op slot?

Je zóu bijna zeggen dat  alle web-sides op slot zitten, snap ik best  hoor  ,wie niet met vakantie is geniet van het zo lang verwachte échte zomerweer. Maar natuurlijk schrijf ik toch gewoon m’n logjes voor die enkeling  die thuis is en niet zoveel om handen heeft.
Tijd zát want m’n rondje is snel  klaar nu vrijwel de helft geen nieuwe logjes heeft.
Wij gaan niet vaak  op vakantie maar halen het hele jaar door “de krenten uit de pap”,  op dagen dat je niét drie uur in de file terecht komt als je even naar het strand wilt.
Op dit soort tropische dagen komen bij ons de fietsen uit de schuur al maken we alleen nog maar korte ritjes. Ook de fietsen zijn , net als wij,  véél  oudere jongeren en ze werken nog gewoon op spierkracht waardoor ze niet héél aantrekkelijk zijn voor fietsendieven.
slot3
Sterker nog….  soms  denk ik wel eens “kwám er maar een fietsendief” als ik het stokoude hangslot  open probeer te krijgen….of dicht!
De “ketting” van het slot is gemaakt van geplastificeerd dik “krullend” staaldraad en is alleen met brute kracht uit z’n “pijpenkrul” te krijgen.
oudslot Het spul schiet  minstens   drie keer uit m’n handen vóór ik het ergens omheen heb kunnen slaan en áls dat eindelijk lukt blijkt de kabel weer net niét door het frame gehaald te zijn,  ook niet handig als je diefstal wilt voorkomen .
Zelfs  het slot is oud en het inwendige  niet meer zo gevoelig voor de tandjes van  het relatief  fragiele sleuteltje ,  het geeft zich  meestal pas na een moeizame worsteling en veel gewroet gewonnen .
slot2Wat daarbij ook al niet helpt is dat we de fietsen niet zo heel veel gebruiken en ik daardoor steeds vergeet welke van de 2 zwarte uiteinden “opent”  én naar welke kant het slot draait zodat ik afwisselend aan van alles en nog wat blijf  prutsen , uiteraard in angst en beven dat het sleuteltje afbreekt.
Een béétje fietsendief heeft het dan allang opgeven en zo treffen we de fietsten  altijd weer kéurig aan op de plaats waar we ze achterlieten.
Zo ook vanmorgen,  na een heerlijk wandeling in het bosachtig park dat langs de Vliet ligt, dat is dubbel plezier, een  bescheiden fietstochtje langs het water  én een koele wandeling onder de mooiste parasol die je maar kunt bedenken.
sparasol

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Jul 23, 2013 @ 23:14:25

    ‘Kwám er maar een fietsendief’ – haha! Ja, sommige kettingen kunnen heel lastig doen, irritant is dat he!

    Rietepietz zegt;

    Zo’n fietsendief zal toch wel de nodige “know how”in huis hebben om korte metten te maken met zo’n slotje?

    Beantwoorden

  2. Hartelijke Hot Hulk
    Jul 23, 2013 @ 19:31:37

    Wat zou de wereld gelukkig zijn zonder dieven, denk ik weleens.
    Dan zou onze Rietepietz zorgeloos kunnen fietsen zonder al die sloten problemen.
    Het helpt nog weleens om wat smeersel in het slotgat te spuiten.
    En bontjes zijn een genot voor de kontjes!

    Rietepietz zegt;

    Nou het zou wél helpen ,ik heb bést wel moeite met oneerlijkheid.
    Tja smeren… denken we altijd nét even te laat aan 😉
    Een bontje is inderdaad héél prettig aan mijn ,toch niet gehéél vleesloze, achterkant! We fietsen niet zo veel meer omdat ook de knietjes niet zo willen en daar zijn geen bontjes voor.

    Beantwoorden

  3. Suske
    Jul 23, 2013 @ 17:52:44

    fietsen zijn mijn beroep geworden en ik heb de laatste maanden de raarste modellen zien voorbijkomen. Voordeel met mijn nieuwe job is dat ik mijn eigen fiets eindelijk eens op punt heb laten zetten.

