geze(ef)ver

Volgens mij verliest jullie Rietepietz een beetje het contact met de huidige samenleving  …  néé hé,  ga me nou niet vertellen dat jullie dat alláng wisten !
Ik ontdek nou eenmaal alles op m’n eigen manier  … áls ik het ontdek dan hé ,  volgens mij ben ik best goed in zaken die ik niet wil zien (voor mezelf)  onzichtbaar te maken.
Maar ja,  dán komt het seizoen van de verse tomatensoep maken in zicht en moet  de ” in een ons katenspek gefruite prut  ” van 2 kg.  rijpe tomaten en  2 grote uien  na 2 uur pruttelen  gezeefd worden  in de roerzeef die al een flink deel van een lang huwelijk  van álles door z’n gaatjes laat roeren. gezever1 Pas dan  blijkt  dat we niet “in de gaten ” hadden dat de metalen zeef zo zijn eigen gedachten heeft over z’n lange werkzame leven en nu  in  ál z’n versleten randjes denk… “verroest maar” met je zeven !

Oke… ik ben wel voor rede vatbaar , ook een roerzeef heeft recht pensioen  daar wil ik niet  te lang over zeveren maar tja….  de  prut moet tóch aan het roeren gebracht moet worden .  Op naar de Blokker waar in vroeger tijden dit soort huishoudelijke toestanden in alle soorten en maten te koop waren.
En ook nu zie ik inderdaad wel een roerzeef staan maar dan van overwegend  plastic  … in een tint wit  waarin menig zakenman  z’n zwarte geld graag  zou dompelen.  Totaal ongeschikt dus , de tomatenprut is zéér vlekgevoelig én onuitwasbaar.
gezever2Al gaat het niet van harte ….op naar de moderne huishoudelijke artikelenzaak Cook & Co .  Zelfs ik moet daar wel een roerzeef kunnen kopen  al kijkt de verkoopster me aan alsof ik uit het jaar kruikje kom wanneer ik vraag of ze me aan een roerzeef kan helpen omdat ik die niet zo 1-2-3 zie hangen.
Met opgetrokken wenkbrauwen vraagt ze “een roérzeef” ….?  Ik beschrijf goedmoedig  mijn roerzeef  en dán roept ze verheugd” O… U bedoeld een     passevitte  …….(of zoiets)  waarna het mijn beurt is om de wenkbrauwen in een scherpe boog te trekken . De verkoopster maakt een “vertaalslag ” en kraait ” U bedoelt  een  ” passeerzeef ” ……!!!”
Nóg mazzel dat ik  schoenen  draag , en geen klompen ,  die zouden ter plekke  in duizend stukken  gebroken zijn.
Een passeerzeef…… je moet toch een héél slechte dronk over je hebben  om die naam te verzinnen voor een ordinaire roerzeef ….. en ze zijn nog uitverkocht óók,  liggen  blijkbaar beter in de markt dan de  roerzeef!
Hélp….. zou mijn tomatenprut  het wel pikken  voortaan niet meer gezeefd te worden maar vanaf heden de gaatjes te moeten  “passeren ” !
Tomatensoep met basilicum - 007

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Petr@
    Jul 30, 2013 @ 15:40:33

    Zo’n ouderwetse (als op je foto) had mijn moeder vroeger ook. Zelf heb ik er een van plactic, maar gebruik hem niet vaak. Ik denk dat je bij de kringloopwinkel goedkoper uit bent Riet. Maar kun je het niet met de staafmixer doen?
    Dan moet je alleen van te voren de tomaten ontvellen.

    Rietepietz zegt;

    e zijn vast nog wel te koop, alleen vaak via internet en dat wil ik niet want ik wil wel zién wat ik koop. Het heeft nog niet écht haast en het zal vast wel lukken om een nieuwe te kunnen kopen. Ik ben niet zo van de elektrische apparaten en twee kilo tomaten ontvellen is best veel werk ! Maar ik weet zeker dat het wel goed komt 😉

    Beantwoorden

  2. Hartelijke Hot Hulk
    Jul 30, 2013 @ 10:47:06

    Schitterend log!
    Lig weer eens ouderwets in een deuk!

