de hond…..

Wie hier al langer leest kán het niet ontgaan zijn, Rietepietz  strooit vaak kwistig met spreekwoorden en gezegden !
Vroeger  ja hoor héb je d’r weer werden die er op de scholen in geramd en was het dagelijks leven doorspekt met spreuken en dat soortde aap uit de mouw dingen.
In grote lijnen zit er vaak een stevige waarheid in zo’n spreuk of spreekwoord maar Rietepietz zou Rietepietz niet zijn als ze niet zo af en toe  zo’n “waarheid” onderuit probeert te halen zoals in een  logje  spreuken  uit 2008 ,….
eh…” zeg maar ” ————>

Dit keer schoot me een vreemde “bijkomstigheid” in het hoofd bij het spreekwoord ;
de hond in de pot vinden” .
tegelhond in de potDe betekenis komt uit een ver verleden , wanneer er gegeten was mochten de honden de pannen uitlikken  en wie daarná nog thuis kwam om te eten vond dus “de hond in de pot ” .
Eigenlijk is het niet eens héél lang geleden,  het hondje Mollie dat we in de jaren 50  thuis hadden kreeg ook altijd de restjes van de gewone maaltijden, speciale dierenvoeding kwam pas later in alle soorten op de markt.

Een echte tegeltjeswijsheid zou je zeggen…toch?
pothond
Zolang een Nederlander dat zegt inderdaad ……,  maar in China  interpreteert men dat spreekwoord misschien toch een pietsie letterlijker dan wij hier……!

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    Jun 17, 2013 @ 13:35:21

    Wetende dat die foto slechts voor de gein is gemaakt vind ik ‘m leuk. 🙂
    Goed dat je je archief hebt weten te redden. Zo’n ouwetje is nog steeds lezenswaardig. 😉

    Rietepietz zegt;

    De foto is inderdaad wel duidelijk nep, maar natuurlijk is het maar gewoon wat China gewend is, daar is een hond nou eenmaal geen troeteldier zoals hier, er zijn ook landen waar men gruwt van een koe voor de slacht en die laten wij ons hier toch goed smaken.

    Ik ben héél blij met de oude logjes en lees zelf regelmatig wat terug!

    Beantwoorden

  2. Renesmurf
    Jun 13, 2013 @ 22:45:46

    haha, ja, ik heb het altijd al een rare uitdrukking gevonden, de hond in de pot, want noem de hond maar even niks, want er is dan niks meer.
    Gek genoeg, er moet altijd iets overblijven, in een gezinsituatie tenminste.

    Rietepietz zegt;

    Voor de hond zit er al gauw nog iets in een pan denk ik, wij zijn maar met z’n tweetjes en bij ons blijft er vrijwel niets over, na al die jaren weten we wel ongeveer hoeveel er op gaat.

    Beantwoorden

  3. Mirjam Kakelbont
    Jun 13, 2013 @ 21:30:15

    Die foto! Ik zit hier te smullen van het virtuele lekkers. Wat een lief beest dat ie zo bleef zitten. Je hebt zeker ingefluisterd wat je anders met ‘m ging doen?

    Rietepietz zegt;

    Túúrlijk , ik zie; “Blaaf zitten, andels stlijk ik lucifel aan” 😉 Nee hoor, gewoon van het internet gegapt dit keer, niet m’n gewoonte maar als je zelf geen hond bij de hand hebt moet je wát!

    Beantwoorden

  4. tagrijn
    Jun 13, 2013 @ 20:46:26

    Ik deed de deksel van het toilet omhoog, vond ik de hond in de pot. Is me toch een klus geweest om hem te reinigen. En nee, bami blafblaf speciaal lust ik ook niet.

    Rietepietz zegt;

    Goh…. , kom je niet vaak tegen een hond die zó zindelijk is dat hij gebruik maakt van het toilet , maar dat is dus géén succes begrijp ik 😉
    Portie nasi wafwaf dan maar ?

