sommige dingen zijn….

….. té dierbaar om er afstand van te doen.  Iedereen heeft wel een paar dingen in huis die een bijzondere betekenis voor hem/haar hebben toch?
Eén van die dingen is in huize Rietepietz dit  digitale fotolijstje  dat hier al  9 jaar in huis staat  .

Vistaframe

Misschien moet je even  nu even terug rekenen  of  je   9 jaar geleden een digitaal fotolijstje in huis  had want,  al lijkt   2004  nog heel kort geleden , in Nederland was het toen nog maar mondjesmaat te koop en knetterduur én dus nog tamelijk bijzonder!
Ondertussen zijn ze in alle soorten en maten te koop en niet heel duur meer  en aan de uitvoering  is dat in veel gevallen wel te zien. Vaak een zielig plastic “gevalletje”, wel héél iets anders dan het mooi vormgeven exemplaar van de foto.
Vistaframe1Misschien was er destijds nog wel wat meer ruimte nodig voor “de techniek”  en is daarom ons lijstje nog relatief dik maar met z’n prachtig afgeronde vormen vind ik dat juist heel mooi  robuust !
Het werd ons 9 jaar geleden  op Schiphol overhandigd  door een vriend van Ruud die het wel mee wilde nemen omdat Ruud het niet wilde opsturen.
Kleinzoon Sebastian was toen nog maar  een paar maanden oud en natuurlijk had zoon Ruud een SD stick  vól met foto’s van zijn gezin bijgeleverd.

Uiteraard was de transformator gemaakt voor het stroomnet van de USA waar de netspanning 110 is in plaats van de bij ons gebruikelijke 220 .
Maar met een klein hulpstukje was dat wel aan te passen en zo laat het lijstje ons al járen  dagelijks al die leuke momenten , ondertussen uiteraard aangevuld met nieuwere  foto’s , in de USA  zien .
Je begrijpt de schrik toen het Vista stekkerlijstje  vorige week zwart bleef en het de geest gegeven leek te hebben.

Gelukkig  vonden we al snel de oorzaak, het verloopstekkertje had het , onder de druk van de zware en wiebelende transformator , begeven  . Een probleem dat simpel op te lossen is, gewoon een nieuw hulpstukje kopen .

Er zijn nu véél betere verloopstukken in de handel , het wordt wél een hele toren maar is veel minder wiebelig dan de vorige constructie.

Met een béétje geluk draaien “onze Amerikaantjes” nog véle jaren en in “alle leeftijden”, hun rondjes in  ons dierbare lijstje !

Vistaframe2

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: écht teveel! | van koninklijk tot knettergek
  2. Petr@
    Aug 12, 2013 @ 12:26:42

    Ik kan me voorstellen dat je er aan gehecht bent, met zulke lieve foto’s die er op staan! Gelukkig was er nog iets aan te doen!

    Rietepietz zegt; Het haalt onze Amerikaantjes toch wat meer in het dagelijkse leven, al lijkt dat raar 😉

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Aug 11, 2013 @ 23:07:45

    Was toen zeker een heel luxe cadeau en mooie vormgeving inderdaad. Koesteren dat lijstje.

    Rietepietz zegt;
    Best wel raar eigenlijk dat het 9 jaar geleden nog náuwelijks te koop was , zelfs in de USA maar mondjesmaat! Zeker weten dat we er héél zuinig op zijn!

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    Aug 11, 2013 @ 19:51:24

    Ach die onderste foto. Wat een schatje!

    Rietepietz zegt;
    Sebastian was als baby ook een pláátje;-)

    Beantwoorden

  5. roadlaura1969
    Aug 11, 2013 @ 18:10:40

    Jaaa Rietepietz dit is een persoonlijk geschenk en de uitstraling inderdaad van een mooi lijstje , gelukkig was het kleine euvel zo verholpen 😀

    Die laatste foto heeft wat trekjes van Oma of vergis ik me erin 😉

    Rietepietz zegt;
    En écht zoveel mooier dan wat ze tegenwoordig meestal maken dus ik ben héél blij dat alleen het stekkerhulpstuk kapot was !
    Zou natuurlijk zómaar kunnen dat Sebastian iets van z’n oma weg heeft , op dit moment is dat trouwens veel minder volgens mij;-)

