HHA

Volgens mij heb ik al eens verteld dat ik al sinds jaar en dag  HHA  onder de leden heb. In  ernstige mate  zelfs  en tja,  dat heeft invloed op mijn omgeving !
Er zijn  wel  hulpmiddelen  die echt helpen   maar die worden helaas niet door m’n zorgverzekeraar vergoed  …zucht!
Ik moet er maar mee leren leven  en proberen de ergste aanvallen te lijf te gaan op de manier waarop  men  allergiën vaker probeert te bestrijden , de confrontatie!
…..Eh…. wat…?  O je wist nog niét  dat ik HuisHoudAllergie   heb… nou ja bij deze, zo heftig  komt volgens mij héél zelden voor want zelfs de meeste mannen hebben meer affiniteit met de huishouding dan jullie Rietepietz.
Maar ja , dan schijnt de zon een paar dagen heftig  en is duidelijk te zien dat ik alweer  erg lang de confrontatie met de glazen serre uit de weg ga.
We hebben het dserre4an over  ruim 10 vierkante meter glas verdeelt over twee grote schuifdeuren en een dak die állemaal op z’n tijd graag  een natte spons mogen zien !

Slecht weer is dan van harte welkom, als  aan de buitenkant de regen met bakken naar beneden komt ga ik natuurlijk niet aan de binnenkant staan zemen, bén je gek, daar zie je dan toch niets van? Maar  nu de zon wél schijnt is zemen reuze lastig omdat een groot deel van de dag de zon pál op de ramen staat . Behalve dat je gezeemde ramen dan streperig opdrogen  word ik knettergek van tegen de zon in kijken , jawéhel…. óók als ik aan de buitenkant zeem , met m’n rug naar de zon,  want dan zie ik de zon in het glas!

AHVVandaag worden alle excuses me uit handen geslagen, het is droog én bewolkt is …. geen ontkómen aan ……. en dus sleep ik een trap uit de schuur en bereid me voor op “een grote reine daad ” . Ik sla zelfs een beetje op hol en doe óók de binnenkant van het dak , iets dat ik zéker niet maandelijks doe  want dat is letterlijk “hoog gegrepen” . Eh…. schiet me nu te binnen dat men adviseert  als 70 plusser niét op een trapje te werken….. zou het me dan nú misschien lukken om er bij m’n zorgverzekeraar een hulp in de huishouding uit te slepen, dat is toch een extra handicap ?
Toch nog maar eens bellen !

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: de huishoudheld ! | van koninklijk tot knettergek
  2. Rebelse Huisvrouw
    Jul 23, 2013 @ 23:16:50

    De HHA – ik heb er ook last van. Al jaren. En het lijkt wel of het steeds erger wordt. Beter wordt het niet in elk geval, dat weet ik wel 😀

    Rietepietz zegt;

    We blijken toch met velen te zijn , maar van jou wist ik het inderdaad omdat je er kort geleden zelf ook over schreef. En nee… inderdaad , béter wordt het niet maar we leren er mee omgaan , het warme weer is een zegen want we mógen ons nu niet druk maken en ik neem die aansporing uiteraard ter harte. 😉

    Beantwoorden

  3. Melody
    Jul 22, 2013 @ 23:07:57

    ik kom woensdag on route bij je langs….moet ik ff weg van de snelweg om het voor je te doen?

    Rietepietz zegt;

    Oóóó, wat dapper om met dit weer deze kant op te rijden!!! Ik hoop dat je niét in de file terechtkomt want richting de kust is het afzien hoor. Ik klooi dus wel zelf want ik wil het niet op m’n geweten hebben dat je van de éne file in de andere rolt;-)

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      Jul 23, 2013 @ 12:03:17

      Mwah, met arco kom ik een heel eind, ook in de file.
      Hier leest Daphne niet dus kan hier mijn trip wel verklaren….
      Daphne was 10 juli jarig en zij is, net als ik verslaafd aan haar camera en fotofgrafie. Ons cadeautje voor haar verjaardag is dus een avond-fotocursus in Rotterdam, die ik dan ook zelf maar even meepik. We gaan eerst naar HvH om daar iets weg te halen en een bakkie te doen.
      Kortom…afgezien van het toegevoegde visite-deel, stond dit al een tijdje in de agenda, en was de planning ervan dus niet beïnvloed door het weer 😉

      Rietepietz zegt;

      Nou dan dénk ik dat jullie een heel fijne dag gehad hebben en hoop maar dat er geen filevorming was.