    Rietepietz zegt;

    Je zou bést wat aandachtspuntjes vinden op onze oude fietsjes!
    Gelukkig hebben we een fietsenmaker om de hoek dus als de nood écht aan de “fiets” is;-)

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Jul 23, 2013 @ 12:37:26

    …….Nou dat drie uur inde file voordat je op het strand bent ….. dat valt wel mee…..
    Wij reden afgelopen zondag in een ruk door naar Scheveningen! Maar dat parkeren!!! Wij rijden met de bestelbus van de kaasboerderij van mijn man en die zet je niet zomaar in de parkeergarage. Het Zwarte pad was al vol (om half elf ’s morgens) Langs de Boulevard, bij Beelden aan Zee, bij de visafslag, alles was vol. Bij de haven waren nog wel wat plaatsen, maar daar kon de bus niet staan(zucht!).
    Dus even wat door gereden…… In de Jacob Pronkstraat was voldoende plaats, maar geen parkeermeter die een bonnetje wilde afdrukken…. Mijn man wilde alweer wegrijden…. En ja hoor…. Deze boerin kreeg er een parkeerticket uit!!!!!! HOI HOI HOI!!!!! We konden parkeren…. We liepen de boulevard over, daarna zo’n nieuwe moderne loopbrug over en toen: Zand, zee, zon en heerlijkheid! Waarschijnlijk stonden die parkeermeters ook op slot?!?
    Tip: Mocht het sleuteltje afbreken…… Neem een betonschaar mee in je fietstas, altijd handig om het slot door te knippen!

    Rietepietz zegt;

    Vertel mij wat over het parkeren in Scheveningen !!! Zelfs als je er goed de weg weet ( zoals wij) is het op dit soort dagen knap lastig een plekje te vinden. De omgeving van de boulevard is sinds kort voorzien van parkeermeters ( pas vanaf 6 juli) dus dat zullen nog aanloop moeilijkheden zijn!
    Wij mijden het strand op dit soort drukke dagen, geen lol aan, maar mijn beurt komt wel weer als iedereen werkt;-)
    Fijn dat het je uiteindelijk toch gelukt is want als iemand een dagje uit verdient ben jij het wel!
    Betonschaar meenemen….? ga ik over nadenken 😉

    Beantwoorden

  5. isis45
    Jul 23, 2013 @ 12:06:12

    Ik kan me de tijd niet heugen dat ik gefietst heb, maar toen hadden we ook al gedoe met sloten. Het blijft een crime zo’n slot en inderdaad, hopen dat het sleuteltje niet afbreekt. Ik hou het tegenwoordig bij wandelen. Mijn benen kunnen niet gestolen worden 😉

    Rietepietz zegt;

    O ja, ik loop óók makkelijker dan dat ik fiets maar sóms is de fiets een uitkomstvoor boodschapjes in de buurt én om net iets verder weg te kunnen wandelen zoals dit keer. Het Elsenburgerbos ligt op 20 minuten wandelen bij ons vandaan en heen en terug komt er dan bijna drie kwartier wandeltijd bij het uurtje wandelen dat we dagelijks doen , nét te veel.Dan is de fiets een uitkomst al kán de auto natuurlijk ook!

    Beantwoorden

  6. ♫ Mel☺dy ♫
    Jul 23, 2013 @ 12:05:09

    Als ik dit verhaal zo lees is het dus eigenlijk helemaal niet zo heel erg dat ik niet zo goed fietsen kan en mijn (luxe) fiets vaker in de schuur staat dan erbuiten 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, ik denk dat er bij jou in de buurt bést veel te fietsen valt en met deze temperaturen is fietsen héérlijk! Maar wij hebben altijd één fiets in de gang standby om even een boodschapje in de buurt te doen omdat we niet voor iedere 500 meter de auto willen pakken.Met de fiets kun je toch altijd nét een iets zwaardere tas meenemen dan lopend.

    Beantwoorden

  7. Petr@
    Jul 23, 2013 @ 11:00:21

    Haha dat heb je weer mooi beschreven, je “gehannes” met het slot!
    Onze buurvrouw had haar oude fiets in de voortuin staan, en ja hoor gestolen! Kon ze eindelijk haar wens in vervullig laten gaan, een elektrische fiets kopen 🙂
    Dus ze vond het niet eens erg!

    Rietepietz zegt;

    Maar een elektrische fiest is pas écht een “zorgenkind”qua beveiliging! Héél gewild in het “zwarte circuit” mét os zonder accu! Dus zéker niet in de tuin laten staan zou ik zeggen!

