, er mankeert veel aan het gedrag…minder aan die fietspaden. Ook al zitten er tussen waar wel erg veel tegels los liggen of wortels van bomen zorgen dat een beetje fiets uit elkaar rammelt….

    Rietepietz zegt;
    Jij zal inderdaad in Amsterdam óók genoeg meemaken op dat gebied .Het is dat ik zelf wél veilig wil rijden anders zou ik graag een filmpje willen maken van wat ik zoal tegenkom in de spit.
    Fietsers lijken zich soms volkomen volkómen onschendbaar te voelen , je houdt soms je hart vast!
    Over de stoep rijden valt hier wel mee , dat zie ik minder maar vérder is wat jij hier schetst een bekend beeld;-(

    Beantwoorden

  13. Blog Zonder Naam
    Aug 15, 2013 @ 08:48:20

    Ik loop een logje achter met reageren, omdat ik andere bezigheden had…. Neeee niet fietsen…… schoonmaken bij mijn moeder (Pa wordt vandaag 70! Iets waar hij zelf niet op had gerekend, gezien zijn conditie en mankementen)
    Maar goed, fietsers en paaltjes…..tja, die combinatie zien wij hier in de polder niet zo vaak. Wel bellende fietsers die in de wegberm belanden, gaan slingeren en dan in de sloot belanden. ………en dat zie je dan ’s morgens vroeg in Den Haag weer wat minder!!

    Rietepietz zegt; Je weet toch dat reageren weliswaar léuk is maar niet verplicht 😉
    gefeliciteerd met de jarige Pa , hij is dus, op wat dagen na, een jaar jonger dan ik. Blijf ik grappig vinden dat veel bloggers qua leeftijd m’n kinderen zouden kunnen zijn.
    Lijkt me stiekem wel heel leuk om iemand de plons in te zien rijden maar het kán natuurlijk verkeert aflopen. Op het platteland heb je dan misschien minder paaltjes maar wee ándere zaken waar je voor op moet passen, koeien of schapen op de weg bijv. 😉

    Beantwoorden

  14. Redstar
    Aug 15, 2013 @ 08:21:49

    Mijn kinderen mogen niet whatsappen en zo als ze op de fiets zitten. ZO heeft mijn zoon ook maar een oordopje in voor zijn muziek op de fiets.
    Een ongeluk is zo gebeurt, en wie met een afleiding bezig is is eerder vatbaar voor zoiets.

    Rietepietz zegt; Het gehoor is in het verkeer inderdaad óók belangrijk, ik moet lopend of de fiets ook altijd het gemis aan gehoor van Henk “compenseren”, hij hoort achterop komend verkeer véél later dan ik. Maar kun je nagaan dat kinderen die alle geluid buiten sluiten zich volledig afhankelijk maken van de oplettendheid van het andere verkeer.

    Beantwoorden

  15. Hanny
    Aug 15, 2013 @ 00:27:46

    Je gezonde verstand gebruiken op de fiets én je ogen. Dat is blijkbaar heel moeilijk voor fietsers. Die ogen moet je dan niet gebruiken om op je telefoon of wat voor apparaat ook te kijken, maar om in te schatten wat je medeweggebruikers doen en wat voor obstakels je tegenkomt. Helaas, mafkezen zullen altijd blijven bestaan.

    Rietepietz zegt; De jongere fietsers groeiden op met de “onschendbare status”van de fietser en maakt daar ruim gebruik van. Ik zie helaas vaak jonge ouders hun kinderen een héél slecht voorbeeld geven. Nog nét even oversteken voor aanstormend verkeer terwijl één van de kinderen op een piepklein fietsje rijdt en dus nóóit snel genoeg zal kunnen zijn om tijdig de oversteek te halen, zo’n moeder zit dan wél (met nog een kind voorop) om te kijken naar het achterblijvende kind en paniekerig schreeuwen dat het op moet schieten, kinderen die staan in de “bakfietsen” ach… ik zou eigenlijk eens onderweg moeten filmen ,het is soms zó griezelig!