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop dat je zonder kosten uitgedeukt kan raken , graag gedaan hoor !

    Beantwoorden

  3. Annespike
    Jul 29, 2013 @ 23:37:30

    Hoofdzaak toch dat hij werkt. ;_) Maakt het niet uit welke naam eraan gegeven wordt, hihi…

    Rietepietz zegt;

    Maar het moet toch wél te horen zijn dat het om niet zomaar een zeef gaat maar een zeef waar de prut door een draaimechanisme gedwongen wordt de gaatjes te passeren;-)

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Jul 29, 2013 @ 22:28:02

    Een zeef is een zeef en heeft niets met passeren te maken hoor Rietepietz 🙂 Ik ga eerdaags de zolder opruimen en wie weet kom ik daar nog wel een oude (niet geroeste ) zeef tegen bij de oude verhuisdozen van 25 jaar geleden.

    Rietepietz zegt;

    Nou met wat goede wil zóu je kunnen zeggen dat de prut “de gaatjes passeert” maar ze doen dat niét uit zichzelf en moeten een beetje aangemoedigd worden door het draaimechanisme en dat hoor je dus niet in de “moderne naam” 😉

    Beantwoorden

  5. tagrijn
    Jul 29, 2013 @ 20:22:56

    Zou niet weten wat ik er mee moest. Roeren en zeven tegelijk? Dus ben blij dat ik er niet een heb. Maar al aan Marktplaats gedacht? Wie weet ligt er nog eentje half weg te roesten in een oud keukenkastje en is die blij als hij er eindelijk eens uit mag.

    Rietepietz zegt;

    let nou óp Tagrijn… ik heb er zélf al één die al half weg ligt te roesten in een kastje 😉

    Beantwoorden

  6. Suske
    Jul 29, 2013 @ 14:08:55

    vroeger kreeg je hier te pas en ten onpas een “keukenrobot” cadeau, zo’n machine die alles kon. Moest je wel heel de dag mee bezig zijn om ze te installeren en te ontmantelen achteraf. Misschien moet ik je zoiets cadeau doen ?

    Rietepietz zegt;

    Néééé, als érgens mijn huishoudallergie de kop op steekt dan wel bij die keukenrobots….ik wil ze nog niet cadeau hebben, je bent langer bezig met alles installeren én schoonmaken dan je hem kunt gebruiken!
    Evengoed lief aangeboden natuurlijk maar ik “behelp” me nog wel even met de oude tot ik een nieuwe gevonden heb 😉

    Beantwoorden

  7. ♫ Mel☺dy ♫
    Jul 29, 2013 @ 12:09:23

    Jaaaaaaa halloooooooo

    Had je me niet ff kunnen waarschuwen?????????

    Lig hier zo dubbel dat ik spieren voel op een plek waarvan ik d8 dat ze al verloren waren gegaan.

    Ik heb relatief kort geleden de keuken uitgeruimd en kwam ook zo’n ding tegen….heb m weggegooid omdat er in een kastje een keukenmachine staat naast een blender (ja ik geef het toe, ben gemakzuchtig)… had ik geweten dat jij m wellicht had willen hebben tja dan……….maar ja sorry, achter het net gezeefd.

    Rietepietz zegt;

    Ik biedt mijn allernederigste excuses aan , niét aan gedacht om even een bordje te maken met ; “pas op, gevaar voor lachkrampen”,moet ik eens over nadenken;-)
    Ik ga er vást wel ergens een vinden die helemaal naar m’n zin is ,de oude is goed schoongemaakt er werkt nog dus ik heb geen haast maar ik weiger pertinent om naar een passeerzeef te vragen, ijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      Jul 30, 2013 @ 10:30:35

      Het zij je volkomen vergeven hoor 😉

      Maar ehhh…..je beseft nu toch wel dat dat ding van jou nu in mijn hoofd blijft zitten he…. en dat ik dus elke volgende keer (tot jij weer voorzien bent) dat ik op een rommelmarkt, kringloopwinkelvloer…oid loop een jou ga lopen denken?