    Beantwoorden

  6. datzalwel
    Aug 11, 2013 @ 14:58:33

    Dit lijkt me heel waardevol, juist omdat ze zo ver weg wonen. Anders had je niks gezien van hun baby tijd. Zie ik het goed en lijkt de baby op jou? Dat was mijn eerste indruk in ieder geval.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt; Ja zo is het wel ongeveer ,al zien we natuurlijk wel foto’s op de computer…dit is toch wat meer “erbij zijn” . Het werd inderdaad wel meer gezegd in het begin dat hij wel iets van mij had , maar hij is natuurlijk een stuk donkerder van huid dan ik, hij heeft een Colombiaanse moeder en is dus een “latino” . Een mooie combi met zijn blauwe ogen en op z’n kleurtje kan ik natuurlijk alleen maar jaloers zijn!

    Beantwoorden

  7. cornma
    Aug 11, 2013 @ 13:51:05

    Ook hier staat al een paar jaar zo’n ding, maar ik vergeet altijd om hem aan te zetten.:-)

    Rietepietz zegt;
    Misschien een ander plekje zoeken? Die van ons reageert op beweging dus als we erlangs lopen start tie vanzelf en volgens mij doen ze dat allemaal !

    Beantwoorden

  8. Leo's mening
    Aug 11, 2013 @ 13:41:32

    Eerste eerste CD-speler was een Marantz. Peperduur, echt een van de eerste spelers van dat type in Nederland. Prachtig van vorm, lekker robuust ook en nog altijd goed voor veel plezier. Maar sommige cd’s draait ie niet. Daar is de digitale naald te kritisch voor. Dus heb je een goedkopere nodig van later datum, waarop je alles kunt draaien. En zo stapelen de apparaten zich op als je niet uitkijkt…haha! Mooi verhaal en ik kan me voorstellen dat je desnoods drie van die verloopstekkers er tussen zet om die beelden te kunnen blijven zien…

    Rietepietz zegt;
    Vooral als je lang met je spullen doe zie je steeds grote veranderingen als je iets moet vervangen en dat is lán niet altijd een verbetering. De huidige stofzuigers bijv. écht flutdingen vergeleken bij mijn oude elektrolux “trommel”, ging bijna 20 jaar mee .De vervanger heb ik ondertussen ,nog geen 5 jaar verder alweer moeten vervangen.
    Ik denk dat de huidige digitale lijstjes hun werk nét zo goed doen maar ze zien er niet uit vergeleken bij deze ….nog afgezien natuurlijk van de emotionele waarde door “van wie” we hem kregen!

    Beantwoorden

  9. isis45
    Aug 11, 2013 @ 11:20:32

    Wij hebben ook zo’n digitaal fotolijstje en ik ben er nog steeds blij mee. Maar die van jou is qua vormgeving toch echt heel mooi en ik ben blij voor je dat alles het weer doet.

    Rietepietz zegt; Ze blijven leuk als hé! Aan die van ons is wel te zien dat die gemaakt is toen het nog “iets nieuws” was . Er is echt zorg besteed aan de uitvoering ,niet te vergelijken methoe ze gemaakt worden nu er geconcurreerd moet worden , wel logisch natuurlijk!

    Beantwoorden

  10. Marion
    Aug 11, 2013 @ 10:18:56

    Ik heb ook zo’n lijstje met foto’s en ik kijk er nog steeds met plezier naar,
    XXX

    Rietepietz zegt; We hangen er natuurlijk niét ademloos de hele dag voor maar zo af en toe houdt het lijstje toch je aandacht weer voor wat momenten gevangen! Natuurlijk zien we kinderen en kleinkinderen liever “in het echie” maar dat zit er helaas niet al te vaak in en dan is dit leuk!
    XXX

    Beantwoorden

  11. powerpointgreetje
    Aug 11, 2013 @ 10:17:51

    goede morgen Riet,
    Ik heb zo’n ding niet en hoef er ook geen…..
    Wens je een hele fijne zondag toe,
    ideaal weertje om er op uit te gaan,
    groetjes Greetje

    Rietepietz zegt; Er valt ook prima te leven zónder een digitaal fotolijstje én je kunt altijd nog je laptop op diashow zetten als je foto’s wil kijken;-) Maar deze heeft bij ons toch een bijzonder plekje omdat “wie er in zitten” 😉

    Beantwoorden

  12. Redstar
    Aug 11, 2013 @ 09:14:34

    Ja, die digitale fotolijstjes waren in het begin idd knetterduur. Ongelooflijk te bedenken dat ze alweer zo lang op de markt zijn. De tijd raast voorbij zo blijkt.
    Nu krijg je ze bijna in je schoot geworpen, hoewel ze nog steeds niet echt goedkoop zijn.