    Beantwoorden

  5. riet(je)
    Jun 13, 2013 @ 18:39:11

    hai Riet, enig die spreekwoorden! alvast fijn weekend, liefs van mij

    Rietepietz zegt;

    ja ik blijft het leuk vinden om ze te gebruiken én er af en toe eens in te duiken!
    Jij ook een fijn weekend!

    Beantwoorden

  6. ♫ Mel☺dy ♫
    Jun 13, 2013 @ 12:40:38

    tja sommige buitenlandse gebruiken, zeker die met betrekking tot dieren, doen mij gruwelen…

    Rietepietz zegt;

    Met betrekking tot de slachtmethodes kun je daar inderdaad wel vraagtekens bij zetten, maar eigenlijk zijn wij in Nederland óók niet zo heel diervriendelijk bezig met slachtvee. Uiteindelijk is het maar een beetje bij cultuur bepaald welk dier “normaal” is om te eten en is het éne dier eigenlijk niet vreemder dan het andere!

    Beantwoorden

  7. Petr@
    Jun 13, 2013 @ 10:23:33

    Haha de foto vind ik echt geweldig!
    Hier in Nederland zijn we wel kieskeurig met het eten van huisdieren gelukkig!

    Rietepietz zegt;

    Op papier behoren koeien varkens en schapen zelfs óók tot de huisdieren;-)
    Maar er zijn echt wel mensen die konijnen en kippen houden en ze zelf opeten. Ik zou dat toch liever niet doen, misschien als ik écht honger zou lijden zoals in de hongerwinter. Maar uitéindelijk is hond eten niet vreemder dan konijn of koe !

    Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    Jun 13, 2013 @ 10:19:42

    Wat leuk die spreuken en gezegdes en ja de hond krijgt inderdaad de restjes zelfs nu nog met hun “eigen” voeding 😉

    Wat China aangaat ik weet van mijn vader die op de grootte vaart zat en veel in China verkeerde en mijn moeder er toen ook bij was, hij haar niks vertelde , pas na de maaltijd vroeg hoe het smaakte en mijn moeder zei lekker, hij zei “look you see the many dogs ? You just have being eaten dog meat !

    Mijn moeder zei zelf als hij niks had gezegd wist ik niet beter.(jaren ‘ 50)

    Zijt alle gerust wij hebben altijd honden gehad en ze zijn ook heel oud geworden bij ons 😉

    Persoonlijk hoef ik het niet op mijn bord ook niet als ik in dat continent zou zijn brrr

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat het gewoon maar nét is wat je gewend bent. En ook is de één daar makkelijker in dan de ander, er zijn mensen die een konijn vetmesten voor de Kerst en het dan zelf slachten en op eten.
    Dát zou ik zelf niet kunnen maar is éigenlijk niets erger dan een konijn bij de poelier kopen, sterker nog , je weet dan wél wat voor leven het beest gehad heeft.

    Ik ken ook wel verhalen van mijn vader dat er in de hongerwinter ook wel katten in de pan verdwenen, maar ja , toen had men natuurlijk wel het excuus van de grote nood en leden ook de katten honger.

    Beantwoorden

  9. Marion
    Jun 13, 2013 @ 10:06:58

    Ben echt niet van plan o naar china te gaan, maar wat doen de chinesen in nederland met hun hondjes?
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Als ik me goed herinner is er óóit een periode geweest dat er “zomaar”honden verdwenen in een bepaalde buurt enging het verhaal rond dat de honden bij een chinees “verdwenen waren ” . Of het waar was weet ik niet meer. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een chinees mét een hond gezien;-)
    Toen ik bij je weg ging vielen de eerste spajes regen, hebben wij even geboft XXX

    Beantwoorden

  10. datzalwel
    Jun 13, 2013 @ 00:08:12

    Vreselijk is dat hé hoe sommigen met dieren omgaan. En dan niet alleen in China. Je zou er vegetarier van worden.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ik weet natuurlijk niet écht hoe men in China met slachtvee omgaat, maar het simpele feit dát er hond gegeten wordt ben ik niet zó van ondersteboven , het is niets erger dan koe of kip eten zolang er behoorlijk met de dieren omgegaan wordt. Maar je hebt gelijk, éigenlijk zouden we vegetariër moeten worden maar ja, ik ben best een beetje hypocriet en zolang ik niet met het dierenleed geconfronteerd wordt smaakt m’n stukje vlees me toch goed.