      Rietepietz zegt;

      Ik ga er vanuit dat ik ‘m vandaag of morgen wel splinternieuw ergens op de kop kan tikken , ze zijn nog in de handel blijkt als ik op internet snuffelt , maar online bestellen doe ik niet dus moet ik even tegen zo’n winkel aanlopen;-)

      Beantwoorden

  8. cornma
    Jul 29, 2013 @ 11:15:20

    Je zou natuurlijk ook je recept aan kunnen passen, ben je gelijk van het gezever af.:-)

    Rietepietz zegt;

    Maar het is nou juist zo’n héérlijk recept , we maken de soep zo al járen en dat laat ik me écht niet afpakken door een beetje gezever 😉

    Beantwoorden

  9. Marion
    Jul 29, 2013 @ 09:03:07

    Wat een gezever, XXX

    Rietepietz zegt;

    Weet je toch…. ik hou wel van een beetje gezever;-)

    Beantwoorden

  10. gewoonhanny
    Jul 29, 2013 @ 00:28:04

    Even googelen en je vindt nog ‘gewone’ roerzeven. Het valt me nog mee dat de winkeldame je nog een passeerzeef wilde verkopen en niet een multitaskmachine.

    Rietepietz zegt;

    Ja ik héb er veel gevonden maar geen énkele winkel die zoiets in de stelling had en je kent me, ik ga toch niét zoiets via internet kopen hé! 😉

    Beantwoorden

  11. Rebelse Huisvrouw
    Jul 28, 2013 @ 23:46:56

    Aaaah, die herinner ik me nog ja, zo’n zeef. Wordt dat ook wel ‘ passeerzeef’ genoemd? Inderdaad, je hebt dan wel een buitengewoon slechte dronk over je als je dat durft te zeggen zonder er breed bij te grijnzen!!!!!

    Rietepietz zegt;

    Mijn mond viel van verbijstering écht gevaarlijk ver open;-)

    Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Jul 28, 2013 @ 23:29:19

    Ik ken het probleem! Mijn moeder had ook zo’n metalen roerzeef met een stuk of 6 verschillende treven met verschillende maten gaten om hetgene dat gemalen moest worden door te persen. Ook dat apparaat was indertijd aan vervanging toe. Er is toen een jonger exemplaar gekomen, van oranje plastic en met minder keuze aan treven met gaten. Zelf heb ik inderaad zo’n wit exemplaar…… drie treven…… en ook daar loopt onderhand de roest uit. (ooit wel eens in de vaatwasser gehad en daar wel het plascit maar niet het metaal zo goed tegen) Nu kijk ik dus al enkele jaren op rommelmarkten naar goede draaizeven. Meestal in de kleur oranje te koop tussen de 50 eurocent en 2 euro, afhankelijk van degene die kraam beheerd. Goed schoonmaken en je hebt er een prima huisgenoot bij in de keukenkast. En……. de treven passen in elke zeef! De draaiers ook! En die draaiers…… die slijten bij mijn moeder nu juist weer het hardste. Mijn vader eet namelijk veel voedsel gepureerd, je begrijpt dat er hier nogwel eens een zeefje versleten wordt.

    Rietepietz zegt;

    De vroegere zeven waren misschien wel té goed, gingen té lang mee en dan is er natuurlijk geen cent meer aan te verdienen. Waarschijnlijk is men om die reden minder duurzame exemplaren gaan maken maar ik blijf zoeken naar een gewone metalen roerzeef. En dan mag de verkoopster dat best een passeerzeef noemen …. maar dat ga ik mijn totmaten niet aandoen 😉

    Beantwoorden

  13. ria
    Jul 28, 2013 @ 20:50:46

    Dat weten we ook weer. passeerzeef, roerzeef, rollerzeef, het zeeeeeeeeft…….
    leuk
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    We worden er gewoon een beetje z(w)everig van hé 😉

    Beantwoorden

  14. Astrid
    Jul 28, 2013 @ 20:14:38

    Een roerzeef is toch een zeef waarin de ingrediënten de zeef moeten passeren wanneer het roermechanisme langs de gaatjes gaat?
    Dus heel logisch dat het eigenlijk een passeerzeef heet 😉
    Ik heb er nog een uit de jaren 60 knaloranje en van plastic.

    Rietepietz zegt;

    Maar in álle zeven passeert de prut de gaatjes ….hoe moeten we nu weten dat het in dit geval met een roermechanisme gebeurd? 😉 Zuinig zijn op de jouwe , spullen uit de sixties zijn helemaal in!