    Rietepietz zegt; het lijkt eigenlijk een beetje “alsog ze er altijd al waren” maar dat is dus toch pas rond de tien jaar zo. Ze kosten nogal tijd wel wát maar zijn vrijwel nóóit meer in een metalen uitvoering te vinden .De meeste zijn enge plastic gevalletjes !

    Beantwoorden

  13. Melody
    Aug 11, 2013 @ 00:56:14

    Wat mooiiiii en ja net wat je zegt…. bepaalde dingen lijken ‘waardeloos’ maar zijn onbetaalbaar.

    Rietepietz zegt; Vooral de moeite die zoonlief zich getroost heeft om iets naar onze smaak te vinden ( en daar is hij réuze in geslaagd) maakt het zo waardevol!

    Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Aug 11, 2013 @ 00:02:45

    ja goh, zelfs zo`n modern ding heb ik nog altijd niet hier. Wel alles boordevol voor mij zeer waardevolle spulletjes allemaal!

    Rietepietz zegt; dat heb ik inderdaad wel gezien in je logjes , vooral dingen die je vroeger op school gemaakt hebt lijken me érrug leuk om nog te hebben, ik ben bést een beetje jaloers omdat ik vrijwel niéts van heel vroeger heb.

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Aug 10, 2013 @ 23:53:33

    Dat is weer zoiets Riet, leuk voor de liefhebbers. Wij hebben ook zo’n ding, wie niet, maar de herhalingen hangen mij al lang de keel uit. Nou kan je zeggen dat een gewoon fotolijstje niks anders dan herhaling is, daarom staat er dat bij ons ook geen…… Sorry, ik zie er één staan van onze dochters toen ze nog wat jaren jonger waren. Een dus!

    Rietepietz zegt; Je moet zoiets ook niét op een héél in het oog lopende plaats zetten, dan blijft het aardig, zeker nu de CD stick heel veel foto’s kan bevatten. Omdat het gezinnetje natuurlijk niet héél vaak hier over de vloer komt is het toch een aardig “surrogaat” !

    Beantwoorden

  16. Boerin Zonder Naam
    Aug 10, 2013 @ 23:27:00

    Techniek staat voor niets! Het blijven leuke speeltjes

    Rietepietz zegt; Het was 9 jaar geleden écht nog heel bijzonder omdat nog vrijwel niemand zoiets had.

    Beantwoorden

  17. Hanny
    Aug 10, 2013 @ 22:38:17

    Gelukkig dat je het lijstje weer snel aan de ‘praat’ kreeg. De techniek staat voor niets. Geniet van de foto’s van je familie!

    OT Er is een probleem met mijn site en we weten niet waar het aan ligt. Maandag ga ik verder in gesprek met mijn Host. Hopelijk wordt dan de oplossing gevonden. Tot die tijd kan ik geen nieuwe log plaatsen en kan er ook niet gereageerd worden.

    Rietepietz zegt; Ben ik blij mee ja, ze worden zó mooi eigenlijk niet meer gemaakt!

    OT Dik bálen, dat snap ik! Ik had het gistermiddag al ontdekt !

    Beantwoorden

  18. Suske
    Aug 10, 2013 @ 22:30:45

    ook al is het technisch ouderwets geworden, het blijft waarde voor je hebben. Goed dat de oorzaak van het mankement rap gevonden werd en ook hersteld.

    Rietepietz zegt: Ik wil hem in ieder geval niét ruilen voor het nieuwste model , de meeste nieuwe modellen zijn oerlelijk! Maar deze heeft natuurlijk ook nog een emotionele waarde !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