      Beantwoorden

  4. Truus
    Jul 22, 2013 @ 16:14:49

    Zeker nu ik vijf ochtenden in een kantoorpand schoonmaak blijft er thuis bitter weinig animo over om iets aan het HH te doen.
    Dan ga ik liever een middagje naar het asiel. 😉

    Rietepietz zegt;

    Daar kan ik me álles bij voorstellen, nou is een kantoor schoonmaken tóch nog anders dan je eigen spulletjes onderhouden. Alleen al dáárom wil ik geen huishoudelijke hulp, ik wil niet dat iemand anders aan m’n spullen zit , raar maar waar. Zo tegensrtijdig als de pieten natuurlijk;-)

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Jul 21, 2013 @ 21:54:30

    Knap werk meisje!
    Ik kijk ook altijd goed hoe Hulkinnetje dit doet.
    Vind ik mooi werk 😉

    Rietepietz zegt;

    Je hoedt dan toch wé de trap voor haar vast hé!

    Beantwoorden

  6. isis45
    Jul 21, 2013 @ 11:06:02

    Ook ik heb last van ernstige HHA. En ik ben ook niet van plan om me daar aan te laten helpen, al zou een hulp in de huishouding van de zorgverzekering méér dan welkom zijn. Ik hoop dat je ’s avonds niet al te veel last hebt gehad van je werkaanval 🙂

    Rietepietz zegt;

    Het blijkt tóch een veelvoorkomende kwaal te zijn;-) en eigenlijk moet ik niet zeuren natuurlijk, ik zóu best iedere week een paar uurtjes hulp kunnen betalen maar ja , ik vind het dan weer doodeng als anderen aan m’n spulletjes zitten en je moet tegenwoordig maar afwachten wie je over de vloer krijgt!
    Uiteindelijk ben ik weer snel hersteld van de “aanval” 😉

    Beantwoorden

  7. Leo's mening
    Jul 21, 2013 @ 10:52:19

    Geweldig! Ik snap de allergie zeer goed, maar wij hebben een glazenwasser die eens in de zoveel tijd de buitenkant doet. En dan moet je binnen ook wel even beetpakken. Op de tweede (mijn werk/ en hobby)etage doet de man niets, te hoog voor zijn ladder. Daar doe ik dat zelf meestal. Even buitenlangs hangen en je hoogtevrees onderdrukken….Pas geleden weer gedaan. Streeploos, maar wel met knikkende knietjes….we worden ouder mamma….

    Rietepietz zegt;

    Gelijkvloers een glazenwasser aan het werk zetten gaat me toch tever , ik zeur blijkbaar liever dat ik het zélf moet doen;-)
    Toen we hier 25 jaar geleden kwamen wonen stond ik nog wel in de (gelukkig tamelijk brede) dakgoot om op de eerste verdieping zodat ik er nu redelijk goed bij kan zonder “de goot”in te moeten! Uit raam zitten deed ik in ons vorige huis óók wel eens op de tweede etage …brrrr…. ik moet er niét meer aan denken, petje af hoor dat je het nog doet !

