een goed boek!

Nou ja een échte boekbespreking gaat het   niet worden, die verwacht ook niemand hier want ik schrijf regelmatig dat ik vrijwel niet meer aan lezen toekom sinds ik blog!
Ik bedoel een ander boek…..  “het huwelijk”  en dát is een boek waarin in huize Rietepietz al ruim 52 jaar gelezen wordt terwijl men tegenwoordig maar ál vaak het boek na een aantal jaren volledig uit heeft.

Misschien heb ik een béter boek dan al die “haastige lezers”, zou kunnen natuurlijk, maar ik denk eigenlijk dat toch wel véél mensen  hun boek niet goed begrijpen.
Het  eerste  ” romantische avonturen” hoofdstuk  geeft weinig problemen en  de opbouw naar de gezinsroman kan ook veel fascinerende hoofdstukken opleveren.  kinderboekMaar dan…. de kinderboek hoofdstukken, de eerste paar hoofdstukken  gaan meestal nog wel maar later blijkt men dan ineens terug te verlangen naar de eerste hoofdstukken “romantische avondturen” .
In plaats van de hoofdstukken een beetje te herlezen , wie kan nu álles in één keer lezen onthouden,  spiekt menigeen  stiekem  in het boek van een goede vriend of vriendin  óf duikt de bibliotheek in  voor wat nieuws.

boekenDaarna blijkt het  eigen boek  ineens “uit te zijn” en wordt dichtgeklapt .
In sommige gevallen is dat verstandig omdat de vervolghoofdstukken een gewelddadig karakter blijken te hebben.
Maar  vaak  gunt men zich domweg niet de tijd alle  hoofdstukken zorgvuldig door te lezen  en op hun waarde te beoordelen en gaat er zonder meer van uit  dat een ander boek  méér te bieden heeft.
Soms  begint men daarna aan een psychologische thriller  met gruwelijke verhalen  over   moord en zelfmoord,  maar meestal begint men gewoon in het gepikte boek van de vriend / vriendin of de bieb en begint weer  bij de romantische episodes……  !
Henk en ik zijn “lezers” van de oude stempel, al 52 jaar hetzelfde boek  en natuurlijk zijn we wel eens hoofdstukken tegengekomen die twee x hebben moeten lezen om ze te begrijpen …..maar dat déden we dan ook!
We hebben nog hoofdstukken voor de boeg waarin vrijwel zeker lastige  tekst voor kan komen maar als we blijven proberen te lezen  komen  we daar  óók wel doorheen ….. maar ja, wij  hebben dan ook een boek waar tussen de regels door veel humor verwerkt is en dat steeds weer verrast …..
Kortom …….een goed boek dat we zéker niet vrijwillig dicht zullen slaan !
 photo oudboek2f-2.png

29 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. majaer
    Nov 15, 2015 @ 13:24:36

    Wat heb jij dit mooi geschreven. Nu mijn eerste boek was naar 11 jaar uitgelezen.
    Maar in mijn nieuwe boek lees ik nu al weer 31 jaar met plezier, en ik lees er graag weer in terug.

    Beantwoorden

  2. Leo's mening
    Jun 22, 2013 @ 16:19:29

    Mooi beschreven zeg. Complimenten daarvoor. Dat samen lezen van het boek is idd heel belangrijk. Het wordt idd link als je allebei verschillende boeken gaat lezen uit biebs in andere plaatsen. Nu is dat op zich nog niet erg als je snapt dat de een kan houden van thrillers en de ander van boerenromantiek of dokterslektuur. Pas als dat begrip er niet meer is gaat het fout. Overigens kregen wij 46 jaar geleden bij ons aantreden in het leesgedeelte van het huis, een hele reeks Baedekkerboeken. Handige gidsen, alleen…..waar staan die nu opgeslagen? Geen idee eigenlijk…

    Rietepietz zegt;

    Dank voor het compliment ,altijd fijn om te horen !
    Als het goed is moet het boek natuurlijk voor een ieder wat te bieden hebben , anders gaat het niet goed! De Baedekkerboeken zou ik maar niet meer naar zoeken , alle “nuttige tips” van destijds zijn ondertussen zijn ondertussen natuurlijk allang verbeterd en te vinden op het onvolprezen internet 😉

    Beantwoorden

  3. hartelijkehothulk
    Jun 19, 2013 @ 21:22:20

    Wat een fantastisch log!
    Ik heb al een zin bedacht die op je grafsteen komt te staan maar daar denken wij nog niet aan, toch?