    Beantwoorden

  8. Leo's mening
    Jul 23, 2013 @ 10:27:40

    Ik herken dat wel. ALS wij dan al fietsen, en de dagen dat IK het daarvoor het juiste weertype vind zijn schaars, volgt ook altijd een worsteling met de extra sloten die we helaas in deze omgeving wel degelijk nodig hebben om onze tweewielers tegen gratis leasen te beschermen. Ik gebruik drie sloten om de fiets vast te zetten, en haal steevast de sleutels door elkaar. Veel gedoe is het gevolg dan. Maar geeft wel een soort van veilig gevoel….dat wel…Maar nu ga ik niet fietsen hoor, veel te heet!

    Rietepietz zegt;

    Mooie vondst, gratis leasen ….en dan nog óngevraagd ook! Het is nu zálig fietsen hoor, lekker een windje erlangs en karren maar! Natuurlijk wél zorgen dat je niet alléén maar in de zon rijdt. Wel zorgen dat je minsten één slot ergens omheen slaat want een fiets met sloten en al in een busje kwakken is een koud kunstje voor onze criminele broeders.

    Beantwoorden

  9. Marion
    Jul 23, 2013 @ 08:46:32

    Wat een gedoe, maar de wandeling maakte weer een hoop goed.
    Weer zo’n heerlijke dag, gaan we van genieten.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig heb jij met je scootmobiel dergelijke problemen niet , die staat nooit onbeheerd en hoeft dus niet op slot! Vandaag wandelen we in Zoetermeer en “mogen we met Levi spelen”feestje toch?
    jij veel plezier met je bezoek XXX

    Beantwoorden

  10. terrebel
    Jul 22, 2013 @ 23:55:06

    Zelf zie ik het nut er niet van in om op een hotelbalkon in Spanje van het mooie weer te gaan genieten. Thuis in Amsterdam kan dat gratis in mijn eigen tuin of bij mijn vriendin op het balkon; een park hebben wij om de hoek en een zwembad is op loopafstand. Bovendien ga ook ik vrolijk door met bloggen!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , niet iederéén gaat op vakantie om in de zon te liggen maar ik kán me voorstellen iemand na ál die veel te koude maanden hier voor wat “zekere warmt” wilde boeken. Voor ons hoeft dat niet zo nodig omdat we het hele jaar door “de krenten uit de pap” kunnen halen en net als jij ,in de buurt genoeg kunnen vinden.
    Het is stil in logland hé! gelukkig zijn er nog wel paar volhoudertjes die in hun normale frequentie blijven bloggen, maar het is saai dat er zo weinig nieuwe logjes verschijnen.Nou ja , dan doe ik af en toe maar een spelletjes extra;-)

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Jul 22, 2013 @ 23:54:24

    Wat een gedoe met die sloten, maar wel zo veilig. Afgelopen week hebben ze mijn brommer voor de deur weggehaald terwijl hij op twee sloten stond.

    Rietepietz zegt;

    Je zóu het tuig toch even van de richel af willen staan! Wij laten zelfs deze oude kraken niet eens buiten staan want inderdaad , een slot is géén beletsel als ze jouw eigendom willen hebben. Pakkans nihil helaas !

    Beantwoorden

  12. tagrijn
    Jul 22, 2013 @ 20:13:11

    O, deze vreselijke sloten. Inderdaad altijd een worsteling geweest tot ik op een gegeven moment het ding heb weggegooid en bij de fietsenbaas een nieuw slot heb gekocht. (Mijn Gazelle is van 1960 en hoort eigenlijk in het fietsenmuseum, maar hij rijdt nog steeds. En zo’n lijk wordt natuurlijk ook nooit gestolen.)

    Rietepietz zegt;

    Gék wordt ik er van! Maar ook hier houden we “de oudjes” omdat dié niet erg aantrekkelijk zijn voor onze criminele medemens. Misschien tóch maar eens kijken wat er nieuw is op slotengebied als jij er succes mee had….!