    Beantwoorden

  11. Terrebel
    Jun 13, 2013 @ 00:03:21

    Gelukkig gaan wij beter met kippen om dan Chinezen met honden! Of eh…Leuk, zo’n logje over oude gezegden!

    Rietepietz zegt;

    Ik ben zelf niet vrij van een beetje hypocrisie , maar m’n verstand zegt dan wel dat hond eten niets minder erg is dan konijn ,koe of welk ander dier dan ook.
    Ik mag graag een beetje stoeien met dat soort dingen , toch wel jammer dat de jeugd vaak zo weinig weet over spreekwoorden en gezegden.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Jun 12, 2013 @ 23:34:52

    Als het dan ook nog wat humaan gebeurt is er volgens mij niet zoveel mis mee. maar dat humane met dieren in dat deel van de wereld, daar heb ik mijn twijfels bij.

    Rietepietz zegt;

    Ik zie inderdaad ook niet direct verschil of er nou een hond of welk ander dier dan ook gegeten word. Maar onder tussen eet ik zelf geen kip of konijn én geen “jong” vlees om een vergelijkbare (dus toch hypocriete) reden;-)

    Beantwoorden

  13. Annespike
    Jun 12, 2013 @ 22:39:55

    Hahahaha die hond is wel helemaal geweldig!
    praten we dan maar even niet over china.. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Schatje hé! Gelukkig zal het géén chinese keuken zijn waar het beestje in de pan zit,

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Jun 12, 2013 @ 22:16:40

    Ach dat hondje. 😉

    Rietepietz zegt;

    De omgeving op de foto ziet er gelukkig niet écht chinees uit, ik gok op een “fotomodel”;-)

    Beantwoorden

  15. hartelijkehothulk
    Jun 12, 2013 @ 21:37:43

    Klopt Rietz, daar lopen die beesten met………….”preitjes op hun dijtjes”

    Rietepietz zegt;

    Nou… volgens mij lópen ze dan niet echt meer 😉 Maar inderdaad , de hond gaat daar écht de pot in. Op zich natuurlijk niet “erger”dan een konijn of hert dat de pan in gaat ,maar ja, ónze honden zijn knuffeldieren!

    Beantwoorden

    • hartelijkehothulk
      Jun 13, 2013 @ 19:48:10

      Voor mij zijn het ECHT geen knuffeldieren en ze zijn al helemaal niet om ‘op te vreten’!

      Rietepietz zegt;

      Jij hebt géén hond begrijp ik hieruit;-)

      Beantwoorden

  16. Marja
    Jun 12, 2013 @ 20:06:56

    Niet mokken, lekker wokken. Woef!

    Rietepietz zegt;

    Whahahahaha…..!!!! wat zijn we “honds” hé!

    Beantwoorden

  17. Astrid
    Jun 12, 2013 @ 19:08:01

    HA HA HA HA !!!!!!!!!!!!!

    Rietepietz zegt;

    Altijd héérlijk hoor als je als blogger dit soort brane-waves krijgt;-)

    Beantwoorden

  18. Hanny
    Jun 12, 2013 @ 19:07:29

    In China zal ik dan ook niet zo snel bij een Chinees gaan eten! 🙂 🙂

    Rietepietz zegt;

    eh…. dát is toch een nadenkertje… niét bij een chinees eten lijkt me daar toch lastig;-)
    ’s land wijs ’s lands eer natuurlijk , en als “carnivoor” zou het natuurlijk éigenlijk niets uit moeten maken welk beest we eten!
    Maar ik eet uiteindelijk zelf óók geen kip,konijn of kalfsvlees omdat ik de aaibaarheidsfactor daarvan vroeger ervaren heb. Vals sentiment waarschijnlijk maar zo zitten we nou eenmaal in elkaar;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