    Voor mijzelf heb ik de handicap, dat ik niet kan lezen!
    Dus ik zie genoeg boeken in de biep en dan denk ik, “die ga ik dus niet lezen”!
    Zo heeft elk nadeel zijn voordeel.
    Toch vermoed ik dat ons boek eerdaags uit is…………

    Rietepietz zegt;

    Die zal ik in ieder geval niet meer kunnen lezen;-)
    Tja…. maar niet kunnen lezen maakt het natuurlijk tóch lastig om sámen een boek uit te lezen. Maar als één van de lezers van het zelfde boek het dichtklapt kan de ánder natuurlijk niet meer verder lezen. Er zijn bést begrijpelijke redenen om een boek dicht te klappen maar tegenwoordig vindt men té makkelijk een reden!
    Bij je laatste zin hoop ik toch echt dat je nu ff in een depressie zit!

    Beantwoorden

  4. VoorHetBlogGezet
    Jun 19, 2013 @ 00:28:09

    Nou mijn eerste boek sloeg ik na 21 jaar dicht. Wat ik nog wel eens terug las waren de leuke dingen die we hadden. Onze 3 geweldige kinderen die we toch maar mooi ondanks een scheiding door het leven wisten te loodsen. Met goede moed begon ik aan mijn 2e boek wat ik helaas na een tijdje voorgoed dicht deed en nooit meer opende. Maar…alle goede dingen in 3-en hè. Ondertussen zijn Bennie en ik alweer ruim 3 jaar een goede match en gaan we deze zomer officieel samen wonen. We hebben alweer aardig wat hoofdstukken weten te vullen…

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop natuurlijk dat dit boek gewoon het énige echte is en dat je hier de rest van je leven in blijft lezen. Als één van beiden het boek echt dicht slaat rest de ander natuurlijk niet anders dan een ander boek te zoeken . Tegenwoordig zoekt men maar al te vaak éért een ander boek en slaat dán pas het oude boek dicht en dát is niet goed.

    Beantwoorden

  5. terrebel
    Jun 18, 2013 @ 09:49:38

    Ah, wat lief! Vandaag zijn mijn vriendin en ik een jaar, zes maanden, twee weken en drie dagen samen…De moeder van mijn zoon raakte in een psychose waarna ik moest kiezen tussen voor haar zorgen of voor hem en de moeder van mijn dochters bleek vlak voor de geboorte van de tweede al een paar jaar stiekem een andere vriend te hebben. Maar nu gaat het goed! Ik weet het zeker! 😉

    Rietepietz zegt;

    dat is natuurlijk ook niet niks na alles dat je al meegemaakt hebt. Tegen partners die stiekem in de biep in een ander boek beginnen is natuurlijk weinig meer te beginnen dan het boek dichtklappen en als er bladzijde ruw uitgescheurd worden is het ook een lastig verhaal. Maar een buitenstaander kan natuurlijk niet beoordelen of er nog mogelijkheden waren. Soms lukt het om opnieuw te beginnen maar dan moet er wél aan twee kanten goede wil zijn .
    Maar nú gaat het dus geweldig ,ik gun het je van harte!

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Jun 17, 2013 @ 20:13:52

    52 jaar is wel een eeuwigheid. Leuk stukje, joh. Maar eh… hebben jullie er ook nooit stiekem eens een paar bladzijden uitgercheurd?