    Beantwoorden

  8. Marion
    Jul 21, 2013 @ 10:21:13

    Ik denk dat er maar weinig vrouwen zijn die zingend de huishoudelijke klusjes doen, het is dat het moet, anders kan het voor mij gestolen worden. Je was weer goed bezig, vandaag maar rustig aan zeker?
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Nou ik was de énige van de drie zussen die hélemaal niets op had met huishoudelijke karweitjes , mijn twee zussen vonden en vinde het altijd maar raar dat ik er zoveel moeite mee heb. Volgens mij vindt vooral mijn oudste zus het “een soort aanstellerij”. Ja ik heb me knap uitgesloofd, vandaag ook nog wel hier en daar wat op het programma want met dit mooie weer zal het buiten wel overal drukker zijn dan wij prettig vinden.
    Maar ik doe het rustig ….dan breekt het lijntje niet zeggen ze toch? XXX

    Beantwoorden

  9. Blog Zonder Naam
    Jul 21, 2013 @ 04:18:07

    Ik geloof dat je een taboedoorbrekende blog geschreven hebt…. naar de reacties voor mij kijkende…..
    Ook ik lijd in stilte aan de kwaal….. mijn man leidt er ook onder….. (zie het verschil in lei-ijden) Waar tijd mij nogal eens ontbreekt om grondig te stoffen en te zemen, moedigt hij mij vooral mondeling aan het vooral wel en wat vaker te doen, zonder hierbij zelf het voorbeeld te geven en spontaan het goede voorbeed te geven. En dat terwijl de stofzuiger eerst opzij gezet moet worden om bijvoorbeeld de t.v. aan te zetten (de stekkers moeten soms zelfs verwisselt worden!) en de stofdoekenmand op de bank geparkeerd staat, zodat deze eerst op de grond gezet moet worden wil je op de bank plaatsnemen voor een dutje. Kortom wel mondelinge maar geen actieve support. Bovendien haalt het wat uit??? NEEN!!!
    Zeker nu niet!! We hebbem 4(!) kittens in huis lopen, en die halen heel wat kattenkwaad uit! Tuinieren in bloempotten in een van hun grootste hobby’s en ook de kattenbak moet dagelijks een beurt (of 2….) De koeienstal ziet er bij tijd en wijlen schoner uit dan mijn huiskamer…. Melkwinning moe nu eenmaal in een reine omgeving gebeuren, het is voedselproductie! Mijn HHA komt dan ook voort uit vermoeidheid van met andere werk op het bedrijf en het feit dat mijn man klaarblijkelijk ook dezelfde kwaal heeft. Toch ben ik blij dat ik er nu ronduit voor uit mag komen. Het taboe is doorg\broken!

    Rietepietz zegt;

    Zou zó maar kunnen, mijn méér dan huishoudelijke zus vindt het maar zo zo hoe ik mijn huishouding run. En éigenlijk vind ik het nou juist een extra waardering waard dát ik het doe ondanks dat ik er een hekel aan heb. Als je het leuk werk vindt is er immers geen kunst aan?
    Jouw man lijkt me dus niet het type dat iets kan met “een stille hint” misschien moet je dus wat duidelijker worden en zelf je grenzen aangeven. Een mens heeft maar één lichaam en kan zich dus niet oneindig op meerdere fronten in blijven zetten zonder schade op te lopen.
    Jij helpt hem in het bedrijf …. logisch dat hij ook z’n steentje bijdraagt in huis en zéker niet klaagt over jouw huishoudmanieren als hij er zelf niets aan bijdraagt.
    Een beetje ouderwets is het wel om te verwachten dat “de vrouw” de huishouding wel even regelt en ,prima natuurlijk als : de vrouw”verder niets om handen heeft ….maar volgens mij héb je al een vrijwel complete boerderij taak én een mantelzorgfunctie …. dus zet hem volgende keer maar voor de keus… ik ga stoffen als jij het hooi voor me binnenhaalt of eh… ik ga stoffen terwijl jij pa even onder de douche zet en ik kan nog véél meer bedenken.

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Jul 21, 2013 @ 00:52:53

    Je hebt in elk geval wel resultaat van je werk. Maar troost je, ik was gisteren zo gek om de heg te knippen en toen scheen de zon wel 😦 Maar ja had de keuze of mij blijven irriteren als ik in de tuin zit of even zweten en van de irritatie af zijn.