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Aug 15, 2013 @ 00:08:35

    Een goeie kennis van ons zag bij middernacht hier ook geen paaltje, met als gervolg EHBO in het ziekenhuis. Als ze die paaltjes nou eens alcoholvriendelijk maakten………

    Rietepietz zegt; Dat is ook zoiets , alcohol en verkeer …doet me denken aan dat mopje van die man die helemaal verkreukeld bij komt in het zieken huis , hij wist héél zeker dat hij precies tussen die twee verlichte paaltjes door had gereden op die spoorbaan;-)

    Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Aug 14, 2013 @ 23:58:50

    ja, de verkeersveiligheid is dan soms weer ver te zoeken.
    Goed vooruit kijken, om je heen kijken, aangeven wat je wilt, dat leerden wij nog op de lagere school. Het zou heel wat ongelukken schelen als de mensen goed op zouden letten en beseffen waar ze mee bezig zijn.

    Rietepietz zegt;
    Dat is zéker waar, ben je in de auto zélf nog wat minder kwetsbaar , op de fiets kan het toch héél erg mis gaan als je niet oplet.

    Beantwoorden

  18. Petr@
    Aug 14, 2013 @ 23:57:14

    Er was vanmorgen op het nieuws dat er sowieso meer ongelukken gebeuren sinds de komst van de mobiele telefoon. Een kennisje van mij is pas geleden (lopend) in een vijverbak gevallen omdat ze aan het sms-en was tijdens het lopen.

    Rietepietz zegt;
    Whahaha, ik zie het gebeuren , het bewijst wel dat een telefoon bedienen én het verkeer niet samen gaan want ze zal zéker niet vrijwillig in de plomp gedoken zijn. Je snapt niet dat er niet meer mensen zijn die de hersens gebruiken, vooral in het drukke stadsverkeer heb je oren én ogen nodig om te overleven.

    Beantwoorden

  19. datzalwel
    Aug 14, 2013 @ 23:46:47

    Een heel groot probleem vind ik is dat de fietser te gemakkelijk vrijuit gaat bij ongelukken. De automobilist is in eerste instantie schuldig. Hoe krom is dat? Met drie naast elkaar? Daar moet je als automobilist maar rekening mee houden. Geen licht, jammer als automobilist moet je uilenogen hebben. Dat staat natuurlijk los van de situatie die jij hier schetst met die foto. Dit lokt ongelukken uit. Bij sommige situaties moet je zo opletten op bloembakken paaltjes etc dat je nog nauwelijks oog kunt hebben voor het verkeer. Maar een beetje geduld en wat meer “heer in het verkeer “zou niet slecht zijn.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;
    Dat is mij ook een doorn in het oog want is een vrijbrief om ” maar raak te doen”, door rood rijden en van links voorrang nemen zijn mijn grootste ergernissen. Ze gaan er maar van uit dát we wel stoppen of inhouden ook al hebben wij wél groen licht of voorrang. Wij moeten maar rekening houden met hun “kwetsbaarheid” maar zélf hebben veel fietsers hun kwetsbare status in handen gegeven van de automobilist !
    Omdat je natuurlijk óók aso chauffeurs hebt spelen ze met hun leven.

    Beantwoorden

  20. hanscke
    Aug 14, 2013 @ 22:39:27

    Helemaal mee eens, paaltjes zijn in heel veel gevallen ondingen. Als je ze ziet vragen ze de aandacht waardoor je andere dingen in het verkeer niet meer ziet, maar ik ben het ook wel met je eens dat men met veel te veel andere dingen bezig is tijdens het fietsen.
    En vlak de elektrische fietsen niet uit. Ook deze uitvinding heeft het getal van de ongelukken flink omhoog gejaagd. Zelf heb ik nu ook zo’n ding, ben er erg blij mee, maar ik moet toegeven dat het wel wat zwaarder stuurt.

    Rietepietz zegt; Het wegonderhoud laat inderdaad wel eens te wensen over dat klopt. Maar natúúrlijk kun je veel dingen wel ontwijken als je een beetje oplet en bij wat ik om me heen zie is dat er maar al te vaak niet bij. Door de muziek hóren ze je ook vaak niet , ik ben laatst van ellende maar stapvoets achter een fietser blijven rijden die géén handen aan het stuur had en druk doende was met de aaipot, hij hoorde me blijkbaar niet en ik moest dus bedacht blijven op vreemde bewegingen bals ik de kleine ruimte om hem te passeren zou benutten .