    Rietepietz zegt;

    Nou ruin een halve “eeuwigheid” eigenlijk, en het is zelfs al een paar maanden meer 😉
    De jaren zijn omgevlógen en natuurlijk zijn er wel eens een paar kreukels in een pagina gekomen, soms een ezelsoortje gemaakt om bijzondere momenten (en dat kan goed én slecht zijn geweest) zonodig terug te kunnen lezen…maar er úitgescheurd hebben we niets!

    Beantwoorden

  7. hanscke
    Jun 17, 2013 @ 17:20:41

    Een blogje naar mijn hart. Ooit ben ik eens in een flutromannetje begonnen maar dat boek heb ik al heel snel dichtgeslagen. Daarna ben ik met een nieuw boek begonnen en daarin lees ik nu al 33 jaar en het verveelt me nog geen moment. De moeilijke passages herlees ik gewoon nog een keer, zodat ik beter kan begrijpen waarom het zo moeilijk lijkt. Maar dicht doen? Never.

    Rietepietz zegt;

    Dit zijn ook reacties naar mijn hart, ze vullen het log altijd geweldig aan én we leren elkaar als bloggers steeds beter kennen. Ach een “flut romannetje” op jonge leeftijd heeft natuurlijk ook een functie , het is dé manier om te leren wat een boek dat levenslang mee kan moet bevatten!

    Beantwoorden

  8. datzalwel
    Jun 17, 2013 @ 12:47:31

    Ik heb 47 jaar geleden mijn enige echte spanende boek gevonden en ga nooit meer naar de bieb.: Mooi verwoord Rietz.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Hier is het ook bij dat éne boek gebleven ,een best wel afwisselend boek met afwisselend spanning, romantiek humor en vooral veel liefde! We hebben het zo slecht niet getroffen hé!

    Beantwoorden

  9. ♫ Mel☺dy ♫
    Jun 17, 2013 @ 12:32:08

    Dit logbericht linkt zijdelings naar mijn logbericht van afgelopen zaterdag 😉

    Je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt, oftewel een ‘zeer lezenswaardig boekwerk’. Dichtslaan kan altijd nog toch? Al hoop ik natuurlijk van ganser harte dat dat bij jullie, noch bij ons, ooit zal gebeuren.

    Zover als jij en jouw manneke zijn wij nog niet maar we volgen jullie op de voet met inmiddels 36 jaar samen waarvan over enkele maanden 30 getrouwd.

    Felicitaties dus van deze kant aan jullie!

    Rietepietz zegt;

    Wij gaan het boek zeker niét vrijwillig dichtslaan, ik weet zeker dat jullie ook gewoon “doorlezen in het dikke boek” ,met 36 jaar hoor je toch al een beetje bij de veteranen 😉 het is natuurlijk een raar aantal jaren maar na het 50 ste jaar is iedere jaar er één!

    Beantwoorden

  10. isis45
    Jun 17, 2013 @ 11:11:40

    Ik ben het zo met je eens! Tegenwoordig is één tegenslag of op elkaar uitgekeken zijn al genoeg om uit elkaar te gaan. Men doet inderdaad geen moeite meer om een huwelijk in stand te houden, men kiest de gemakkelijke weg. Wij zijn al 35 jaar getrouwd dit jaar en natuurlijk zijn er hobbels geweest, maar onze auto had goed vering en ik zou hem voor geen goud willen missen.

    Rietepietz zegt;

    Precies, het gaat niet allemaal vanzelf natuurlijk. Inderdaad vindt men tegenwoordig het boek al héél gauw uit, wat mij betreft geen probleem zolang het hoofdstuk “kinderen” nog niet aan de beurt was . Zodra dié er zijn zou men als het maar hálf een optie is moeten wachten tot die groot zijn . Niet dan het dán niet aankomt maar toch zijn die dan verlost van dat eeuwige “heen en wonen”!