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    Jul 22, 2013 @ 17:34:52

    Dat geworstel met de ketting herken ik. Mijn vorige fiets werd gestolen één dag nadat de polis verliep en dus keert de verzekering noppes uit. Nu geen verzekering meer maar een goede ketting. Vandaag heb ik Jan alleen laten fietsen , ik kom zo al niet bij gedronken.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Helaas is er blijkbaar nog steeds géén betere oplossing dan een stevige ketting ,en dan nóg is je fiets niet helemaal veilig als het een mooie fiets is ! Te treurig voor woorden. Goed kinderachtig van die maatschappij, één dag verlopen, dan hadden ze best nog coulant mogen zijn en desnoods “samsam” doen ,dus maar de helft uitbetalen. Fietsen verzekeren is een dure grap en de verzekeraar weet áltijd wel iets te vinden waarom het “eigen schuld”is en dan betalen ze mooi niet uit!
    J@n is toch wel netjes rechtstreeks naar huis terug gereden hé! 😉
    We hebben het hier toch altijd nog een paar graden minder warm dan jullie daar en daar kan ik prima mee leven hoor!

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Jul 22, 2013 @ 16:58:14

    Koele wandeling? Hier niet hoor, de thermometer geeft uit!!! de zon 34 graden aan
    Toch ben ik nog wat gaan fietsen, maar daarbij zet ik mijn fiets nooit weg, ik blijf er op zitten tot thuis.

    Rietepietz zegt;

    We waren om half 10 in het bos ,dan is het volgens moeder natuur nog maar half 9, en het was er héérlijk. Mocht het 3 weken zo warm blijven wordt het een ander verhaal,dan hangt onder de bomen óók de warmte maar nu nog niet op plekken waar vrijwel geen zon kan komen door de bomen. Heel verstandig om je fiets niet uit handen te zetten want “een béétje fiets” ben zó kwijt! Wij houden bewust die 2 oude krengen, we rijden toch geen afstanden meer en deze liggen niet zo goed in de criminele markt;-)

    Beantwoorden

  15. roadlaura1969
    Jul 22, 2013 @ 16:38:42

    Van dat slot herken ik beiden , soms ben ik het zo beu dan gaat het “gewoon op slot” , dan die ene maar niet !

    Maar om andermans gehannes kan ik dan weer lachen 😉

    Rietepietz zegt;

    Klopt , voor even een boodschap dicht in de buurt doe ik ook maar een schietgebedje dat alleen het fietsslot genoeg is . En volgens mij wil niemand die oude krengen zelf nog cadeau hebben 😉

    Beantwoorden

  16. cornma
    Jul 22, 2013 @ 16:25:36

    Ze nemen tegenwoordig een fiets toch met slot en al mee?
    Ik vind wel dat je zeer actief bent bij deze on-Nederlandse temperaturen. Koude billen zal je in ieder geval niet krijgen.;-)

    Rietepietz zegt;

    Als ze de káns krijgen wel ja, daarom zorg ik altijd dat de fietsen met de ketting óók aan een paal of zoiets staan. Maar dan nóg zijn “de heren”niets te goed om de ketting met een flinke tang door te knippen.
    Nee koude billen niet , wel pijnlijke , daarom fietsen we geen grote afstanden meer. even op en neer naar Delft is ver genoeg (hoogstens 10 km bij elkaar) en vandaag was het maar hoogstens 4 km heen en terug. Nou ik ga wel gewoon m’n gang maar doe alles wat vroeger op de dag dat werkt goed!

    Beantwoorden

  17. Truus
    Jul 22, 2013 @ 16:03:06

    Ik zou kunnen zeggen: koop een nieuw slot! Maar dat is een beetje flauw na jouw leuke logje over het geworstel met dat ding. 😉
    Wij hebben zondag hetzelfde gedaan maar dan ook nog gezwommen. Een soort mini-triathlon dus.
    Vanwege mijn zomerstop even een korte beschrijving: van onze caravan naar de schaapskooi gefietst, daar een route door buurtschap Drie gewandeld (deels onder zo’n groene parasol) en op de camping het zwembad ingedoken. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ja ik zóu natuurlijk een nieuw slot kunnen kopen maar éigenlijk is de hele fiets dat niet meer waard want die krengen zijn knap duur!
    Lijkt me een héérlijke middag , echt vakantie! Een baantje zwemmen zou ik wel weer eens willen ,goed plan!

    Beantwoorden

  18. Marja
    Jul 22, 2013 @ 15:05:03

    Haha en dan zo’n lekker warm bontje op het zadel.

    Rietepietz zegt;

    Ja wat moet je ánders als je “het zweet in de bilnaad “loopt;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