    Beantwoorden

    • Suske
      Aug 15, 2013 @ 09:05:19

      vele mensen denken dat ze weten hoe zo’n e-fiets rijdt totdat ze er op zitten en rijden. Ze zijn niet alleen zwaarder, dat klopt. Velen zetten de fiets direct op de grootste snelheid en vliegen dan het verkeer in. Als ze dan plots moeten remmen zitten ze met de gebakken peren. Eerst oefenen op laagste snelheid en dan pas optrekken, beetje bij beetje. Voor je het weet ben je de controle kwijt.

      Beantwoorden

  21. ria
    Aug 14, 2013 @ 21:46:19

    Ik hoor het al, het is overal hetzelfde.Hier ook en de gemeente doet ook niets.
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt; Maar de gemeente kan het nóóit alleen doen, als fietsers zélf niet opletten komt het nooit helemaal goed!

    Beantwoorden

  22. Mirjam Kakelbont
    Aug 14, 2013 @ 21:10:05

    De gemeente heeft ook vaak een bord voor zijn kop. Zit er ergens iemand achter een bureau – ik gok een blinde statiair – die te pas en te onpas verkeersdrempels, paaltjes en/of bloembakken ontwerpt. Vervolgens worden die dingen lukraak over het dorp verdeelt en dat is dat. Eer je een jaar verder bent zijn er zoveel ongelukken gebeurt, dat in allerijl dezelfde verkeersdrempels weer verwijderd worden. Gelukkig kost het allemaal niks.

    Het ergst vind ik eigenlijk nog dat mijn dochter ook zo’n mafkees is die met aaipod en mobiel in de hand naar school fietst….

    Rietepietz zegt;
    Ja er wórdt wat afgeknoeid van “gemeentewege”, het kan ook zeker geen kwaad dat er hier en daar wat opruiming gehouden wordt. Dat kan bést veel overlast geven maar toch , als je met je aandacht op de weg bent zal het toch niet tot héél veel ongelukken leiden, wél veel ergernis!
    Ik hoop dat dochterlief alléén maar met chauffeurs te maken krijgt die wél hun aandacht op de weg hebben (helaas is dat óók niet altijd zo) zodat ze erdoor rolt met haar “aaipot” het is onuitroeibaar onder de jeugd! Het is vaak doodeng wat we rond 8 uur in de morgen passeren !

    Beantwoorden

  23. Ximaar
    Aug 14, 2013 @ 20:50:00

    De ongelukken en vooral de fatale zijn voor 50% bij fietsende mannen boven de 60 jaar, die maar 10% van de bevolking uitmaken en vaak niet bezig zijn met aaipots of dergelijke. Ongelukken onder 60minners nemen nog steeds met 5% per jaar af ondanks dat die groep idd te veel op schermpjes kijkt en vroeger zaten te klooien met hun walkman.

    Die paaltjes zijn vaak niet nodig. Ze veroorzaken niet de ongelukken, maar vergen aandacht en dat gaat ten kostte van aandacht voor andere weggebruikers. De paaltjes zijn in 80% van de gevallen volledig overbodig en neergezet uit angst dat bewoners met een auto een stukje fietspad nemen. Vaak kunnnen die nu al om zo’n paaltje over de stoep en doen dat nu ook al niet.

    Maar om aan de grootste groep slachtoffers iets te doen stel ik gehoor en reactietesten voor voor mannen boven de 60. Bij vrouwen boven de 60 gaat het een stuk beter, die gokken minder.

    Rietepietz zegt;
    Er staan inderdaad wel flink wat overbodige paaltjes die wel weg zouden kunnen, maar wat ik in de ochtend zie zijn toch overwegend jongere mensen die het allemaal niet zo nauw nemen.
    Maar ontegenzeggelijk hebben ouderen weer andere “onhandigheden”, als ik mezelf al na ga (70+) is mijn nek láng niet beweeglijk genoeg om het verkeer zonder spiegels goed te overzien. maar de mééste ouderen kennen hun beperkingen wel én handelen er naar .Ik stap zelf bijv. liever af dan slecht omkijken voor het oversteken.
    Het is jammer dat veel jongeren zich gevaarlijk gedragen terwijl zij geen beperkingen hebben. Het is vaak echt angstig om met een auto fietsers te passeren in het drukke stadsverkeer, de goede niet te na gesproken maar sommige maken het écht heel bont . Hoe die verhoudingen procentueel liggen werd in dit stukje niet vermeld en het ging ook uitsluitend over de “eenzijdige ongevallen”!