    Beantwoorden

  11. powerpointgreetje
    Jun 17, 2013 @ 10:46:07

    erg mooi geschreven Riet,
    geniet van deze prachtige zonnige dag, wij gaan er zo meteen met de fietsen op uit,
    lieve groetjes Greetje

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel greetje, genieten doen we wel maar vandaag moest wel toevallig gewerkt worden, geeft niets het was toch tamelijk wisselvallig weer. Ik hoop dat er niet teveel wind stond om te fietsen.

    Beantwoorden

  12. Petr@
    Jun 17, 2013 @ 09:45:59

    Gefeliciteerd Riet met jullie 52 jaar huwelijk! Een echte mijlpaal!
    Wij zijn volgend jaar 25 jaar in hetzelfde boek aan het lezen.
    Ik ben nog niet toe aan een ander boek, want ik heb het nog lang niet uit!

    Rietepietz zegt;

    Het is zelfs alweer een paar maanden langer maar het lijkt nog steeds maar heel kort!
    Dat wordt dus een feestje volgens jaar, zilver is al een mooie mijlpaal!Dat kan alvast “de boeken in”;-)

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Jun 17, 2013 @ 00:47:17

    Wel jammer dat er ook aan het dikste en mooiste boek ooit een einde komt nietwaar, maar we hebben nog wat bladzijden tegoed gelukkig.

    Rietepietz zegt;

    Ja dat is jammer maar onontkoombaar. Vooral als je op een leeftijd komt dat ieder hoofdstuk het laatste zou kúnnen zijn sta je er wel eens bij stil dat het boek ooit dicht gaat! Voordeel is wél dat je héél zuinig met het boek omspringt;-)

    Beantwoorden

  14. Truus
    Jun 16, 2013 @ 23:14:29

    Een prachtig en typisch Rietepietz log.
    Metaforen, humor en de verzuchting dat er zoveel ‘slechte lezers’ zijn.
    Zeg ik nog, je moet een boek met respect behandelen. En ook dat doen jullie natuurlijk. 😉
    Ik wens jullie nog vele mooie hoofdstukken toe. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ja , dat had er zéker ook in moeten staan, daarom ben ik altijd zo blij met de reacties , die vullen een log altijd nog met zóveel moois aan, dankjewel!
    Wij blijven natuurlijk gewoon lekker lezen én herlezen als dat nodig mocht zijn;-)

    Beantwoorden

  15. Annespike
    Jun 16, 2013 @ 22:58:37

    Wat mooi geschreven Riet! 🙂 🙂

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel Annemarie, soms is de enige vrede die je er mee kunt hebben dat er boeken dicht gaan vóórdat men aan het hoofdstuk “kinderboek” is gekomen .

    Beantwoorden

  16. Renesmurf
    Jun 16, 2013 @ 22:57:45

    Ja, je kan het hele leven ook wel als een boek zien.
    En we weten dat het boek eens eindigd, en dat maakt het wel wat zuur. |
    Maar tot die dag vermaken we ons gewoon zoveel mogelijk.

    Rietepietz zegt;

    Dat het boek dicht gaat hoort er gewoon bij ,maar dan pas als het écht helemaal gelezen is . Maar ook in het leven worden worden “boeken”soms véél te vroeg dicht geslagen en dat is dan heel verdrietig.

    Beantwoorden

  17. gewoonanneke.wordpress.com
    Jun 16, 2013 @ 22:50:42

    Je hebt het heel mooi geschreven maar soms kan het niet anders om een boek dicht te klappen zoals in mijn geval na 35 jaar. En of er nog ooit een nieuw boek komt weet ik niet, de tijd zal het leren. Maar hoop voor jullie dat het nog een veel dikker boek wordt.

    Rietepietz zegt;

    Ja helaas, soms wordt het boek min of meer uit je handen gerukt door een ander, of is het boek niet met zorg behandeld waardoor er vele pagina’s onleesbaar geworden zijn ,of er zelfs uitgescheurd , dan rest er soms niets anders dan dichtslaan als reparatie geen optie meer is.