    Beantwoorden

    • Astrid
      Jul 28, 2013 @ 21:41:16

      Die gooi ik ook echt niet weg. Ik gebruik ‘m ook met de gleufjes schijf om er o.a. aardappelen mee fijn te maken wanneer ik stamppot maak. Hoef ik alleen de peen en uien, zuurkool enz. doorheen te roeren en hupsakee, stamppot zonder klonten.
      Het is maar waar je van houdt, met of zonder klonten 🙂

      Rietepietz zegt;

      Multifunctioneel dus, Stamppot “stamp” ik gewoon ,mjammie !

      Beantwoorden

  15. reismeermin
    Jul 28, 2013 @ 19:30:42

    http://reismeermin.wordpress.com/2013/07/28/kleding-kopen/
    Hmmm de vorige keer dat ik hier iets las over iets nieuws kopen op je blog resulteerde dat in een log van mij over kleding kopen. Brede glimlach over al je stukjes

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop dat ik me niét schuldig hoef te voelen dat je er door mijn logjes je kledingbudget doorheen gejaagd hebt;-)

    Beantwoorden

  16. datzalwel
    Jul 28, 2013 @ 19:17:35

    Hahaha jullie weten het samen goed te brengen. Maar oké, ik wist het echt 🙂
    Ik heb nooit anders geweten of hij heet zo. Zal wel uit de Franse keuken komen.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Weet je toch ,J@n zegt altijd héél zinnige dingen;-)
    Waarschijnlijk is Limburg toch iets meer Frans gevoelig dan de randstad , zou kunnen! Ik had er nog nóóit van gehoord en lag in een deuk om de vertaling naar “passeerzeef” die je inderdaad op internet veel kunt vinden. Ik doe gewoon té lang met m’n spullen, zelfs de naam is dan overjarig áls ik nieuw moet kopen . Snappen doe ik het niet want wat is er nouy mis met roerzeef !

    Beantwoorden

  17. Marja
    Jul 28, 2013 @ 19:04:44

    Als tomaat en ui zou ik me behoorlijk gepasseerd voelen. Arme stakkers.

    Rietepietz zegt;

    Je legt de vinger op de zere plek, ik voel me schuldig maar ook voor mij is die “passévitte” “un fait accompli” ! (als we met vreemde woorden gaan gooien doe ik mee natuurlijk)

    Beantwoorden

    • Marja
      Jul 28, 2013 @ 20:12:07

      Volgens mij gebruikte mijn moeder voor de appelmoes een houten rolletje aan een ijzeren tang. Daarmee rolde ze de prut door de zeef.

      Rietepietz zegt;

      Er bestonden in die tijd inderdaad ook roerzeven die eigenlijk een gewone zeef waren ,dus helemaal van gaas, waar je dan zo’n houten rolletje in kon bewegen,ik kan ze me nog goed herinneren.

      Beantwoorden

  18. J@n.
    Jul 28, 2013 @ 17:13:55

    Laat ik voorop stellen dat ik van dergelijke dingen geen kaas heb gegeten, dat lijkt me overigens ook wel logisch nietwaar, maar hebben ze voor zoiets tegenwoordig dan geen ‘blender’?
    Toen ik aan Joke vroeg of zij wist wat een passévite was wist ze het meteen, maar dié vrouw is nog eens slim!
    (Ze komt hier straks ook lezen 😉 )

    Rietepietz zegt;

    Ik wil de vellen en pitjes van de tomaten niét in de soep hebben en in een blender komen ze er wél in alleen héél fijn geslagen. Het zal je niet verbazen dat ik geen blender in huis heb, ik moet niets van al die elektrische apparaten hebben , véél te veel werk om schoon te maken voor die paar seconden dat je ze gebruikt!
    De roerzeef schijnt dus al wat langer omgedoopt te zijn,ik had er nog nóóit van gehoord en al helemaal niet van de vertaling “passeerzeef” alsof roerzeef niet perfect zegt wat je er mee kunt !
    Gelukkig wéét jij dat jouw Joke haar gewicht in goud waard is en dan nog liéf ook 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