    Rietepietz zegt;

    Je bent bijna een héld Glibber. Geef je de heg dan wél wat extra water , na zo’n knipbeurt in de zon droogt een heg makkelijk uit. Maar goed , ik denk dat je vandaag lekker in je bootje ronddobbert om het van je af te zetten 😉

    Beantwoorden

  11. J@n.
    Jul 21, 2013 @ 00:08:28

    Pas maar op Rietepietz, mijn zus, ze is wel wat ouder dan jij, is laatst letterlijk op haar achterhoofd gevallen bij het wassen van de ramen…….Ze was enige uren van de wereld en haar artsen denken dat het nog wel een jaar kan duren voor het weer helemaal goed is………Het gaat haar overigens weer redelijk goed. Kon je met die ruiten maar door de autowasstraat.

    Rietepietz zegt;

    Dát is niet zo mooi J@n, en het klopt natuurlijk wel dat alles wat minder soepel gaat bij het ouder worden en je een foutje in het evenwicht véél eerder met schade moet bekopen.
    Ik pas écht goed op hoor en zorg altijd dat ik me ergens aan kan vasthouden .
    Zou zéker een goed plan zijn …een wasstraat voor ramen, glazenwassers mogen óók al niet meer op ladders staan en werken tegenwoordig met héél lange tuinslang op een watertank , voor binnen onuitvoerbaar als je geen zwembad wilt in de kamer 😉

    Beantwoorden

  12. Marja
    Jul 20, 2013 @ 23:17:46

    O, ik heb ook HHA. Eindelijk een soortgenoot gevonden. 😀

    Rietepietz zegt;

    Je ziet het waarschijnlijk ook al, er blijken nogal wat lotgenoten te zijn, misschien inderdaad maar een “patiëntenvereniging oprichten?

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    Jul 20, 2013 @ 21:03:49

    Was je maar hier als dat virus de kop op steekt maar na zo’n reis is dat natuurlijk weer over. Dan zal ik het zelf toch maar weer doen. Ik heb dan wel een tijdje een tevreden gevoel, alleen of de duvel ermee speelt bijna altijd begint het niet lang daarna te regenen. Ik Zal het maar niet te hard zeggen anders komen alle boeren nu natuurlijk naar me toe.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, hier gaat het óók altijd regenen als ik net klaar ben. met een voorspelde hittegolf dénk ik nu de weergoden te slim af te zijn en toch minstens een week door vlekkeloze ramen te kunnen kijken. Maar de boeren zijn inderdaad wel aan een beetje regen toe denk ik, we hebben de tuin al moeten sproeien !

    Beantwoorden

  14. Petr@
    Jul 20, 2013 @ 20:46:57

    Maar als je dan klaar bent Riet en je kijkt naar die schitterend schone, blinkende ramen, dan ben je toch wel een tevreden mens?
    En denk je dan niet: Zo, voorlopig geen omkijken meer naar! 🙂

    Rietepietz zegt;

    Nee niet écht want één flinke bui is al voldoende om m’n werk aan de buitenkant teniet te doen en dan is de schone binnenkant óók nutteloos. Wat ik op het moment nog wél heb is dat het werk mee meevalt sinds we vorig jaar september de hele serre lieten vernieuwen. Alles neemt nu veel makkelijker af, veel minder tussen profiel en van gladder materiaal.
    Maar HH en ik blijven een héél lastige combi!

    Beantwoorden

  15. cornma
    Jul 20, 2013 @ 20:33:29

    Oh, wat ben ik blij met dit blog. Ik heb nooit geweten dat er een naam voor was, maar nu kan ik het aan echtgenoot laten zien. HHA, ik lijd er ook al jaren aan, ik heb er nooit een passend medicijn voor gevonden en eerlijk gezegd zit ik eigenlijk ook niet te wachten op een medicijn. Dank je wel, Riet, dit blog helpt enorm.;-)

    Rietepietz zegt;

    Héérlijk, een zielverwant ….misschien kunnen we een patiënten vereniging oprichten. Bij voldoende animo kunnen we enige middel dat iets oplost bij de zorgverzekering afdwingen….huishoudelijk hulp 😉
    Volgens mij was ik eigenlijk als jongetje bedoeld 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