    Beantwoorden

  18. Zus
    Jun 16, 2013 @ 22:44:54

    Ook ik lees al jaaaren in hetzelfde boek. Soms leest het een tijdje rustig of gewoontjes maar dan gebeurd er iets dat het weer heel spannend maakt. En de moeite waard om het maar weer eens in te kijken.Dan ben ik blij dat ik zoveel herken, en nog eens over kan lezen. Ik leen het ook aan niemand uit !! ben er heel blij mee en hoop het nog lang te mogen houden.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou jouw reactie éigenlijk gewoon aan het logje toe kunnen voegen in de laatste alinea.
    Daarom ben ik nou altijd zo blij met de reacties ,wat een prachtige aanvulling, dankjewel!

    Beantwoorden

  19. Leidse Glibber
    Jun 16, 2013 @ 22:34:56

    Dit boek lezen jullie nooit uit, geweldig toch.

    Rietepietz zegt;

    Daar blijven we mee bezig , zeker weten!

    Beantwoorden

  20. Marion
    Jun 16, 2013 @ 21:19:01

    Je raakt daar nooit in uit gelezen, wat heb je dit mooi gedaan.XXX

    Rietepietz zegt;

    Ook jij “dankjewel”, jij had jouw boek ook nóóit vrijwillig gesloten dat weet ik maar tegen de dood moet iedere lezer het afleggen helaas! XXX

    Beantwoorden

  21. Marja
    Jun 16, 2013 @ 21:17:24

    Wat een heerlijk, eerlijk en herkenbaar log. Proficiat! Wij zijn ook nog lang niet uitgelezen in ons boek.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel , de blos wordt steeds dieper;-) maar inderdaad, ditsoort dingen vraag ik me iedere keer weer af wanneer ik weer ergens zie dat kinderen het slachtoffer worden van “slechte lezers” !
    Gelukkig zijn mijn lezers over het algemeen “goede lezers” en daar ben ik blij om!

    Beantwoorden

  22. Mirjam Kakelbont
    Jun 16, 2013 @ 21:03:13

    Je levensboek Rietepietz…en wie of wat kan dáár nou tegenop? Echt weer een jou-verhaal 🙂 Ik heb genoten!

    Rietepietz zegt;

    Ik zit ondertussen met rode koontje te lezen, wat een prachtige reacties allemaal.
    Soms rollen dit soort verhalen er zómaar uit en daar ben ik natuurlijk heel blij mee!

    Beantwoorden

  23. Hanny
    Jun 16, 2013 @ 20:58:45

    Je hebt ‘het boek’ prachtig beschreven. Je moet nooit in andermans boek lezen, maar altijd alleen in het jouwe. Daar kun je lessen uit trekken. Bij ons lukt dat ook redelijk. We zijn al meer dan 32 jaar op weg.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, het verhaal van “het boek dat uit is” steekt me altijd reuze als er kinderen in het het spel zijn “lees” dan gewoon nog even door tot de kinderen groot zijn en zet je eigenbelang een paar jaar opzij.
    Gelukkig zijn er nog steeds wel mensen die zuinog zijn op hun “boek” en het lezen en hérlezen!

    Beantwoorden

  24. Mrs. T.
    Jun 16, 2013 @ 20:36:59

    Wat mooi!

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, het doet me altijd veel verdriet als kinderen de dupe worden van “slechte lezers”!

    Beantwoorden

  25. cornma
    Jun 16, 2013 @ 20:23:31

    Wat waanzinnig goed geschreven! Ik heb volgens mij hetzelfde boek als jij en ik vind het nog steeds een leuk en af en toe zelfs spannend boek.

    Rietepietz zegt;

    (bloos bloos) dankjewel,lief compliment ! Ik mag graag een beetje in een metafoor schrijven en in dit geval is dat niet zo moeilijk te vinden, de één na de ander heeft “het boek uit” .
    Gelukkig zijn er nog wel mensen zuinig op hun boek zijn en met de fikke van andermans boeken af blijven. Gewoon lezen en hérlezen dan blijf je nieuwe dingen ontdekken ,vaak tussen de regels door!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