    Beantwoorden

    • Ximaar
      Aug 15, 2013 @ 08:18:26

      Ik heb het even opgezocht. In Mei heb ik er het laatste bericht over geplaatst http://ximaar.wordpress.com/2013/05/20/mei-20-kijk-mij-eens/ met betrouwbare cijfers van het CBS. Dwz cijfers over verkeersdoden zijn het meest betrouwbaar. Die van verkeersgewonden totaal niet en die over eenzijdige verkeersongevallen net zo min. CBS krijgt in dit geval informatie van de Politie en de ziekenhuizen. Bij veel ongevallen komt de politie niet opdagen en wordt er door hen niets geregistreerd en gaat er dus via hen niets naar het CBS. De politie kent maar 1 vakje voor fiets en elektrische fiets. Ze noemen dat allemaal fiets. Ook geen vakje voor mannen- of vrouwen-fiets. Gelukkig stapt de helft van de oudere mannen tegenwoordig op een vrouwenfiets.

      Bij het ziekenhuis is het nog erger. Die noemen alles wat bij hen binnenkomt een verkeersongeval en er wordt niet geregistreerd of het daarbij om een fiets of een auto gaat. Eenzijdige verkeersongevallen zijn nog vager. Daarmee worden ongevallen bedoeld die onduidelijk zijn en waar geen tegenpartij bij betrokken was. Als de politie minder vaak komt wegens bezuinigingen en het ziekenhuis telt evenveel verkeersongevallen, dan leidt men daar uit af dat het aantal eenzijdige ongevallen is toegenomen.

      Overigens is Nederland het veiligste land voor al het verkeer inclussief het fietsverkeer. Mijn indruk is dat het hier zo veilig is door de fiets. De fietsers zorgen er voor dat automobilisten (die zonder het te weten in een moordwapen rondrijden) beter opletten. Als de fietsers verdwijnen neemt volgens mij het aantal verkeersongevallen toe tot het niveau van de omringende landen, waar nu flink minder wordt gefietst. In Duitsland zakte de laatste 15 jaar het aantal verkeerongevallen ook enorm en dat kan komen omdat de Duitsers in de laatste 15 jaar veel meer zijn gaan fietsen.

      Rietepietz zegt; <p Sorry, deze aanvulling was even aan mijn aandacht ontsnapt.
      Dat is een héleboel info, en reuze "pro fiets" waar ik dan toch weer niet helemáál door overtuigd ben, de fiets als veiligheidsmiddel gaat héél ver!

      Beantwoorden

  24. Astrid
    Aug 14, 2013 @ 20:35:01

    Die kl…… paaltjes hebben er o.a. wel voor gezorgd dat mijn man nu niet meer fiets.
    De paaltjes hadden een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mijn man en hij is menigmaal tegen zo’n paaltje gereden. Gelukkig heeft hij er geen nadelige gevolgen van over gehouden maar de fiets heeft hij wel aan de wilgen gehangen.
    Hij was niet met andere dingen bezig en toch gebeurde het!
    We houden het er maar op dat het de leeftijd is en dat je opmerkingsgave minder is geworden.

    Rietepietz zegt; Bij het ouder worden gaat soms “het zicht” een rol spelen én de spieren worden wat minder soepel waardoor mensen misschien minder makkelijk kunnen inspelen op obstakels. Kán allemaal meespelen ,maar het blijft jammer dat jullie nu niet meer kunnen fietsen want ik weer dat jullie dat graag deden.
    Wij fietsen ook al veel minder en ik merk dat ik zelf ook liever afstap bij lastige overteken omdat ik m’n nek niet goed meer kan draaien.
    Natuurlijk zijn er wel fietsers die wél goed opletten maar dat is helaas een minderheid als ik zo ’s morgens om me heen kijkt! Het mag een wonder zijn dat er niet nog véél meer ongelukken gebeuren!

    Beantwoorden

  25. Marja
    Aug 14, 2013 @ 19:57:17

    Dit klinkt weer als een klok. Ik ben het met je eens. En waar heb je in vredesnaam die bovenste foto vandaan getoverd? Mafkees.

    Rietepietz zegt;
    Gewoon van het internet geplukt, dit soort krankzinnigheid schijnt dus wel voor te komen 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: